Hoe gratis is gratis in dat geval? Bruikleen of eigendomsrecht? "Gratis" krijgen in hun kader van een bezoek van een technieker dat duur is in verhouding tot wat er concreet moet gedaan worden?Avenger 2.0 schreef: 4 maanden geleden Geen idee, maar die Nokia G-010G-Q ONT is toch exact diegene die Proximus gratis aanbiedt. Waarom zou je hem willen kopen? Als reserve bij defect?
Waarom mag/kan ik mijn eigen fibermodem niet gebruiken?
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 23 keer
- Bedankt: 37 keer
- Fallschirmjaeger
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 38 keer
- Bedankt: 131 keer
Gratis als zijnde verplicht onderdeel van de fiberinstallatie die je niet mag verwijderen, ook al gebruik je uw eigen ONT. Toestel blijft steeds hangen op de locatie, ook als je verhuist. Je kan het ook niet terugsturen naar Proximus.
Blijkt er later een probleem te zijn, dan moet je namelijk eerst deze ONT terug verbinden alvorens je geholpen kan worden. Heb je de ONT niet meer, dan zal er een technieker gestuurd worden om een nieuwe ONT te plaatsen die aangerekend zal worden.
Blijkt er later een probleem te zijn, dan moet je namelijk eerst deze ONT terug verbinden alvorens je geholpen kan worden. Heb je de ONT niet meer, dan zal er een technieker gestuurd worden om een nieuwe ONT te plaatsen die aangerekend zal worden.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
- Bedankt: 118 keer
- Recent bedankt: 11 keer
Inderdaad, je kan natuurlijk wel je eigen gebruiken, maar dat is alleen interessant in geval je rechtstreeks met glasvezel in router wil gaan (via eigen SFP module).Fallschirmjaeger schreef: 4 maanden geleden Gratis als zijnde verplicht onderdeel van de fiberinstallatie die je niet mag verwijderen, ook al gebruik je uw eigen ONT. Toestel blijft steeds hangen op de locatie, ook als je verhuist.
De installatie is bij alle providers zowat gratis en de converter blijft inderdaad hangen. Bij defect ook gratis vervangen neem ik aan (dus geen technieker kosten).
- raf1
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 273 keer
- Bedankt: 1934 keer
- Recent bedankt: 5 keer
Dat klopt niet. (en dat is een volledig foute interpretatie van het BIPT-besluit)Fallschirmjaeger schreef: 4 maanden geledenGratis als zijnde verplicht onderdeel van de fiberinstallatie die je niet mag verwijderen, ook al gebruik je uw eigen ONT.
De ONT (glasvezelmodem) behoort niet tot het netwerk van de operator en kan dus onmogelijk een verplicht onderdeel zijn.
De glasvezelmodem is eindapparatuur en die mag je zelf kiezen.
Pas als er een probleem zou opduiken met de zelfgekozen glasvezelmodem dient de operator een testmodem ter beschikking te stellen aan de eindgebruiker. De operator moet trouwens ook aantonen dat het probleem bij de zelfgekozen glasvezelmodem ligt en niet bij zijn eigen netwerk! (BIPT-besluit § 108)
zie https://bipt.be/operatoren/publicatie/b ... nddiensten
-
- Pro Member
Vind het idee dat een technieker sowieso moet langskomen als de glasvezel zelf volledig opgeleverd is ook nogal pre 1 november in spirit.
Bijkomende reden is dat onder de tweedehands Nokia G-010G-Q ONTs die we gevonden hebben, er een model is waarbij de aansluitingen aan de bovenkant zitten. Iemand die beweert meer van esthetica te kennen dan ik, wees er op dat we hiermee makkelijker een van de twee oude boorgaten onderaan de muur kunnen afdekken
Bijkomende reden is dat onder de tweedehands Nokia G-010G-Q ONTs die we gevonden hebben, er een model is waarbij de aansluitingen aan de bovenkant zitten. Iemand die beweert meer van esthetica te kennen dan ik, wees er op dat we hiermee makkelijker een van de twee oude boorgaten onderaan de muur kunnen afdekken
-
- Starter
- Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
- Bedankt: 3 keer
- Recent bedankt: 2 keer
Ik heb precies toch wel twee maal het kortste strootje getrokken qua eigen ONT. Met de door PXS/MoVi aangeleverde ONT: perfecte connectiviteit in PPPoE alsook na changerequest in Single VLAN modus.
