PC-probleemke...

Wil je iets weten over de hardware van een computer? Draait je CPU fan niet meer? Je printer wil niet meer mee? Dan moet je hier zijn.
Plaats reactie
Polleke
Pro Member
Pro Member
Bedankt: 2 keer

Hallo,

Ben maandagavond langs geweest bij een collega die wat problemen heeft met haar PC'tje.
Het ding heeft een AMD processor met MSI moederbord (Nforce4 chipset).

1) bij surfen reageert het ding maar na een seconde of 30. Je tikt je adres in, en dan begint ie te zoeken. Na 30 sec. krijg je dan je site te zien. Ze heeft een Telenet abo, dus daar kan het niet aan liggen. Aan de DNS'en ligt het niet, want een NSlookup levert onmiddellijk resultaat op.
Eens de snelheid getest (via speedtest.nl). Download, upload en "connections" is perfect normaal, maar de pingtest lukt niet...
Om het af te ronden : ze werkt normaal met firefox (de laatste versie). Alleen : met IE lukt het een pak beter : dat reageert na een seconde of 3-4 (nog niet echt snel, maar toch al beter).
2) Messenger : Als je iets intikt, en op enter drukt, duurt het een heel tijdje eer de tekst verstuurd wordt (geen 30 seconden, maar merkbaar te traag). Ik vermoed dat dit probleem eigenlijk hetzelfde is als het vorige, maar ik zie er dus geen oplossing voor. Heb Dr TCP ook eens uitgetest, maar alles staat op default + de downloadsnelheid is normaal, dus ik denk niet dat daar iets mis mee is.

3) Als je de PC afsluit, start die vanzelf terug op na enkele minuten (duur varieert wel). In het BIOS zijn alle "boot on ..." uitgeschakeld, maar blijkbaar moet er toch iets het ding zomaar terug laten opstarten.

Heb daar vorige maandag enkele uurtjes zitten knoeien aan dat PC'tje, maar niets gevonden dat het zaakje verbeterd.

Iemand een idee ???
Met vriendelijke groeten,

Polleke
Block
Erelid
Erelid
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 76 keer

post je hijack log eens.

ik vermoed dat je al gescand hebt met spyware doctor e.a. ;-)
select replace * from userbase.be where topic ('got hostile', 'got friendly and polite');
Patje
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 179 keer
Bedankt: 79 keer

als de pc zelf weer opstart kan er sprake zijn van een virus of spyware.
best scannen met Hitman pro (dit zijn meerdere spyware programma's) ofwel gebruikt u spybot search & destroy en spywareblaster (deze zijn ook heel effectief ) bekijk ook of de antivirus scanner up to date is en desnoods doet u ergens een online scantest.
Ruim ook de pc es op met CCcleaner, mogelijk staan er enkele oude sleutels en dergelijke op die het systeem vertragen, zodat de pc weer zijn volle snelheid haalt.
:-)
Intel® i3-10100 Quad-Core @3,60 GHZ. Ram: 16 GB DDR4. SSD NVMe 500 GB || Windows 11 Home X64 || GSM Samsung A13 @Proximus FlexPack
AfbeeldingAfbeelding
*B-Box3V+ Speedtest https://www.speedtest.net/nl/result/12841719727
Blue-Sky
Erelid
Erelid

Over dat probleem met te trage PC heropstarten en zomeer...

Ik dacht al direct aan malware zoals beschreven in deze topic.
"Als je systeem niet bevriest of crasht, hoe weet je dan dat het er is? Dat weet je simpelweg niet."

:wink:
crapiecorn
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
Bedankt: 12 keer

Eigenlijk is het enige probleem dat er wat lag op het laden van webpaginas zit ?
Polleke
Pro Member
Pro Member

Heb er inderdaad adaware en Search & destroy al op losgelaten. Die hebben wel iets gevonden, maar het blijft even traag.
30 seconden vind ik wel iets erger dan "wat lag"... Ook die messenger is behoorlijk vreemd. Is in ieder geval de eerste keer dat ik dit tegenkom.

Ik leefde altijd in de veronderstelling dat een PC die uitgeschakeld is, normaal niet meer tot leven komt. Het kan natuurlijk ook de voeding zijn, die wat overijverig is, maar toch.
De virusscanner is effectief up to date. k'weet wel niet meer wat ze juist geinstalleerd hebben. Was een versie met een paraplu'tje in de systembar...

Kan inderdaad die cc-cleaner en hijack eens uittesten. Je kan maar proberen hé...

In ieder geval, al bedankt voor de tips.

Polleke
crapiecorn
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
Bedankt: 12 keer

Ook al getest op packetloss ?
The_Borg
Elite Poster
Elite Poster

Reageert de PC enkel traag bij het surfen?
"We are the Borg. Lower your shields and surrender your ships. We will add your biological and technological distinctiveness to our own. Your culture will adapt to service us. Resistance is futile."
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 194 keer

Kijk eens of ze de nVidia firewall drivers geinstalleerd heeft -- die zijn berucht om hun slechte werking.

ControlPanel>Add/RemovePrograms>nVidia drivers (knopke duwen) en dan zie je welke nVidia drivers geinstalleerd zijn.
Polleke
Pro Member
Pro Member

cptKangaroo schreef:Kijk eens of ze de nVidia firewall drivers geinstalleerd heeft -- die zijn berucht om hun slechte werking.

ControlPanel>Add/RemovePrograms>nVidia drivers (knopke duwen) en dan zie je welke nVidia drivers geinstalleerd zijn.

Dat heb ik mogen ondervinden.
Had gedacht om de systeemdrivers eens opnieuw te installeren met de laatste versie. Dus ik op de site van nvidia de drivers binnengehaald en geïnstalleerd. Was dat een mizerie ja.
Blijkbaar was de installatie ergens halverwege gestopt met een foutmelding, en bij opnieuw opstarten, foutmeldingen rond mijn oren.
Netwerk compleet verknoeit, deïnstalleren werkte niet, herinstalleren trouwens ook niet.
Dit was de eerste keer in mijn loopbaan dat ik dat systeemherstel van windows XP nuttig heb kunnen gebruiken.

Kortom : de nvidia firewall drivers staan er dus niet meer op ;-).
De windows versie wel, maar ook als ik die uitschakel blijft het surfen even traag verlopen.

Polleke
The_Borg
Elite Poster
Elite Poster

Ik ken het probleem :D. Toen ik ze de eerste keer wou installeren en slehts 2 van de 4 drivers wou, wegens foutmeldingen bij de andere 2, bleek dit simpelweg niet te gaan ... Nergens waren de drivers apart te downloaden. Pure miserie.
"We are the Borg. Lower your shields and surrender your ships. We will add your biological and technological distinctiveness to our own. Your culture will adapt to service us. Resistance is futile."
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 194 keer

Misschien staat er ergens een proxy ingesteld? Die anti-virus eens uitschakelen of beter gewoon verwijderen en dan eens proberen. Eventueel met daarna een reset van het TCP/IP protocol:
http://support.microsoft.com/default.as ... ;nl;299357

Als je eerst wat gedetailleerder wilt onderzoeken, kan je met TcpView en TDImon zien welke connecties er gemaakt worden:
http://www.sysinternals.com/NetworkingUtilities.html
Plaats reactie

Terug naar “Hardware”