Belgacom ADSL Go opzeggen

Hebt u opmerkingen, klachten, steunbetuigingen voor Proximus (Belgacom)? Dan kan u deze hier kwijt.
AeroFury
Plus Member
Plus Member
Berichten: 125
Lid geworden op: 10 nov 2006, 22:27

Ik wil overstappen naar Dommel omdat ik ontevreden ben over Belgacom. (verschillende redenen)

Pa heeft gebeld naar Belgacom, blijkt dat we niet kunnen opzeggen zonder te betalen. Terwijl er op die brief staat dat we nog kunnen afzien van de aankoop tot 14 werkdagen na overeenkomst van contract of levering van goed... :evil:
Overeenkomst (telefonisch ervoor gekozen om ons contract te verlengen waardoor we een gratis ADSL maand krijgen)
was begin oktober ofzo, maar op die brief staat 2 november.
En product (die gratis maand die we krijgen) wordt geleverd in december.
Kan ik ze niet voor de rechter slepen?
Echt belachelijk!!! :x

EDIT: iemand emailadres om skynet te contacteren? eens een dreigbriefke sturen...


Dit was mijn eerste reactie... Nu vraag ik mij wel nog altijd af of ik hier maatregelen tegen kan nemen. Te beginnen met een emailadres waar ik eens goed mijn gedacht naar kan schrijven, eventueel dreigen met die brief van 2 november die ik hier liggen heb.

Weet wel dat de cursieve tekst nogal impulsief is en dat het op niemand persoonlijk bedoeld is. Voel je dus niet aangevallen ofzo... Ben het gewoon meer dan beu.

EDIT: Ze hebben mijn pa dus iets anders in de schoenen geschoven. De dame aan de telefoon was meteen in shock toen ze hoorde dat we van plan waren om over te stappen. Ze begon ons dit meteen af te raden, bla bla bla, blijkt dat we de speciale Student prijs krijgen (€ 10 goedkoper ofzo) wat normaal niet mogelijk is met een bestaand abonnement. Nu van mijn part mag ze dat abbonement steken waar de zon nooit of zelden schijnt; ik wil enkel en alleen overstappen van provider!
Laatst gewijzigd door AeroFury 13 nov 2006, 22:59, in totaal 3 gewijzigd.
Gebruikersavatar
Blue-Sky
Erelid
Erelid
Berichten: 8554
Lid geworden op: 23 feb 2003, 20:42
Locatie: België - Limburg

AeroFury schreef:Ik wil overstappen naar Dommel omdat ik ontevreden ben over Belgacom. (verschillende redenen)
'n Dreigbrief zal niet helpen denk ik, integendeel.
Alleen zakelijke argumenten kunnen je helpen.
Laatst gewijzigd door Blue-Sky 14 nov 2006, 01:26, in totaal 1 gewijzigd.
jossie
Member
Member
Berichten: 71
Lid geworden op: 13 nov 2006, 19:33
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

beste

een dreigbrief lijkt me ook niet echt een optie.

Maar misschien is het volgende wel een optie.

Wacht nog tot rond eind december, en stuur dan een aangetekende brief op waar je vertelt dat je niet akkoord gaat met de nieuwe voorwaarden (tariefverhoging van 2%)voor ADSL. Mij hebben ze ook zo liggen gehad met die promo voor een maand gratis bij contractverlenging.

Ikzelf heb nu ook problemen met die promo van belgacom tv. Dez werden betwist bij de facturatie. Vervolgens ga ik proberen zo ook van ADSL over te stappen naar EDPnet.

Kan er iemand dit bevestigen als dit zou lukken.
Verklaren dat je dus niet akkoord gaat met de nieuwe voorwaarden van ADSl.
AeroFury
Plus Member
Plus Member
Berichten: 125
Lid geworden op: 10 nov 2006, 22:27

Zoals ik al gezegd heb was het een impulsieve reactie, wat niet wegneemt dat sommige dingen overdreven zijn. Maar hoe zou je zelf zijn als je zonder pardon NU wilt overstappen maar te horen krijgt dat je nog een jaartje... (= 12 maanden = 365 dagen) moet wachten. (Of je kan een kleine €400 aan opzeggingskosten betalen)
[MJ]
Member
Member
Berichten: 69
Lid geworden op: 04 nov 2006, 10:07

