Zelf telefoonkabel leggen?

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
Sanem
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 30
Lid geworden op: 28 dec 2005, 11:23

Miserie: Belgacom is net langsgeweest om mijn Discovery Line te activeren, zodat ik eindelijk van Telenet af ben. Blijkt dat de enige connectie in het gebouw in de kelder is, en een kabel trekken kost 100+ Euro.

Nu zei de installeur dat ge dat ook zelf kunt doen. Iemand daar ervaring mee?
Gebruikersavatar
netdata
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1677
Lid geworden op: 16 aug 2005, 11:28
Twitter: wdhaeseleer
Locatie: Turnhout
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 8 keer
Contacteer:

Sanem schreef:Miserie: Belgacom is net langsgeweest om mijn Discovery Line te activeren, zodat ik eindelijk van Telenet af ben. Blijkt dat de enige connectie in het gebouw in de kelder is, en een kabel trekken kost 100+ Euro.

Nu zei de installeur dat ge dat ook zelf kunt doen. Iemand daar ervaring mee?


Ja is niet zo heel moeilijk.

Koop je gewoon telefoonkabel per meter, (2 paar, 2 aderig/paar)
Sluit deze aan op de splitter in de kelder waar je telefoon aan hangt, en trek de kabel langs het huis omhoog, ik doe dit meestal via de plinten.

Punt waar je wel voorzichtig moet mee zijn.
Op een telefoonlijn staat 48V , dit kan wel seriuze schokken geven bij het aanraken, voorzichtigheid is dus wel nodig
Gebruikersavatar
Dave
Pro Member
Pro Member
Berichten: 336
Lid geworden op: 20 aug 2005, 13:27
Twitter: davefrombelgium
Locatie: Heusden-Zolder
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 4 keer

Ik denk wel dat ge uwe kabel niet al te lang moogt/kunt maken, anders moet er ne versterker tussen. Meestal moet ge met een 25m wel toekomen en dat kan (denk ik) nog net zonder ...
Gebruikersavatar
PowerSoft
Premium Member
Premium Member
Berichten: 589
Lid geworden op: 30 maa 2004, 20:33
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 1 keer

prodata schreef:Koop je gewoon telefoonkabel per meter, (2 paar, 2 aderig/paar)


je kan mssn beter utpkabel leggen, zal mssn wat duurder zijn in aankoop (geen idee) maar dan kan je deze in de toekomst voor andere doeleinden gaan gebruiken (je weet maar nooit) en je zou er ook iets verder mee moeten kunnen gaan (gebruik dan wel de draden van een twisted pair en niet twee aparte paren)
gimic
Premium Member
Premium Member
Berichten: 464
Lid geworden op: 22 mei 2003, 23:48
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 13 keer

Dave schreef:Ik denk wel dat ge uwe kabel niet al te lang moogt/kunt maken, anders moet er ne versterker tussen. Meestal moet ge met een 25m wel toekomen en dat kan (denk ik) nog net zonder ...


wat doen de mensen dan die in het platte land wonen en meer dan 25m van de straat af wonen? op een telefooncentrale moogt ge tot meer dan 300m gaan op 48 volt, dus zal da wel het zelfde zijn voor bgc.

Groetn,
Gimic
Gebruikersavatar
Blue-Sky
Erelid
Erelid
Berichten: 8554
Lid geworden op: 23 feb 2003, 20:42
Locatie: België - Limburg

Prodata schreef:Koop je gewoon telefoonkabel per meter, (2 paar, 2 aderig/paar)
Sluit deze aan op de splitter in de kelder waar je telefoon aan hangt, en trek de kabel langs het huis omhoog, ik doe dit meestal via de plinten.

Punt waar je wel voorzichtig moet mee zijn.
Op een telefoonlijn staat 48V , dit kan wel seriuze schokken geven bij het aanraken, voorzichtigheid is dus wel nodig

Maak alles klaar, en dan sluit je pas aan op het invoerpunt van Belgacom.
Dan krijg je geen 48 Volt - DC in je vingers... :?

