EDPnet Max6 Dyn & Fix - Deel 3

Hier kan je alles kwijt over EDPnet
ruben
Pro Member
Pro Member
Berichten: 292
Lid geworden op: 11 sep 2005, 22:38

Als het goed is mag het ook gezegd worden he :-)

Daarnet een mailtje van edpnet gehad :

Beste,

De upgrade is achter de rug.
Kan u uw snelheden opnieuw testen?

Dank u.


Direct gedaan en :

Transferred 1 file totaling 13,09 MB in 22,70 seconds (593,4 KB/s)
(webspace , niet die van edpnet zelf)

Your result is 602.671 KiloByte per second (speedtest.edpnet.be)

Aangezien m'n binnenbekabeling nog niet optimaal is (zit 20meter telefoonkabel tussen waar adsl binnenkomt en modem) en het uur van de dag ben ik hier dus al zeer tevreden mee.

Volgende week gaat dit veranderen , dan staa de modem slechts 5cm van de splitter af en gaat het vanaf dan verder via utp , zal dan nog eens meten en de resultaten hier posten :)


Echt geweldige service weer van EDPnet !

*edit*

Zit op 550meter van de centrale , dus hier kan geen bottleneck zitten
Gebruikersavatar
Arqentus
Premium Member
Premium Member
Berichten: 575
Lid geworden op: 22 jul 2004, 18:04
Bedankt: 3 keer

r2504 schreef:
Arqentus schreef:Hier hebben ze het geflikt om de cable rechtstreeks door te trekken vanuit de grond, de kelder in, de woonkamer in ( wat een meter of 5 a 6 zeker is ). En daar staat de verdeel doos ( niet echt ideaal voor ADSL he ).


Wat bedoel je met "rechtstreeks"... is het één kabel... of heeft men in de kelder er dat stuk van 6m aangezet ? In het eerste geval maakt het niets uit, in het tweede geval kan er eventueel corrosie zitten op de verbinding van de twee stukken draad.

6m meer of minder is dus normaal het probleem niet... wel alle brouwsels die kabels aan elkaar hangen.


Het is rechtstreeks uit het de kelder opening. Corrosie was er idd op op het einde. En geen beetje :( Een van de draden was groen ipv copper ).

Ik vrees dat het wel iets uitmaakt. Men rekend dat je maar 6m cable mag hebben tussen de contact punt & de adsl modem.

Huidige toestand:

Kelder ----- 6m of meer ----- Doosje in woonkamer ( Belgacom deel ) ----- Meter of 4 ----- Doosje ---- ADSL Modem kabel ----- ADSL Modem/router --- CAT5 kabel ---- PC/s

Wat ik wil doen is:

Kelder ----- 1m kabel ----- Full Splitter ----- ADSL Modem kabel ---- ADSL Modem/router ---- Cat5 kabel 10m --- switch --- PC/s

Het probleem met telefoon cable is dat deze enorm zwak is. Het signiaal dat je over cat5 stuurd is veel sterker, en kan 100m of meer aan. Men doel is de 10m waarop het telefoon signiaal loopt te verwijderen. En tegelijk de storingen van de tekefoons zelf weg te nemen ( en ofcourse de mogelijke splitter problemens ).

Als dit het signiaal niet verbeterd, heb ik pech, maar ja, liever is proberen ;)

Ik heb testen gedaan om het 6m uiteinde, en deze waren hetzelfde als men huidige installatie, m.a.w het signiaal verlies moet hem zitten op de xx meter tussen de kelder & boven.

Update:

Ik heb even zitten berekenen hoeveel meter het is: 1m + 5m + 3m + 3m + 2m + 1m + 30cm = 15.30cm ( en de cable was niet 100% straks aangespannen ). Lol ... was er iets naast met men 6 meter :)

Zodus 16m Belgacom cable tot de contact doos, en 4m eigen interne becabeling. Tja ... das bijna even veel meter als ruben hierboven die ook een Full Splitter gaat zetten.

Rubben, welke waardes heb je op je Noice Ratio & Line aptetitude ( of hoe je dat weeral schrijft ;) ).
ruben
Pro Member
Pro Member
Berichten: 292
Lid geworden op: 11 sep 2005, 22:38

Arqentus schreef:
r2504 schreef:
Arqentus schreef:Rubben, welke waardes heb je op je Noice Ratio & Line aptetitude ( of hoe je dat weeral schrijft ;) ).


momenteel zit ik nog met een oude usbmodem die dit niet kan uitlezen denk ik. daarom dat ik bij m'n thuisnetwerk upgrade een nieuwe modem ga bestellen. als je geinteresseerd zou zijn in wat er allemaal veranderd en hoe het eruit gaat zien raad ik je aan http://gathering.tweakers.net/forum/lis ... es/1116137 te lezen , daar staat alle informatie in :-)
Gebruikersavatar
MacE501
Pro Member
Pro Member
Berichten: 374
Lid geworden op: 25 nov 2005, 12:27
Locatie: Vlaams-Brabant
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 10 keer

ruben schreef:Als het goed is mag het ook gezegd worden he :-)

Daarnet een mailtje van edpnet gehad :

Beste,

De upgrade is achter de rug.
Kan u uw snelheden opnieuw testen?

