Welke GPS?

Plaats reactie
deej
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 4 keer

Inderdaad, de moeilijkste vraag ooit hé :lol:.

Ik ga me een nieuwe GPS aanschaffen maar ben vol vertwijfeling. Voorlopig werk ik met Alturion op een oude iPaq 3970 en een Bluetooth GPS ontvanger van Emtac. Leuke oplossing maar de iPaq wordt wat traag en Alturion wordt blijkbaar niet meer ge-update.

Als we prijs even niet meerekenen dan twijfel ik tussen de volgende:

- HTC 3300 met Tomtom Europe om in één keer mijn oude PDA, GSM & GPS te vervangen. Het is helaas wel een dure combo. Wel een handig toestel, ware het niet dat ik waarschijnlijk binnenkort een PDA / Smartphone van mijn werkgever krijg :/. Plus is dat de ingebouwde FM ontvanger TMC zou mogelijk maken.

- TomTom One Europe v2. Basisfunctionaliteit zonder franjes. Krijgt sinds de laatste update goede commentaar qua snelheid & GPS ontvangst en TomTom is nu eenmaal een goed product. Minpunt: TMC vereist Bluetooth connectie naar GSM met GPRS abonnement.

- Garmin Nüvi 660: alleskunnertje met breedbeeld à la TT 910 (die ik niet overweeg) maar met TMC built-in. Kaarten van NAVTEQ. De Garmin is helaas wel vrij duur en ik zit dan weer zonder PDA natuurlijk.

Mijn vraag: wat gebruiken de Userbasers, gebruiken jullie ook TMC en zijn er nog alternatieven waarvan jullie zeggen: zeker bekijken!?

Thanks!
meon
Administrator
Administrator
Twitter: meon
Uitgedeelde bedankjes: 564 keer
Bedankt: 759 keer
Contacteer:

Ik gebruik m'n ondertussen 2 jaar oude iPaq h4150 met losse bluetooth-gps en TomTom 5 én iGO 2006 (beiden op 1 kaart staan). Ik prefereer de losse bluetooth-gps-module omdat ik domweg geen/slecht ontvangst heb in het midden van m'n voorruit, dankzij de snelle voorruitontdooiing. bt-gps in hoekje en opgelost :)
Ik heb ook TomTom 6 ergens gehad, maar gebruik in de praktijk liever de 5, wegens gescheiden kaarten voor benelux. En ik gebruik ook soms iGO ipv TomTom, ligt er aan waar ik zin in heb :) TomTom z'n berekening is beter, iGO z'n aanduidingen vind ik beter.
deej
Elite Poster
Elite Poster

Ah interessante feedback Meon, thanks. Ik heb net ontdekt dat TomTom Navigator voor de PDA geen TMC ondersteunt dus dat is een minpunt ipv een pluspunt voor die HTC.

Zoals ik het nu bekijk is inderdaad PDA + aparte GPS BT connectie heel interessant gezien de beperkte beschikbaarheid van PDAs met GPS receiver built-in, alleen een software vinden die TMC ondersteunt zal blijkbaar niet simpel zijn.
svenska
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 75 keer

ik gebruik een ipaq 6515 met ingebouwde gps en tomtom 6. ik heb ook een tomtom go 710 maar wegens dubbel gebruik verkoop ik die.
kaween
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 47 keer

meon schreef:... omdat ik domweg geen/slecht ontvangst heb in het midden van m'n voorruit, dankzij de snelle voorruitontdooiing. bt-gps in hoekje en opgelost :) ...

Even een opmerking ter zijde.

Helemaal eens met Meon, behalve hierover. Hoewel algemeen op de voorruitontdooing wordt geschoten bij slecht ontvangst, is deze meestal geen factor. Het probleem zit hem in de hitte-reflecterende laag op je ruit, die al dan niet nog genoeg signaalsterkte toelaat.

Ikzelf heb 2 wagens met voorruitontdooiing : gps geen enkel probleem, zelfs een oudere Mitac 168 ontvangt daar makkelijk 10 tot 12 sats door. Maar onze dienstwagentjes (goedkope Citroën Berlingo's, zonder ontdooiing) hebben een hitte-reflecterende laag : "0" ontvangst, echt helemaal niks, ook niet met de nieuwste SirfIII ontvangers.

