even iets ivb met full rate splitters

Hier kan je alles kwijt over EDPnet
Plaats reactie
FlashBlue
Erelid
Erelid
Uitgedeelde bedankjes: 1055 keer
Bedankt: 317 keer

ik heb verlede week een full rate splitter late opsture via edpnet; aangekome; netjes geinstalleed ; alleen ...
Mijn lijn was onstabiel for some reason... dus vandaag (ik had vrij) even wat gaan elimineren ...

eerst een lijntestje laten doen door edpnet :
DownstreamBitRate 5728 Kbps
UpstreamBitRate 544 Kbps
DownstreamNoiseMargin 6 dB
UpstreamNoiseMargin 5 dB
DownstreamAttenuation 20 dB
UpstreamAttenuation 8 dB

DiagnosticMessage MINOR_FAULT_STATION
CableLength 1540 m
AE_Insulation 10 MOHMS
BE_Insulation 10 MOHMS
AB_Insulation 10 MOHMS
BA_Insulation 386 KOHMS
AC_Insulation 10 MOHMS
BC_Insulation 10 MOHMS
probleempunten : noisemargin en BA isolatie.

De kabel van bgc contactpunt tot aan modem was een 10 meter lang; maar is 2x 1.2mm² , wat het dubbel is van standaard telefoonsnoer; maar goed; er kon iets mee schelen; dus vervangen door een utp, je weet maar nooit... Identieke meting.

Ok; misschien is de kabel te lang (was voorheen niet zo; maar wie weet ... ), dus modem tijdelijk verplaatst naar inkomstpunt belgacom; ff utp herpatched van modem naar router, en ff lijntestje late doen :
DownstreamBitRate 6144 Kbps
UpstreamBitRate 640 Kbps
DownstreamNoiseMargin 13 dB
UpstreamNoiseMargin 4 dB
DownstreamAttenuation 19 dB
UpstreamAttenuation 8 dB

DiagnosticMessage MINOR_FAULT_STATION
CableLength 1560 m
AE_Insulation 10 MOHMS
BE_Insulation 10 MOHMS
AB_Insulation 10 MOHMS
BA_Insulation 340 KOHMS
AC_Insulation 10 MOHMS
BC_Insulation 10 MOHMS
Bwaja; de sync ziet er beter uit; de ratios ook; maar toch weer die isolatiefout ... Zou het dan toch die full rate splitter zijn ?
Naja goed; ff die losschroeven; even een gewoon doosje aan de draad en een standaard plug-in splitterje erop ... lijntestie (again; ik denk da ze bij de helpdesk mij wel beu zijn intusse , maar ze blijve vriendelijk :) ) :
DownstreamBitRate 6144 Kbps
UpstreamBitRate 640 Kbps
DownstreamNoiseMargin 12 dB
UpstreamNoiseMargin 7 dB
DownstreamAttenuation 19 dB
UpstreamAttenuation 7 dB

DiagnosticMessage TESTED_OK
CableLength 1520 m
AE_Insulation 10 MOHMS
BE_Insulation 10 MOHMS
AB_Insulation 10 MOHMS
BA_Insulation 10 MOHMS
AC_Insulation 10 MOHMS
BC_Insulation 10 MOHMS
Geen van de achterliggende toestellen of de modem is afgekoppeld of verwisseld met een ander type tijdens de test.

Conclusie ; full rate splitters kunnen helpen (er zijn bewijzen opt forum), maar ze kunnen evengoed problemen veroorzaken.
Ik ben er niet uit wat nu precies de oorzaak is ... is het gewoon toeval; of zit er ergens een iet of wat slecht component in de filter; no idea; maar de conclusie is imho dat een (full rate) splitter niet onfeilbaar is; en dus ook de splitters in rekening moeten genomen worden bij lijnproblemen.

ps : dankwoordje voor de mensen van de helpdesk; om 4 keer een lijntest te willen doen :)
Phuncz
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 30 keer
Bedankt: 24 keer

Handig om te weten :)

Zowiezo gaat het bij mij nog steeds perfect, dus ik denk dat ik niet voor een andere splitter ga.
Powered by edpnet newer & faster
@ 10MB/sec Unlimited
Limburg
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 4 keer

FlashBlue@
Goed en leerzaam verhaal!
Nog een conclusie die je kan trekken uit je verhaal is dat het verplaatsen van een modem naar waar de Belgacom kabel binnenkomt, net die paar db kan uitmaken om de boel goed te laten werken!

Overigens denk ik dat die 340k lekweerstand geen invloed heeft op je signaal.
Deze is zo groot tov de lijn impedantie van 150 Ohm (2000x) dat dat geen verschil maakt. Maar vreemd is het wel.