Dank u.


Hm... ging hier geüpgrade worden tegen de 10de... Uit nieuwsgierigheid net ook even getest, en jawel: upgrade is reeds afgerond. Haalde tot gisteren "slechts" 400 KB/s, nu 604 KB/s. Fantastisch gewoon.

EDPnet: hoedje af! :-D
davygky542
Member
Member
Berichten: 76
Lid geworden op: 10 feb 2006, 18:14

over welke upgrade hebben jullie het?

is het een upgrade van het netwerk in zijn geheel of een upgrade van jullie abonnement dat jullie gevraagd hebben?
Gebruikersavatar
MacE501
Pro Member
Pro Member
Berichten: 374
Lid geworden op: 25 nov 2005, 12:27
Locatie: Vlaams-Brabant
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 10 keer

davygky542 schreef:over welke upgrade hebben jullie het?

is het een upgrade van het netwerk in zijn geheel of een upgrade van jullie abonnement dat jullie gevraagd hebben?
De upgrade van de centrale op dewelke ik zit in mijn geval...
liger
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2291
Lid geworden op: 10 dec 2005, 20:43
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

Your current download speed:
3067kbit/s
or
383kbyte/s
Your current upload speed:
530kbit/s
or
66kbyte/s

747m
hm, toch wel weinig.



Noise Margin
UP: 14 dB
DOWN:22 dB

Attenuation
UP: 10 dB
DOWN:9 dB

sync 6144/610

wat zou het probleem geven( download)?
btw router philips van belgacom promo
ik kom van telenet haalde toen 650KB/s
of mss "overbevolkt"? regio: mechelen
DaNi0
Premium Member
Premium Member
Berichten: 718
Lid geworden op: 21 jun 2005, 13:45
Locatie: Oostende
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 28 keer

Maak eens een ticket aan bij EDPnet?
xedion
Plus Member
Plus Member
Berichten: 172
Lid geworden op: 17 feb 2006, 11:34
Locatie: Zichem
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 2 keer

Your current download speed: 4937kbit/s or 617kbyte/s
Your current upload speed: 530kbit/s or 66kbyte/s

6144/610 profiel

Vandaag geactiveerd, ben ik best tevreden mee.
Gebruikersavatar
Braindamage
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 995
Lid geworden op: 18 maa 2004, 22:52
Locatie: Heusden-Zolder
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 14 keer

Mijn lijn is ondertussen overgezet naar de 6Mbits, aan de snelheid is het echter niet te merken, de pieken zijn hetzelfde als toen ik nog een 4Mbit verbinding had, enkel de upload snelheid is erop vooruit gegaan.
Het spijtige is wel dat ik nu geen constante snelheid meer heb van 330/350KB sec, maar dat het schommelt tussen dus 150KB/sec en de 360KB/sec

Edpnet speedtest :
357.185 KiloByte

Userbase speedtest :
3023kbit/s
or
378kbyte/s

En dit om middernacht, wanneer er normaal toch niet meer zoveel mensen op het internet zitten :?

Ik zit in een nieuwe appartements blok dus met nieuwe bekabeling enzo, en de afstand tot de centrale is 740m, volgens mij moeten er dus hogere snelheden mogelijk zijn. Ik hoop dat wanneer de upgrades van de centrales uitgevoerd zijn door BGC, dat de snelheden omhoog gaan.

Weet er mss iemand hoe je de DB waarden kan controleren bij een SpeedTouch USB modem? Mss geeft dat wat duidelijkheid
Het is nog zo'n oudere ADSL modem (de 'groene vis'), al denk ik niet dat deze de snelheid negatief beïnvloed
Gebruikersavatar
Ken
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4229
Lid geworden op: 04 apr 2005, 23:18
Locatie: België
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 94 keer

Braindamage schreef:Weet er mss iemand hoe je de DB waarden kan controleren bij een SpeedTouch USB modem? Mss geeft dat wat duidelijkheid
Het is nog zo'n oudere ADSL modem (de 'groene vis'), al denk ik niet dat deze de snelheid negatief beïnvloed
Een lijntest door EDPnet laten doen, en ik zal het nog maar eens herhalen. Die groene vis zoals je zegt beinvloed wel degelijk de snelheid. Probeer het eens met een netwerk ADSL modem/router. Ik durf wedden dat je het dubbele haalt.