Zelfde probleem hier: ingegaan op het aanbod van 1 maand gratis als ik verleng... en tja, vastzitten voor een jaar he. Nu zou ik graag overschakelen op dommel, helaas zal t pas voor tegen de zomer volgend jaar zijn. Hadden ze mij toen gezegd dat ik daarmee mijn recht op te zeggen wanneer ik wil zou opgeven, t zou verdorie niet waar geweest zijn...
Nog ff doorzetten dus met de krakkemikkige newsservers van skynet, waar de laatste maanden werkelijk niks meer volledig doorkomt, en waar ook niemand daar zich iets van lijkt aan te trekken.
Steven7
Premium Member
Premium Member
Berichten: 560
Lid geworden op: 07 aug 2004, 18:56
Locatie: Veerle
Uitgedeelde bedankjes: 25 keer
Bedankt: 36 keer

Bij aanpassing tarieven van kan je ten allen tijde opzeggen. Ik zou daar zeker gebruik van maken als ik jou was.
Ik vraag me zelfs af of een telefonische verlenging van contract (nog) enige rechtsgeldigheid heeft.
Ik dacht dat dat vanaf 1/7/06 verboden was mensen telefonisch hun contract te verlengen zonder dat er iets getekend is.
[MJ]
Member
Member
Berichten: 69
Lid geworden op: 04 nov 2006, 10:07

Ik zou daar geen geld durven opzetten. Er staat vast wel één of andere clausule in het contract dat rekening houdt met dergelijke prijsstijgingen zonder dat je daarmee het recht verwerft vervroegd op te zeggen...
AeroFury
Plus Member
Plus Member
Berichten: 125
Lid geworden op: 10 nov 2006, 22:27

Dus als ik die 2% prijsstijging als reden geef, zou het in principe mogelijk zijn om te veranderen naar Dommel?
Ik zie het echt wel niet zitten om nog tot Oktober 2007 (een vol jaar !!) bij Belgacom te blijven sukkelen...

EDIT: Op Games.telenet.be Forums heeft iemand ook zijn contract opgezegd bij BGC zonder te moeten betalen. (contract liep nog tot januari)
Hij heeft niets gegeven van reden, enkel en alleen maar nieuw abo besteld bij edpnet (of dommel maakt niet uit), zij hebben contract verbroken en voila...
Nu wil ik dit ook wel proberen, maar ik ben echt bang om een brief met € 400 opzeggingsvergoeding te krijgen...

EDIT2: Kun je precieze links geven waar de voorwaarden van Belgacom Skynet zeggen dat je ten alle tijde kan opzeggen bij verandering van tarieven?
[MJ]
Member
Member
Berichten: 69
Lid geworden op: 04 nov 2006, 10:07

Aanpassing aan de index is de uitzondering hier. BGC mag dat perfect doen zonder dat je uw contract straffeloos mag/kan verbreken.
Ik ben er niet zeker van, maar 2% lijkt mij een index-aanpassing (net zoals de lonen pas aangepast worden bij 2%)

edit: is dus wel degelijk index:
http://www.userbase.be/forum/viewtopic.php?t=12148
Dat argument kan je dus niet gebruiken om onder uw contract proberen uit te komen.
Ik ken wel iemand die bij Telenet zijn contract heeft kunnen kosteloos opzeggen, niettegenstaande zijn verplichting van een jaar, omdat zijn laptop gestolen werd en hij geen gebruik meer maakte van zijn verbinding. Heeft toch flink wat voeten in de aarde én tussenkomst van de ombudsdienst voor telecommunicatie gehad eer het in orde was...
AeroFury
Plus Member
Plus Member
Berichten: 125
Lid geworden op: 10 nov 2006, 22:27

Jammer...
jossie
Member
Member
Berichten: 71
Lid geworden op: 13 nov 2006, 19:33
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

ik geef het nog niet direct op.

Ik heb zopas de algemene , specifiek als user accepteble policy voorwaarden doorlopen en zie daar niets instaan dat een indexering zomaar mag.

