welke hardware aankopen voor dommel?

Zit je met opmerkingen en een paar vragen over dommel / schedom? Post ze dan hier maar.
Plaats reactie
dennisgodderie
Starter
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: 20 mar 2006, 00:25

Kan er mij iemand vertellen welke "hardware" ik moet voorzien of aankopen voor het installeren van dommel? Ik heb momenteel telenet (inet en telefonie) en heb al begrepen dat ik telefonie ook terug bij adsl(belgacom?) moet? Wij bellen zelden met de huistelefoon, dus ik zoek eigenlijk het goedkoopste, simpelste abo'ke :)

Merci...
MRC101
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1538
Lid geworden op: 31 mar 2005, 21:27
Locatie: Gent
Bedankt: 5 keer

Dan kies je best voor een Discovey abbonement van Belgacom wat 'maar' 6,5€ per maand kost. De aansluiting en eerste 2 maanden daarvan zijn op dit moment gratis als je deze voor 31/3 aanvraagd, de datum van de aansluiting mag ook in een toekomstige datum liggen tot 3 maanden verder.

Voor hardware zoek je best een ADSL2+ compatibele modem, zodat je op de toekomst voorbereid bent, vergeet ook geen splitter te kopen, tenzij je de telefoon helemaal niet zal aansluiten.
Ik gebruik zelf lang een Speedtouch en ben daar zeer tevreden over. Op http://www.speedtouchdslshop.be/ verkopen ze die aan interessante prijzen, neem de eerste modem uit punt 1 als je maar één pc wil aansluiten, de derde uit punt 1 voor meerdere pc's of de eerste uit punt 2 als je ook wireless wil. Als splitter voldoet normaal het tweede product uit punt 7.
Koop wel geen Speedtouch VoIP modem, want daar heb ik wle al klachten over gehoord.


Je kan ook gewoon de philips modem van Belgacom kopen, die iets goedkoper is maar beperkt is tot 4 pc's. Maar als je deze bij Belgacom koopt, laat ze u dan geen ADSL abbonement aansmeren :wink: .
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

ZMD schreef:Je kan ook gewoon de philips modem van Belgacom kopen, die iets goedkoper is maar beperkt is tot 4 pc's


Gewoon terug de Philips firmware op plaatsen en die beperking is weg.
dennisgodderie
Starter
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: 20 mar 2006, 00:25

Ok ik snap het :)

Dus een discovery line aanvragen voor 31/03, telenet afzeggen, adsl modem kopen en dommel bestelling doen!

Nu nog een kleine vraag. Ik werk hier idd draadloos, momenteel door gewoon wireless router van BenQ (ethernet aansluitingen). Kan ik deze behouden, een gewone adsl model kopen (ethernet ipv usb weliswaar) en deze gebruiken? Of moet ik als ik wireless wil ook mijn huidige router veranderen?
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

dennisgodderie schreef:Nu nog een kleine vraag. Ik werk hier idd draadloos, momenteel door gewoon wireless router van BenQ (ethernet aansluitingen). Kan ik deze behouden, een gewone adsl model kopen (ethernet ipv usb weliswaar) en deze gebruiken?


Normaal is dit geen probleem... je modem dan gewoon in bridged mode plaatsen.
MRC101
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1538
Lid geworden op: 31 mar 2005, 21:27
Locatie: Gent
Bedankt: 5 keer

Zoals r2504 al zei, kan je je Benq inderdaad behouden en een ethernet modem gebruiken in bridged mode. Ik vraag mij alleen af of dit gaat met ethernet modems met bijvoorbeeld 4 poorten?
Ik denk dat voor Dennis deze ( http://www.speedtouchdslshop.be/artDeta ... 705bb7a468 ) voldoet om met zijn BenQ te werken.
dennisgodderie
Starter
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: 20 mar 2006, 00:25

Hmm, leuk dat ik die benQ kan behouden normaal.

Dus ik vertrek dan eigenlijk vanuit mijn muur, met een splitter naar telefoon en 1 naar mijn adslmodem (bv speedtouch). Dan van adslmodem, via utp (ethernet) kabel naar mijn benq? Of moet je iets speciaals doen om dat "bridged" aan te sluiten?
MRC101
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1538
Lid geworden op: 31 mar 2005, 21:27
Locatie: Gent
Bedankt: 5 keer

dennisgodderie schreef:Hmm, leuk dat ik die benQ kan behouden normaal.

Dus ik vertrek dan eigenlijk vanuit mijn muur, met een splitter naar telefoon en 1 naar mijn adslmodem (bv speedtouch). Dan van adslmodem, via utp (ethernet) kabel naar mijn benq? Of moet je iets speciaals doen om dat "bridged" aan te sluiten?