Internet = Proximus Business Flex Fiber 1000/100 & back-up Telenet Business Fibernet 300/30 Mbps
Fixed phone = OVH VoIP Entreprise
Mobile= Destiny Mobile Unlimited + Samsung S21
TV = FTA IPTV + Netflix
Network = 100% MikroTik powered
Car = Tesla Model 3 (Team blue)
FlashBlue
Erelid
Erelid
Berichten: 2114
Lid geworden op: 20 jan 2006, 21:08
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 1055 keer
Bedankt: 317 keer

Braindamage schreef:Weet er mss iemand hoe je de DB waarden kan controleren bij een SpeedTouch USB modem? Mss geeft dat wat duidelijkheid
Het is nog zo'n oudere ADSL modem (de 'groene vis'), al denk ik niet dat deze de snelheid negatief beïnvloed


Bij mijn weten zijn die platvissen maar certified tot 3.3mbit ... alles daarboven krijgen ze sync en transferproblemen for some reason ...
Gebruikersavatar
Braindamage
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 995
Lid geworden op: 18 maa 2004, 22:52
Locatie: Heusden-Zolder
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 14 keer

Bedankt,
ik zal eerst nog eens een lijntest aanvragen bij Edpnet alvorens ik een nieuwe modem ga kopen, al heb ik al eens een lijntest aangevraagd bij Edpnet alvorens over te schakellen op MaxDyn, maar blijkbaar gaf hun test-tool van BGC constant fouten toen ze mijn lijn probeerden te testen.

Stond er op de doos van die speedtouch modems niet 'up to 200 times faster'? Ik verwachtte dat ze wel hogere snelheden aan zouden kunnen, maar eigenlijk is een USB modem sowieso niet meer van deze tijd. Ik heb een tijd geleden een speciale router aangekocht waarop ik de USB modem kan aansluiten zodat de router constant verbinding heeft met internet, maar het is wel omslachting en niet 100% stabiel.

Maar ik ga jullie raad zeker opvolgen, bedankt!
rtl
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 791
Lid geworden op: 22 maa 2004, 15:29
Uitgedeelde bedankjes: 23 keer
Bedankt: 31 keer

FlashBlue schreef:Bij mijn weten zijn die platvissen maar certified tot 3.3mbit ... alles daarboven krijgen ze sync en transferproblemen for some reason ...

onzin, die pladijzen halen de hoogste snelheden van allemaal (8/1 Mbit is max speed)
met die van mij heb ik al es constant +- 800KB/s gehaald en ik zit op 2160m van de centrale
FlashBlue
Erelid
Erelid
Berichten: 2114
Lid geworden op: 20 jan 2006, 21:08
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 1055 keer
Bedankt: 317 keer

_rEuTeL_ schreef:onzin, die pladijzen halen de hoogste snelheden van allemaal



suuure :wink:

en de Ford T is nog altijd de beste auto aller tijden enzo :lol:
liger
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2291
Lid geworden op: 10 dec 2005, 20:43
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

Braindamage schreef:Mijn lijn is ondertussen overgezet naar de 6Mbits, aan de snelheid is het echter niet te merken, de pieken zijn hetzelfde als toen ik nog een 4Mbit verbinding had, enkel de upload snelheid is erop vooruit gegaan.
Het spijtige is wel dat ik nu geen constante snelheid meer heb van 330/350KB sec, maar dat het schommelt tussen dus 150KB/sec en de 360KB/sec

Edpnet speedtest :
357.185 KiloByte

Userbase speedtest :
3023kbit/s
or
378kbyte/s

En dit om middernacht, wanneer er normaal toch niet meer zoveel mensen op het internet zitten :?

Ik zit in een nieuwe appartements blok dus met nieuwe bekabeling enzo, en de afstand tot de centrale is 740m, volgens mij moeten er dus hogere snelheden mogelijk zijn. Ik hoop dat wanneer de upgrades van de centrales uitgevoerd zijn door BGC, dat de snelheden omhoog gaan.

Weet er mss iemand hoe je de DB waarden kan controleren bij een SpeedTouch USB modem? Mss geeft dat wat duidelijkheid
Het is nog zo'n oudere ADSL modem (de 'groene vis'), al denk ik niet dat deze de snelheid negatief beïnvloed


EXACT hetzelfde probleem. Enkel heb ik een philips router (BG-promo). Heb al naar edpenet geschreven ze vroegen naar enkele snelheids tests, die heb ik opgestuurd en ben nu op het antwoord aan het wachten.

PS: over snelheid, schomelt van 200-400 ik ben trouwens ook even ver vant centrale (sync 6144/610)
Gebruikersavatar
Braindamage
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 995
Lid geworden op: 18 maa 2004, 22:52
Locatie: Heusden-Zolder
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 14 keer

Heb vandaag telefoon gehad van Edpnet, ze denken dat de capaciteit van de plaatselijke centrale van BGC te klein is voor 6Mbit verbindingen. Ze hebben ook nog wat info gevraagd en gaan nu via BGC een lijntest doen en controleren of het een capaciteitsprobleem is van de plaatselijke centrale.

