Oplossing voor terugplaatsen config?

Alle discussies over BASE kunnen hier terecht
Plaats reactie
poekie68
Pro Member
Pro Member

Nu hier een paar Tele2 gasten zitten: een prangende vraag.

Wanneer de router gereset moet worden, zijn al de settings weg: firewall staat uit, geen beveiliging meer op WLAN, etc...
Altijd een hele boel om opnieuw te configureren.

Bestaat er een mogelijkheid, of kunnen jullie een mogeljikheid onderzoeken, waarbij de door de klant geprefereerde config opnieuw geladen wordt bij een reset.

Ik zou bijvoorbeeld de router volledig configureren zoals ik het wil, vervolgens contact opnemen met Tele2 om die config in de router te laten vastleggen. Moet mogelijk zijn.
Volgens mij kan de huidige config via CLI (telnet) opgeslaan worden als de default configuratie met het commando:
config save

Maar wij hebben geen telnet-toegang tot de router...

The_One en 320i: wat denken jullie?

tnx
320i
Elite Poster
Elite Poster

Ik zal het is aankaarten, maar ik doe geen beloftes.
D3bian
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 93 keer
Bedankt: 26 keer

Zie ne keer, tis toch nen braven hé :p
Afbeelding
poekie68
Pro Member
Pro Member

Ik zal het is aankaarten, maar ik doe geen beloftes
Alvast bedankt!
320i
Elite Poster
Elite Poster

Heb het (zoals beloofd) na gevraagd. Maar dit blijkt niet mogelijk te zijn (misschien in de toekomst wel), omdat dan de restricted account moeilijk gaat doen.

Dus maw, het is of zelf kunnen instellen of weer minder rechten :? I'm sorry guys
poekie68
Pro Member
Pro Member

Maar dit blijkt niet mogelijk te zijn
Tele2 kan toch remote aan de router? Of niet soms?

Wacht eens, toen er nog geen restricted account was, stond ergens in de config "remote assistence". Dat moest je van binnenuit aanzetten. En met dat restricted account kunnen we daar niet meer aan...

Wat niet wegneemt dat Tele2 toch nog aan de router moet kunnen met een root of priviliged account ofzo.

Effe nagekeken op de speedtouch webite: volgende users hebben access naar de router vanaf (oa) de WAN kant: root, superuser en technicalsupport.

Dus effe met zo'n account inloggen op de router via telnet en "config save" typen?

Of is het niet zo simpel?
320i
Elite Poster
Elite Poster

punt daar is dat wij dan een DB bij zouden moeten aanleggen om configs hier te gaan saven en terug te gaan plaatsen. En dat neemt weer extra werk in beslag (als je eens zou weten hoeveel er dagdagelijks hun modem resetten) waar slechts paar man toegang toe heeft
poekie68
Pro Member
Pro Member

DB bij zouden moeten aanleggen om configs hier te gaan saven
Die config wordt toch in de router opgeslagen?
als je eens zou weten hoeveel er dagdagelijks hun modem resetten
Des te meer een reden om daar een oplossing voor te bieden.
320i
Elite Poster
Elite Poster

config wordt in de router opgeslagen, maar als je reset doet gaat hij weg zijn. Dus dan zouden we al zo ver moeten gaan dat we voor iedere klant een persoonlijke config gaan branden in een modem. Vind ik al vrij ver gaan, neen?
poekie68
Pro Member
Pro Member

config wordt in de router opgeslagen, maar als je reset doet gaat hij weg zijn.
Vanwaar haalt de router nu zijn config bij rebooten? Toch niet vanop jullie servers? (TFTP?)

In Cisco routers zit er NVRAM: de inhoud blijft bewaard bij power off. De config die daarin zit wordt geladen bij herstarten. Ik vermoed dat bij die speedtouchs ook zo is?
320i
Elite Poster
Elite Poster

ik zal het verder uitzoeken, maar denk dat hij gebruik maakt van een soort ram geheugen die dus ook alles wist bij reset
poekie68
Pro Member
Pro Member

soort ram geheugen die dus ook alles wist bij reset
Dan zou de router bij rebooten via TFTP van jullie servers een config file moeten downloaden. Lijkt me erg onwaarschijnlijk.

Bedankt voor het uitzoeken!
320i
Elite Poster
Elite Poster

poekie68 schreef:
soort ram geheugen die dus ook alles wist bij reset
Dan zou de router bij rebooten via TFTP van jullie servers een config file moeten downloaden. Lijkt me erg onwaarschijnlijk.

Bedankt voor het uitzoeken!
bij een reset download de modem een config van ons die de username en zo bevat ja
Plaats reactie

Terug naar “BASE (Tele2, Versatel, Snow)”