Gewoon ter info.
meon
Administrator
Administrator
Twitter: meon
Uitgedeelde bedankjes: 564 keer
Bedankt: 759 keer
Contacteer:

Ik stel alleen maar vast dat als ik de ontvanger buiten het zichtbare gedeelte met metalen draadjes leg onder de voorruit een véél beter ontvangst heb.
kaween
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 47 keer

Deej_1977 schreef:Ah interessante feedback Meon, thanks. Ik heb net ontdekt dat TomTom Navigator voor de PDA geen TMC ondersteunt dus dat is een minpunt ipv een pluspunt voor die HTC.

Zoals ik het nu bekijk is inderdaad PDA + aparte GPS BT connectie heel interessant gezien de beperkte beschikbaarheid van PDAs met GPS receiver built-in, alleen een software vinden die TMC ondersteunt zal blijkbaar niet simpel zijn.

Mitac gebruikt tegenwoordig een aangepast versie van Igo die ze MioMaps 3 noemen, met TMC ondersteuning. Voor de Mitac zelf heb je dan een aparte TMC module nodig, en da's een extra kost van tussen 60 en 70€, afhankelijk waar je hem koopt. Deze module werkt met alle Mitacs van de nieuwe reeks (A210 tot topmodel A700 en de P reeks tot de 550).

Heb je natuurlijk wel het mogelijke nadeel van "ontvanger en toestel in 1 doosje", wat -zoals Meon correct opmerkt- een probleem kan blijken. Vuistregel : geraakt je huidige ontvanger door je ruit, dan doen deze toestellen dat ook, en vaak beter.
BungaMan
Elite Poster
Elite Poster

Zelf gebruik ik een C510E van mio http://www.mio-tech.be. Ze hebben nog wel meer modellen maar ook pda's met gps. De Cxx0 reeks is ook al uitvoerig gehackt en als pda te gebruiken :)
Please help, looking for a way to get rich and fast
spacekiek
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 12 keer

Je kan ook eens kijken nr de Sony NAV-U's : U51 & U71 !

Zijn nieuwe spelers in de GPS markt, maar hebben wel knappe producten in't gamma incl. TMC !
Sub Zero
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 121 keer
Contacteer:

Ik heb me vorige week een Mio P550 besteld. Ik ben er best wel tevreden van. Goeie ontvangst en tomtom draait er vlot op eens het gestart is.
Afbeelding
ikkejonge
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 7 keer

in de fnac in gent en dus ws ook in andere, liggen verscheidene gps-systemen aan grote kortingen, mss eens de moeite om te gaan bekijken ook.
metal
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 8 keer

BungaMan schreef:Zelf gebruik ik een C510E van mio http://www.mio-tech.be. Ze hebben nog wel meer modellen maar ook pda's met gps. De Cxx0 reeks is ook al uitvoerig gehackt en als pda te gebruiken :)

Zelf heb ik de mio 269+. Ook gehacked en miomap3 derop gezet (nog niet verkrijgbaar voor dit toestel). En heb al vanalles gehad van gps maar vind toch de mio het beste.
pevepe
Plus Member
Plus Member
Bedankt: 7 keer

Deej_1977 schreef:Inderdaad, de moeilijkste vraag ooit hé :lol:.

Ik ga me een nieuwe GPS aanschaffen maar ben vol vertwijfeling. Voorlopig werk ik met Alturion op een oude iPaq 3970 en een Bluetooth GPS ontvanger van Emtac. Leuke oplossing maar de iPaq wordt wat traag en Alturion wordt blijkbaar niet meer ge-update.

Als we prijs even niet meerekenen dan twijfel ik tussen de volgende:

- HTC 3300 met Tomtom Europe om in één keer mijn oude PDA, GSM & GPS te vervangen. Het is helaas wel een dure combo. Wel een handig toestel, ware het niet dat ik waarschijnlijk binnenkort een PDA / Smartphone van mijn werkgever krijg :/. Plus is dat de ingebouwde FM ontvanger TMC zou mogelijk maken.

