Slachtoffer van softwarevervalsing

Windows, Android, iOS, Linux, Chrome OS, ...
Gebruikersavatar
Frigobox
Pro Member
Pro Member
Berichten: 280
Lid geworden op: 12 jan 2004, 13:41
Contacteer:

Vraagje is niet van mij maar van iemand anders die hier niet online is :-)

Sinds gisteren krijg ik atijd een venster als ik opstart dat ik moegelijk het slachtoffer ben geworden van softwarevervalsing :shock:
Dan geven ze me de mogelijkheid om een sleutel te kopen (rond de 140 €)
Het is een bericht van Microsoft zelf want zeker geen virus of zo.
Ik klik altijd later verhelpen aan maar het blijft elke 5 minuten de verwittiging geven.
Nu heb ik al de tip gekregen om iets te downloaden en te copieren naar mijn system 32 maar ik ken er dus echt niks van hé :oops:

Weet iemand wat dit is en wat ik er aan kan doen??


Volgens mij is het flauwe zever, maar wat denken jullie ervan?
Avenger 2.0
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1492
Lid geworden op: 13 okt 2005, 20:50
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 55 keer

Illegale Windows XP versie gok ik...
Gebruikersavatar
FezzFest
Pro Member
Pro Member
Berichten: 244
Lid geworden op: 05 jan 2006, 09:45
Uitgedeelde bedankjes: 61 keer
Bedankt: 16 keer

Was dat niet een maatregel van Microsoft? Gebruikers van een Windows OS zonder (of illegale) licentie de mogelijkheid aanbieden om "goedkoop" een geldige licentie te kopen?

heb het linkje gevonden : http://tweakers.net/nieuws/42522/
Is dus geen flauwe zever ;)
Gebruikersavatar
The_Borg
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1759
Lid geworden op: 22 dec 2003, 20:25

Wil niet zeggen om dat het van Microsoft is dat het geen flauw zever is :P. Ik heb hier weliswaar geen last van. Wanneer krijgt hij de boodschap juist? Wanneer dit tijdens de updates gebeurt, helpt volgende regel javascript ingeven, net voor het kiezen voor expres of custom updates. Natuurlijk mag hij dit enkel gebruiken wanneer hij over een legale licentie beschikt. Maar laten we daar van uitgaan. :wink:

javascript:void(window.g_sDisableWGACheck='all').
Laatst gewijzigd door The_Borg op 03 jun 2006, 11:19, 1 keer totaal gewijzigd.
"We are the Borg. Lower your shields and surrender your ships. We will add your biological and technological distinctiveness to our own. Your culture will adapt to service us. Resistance is futile."
airzimmy
Erelid
Erelid
Berichten: 1047
Lid geworden op: 19 sep 2002, 14:01
Contacteer:

Mijn eerste vraag is alvast. Heeft die persoon een licentie voor hetgene hij verwittigd wordt?
Nee, bummer.
Ja, vies beestje.
inter
Pro Member
Pro Member
Berichten: 331
Lid geworden op: 06 nov 2003, 08:50

Indien je met illegale versie bezig bent krijg je na de laatste update die melding.
Nobody is perfect but I'm f*** close [Clawfinger]
on4bam
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4340
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
Bedankt: 331 keer

Naar't schijnt zou dit werken:

http://www.mydigitallife.info/2006/04/2 ... ag-screen/

http://labnol.blogspot.com/2006/04/work ... nuine.html

Zelf met nog met Win2000 en geen probs met updates.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
Gebruikersavatar
Frigobox
Pro Member
Pro Member
Berichten: 280
Lid geworden op: 12 jan 2004, 13:41
Contacteer:

Karike
Starter
Starter
Berichten: 1
Lid geworden op: 03 jun 2006, 20:05

ne vriend van mij heeft da probleem op en wa moet die juist doen zo da opgelost is
Robbie S
Starter
Starter
Berichten: 24
Lid geworden op: 16 feb 2006, 13:52

Karike schreef:ne vriend van mij heeft da probleem op en wa moet die juist doen zo da opgelost is

Beste, het staat gewoon boven u gepost :lol:
Gebruikersavatar
X-2datop
Pro Member
Pro Member
Berichten: 449
Lid geworden op: 21 jun 2005, 21:44
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Toch even vermelden dat je dit enkel met Illegale versies van Windows XP hebt die zijn geinstalleerd met een reeds gebruikte code of anders ...

Dat we de mensen dan even gaan helpen om dit te omzeilen zijn dan ook niet echt propere maatregelen zou ik zo zeggen.

Misschien best een mod slotje ? Of kunnen we vanaf nu dan ineens ook cracks aanvragen ofzo ?

Grtz,
X

PS: Ben geen MS fan, en ga hier nu ook niet de heilige uithangen, maar zulke zaken moeten "undercover" gehouden worden imho.
The best way to hack a digital network is an analogue phonecall !
on4bam
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4340
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
Bedankt: 331 keer

X-2datop schreef:
PS: Ben geen MS fan, en ga hier nu ook niet de heilige uithangen, maar zulke zaken moeten "undercover" gehouden worden imho.


Ik heb van dit 'probleem' ook geen last maar 'under cover' kan je 2 seconden googlen niet noemen. :-D

Maar goed, voor de volledigheid: De 'foutmelding' geeft zelf ook een oplossing nl. registreren bij MS. :wink:
Bye, Maurice
https://on4bam.com
Gebruikersavatar
Styno
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1440
Lid geworden op: 06 nov 2003, 17:38
Locatie: Somewhere over the rainbow....

