Mail heeft anders wel de mogelijkheid om dit tegen te gaan. Denk maar aan certificaten.
Klopt, maar daaraan zijn ook de clients (mail programma's) aangepast. Bij SMS bestaan er soortgelijke mogelijkheden, er is echter geen enkel GSM toestel aangepast aan deze opties. Voorts ontbreekt ook een uniforme omgang vanwege operatoren tav deze praktijken. En zolang de ene het niet doet, of het niet op de een of andere manier gezamenlijk gereglementeerd wordt, zal het hen denk ik worst wezen... Winst, weet je wel... Overigens, ik zie nog dagelijks spam, ik zie eveneens kwasi enkel mails zonder certificaat, ik betwijfel of de modale internetgebruiker hoegenaamd weet dat email adressen gespoofed kunnen worden...
Op zich vind ik het trouwens niet zo erg dat het mogelijk is. Ik vind echter wel dat het onmogelijk moet zijn om iemand er de dupe van te laten worden, en dat als tegenprestatie de SMS gebruiker geinformeerd is dat deze mogelijkheid bestaat. Dit vermijd onaangename ervaringen... Echter is het ook zo dat omdat het mogelijk is, dit nog niet wil zeggen dat het ook daartoe gebruikt zal worden. Als we zo gaan denken, creëeren we een maatschappij zonder vrijheden. Ideologisch gezien moeten we er van uit gaan dat niemand dat ook effectief doet. Het lijkt me duidelijk dat dergelijk misbruik bekend wordt, en ik betwijfel of er veel sympathie zal zijn voor diegenen die zich er aan bezondigen.