Eigenlijk moet ge niet echt ietss speciaal doen :P , je surft gewoon naar de webconfig van de nieuwe modem en daar kan je ergens bij je instellingen de modem in bridged mode zetten, en daarna moet je op je BenQ PPPoE activeren op de WAN connectie, waar je dan ook je login en pass in zal moeten geven. Hier doet je BenQ al het werk (Routing, DHCP, aanmelden bij provider, wireless...) en de modem enkel de omzetting van ethernet naar ADSL.

Het kan ook anders, door je modem gewoon te configureren en je BenQ in bridged mode te zetten. In dit geval doet de modem het meeste werk (Routing, DHCP, aanmelden bij provider...) en de BenQ doet dan enkel de wireless verbinding.

PS: Als je toch je telefoon aansluit moet je wel weten dat als je belt met een discovery line er 15cent/min extra gerekend wordt op de normale tarieven! Als je toch (veel) wil bellen neem je beter een Classic lijn.
Laatst gewijzigd door MRC101 op 20 mar 2006, 12:57, 2 keer totaal gewijzigd.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Correct... bridged is louter een software setting in bv. je Speedtouch ADSL modem. Deze zorgt ervoor dat het ADSL een "ethernetsignaal wordt". De authenticatie zal je dan in je BENQ moeten doen.

Een andere optie is DHCP spoofing zodat de authenticatie in je Speedtouch zit, en je BENQ gewoon in DHCP mode staat (zoals je nu hebt met TN).
dennisgodderie
Starter
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: 20 mar 2006, 00:25

Ok ik snap het :)

Merci...

Nu nog zien dat telefoon niet veel meer uit komt dan met telenet. Ik betaal nu vaste abonnementskost 14,01€ + 4,09€ (+21%btw) voor telenet. Ik mag van telenet -> telenet gratis bellen en voor andere oproepen (binnenland) betaal ik 0,052€/min + 0,052€ aansluitingskost. Dat is bij belgacom classic bv hetzelfde. Bij discovey line, is dat dus nog eens extra 0,15€/min erbij bovenop de 0,14€/min...

Alle minuten tesamen hebben wij 107min, waarvan 34min gratis van telenet -> telenet.

Als ik dus bij begacom zou zitten, zou ik 17,15€ abonnementsgeld + 107*0,14€ = 32,13€

Dus conclusie:

belgacom telefoon = telenet telefoon (bijna toch)
internet via dommel = 33€
internet via telenet = 41€

Dus ik zou in princiepe besparen... DIscovey ga ik niet nemen, want als je dan toch eens meer belt, komt je rekening ook stukje meer uit :)
Maglor
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2048
Lid geworden op: 06 dec 2004, 16:26
Uitgedeelde bedankjes: 139 keer
Bedankt: 56 keer

Kijk eens goed op de website van Dommel. Je kan ook telefonie bij hen nemen bovenop je ADSL-abbo.

http://www.dommel.be/nl/voice/index.php?cust=home

Je betaalt hiervoor een waarborg voor je modem (die tegelijk gebruikt wordt voor de telefoongesprekken). Zo moet je al geen modem kopen. Je betaalt veel minder dan bij Belgacom/Telenet voor je gesprekken. En het mooie is: je kan hiervoor gewoon een Discovery Line gebruiken!

Discovery line + ADSL abbo = 6,5 + 32,95 = 39,45 / maand

En tel daarboven op je gesprekskosten (die goedkoper zijn dan bellen met een gewone telefoonlijn, zeker internationaal). Dan denk ik dat de keuze snel gemaakt is.
dennisgodderie
Starter
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: 20 mar 2006, 00:25

Veranderingen zijn doorgevoerd :)

Belgacom classic lijn, adsl speedtouch modem van 69€ gekocht met splitter en 07/04 komen ze het aansluiten. De 8ste bestel ik dommel en einde maand komen ze telenet afsluiten :)

Gooooo dommel!
Gebruikersavatar
Robinvv
Pro Member
Pro Member
Berichten: 278
Lid geworden op: 15 jan 2006, 00:10

r2504 schreef:
ZMD schreef:Je kan ook gewoon de philips modem van Belgacom kopen, die iets goedkoper is maar beperkt is tot 4 pc's


Gewoon terug de Philips firmware op plaatsen en die beperking is weg.



jaja,
Dat dacht ik ook, (heb ik ook gedaan) andere pc's kregen wel ip's; maar van internet was er GEEN sprake! :-( enkel netwerk, da's ook alles

*oplossing was USR Nieuwe router aankopen
Zuttasoxx
Pro Member
Pro Member
Berichten: 235
Lid geworden op: 18 dec 2005, 12:22

Ik zou telefonie bij dommel ook pakken.
Daar krijg je uwne router mits waarborg van 100 EUR. Wat voordelig is voor dat kwalitatief baksje.
Plaats reactie

Terug naar “Dommel”