Big Belgacow is watching you

Hebt u opmerkingen, klachten, steunbetuigingen voor Proximus (Belgacom)? Dan kan u deze hier kwijt.
Plaats reactie
Ken
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 94 keer

De laatste jaar heb ik opgemerkt dat Belgacom diverse mensen opbeld, van bedrijven tot particulieren.

Toen ik Skype begon te gebruiken ongeveer zo'n 2 jaar geleden kreeg ik na enkele weken een telefoontje van Belgacom zelf met de vraag of ik nog tevreden was over mijn abonnement (telefoon) dertijds EDPnet voor internet. Daarop antwoorde ik natuurlijk 'jawel' en die persoon vroeg ook nog of alles goed werkte zoals internet e.d. Geen probleem natuurlijk. Toen had ik nog geen flauw benul dat het eigenlijk was omdat we thuis minder belden met de vaste telefoon. Maar sinds dit jaar bellen we hier thuis bijna volledig met VoiP en vorig jaar nog in december belt er weer iemand van Belgacom. Ja meneer, steeds dezelfde vragen net zoals 3 jaar geleden.

Sinds september 2005 had ik nl. ook Skype geïnstalleerd op m'n werk om zo gratis te communiceren met USA & Hong Kong enzovoort. M'n baas natuurlijk super blij om zijn Belgacom facturen te zien dalen. Natuurlijk, lap. Ongeveer 2 dagen hierna (serieus!!!) belt Belgacom terug. M'n baas antwoordde net zoals ik dat hij tevreden was van de lijn (behalve internet maar dat is een ander verhaal).

Enkele weken geleden installeer ik dus eens Voipbuster zodat m'n baas ook in België naar vaste lijnen gratis kan bellen. Goed en wel dus voor m'n baas die superverbaasd was van de kwaliteit (en dit gratis dan nog). Denkende om die Belgacom factuur nog naar beneden te krijgen natuurlijk. Vandaag (21maart) belt er weer ene van Belgacom. Weer dezelfde vragen. Deze keer liet m'n baas mij aan het woord. Veel was er niet te zeggen, ik beantwoord enkel de vragen die zij stellen. Niks over VoiP/Skype e.d. gewoon net dezelfde vragen als de vorige keer.

Ik ben er echt zeker van dat die weten dat we VoiP & Skype gebruiken maar waarom stellen ze gewoon niet de vraag? Thuis had m'n baas ook Skype geïnstalleerd en enkele weken later bellen ze 'm ook op. Dezelfde vragen.

Heeft iemand dit ook al voorgehad of in de 'familiekring' meegemaakt?
Kwestie van te zien of ik de enigste ben maar, dit betwijfel ik ;)

Ik denk dat er binnenkort toch enkele 'grote' veranderingen zullen (moeten) gebeuren bij Belgacom.

En VoiP e.d. blokkeren is geen oplossing!

Internet = Proximus Business Flex Fiber 1000/100 & back-up Telenet Business Fibernet 300/30 Mbps
Fixed phone = OVH VoIP Entreprise
Mobile= Destiny Mobile Unlimited + Samsung S21
TV = FTA IPTV + Netflix
Network = 100% MikroTik powered
Car = Tesla Model 3 (Team blue)
VOiD
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 53 keer
Bedankt: 214 keer

Ik ben zelf werkzaam in de telecom sector en deze praktijken zijn al jaar en dag schering en inslag. Van zodra iemand overgaat naar een alternatieve provider is er binnen de 14 dagen een BGC vertegenwoordiger die met goedkopere tarieven komt zwaaien.