De isolatiemetingen zijn vooral bedoeld om de kwaliteit van de telefoonkabel te meten, zit er vocht in de kabel, is er sluiting van een ader met een andere enz.
Arqentus
Premium Member
Premium Member
Bedankt: 3 keer

FlashBlue schreef: Conclusie ; full rate splitters kunnen helpen (er zijn bewijzen opt forum), maar ze kunnen evengoed problemen veroorzaken.
Ik ben er niet uit wat nu precies de oorzaak is ... is het gewoon toeval; of zit er ergens een iet of wat slecht component in de filter; no idea; maar de conclusie is imho dat een (full rate) splitter niet onfeilbaar is; en dus ook de splitters in rekening moeten genomen worden bij lijnproblemen.
Een tip: Dit gaat vreemd klinken maar controlleer eens met de cable's van de line-In eens om te draaien. Ik merkte ook zoiets op. Eerst was er geen enorme verbetering, zelf bijna iets slechter. Ik draaide effe de kabels van positie, en bingo, veel beter.

En spitters kunnen defect zijn he. Een van de spullen waarop ze testen bij edpnet, is controlle of de splitters zelf wel goed werken. Mechien dat je een slechte full rate splitter had.

Ik moet toegeven, je waarde zijn vreemd. Vooral dit: BA_Insulation

Eerst deed je een test op je orginele positie ( met je orginele splitter ga ik vanuit? ), hoge BA, dan op je BC contact punt met de full rate splitter. Idem hoge BA. Dan zet je terug je orginele splitter, en dan is de hoge BA weg. Dat is enorm vreemd.

Heb je tijdens de testen (a), (b), (c), altijd je telephoon net ( interne phone bekabeling ) ingestoken? Want de test tussen (a) & (c) is te vreemd, het is alsof er iets mankeerd ( als je de orginele splitter gebruikt hebt ).
FlashBlue
Erelid
Erelid

Arqentus schreef: Een tip: Dit gaat vreemd klinken maar controlleer eens met de cable's van de line-In eens om te draaien. Ik merkte ook zoiets op. Eerst was er geen enorme verbetering, zelf bijna iets slechter. Ik draaide effe de kabels van positie, en bingo, veel beter.
Ik ben mij idd bewust van het feit dat de polariteit een effect kan hebbe; en heb dat idd geprobeerd; no ho :)
En spitters kunnen defect zijn he. Een van de spullen waarop ze testen bij edpnet, is controlle of de splitters zelf wel goed werken. Mechien dat je een slechte full rate splitter had.
Ik vermoed idd dat de full rate splitter hier of daar een afwijking in een spoel of condensator had; en daardoor teveel filterde; of een hoge line load veroorzaakte.
Ik moet toegeven, je waarde zijn vreemd. Vooral dit: BA_Insulation

Eerst deed je een test op je orginele positie ( met je orginele splitter ga ik vanuit? ), hoge BA, dan op je BC contact punt met de full rate splitter. Idem hoge BA. Dan zet je terug je orginele splitter, en dan is de hoge BA weg. Dat is enorm vreemd.
Foutje ; op originele positie was ook met full rate splitter :) heb de "originele splitter" pas teruggezet bij laatste test.
Heb je tijdens de testen (a), (b), (c), altijd je telephoon net ( interne phone bekabeling ) ingestoken? Want de test tussen (a) & (c) is te vreemd, het is alsof er iets mankeerd ( als je de orginele splitter gebruikt hebt ).
zie reactie op vorige quote ;) test A was dus ook met full rate splitter. Buiten dat; heb ik idd altijd getest met achterliggende lijn aangesloten.
MRC101
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 5 keer

Heb jij toevallig een foto van die splitter van EDPnet full rate splitter? Alé ja, wil eigenlijk gewoon weten welke aansluitingen die heeft, dus foto is niet per sé nodig.
FlashBlue
Erelid
Erelid

line in : RJ11 + klemconnector
Modem : RJ11
Line out : RJ11 + klemconnector

fotos zijn atm out of the question; wegens digicam nr de haaien en nog geen vervanger gekocht :)
MRC101
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 5 keer

FlashBlue schreef:line in : RJ11 + klemconnector
Modem : RJ11
Line out : RJ11 + klemconnector

fotos zijn atm out of the question; wegens digicam nr de haaien en nog geen vervanger gekocht :)
Deze informatie is genoeg, dan weet ik welke ik bestel, want deze moet op de plaats komen waar 2 draden aan elkaar gezet zijn en de rj11 naar de modem is ook perfect.
Zodra ik meer antwoorden heb op mijn vraag (bij overige isp's) mag EDPnet een klein bestellinkje verwachten.
Arqentus
Premium Member
Premium Member
Bedankt: 3 keer

Die dat Belgacom heeft ( van 19.xx € ):

line in : klemconnector
Modem : RJ11 + klemconnector
Line out ( Phone ) : klemconnector
Plaats reactie

Terug naar “EDPnet (LaTribu)”