Heb dit image al meerdere keren op het forum gezet. (dan nog maar eens)
Het toont hoe ik die verlenging gemaakt heb van af de eerste TF doos Belgacom.
Waar dus de kabel in de woning binnenkomt. Splitter & Tf doos
Op het image zie je staan afgescherde kabel lengte tot aan uw pc
Wel dit is hier ca. 12 meter, maar als het een kwaliteits kabel is kan dit zonder probleem 25meter zijn.
(ik denk dat ze 'n rol hebben van 25 meter, kan je verkrijgen in de Brico of via een lokale elektrieker)
Bijlagen
splitter_tfdoos.jpg
(17.94 KiB) 4510 keer gedownload
Laatst gewijzigd door Blue-Sky 22 aug 2006, 21:45, in totaal 1 gewijzigd.
Vieten
Premium Member
Premium Member
Berichten: 725
Lid geworden op: 26 apr 2004, 10:39
Locatie: Neerpelt
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 6 keer
Contacteer:

Let er wel goed op dat je de afgeschermde kabel hebt, dit is een aluminiumfolie rond de 4 draden met normaal nog een losse koperdraad zonder isolatie erbij.
Alle draden zijn van vol koper, dus geen gevlochten draden.
De lengte binnenshuis speelt echt geen rol als je die kabel gebruikt, maar je moet er geen rolletje van achter de kast leggen om je modem nadien nog te kunnen verzetten of zo.
Die kabel is voor telefonie beter dan utp.
Leg de kabel best niet tegen sterkstroomkabels of transfo's aan.
Die kabel is niet geschikt om jaren in weer en wind te liggen en ook oppassen voor direct zonlicht.
Gebruikersavatar
Dave
Pro Member
Pro Member
Berichten: 336
Lid geworden op: 20 aug 2005, 13:27
Twitter: davefrombelgium
Locatie: Heusden-Zolder
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 4 keer

gimic schreef:wat doen de mensen dan die in het platte land wonen en meer dan 25m van de straat af wonen? op een telefooncentrale moogt ge tot meer dan 300m gaan op 48 volt, dus zal da wel het zelfde zijn voor bgc.

Het gaat om de aftakking vanaf het punt waar BGC uw huis binnenkomt, niet van aan de straat tot bij u binnen & ja op straat staat het vol versterkers (als je goed kijkt zal je ze herkennen). In grote gebouwen (ziekenhuizen ed) is dat trouwens ook het geval ...
Om geen kwaliteitsproblemen te krijgen wordt typisch 25m aanbevolen, maar da's een richtwaarde natuurlijk & hoe beter de kabel, hoe minder problemen, da's ook logisch.
Gebruikersavatar
Kemblin
Pro Member
Pro Member
Berichten: 411
Lid geworden op: 18 okt 2003, 16:47
Locatie: Schoten (Antwerpen)
Bedankt: 2 keer

koop u een UTP kabel en gebruik hem als telefoondraad, ga je veel beter mee gesteld zijn
Gebruikersavatar
D3bian
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1256
Lid geworden op: 29 jun 2006, 10:43
Locatie: Zemst
Uitgedeelde bedankjes: 95 keer
Bedankt: 25 keer

Kemblin schreef:koop u een UTP kabel en gebruik hem als telefoondraad, ga je veel beter mee gesteld zijn


Inderdaad, als je ooit DSL signaal wil heb je dit minstens nodig.

Verzwakking in een UTP kabel is veel lager, of neem speciale telefoondraad voor ADSL (kijk maar eens in de betere doe-het-zelf-zaak of computerzaak)

Mvg,
Afbeelding
Gebruikersavatar
Blue-Sky
Erelid
Erelid
Berichten: 8554
Lid geworden op: 23 feb 2003, 20:42
Locatie: België - Limburg

uf
Member
Member
Berichten: 63
Lid geworden op: 25 nov 2005, 15:55

Dave schreef:Het gaat om de aftakking vanaf het punt waar BGC uw huis binnenkomt, niet van aan de straat tot bij u binnen & ja op straat staat het vol versterkers (als je goed kijkt zal je ze herkennen).


Zoals Vieten reeds schreef is de lengte van de bekabeling binnenshuis te verwaarlozen. Wanneer je bvb 2 km van de centrale woont, dan maakt het niet uit of de kabel 2000 m of 2100 m lang is.

En de straat staat heus niet vol met versterkers. Tussen centrale en aansluiting komt er geen enkele versterker bij te pas.
stefke
Pro Member
Pro Member
Berichten: 425
Lid geworden op: 19 dec 2002, 20:15
Locatie: Tremelo
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 21 keer

Je hebt gewoon een luie telefoontechieker gehad, de eerste 20 meter moeten ze zelfs gratis leggen.

