Effectieve snelheid internet heytelecom

Heb je vragen of opmerkingen over deze provider via de kabel? Post dan je vragen hier.
Plaats reactie
glda19
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1046
Lid geworden op: 22 aug 2006, 01:41
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 17 keer

Hi
Welke snelheid halen jullie? Is de max snelheid niet 150mbps.
De snelheid die je haalt is dat via Wi-Fi,kabel?
bollegijs
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1099
Lid geworden op: 31 jul 2019, 13:26
Uitgedeelde bedankjes: 70 keer
Bedankt: 43 keer

Speedtest:
132.45 down mbps
14.29 up

WIFI
butskristof
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1548
Lid geworden op: 19 dec 2011, 18:42
Locatie: Heist-op-den-Berg
Uitgedeelde bedankjes: 480 keer
Bedankt: 114 keer

143,33 Mbps down / 14,34 Mbps up hier over de kabel.
gvo7
Plus Member
Plus Member
Berichten: 149
Lid geworden op: 5 maanden geleden
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 13 keer
Recent bedankt: 2 keer

Screenshot van een test via nperf. Test gedaan vanaf een smartphone (via wifi dus)
Bijlagen
Screenshot_20250207_131126_nPerf.jpg
splinterbyte
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2266
Lid geworden op: 16 jun 2006, 18:34
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 230 keer
Bedankt: 140 keer
Recent bedankt: 10 keer
Provider
Te Koop forum

Die nperf test lijkt over de maximumsnelheden te gaan?
gvo7
Plus Member
Plus Member
Berichten: 149
Lid geworden op: 5 maanden geleden
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 13 keer
Recent bedankt: 2 keer

Zowel max als avg
splinterbyte
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2266
Lid geworden op: 16 jun 2006, 18:34
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 230 keer
Bedankt: 140 keer
Recent bedankt: 10 keer
Provider
Te Koop forum

Ik bedoel die nperf geeft hoger aan dan de 150/15 die je maar krijgt bij Heytelecom, dus is dat wel accuraat?
gvo7
Plus Member
Plus Member
Berichten: 149
Lid geworden op: 5 maanden geleden
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 13 keer
Recent bedankt: 2 keer

Ah ok op die manier. Ik denk niet dat het een harde lijn is deze rate limit die ze toepassen. Resultaat ligt wel in de buurt van de limieten. Ook bij speedtest heb ik gemerkt dat ik soms boven de officiële max waardes kan gaan.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 18369
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 1001 keer
Bedankt: 3720 keer
Recent bedankt: 17 keer
Provider

gvo7 schreef: 3 weken geleden Ah ok op die manier. Ik denk niet dat het een harde lijn is deze rate limit die ze toepassen
De manier waarop een cable provider de snelheid limiteert is de sync snelheid van de modem. Deze wordt bepaald aan de hand van het configuratiebestand tijdens het booten van de modem. Dat is dus wel een "harde lijn" ?

Het zou mij verbazen dat je boven de theoretische snelheid kan gaan (tenzij er enige vorm van compressie gebruikt wordt?).

Hieronder een voorbeeld van een BASE aansluiting
Schermafbeelding 2025-05-20 123538.png
Misschien kan een hey! klant met eigen modem (of een modem waarmee je de snelehid kan aflezen) ook eens een screenshot plaatsen van zijn sync speed?
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
michaelbelgium
Member
Member
Berichten: 65
Lid geworden op: 21 aug 2024, 20:05
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 19 keer
Recent bedankt: 1 keer
Provider

Kabel: 139,8 down, 14,4 up

Zou leuks zijn moesten ze upload verhogen, of ja beide hé
internet: Hey! 150/15 - 29€/m
GSM: Digi 15GB - 5€/m
ToMiKoN
Pro Member
Pro Member
Berichten: 424
Lid geworden op: 31 okt 2002, 12:12
Locatie: Blankenberge
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 39 keer
Provider