Maar eigen ONT (in een SFP+ form-factor) is precies toch een lijdensweg:
1e poging: FS.com XGS-ONU-25-20NI, het ETH UNI slot van 10 naar 1 gewijzigd zoals beschreven door SUNWfrk. GPON serial aan MoVi doorgegeven. Zij zeiden dat het in orde zou moeten zijn, praktijktesten spraken het tegen. Na veel over-en-weer mailen was MV pleite
2e poging: Zaram ZXOS11NPI. Opnieuw GPON serienummer aan MoVi bezorgd. Zij zeiden opnieuw dat het in orde was. Een praktijktest viel alweer dik tegen. Tijd voor nog eens gerichte vragen aan de helpdesk.
Naar verluidt zou mijn lijn op een GPON ipv XGS-PON OLT zitten en kunnen ze dit niet omschakelen tenzij ik hun hyperfast abonnement neem (en die is voor mijn gebruiksdoeleinden nogal overkill). De FS XGS-ONY-25-20NI en Zaram ZXOS11NPI zijn dan toch niet backwards-compatible met GPON-OLT's?
Heeft iemand na 1 november misschien geluk gehad met de FS GPON-ONU-34-20BI zonder gespoofte modelcodes en versienummers? Serienummer spoofen zou toch al zeker niet meer nodig zijn.
1e poging: FS.com XGS-ONU-25-20NI, het ETH UNI slot van 10 naar 1 gewijzigd zoals beschreven door SUNWfrk. GPON serial aan MoVi doorgegeven. Zij zeiden dat het in orde zou moeten zijn, praktijktesten spraken het tegen. Na veel over-en-weer mailen was MV pleite

2e poging: Zaram ZXOS11NPI. Opnieuw GPON serienummer aan MoVi bezorgd. Zij zeiden opnieuw dat het in orde was. Een praktijktest viel alweer dik tegen. Tijd voor nog eens gerichte vragen aan de helpdesk.
Naar verluidt zou mijn lijn op een GPON ipv XGS-PON OLT zitten en kunnen ze dit niet omschakelen tenzij ik hun hyperfast abonnement neem (en die is voor mijn gebruiksdoeleinden nogal overkill). De FS XGS-ONY-25-20NI en Zaram ZXOS11NPI zijn dan toch niet backwards-compatible met GPON-OLT's?
Heeft iemand na 1 november misschien geluk gehad met de FS GPON-ONU-34-20BI zonder gespoofte modelcodes en versienummers? Serienummer spoofen zou toch al zeker niet meer nodig zijn.
- serialchiller
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 75 keer
- Bedankt: 87 keer
- Recent bedankt: 1 keer
GPON utilizes an upstream wavelength of 1310nm and a downstream wavelength of 1490nm
10G GPON (XG PON and XGS PON) uses an upstream wavelength of 1270nm and a downstream wavelength of 1577nm
Of jij nu nét bent aangesloten op een OLT die niet instaat is beide aan te bieden(bestaan ze nog steeds???) ... Commerciele reactie om je dat hyperfast aan te smeren. MoVi vragen/smeken te escaleren naar PX. Via de ombuds?
10G GPON (XG PON and XGS PON) uses an upstream wavelength of 1270nm and a downstream wavelength of 1577nm
Of jij nu nét bent aangesloten op een OLT die niet instaat is beide aan te bieden(bestaan ze nog steeds???) ... Commerciele reactie om je dat hyperfast aan te smeren. MoVi vragen/smeken te escaleren naar PX. Via de ombuds?
-
- Starter
Zij beweren dat de config voor XGS-PON enkel voor die hyperfast-abo's is en ze niet kunnen configureren voor andere formules, zogezegd kunnen ze geen limiet instellen op snelheid.