Op hun pdf met de nieuwe tarief lijst staat

http://www.belgacom.be/private/gallery/ ... 007_nl.pdf


AV ADSL - « Artikel 23 Wijzigingen van de voorwaarden van het Contract
Belgacom verbindt zich ertoe de Klanten minstens 15 werkdagen vooraf met elk passend middel te
informeren over wijzigingen van de voorwaarden van het Contract.
De Klant die bij een wijziging van de algemene of specifieke voorwaarden of van de prijzen de
nieuwe voorwaarden niet aanvaardt, mag zijn contract opzeggen zonder dat de schadevergoeding
bepaald in artikel 15 verschuldigd is, mits een opzeggingstermijn van minimaal vier kalenderdagen
vóór de inwerkingtreding van de wijziging, met een aangetekende brief of door een persoonlijke
melding in een Belgacom verkooppunt. In het laatste geval wordt aan de klant een ontvangstbewijs
overhandigd. »


Dan zou dit toch moeten gaan ofnie?
kvind echt niets over een indexering die toegestaan is...
AeroFury
Plus Member
Plus Member
Berichten: 125
Lid geworden op: 10 nov 2006, 22:27

Mja geen idee. Kun je hiervoor nu al bellen? Of zou je best wachten tot eind december?
Btw; kga ook eens bellen naar ombudsdienst en zien wat zij mij aanraden.
jossie
Member
Member
Berichten: 71
Lid geworden op: 13 nov 2006, 19:33
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

ik ga morgen ook eens bellen met gsm naar de klantendienst en eens navragen. Ook zal ik het deze week een vragen aan onze dienst telecom of het wettelijk is. Morgen kan niet wegens verlof. Dag van de Koning..
Ik zal dan laten weten wat de bevindingen zijn.
AeroFury
Plus Member
Plus Member
Berichten: 125
Lid geworden op: 10 nov 2006, 22:27

Net efkes gepraat op MSN met iemand.
Die heeft in de maand september een nieuw contract aangegaan met EDPNET en die hebben zijn Belgacom contract opgezegd.
Normaal liep zijn contract nog tot januari, maar toch heeft hij geen vergoeding moeten betalen omdat de verlenging van zijn contract telefonisch gebeurd is, blijkbaar is dat niet bindend omdat je niets ondertekend hebt.
Ze hebben bij hem ook gezegd dat hij een vergoedingsboete ging moeten betalen, maar is volgens mij gewoon dreigen zodat je niet bij een andere provider zou gaan.

Dus die gast heeft compleet dezelfde situatie als mij. (telefonisch verlengd, ingegaan op promotie van 1 maand gratis adsl, ...)
Morgen nog eens bellen naar ombudsdienst en dan ga ik ervoor!!!
jossie
Member
Member
Berichten: 71
Lid geworden op: 13 nov 2006, 19:33
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

hou me op de hoogte.

Als ik mijn brief krijg om mijn factuur te betwisten ( promo belgacom tv toch aangerekend zal ik die maand gratis ADSL ook betwisten) en zo dan proberen over te stappen naar een andere provider.
crapiecorn
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2149
Lid geworden op: 01 feb 2003, 11:58
Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
Bedankt: 12 keer

Ik heb hier een half jaartje geleden ongeveer hetzelfde probleem gepost. Heb er zelf niet veel aan kunnen doen, had wel geluk dat mijn contract van ergens in januari was, dus ben ik er bijna vanaf.
Gebruikersavatar
Block
Erelid
Erelid
Berichten: 1740
Lid geworden op: 31 jul 2005, 01:08
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 76 keer

Ik vraag me eigenlijk zelfs af of je producten mag duurder maken omdat de index stijgt. De indexaanpassing is toch enkel bedoelt op lonen en niet op producten, omdat het anders geen nut heeft. Het lijkt mij eerder op een prijsverhoging van 2% ipv een indexaanpassing en dan is het wel degelijk een reden om je contract op te zeggen.

Mail anders eens naar de ombudsman.
select replace * from userbase.be where topic ('got hostile', 'got friendly and polite');
hollebollegijs
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1577
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:24

AeroFury schreef:Net efkes gepraat op MSN met iemand.
Die heeft in de maand september een nieuw contract aangegaan met EDPNET en die hebben zijn Belgacom contract opgezegd.
Normaal liep zijn contract nog tot januari, maar toch heeft hij geen vergoeding moeten betalen omdat de verlenging van zijn contract telefonisch gebeurd is, blijkbaar is dat niet bindend omdat je niets ondertekend hebt.
Ze hebben bij hem ook gezegd dat hij een vergoedingsboete ging moeten betalen, maar is volgens mij gewoon dreigen zodat je niet bij een andere provider zou gaan.

