lek in SMS protocol

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
NickG
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 51 keer

http://www.zdnet.be/news.cfm?id=64374

SMS'en kunnen verstuurd worden via een website, en de ontvanger ziet dit bericht alsof dit afkomstig is van het nr dat ingegeven is via de site.

Is dit een lek? Het VRT nieuws besteedt ook al aandacht eraan. Ik doe dit al jaren, sms'en via een site en als mensen dit bericht krijgen lijkt het alsof het van mijn gsm afskomtig is, wat handig is om te replyen...

Om maar aan te tonen dat sommige mensen echt snel ongerust zijn, en dat sommige nieuwsdiensten/journalisten soms echt snel ongerust zijn/niet veel van nieuwe technologieen kennen :-)
ubremoved_983
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 95 keer
Bedankt: 48 keer

Tis nu misschien meer in de aandacht gekomen omdat RealROOT er een promotie rond doet via zattevrienden ( Realsms.be ). Misschien dat er hierdoor echt veel misbruik is opgetreden ( nummers kunnen gewoon gespooft worden).
NickG
Elite Poster
Elite Poster

Mja, maar dat een IT bedrijf dan nog claimt dit "lek" gevonden te hebben vind ik wel wat overdreven. Of dat bedrijf het niet waard zich een IT bedrijf te noemen (een beetje IT'er wist toch al langer dat dit kon) of ze zijn op zoek naar goedkope reclame en zowel de Tijd als de VRT nieuwsredactie trapt in de stunt...
ubremoved_983
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 95 keer
Bedankt: 48 keer

NickG schreef:Mja, maar dat een IT bedrijf dan nog claimt dit "lek" gevonden te hebben vind ik wel wat overdreven. Of dat bedrijf is zich niet waardig zich een IT bedrijf te noemen (een beetje IT'er wist toch al langer dat dit kon) of ze zijn op zoek naar goedkope reclame en zowel de Tijd als de VRT nieuwsredactie trapt in de stunt...
Dat zegt meer over dat IT bedrijf vind ik ;) ... dit gebeurd wel vaak heb ik de indruk op het nieuws, dat een bepaald bedrijf met de credits van dergelijke dingen gaat lopen.

Btw ... de VTM nieuwsredactie had da vorig weekend al ergens in een item ;)
netdata
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: wdhaeseleer
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 8 keer
Contacteer:

Is gewoon standaard in het protocol hoor, geen lek.

Dit kan je trouwens ook met e-mail en nog een hoop protocollen.
Niets raar aan...
Mr.T
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 13 keer

Dit IS ook een fout. Denk maar eens aan volgende voorbeelden:

- een sms versturen naar een werknemer, afkomstig van het nummer van de baas met de melding dat hij ontslagen is.
- een sms versturen vanuit nummer van man/vrouw naar de partner om de scheiding aan te vragen
- een sms versturen vanaf nummer van familielid met de mededeling dat ander familielid verongelukt is

en zo kan je nog wel even doorgaan ...
netdata
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: wdhaeseleer
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 8 keer
Contacteer:

Mr.T schreef:Dit IS ook een fout. Denk maar eens aan volgende voorbeelden:

- een sms versturen naar een werknemer, afkomstig van het nummer van de baas met de melding dat hij ontslagen is.
- een sms versturen vanuit nummer van man/vrouw naar de partner om de scheiding aan te vragen
- een sms versturen vanaf nummer van familielid met de mededeling dat ander familielid verongelukt is

en zo kan je nog wel even doorgaan ...
Neen is niet fout hoor, je hebt het nu over misbruik...
enkele jaren gelden toen kon je nog overal op internet free smsjes kon sturen was dat al mogelijk
NickG
Elite Poster
Elite Poster

Een fout niet zo zeer, potentieel misbruikbaar wel.
Dit kan idd al langer en met mail is het net hetzelfde. Vind het gewoon raar dat een IT bedrijf dit durft claimen terwijl alle IT'ers dit al langer weten. Schaadt wat hun imago in mijn ogen (ik zou in elk geval niet meer willen samenwerken met een bedrijf dat iets nieuws claimt ontdekt te hebben, terwijl de halve wereld dit al wist :? )
svenska
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 75 keer

Over die RealSMS: dit staat dan nog op hun site :twisted: :
Send spoofed SMS

Yes, we know :). We know that you will trick your friends and colleagues. We even help you to do that!