Ik weet dat het de snelheidsproblemen niet de schuld zijn van Edpnet, ik verwijt hen dus ook niks. De installaties komen van BGC of Scarlet

Zolang er adsl is, is het toch ook mogelijk geweest om een 8Mbit lijn te nemen, door de belachelijk hoge prijzen wel vooral voor bedrijven, maar het ging toch. Dus moeten de centrales die snelheden toch ook aankunnen, ofwel was BGC dan wel gemotiveerd om ervoor te zorgen dat dit mogelijk was op de plaatselijke centrale van die klant, daar ze er veel voor moesten betalen.

Mja BGC zou druk bezig zijn met het upgraden van hun centrales zodat ze ADSL2+ kunnen gaan aanbieden, vooral voor hun digitale televisie, en dan zullen de problemen wel grotendeels opgelost zijn zeker.

Ik ben in ieder geval tevreden over de service van Edpnet, ze doen echt veel moeite om alle problemen op te lossen voor hun klanten, en ookal kunnen ze veel dingen niet zelf doen (omdat het niet hun centrales zijn), ze zitten de mensen van BGC tenminste achter hun veren :wink:
Gebruikersavatar
|T-J|
Plus Member
Plus Member
Berichten: 164
Lid geworden op: 30 jul 2004, 09:48
Locatie: Gent
Contacteer:

Code: Selecteer alles

Your current download speed:
4780kbit/s or 598kbyte/s       
Your current upload speed:
530kbit/s or 66kbyte/s


ben blij dat ik er ben, probleem lag aan men eigen modem dan nog :(
iMac OSx 10.5.4 (Bootcamp XP SP3)
Telenet FunkyShake (ComfornetXL).
Tae
Premium Member
Premium Member
Berichten: 520
Lid geworden op: 21 nov 2003, 16:20
Locatie: Antwerpen

Waarom staat mijn profiel op 5568/640 (kbps), misschien is dit de reden waarom ik niet boven de 600kb's geraak ???
Laatst gewijzigd door Tae 10 maa 2006, 11:45, in totaal 1 gewijzigd.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Braindamage schreef:Dus moeten de centrales die snelheden toch ook aankunnen


Blijkbaar hoog tijd dat je eens iets leest over "overbooking" (zoek maar op het forum, is genoeg over geschreven).
Gebruikersavatar
Phuncz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1357
Lid geworden op: 05 apr 2005, 14:42
Locatie: Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 30 keer
Bedankt: 24 keer

_rEuTeL_ schreef:
FlashBlue schreef:Bij mijn weten zijn die platvissen maar certified tot 3.3mbit ... alles daarboven krijgen ze sync en transferproblemen for some reason ...

onzin, die pladijzen halen de hoogste snelheden van allemaal (8/1 Mbit is max speed)
met die van mij heb ik al es constant +- 800KB/s gehaald en ik zit op 2160m van de centrale

Zeker, duid maar eens één USB1.1 apparaat aan dat zijn 12Mbit/sec haalt... Overhead, besparingen in onderdelen (het was de goedkoopste voor een reden), USB's beperkte bandbreedte, probably geen full duplex,...

De Speedtouch Home, die haalt 8Mbit down en 1Mbit up, deze zijn er ook voor gecertificeerd en werken via UTP op 10Mbit waarvan de echte snelheid ook gehaald kan worden. Die kwallen kunnen never nooit 8Mbit halen. 8Mbit op 2.2km is zelfs erg optimistisch ! Welk abo, mag ik vragen ?
Powered by edpnet newer & faster
@ 10MB/sec Unlimited
Kerberos
Plus Member
Plus Member
Berichten: 129
Lid geworden op: 24 maa 2004, 20:02

ben hier ook best tevreden over mijn snelheden :)

http://www.adslbox.be speed test results:
- Download speed : 4901 kbit/s or 613 kbyte/s
- Upload speed : 523 kbit/s or 65 kbyte/s
Fri Mar 10 2006 at 12:21:30 UTC+0100

Op +- 1.1km
Gebruikersavatar
Braindamage
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 995
Lid geworden op: 18 maa 2004, 22:52
Locatie: Heusden-Zolder
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 14 keer

r2504 schreef:
Braindamage schreef:Dus moeten de centrales die snelheden toch ook aankunnen


Blijkbaar hoog tijd dat je eens iets leest over "overbooking" (zoek maar op het forum, is genoeg over geschreven).


Tuurlijk, maar dan nog moet Belgacom ervoor zorgen dat deze centrales de capaciteit aankunnen. Je kan toch niet iets doorverkopen wat je niet hebt.
En op dat vlak treft Edpnet dus geen schuld, ze kunnen toch geen 6Mbit verbindingen gaan aanbieden als ze van BGC niet gehoord hebben dat dit kan. En het is niet Edpnet die dit kan controleren, dit moeten ze dus ook aanvragen bij BGC zelf.
Mss zorgt deze stunt van Edpnet op verschillende plaatsen voor 'overbooking', maar dan is het aan BGC om hier iets aan te doen, zij zullen ook wel hun centen ervoor krijgen van Edpnet. (pak me er aub niet op wie er wie betaald en wie het technisch allemaal regelt, het zal waarschijnlijk wel ingewikkelder zijn dan dat ik het voorstel, maar het zal er toch ongeveer op neerkomen, niet?)
Gebruikersavatar
meon
Administrator
Administrator
Berichten: 16609
Lid geworden op: 18 feb 2003, 22:02
Twitter: meon
Locatie: Bree
Uitgedeelde bedankjes: 564 keer
Bedankt: 759 keer
Contacteer:

Braindamage schreef:
r2504 schreef:
Braindamage schreef:Dus moeten de centrales die snelheden toch ook aankunnen


Blijkbaar hoog tijd dat je eens iets leest over "overbooking" (zoek maar op het forum, is genoeg over geschreven).


