meon schreef:kaween schreef:Een punt waar TT WEL een stuk beter in scoort is bij onvoorziene verkeerssituaties ---> het selecteren van pakweg "volgende 5 km niet gebruiken" is bij TT veel beter opgelost als bij I-Go.
Zelfs het vermijden van een gebied is volgens mij niet eenvoudig op te lossen met de iGO. Concreet: ik kom van Antwerpen over de E313 en wil de verkeerswisselaar in Lummen vermijden. In TomTom: "Zoek alternatief", "Vermijd deel van route" en drukje op "Lummen".
Wat ik wel leuk vond is dat iGO wél zegt dat je rechtdoor moet gaan. TT5 zal een kruispunt waar je rechtover moet gaan gewoon negeren, terwijl iGO wél zegt: "Over 200 meter, rechtdoor". Ook dingens als "Rij meer dan 5 kilometer" mis ik in TomTom. Oh ja, de interface stikt echt van de spel/taalfouten. Zelfs de helpfunctie komt niet overeen met de termen in de interface
![Sad :(](./images/smilies/icon_sad.gif)
.
En grappig: "U rijdt te snel"
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Werkt eigenlijk best goed.
... het kan wel hoor, en het is geimplementeerd. Daarvoor heb je de functie "bypass" en "avoid"; met "bypass" heb je het TT "obstructie voor xxxx meter" equivalent. Met jouw voorbeeld moet je bij I-Go naar je routing list (de routing details van je route), en daar dan Lummen aanduiden met "avoid". Het kan allemaal wel, maar het is een stuk(je) omslachtiger, wat dus mijn orginele klacht is bij de implementatie van deze functie in I-Go.
Misschien even de handleiding doornemen : die is namelijk gratis ter beschikking op de homepage van I-go. Er is maar heel weinig dat I-go echt NIET kan hoor.
... taalfouten : ahem. Ik weet. Maar hoewel slordig vind ik het veel erger als je TT op de meest onnozele momenten crasht. En ja, ik weet, er zijn genoeg PDA's waar TT zeer stabiel op werkt, maar er zijn er ook een pak waar dit helemaal niet zo is, en dat zijn echt niet de goedkoopste modellen of oude modellen, en een goed vorig model wil niet zeggen dat de opvolger stabiel draait met TT (vraag DAT maar eens aan Mitac !
![Twisted Evil :twisted:](./images/smilies/icon_twisted.gif)
). Heck, zelfs de HP's die TT indertijd zelf verkocht crashten als gek. Patch na patch, SPECIAAL voor bepaalde types PDA's. En dan nog niet correct werken. Als ik een verbolgen klant moet uitleggen waarom zijn HP PDA midden in Antwerpen volledig bleef hangen, is dat "Nederlandsch" van I-Go heel wat minder ernstig te noemen als minpunt.
Wat het "Gadget" gehalte van navigatie-systemen betreft : wel da's heel persoonlijk. IK merk dat aardig wat mensen vinden dat ze VEILIGER rijden met een navigatiesysteem : minder stress, geen "verrek was het nu deze afslag of de volgende", geen "verdomme, wegomlegging, wat nu". Veel mensen stappen gewoon veel rustiger in de wagen, goed wetende dat hun kleine electronische vriend hun echt wel zal leiden. Ik merk dat aan mezelf ook : daguitstapje ? Je stapt gewoon in de wagen, de 2 lawaaidozen op de achterbank, en gewoon gerelaxed rijden in een gebied waar je nog nooit bent geweest. Je aandacht wordt niet gedeeld tussen "achterbank", "kaart lezen", "kijken waar je zit tov van de kaart" en dan nog proberen veilig auto te rijden. Geen echtelijke-drama's-in-spee onderweg. (hey, hoeveel mensen hebben geen ruzie onderweg naar hun vakantie "omdat de ene niet kan rijden en de andere niet kan lezen ??").
Laatst zo nog naar iemand's tuin gereden in god-mag-weten-waar na een reportage op Vitaya. Lag midden in "nergens", en in een soort bos/tuinwijk. Zelfs niet één keer misgereden, exact op het aangegeven tijdstip aangekomen. Noem me maar een sukkel, maar die gemoedsrust is _onbetaalbaar_.
Ik kan me voorstellen dat er mensen zijn die zoiets helemaal niet nodig hebben, maar ik weet dat ik perfect ontspannen ergens heen kan rijden zonder me ergens druk over te moeten maken.
Mensen die hun navsysteem inderdaad gewoon gebruiken om iedere dag in de file te staan, zijn een stamp waard.
![Tongue :P](./images/smilies/icon_razz.gif)
Ik bedoel, rij van die autobaan af, en geniet een beetje van de omgeving. Veel rustiger als in de file te zitten en je op te vreten. Te laat ben je toch, kan je evengoed er een klein uitstapje van maken.
(Niet te ernstig nemen, maar het is toch waar : een PDA hebben, perfect van de vertrouwde weg afkunnen en dan domweg op die kl*te autobaan blijven plakken. Over kuddegeest gesproken.)
Heel dom detail dat ik wel tof vind in I-Go : rotatie van een kaart, vooral handig voor wandelaars. Ik heb mijn vrouwtje eens met TT een regendans zien doen omdat ze gewoon niet correct kon interpreteren wat TT liet zien als kaart. "Da's dom, een kaart kan je tenminste draaien" was haar punt toen. Ik heb toen even gelachen, maar ze heeft een punt, en dat vonden de jongens van I-Go dus ook.
Ik blijf er dan ook bij : I-Go is in heel veel opzichten het programma dat veel functies heeft die ik sinds TT2 min of meer mis. En laten we wel zijn : TT is sinds TT2 nauwelijks verbetert. Grotere icoontjes "hoera
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
", 90° draaien "fantastisch
![Rolling Eyes :roll:](./images/smilies/icon_rolleyes.gif)
", over de landsgrenzen-navigatie "allee, toch zo een beetje, en niet bijster goed geimplementeerd
![Shocked :eek:](./images/smilies/icon_eek.gif)
", crashvrij "zal voor de volgende versie zijn zeker
".