Dat lijkt me toch ook quatsch, dan zouden de speeds niet 5G/1G down/up moeten zijn maar 10/10. Maar bon, hun document (krak hetzelfde als die specsheet van PXS zelf, gewoon ander logo) zegt expliciet "Proximus uses GPON and XGS-PON ONTs on its network. The end user is thus allowed to choose a GPON or XGS-PON ONT. End users wanting to use services above 1 Gbps shall subscribe to XGS-PON services and shall choose an XGS-PON ONT."
Het wordt nog beter: wanneer ze het serienummer van mijn eigen Zaram ONT probeerden in te stellen, kon de door hun aangeleverde ONT niet meer authenticeren. Wat nochtans wel kon toen ze de FS.com module registreerden. Dan begin ik me toch af te vragen wat ze daar in godsnaam aan het doen waren. Dat je de helpdesk hiervoor moet contacteren ipv zoals voor rechtstreekse PXS-klanten via een selfservice-menu die kunnen instellen... I get what I pay for zeker
Dat lijkt me toch ook quatsch, dan zouden de speeds niet 5G/1G down/up moeten zijn maar 10/10. Maar bon, hun document (krak hetzelfde als die specsheet van PXS zelf, gewoon ander logo) zegt expliciet "Proximus uses GPON and XGS-PON ONTs on its network. The end user is thus allowed to choose a GPON or XGS-PON ONT. End users wanting to use services above 1 Gbps shall subscribe to XGS-PON services and shall choose an XGS-PON ONT."
Het wordt nog beter: wanneer ze het serienummer van mijn eigen Zaram ONT probeerden in te stellen, kon de door hun aangeleverde ONT niet meer authenticeren. Wat nochtans wel kon toen ze de FS.com module registreerden. Dan begin ik me toch af te vragen wat ze daar in godsnaam aan het doen waren. Dat je de helpdesk hiervoor moet contacteren ipv zoals voor rechtstreekse PXS-klanten via een selfservice-menu die kunnen instellen... I get what I pay for zeker

-
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 1001 keer
- Bedankt: 3720 keer
- Recent bedankt: 25 keer
In de specificaties voor de Fibermodem (ONT) kan je hierover het volgende lezen (pagina 7/17):JohnnyricoMC schreef: 4 maanden geleden Naar verluidt zou mijn lijn op een GPON ipv XGS-PON OLT zitten en kunnen ze dit niet omschakelen tenzij ik hun hyperfast abonnement neem (en die is voor mijn gebruiksdoeleinden nogal overkill). De FS XGS-ONY-25-20NI en Zaram ZXOS11NPI zijn dan toch niet backwards-compatible met GPON-OLT's?
De tekst is mij niet helemaal duidelijk:De fibertoegang bij Proximus - Passive Optical Network
Het fibertoegangsnetwerk van Proximus is een Passive Optical Network waarbij één glasvezel wordt gedeeld door verschillende eindgebruikers. In dit hoofdstuk worden de belangrijkste bouwstenen geïntroduceerd.
Optical Line Termination (OLT)Passive optical / fiber network (PON)
- Het netwerk van Proximus bestaat uit OLT's die zijn uitgerust met:
- GPON Line Termination-kaarten (LT)
- Multimode = 'GPON + XGS-PON' LT-kaarten
- De GPON- en XGS-PON-technologieën bestaan dus naast elkaar op het fibernetwerk van Proximus.
Het Optical Distribution Network (ODN) verbindt de OLT en de ONT's. De glasvezel verlaat de OLT via de PON-poort en wordt via een splitter verdeeld naar verschillende ONT's bij de eindgebruiker.
Optical Network Termination (ONT)
Proximus gebruikt GPON- en XGS-PON-ONT's op zijn netwerk. De eindgebruiker kan dus kiezen voor een GPON of XGS-PON ONT.
Eindgebruikers die diensten van meer dan 1 Gbps willen gebruiken, moeten zich abonneren op XGS-PON-diensten en een XGS-PON-ONT kiezen.
- enerzijds zou je dat kunnen interpreteren dat je als eindgebruiker kan kiezen of je een GPON of XGS-PON ONT kan gebruiken, gezien Proximus multimode LT kaarten gebruikt in de OLT, en die kunnen beide aan.