Dus die gast heeft compleet dezelfde situatie als mij. (telefonisch verlengd, ingegaan op promotie van 1 maand gratis adsl, ...)
Morgen nog eens bellen naar ombudsdienst en dan ga ik ervoor!!!


telefonisch bestellingen aannemen is wel wettelijk. Daar is hier intern ook een hele discussie om geweest maar het is volledig legaal hoor. En als je hebt toegezegd om je abonnement met een jaar te verlengen waarvoor je dan 1 maand gratis krijgt, en je wil het dan opzeggen, moet je in principe een opzegvergoeding betalen. Vroeger was dit 50% van de resterende abonnementsgelden, nu is dit de volle 100%. Sorry maar dit zijn nu eenmaal de regels.
Gebruikersavatar
meon
Administrator
Administrator
Berichten: 16609
Lid geworden op: 18 feb 2003, 22:02
Twitter: meon
Locatie: Bree
Uitgedeelde bedankjes: 564 keer
Bedankt: 759 keer
Contacteer:

Geldt wel nog altijd de wet van verkoop op afstand dat je binnen de 7 dagen na levering van het goed (dat in het geval van contractverlening meteen is neem ik aan) je zonder opgaaf van reden kan afzien van de aankoop.
hollebollegijs
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1577
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:24

meon schreef:Geldt wel nog altijd de wet van verkoop op afstand dat je binnen de 7 dagen na levering van het goed (dat in het geval van contractverlening meteen is neem ik aan) je zonder opgaaf van reden kan afzien van de aankoop.


die geldt in principe nog altijd behalve voor domeinnamen.
[MJ]
Member
Member
Berichten: 69
Lid geworden op: 04 nov 2006, 10:07

hollebollegijs schreef:
telefonisch bestellingen aannemen is wel wettelijk. Daar is hier intern ook een hele discussie om geweest maar het is volledig legaal hoor. En als je hebt toegezegd om je abonnement met een jaar te verlengen waarvoor je dan 1 maand gratis krijgt, en je wil het dan opzeggen, moet je in principe een opzegvergoeding betalen. Vroeger was dit 50% van de resterende abonnementsgelden, nu is dit de volle 100%. Sorry maar dit zijn nu eenmaal de regels.


Allemaal goed en wel, maar hoe bewijst BGC dat zij wel degelijk de titularis van het abo aan de lijn hadden? En de bevestiging achteraf wordt niet eens aangetekend verstuurd, daar kunnen ze zich m.i. niet op beroepen.
Anderszijds hadden ze best aan de telefoon s mogen vermelden dat men hierdoor zijn recht verspeelt op elk moment te kunnen opzeggen,... nuja, zoals je zegt, dat zijn de regels, en ik leg er mij bij neer (niet dat ik veel keuze heb), het versterkt mij alleen nog maar in mijn beslissing zo vlug mogelijk BGC eruit te zwieren, en mijn omgeving er van te overtuigen hetzelfde te doen, wat vrij aardig lukt (vlugger dan bij mij alleszins :p ).
jossie
Member
Member
Berichten: 71
Lid geworden op: 13 nov 2006, 19:33
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

Deze morgen gebeld met de klantendienst van belgacom.
Gezegd dat ik mijn ADSL-abbo wil opzeggen per 1 januari omdat ik niet akkoord ga met de tarieven die verhogen. klantendienst heeft dit op mijn verzoek nog een geverivieerd of dit mogelijk was zonder die opzegvergoeding van 100% voor de resterende maanden.
Dit is mogelijk maar ze vroeg me om duidelijk in de brief te zetten dat ik niet akkoord ga met de prijsstijging. Best een maand opvoorhand doen vroeg ze me.

Dus wat de 2% indexstijging betreft, kan je die nieuwe voorwaarden gebruiken om je abbonement te schrappen.

Klantendienst vertelde me dat het inderdaad was voor de index.
Daar ga ik niet mee akkoord en kan dus zonder probleem opzeggen.
[MJ]
Member
Member
Berichten: 69
Lid geworden op: 04 nov 2006, 10:07

Pff, raak er maar aan uit. Volgens de klantendienst is het dus indexaanpassing. In dat geval staat in het jaarverslag 2005 van de ombudsdienst telecommunicatie te lezen, dat indexaanpassing een uitzondering vormt op art. 23 van de algemene voorwaarden en geen aanleiding kan geven tot opzeg zonder vergoeding.
Het zou mij niks verbazen dat ze op de helpdesk idd zeggen dat het kan, maar je alsnog een factuur gepresenteerd krijgt...

btw: aanpassing aan de index: kan dat eigenlijk wel voor telecom diensten? Is dat niet alleen voor lonen, uitkeringen en huurgelden?
hollebollegijs
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1577
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:24