- TomTom One Europe v2. Basisfunctionaliteit zonder franjes. Krijgt sinds de laatste update goede commentaar qua snelheid & GPS ontvangst en TomTom is nu eenmaal een goed product. Minpunt: TMC vereist Bluetooth connectie naar GSM met GPRS abonnement.

- Garmin Nüvi 660: alleskunnertje met breedbeeld à la TT 910 (die ik niet overweeg) maar met TMC built-in. Kaarten van NAVTEQ. De Garmin is helaas wel vrij duur en ik zit dan weer zonder PDA natuurlijk.

Mijn vraag: wat gebruiken de Userbasers, gebruiken jullie ook TMC en zijn er nog alternatieven waarvan jullie zeggen: zeker bekijken!?

Thanks!

Ik gebruik de Mio C510: recent gekocht in Makro voor 300 Euro:
Met gedetailleerde kaarten van gans Europa.
Met SD-kaart1 Gb .
Met bijhorende TMC-ontvanger.
Geeft signaal voor flitspalen: dagelijks zijn er updates via internet (tweerichtingsverkeer: je kan de lijst zelf aanvullen)
Verwittigt je als je te snel rijdt.
Bleutooth.
Met MP3 speler.
Met foto-viewer.
Het is een plat model dat je gemakkelijk op zak kunt steken.
Laatst gewijzigd door pevepe 28 jan 2007, 21:32, in totaal 3 gewijzigd.
theduvelking
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 54 keer
Bedankt: 69 keer

Ik gebruik de IPAQ 4700 met met BT muis en TomTom v6
En moet zeggen, deze draait perfect!
Deze heeft ook wifi, BT een VGA scherm en een snelle processor.
Zit ook een SD kaart van 1GB en CF kaart van 2GB in
Moest ik ooit iets anders kopen is het zowieso een PDA met BT muis en geen tomtom GO/ONE/... Ben gewoon meer tevreden van een PDA.
Heb je ook meer mogelijkheden. De ander zijn beperkt tot enkel navigeren. Ma 't is hetgeen ge zelf wilt natuurlijk.
ban
Pro Member
Pro Member

tomtom 6 in combinatie met Qtec S200 en BT sirfIII GPS: werkt prima.
en ik vind de nieuwe tt6 stukken beter dan iGo bij dagelijks gebruik.
Braindamage
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 14 keer

Ik ben chauffeur en zit dus veel op de baan, heb zelf TomTom5 gehad op een Ipaq en gebruik nu een TomTom one (van het bedrijf). Beide werkten goed, maar voor professioneel gebruik toch niet aan te raden, een TomTom durft u door de kleinste baantjes te sturen (zelfs aardewegen) en er is geen mogelijkheid om dit uit te schakelen. Zelf rij ik met het grootste model van camionet en ik kan u verzekeren dat daarme opeens op een smal zandbaantje belanden niet aangenaam is :?
Een paar collega's van mij hebben een NavMan en bij deze toestellen kan je ook instellen om kleine baantjes te vermijden en blijkbaar werkt dit prima.
Daar de Tomtom u zelfs door aardewegjes stuurt terwijl je door mss ook maar een klein beetje langer te rijden (in theorie volgens snelheid dat je mag rijden) een gewone fatsoenlijke weg kunt nemen, is dit toch een spijtige zaak. Ik weet dat je bij de TomTom kan kiezen voor de snelste of de korste weg, maar dit veranderd niets aan het feit dat de TomTom u op zandwegjes doet belanden waar het zelfs de bedoeling niet is om verkeer door te sturen. Heb trouwens standaard opstaan om de snelste weg te krijgen.

Toen ik in een winkel trouwens voor mij eigen GPS ging kijken, toen hadden ze me de de TomTom afgeraden, maar ik was koppig ... Tja
metal
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 8 keer

Dat probleem had ik bij tomtom vroeger ook van die kleine wegen. Ik rijdt namelijk met nen vrachtwagen en dan is da nog vervelender. Met dieje nieuwe miomapv3 gaat da allemaal beter. Kunde zelfs instellen met wa ge rijd, of ge boten wilt nemen of wegen met vergunning enzo. En dit werkt allemaal perfect. Zelfs langs bruggen die lager zijn dan 4m vermijd hij als ge hem op vrachtwagen hebt staan(hoogte kunt ge spijtig genoeg nie zelf instellen).
deej
Elite Poster
Elite Poster

Met al die interessante antwoorden hier wordt de keuze nog moeilijker :lol:.