Frigobox schreef:Het is dit probleem zegt ze
http://www.mydigitallife.info/2006/04/2 ... ag-screen/

optie 1: ga naar de winkel waar je de windows gekocht hebt en leg het probleem uit.

optie 2: zie ik nu op die pagina geen 14 methodes staan om het effectief op te lossen?
echo '[q]sa[ln0=aln256%Pln256/snlbx]sb3135071790101768542287578439snlbxq'|dc
echo '16i[q]sa[ln0=aln100%Pln100/snlbx]sbA0D4D465452snlbxq'|dc
Afbeelding
Gebruikersavatar
The_Borg
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1759
Lid geworden op: 22 dec 2003, 20:25

@ X-2datop

Zoals ik al zei, ik ga er van uit dat het een legale windows xp versie is, we doen dus niks verkeerd :-). Komaan sech, laten we nu niet moeilijk doen en afkomen met modslotjes voor zulke bagatellen.
"We are the Borg. Lower your shields and surrender your ships. We will add your biological and technological distinctiveness to our own. Your culture will adapt to service us. Resistance is futile."
Gebruikersavatar
X-2datop
Pro Member
Pro Member
Berichten: 449
Lid geworden op: 21 jun 2005, 21:44
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

The_Borg schreef:@ X-2datop

Zoals ik al zei, ik ga er van uit dat het een legale windows xp versie is, we doen dus niks verkeerd :-). Komaan sech, laten we nu niet moeilijk doen en afkomen met modslotjes voor zulke bagatellen.


Als het een legale versie is kun je deze melding niet krijgen .... er is geen enkele spyware/adware/virus in omloop die dit veroorzaakt. Vandaar dus !
The best way to hack a digital network is an analogue phonecall !
on4bam
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4340
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
Bedankt: 331 keer

Je kan wel een PC gekocht hebben bij een lokale PCboer of 2e hands met XP op. Misschien heb je dus ter goeder trouw een 'foute' versie verkregen.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
wem
Premium Member
Premium Member
Berichten: 666
Lid geworden op: 24 mei 2004, 14:48

on4bam schreef:Je kan wel een PC gekocht hebben bij een lokale PCboer of 2e hands met XP op. Misschien heb je dus ter goeder trouw een 'foute' versie verkregen.


In dat geval kan je die pcboer aangeven en zo toch een echte legale versie krijgen.
on4bam
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4340
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
Bedankt: 331 keer

Uiteraard, maar dat neemt niet weg dat je een melding krijgt op je PC na de betreffende update.
Voor elke oplossing is namelijk een probleem :-D :wink:
Bye, Maurice
https://on4bam.com
crapiecorn
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2149
Lid geworden op: 01 feb 2003, 11:58
Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
Bedankt: 12 keer

De echte underground truck is op je werk een verlaten pc vinden die niet op het netwerk aangesloten is met een winxp licentie sticker :-)
Gebruikersavatar
The_Borg
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1759
Lid geworden op: 22 dec 2003, 20:25

De echte underground truck is op je werk een verlaten pc vinden die niet op het netwerk aangesloten is met een winxp licentie sticker


De echte truck is je windows updates niet van microsoft servers te halen :).
"We are the Borg. Lower your shields and surrender your ships. We will add your biological and technological distinctiveness to our own. Your culture will adapt to service us. Resistance is futile."
Gebruikersavatar
dietervanb
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 794
Lid geworden op: 27 sep 2005, 16:34
Locatie: Hageland
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 7 keer

The_Borg schreef:Wil niet zeggen om dat het van Microsoft is dat het geen flauw zever is :P. Ik heb hier weliswaar geen last van. Wanneer krijgt hij de boodschap juist? Wanneer dit tijdens de updates gebeurt, helpt volgende regel javascript ingeven, net voor het kiezen voor expres of custom updates. Natuurlijk mag hij dit enkel gebruiken wanneer hij over een legale licentie beschikt. Maar laten we daar van uitgaan. :wink:

javascript:void(window.g_sDisableWGACheck='all').


Sinds de laatste update van begin juni werkt die javascript blijkbaar ook niet meer :evil:

Ik heb idd op mijn desktop een illegale versie van XP staan. Heb die mijn PC meer dan een jaar geleden van een handelaar (met BTW nummer en factuur) gekocht. Stond wel bij dat hij geen garantie op de geinstalleerde software gaf. Ik begreep daar uit dat hij niet gratis alles opnieuw zou komen installeren als je het zelf verknoeide.
Was een recovery-cd bij.
De handelaar in kwestie is echter niet meer bereikbaar. Zijn GSM nummer is afgesloten en op het adres is nu een andere zaak.
Ik heb destijds alles in vertrouwen gekocht en heb geen zin om nu nog eens extra te betalen. Heb ook geen zin om al mijn energie te steken om die handelaar terug te vinden, want dat is toch een BVBA die hoogstwaarschijnlijk failliet is.
Nog een reden waarom ik niet wil betalen is dat ik van plan ben binnen het jaar een nieuwe PC te kopen als Vista wat uit zijn kinderziektes is. En dan weer eens betalen ??? Nee dank u !
Gebruikersavatar
The_Borg
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1759
Lid geworden op: 22 dec 2003, 20:25

Stond Win XP op je factuur? Zoniet heb je niet te klagen.
"We are the Borg. Lower your shields and surrender your ships. We will add your biological and technological distinctiveness to our own. Your culture will adapt to service us. Resistance is futile."
kaween
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2044
Lid geworden op: 19 jul 2004, 23:41
Locatie: Genk
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 47 keer

Hmmmm...

Als ex-programmeur heb ik het uitermate moeilijk met deze houding.

*rant mode on*

In alle eerlijkheid, en begrijp dit niet als kritiek of persoonlijke aanval, maar hoe kan iemand nu NIET weten dat hij geen officiele versie heeft.

IEDER stuk orginele software dat ik ken, heeft een soort echtheidscertificaat. In het geval van Windows staat er al sinds de nadagen van Windows 98 een duidelijk certificaatssticker op je machine.

En dat bestaat dus nu al .... 6 jaar zeker ?

Indien je software koopt, staat die op je factuur. Als ie erop staat en je hebt betaald, ben je lelijk gezegd in het zak gezet. Indien niet, .... is het meer een kwestie van niet willen weten.