[MJ] schreef:Pff, raak er maar aan uit. Volgens de klantendienst is het dus indexaanpassing. In dat geval staat in het jaarverslag 2005 van de ombudsdienst telecommunicatie te lezen, dat indexaanpassing een uitzondering vormt op art. 23 van de algemene voorwaarden en geen aanleiding kan geven tot opzeg zonder vergoeding.
Het zou mij niks verbazen dat ze op de helpdesk idd zeggen dat het kan, maar je alsnog een factuur gepresenteerd krijgt...

btw: aanpassing aan de index: kan dat eigenlijk wel voor telecom diensten? Is dat niet alleen voor lonen, uitkeringen en huurgelden?


dit is perfect mogelijk.
on4bam
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4340
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
Bedankt: 331 keer

Hi,

Onderaan mijn laatste factuur (october):

Vanaf 1 januari 2007 zullen de prijzen van uw telefoonabonnementen (behalve voor ISDN-30), uw oproepen tegen standaardtarief en de huur van uw telefoontoestel licht stijgen (2%). Voor meer informatie, bel naar ons gratis nummer 0800 22 900. Indien u niet akkoord bent met deze wijzigingen, zie onze algemene voorwaarden.


Ik ga er van uit dat je dus perfect kan opzeggen wegens de stijging van de prijs.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
jossie
Member
Member
Berichten: 71
Lid geworden op: 13 nov 2006, 19:33
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

mhh inderdaad ook net gelezen.
Waarom staat dit niet op hun factuur?
Ze zetten er wel bij wat je moet doen als je niet akkoord gaat, maar je moet gewoon akkoord gaan cfr het artikel van de ombudsdienst.

ik ben er nog niet uit. Kga nog eens contact opnemen met belgacom. ( geen klantendienst)
[MJ]
Member
Member
Berichten: 69
Lid geworden op: 04 nov 2006, 10:07

Ook in de algemene voorwaarden niks terug te vinden over indexaanpassing. .. maar op dat gebied vertrouw ik BGC (of welke provider dan ook) niet echt. Vanuit het standpunt van het bedrijf is het natuurlijk begrijpelijk dat je er alles aan doet je klanten te binden, t zou mooi zijn anders, maar wat meer transparantie zou toch welkom zijn.

Ik ben eigenlijk nooit slecht gevaren met BGC hoor, altijd kontent geweest, maar het voortdurende geklooi met de newsserver begint tegen te steken (i know, dat is een "extra" service zgn. maar ik vind t belangrijk), het is al wéken geleden dat er nog s iets helemaal doorgekomen is, er zijn een heleboel groepen geblokkeerd... erg jammer allemaal. Met de limiet kan ik zelfs nog leven, al vond ik de reactie van BGC op de petitie eerder dit jaar wel heel aanmatigend.

Ik doe braaf mijn 6 maandjes nog uit, neem geen promoties meer aan, hoe aanlokkelijk ook :wink: ... daarna rustig overstappen naar dommel.com.
Bergie
Plus Member
Plus Member
Berichten: 141
Lid geworden op: 21 jul 2005, 03:02

hollebollegijs schreef:telefonisch bestellingen aannemen is wel wettelijk. Daar is hier intern ook een hele discussie om geweest maar het is volledig legaal hoor.


Ja, dat is inderdaad legaal, en valt onder de wet op de verkoop op afstand.
Het enige probleem is dat er nooit een bewijs is voor die bestelling, en dat Belgacom dus geen enkel wettelijk afdwingbaar recht heeft om de klant schadevergoedingen op te leggen.

hollebollegijs schreef:En als je hebt toegezegd om je abonnement met een jaar te verlengen waarvoor je dan 1 maand gratis krijgt, en je wil het dan opzeggen, moet je in principe een opzegvergoeding betalen.


Het probleem is dat Belgacom de klanten niet opbelt met de vraag of ze "hun abonnement met een jaar willen verlengen", maar met het verhaaltje dat ze hun "trouwe klanten een promotie willen aanbieden" en dan gewoon die één of twee maand gratis abonnement aanbieden.
Natuurlijk dat iedereen dan automatisch "ja" zegt.
De klanten worden dus op een schandalige, typisch "Amerikaanse" manier misleid, en krijgen dan achteraf een zogezegde "schadevergoeding" in hun nek gesmeten.

hollebollegijs schreef:Vroeger was dit 50% van de resterende abonnementsgelden, nu is dit de volle 100%.