Down 139 Mbit
Up 14.2 Mbit
Mobiel: iPhone 16 Pro + Proximus werk abonnement
Tablet: iPad 2020+2021 128 Gb
Home: Hey Telecom vast internet
Gebruikersavatar
WielerArchieven
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 35
Lid geworden op: 01 maa 2022, 13:42
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 2 keer
Provider

philippe_d schreef: 3 weken geleden Misschien kan een hey! klant met eigen modem (of een modem waarmee je de snelehid kan aflezen) ook eens een screenshot plaatsen van zijn sync speed?
@splinterbyte , zit jij niet bij Hey! voor internet. Misschien kan je de test eens uitvoeren met je Arris modem als deze niet reeds de deur uit is?
splinterbyte
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2266
Lid geworden op: 16 jun 2006, 18:34
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 230 keer
Bedankt: 140 keer
Recent bedankt: 10 keer
Provider
Te Koop forum

Ik heb de Arris niet meer actief na overstap naar Hey omdat de Siligence voor mij beter werkt (meer IPs mogelijk).
Gebruikersavatar
buthead
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2637
Lid geworden op: 10 jan 2016, 13:14
Locatie: Oost-Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 127 keer
Recent bedankt: 1 keer
Provider
Te Koop forum

Speedtest 145 down en 14,3 up

NPerf 142 down en 13.9 up ( gem. waardes )

Best mooi , deze hangt samen met men TN die 1gbit doet
Internet = Telenet + HeyTelecom
Telefonie/GSM = TN+PX Mobiel
TV = PX pickx + Netflix + Disney+
Gebruikersavatar
7zp
Plus Member
Plus Member
Berichten: 142
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:49
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 13 keer
Recent bedankt: 1 keer
Provider

Speedtest: 143.80/14.26
Cloudflare: 139/14.1

Regio Leuven
Hey MinisForum GK41 (OPNsense), Netgear R7800 (OpenWrt), TP-Link C6 (OpenWrt)
Linux Mint 22, AMD 5700x, 64GB DDR4 3200MHz, Nvidia RTX 4060Ti 8GB
Fluppeke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 806
Lid geworden op: 21 nov 2005, 14:17
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 20 keer

141.5 / 13.97 (level 27)
VoIP: OVH (vaste nummers geporteerd), Scarlet , betamaxen.
Provider: Scarlet Trio (50/4 mbps down/up cap, sync 100/20).
Modem/Router: Fritz!Box 7360
GSM: tempo giga , dommel freedom
TV: 2X V4 decoder
Gebruikersavatar
Patje
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3654
Lid geworden op: 03 sep 2003, 19:18
Locatie: (Ledegem)West vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 246 keer
Bedankt: 102 keer
Recent bedankt: 1 keer
Provider

Intel® i3-10100 Quad-Core @4,10 GHZ. Ram:16 GB DDR4. SSD NVMe 500 GB || Windows 11 Home X64 || GSM Samsung Galaxy A13 @ Hey!
Afbeelding Afbeelding
Hey! LiveBox Cable Modem 150/15 Mbps* https://www.speedtest.net/nl/result/16739853024.png
Gebruikersavatar
buthead
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2637
Lid geworden op: 10 jan 2016, 13:14
Locatie: Oost-Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 127 keer
Recent bedankt: 1 keer
Provider
Te Koop forum

Blijft mooi stabiel 147/14.3 mbps speedtest.
Internet = Telenet + HeyTelecom
Telefonie/GSM = TN+PX Mobiel
TV = PX pickx + Netflix + Disney+
hn123
Starter
Starter
Berichten: 10
Lid geworden op: 13 maa 2021, 19:43
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 1 keer
Recent bedankt: 1 keer

philippe_d schreef: 3 weken geleden
gvo7 schreef: 3 weken geleden Ah ok op die manier. Ik denk niet dat het een harde lijn is deze rate limit die ze toepassen
De manier waarop een cable provider de snelheid limiteert is de sync snelheid van de modem. Deze wordt bepaald aan de hand van het configuratiebestand tijdens het booten van de modem. Dat is dus wel een "harde lijn" ?