De enige reden om zo geen sticker te hebben is ofwel een legal coperate versie te hebben, of een ander soort van VLK-achtige overeenkomst. Maar zelfs een SBS heeft zo'n sticker, en de legale VLK's hebben een duidelijk afgestempelde en officieel bewijs van echtheid. (bijvoorbeeld, leraars met een VLK vanuit school : zonder het op naam opgestelde en van een officieel stempel en handtekening voorziene document, heb je GEEN legale versie).

Ik kan er dus ECHT niet bij dat een stel mensen die ik toch wel als intelligent inschat, NIET op de hoogte zijn van principiële veiligheidsmaatregelen die door Microsoft al sinds JAAAREN in het leven zijn geroepen.

Begrijp me niet verkeerd : ik geef hier geen kritiek. Je doet wat je niet laten kan, ik veroordeel noch beoordeel iemand. Ik vind het gewoon erg moeilijk te geloven dat er echt nog zo veel mensen zijn die op dit level nog zo onwetend zijn.

En het "ik koop geen soft die nog in beta is". Da's ECHT geen excuus. Niet akkoord ? Gebruik dan Linux. IS gratis.

Maar het "ik koop geen Windows omdat er nog fouten in zitten" is een uitermate zwakke uitleg die kant noch wal raakt. KRITISCHE Updates zijn bij MS gratis, en niet-kritische zijn dat meestal ook; je product wordt verder ontwikkeld lang nadat je het gekocht hebt. DAT moet betaald worden, en dat betaal je mede mee bij de aankoop van je licentie.

In IEDERE auto die je koopt zitten fouten. Als je GELUK hebt zullen SOMMIGE van die fouten opgelost worden door de fabrikant, ook NA de afloop van de wettelijke garantieperiode. Maar de meeste gebreken, diegene die je wagen na 10 jaar tot een enkele reis naar de schroot zullen veroordelen, zal je pas merken op het moment dat je je rode kaart krijgt.

Conclusie : ik pik liever een wagen, want een wagen zonder fouten koop ik niet ?

Absurd ? Absoluut. Maar make no mistake about it : IN BEIDE GEVALLEN IS HET DIEFSTAL.

En ja, ik heb een legal XP. En een legale office. De paar spelletjes die speelde en nog speel zijn gekocht (soms 2e hands, is nog steeds legaal). De stukken software die me te duur waren en toch interessant genoeg bleken meestal goede en zeker niet minderwaardige equivalenten te hebben in de shareware wereld.

*rant mode off*

Het is niet de bedoeling om iemand hiermee met de vinger te wijzen. We zijn allemaal volwassen genoeg om verantwoordelijkheid te nemen voor ons doen en laten. Ik heb me altijd voorgenomen om iemands' afwijkende mening te respecteren, ook al was ik het er niet mee eens. En ook dit zal hier geen uitzondering op vormen.
Weetgraag
Erelid
Erelid
Berichten: 2117
Lid geworden op: 15 sep 2002, 08:50
Locatie: Zelzate Belgie
Contacteer:

Voor MS begon met promoten van legale software en het (echt)opsporen
van illegale versies waren er veel pcboeren die bij een verkochte pc geen legale versie verkochten daar die de prijs omhoog duwden. Men zette er dan een (recente)windows (zogezegt om te testen) op en voor de klant was dit al genoeg. Als je dan om een windows cd vraagt om een reinstall te doen weet men van niks want het stond er al op als ze de pc kochten. Met het nu in de aandacht te brengen zijn de pcboeren wel verplicht om een legale versie mee te leveren.
Bij mijn pcboer/leverancier worden blanco pc's verkocht met in hun factuur vermeld dat er geen OSsoftware meegeleverd is en dit ook voor Office en andere software. Iedereen heeft wel eens een illegale kopîe op zijn pc gehad van gelijk welke software maar tussen eens proberen en daadwerkelijk dagelijks gebruik is een groot verschil. Iedereen moet voor zichzelf uitmaken wat hij doet maar om daarna dan raad komen vragen hoe hij verder(illegaal) kan verder doen is toch wat ver gezocht en daar dient dit forum niet.

Greetz
Weetgraag :wink:
"Carpe Diem"
Gebruikersavatar
dietervanb
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 794
Lid geworden op: 27 sep 2005, 16:34
Locatie: Hageland
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 7 keer

Heel eerlijk : ik wist wel dat het een illegale versie was, maar wie is er in de fout : ik of de verkoper ?

Ik ga af op een advertentie waar een PC wordt aangeboden voor een goede prijs (met de nodige software). Op dat moment geloof ik nog dat het legaal was.
Als ik naar alles ging halen was het dat ik 120 euro moest bijbetalen als ik een licentie wou, maar waarom moest ik dat hebben, zei de verkoper, zolang dat je dat niet van de belastingen kunt aftrekken heeft dat geen nut.

Zeg nu zelf : als je je zinnen gezet hebt op een PC die wordt aangeboden voor laat ons zeggen 650 euro all in en je dan te horen krijgt dat je nog een 120 euro extra moet ophoesten voor licentie, dan moet je ofwel goed gek zijn, ofwel een uiterst voorbeeldige burger.

De verkoper had duidelijk vooraf moeten melden dat er extra moest betaald worden.

Maar mijn volgende PC is er waarschijnlijk toch eentje van den Aldi (value for money), want nu zijn vele onderdelen van mijn PC "budget". Maar al doende leert men. Ik wist vroeger alleen maar welke processor en de grootte van de HDD en het geheugen. Grafische kaarten? PCI-E slot ? nooit van gehoord.

Heb gelukkig (o.m. dank zij userbase) veel bijgeleerd.

P.S. en ik heb effe in mijn papieren gekeken : het is wel ong. 18 maanden geleden.

Blijft natuurlijk dat ik nu niet wil gaan betalen als ik binnenkort een nieuwe PC ga kopen.