Wat het meteen overduidelijk maakt waar het bij Belgacom om te doen is : de klanten uitpersen tot de laatste cent.

Bovendien is die verhoging van 50 naar 100 % duidelijk een wijziging van de Algemene Voorwaarden, wat volgens diezelfde Algemene Voorwaarden de klant het recht geeft zijn abonnement op te zeggen zonder schadevergoeding.

hollebollegijs schreef:Sorry maar dit zijn nu eenmaal de regels.


Dat zijn de regeltjes die Belgacom voor zichzelf verzint.
De vraag is of de rechtbanken die "zelfgemaakte" regeltjes zullen volgen, of eerder de wet en de juridische basisprincipes.
Goendi
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1621
Lid geworden op: 30 mei 2006, 13:20
Twitter: goendi
Locatie: Antwerpen
Bedankt: 2 keer
Contacteer:

Ja, dat is inderdaad legaal, en valt onder de wet op de verkoop op afstand.
Het enige probleem is dat er nooit een bewijs is voor die bestelling, en dat Belgacom dus geen enkel wettelijk afdwingbaar recht heeft om de klant schadevergoedingen op te leggen.


Er is een bewijs van de moment dat de klant niet schriftelijk de gratis maand protesteert. Bovendien wordt een telefonische vekoop bevestigd met een brief. Hierop dient men eveneens te reageren (schriftelijk) indien men er niet op ingaat. Inden dat niet gebeurd is dit wettelijk perfect afdwingbaar hoor.

Het probleem is dat Belgacom de klanten niet opbelt met de vraag of ze "hun abonnement met een jaar willen verlengen", maar met het verhaaltje dat ze hun "trouwe klanten een promotie willen aanbieden" en dan gewoon die één of twee maand gratis abonnement aanbieden.
Natuurlijk dat iedereen dan automatisch "ja" zegt.
De klanten worden dus op een schandalige, typisch "Amerikaanse" manier misleid, en krijgen dan achteraf een zogezegde "schadevergoeding" in hun nek gesmeten.


Ahjah :s En andere bedrijven doen dat niet, dus omdat het Belgacom is trap je er dan in? Sorry hoor, maar mij moeten ze zo geen telefoontjes geven, ik ga er gewoon niet op in. Niets intrappen aan als anderen dat wel doen...

Dat zijn de regeltjes die Belgacom voor zichzelf verzint.
De vraag is of de rechtbanken die "zelfgemaakte" regeltjes zullen volgen, of eerder de wet en de juridische basisprincipes.


De definitie van algemene voorwaarden kun je inderdaad terugbrengen tot regeltjes die een bedrijf verzint... En die bestaan er om klanten duidelijk te maken wat zij verbinden als voorwaarden aan hun product. Dit impliceert dat je hiermee akkoord gaat als je je het product aanschaft. Mocht je er aan twijfelen: zolang een bedrijf zijn algemene voorwaarden correct toepast, zal een rechtbank hen hier altijd in volgen.
Bergie
Plus Member
Plus Member
Berichten: 141
Lid geworden op: 21 jul 2005, 03:02

Goendi schreef:Er is een bewijs van de moment dat de klant niet schriftelijk de gratis maand protesteert.


En in welk artikel van welke wet zou dat dan staan ?
Dat staat in elk geval niet in de wet op de verkoop op afstand.
Ik heb hier op userbase al gelezen dat de klantendienst van Belgacom daar die uitleg bij verzint, maar juridisch is dit pure nonsens.

Goendi schreef:Bovendien wordt een telefonische vekoop bevestigd met een brief. Hierop dient men eveneens te reageren (schriftelijk) indien men er niet op ingaat. Inden dat niet gebeurd is dit wettelijk perfect afdwingbaar hoor.


Ja, op voorwaarde dat Belgacom kan bewijzen dat de klant deze brief ontvangen heeft.
Aangezien Belgacom die brieven niet aangetekend verstuurt, is dat bewijs er niet.
Een gewone zending geldt wettelijk niet als bewijs.
Net zoals een telefonische conversatie ook geen wettelijk geldend bewijs is.


Goendi schreef:Ahjah :s En andere bedrijven doen dat niet, dus omdat het Belgacom is trap je er dan in? Sorry hoor, maar mij moeten ze zo geen telefoontjes geven, ik ga er gewoon niet op in. Niets intrappen aan als anderen dat wel doen...


