BungaMan schreef:Het rare in belgie is ook dat downloaden strafbaar zou zijn maar waarom? Als ik de radio opzet hoor ik ook muziek zonder ervoor te moeten betalen (geen kijk- en luistergeld meer). Zet ik de tv op dan krijg ik films te zien terwijl ik als consument enkel betaal aan de tv distributie om tv zenders te tonen via de kabel. Wat is dan het verschil met een niet gekocht liedje downloaden en beluisteren (in de veronderstelling dat je het niet verder verspreidt) of een film/serie/whatever bekijken? De situatie lijkt me hetzelfde, niet betalen en luisteren/kijken. Het ene wel strafbaar het andere niet. Alles behalve een duidelijke situatie. Je mag een backup nemen van je eigen cd's, je mag opnemen van tv en ik mag het laten horen/zien aan mensen die een avondje bij me langs komen zolang ik geen geld vraag. Die mensen kijken/luisteren dan naar materiaal waarvoor ze niet betaald hebben maar zijn niet strafbaar of wel? Als ik dan mijn backup cd meegeef ben ik dan opeens wel strafbaar? Is de persoon die de backup meekrijgt dan opeens ook strafbaar? Naar analogie van die zaken kan je down- en uploaden gaan veroordelen maar ik denk niet dat er enige duidelijkheid is op de bovenste vragen. En als al die zaken dan toch strafbaar zijn lijkt er me toch wel een gedoogbeleid te bestaan dus waarom dan niet voor lanparties?
Als je via televisie of radio beeld/geluidmateriaal beziet/beluistert, dan worden de auteursrechten op een andere manier betaald (subsidies, reclame-inkomsten, ...)
Als je een liedje download, zal er dus niets afgedragen worden aan de rechthebbenden, en ben je dus illegaal bezig. (ervan uitgaande dat de rechten erop niet zijn vrijgegeven en je het niet online gekocht hebt).
Als jij trouwens een backup maakt van een televisie-programma, dan ben je trouwens ook strafbaar bezig.
En als je een gewone cd van je thuis laat horen als er vrienden op bezoek zijn, in de enorm strikte zin van de wet ook.
In familieverband mag dit echter wel. Een backup-cd uitlenen aan je broer die op kot zit is dus ook legaal (bij mijn weten).
En ik weet van geen gedoogbeleid voor bv. downloaden, enkel is het voor de politie enorm lastig om te bewijzen dat, als je iets download, het ook onrechtmatig in je bezit komt. Als je bv. een cd gekocht hebt, mag je hem perfect downloaden ipv zelf te rippen.
Met uploaden ben je zoieso illegaal bezig.
En dit alles voor een lanparty gedogen, lijkt me bijna hetzelfde als zeggen: "neem maar zoveel muziek en films als je wil van internet", en je zou dan nog wel dom zijn om geld af te staan aan de producenten ervan, waardoor die ook geen inkomsten uit dit landje krijgen, en dus al die mensen hun broodwinning verliezen, is dat wat je wil?
(Dit laatste ff crue gezegd om de mogelijke gevolgen duidelijk te maken
)