100% anonymous SMS service so that you can send messages with any sender's number or ID you want!

And best of all we support worldwide coverage
kick
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 2 keer

Zouden ze dit bij De Lijn al doorhebben? 8)
Ik durf er een gok op wagen...
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

kick schreef:Zouden ze dit bij De Lijn al doorhebben? 8)
Ik durf er een gok op wagen...
De Lijn gebruikt trouwens maar een heel zwakke security... er is namelijk geen online controle van het SMS ticket, louter een visuele van het controle cijfer.
Praetorian
Premium Member
Premium Member

Svekke schreef:Over die RealSMS: dit staat dan nog op hun site :twisted: :
Send spoofed SMS

Yes, we know :). We know that you will trick your friends and colleagues. We even help you to do that!

100% anonymous SMS service so that you can send messages with any sender's number or ID you want!

And best of all we support worldwide coverage
waarom is dat nu net typisch realroot? Verachtelijk bedrijf.
Goendi
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: goendi
Contacteer:

Wat is dat voor zever... Dat heeft niets met RealRoot te maken. Ik raad iedereen aan de handleiding aangaande SMS technologie te raadplegen. Ik kan perfect vanop een bepaalde lokatie email sturen in iemands naam, met overeenstemmend IP & email-adres in de body van die email. Dat is een feature van de technologie net als bij SMS, geen bug.

Uiteraard kan men zich afvragen of het hoegenaamd in deze tijd ethisch correct is om deze feature naar het grote publiek toe te gebruiken, zeker als men goed weet dat 90% vd mensen die een Internet aansluiting/GSM abbonnement hebben absoluut het verschil niet zullen merken... Maar dat is een totaal andere discussie.

Echter zeggen dat het 'typisch RealROOT' is... Dat getuigd eerder van verregaande onwetendheid dan van intelligentie.
devastator
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 56 keer

Goendi schreef:Dat getuigd eerder van verregaande onwetendheid dan van intelligentie.
Over uw onwetendheid zullen we het maar niet hebben.
Jonges toch, dat sommige mensen zo'n dt fouten kunne maken, schandalig !

Ik snap ook niet wat dat bedrijf eigenlijk 'claimt', dit was toch al lang
geweten bij mijn weten ...
Praetorian
Premium Member
Premium Member

Goendi schreef:

Echter zeggen dat het 'typisch RealROOT' is... Dat getuigd eerder van verregaande onwetendheid dan van intelligentie.
Naast het feit dat het getuigt is: ik heb het niet over de sms zaak in se. Iedereen die dat al jaren deed weet dit wel al. Wat me wel wel verbaasde is hun quote, dat van hun bedrijf afkomstig is, en zodoende als bedrijdspolicy genoemd kan worden dat' ze mensen helpen om sms spoofs te zenden'. Alee mensen aanzetten tot spoofs zenden vind ik er over en verachtelijk. Dat het kan heeft daar niets mee te maken. Heb ik me zo beter uitgedrukt?

edit: een dt fout zou te vermijden moeten zijn als je je taal voldoende beheerst: iedereen zou eigenlijk spontaan correct moeten kunnen schrijven zonder er bij na te denken. Ik denk er toch niet bij na. Dat is een automatisme geworden.
Laatst gewijzigd door Praetorian 15 jan 2007, 22:28, in totaal 2 gewijzigd.
Goendi
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

Over uw onwetendheid zullen we het maar niet hebben.
Jonges toch, dat sommige mensen zo'n dt fouten kunne maken, schandalig !
Dat is eerder onoplettendheid als onwetendheid, maar kom. Nonchalance is evenmin een excuus voor dergelijke fout.
devastator
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 56 keer