Het zou mij verbazen dat je boven de theoretische snelheid kan gaan (tenzij er enige vorm van compressie gebruikt wordt?).

Hieronder een voorbeeld van een BASE aansluiting

Schermafbeelding 2025-05-20 123538.png

Misschien kan een hey! klant met eigen modem (of een modem waarmee je de snelehid kan aflezen) ook eens een screenshot plaatsen van zijn sync speed?
Als je een eigen modem gebruikt, worden de DOCSIS 3.1 kanalen dan gebruikt bij Hey en/of Base?
Indien je enkel DOCSIS 3.0, gebruikt, krijg je dan niet eerder last met verzadiging op piekmomenten?
blixem
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 32
Lid geworden op: 09 aug 2016, 12:51
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer

Hier dagelijks stabiel TOT tussen 20.00 en 23:00. Dan zakt mijn download naar 8-25mbps... Na 23:00 is het weer op volle snelheid. Niemand van Orange kan dit nog verklaren. Nee, ik ben niet over bepaalde limieten heen gegaan.
Gebruikersavatar
buthead
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2637
Lid geworden op: 10 jan 2016, 13:14
Locatie: Oost-Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 127 keer
Recent bedankt: 1 keer
Provider
Te Koop forum

Ze zullen orange en TN voorrang geven op hey klanten
Internet = Telenet + HeyTelecom
Telefonie/GSM = TN+PX Mobiel
TV = PX pickx + Netflix + Disney+
Gebruikersavatar
TheCeet
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 952
Lid geworden op: 03 apr 2018, 12:16
Uitgedeelde bedankjes: 82 keer
Bedankt: 141 keer
Recent bedankt: 4 keer
Provider

Ik denk niet dat er voorrang regels zijn.
Eerder een verzadigde node door teveel volk tegelijk data aan het vreten
iPhone 13 Pro: AfbeeldingCitymesh - 300GB
Lenovo M720q(i5-8400T): OPNsense - 25.1.7_4
Lenovo M720q(i5-9400T): Proxmox server - 8.4.1
Intel NUC 13 Pro / i5-1340p / 32GB RAM / 1TB
ISP: Afbeelding Hey! (modem in bridge)
AdGuard Home: geen ads in je hele netwerk!
blixem
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 32
Lid geworden op: 09 aug 2016, 12:51
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer

Er was een technieker langsgeweest en die constateerde in de TAP iets, dus daarvoor is Telenet langsgeweest maar die zeggen weer dat er niets aan de hand is en alles gewoon goed werkt. Dus ja, beetje kast/muur verhaal. Ik probeer eerst mijn eigen modem of dat uberhaupt helpt en zo niet dan klagen we vrolijk weer verder :)
gvo7
Plus Member
Plus Member
Berichten: 149
Lid geworden op: 5 maanden geleden
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 13 keer
Recent bedankt: 2 keer

blixem schreef: 2 weken geleden Hier dagelijks stabiel TOT tussen 20.00 en 23:00. Dan zakt mijn download naar 8-25mbps... Na 23:00 is het weer op volle snelheid. Niemand van Orange kan dit nog verklaren. Nee, ik ben niet over bepaalde limieten heen gegaan.
Ik vond het gisteren ook minder stabiel en zonet met het lezen van deze post getest en ook hier zit ik op "smallband"
Bijlagen
Screenshot_20250528_212906_Speedtest.jpg
payphoneuser
Pro Member
Pro Member
Berichten: 383
Lid geworden op: 26 jun 2015, 19:39
Uitgedeelde bedankjes: 98 keer
Bedankt: 57 keer
Provider

Ik heb er persoonlijk geen last van, zonet even getest, 145/14
Het zal gewoon afhangen van hoe overboekt de node is vrees ik
Gebruikersavatar
Patje
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3654
Lid geworden op: 03 sep 2003, 19:18
Locatie: (Ledegem)West vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 246 keer
Bedankt: 102 keer
Recent bedankt: 1 keer
Provider