En ik vraag niet op dit forum hoe ik de code moet kraken. Gaf enkel aan dat de javascript niet meer werkt.
kaween
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2044
Lid geworden op: 19 jul 2004, 23:41
Locatie: Genk
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 47 keer

Niet dat die toegeving nodig was (ivm je voorkennis), maar je eerlijkheid siert je.

Wat je hebt gedaan is "fencing", heling dus. Is strafbaar, net zoals het aanbieden van gestolen goederen. De wet is daar vrij duidelijk in. In beslagname van de goederen, mogelijk daarna nog een verdere financiële straf.

Microsoft komt trouwens de berouwvolle klant tegemoet : je kan je aan een -beduidend lagere prijs- in orde stellen als het bedrag dat je voor een vergelijkbare, nieuwe XP licentie zou moeten betalen. Geen idee of dat ook in Europa gelden zou, maar in de US allersinds wel. (moet je zelf effe checken, ik heb deze mogelijkheid nog niet nodig gehad).

En noem me dan maar de voorbeeldige burger. Maar ik geef toe, het is enkel omdat ik ook zelf graag betaald werd voor mijn programmeursdiensten dat ik deze overtuiging heb aangehouden.

Wat "Aldi" betreft ..... momentje. Je gaat problemen krijgen in die redenering (nieuw grapje van Microsoft).

Zoals je zelf zei, je hebt interesse in een nieuwe machine rond de tijd van Vista. Het wordt NU al schoorvoetend uitgevoerd, maar het zal waarschijnlijk strenger worden : goedkopere OEM licenties (zoals Aldi gebruikt, maar ook vele andere firma's) zullen in de toekomst gebonden zijn aan JOUW TOESTEL. Bij verandering van kritische onderdelen, gaat dan ook je LICENTIE verloren samen met het toestel ZELF. NU gaat het nog (hoewel ik aan de telefonische activatiedesk van MS duidelijk hoor dat men een differentiatie begint te maken naar de exacte achtergrond van de re-activatie), maar MS heeft de mogelijkheid om hierin sterk komaf te maken, net zoals ze -puur technisch- perfect de mogelijkheid hebben om iedere niet legale XP'er morgen al compleet plat te leggen, of een hoop IP's gaat bundelen van mensen die non=legit software draaien en daarop zouden verder ingaan. Gaan ze natuulijk niet zomaar doen (teveel legale en logistieke implicaties), maar ze KUNNEN het wel degelijk.
Of, cru gezegd, je koopt je Aldi met een OEM. Over 2 jaar gaat je mainboard naar de bliksem, of je besluit dat je toch liever een snellere machine wou : je koopt een nieuwe machine (zonder windows), en probeert dan je OS terug te activeren ...... maar MS ziet dat je hardwareprofiel totaal veranderde, en heeft volgens de nieuwe licentieovereenkomst effectief het recht om je activatie te WEIGEREN.

*Dit gaat ons nog zware kopbrekers en ruzies kosten vrees ik*

Waarschuwing 2 : wij repareren ZEER VEEL Aldi's binnen garantieperiode bij Aldi zelf. Reden : Aldi gebruikt zeer veel OEM/VAR hardware licenties, en dat heeft toch zo zijn conseqenties. In praktijk krijg je DIT scenario :

- je mooie Aldi doet na 1 jaar raar. Je gaat naar de (hopelijk eerlijke) pc boer op de hoek, en die moet vaststellen dat je Seagate HD in je Aldi onbetrouwbaar is geworden. Wel, die HD valt dan NIET onder de garantie van Seagate : het intikken van het servicenummer van die HDD zal je een "unknown device, contact dealer for waranty serivces" opleveren. Met andere woorden : de handelaar KAN je zelfs niet helpen met je garantie, je pc is onbruikbaar en ondanks het feit dat je pc nog in garantie is, zal je enkel OFWEL kunnen kiezen voor de onmiddelijke aankoop van een nieuwe hd bij een locale dealer, OFWEL je pc moeten laten ophalen door Aldi voor service/repair bij hun, waarbij je je pc (soms voor vrij lange tijd, 3 tot 4 weken is geen uitzondering in onze ervaring) zal kwijt zijn.
- hetzelfde verhaal gaat op voor onderdelen als opticals (relabelde OEM drives met beperkte garantie), geheugen, moederborden.

De Aldi PC's zijn mooie machines, maar het feit dat wij wekelijks PC's van hun herstellen die eigenlijk nog in garantie zijn, geeft aan dat hun systeem ook wel nadelen heeft. De Aldi NOTEBOOKS daarintegen zijn meestal duidelijk SLECHTER van hardware kwaliteit : tot voor komt gebruikte Aldi bijna altijd Kapok/Clevo voor hun notebooks; dit merk is ervoor bekend om *extreem goedkope* notebook solutions te bouwen, vaak met sub-par componenten. Ik heb de laatste aanbieding nog niet in mijn handen gehad, dus daar kan ik nog niks over vertellen.
Gebruikersavatar
dietervanb
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 794
Lid geworden op: 27 sep 2005, 16:34
Locatie: Hageland
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 7 keer

1. Ik begrijp niet waarom iemand met een toestel onder garantie naar de lokale PC boer gaat. Als je hem in de ALdi gekocht hebt, dan ga je terug naar de aldi. Zo simpel als wat. Als de kaas van Aldi beschimmeld is ga je toch ook niet in de Delhaize een nieuwe vragen.

2. Als je een nieuwe PC koopt heb je geen andere keuze dan opnieuw een windows licentie te kopen. Maar ik zie niet in als je bv. een nieuwe grafische kaart of moederbord koopt MS je licentie zou weigeren.

3. Als ik beschuldigd kan worden van heling, dan half Vlaanderen. Kijk eens op je PC Kaween : staat daar echt geen illegaal MP3'tje of filmpje op ? Is al de software die je gebruikt geregistreerd ? Indien ja : proficiat : dan ben je een van de weinige uitzonderingen.