Praetorian schreef: Naast het feit dat het getuigt is: ik heb het niet oevr de sms zaak in se. Iedereen die dat al jaren deed. Wel hun quote, dat van hun bedrijf afkomstig is, en zodoende als bedrijdspolicy genoemd kan worden dat' ze mensne helpen om sms spoofs te zenden'. Alee mensen aanzetten tot spoofs zenden vind ik er over en verachtelijk. Dat het kan heeft daar niets mee te maken. Begriijp je m'n woorden zo beter?
Je hebt gelijk: het feit dat ze het als het ware 'promoten', is op zijn minst opzienbarend te noemen
Goendi
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

edit: een dt fout zou te vermijden moeten zijn als je je taal voldoende beheerst: iedereen zou eigenlijk spontaan correct moeten kunnen schrijven zonder er bij na te denken. Ik denk er toch niet bij na. Dat is een automatisme geworden.
Aangezien we ons focussen op spellingsfouten ipv courante protocollen inzake bvb SMS...
Naast het feit dat het getuigt is: ik heb het niet oevr de sms zaak in se. Iedereen die dat al jaren deed. Wel hun quote, dat van hun bedrijf afkomstig is, en zodoende als bedrijdspolicy genoemd kan worden dat' ze mensne helpen om sms spoofs te zenden'. Alee mensen aanzetten tot spoofs zenden vind ik er over en verachtelijk. Dat het kan heeft daar niets mee te maken. Begriijp je m'n woorden zo beter?
Misschien dan eerst even uw typo's aanpassen alvorens mij op de mijnne te wijzen? Dan komt je ideologie beter tot uiting!
Goendi
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

Je hebt gelijk: het feit dat ze het als het ware 'promoten', is op zijn minst opzienbarend te noemen
Zoals ik ook zei, je kunt je inderdaad afvragen in hoever dat ethisch verantwoord is. Daar heb ik op zich ook mijn bedenkingen bij. Bij misbruik stel ik me overigens de vraag of het bedrijf in dergelijke situatie niet mee aansprakelijk gesteld kan worden. Laten we hopen dat het nooit effectief zover komt, ik betwijfel dat er een rechtbank is die hen niet mee verantwoordelijk zal stellen indien er misbruik van wordt gemaakt ten nadele van derden...
Mr.T
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 13 keer

Goendi schreef:
Wat is dat voor zever... Dat heeft niets met RealRoot te maken. Ik raad iedereen aan de handleiding aangaande SMS technologie te raadplegen. Ik kan perfect vanop een bepaalde lokatie email sturen in iemands naam, met overeenstemmend IP & email-adres in de body van die email. Dat is een feature van de technologie net als bij SMS, geen bug.

Uiteraard kan men zich afvragen of het hoegenaamd in deze tijd ethisch correct is om deze feature naar het grote publiek toe te gebruiken, zeker als men goed weet dat 90% vd mensen die een Internet aansluiting/GSM abbonnement hebben absoluut het verschil niet zullen merken... Maar dat is een totaal andere discussie.

Mail heeft anders wel de mogelijkheid om dit tegen te gaan. Denk maar aan certificaten.
Praetorian
Premium Member
Premium Member

Goendi schreef:
Misschien dan eerst even uw typo's aanpassen alvorens mij op de mijnne te wijzen? Dan komt je ideologie beter tot uiting!
Er is een klein verschil tussen typo's en taalfouten. Dat terzijde: ik heb ze aangepast. Jouw
Ik vind het overdreven om mijn mening een ideologie te noemen. Maar ik ben gelukkig wel blij dat je het met me eens bent over de grond van de zaak: namelijk dat realroot zijn uitspraak op zijn minst opzienbarend is en eigenlijk het heersende beeld dat op dit forum heerst versterkt: namelijk het beeld van cowboys.
Goendi
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

Mail heeft anders wel de mogelijkheid om dit tegen te gaan. Denk maar aan certificaten.
Klopt, maar daaraan zijn ook de clients (mail programma's) aangepast. Bij SMS bestaan er soortgelijke mogelijkheden, er is echter geen enkel GSM toestel aangepast aan deze opties. Voorts ontbreekt ook een uniforme omgang vanwege operatoren tav deze praktijken. En zolang de ene het niet doet, of het niet op de een of andere manier gezamenlijk gereglementeerd wordt, zal het hen denk ik worst wezen... Winst, weet je wel... Overigens, ik zie nog dagelijks spam, ik zie eveneens kwasi enkel mails zonder certificaat, ik betwijfel of de modale internetgebruiker hoegenaamd weet dat email adressen gespoofed kunnen worden...