Lol en op het juist tijdstip gaat de kraan weer open ?! Want vanaf 17:00 op 20/ 2 en vanaf de klop van middernacht plots weer 145.
Intel® i3-10100 Quad-Core @4,10 GHZ. Ram:16 GB DDR4. SSD NVMe 500 GB || Windows 11 Home X64 || GSM Samsung Galaxy A13 @ Hey!
Afbeelding Afbeelding
Hey! LiveBox Cable Modem 150/15 Mbps* https://www.speedtest.net/nl/result/16739853024.png
payphoneuser
Pro Member
Pro Member
Berichten: 383
Lid geworden op: 26 jun 2015, 19:39
Uitgedeelde bedankjes: 98 keer
Bedankt: 57 keer
Provider

Ik veronderstel dat Telenet als beheerder van het netwerk dit unilateraal kan sturen
blixem
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 32
Lid geworden op: 09 aug 2016, 12:51
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer

Helaas wordt dit verhaal nog overal ontkend door Orange/Hey! Ze hebben tot 2x toe een technieker langs gestuurd maar die kon niets vinden. Maar we zeuren gewoon fijntjes weer door :)
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 18369
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 1001 keer
Bedankt: 3720 keer
Recent bedankt: 17 keer
Provider

Patje schreef: 2 weken geleden Lol en op het juist tijdstip gaat de kraan weer open ?! Want vanaf 17:00 op 20/ 2 en vanaf de klop van middernacht plots weer 145.
Zo werkt het inderdaad
Verdeling bandbreedte

We verdelen de vrije bandbreedte op ons netwerk zo eerlijk mogelijk over alle gebruikers. Zo profiteren onze klanten van supersnel internet. Op extra drukke momenten beperken we de maximale snelheid van bepaald dataverkeer (bv. downloads, FTP,...) op plaatsen waar ons netwerk dreigt verzadigd te raken. Zo zorgen we ervoor dat onze klanten altijd vlot kunnen blijven streamen, browsen, gamen,...
https://www2.telenet.be/business/nl/kla ... andbreedte

Bepaald dataverkeer wordt dus preventief geknepen (op bepaalde tijdstippen) op nodes die verzadigd dreigen te geraken.

Traag internet kan dus het gevolg zijn van:
  • verzadiging op de node (overboeking) gezien coax een gedeeld medium is.
  • Netwerkbeheer dat het verkeer vertraagt op bepaalde uren
  • of beide :-(
Het "netwerkbeheer" op een bepaalde node wordt pas terug uitgezet als de "dreiging" verdwenen is (vb door bandbreedte op de node te verhogen (van 860MHz naar 1Ghz), maar dat gebeurt niet onmiddelijk (wordt periodiek toe geherevalueerd.)
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
TheCeet
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 952
Lid geworden op: 03 apr 2018, 12:16
Uitgedeelde bedankjes: 82 keer
Bedankt: 141 keer
Recent bedankt: 4 keer
Provider

Valt te omzeilen door gebruik te maken van VPN
iPhone 13 Pro: AfbeeldingCitymesh - 300GB
Lenovo M720q(i5-8400T): OPNsense - 25.1.7_4
Lenovo M720q(i5-9400T): Proxmox server - 8.4.1
Intel NUC 13 Pro / i5-1340p / 32GB RAM / 1TB
ISP: Afbeelding Hey! (modem in bridge)
AdGuard Home: geen ads in je hele netwerk!
Gebruikersavatar
Patje
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3654
Lid geworden op: 03 sep 2003, 19:18
Locatie: (Ledegem)West vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 246 keer
Bedankt: 102 keer
Recent bedankt: 1 keer
Provider