En het gaat zelfs nog vele verder. Zelf heb ik een jaar geleden een 2de lijn laten installeren op mijn ouderlijk adres maar op mijn naam en ongeveer 10 dagen later kreeg ik allerlei aanbiedingen in de bus van verzekeringsmaatschappijen, ziekenfondsen etc. die me letterlijk in hun correspondetie feliciteerden met mijn verhuis. Toeval ? Neeeee...
Toevallig waren enkele van die bedrijven klant bij ons en ik heb ze gecontacteerd met de directe vraag of er sprake was van toeval. Natuurlijk niet, rarara bij welke telecomprovider deze bedrijven zitten (met uitzonderlijk goede voorwaarden) ?
Ken
Elite Poster
Elite Poster

Contracten, speciale voorwaarden, etc.

Ik kreeg hier ook onlangs 2x dezelfde brief van City Bank met zogezegde super voorwaarden enzo maar ik ga er gewoon niet op in. Verder nog niet veel van die direct marketing gezien/gehad... Gelukkig maar.

Internet = Proximus Business Flex Fiber 1000/100 & back-up Telenet Business Fibernet 300/30 Mbps
TV = FTA IPTV + Netflix
Phuncz
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 30 keer
Bedankt: 24 keer

Conclusie:

- Belgacom monitored hun netwerk op gebruik van VoIP en Skype en gaat dan bij de klanten na of ze nog tevreden zijn van hun telefonie-service ?

- Belgacom "verkoopt" uw informatie door aan reclamebureau's ?

Lijkt me wel weer heel typisch Belgacom...
Powered by edpnet newer & faster
@ 10MB/sec Unlimited
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Ken Losfeld schreef:Ik kreeg hier ook onlangs 2x dezelfde brief van City Bank met zogezegde super voorwaarden

Ik ben gewoon verhuist... heb nooit BGC gehad, en heb nu ook geen BGC maar City Bank weet me ook te vinden. Indien je vermoeden van BGC correct is zijn ze alvast niet de enige.
noppes
Premium Member
Premium Member
Contacteer:

Ik ben gewoon verhuist... heb nooit BGC gehad, en heb nu ook geen BGC maar City Bank weet me ook te vinden. Indien je vermoeden van BGC correct is zijn ze alvast niet de enige.

Dan moet je eens bouwen. Van zodra je plans goedgekeurd zijn, zit je brievenbus alle dagen vol, tot jaren na de werken...
Take me for my mind, not for my body, but play with my body and not with my mind...
NickG
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 51 keer

Ik heb een stickerke "GEEN reclame" op mijn bus, en dat werkt perfect. Er komt tot nu toe geen reclame (alhoewel ik ook verhuisd ben enzo)!
noppes
Premium Member
Premium Member
Contacteer:

NickG schreef:Ik heb een stickerke "GEEN reclame" op mijn bus, en dat werkt perfect. Er komt tot nu toe geen reclame (alhoewel ik ook verhuisd ben enzo)!

Mja, geen reclame vind ik iets té drastig.
Als je verhuisd bent, heb je nog veel nodig en is het soms wel eens interessant om reclameblaadjes te doorsnuisteren.
Misschien zouden ze stickertjes moeten maken met:
"Alleen goeie en relevante reclame!" :-D
Take me for my mind, not for my body, but play with my body and not with my mind...
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

noppes schreef:

Dan moet je eens bouwen. Van zodra je plans goedgekeurd zijn, zit je brievenbus alle dagen vol, tot jaren na de werken...

Verhuis was naar een nieuwbouw... dus ja, ik weet het... het grappige is dat City Bank me brochures blijft sturen voor leningen (ze hadden beter goedkoper geweest voor ik eraan begon).
NickG
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 51 keer

Sinds ik afgestudeerd ben krijg ik wel bij mijn ouders (= het adres dat het school had van mij) heel wat reclame om "voordelig te lenen". Hmm zou het school dan adreslijsten doorgeven?
brooklyn
Elite Poster
Elite Poster

noppes schreef:

hier net hetzelfde meegemaakt, toen de plannen goedgekeurd waren kreeg ik alledaag 5 brieven in de bus van voordeur tot dakpan.
uiteindelijk geeft zelfs het stadsbestuur je gegevens door.