- anderszijds staat er ook dat je je moet abonneren op een XGS-PON dienst als je hogere snelheden wilt (en dus een XGS-PON ONT wilt gebruiken).

- ofwel zit ik op een oude GPON OLT lijnkaart (en kan dus geen XGS-PON modem gebruiken)
- ofwel zit ik wel op een "multimode" lijnkaart, maar krijg ik geen toegang tot XGS-PON (gezien geen multigiga abonnement)
De FX en Zaram XGS-PON modules zijn inderdaad niet backwards compatibele met een GPON OLT.
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
-
- Starter
Ik vrees er voor ja. Het zal dan maar een maandje die hyperfast-abbo worden om zo PXS te dwingen mijn lijn naar een multimode lijnkaart te verhuizen en daarna het abonnement downgraden. 't zou te belachelijk voor woorden zijn als men gereduceerde abo's terug naar de oude GPON-only OLT's verhuist.
-
- Pro Member
Domme vraag misschien, maar wanneer je lijn finaal getest wordt voor de oplevering, kunnen ze dan zien wat voor kaart er aan de andere kant zit?
Je kunt de BIPT-atlas gebruiken om uit te zoeken of de verbinding naar je huis GPON of XGSPON is.philippe_d schreef: 4 maanden geleden ofwel zit ik op een oude GPON OLT lijnkaart (en kan dus geen XGS-PON modem gebruiken)
ofwel zit ik wel op een "multimode" lijnkaart, maar krijg ik geen toegang tot XGS-PON (gezien geen multigiga abonnement)
https://www.bipt-data.be/nl/projects/at ... .606755829
De vraag is, weerspiegelt het echt de realiteit van de OLT (multimode LT, of niet...) waar we ons op bevinden?
Naar mijn mening is het belangrijk om te weten of goede connectiviteit, in GPON of XGSPON, ook afhankelijk is van het type abonnement... onder of boven 1G!
Ik denk dat het nog steeds commercieel zinvol is voor PXS om de connectiviteit te splitsen tussen GPON en XGSPON, ook al bestaan ze naast elkaar op dezelfde vezel.
- raf1
- Elite Poster
Je kan dat ook checken via https://www.proximus.be/nl/id_cr_fiber_checktool/particulieren/internetabonnementen-voor-iedereen/fiber-tot-in-je-woning/komt-fiber-naar-je-toe.html
In de JSON-broncode die je terugkrijgt (te zien via de netwerktab in de Browser Tools) staat dan volgende waarde:
Y = Yes, dus XGS-PON
N = No, dus GPON
Als ikzelf fiber (XGS-PON) kon krijgen en Mobile Vikings moeilijk deed over vrije modemkeuze, dan had ik direct klacht ingediend bij https://www.ombudsmantelecom.be/nl/een-klacht-indienen/
In de specificaties staat duidelijk dat je de keuze hebt tussen GPON of XGS-PON. Als de technologie in de PoP beschikbaar is, dan moet de provider je lijn kunnen omschakelen.
In de JSON-broncode die je terugkrijgt (te zien via de netwerktab in de Browser Tools) staat dan volgende waarde:
Code: Selecteer alles
"multiGigEligibilityFlag": "Y",
N = No, dus GPON
Als ikzelf fiber (XGS-PON) kon krijgen en Mobile Vikings moeilijk deed over vrije modemkeuze, dan had ik direct klacht ingediend bij https://www.ombudsmantelecom.be/nl/een-klacht-indienen/
In de specificaties staat duidelijk dat je de keuze hebt tussen GPON of XGS-PON. Als de technologie in de PoP beschikbaar is, dan moet de provider je lijn kunnen omschakelen.
Laatst gewijzigd door raf1 4 maanden geleden, in totaal 1 gewijzigd.
- serialchiller
- Premium Member
PX heeft dit er weer netjes in laten sluipen... Degoutant eigenlijk, de data rate cap zit toch elders... (cfr fiber 150/50 of bij EDPnet, da's gene 0,15PON he...)philippe_d schreef: 4 maanden geleden Eindgebruikers die diensten van meer dan 1 Gbps willen gebruiken, moeten zich abonneren op XGS-PON-diensten en een XGS-PON-ONT kiezen.