Tuurlijk, maar dan nog moet Belgacom ervoor zorgen dat deze centrales de capaciteit aankunnen. Je kan toch niet iets doorverkopen wat je niet hebt.
En op dat vlak treft Edpnet dus geen schuld, ze kunnen toch geen 6Mbit verbindingen gaan aanbieden als ze van BGC niet gehoord hebben dat dit kan. En het is niet Edpnet die dit kan controleren, dit moeten ze dus ook aanvragen bij BGC zelf.
Mss zorgt deze stunt van Edpnet op verschillende plaatsen voor 'overbooking', maar dan is het aan BGC om hier iets aan te doen, zij zullen ook wel hun centen ervoor krijgen van Edpnet.

Volgens mij weet ge inderdaad niet wat overboeking is :) "overboeking" gebeurt niet eh, da's een bepaalde factor die gehanteerd wordt :) We hebben het hier niet over een hotel dat overboekt is :D
Gebruikersavatar
Braindamage
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 995
Lid geworden op: 18 maa 2004, 22:52
Locatie: Heusden-Zolder
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 14 keer

oeps :oops:
Gebruikersavatar
alfadude
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 770
Lid geworden op: 22 nov 2002, 15:16
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 7 keer

Bv: Een overboeking van 1/25 waarbij alle klanten 6Mbit krijgen,wil zeggen dat er per 25 klanten 6 Mbit beschikbaar is. Als dus alle klanten tegelijk volle snelheid willen gaan downloaden krijgen ze maar 245Kbit/s binnen.
Ze rekenen er dus op dat terwijl de ene download de 24 andere surfen of zelfs helemaal niets doen.
PS: die 25 is een voorbeeld ik weet absoluut niet hoeveel dat in de praktijk is. Misschien dat iemand anders daar meer over kan zeggen.
Gebruikersavatar
Braindamage
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 995
Lid geworden op: 18 maa 2004, 22:52
Locatie: Heusden-Zolder
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 14 keer

Ken Losfeld schreef:Die groene vis zoals je zegt beinvloed wel degelijk de snelheid. Probeer het eens met een netwerk ADSL modem/router. Ik durf wedden dat je het dubbele haalt.


Ik heb mij een Ethernet Modem/Router met ADSL2+ ondersteuning aangeschaft (US Robotics 9107) aangeschaft, en opeens gaat idd de snelheid omhoog :

Edpnet.be speedtest : 578.871 KB/sec
Edpnet.net speedtest : 824.35 KB/sec
Userbase speedtest : 623KB/sec download, 67KB/sec upload

Ik weet natuurlijk wel niet of deze snelheden constant gaan blijven, of dat ik op dit moment even geluk heb.

Ik heb moeten kiezen voor PPPoA, want bij PPPoE weigert msn dienst, bleven de speedtests 'hangen' bij de upload test en kon ik o.a. om een of andere reden niks posten op het forum (raar maar waar)

De downloadsnelheden zijn (behalve die vanop edpnet.net) nog niet volgens de 6Mbit lijn, maar toch al veel beter. Ik heb de verbindingsgegevens die de router weergeeft doorgestuurd naar Edpnet, ze kunnen er wel iets mee doen :-)

Mss kunnen jullie al zeggen of deze gegevens aangeven dat de verbinding goed is of niet :

Downstream Upstream
SNR margin (dB): 24.8 18.0
Attenuation (dB): 12.0 6.0
Output power (dBm): 13.6 11.9
Attainable rate (Kbps): 11264 1096
Rate (Kbps): 6144 640
K (number of bytes in DMT frame): 193 21

ADSL Bit Error Rate test :
Error ratio: 3.74e-01

Ken Losfeld schreef:Een lijntest door EDPnet laten doen

Edpnet heeft dus bij BGC gevraagd om de capaciteit van de centrale te testen, ik wacht het resultaat nog af
Gebruikersavatar
Arqentus
Premium Member
Premium Member
Berichten: 575
Lid geworden op: 22 jul 2004, 18:04
Bedankt: 3 keer

Tae schreef:Waarom staat mijn profiel op 5568/640 (kbps), misschien is dit de reden waarom ik niet boven de 600kb's geraak ???