Dat van die 100 € zegt die gewoon omdat hij geen zin had om de kabel te leggen.
uf
Member
Member
Berichten: 63
Lid geworden op: 25 nov 2005, 15:55

Je hebt gewoon een luie telefoontechieker gehad, de eerste 20 meter moeten ze zelfs gratis leggen.

Belgacom heeft regelmatig promoties voor het gratis aansluiten van een vaste telefoonlijn.
Voorwaarde is dat er geen werken binnenshuis uitgevoerd moeten worden.
Hangt er dus van af of Sanem voor de aansluitng moet betalen of niet.
Indien hij de normale aansluitingskosten betaalt zou het kunnen dat er 20 meter binnenbekabeling inbegrepen is.
Sanem
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 30
Lid geworden op: 28 dec 2005, 11:23

Iedereen hartelijk bedankt voor de hulp, zo gaat het zeker lukken.

Ik heb wel de dikke chance dat er een prima lokale electricien aan de overkant woont.

Er moest wel geboord en wat nog allemaal worden, weet niet of dat als "binnenhuiswerken" gedefinieerd kan worden.

Het zal voor na mijn 2de zit zijn. Dommel zal moeten wachten :-(.
Gebruikersavatar
gr4vity
Erelid
Erelid
Berichten: 2572
Lid geworden op: 27 feb 2006, 20:54
Bedankt: 2 keer
Contacteer:

BTW, Als Belgacom het doet leggen zel normaal altijd 4dradige UTP :)

Heb hier nog zo een rol liggen die mijn vader eens van zijn bedrijf meegenomen heeft.
Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Avenger
Plus Member
Plus Member
Berichten: 137
Lid geworden op: 15 aug 2006, 22:27

prodata schreef:
Sanem schreef:Miserie: Belgacom is net langsgeweest om mijn Discovery Line te activeren, zodat ik eindelijk van Telenet af ben. Blijkt dat de enige connectie in het gebouw in de kelder is, en een kabel trekken kost 100+ Euro.

Nu zei de installeur dat ge dat ook zelf kunt doen. Iemand daar ervaring mee?


Ja is niet zo heel moeilijk.

Koop je gewoon telefoonkabel per meter, (2 paar, 2 aderig/paar)
Sluit deze aan op de splitter in de kelder waar je telefoon aan hangt, en trek de kabel langs het huis omhoog, ik doe dit meestal via de plinten.

Punt waar je wel voorzichtig moet mee zijn.
Op een telefoonlijn staat 48V , dit kan wel seriuze schokken geven bij het aanraken, voorzichtigheid is dus wel nodig

heb daar nog nooit ne schok van gekregen ge mot er ni gaan aan lekke e :p
Avenger
Plus Member
Plus Member
Berichten: 137
Lid geworden op: 15 aug 2006, 22:27

ANARCHY92 schreef:BTW, Als Belgacom het doet leggen zel normaal altijd 4dradige UTP :)

Heb hier nog zo een rol liggen die mijn vader eens van zijn bedrijf meegenomen heeft.

ja ..maar die moeten normaal wel vvt of de nieuwe dsl cable leggen .
Fluppeke
Premium Member
Premium Member
Berichten: 719
Lid geworden op: 21 nov 2005, 14:17
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 18 keer

heb daar nog nooit ne schok van gekregen ge mot er ni gaan aan lekke e

48 volt is nu ook niet heel weinig, in geval van wisselstroom is 50volt zelfs al de conventionele grensspanning. Wat wil zeggen dat je deze spanning bij zeer lange aanraking kunt verdragen zonder blijvende gevolgen (letsels ed, mssn gaat het wel voelen maar achteraf nix meer). Boven de 50 volt wordt het dus gevaarlijk. Wanneer de huid nat is ( de zogenaamde BB2 toestand) kan je zelfs maar de helft verdragen dacht ik (22,5 volt) en in uw bad (BB3) tenslotte kun je maar 12 volt ofzo verdragen.
Let op, het gaat hier om wisselstroom. Gelijkstroom is minder gevaarlijk en daar kan je 75 volt verdragen... en op de telefoonlijn staat bij mijn weten gelijkstroom:) vandaar dat 48 volt wel voelbaar is, maar verre van schadelijk in normale omstandigheden (of staat uw telefoonaansluiting boven uw bad:p?)
Gedurende (zeer) korte tijden kan het lichaam grotere spanningen aan... Vandaar dat er bij beveiligingen uitschakeltijd altijd een rol speelt.