Dus als een bedrijf waar je klant bent je een extra bonus aanbiedt ga je dat weigeren ?
De meeste mensen nemen dat aan.
Je zit trouwens naast de kwestie : het punt dat ik wou maken is dat Belgacom hun klanten "twee maanden gratis" aanbiedt, en géén "verlenging van het abonnement".
En dat maakt een groot verschil.


Goendi schreef:De definitie van algemene voorwaarden kun je inderdaad terugbrengen tot regeltjes die een bedrijf verzint... En die bestaan er om klanten duidelijk te maken wat zij verbinden als voorwaarden aan hun product. Dit impliceert dat je hiermee akkoord gaat als je je het product aanschaft. Mocht je er aan twijfelen: zolang een bedrijf zijn algemene voorwaarden correct toepast, zal een rechtbank hen hier altijd in volgen.


Ook weer naast de kwestie.
In de algemene voorwaarden staat hoegenaamd niets over die twee maanden gratis en de eventuele verplichtingen en schadevergoedingen die daaraan verbonden zijn.
Zoals je zelf schrijft : als je je het product aanschaft.
Voor een onbewijsbare telefonische transactie is er geen sprake van een "aanschaf".
Mijn punt was dat Belgacom zelfverzonnen "regels" wil opleggen aan de klanten voor zaken die ze juridisch niet kunnen hard maken.
AeroFury
Plus Member
Plus Member
Berichten: 125
Lid geworden op: 10 nov 2006, 22:27

Dus als ik een aangetekende brief schrijf naar Belgacom waarin ik duidelijk vermeld dat ik géén promotiemaand wens te ontvangen en dus een maandelijks contract en géén jaarlijks, moet het mogelijk zijn om mijn contract op te zeggen zonder verbrekingsvergoeding te betalen?

(Dit valt nog in die 14 werkdagen, brief ontvangen op 2 november)
blidi
Pro Member
Pro Member
Berichten: 380
Lid geworden op: 14 okt 2004, 17:52
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 29 keer

http://www.belgacom.be/private/nl/galle ... lus_nl.pdf

Volgens mij kun je perfect opzeggen.
Kijk eens onder nummer 23
AeroFury
Plus Member
Plus Member
Berichten: 125
Lid geworden op: 10 nov 2006, 22:27

Brief verstuurd, morgen bellen om te vragen welk soort contract we hebben.
Nog een vraagje; als we bijvoorbeeld op 2 december ons dommel abonnement bestellen, moeten we dan nog onze maand december bij Belgacom ook betalen?
AeroFury
Plus Member
Plus Member
Berichten: 125
Lid geworden op: 10 nov 2006, 22:27

Wanneer we twee weken geleden belden hadden we nog een maandelijks contract, vandaag kregen we te horen dat we een jaarlijks contract hebben tot oktober 2007. Hoe komt dit? vragen wij. Zij: Omdat het telefonisch verlengd is geweest op 30 oktober. Wij: Ok, allemaal goed en wel, maar wij hebben een aangetekende brief verstuurd binnen 14 werkdagen naar aanleiding van een confirmatiebrief van 2 november. Zij: Aja, maar tis den datum van telefonisch contract da telt en dien brief is waarschijnlijk nie toegekomen...
Terwijl er duidelijk op de site van de Post staat dat deze wel is verzonden.

Wij weten genoeg!!!
Ombudsdienst en TestAankoop here we come...
jossie
Member
Member
Berichten: 71
Lid geworden op: 13 nov 2006, 19:33
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

hallo, deze namiddag binnengeweest in de belgacom winkel om mij belgacom tv (promo 3 maand ) binnen te brengen, alsook mijn adsl abbo zonder vergoeding op te zeggen per 1 jan.

Wat zie de vriendelijke mevrouw: da laatste zal niet gaan, uw belgacom tv signaal moet eerst van de adsl lijn om dan uw adsl-abbo op 1 jan te kunnen opzeggen.

Ik moet na 4 dagen nog eens terugkomen om dan mijn abbo te kunnen opzeggen... Klopt dit of is dit weer eens een trukje.

Het is toch maar gewoon nota nemen om mijn abbo op te zeggen per 1 jan.
Na 4 dagen sta ik daar terug zenne...
dreamrocker
Member
Member
Berichten: 91
Lid geworden op: 15 nov 2006, 21:08
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 1 keer

[quote]EDIT: iemand emailadres om skynet te contacteren? eens een dreigbriefke sturen...
[email protected]
maar ik weet niet of je eronderuit kunt als ge de reacties leest vrij moeilijk denk ik
suc6 in elk geval
TagHeuer
Starter
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 05 dec 2006, 11:07

Hmm ik maak momenteel eenzelfde situatie mee! Ik heb mijn verhaal nu wel gepost in een andere topic.