In een document dat eigenlijk alleen maar over de technische vereisten zou mogen gaan. De Zaram van @JohnnyricoMC is technisch perfect in orde.
Ik zou https://www.ombudsmantelecom.be/nl/ inschakelen. MoVi helpdesk gaf hem eigenlijk toe dat ze zijn lijn kúnnen omschakelen.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 89 keer
- Bedankt: 169 keer
Ik zou opletten met dat downgraden bij Movi want heg kan zijn dat ze je ONT gaan vervangen. Hebben ze bij een buur van me gedaan.
Hij had speciaal XGS Pon gevraagd. Om toekomstbestendig te zijn. Hij downgrade en krijgt een verplichte techniekers afspraak om terug een GPon te plaatsen.
Hij had speciaal XGS Pon gevraagd. Om toekomstbestendig te zijn. Hij downgrade en krijgt een verplichte techniekers afspraak om terug een GPon te plaatsen.
-
- Starter
Ik zal het maandag wel zien. De upgrade is aangevraagd en voor maandag geboekt maar op die kaart van het BIPT kleurt mijn locatie rood als ik > 1Gbit selecteer. (maar via PXS hun pagina kan ik wel een multigig-abo selecteren!) Ze gaan toch iets uit hun mouw mogen schudden want da's hier een nieuwbouwappartement, die lijn wordt dus met allerhande panden gedeeld en ik ben niet de enige IT'er in het complex.
Wanneer ze bij downgrade moeilijk doen gaat de reply doodleuk met de ombudsman voor de telecomsector in CC: zijn. MoVi was al sinds begin december met mijn voeten aan het spelen, misschien ben ik te lang geduldig en beleefd door eigen servicedeskervaring.

Wanneer ze bij downgrade moeilijk doen gaat de reply doodleuk met de ombudsman voor de telecomsector in CC: zijn. MoVi was al sinds begin december met mijn voeten aan het spelen, misschien ben ik te lang geduldig en beleefd door eigen servicedeskervaring.

- serialchiller
- Premium Member
Post je hier ook je bevindingen met de Zaram aub?
Ik ben eerlijk gezegd ook wel nieuwsgierig naar je routersetup.
Mochten ze je bij het stopzetten van je "hyper" terug schakelen naar een GPON-profiel in de OLT heb je volgens mij een sterke case bij de ombuds.
Je eigen apparatuur is aantoonbaar compatibel. Dat ene zinnetje over een XGS-PON-dienst te moeten afnemen zou dan naar boven kunnen komen. Maar zo'n stipulatie hoort volgens mij niet thuis in een doc over technische vereisten. Ze kunnen daar enkel melden dat in uitzonderlijke en uitdovende gevallen de kans bestaat dat jouw lijn op een GPON-only lijnkaart zit volgens mij.
Mochten ze je bij het stopzetten van je "hyper" terug schakelen naar een GPON-profiel in de OLT heb je volgens mij een sterke case bij de ombuds.
Je eigen apparatuur is aantoonbaar compatibel. Dat ene zinnetje over een XGS-PON-dienst te moeten afnemen zou dan naar boven kunnen komen. Maar zo'n stipulatie hoort volgens mij niet thuis in een doc over technische vereisten. Ze kunnen daar enkel melden dat in uitzonderlijke en uitdovende gevallen de kans bestaat dat jouw lijn op een GPON-only lijnkaart zit volgens mij.
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 336 keer
- Bedankt: 29 keer
@raf1 Net even in de Chrome dev tools gekeken maar ik vind het niet? De site zelf zegt 'tot 8,5 Gbps', maar ik veronderstel dat dat het standaard promopraatje is.