Correct. Je profiel staat op 6100/640, maar je afstand tot de centraal is te ver, of je lijn is slecht, of je binnenbekabeling is slecht. Daardoor sync je modem aan 5568/640 @ 6dB Noise Ratio Downstream. Als je modem dat niet zou doen, zou je veel meer problemen hebben.

Ik had hetzelfde voor. Mijn modem sync op 5854/640 @ 6dB ( 6dB is het minimum voor te syncen ). Ik heb een full rate splitter gekocht, en enkel testen gedaan in de kelder met daar de modem & full rate splitter te plaatsen ( en zo 15m belgacom bekabeling gebypassed + 4m interne bekabeling ).

Waar ik vroeger altijd op 5864/640 sync, kon ik nu op 6100/640 synced 8 op de 10 keer zoiets ( @ 6dB ). Waar het vroeger nooit kon. Mijn upstream ging van 14dB, naar 18dB.

Bij EDPnet raad me mij aan om op het 6Mbits profiel te blijven nu ( waar ze me vroeger aanrade om te downgraden naar 4Mbits ). Zodus, zodra men lange UDP kabel hier is, modem de kelder in permanent :)
Gebruikersavatar
Arqentus
Premium Member
Premium Member
Berichten: 575
Lid geworden op: 22 jul 2004, 18:04
Bedankt: 3 keer

Braindamage schreef:
Mss kunnen jullie al zeggen of deze gegevens aangeven dat de verbinding goed is of niet :

Downstream Upstream
SNR margin (dB): 24.8 18.0
Attenuation (dB): 12.0 6.0
Output power (dBm): 13.6 11.9
Attainable rate (Kbps): 11264 1096
Rate (Kbps): 6144 640
K (number of bytes in DMT frame): 193 21


Je gegevens zijn goed. Een lage Attenuation, en een hoge SNR margin. Zo moet dat. Dit is het profiel als je vlak iets te ver zit:

Down Stream 5856 (Kbps.)
Up Stream 640 (Kbps.)
Noise Margin ( SNR ) 15 dB 6 dB
Attenuation 44 dB 42 dB

Pijnlijk he ;) Das wel zonder full rate splitter, en modem in de kelder ( met dat te doen gaan de SNR waarde omhoog een beetje, en sync hem op dezelfde 6144 / 640. Zodus, je zit goed met die waarde.

/me = jaloes :)
davygky542
Member
Member
Berichten: 76
Lid geworden op: 10 feb 2006, 18:14

Beste klant

Bedankt voor uw interesse in ADSL Max6!

Wij hebben uw afstand tot de lokale wijkcentrale gemeten: deze afstand bedraagt 3541 m.

U kan dus maximaal volgende snelheid halen: 3 Mbps voor een Pstn lijn.


dit antwoord kreeg ik na mijn aanvraag, echter, ik zit nu bij belgacom en heb een zeer stabiele lijn waarbij ik als download 400kbps haal, dus dit is minimum een 3.2Mbps lijn, reken hier nog maar een 20% overhead bij.

Is er nog iemand die op ongeveer deze afstand zit maar die toch andere voorwaarden (lees snellere verbinding) heeft gekregen?

Heb nu gevraagd of ze me geen snellere verbinding kunnen geven om te proberen maar heb nog geen antwoord gekregen.
davygky542
Member
Member
Berichten: 76
Lid geworden op: 10 feb 2006, 18:14

Aan de mensen van edpnet:

gabby schreef:
Gecapped wil zeggen dat de snelheid wordt verlaagd???



Idd...

Je modem heeft een bepaalde signaal sterkte nodig ( SNR Margin ). Als je onder de 9 a 8dB zakt ( een deftig modem kan dat aan ), dan kan je modem niet meer een lock houden op het signaal. Met als gevolg dat je constant disconnect.

In mijn geval schommel ik met 3.3Mbits aan 15 a 14db, en 4Mbits aan 13 a 12db. Zodus in theorie met 3.4km van de centrale, en gebasseerde op de line db, kan ik 5Mbits doen tegen een 11 a 10dB. Lager dan dat kom je te makkelijk in de fout marge & disconnect je te vaak. En dat combineer je met online adsl data specs te zoeken, die zegt dat 6Mbits max haalbaar is met 3.2Km, zodus men testen/theorie klopt. M.a.w de lijn moet gecapped worden op 5Mbits max.

Je kan zo zelf berekenen wat de max speed is dat je aankan voor je gecapped word. Afstand, de foutmarge van je lijn, de qualiteit etc en je weet waar je aan staat als je op iets grotere afstanden zit van de central.

Dit is een stukje uit dit forum: hierin zegt iemand dat je bij een snr waarde van 14 à 15 makkelijk een 3.3mbits profiel aankan, zelfs laten stijgen tot een 5Mbits profiel(lijnsnelheid) bij een snr waarde van 10 à 11.

Ik surf momenteel tegen een constante snelheid van ongeveer 420kbps en heb de volgende snr waardes nu:

downstream = 16
upstream = 21

echter men stelt me voor een 3mbps profiel te kunnen leveren. Maar als ik de tekst hierboven lees zou ik toch makkelijk een 5mbps lijntje kunnen trekken??