4. MS profiteert ter dege van zijn monopoliepostie. Ja kan uiteraard stellen dat je Linux kan gebruiken, maar geef toe : wie kan daar mee overweg buiten een paar specialisten ?
Vroeger was er het OS2/Wrap van IBM. Dat was wel degelijk concurrentie. Maar als je alles wil gebruiken heb je nu geen andere keuze dan Windows. Voor andere soft heb je gelukkig wel keuze : zo gebruik ik openoffice en VLC-player.
VInd jij het normaal dat als MS veroordeeld wordt omdat het IE samen met WIndows verkoopt, ze een nieuwe versie zonder IE uitbrengen ... voor dezelfde prijs ? Wie is hier de dief ????
Gebruikersavatar
Robbe
El Robre
El Robre
Berichten: 2861
Lid geworden op: 30 jun 2005, 22:45
Twitter: infocaris
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Contacteer:

dietervanb schreef:4. MS profiteert ter dege van zijn monopoliepostie. Ja kan uiteraard stellen dat je Linux kan gebruiken, maar geef toe : wie kan daar mee overweg buiten een paar specialisten ?

Ge kunt da ook grafisch installere ze, dan is da al hééél wa doenbaarder 8)

Code: Selecteer alles

filmpjes toevoegen met : [vimeo]code[/vimeo] en [youtube]code[/youtube]
Gebruikersavatar
dietervanb
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 794
Lid geworden op: 27 sep 2005, 16:34
Locatie: Hageland
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 7 keer

En wat met al die toepassingen die niet werken met Linux ?
Bijna alles is gemaakt voor windows.

Als je het vergelijkt met een auto is het alsof je met een MS auto de autosnelweg mag nemen, maar met een Linux model alleen de secundaire wagen mag nemen.
Sensei Zeon
Administrator
Administrator
Berichten: 4143
Lid geworden op: 15 sep 2002, 09:08
Locatie: Belgium, Haacht
Contacteer:

dietervanb schreef:2. Als je een nieuwe PC koopt heb je geen andere keuze dan opnieuw een windows licentie te kopen. Maar ik zie niet in als je bv. een nieuwe grafische kaart of moederbord koopt MS je licentie zou weigeren.

Heb je ooit de EULA eens gelezen (waarschijnlijk niet zoals 99% van de mensen), maar lees dit eens na: http://tweakers.net/nieuws/41256/ de titel alleen zegt voldoende.
Your Sensei sends his greetz, SeNsEi Ze0n

Afbeelding
Zyne
Plus Member
Plus Member
Berichten: 104
Lid geworden op: 30 jul 2004, 19:20

dietervanb schreef:4. MS profiteert ter dege van zijn monopoliepostie. Ja kan uiteraard stellen dat je Linux kan gebruiken, maar geef toe : wie kan daar mee overweg buiten een paar specialisten ?


Je moet er natuurlijk wel wat voor over hebben he...
Zelfs mijn grootouders en mijn vriendin kunnen met linux overweg. Ik geef toe dat het even kan duren voor je gewend bent aan de interface, maar dat zou je niet mogen tegenhouden.

net zoals Robbe zei: er zijn al heel wat grafische installers tegenwoordig (eg (k)ubuntu, SUSE, FC). Misschien wordt het eens tijd om die microsoft brol van je computer te gooien? :)

En wat met al die toepassingen die niet werken met Linux ?
Bijna alles is gemaakt voor windows.

Voor elk stukje software dat ooit geschreven is voor windows, bestaat wel een alternatief (dat trouwens ook wschl veiliger is) in linux. Gewoon ff zoeken, en eventueel hulp inzoeken op één van de talloze linux fora.
kaween
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2044
Lid geworden op: 19 jul 2004, 23:41
Locatie: Genk
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 47 keer

dietervanb schreef:1. Ik begrijp niet waarom iemand met een toestel onder garantie naar de lokale PC boer gaat. Als je hem in de ALdi gekocht hebt, dan ga je terug naar de aldi. Zo simpel als wat. Als de kaas van Aldi beschimmeld is ga je toch ook niet in de Delhaize een nieuwe vragen.

2. Als je een nieuwe PC koopt heb je geen andere keuze dan opnieuw een windows licentie te kopen. Maar ik zie niet in als je bv. een nieuwe grafische kaart of moederbord koopt MS je licentie zou weigeren.

3. Als ik beschuldigd kan worden van heling, dan half Vlaanderen. Kijk eens op je PC Kaween : staat daar echt geen illegaal MP3'tje of filmpje op ? Is al de software die je gebruikt geregistreerd ? Indien ja : proficiat : dan ben je een van de weinige uitzonderingen.

4. MS profiteert ter dege van zijn monopoliepostie. Ja kan uiteraard stellen dat je Linux kan gebruiken, maar geef toe : wie kan daar mee overweg buiten een paar specialisten ?
Vroeger was er het OS2/Wrap van IBM. Dat was wel degelijk concurrentie. Maar als je alles wil gebruiken heb je nu geen andere keuze dan Windows. Voor andere soft heb je gelukkig wel keuze : zo gebruik ik openoffice en VLC-player.
VInd jij het normaal dat als MS veroordeeld wordt omdat het IE samen met WIndows verkoopt, ze een nieuwe versie zonder IE uitbrengen ... voor dezelfde prijs ? Wie is hier de dief ????


Lezen is een deugd, blijkbaar.

1) Wachttijden, kameraad. Aldi moet regelmatig klanten vertellen dat herstellingen 2 tot 4 weken duren. Handig als je je pc dringend nodig hebt, schoolgaande jeugd hebt met huiswerk, god-betere-het een kleine firma hebt.

2) Klopt niet. Koop de pc, download of laat downloaden : Suse, Ubuntu, kies maar uit.