:evil:
Afbeelding
PC1: Intel Core 2 Duo E6600 - 2GB DDR2 SDRAM PC6400 - ASUS P5B Deluxe - GeForce 8800GTS 320MB DDR3 - Western Digital 35GB Raptor - 3.1TB HD space
PC2: AMD3600 - 1GB DDR - ASUS A8N Deluxe - ATI 3850 -
Dvico Tvix 6500A user
Bruno Vermeersch
Starter
Starter

Belgacom monitored hun netwerk op gebruik van VoIP en Skype

Ik denk niet dat het zo zit.

Monitoring van het gebruik van de vaste lijn misschien wel.
Ik dacht dat dit zelfs een verplichting was van hogerhand, om abnormaal hoge fakturen te vermijden.
En tja, ondertussen zien ze natuurlijk ook de "abnormaal" lage fakturen ...
FlyingDoc
Skynet Forum Mod
Skynet Forum Mod

Ik denk ook niet dat belgacom het netwerk echt monitort om zo klanten die weggaan de ronselen...
Maar als je bij een provider weggaat, weten ze dat natuurlijk wel, ook als je facutren van 200 euro had en plots van 50 euro hebt, kunnen ze dat wss zien, dan mogen ze natuurlijk altijd es vragen hoe het komt en of je nog tevreden bent. Weet je één van de belangrijkste punten van een groot bedrijf is de klanten tevredenheid en dus tja, moeten ze toch ergens hun resultaten halen hé.

Het feit van verhuizen enzo. tja, denk maar es aan wie je allemaal je adres geeft, daar zijn ook een paar openbare instanties bij waar je adres zomaar voor het rapen ligt.. Is net hetzelfde als je als zelfstandige begint, dan krijg je ook plots reclame in de bus, waarom, omdat je naam en adres in een databank komt te staan waar bedrijven toegang tot hebben.

Dus het is niet alleen belgacom hoor die adressen ronselt en zeker niet doorverkoopt!!

Greetz,

Fly
FlyingDoc, The real and Only one
is back!
----
Ken
Elite Poster
Elite Poster

Bruno Vermeersch schreef:Monitoring van het gebruik van de vaste lijn misschien wel.
Ik dacht dat dit zelfs een verplichting was van hogerhand, om abnormaal hoge fakturen te vermijden.
En tja, ondertussen zien ze natuurlijk ook de "abnormaal" lage fakturen...
Nochtans was er in die maanden dat m'n baas Skype e.d. gebruikte geen significante verandering op de facturen maar daar zal wel verandering in komen.

Dus ik denk dat er toch wel iets gebeurd bij Belgacom hoor. Hoe zou het anders kunnen zonder 'monitoring' ?

TV = FTA IPTV + Netflix
Bruno Vermeersch
Starter
Starter

Ken Losfeld schreef:Hoe zou het anders kunnen zonder 'monitoring' ?

Ik weet wel dat er bij analyse van internet veeeel kan gezien worden.
Maar daaruit besluiten dat Belgacom kan zien dat ge Skype gebruikt ?

Ik denk wel dat (eventuele) monitoring via de fakturatie gebeurt.
En daarnaast zijn er waarschijnlijk wel ook "steekproeven".
Toeval dus ?
gedeco
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 10 keer

Maar daaruit besluiten dat Belgacom kan zien dat ge Skype gebruikt ?

Zo moeilijk kan dit nu ook niet zijn. Belgacom weet welke ip adressen op het internet bij skype behoren. Waarschijnlijk kun je nog specifiëren naar de poorten toe.
Dus indien men voor iedere connectie naar skype ook het source ip adres logt, dan weet men wie er skyped.
Original Pentium of Borg: Division is futile - your decimals will be
approximated.
Plaats reactie

Terug naar “Proximus (Belgacom, Skynet)”