Elke mens en situatie is anders trouwnes (andere weerstand) al deze zever maar om aan te tonen dat ge wel degelijk iets kunt voelen zonder er aan te lekken zalle
VoIP: OVH (vaste nummers geporteerd), Scarlet , betamaxen.
Provider: Scarlet Trio (50/4 mbps down/up cap, sync 100/20).
Modem/Router: Fritz!Box 7360
GSM: tempo giga , dommel freedom
TV: 2X V4 decoder
Gebruikersavatar
Dave
Pro Member
Pro Member
Berichten: 336
Lid geworden op: 20 aug 2005, 13:27
Twitter: davefrombelgium
Locatie: Heusden-Zolder
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 4 keer

Ja zeker, ik heb het al gevoeld, maar ja, ik ben dan ook wel een "zweterke" :-D
Vieten
Premium Member
Premium Member
Berichten: 725
Lid geworden op: 26 apr 2004, 10:39
Locatie: Neerpelt
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 6 keer
Contacteer:

Enne, als net iemand je zou opbellen is dat 75 volt wisselspanning, dan spring je wel iets hoger.

:P
Sanem
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 30
Lid geworden op: 28 dec 2005, 11:23

Ik ga deze middag de kabels halen.
En handschoenen aandoen, voor zover mogelijk.
Sanem
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 30
Lid geworden op: 28 dec 2005, 11:23

bon, ik heb een internetkabel aangesloten

volgende dinsdag komen ze langs om mijn discovery line te activeren

maar ik ben er niet, hoewel mijn buren hem wel kunnen binnenlaten

nu is mijn vraag, wat houd dat precies in zo'n activatie?

ik laat de draad voorlopig los op de keldertrap liggen, tot ik beslis hoe ik hem door de muur krijg

moet dat al vast geïnstalleerd zijn etc om hem te activeren, of maakt dat niks uit?

voor mijn part zet ik mijn modem in de kelder en trek ik van daar een tweede internet draad tot in mijn appartement
Joris84
Pro Member
Pro Member
Berichten: 281
Lid geworden op: 13 maa 2006, 18:09
Bedankt: 2 keer

Als ge de ultieme kick wilt hebben van uw pstnlijntje, ne keer de blote telefoondraad vastpakken aan 2 uiteinden en uw eige nr draaien met gsm ;) Een lekkere 75Volt geeft aangename afwisslende prikkelingen :)

EDIT: woops dit lekker genot is al verklapt geweest ;) ben weer te laat. Dan kan ik enkel nog ISDNlijntje aanraden met aangename 96volt

Activatie van discoveryline houdt voor u in dat technieker bij u thuis kabeltje zal trekken op binnenverdeler, de verbinding tussen de kabel naar straat en de kabel naar uw appartement, en eventueel 1 stopcontact plaatst als gij da wenst.
{DzN}Moonwitch
Starter
Starter
Berichten: 14
Lid geworden op: 30 okt 2006, 19:48

De electro - phone - kinkiness even buiten beschouwing gelaten :P

Als ik mijn binnenbekabeling zelf wil aanpassen, zonder enige ervaring (echt waar LOL) neem ik een cat 6 UTP? (Zoals ze op een andere thread aanraden) or cat5e? Ik zit nl met een klein probleem, ik heb een noise margin van 9dB op download, volgens EDPnet is dat wel rotslecht en zou een vernieuwing van de binnenbekabeling dit verhelpen - of toch verbeteren. Ik zit wel in een apparetementsblok (2 app.) en 2 winkels, die telefoonkabel die in het gebouw binnenkomt, moet dan naar alle vier de "abonnees". En ik denk dat daar een noise verlies wel zou kunnen gebeuren >.< De bekabeling in ons app. is goed, tenminste denk ik. De netwerk kabel is cat5 (e of niet weet ik niet) door telenet gelegd, de kabel splitter - modem was een meegeleverde en de kabel modem - switch is ook gekocht.
kUmbro
Premium Member
Premium Member
Berichten: 468
Lid geworden op: 05 aug 2006, 12:05
Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
Bedankt: 3 keer

{DzN}Moonwitch schreef:Als ik mijn binnenbekabeling zelf wil aanpassen, zonder enige ervaring (echt waar LOL) neem ik een cat 6 UTP?

cat6 is duurder dan cat5(e) en dient voor 10/100/1000 Mbit, cat5(e) is voor 10/100Mbit. Vraag is of ge die 1Gbit in de toekomst denkt nodig te hebben en of ge de meerprijs wilt betalen
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”