Hello
Gisteren is er bij ons Belgacom TV geïnstalleerd om drie maanden op proef te kunnen proberen. Na de installatie kreeg ik een uitgebreide uitleg maar toen liep het al mis. Het gehele systeem liep vast en moest volledig van het stroomnet gehaald worden en terug worden ingestoken. Na dit werkte alles wel redelijk.
Ik vind het systeem enorm traag, zeker als je gewoon bent om op een computer te zitten waar alles direct reageert (Pentium4, maar dat is off-topic). Als je bijvoorbeeld in de TV-gids zit, duurt het een halve seconde, tot een seconde tot je iets anders hebt geselecteerd. En dan bedoel ik gewoon het switchen van info over een programma. Alle menu's openen traag, switchen van menu-items is idem. Zelfs systeem-instellingen waar zeker geen data voor moet worden opgehaald loopt ook niet van een leien dakje.
Heel af en toe begint deze menu soms te flippen, soms keert het terug naar het vorige menu, terwijl je volgende klikt of het accepteert gewoon het opgelichte item terwijl je gewoon cancelt.
En dan kan het plots gewoon gedaan zijn. Het blijft op de zender staan waar je naar keek. En dan kan je niets meer doen zoals van zender veranderen, TV-gids openen, "On Demand" opvragen enzovoort. Eén van de toetsen die dan wel werkt is de Helptoets, je krijgt dan gewoon een soort handleiding. Om het systeem weer werkende te krijgen moet je de stroomkabel uittrekken. Om dan nog eens 5-10minuten te wachten na een update en het opstarten van de decoder....
Dit zijn één van de klachten die ik al heb ervaren... Wat ik al heb gedaan:
- Afstandsbediening gereset (jaja, die krijgt soms ook zijn kuren maar nog niet zoveel als de decoder zelf).
- Stroomkabel uitgetrokken.
- Decoder volledig gereset (alles moet dan opnieuw worden opgehaald en worden geïnstalleerd, duurtijd 20minuten!).
- Decoder verplaatst, omdat de decoder gewoon bijna geplet zat tussen mijn televisie en de videorecorder dacht ik dat het kwam door een warmteprobleem.
Ik vind het persoonlijk jammer dat je niet echt op een normale manier naar televisie kan kijken. Het systeem is gewoon heel erg onbetrouwbaar omwille van de vastlopers. Ik hoop dat deze problemen maar tijdelijk van aard zijn en dat dit misschien met een firmware-upgrade zal worden opgelost. Daarom dat ik dit hier post zodat andere gebruikers die deze problemen hebben die dezelfde ervaringen kunnen delen zodat ik een eventuele brakke decoder kan uitsluiten.
Belgacom TV: decoder is traag en heel erg onstabiel
Heel nuttige bijdrage van Pengu, hopelijk is het apparaat wat bij hun op TEST geïnstalleerd is een uitschieter.
Mogelijke oorzaak zou bijvoorbeeld onvoldoende afscherming tegen magnetische velden kunnen zijn, waarbij ik denk aan mu-metaal afscherming, wat dan weer het toestel de (decoder) duurder zou maken.
Dat is echter een probleem voor de constructeur en zou voor de klant geen gevolgen mogen hebben.
Er is dus duidelijk nog werk aan de winkel !
Mogelijke oorzaak zou bijvoorbeeld onvoldoende afscherming tegen magnetische velden kunnen zijn, waarbij ik denk aan mu-metaal afscherming, wat dan weer het toestel de (decoder) duurder zou maken.
Dat is echter een probleem voor de constructeur en zou voor de klant geen gevolgen mogen hebben.
Er is dus duidelijk nog werk aan de winkel !
Vorige week ook belgacom Tv gekregen
Geen enkel probleem gehad
Je zult blijkbaar een slechte decoder hebben ontvangen
Het omschakelen tussen de verschillende posten gebeurt iets trager dan we gewoon zijn toen we nog analoog kijken maar blijkbaar zijn er mensen waar alles nie snel genoeg kan gaan
Die belgacom decoder is een pc die zijn gegevens gaat halen bij de centrale server als men een andere zender selecteert dus dit neemt wel even tijd in beslag
Geen enkel probleem gehad
Je zult blijkbaar een slechte decoder hebben ontvangen
Het omschakelen tussen de verschillende posten gebeurt iets trager dan we gewoon zijn toen we nog analoog kijken maar blijkbaar zijn er mensen waar alles nie snel genoeg kan gaan
Die belgacom decoder is een pc die zijn gegevens gaat halen bij de centrale server als men een andere zender selecteert dus dit neemt wel even tijd in beslag
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
- Bedankt: 30 keer
Inderdaad, het gaat iets trager maar vind ik niet hinderlijk. Volgens mij heeft die Belgacom technieker die decoder eerst en vooral verkeerd geplaatst zodat er al onderdelen gefrituurd zijn, de wame lucht kon enkel maar weg langs de voor- en achterkant. Ik ga nog even wachten met conclussies trekken, misschien zijn er wel meer met dit probleem.Lion schreef: Het omschakelen tussen de verschillende posten gebeurt iets trager dan we gewoon zijn toen we nog analoog kijken maar blijkbaar zijn er mensen waar alles nie snel genoeg kan gaan
Mogelijk, maar ik zou aanraden de Belgacom decoder onderaan te plaatsen, op een glad oppervlak. (en vooral geen onderleggers onder, zoals klein tafelkleedje enz...)Pengu schreef:Inderdaad, het gaat iets trager maar vind ik niet hinderlijk. Volgens mij heeft die Belgacom technieker die decoder eerst en vooral verkeerd geplaatst zodat er al onderdelen gefrituurd zijn, de wame lucht kon enkel maar weg langs de voor- en achterkant. Ik ga nog even wachten met conclussies trekken, misschien zijn er wel meer met dit probleem.
Op deze wijze trek je toch geen warme lucht binnen van 'n video recorder of dvd speler.
En niet in kast inbouwen waar nog minder voeldoende verluchting is
Indien de TV van het CRT type is, de decoder ver genoeg van de beeldbuis opstellen, zoals ik al schreef in 'n vorige reply.
Zoals Lion dit nog vermeld heeft over magnetische stralingsbescherming:Mogelijke oorzaak zou bijvoorbeeld onvoldoende afscherming tegen magnetische velden kunnen zijn, waarbij ik denk aan mu-metaal afscherming, wat dan weer het toestel de (decoder) duurder zou maken.
Ook niet vergeten dat bij het inschakelen van een TV toestel van het type CRT een zeer sterk magnetisch wisselveld ontstaat om de beeldbuis te demagnetiseren.Lion schreef:Wat die technieker mij ook vertelde dat men soms wel de gewone scartkabel moest vervangen door een type met vergulde contacten en hogere stralingsbescherming (magnetisch)
(wat van sterk naar nul afzwakt in korte tijd, demagnetisatie gebeurd enkel bij koudstart van het TV toestel)