@Braindamage is dat een TT One Benelux of Europa die je hebt?
Braindamage
Elite Poster
Elite Poster

Deej_1977 schreef:@Braindamage is dat een TT One Benelux of Europa die je hebt?

Benelux, zoals ik al zei van men werk en dan hebben we enkel de kaart van Belgie nodig.
Is trouwens de eerste versie van de TT One, heb vandaag gemerkt dat er een nieuw model te koop is.
deej
Elite Poster
Elite Poster

Braindamage schreef:Benelux, zoals ik al zei van men werk en dan hebben we enkel de kaart van Belgie nodig.
Is trouwens de eerste versie van de TT One, heb vandaag gemerkt dat er een nieuw model te koop is.

Ja heb er vandaag mee staan prullen in de FNAC. Knap toestelletje, zeer gebruiksvriendelijk, niet te dik dus je kan hem snel uit de wagen pakken en in je binnenzak steken, kwestie van niet naar een ingeklopte zijruit te moeten terugkeren ;).

De Europe heeft kaarten van Navteq en de Benelux van Tele Atlas, vroeg me af wat het verschil is tussen die twee.

Enfin ik heb dus nog altijd niet het perfecte toestel gevonden :(. De TomToms ontberen TMC als je geen GPRS op je gsm hebt, de HTC PDAs idem, de Garmins vind ik dan weer niet zo aangenaam om mee werken en de Mio's heb ik nog niet getest. Zou ook nog eens naar Sony moeten gaan kijken.
spacekiek
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 12 keer

Deej_1977 schreef:Ja heb er vandaag mee staan prullen in de FNAC. Knap toestelletje, zeer gebruiksvriendelijk, niet te dik dus je kan hem snel uit de wagen pakken en in je binnenzak steken, kwestie van niet naar een ingeklopte zijruit te moeten terugkeren ;)

Vergeet ook niet de zuignap op uw ruit te verwijderen, bij mij was dat ook al voldoende voor een ingeslagen ruit ! Ze dachten dat ie in het handschoenvakje lag ...

Geen TT kwijt, maar wel dikke merde met al dat glas en de kosten/moeite om een nieuwe te laten steken *zucht* :|
Braindamage
Elite Poster
Elite Poster

Deej_1977 schreef:De Europe heeft kaarten van Navteq en de Benelux van Tele Atlas, vroeg me af wat het verschil is tussen die twee.

Mss zijn de Tele Atlas kaarten niet volledig genoeg om u door gans Europa te laten rijden, maar wel volledig voor de Benelux, 'k weet het niet.
De kaarten maken in ieder geval niks uit qua navigatie, het is het programma van TomTom zelf dat de routes bepaalt via de kaarten, en of je dan nog door zandwegen ofzo gestuurd wordt zal daar ook niet van afhangen, tenzij bepaalde kaarten-makers express deze wegjes niet opnemen in hun landkaarten (wat ik positief zou vinden).

Heb trouwens ook gemerkt bij de TomTom's dat het in een grote stad soms heel moeilijk is om te navigeren, éénrichtingsverkeer is een hel, de TomTom wil me vaak laten spookrijden, en de éénrichtingsbaantjes waar ik dan wel door zou moeten, daar stuurt hij me dan weer niet in omdat hij het ziet als een éénrichtingsbaantje in de andere richting. Dit heeft me al een paar keer veel tijd gekost omdat je dan nog zelf zonder gps de uitweg moet gaan zoeken.
De TomTom is soms een zegen maar soms ook een vloek.
En die deur naar deur navigatie klopt enkel bij grote banen, op kleinere wegen kloppen de huisnummers helemaal niet en kan je soms aan het verkeerde uiteinde van de baan gedropt worden.
Plaats reactie

Terug naar “Telecom Algemeen”