EDPnet Fiber XS 150/50 .:. Hardware: (OpenWrt 24.10 HEAD): MikroTik RB5009UG+S+IN ◌ ZyXEL GS1900-10HP PoE+ ◌ TP-Link EAP615-Wall (802.11ax) ◌ Netgear WAX202 (802.11ax) ◌ Netgear GS108T v3
- raf1
- Elite Poster
Je moet zoeken naar het JSON POST-request naar https://www.proximus.be/.rest/private/personalization/v1/e2e/address?siteName=iportal
Het antwoord is JSON-data en daarin vind je heel wat informatie.
Bijvoorbeeld:
Het antwoord is JSON-data en daarin vind je heel wat informatie.
Bijvoorbeeld:
{
"lomKey": "1384277",
"streetName": "Mechelsestraat",
"houseNumber": "34",
"zipCode": "1000",
"cityName": "Brussel",
"houseNumberSuffix": null,
"fiberEligibility": true,
"boxNumber": "",
"coordinates": {
"longitude": 4.35645240449472,
"latitude": 50.8549178031623
},
"serviceQualificationInfoBean": {
"zoningTechnology": "FTTHBF",
"statusReasonCode": null,
"statusCode": "OK",
"fiberZoneMilestoneCode": "SSERCO",
"fiberDCStatusDate": "31/10/2022",
"detAddressNeeded": null,
"stopSellingCopper": true,
"stopServicingCopper": false,
"stopSellingCopperDate": "31/03/2020",
"stopServicingCopperDate": null,
"plannedHPstartdate": null,
"deliveryHld2bDate": null,
"fiberSemesterEstimation": null,
"brfs": "Y",
"statusColor": "GREEN",
"demandBundlingFlag": null,
"audience": "eligible",
"brfsDateFirst": "19/01/2023"
}
}
- Sinna
- Elite Poster
- Twitter: KrSi78
- Uitgedeelde bedankjes: 333 keer
- Bedankt: 227 keer
- Recent bedankt: 3 keer
- Contacteer:
Na de test, krijg ik door te browsen naar https://www.proximus.be/.rest/private/p ... me=iportal inderdaad heel wat informatie:
@Raf: mocht je de rest ook kunnen verklaren, graag. Ik leer graag bij.
Bemerk dat er bij mij ook al een stopServicingCopperDate vermeld is.
Scarlet had me hier al over ingeseind en volgende week komen ze de fiber aansluiten.
Moet ik dan een specifiek bakje om toekomstbestendig te zijn of is dat aan de technieker?
{
"lomKey": "3353666",
"streetName": "'(redacted)",
"houseNumber": "59",
"zipCode": "8000",
"cityName": "Brugge",
"houseNumberSuffix": null,
"fiberEligibility": true,
"boxNumber": "",
"coordinates": {
"longitude": (redacted),
"latitude": (redacted)
},
"serviceQualificationInfoBean": {
"zoningTechnology": "FTTHBF",
"statusReasonCode": null,
"statusCode": "OK",
"fiberZoneMilestoneCode": "SSELCO",
"fiberDCStatusDate": "30/11/2024",
"detAddressNeeded": null,
"stopSellingCopper": true,
"stopServicingCopper": true,
"stopSellingCopperDate": "30/11/2024",
"stopServicingCopperDate": "30/11/2025",
"plannedHPstartdate": null,
"deliveryHld2bDate": null,
"fiberSemesterEstimation": null,
"brfs": "Y",
"statusColor": "GREEN",
"demandBundlingFlag": null,
"audience": "eligible",
"brfsDateFirst": "19/01/2023"
}
}
Bemerk dat er bij mij ook al een stopServicingCopperDate vermeld is.
Scarlet had me hier al over ingeseind en volgende week komen ze de fiber aansluiten.
Moet ik dan een specifiek bakje om toekomstbestendig te zijn of is dat aan de technieker?
Computer(k)nul
-
- Moderator
CC: ombudsman maakt weinig indrukJohnnyricoMC schreef: 4 maanden geleden Wanneer ze bij downgrade moeilijk doen gaat de reply doodleuk met de ombudsman voor de telecomsector in CC: zijn.
De Ombudsdienst bemiddelt in een geschil, dat wilt dus zeggen
- er moet eerst een geschil zijn
- er moeten al stappen ondernomen zijn om het geschil op te lossen (vb brief naar de opertaor waarin je binnen een bepaalde tijd een oplossing vraagt).
