![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
Gisteren is er bij ons Belgacom TV geïnstalleerd om drie maanden op proef te kunnen proberen. Na de installatie kreeg ik een uitgebreide uitleg maar toen liep het al mis. Het gehele systeem liep vast en moest volledig van het stroomnet gehaald worden en terug worden ingestoken. Na dit werkte alles wel redelijk.
Ik vind het systeem enorm traag, zeker als je gewoon bent om op een computer te zitten waar alles direct reageert (Pentium4, maar dat is off-topic). Als je bijvoorbeeld in de TV-gids zit, duurt het een halve seconde, tot een seconde tot je iets anders hebt geselecteerd. En dan bedoel ik gewoon het switchen van info over een programma. Alle menu's openen traag, switchen van menu-items is idem. Zelfs systeem-instellingen waar zeker geen data voor moet worden opgehaald loopt ook niet van een leien dakje.
Heel af en toe begint deze menu soms te flippen, soms keert het terug naar het vorige menu, terwijl je volgende klikt of het accepteert gewoon het opgelichte item terwijl je gewoon cancelt.
En dan kan het plots gewoon gedaan zijn. Het blijft op de zender staan waar je naar keek. En dan kan je niets meer doen zoals van zender veranderen, TV-gids openen, "On Demand" opvragen enzovoort. Eén van de toetsen die dan wel werkt is de Helptoets, je krijgt dan gewoon een soort handleiding. Om het systeem weer werkende te krijgen moet je de stroomkabel uittrekken. Om dan nog eens 5-10minuten te wachten na een update en het opstarten van de decoder....
Dit zijn één van de klachten die ik al heb ervaren... Wat ik al heb gedaan:
- Afstandsbediening gereset (jaja, die krijgt soms ook zijn kuren maar nog niet zoveel als de decoder zelf).
- Stroomkabel uitgetrokken.
- Decoder volledig gereset (alles moet dan opnieuw worden opgehaald en worden geïnstalleerd, duurtijd 20minuten!).
- Decoder verplaatst, omdat de decoder gewoon bijna geplet zat tussen mijn televisie en de videorecorder dacht ik dat het kwam door een warmteprobleem.
Ik vind het persoonlijk jammer dat je niet echt op een normale manier naar televisie kan kijken. Het systeem is gewoon heel erg onbetrouwbaar omwille van de vastlopers. Ik hoop dat deze problemen maar tijdelijk van aard zijn en dat dit misschien met een firmware-upgrade zal worden opgelost. Daarom dat ik dit hier post zodat andere gebruikers die deze problemen hebben die dezelfde ervaringen kunnen delen zodat ik een eventuele brakke decoder kan uitsluiten.