Op zich vind ik het trouwens niet zo erg dat het mogelijk is. Ik vind echter wel dat het onmogelijk moet zijn om iemand er de dupe van te laten worden, en dat als tegenprestatie de SMS gebruiker geinformeerd is dat deze mogelijkheid bestaat. Dit vermijd onaangename ervaringen... Echter is het ook zo dat omdat het mogelijk is, dit nog niet wil zeggen dat het ook daartoe gebruikt zal worden. Als we zo gaan denken, creëeren we een maatschappij zonder vrijheden. Ideologisch gezien moeten we er van uit gaan dat niemand dat ook effectief doet. Het lijkt me duidelijk dat dergelijk misbruik bekend wordt, en ik betwijfel of er veel sympathie zal zijn voor diegenen die zich er aan bezondigen.
Praetorian
Premium Member
Premium Member

Goendi schreef:
Echter is het ook zo dat omdat het mogelijk is, dit nog niet wil zeggen dat het ook daartoe gebruikt zal worden. Als we zo gaan denken, creëeren we een maatschappij zonder vrijheden. Ideologisch gezien moeten we er van uit gaan dat niemand dat ook effectief doet. Het lijkt me duidelijk dat dergelijk misbruik bekend wordt, en ik betwijfel of er veel sympathie zal zijn voor diegenen die zich er aan bezondigen.
Ik denk dat je nu iets te positief staat tegenover de modale mens. Ik den keerlijk gezegd niet dat dit een maatschappij zonder vrijheden creert. Beperkingen van vrijheid zijn vaak nodig om een maatschapij leefbaar(der) te maken. Zo ben ik bvb tegen vrij wapenbezit zoals dit in de VS bestaat om de reden dat hierdoor meer mensen gedood of vermoord worden. Als dit schade kan berokkenen aan bepaalde personen op grote schaal, dan zou dit evenwel zo veel mogelijk moeten vermeden worden. Ik geloof niet in de onschuld van de mens en dat hij zulke zaken niet zou doen.
BungaMan
Elite Poster
Elite Poster

wapenbezit levert geen vrijheid, het levert inperking van vrijheid voor wie geen wapen heeft.
Please help, looking for a way to get rich and fast
Ken
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 94 keer

Via meeste voipdiensten zoals voipbuster kan je ook SMSjes versturen aan 0,05 EUR dacht ik. Als je een nummer als id wilt gebruiken moet je authentificeren door middel van via voipbuster/internetcalls een bericht te sturen naar dat nummer en dat moet je met de ontvangen code bevestigen. Anders blijft je userid staan.

Internet = Proximus Business Flex Fiber 1000/100 & back-up Telenet Business Fibernet 300/30 Mbps
Fixed phone = OVH VoIP Entreprise
Mobile= Destiny Mobile Unlimited + Samsung S21
TV = FTA IPTV + Netflix
Network = 100% MikroTik powered
Car = Tesla Model 3 (Team blue)
Praetorian
Premium Member
Premium Member

BungaMan schreef:wapenbezit levert geen vrijheid, het levert inperking van vrijheid voor wie geen wapen heeft.
eigenlijk wel een interessante overweging die ik nog nooit gemaakt of gehoord heb. Er zit een kern van waarheid in imo. Toch vermoed ik dat de wapeneigenaars het eerder andersom zullen zien: iedereen heeft vrijheid om voor zichzelf te beslissen. Toch moet het individu en de maatschappij tegen zichzelf beschermd worden. Interessante opmerking.
BungaMan
Elite Poster
Elite Poster

de les sociologie (of waar dit ook onder valt) kan wel in een andere thread doorgaan zeker :)
Please help, looking for a way to get rich and fast
Praetorian
Premium Member
Premium Member

BungaMan schreef:de les sociologie (of waar dit ook onder valt) kan wel in een andere thread doorgaan zeker :)
hehe:D misschien wel onder ethica of filosofie of zo. Ik heb gelukkig nooit dergelijk vak gehad.
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”