3) Alles op mijn pc is inderdaad geregistreerd. Het feit dat half Vlaanderen zich daar niet aan houdt, maakt het daarom nog niet legaal. 1/3 werkt regelmatig in het zwart volgens peilingen. Ook illegaal.
WAAROM hebben mensen dit soort van ambigue houding als het op software aankomt ? Als jij in de winkel een stukje snoep pikt van 1 €, zal IEDEREEN het eens zijn met de bewering dat dit diefstal is, en gerechterlijke vervolging hiervan het gevolg kan zijn. En bij software is dat plots anders ? Komaan zeg, wie hou je hier voor de gek buiten jezelf ?

Wat die licentie aangaat : dat is nochthans zo. OEM LICENTIES (niet de retails) die GOEDKOPER aangeboden worden, worden vanaf enkele maanden gebonden aan KRITISCHE ONDERDELEN van je PC. Is altijd al wel zo geweest, maar sinds 1 of 2 maanden zijn deze regels verstrengt : een mainboard mag volgense de nieuwe licentieovereenkomst wel vervangen worden door EENZELFDE TYPE in geval van een defect, maar NIET door een totaal NIEUW type met bijvoorbeeld een andere CPU.

Als je het daar niet mee eens bent, neem je toch gewoon geen Windows. ZO EENVOUDIG IS DAT. Wat onze persoonlijke mening hierover is, is onbelangrijk : je bent akkoord met de EULA of niet, en indien niet, verbind je je eraan om GEEN Windows te gebruiken.

4) Overweg kunnen met Linux : duidelijk nog nooit geprobeerd zeker ? De simpele installers van tegenwoordig zijn door iedereen bruikbaar. OpenOffice 2.0 vormt voor 90% van de normale gebruiker een meer als ernstig alternatief. Maar effe in een hoekje gaan zitten mokken over dingen als "monopolipositie" gaat dus effectief NOOIT iets veranderen.

Lijkt me dat je argumenten veel meer te maken hebben met jezelf iets wijsmaken, en niet de moeite doen om alternatieven te overwegen.

"Geen KEUZE" is onzin. Koop een Mac. Probleem opgelost.

MAAR SOFTWARE DIE JE GEBRUIKT MOET JE KOPEN. HOE JE HET OOK DRAAIT OF KEERT, IETS ANDERS IS PURE DIEFSTAL.

Dat heel gezeik over monopolipositie hangt me al een eeuwigheid de keel uit. DANK ZIJ MICROSOFT hebben we nu een IT wereld waar je NIET in angstzweet moet uitbreken als je nog eens op interventie moet : je WEET dat in de zakelijk wereld je waarschijnlijk een PC gaat tegenkomen, en je niet je hoofd moet breken over Amiga OX, TOS, BEOS, OS/2 Warp 3(ik heb met Warp gewerkt indertijd : het was een RAMP ! Vooral hardware simulatie en implementatie *bijvoorbeeld, serial port handling* werkte slechts met haken en ogen) en God mag weten welke andere OS'en er nog min of meer mainstream zijn geweest.

Die hele Europese "je moet media player eruit halen voor ons" gezeik is ZO TYPISCH het aantonen van hoe ver de wetgevers in Europa van de praktijk staan. Mediaplayer zit al sinds Microsoft Windows 2.0 in het OS, en NU is het plots WEL een probleem. Waarom zou MS dat soort verneukte OS goedkoper moeten maken ? Ze hebben deze componenten voor in hun marktvisie als automatisch mee te leveren bestandsdeel van hun OS geconcipieerd. Nu moeten ze dus -omwille van enkele Europese Pipo's die nog nooit de binnenzijde van een pc gezien hebben- de soft eruit halen, extra kosten doen voor distributie en productie van zo'n Windows ... het zou verdomme zelfs DUURDER moeten zijn.

Microsoft is zeker niet heilig, en ze hebben in hun bestaan al heel wat zeer lelijke spelltjes gespeeld. Maar het continue emmeren over "hoe gemeen ze wel zijn (en dan niet de moeite doen om ernstig een alternatief te bekijken)", hoe "ze hun monopolipositie misbruiken en de gebruiker dwingen om Windows te gebruiken (dus pikken we gewoon de software, simpel toch ?) ..... jongens jongens toch.

Kijk : Ik heb die software gekocht. Kostte me toen iets van een 150 €. Ik gebruik XP nu al wat, 4 jaar of zo ? Dus kostte die software ruwweg 40€ in het jaar. Hoezo DUUR ?


We komen er hier toch niet uit, dat heb ik al begrepen. Feit is, omdat "iedereen" het doet, is het nog niet legaal. Waar IK het moeilijker mee krijg, is dat de mensen die zich inderdaad legaal opstellen en hebben betaald voor support, mede ook de support voor JOUW betaalden tot nu toe. Dat Microsoft daar nu, na zoveel jaren, paal en perk aan wil stellen kan ik enkel goedkeuren. Ik heb van zijn leven 1 keer een MP3 album gedownload. Reden : ik kocht een CD in de VS, en deze ging in transport verloren. Geld weg, geen refund. DIE CD heb ik gedownload, en daar voelde ik me absoluut niet schuldig over, hoewel ik volgens de letter van de wet daar ook in overtreding ging. Ik heb ook al eens een filmpje gedownload, dus ik ben ook niet heiliger dan de paus. Maar op gebied van SOFTWARE ben ik dus inderdaad rechtser als Filp de Winter. (en da's gelukkig ook de enige overeenkomst, alle respect voor de man, maar *ik mot 'em nie*)

Op basis van wat ik lees, zal ik NIET omschakelen naar Vista, zolang bepaalde dingen waar ik het niet mee eens ben of die ik onduidelijk en eventuueel gevaarlijk vind op gebied van privacy, niet duidelijk beantwoord zijn of een antwoord hebben waar ik wel mee kan leven.

Noem me maar een sukkel, see if I care.
Laatst gewijzigd door kaween op 05 jun 2006, 11:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
The_Borg
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1759
Lid geworden op: 22 dec 2003, 20:25

je mooie Aldi doet na 1 jaar raar. Je gaat naar de (hopelijk eerlijke) pc boer op de hoek,


Dan ga ja er mee naar gsc.