Greetz
jossie
Member
Member
Berichten: 71
Lid geworden op: 13 nov 2006, 19:33
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

hello,

deze avond langsgeweest in een belgacom winkel en gezegd dat ik wou opstappen zonder opzegvergoeding met art23. Na enig contact met een collega wou men dan uiteindelijk alles in gang steken. Zodoende heb ik hier een schriftelijke bevestiging van contratopzegging zonder opzegvergoeding. Dees ga ik goed bijhouden zenne....

Wat velen beweren, dat men dit niet kan, men KAN dit dus wel.

EDPNET hier ik come...
[MJ]
Member
Member
Berichten: 69
Lid geworden op: 04 nov 2006, 10:07

In dat geval waag ik ook mijn kans en steek mijn licht s op in de belgacomwinkel.
Zien dat ik dan zeker een bewijsje van opzegging zonder opzegvergoeding in mijn handen heb... ben s benieuwd: t zou mij niks verbazen als t hier wél een probleem zou blijken.
AeroFury
Plus Member
Plus Member
Berichten: 125
Lid geworden op: 10 nov 2006, 22:27

Cliëntnummer: *****
Klachtnummer: ********
Dossierbeheerder Ombudsdienst voor Telecommunicatie: Ann Baeyens
Dossierbeheerder bedrijf: mediation team

Referentie bedrijf: 21866/bci7402024

Betreft: Mededeling standpunt Belgacom


Geachte mijnheer Bourgeois,

Naar aanleiding van Uw klacht heeft de Ombudsdienst voor Telecommunicatie het standpunt opgevraagd van Belgacom. U vindt dit standpunt hierna:

Standpunt van Belgacom:

“Wij melden u goede ontvangst van het bovenvermeld dossier.

Op 31.10.06 werd de einddatum van het contract ADSL Go van de heer Bourgeois verlengd tot 30.09.07. De heer Bourgeois werd gecontacteerd in het kader van een promotiecampagne ADSL. De verlenging van het contract gaf de klant recht op een korting van 1 maand abonnementsgeld ADSL Go.

In de bevestigingsbrief, dewelke verstuurd werd naar de heer Bourgeois, wordt vermeld dat de consument het recht heeft om binnen de 14 werkdagen, vanaf de dag die volgt op de levering van het product of op het sluiten van de dienstenovereenkomst, aan de verkoper mee te delen dat hij afziet van de aankoop zonder betaling van een boete en zonder opgaven van motief.

Op 27.11.06 ontving Belgacom een schrijven van de heer Bourgeois (zie bijlage <<107.TIF>>).

Naar aanleiding hiervan werd de verlenging van het ADSL Go contract alsook de voorwaarden voor het kortingsplan ADSL For Student stopgezet.

Wij hopen u met deze informatie van dienst te zijn geweest.”



Op dit ogenblik neemt de Ombudsdienst voor Telecommunicatie enkel akte van dit standpunt van Belgacom en neemt zelf nog geen standpunt in.

Ik zou het echter ten zeerste op prijs stellen Uw reactie op het standpunt van Belgacom te mogen vernemen voor 26/12/2006.

Indien ik voor de gestelde datum geen schriftelijke of telefonische reactie van U krijg, dan besluit ik daaruit dat U genoegen neemt met de informatie, die wij U via onze bemiddeling hebben verschaft en zullen wij onze bemiddelingsopdracht met een minnelijke schikking afsluiten.

U kan Uw reactie mondeling of schriftelijk overmaken aan Uw dossierbeheerder Ann Baeyens of aan de Ombudsman.


Inmiddels verblijf ik,

Met de meeste hoogachting,


Luc Tuerlinckx

Ombudsman

---------------------------------------

Zal waarschijnlijk in orde zijn nu? Van wat ik uit de reactie van Belgacom kan uitmaken hebben we ons contract dus niet verlengd.
Vanmiddag zullen we dan normaal Dommel bestellen.
Voor wie nog problemen heeft met het opzeggen van zijn Belgacom contract, even langsgaan bij de ombudsdienst dus. :-D
Plaats reactie

Terug naar “Proximus (Belgacom, Skynet)”