Kan iemand van edpnet of iemand die hier meer verstand van heeft dan ik me hierop een antwoord geven.

PS ook kan ik nog een full rate splitter zetten en de binnenbekabeling aanpassen.
Gebruikersavatar
Braindamage
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 995
Lid geworden op: 18 maa 2004, 22:52
Locatie: Heusden-Zolder
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 14 keer

Arqentus schreef:Je gegevens zijn goed. Een lage Attenuation, en een hoge SNR margin. Zo moet dat. Dit is het profiel als je vlak iets te ver zit:

Down Stream 5856 (Kbps.)
Up Stream 640 (Kbps.)
Noise Margin ( SNR ) 15 dB 6 dB
Attenuation 44 dB 42 dB

Pijnlijk he ;) Das wel zonder full rate splitter, en modem in de kelder ( met dat te doen gaan de SNR waarde omhoog een beetje, en sync hem op dezelfde 6144 / 640. Zodus, je zit goed met die waarde.

/me = jaloes :)


Merci voor de info, heb blijkbaar echter te snel victory gekraaid, snelheid is al terug gezakt :
Your current download speed:
1918kbit/s
or
240kbyte/s Your current upload speed:
523kbit/s
or
65kbyte/s

Zeg en wat bedoelen jullie eigenlijk met die 'full rate splitter' waarvoor dient die? Om het ADSL signaal te splitsen van het telefoonsignaal? En heb je dat nodig als je modem op de telefoonlijn hangt zonder dat er op dezelfde stekker een telefoon is aangesloten?
En modem in de Kelder plaatsen en UTP kabel trekken kan ik niet, zit op appartement :?
MRC101
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1538
Lid geworden op: 31 maa 2005, 21:27
Locatie: Gent
Bedankt: 5 keer

@davygky542
EDPnet kan enkel profielen van 3.3Mbps, 4Mbps en 6Mbps aanbieden en normaal geven ze voor die afstand automatisch 3.3Mbps, maar als je hen meld dat je nu een 4Mbps profiel hebt bij je aanvraag en vraagt om toch het 4Mbps profiel te proberen, zullen zij dit voor u proberen. 5Mbps gaat dus niet omdat dit profiel niet bestaat en 6Mbps zal te veel fouten en dus ook disconnects geven.

@Braindamage
Een splitter is altijd nodig als je nog een telefoon ergens op dezelfde lijn gebruik (ook al is dit op een andere plaats). Een full rate splitter filtert meer frequencies en werkt iets beter dan de gewone, goedkopere splitters.
davygky542
Member
Member
Berichten: 76
Lid geworden op: 10 feb 2006, 18:14

maar kan men geen 6mbps profiel geven en dit cappen op bvb 5mbps?

ik heb momenteel twee telefoonstopcontacten waarop maar op 1 een splitter zit, kunnen mijn waarden nog verbeteren indien ik op beide contacten een splitter zet?
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

davygky542 schreef:maar kan men geen 6mbps profiel geven en dit cappen op bvb 5mbps?


Neen, de sync snelheid is van belang... niet je effectieve downloadsnelheid.

davygky542 schreef:ik heb momenteel twee telefoonstopcontacten waarop maar op 1 een splitter zit, kunnen mijn waarden nog verbeteren indien ik op beide contacten een splitter zet?


Je MOET een splitter hebben op ieder contact waarop een toestel is aangesloten. (tenzij je bij het binnenkomen van je lijn reeds de splitsing maakt tussen telefoon en ADSL).
davygky542
Member
Member
Berichten: 76
Lid geworden op: 10 feb 2006, 18:14

kan ik die sync snelheid ergens vinden, war moet ik dan gaan zoeken, of wat moet ik dan doen.

Ik heb momenteel maar en splittertje staan en alles werkt perfect hier.

Waarom moet er op elk contact een splitter staan??
Gebruikersavatar
Arqentus
Premium Member
Premium Member
Berichten: 575
Lid geworden op: 22 jul 2004, 18:04
Bedankt: 3 keer

davygky542 schreef:*knip*

Dit is een stukje uit dit forum: hierin zegt iemand dat je bij een snr waarde van 14 à 15 makkelijk een 3.3mbits profiel aankan, zelfs laten stijgen tot een 5Mbits profiel(lijnsnelheid) bij een snr waarde van 10 à 11.

Ik surf momenteel tegen een constante snelheid van ongeveer 420kbps en heb de volgende snr waardes nu:

downstream = 16
upstream = 21

echter men stelt me voor een 3mbps profiel te kunnen leveren. Maar als ik de tekst hierboven lees zou ik toch makkelijk een 5mbps lijntje kunnen trekken??

Kan iemand van edpnet of iemand die hier meer verstand van heeft dan ik me hierop een antwoord geven.

PS ook kan ik nog een full rate splitter zetten en de binnenbekabeling aanpassen.