Ja kan uiteraard stellen dat je Linux kan gebruiken, maar geef toe : wie kan daar mee overweg buiten een paar specialisten ?


Ik beschouw mezelf verre van linuxspecialist, maar ik ga binnenkort wel de complete overstap maken naar ubuntu dat ik nu al voor 75% gebruik. Je moet niet denken in termen van windowsproducten, er zijn altijd alternatieven en in veel gevallen zijn deze veiliger, stabieler en sneller.
"We are the Borg. Lower your shields and surrender your ships. We will add your biological and technological distinctiveness to our own. Your culture will adapt to service us. Resistance is futile."
Gebruikersavatar
dietervanb
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 794
Lid geworden op: 27 sep 2005, 16:34
Locatie: Hageland
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 7 keer

@Kaween
Je werkt hier ook met 2 maten en gewichten : enerzijds sta je daar met je opgeheven vingertje van "het is de wet" en "dat is diefstal".

Maar als anderzijds de wet je niet aanstaat heb je het opeens over "Europse pipo's die nog nooit een PC vanbinnen hebben gezien".

Jouw logica volgend "Als je het daar niet mee eens bent, neem je toch gewoon geen Windows", misschien dat je toch beter je buiten Europa gaat vestigen ?

Verder stel je "Lijkt me dat je argumenten veel meer te maken hebben met jezelf iets wijsmaken", maar wat verder vind je zelf "en daar voelde ik me absoluut niet schuldig over, hoewel ik volgens de letter van de wet daar ook in overtreding ging". Dus niet alleen zijn de wetgevers pippo's als het je niet uitkomt, maar als het je wel uitkomt geef je nog een persoonlijke interpretatie aan de uitvoering van de wet.

Nou ja : ieder zijn wijsheid ....
Gebruikersavatar
The_Borg
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1759
Lid geworden op: 22 dec 2003, 20:25

Verandert niks aan de zaak, je wist dat je een illegale win xp hebt staan, dan moet je niet zagen op de verkoper. Jullie zijn alle 2 in de fout. Als je persé een illegale versie wil draaien, moet je er de ongemakken bijnemen. Ja, ook ik draai illegale versies, wat moet ik anders doen? 3 Win XP Pro's aankopen :p, je moet gewoon proberen Microsoft voor te zijn. Het is ook één van de redenen waarom ik naar Ubuntu/Debian wil overschakelen, ik wil volgend jaar geen 500 euro aan Vista licenties ophoesten.
"We are the Borg. Lower your shields and surrender your ships. We will add your biological and technological distinctiveness to our own. Your culture will adapt to service us. Resistance is futile."
Gebruikersavatar
dietervanb
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 794
Lid geworden op: 27 sep 2005, 16:34
Locatie: Hageland
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 7 keer

kaween schreef: Maar op gebied van SOFTWARE ben ik dus inderdaad rechtser als Filp de Winter.


Bedoelt hij dat met "alle illegalen buiten" ? :lol:
kaween
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2044
Lid geworden op: 19 jul 2004, 23:41
Locatie: Genk
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 47 keer

dietervanb schreef:@Kaween
Je werkt hier ook met 2 maten en gewichten : enerzijds sta je daar met je opgeheven vingertje van "het is de wet" en "dat is diefstal".

Maar als anderzijds de wet je niet aanstaat heb je het opeens over "Europse pipo's die nog nooit een PC vanbinnen hebben gezien".

Jouw logica volgend "Als je het daar niet mee eens bent, neem je toch gewoon geen Windows", misschien dat je toch beter je buiten Europa gaat vestigen ?

Verder stel je "Lijkt me dat je argumenten veel meer te maken hebben met jezelf iets wijsmaken", maar wat verder vind je zelf "en daar voelde ik me absoluut niet schuldig over, hoewel ik volgens de letter van de wet daar ook in overtreding ging". Dus niet alleen zijn de wetgevers pippo's als het je niet uitkomt, maar als het je wel uitkomt geef je nog een persoonlijke interpretatie aan de uitvoering van de wet.

Nou ja : ieder zijn wijsheid ....


Wijsheid heeft hier geen uitstaans mee : jezelf WIJMAKEN dat je acties goed te praten zijn, DAT is het enige waar het hier over gaat, en waar ik me druk over maak.

2 maten en 2 gewichten : nee. Er wordt een product aangeboden : anders dan jij stelt, heb je als consument WEL DEGELIJK de keuze om je akkoord te verklaren met de voorwaarden of niet. Simpel toch. Ik heb ZELF aangegeven dat ook IK volgens mijn EIGEN regels hier tegen in overtreding ben gegaan na betaling en NIET-ontvangst van een cd. Je mag het gerust interpretatie noemen, maar ik heb in ieder geval wel BETAALD voor het gebruik van de informatie (een audio cd). Nog strafbaar ? Mogelijk. Maar ik heb WEL een aankoopsbewijs. Je verliest dit kleine detail gemakshalve even uit het oog.
Maar de ENIGE reden waarom ik dit voorbeeld gaf, was omdat ook ik -niet heiliger ben als de paus-. Verschil tussen jouw en mij : ik betaal voor wat ik gebruik, jij niet. En je mag dit "gradaties en interpretaties" noemen, wettelijk gezien sta ik op dat moment toch nog steeds een beetje steviger in mijn schoenen.

Want ik mag voor EIGEN gebruik nog steeds 1 backup copy hebben van mediums die ik bezit. Mijn medium is verloren gegaan, en ik heb een backup, terwijl voor het orgineel is betaald aan de correcte instanties/firma's.

Maar ik zal heel eenvoudig aantonen hoe ambigu jouw standpunt wel niet is :

Heb je XP van het internet of copy van collega ? Wel, waarom heb je dan geen cd GEPIKT in de winkel ? Is dat iets anders misschien ? Kost de doos en de cd soms 100€ ? Nee, het is de informatie op die cd die de grootste kost vertegenwoordigd.