@Philip D. Feit is dat ik nog maar rond de 600 GB heb verbruikt en geen 3 TB waardoor ik in feite onterecht op smallband wordt gezet . . .
en bij Hey zeggen ze dat ik niet op smallband zit, maar in de piek uren krijg ik maar 20 / 2.
ik denk dat het systeem denkt dat ik al meer verbruikt heb :(
Intel® i3-10100 Quad-Core @4,10 GHZ. Ram:16 GB DDR4. SSD NVMe 500 GB || Windows 11 Home X64 || GSM Samsung Galaxy A13 @ Hey!
Afbeelding Afbeelding
Hey! LiveBox Cable Modem 150/15 Mbps* https://www.speedtest.net/nl/result/16739853024.png
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6151
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 273 keer
Bedankt: 1934 keer
Recent bedankt: 4 keer

Je individuele FUP staat totaal los van "traffic shaping" bij dreigende overbelasting van de node.
Traffic shaping tijdens de piekuren houdt geen rekening met je individueel verbruik.
Er geldt wel een bepaalde prioriteit afhankelijk van het abonnementstype.
De goedkopere basisabonnementen zoals Telenet Easy Internet, Telenet Basic Internet en hey! Internet zullen prioritair vertraagd worden om de duurdere abonnementen en bedrijfsabonnementen te ontzien.
(bron: referentieaanbod breedbanddiensten WRO_TA_B_S_PAAB_V1.0- Specification and Certification BB and VOD IP Interconnect.pdf op https://www.wyre.be/nl/aanbod)

Als iedereen 's avonds video begint te streamen is de node snel verzadigd. Hoge downloadsnelheden verkopen op een zwaar overboekte coaxkabel is en blijft zuiver boerenbedrog.
gvo7
Plus Member
Plus Member
Berichten: 149
Lid geworden op: 5 maanden geleden
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 13 keer
Recent bedankt: 2 keer

@raf1 maar in een situatie van Hey Internet ga je dan bvb geen 150Mbps download halen maar een variabel lager volume en qos zijn werk laten laten doen?
Het is toch niet zo dat ze bij dreigende overbelasting bepaalde type klanten een ander profiel gaan geven met lagere snelheden?
Ik probeer uit te zoeken of dat misschien de oorzaak is bij de smallband die ik ervaar tussen 17u en 24u.
Probleem dat @Patje en ik ervaren moet een algemeen probleem zijn want we wonen beide aan de andere kant van het land dus kunnen niet op een gemeenschappelijke node zitten 🙂
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6151
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 273 keer
Bedankt: 1934 keer
Recent bedankt: 4 keer

Je provider moet je correct kunnen informeren!
Ik geef alleen mee dat er op coaxkabel bij mijn weten minstens twee systemen bestaan om het bandbreedtegebruik te beperken:
  • Smalband tijdens de piekuren op individuele basis na overschrijding van je FUP
  • Traffic shaping tijdens (beperktere?) piekuren bij dreigende verzadiging van de node
Ik weet niet hoe slim of hoe dom het systeem van traffic shaping is. Een dommer systeem heeft doorgaans een lagere kost voor de netwerkbeheerder, dus het is goed mogelijk dat het een zeer dom systeem is.

De details over hoe netwerkbeheerder Wyre traffic shaping precies toepast zijn voor mij dus niet helemaal duidelijk. Het gebeurt voor alle klanten (onafhankelijk van je FUP-verbruik of provider) maar wel verschillend volgens een aantal abonnementtypes. Over de timing, snelheidslimieten of welke netwerkprotocollen heb ik geen specifieke informatie. Ik weet alleen dat er gevallen bekend zijn waarmee gebruikers met een VPN de traffic shaper perfect kunnen omzeilen.

Nochtans zijn providers wettelijk verplicht om hun klanten daarover volledige duidelijkheid en transparantie te bieden.

Als je provider je niet correct informeert, dien je onmiddellijk klacht in bij https://www.ombudsmantelecom.be/nl/
Plaats reactie

Terug naar “Orange (Mobistar, Hey telecom)”