Dat stuk text kwam van mij. Ik dacht al, ik herken die text. Op dit moment zit ik op 3.4km ( 2.7km volgens de interne lijntest van EDPnet ). Met een gewoon splitter & binnenbekabeling doe ik 5800Kbits/640Kbits ( met een marge van 6dB, wat het laagste punt is dat mijn modem op kan syncen ).

Disconnects zijn zelfzaam, zelf als de dB op bepaalde momenten naar 3dB durf zakken ( zelfzaam maar een paar keer gezien ). Je hebt enkel een hoop meer errors op je lijn ( dat is negatief voor de speed maar zoveel last heb ik er niet van ).

Een 3mbits profiel met uw N/R waarde is NUTS. Sorry dat ik het zeg. Op zijn minimum moet men je 4Mbits geven. Dat is wat men mij aanrade ( met men modem op de gewoon splitter + binnenbekabeling ).

Ja, je kan ook een full rate splitter zetten. Je moet je binnenbekabeling NIET aanpassen met een full rate splitter. Das gewoon doosje met een line ingang, een modem exit, en een telefoon exit. Je zet dat doosje waar je cable binnenkomt, en daar ergens je modem. En je trekt een UDP/Cat5 kabel ( een netwerk kabel voor de leken ;) ) van je modem naar je PC of switch of Router. Zo een doosje kost 19, 90 of zoiets euro bij de Belgacom winkel.

Welk effect had het bij mij: Men upload ging van 14dB naar 18dB ( 3dB is een halvering van de Noise ratio ). Men download was 7 a 6dB, nu zeg je, jamaar, das geen verbetering. Wrong, want nu kon de modem syncen aan 61xxKbits ipv 5800Kbits ervoor. Zodus er was een veel beter marge al op de sync.

Waarom geen 5Mbits, omdat het gewoon niet bestaat. EDPnet moet lijnprofielen aanvragen bij BC. Belgacom geeft: 1, 2, 3.3, 4, 6Mbits. Ja, je merkt het, die gap tussen 4 & 6Mbits. Ik heb er ook mijn beklag over gedaan. Ze springen bijna altijd 1Mbits, en dan ineens 2Mbits. Voldoe je niet aan 6Mbits, vlam, moet je naar 4Mbits. Er bestaat een 4.6Mbits/256Kbits profiel, maar dat is enkel van Belgacom zelf, en voor "testing". Blijkbaar kan men het niet leveren.

Zeg en wat bedoelen jullie eigenlijk met die 'full rate splitter' waarvoor dient die? Om het ADSL signaal te splitsen van het telefoonsignaal? En heb je dat nodig als je modem op de telefoonlijn hangt zonder dat er op dezelfde stekker een telefoon is aangesloten?


Staat voor een deel hierboven al uitgelegt. Doe zo een normale Splitter eens open. Daar zit een condensator of 3 ( of what the hell het zijn ) in, en thats it. Zo een full rate splitter zit een pak meer van die condensators in, waardoor het je interne phone netwerk beter kan wegfilteren. Is ook een stuk zwaarder dan een gewoon splitter.

En omdat je deze splitter vanvoor in je keten zet, heb je al die xx meter draad, en xx splitingen van je draad niet meer. Wat het signiaal verbeterd.

Ondanks dat de modem tijdelijk nog boven staat in mijn geval ( moet eens Cat5/e cable gaan bestellen ), vind ik de lijn redelijk stabiel. Disconnects zijn meestal meer da 24h van elkaar ( het is iets vaker dan vroeger ). En de line errors zijn tot mijn verbasing nog beperkt. Het klinkt vreemd, maar ik had op 4Mbits bij Scarlet, bijna evenveel errors dagelijks ( wel een andere modem ).

Prrr, lange text.
Edward Valckx
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 nov 2005, 17:11
Uitgedeelde bedankjes: 54 keer
Bedankt: 99 keer

Arqentus schreef:een UDP/Cat5 kabel ( een netwerk kabel voor de leken ;) )


... en da's een UTP kabel voor de techneuten ;-)
Gebruikersavatar
Arqentus
Premium Member
Premium Member
Berichten: 575
Lid geworden op: 22 jul 2004, 18:04
Bedankt: 3 keer

Edward Valckx schreef:
Arqentus schreef:een UDP/Cat5 kabel ( een netwerk kabel voor de leken ;) )


... en da's een UTP kabel voor de techneuten ;-)


Lol ... typo :)

Das dislexie for ya :(
davygky542
Member
Member
Berichten: 76
Lid geworden op: 10 feb 2006, 18:14

maar ik zal nooit aan een 6mbps profiel raken dan met mijn waarden, zelfs al zet ik een full rate splitter waardoor mijn waarden nog wat kunnen verbeteren?

Ik heb momenteel zo'n 4.6/256 profiel van belgacom denk ik,dat staat toch in elk geval vermeld op mijn profielpagina van belgacom.
Gesloten

Terug naar “EDPnet (LaTribu)”