Is het misschien omdat dat copiëren op een of andere manier minder illegaal is als winkeldiefstal ? Nee. Omdat de PAKKANS GEWOON KLEINER IS. De diefstal DREMPEL is laag bij downloaden, en inderdaad "gelegenheid maakt de dief". Maar je actie is IDENTIEK : je GEBRUIKT IETS WAARVOOR JE NIET HEBT BETAALD, EN WAARVOOR JE HAD MOETEN BETALEN.
Als je NERGENS Windows had kunnen copieren, had je het dan gepikt in de winkel ? Nee ? Discussie gesloten.

Dat WEET je. En ongeacht of je dit toegeeft, maakt deze vergelijking alle andere argumenten feitelijk overbodig. Illegale software is diefstal, period, en het ENIGE argument dat ik me kan bedenken om toch het bezit van een illegale versie te verantwoorden (en dan nog) is OFWEL de orginele versie in je persoonlijk bezit hebben en omwille van één of andere reden de illegale versie liever gebruiken (ik kan wel een paar technische redenen bedenken hiervoor, maar da's naast de kwestie) OFWEL deze orginele versie te hebben gehad, maar op één of andere manier deze te zijn verloren (cd kapot, gepikt :twisted: , verloren). Maar zelfs in DIE omstandigheden ben ik er nog niet helemaal gelukkig mee.

't is niet op jouw persoonlijk, Dieter. Je houding is dezelfde als die van 90% van de gebruikers die ik ken. Het enige verschil is dat jij er nog voor durft uit te komen, hoewel dat feitelijk een twijfelachtige eer te noemen is.

Welgemeende Vriendelijke Groetjes,
Kaween
Laatst gewijzigd door kaween op 07 jul 2006, 16:51, 1 keer totaal gewijzigd.
MRC101
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1538
Lid geworden op: 31 mar 2005, 21:27
Locatie: Gent
Bedankt: 5 keer

Ohja als Microsft zelf nu eens eerlijk zou zijn. Van waar denk je dat hun land komt? Dit is allemaal gestolen goed daar, hoelang het ook geleden gstolen is. Dat ze dat landgoed dan maar eerst terug geven.
Helen en kopen van helers is verboden.

"De heler is even slecht als de steler".
kaween
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2044
Lid geworden op: 19 jul 2004, 23:41
Locatie: Genk
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 47 keer

ZMD schreef:Ohja als Microsft zelf nu eens eerlijk zou zijn. Van waar denk je dat hun land komt? Dit is allemaal gestolen goed daar, hoelang het ook geleden gstolen is. Dat ze dat landgoed dan maar eerst terug geven.
Helen en kopen van helers is verboden.

"De heler is even slecht als de steler".


Gaat het over Amerika als land ? Of als Microsoft als firma ? Als je over Mircosoft gaat, graag nu een link naar de wettelijke procedures, aanklacht en afwikkeling. En als je dan toch al bezig bent, probeer dan ook eens 1 grote firma te zoeken waar GEEN proces tegen ingespannen werd wegens diefstal, corruptie, oneerlijke concurentie en meer van dat fraais.

Gaat het over Amerika ? Dezelfde vlieger laten opgaan : 1830, een hoopje Franstalig gezinde mannetjes krijgen het plebs zo verhit dat ze een afscheuring van de legitime heerschappij door Oranje veroorzaken. Afhankeijk aan wie je het vraagt, gaat het daar over een "onafhankelijkheidsstrijd", een "verzekeren van de franstalige belangen in een "België" waar de Oranje (NEDERLANDSTALIGE" invloed een bedreiging ging vormen voor het traditionele franstalige machtsblok, of gewoon "diefstal" (uit ogen van Oranje's Huis)
Niet vergeten : één van de eerste beginsellen van België was NIET de zin "Union Fait la Force", maar "La Belgique sera Francais ou elle ne sera pas !". Vlamingen verliezen dit gezouten detail nogal eens uit het oog. En met dat probleem zitten we nog steeds. "Sire, Il n'y a pas de Belges". En toch weten we het. :twisted:

Het grappige is, de Fransen hebben de grenzen met het huidige Belgïe ruwweg 10X geschonden als de Nederlanders .... maar dit is een heel andere soort discussie.
Gebruikersavatar
deej
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3322
Lid geworden op: 09 dec 2002, 21:14
Locatie: Een boerengat nu met VDSL2!
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 4 keer

kaween schreef:(ik heb met Warp gewerkt indertijd : het was een RAMP ! Vooral hardware simulatie en implementatie *bijvoorbeeld, serial port handling* werkte slechts met haken en ogen)


Allé man ik heb daar in den tijd ook mee gewerkt en menigmaal geïnstalleerd en getroubleshoot. Werkte quasi altijd perfect... HPFS was een droom en er is tot op heden trouwens geen enkel OS dat zo goed kon multitasken als OS/2. Die kernel is één van de beste stukken software ooit geschreven.

Windows kan geen multitasking, Linux al wat beter dan Windows maar niet 100%, MacOS helaas ook niet. Enkel BeOS kwam in de buurt maar dat was helaas geen lang leven beschoren.

Nee OS/2 is en blijft het beste OS dat ik ooit in handen heb gehad. Ik heb nog steeds geen beter ding gezien, 5 jaar na OS/2's officiële dood.

En on-topic: als je voor iets niet wil betalen, zaag dan ook niet als het kapot gaat en de fabrikant je wandelen stuurt. En zaag ook niet als de fabrikant zijn intellectuele eigendom probeert te beschermen. Zoals al menigmaal geschreven hier, er zijn voldoende alternatieven aan Windows + Office. Linux + Openoffice of het verrassende eComStation met OpenOffice.
Plaats reactie

Terug naar “Software en apps”