Er is een verschil tussen "gelijk hebben" en "gelijk krijgen"

PS - Voor klachten met betrekking tot vrije modemkeuze, wilt het BIPT ook graag op de hoogte gehouden worden
https://www.bipt.be/consumenten/voorwaarden-vrije-keuze
- raf1
- Elite Poster
FTTHBF is hier al eens op userbase verklaard: FTTH Brown Field.Sinna schreef: 4 maanden geleden @Raf: mocht je de rest ook kunnen verklaren, graag. Ik leer graag bij.
Maar wat de andere codes en variabelen betekenen weet ik niet.
-
- Starter
Ik was initieel van zinnen de fs.com module te gebruiken omwille van de in de behuizing geïntegreerde heatsink, maar als ik hun specs nu naast elkaar leg lijkt de Zaram naast goedkoper ook op meerdere vlakken technisch beter (en ik heb ze momenteel toch allebei liggen):serialchiller schreef: 4 maanden geleden Post je hier ook je bevindingen met de Zaram aub?
- Class N1 & N2 (de FS slechts N1), dus in staat tot hogere Tx power en betere Rx-gevoeligheid volgens een pagina van FS
- Maximumverbruik 2W (FS max 2.1W, ja da's een marginaal verschil maar ik reken het mee
)
- Geen bijkomende config nodig, dus ook geen losse SFP+ NIC nodig (had ik toch al liggen, maar kom, voor andere mensen maakt het wel een verschil) of in de shell van je gateway moeten smossen.
Ik heb ook een GPON-ONU-34-20BI in combinatie met een Banana Pi BPI-R4 en OpenWrt 24.10.0. Ik kan via SSH inloggen op de ONU en het serienummer uitlezen. Dit serienummer heb ik geregistreerd bij Proximus, en de ONU lijkt succesvol geauthenticeerd met de OLT, aangezien ik een PLOAM state 5 bericht krijg:JohnnyricoMC schreef: 4 maanden geleden Ik heb precies toch wel twee maal het kortste strootje getrokken qua eigen ONT. Met de door PXS/MoVi aangeleverde ONT: perfecte connectiviteit in PPPoE alsook na changerequest in Single VLAN modus.
1e poging: FS .com XGS-ONU-25-20NI, het ETH UNI slot van 10 naar 1 gewijzigd zoals beschreven door SUNWfrk. GPON serial aan MoVi doorgegeven. Zij zeiden dat het in orde zou moeten zijn, praktijktesten spraken het tegen. Na veel over-en-weer mailen was MV pleite![]()
root@SFP:/home/ONTUSER# onu ploamsg
errorcode=0 curr_state=5 previous_state=4 elapsed_msec=35064
root@SFP:/home/ONTUSER# gtop -b -g a | grep "PLOAM state"
PLOAM state 5
Heeft iemand dit werkend gekregen? Moet ik handmatig VLAN tagging instellen op OpenWrt, of is er nog een stap nodig bij Proximus om DHCP te activeren?
Laatst gewijzigd door danskin 3 maanden geleden, in totaal 1 gewijzigd.
-
- Moderator
@danskin
Zoals hier al herhaaldelijk werd vermeld:
Zoals hier al herhaaldelijk werd vermeld:
- als jouw lijn op "single VLAN mode" staat moet je VLAN 20 instellen op de WAN poort van je router, en DHCP.
- als jouw lijn op "triple VLAN mode" staat moet je VLAN 10 instellen op de WAN poort van je router, en PPPoE gebruiken.
danskin schreef: 3 maanden geledenIk heb ook een GPON-ONU-34-20BI in combinatie met een Banana Pi BPI-R4 en OpenWrt 24.10.0. Ik kan via SSH inloggen op de ONU en het serienummer uitlezen. Dit serienummer heb ik geregistreerd bij Proximus, en de ONU lijkt succesvol geauthenticeerd met de OLT, aangezien ik een PLOAM state 5 bericht krijg:JohnnyricoMC schreef: 4 maanden geleden Ik heb precies toch wel twee maal het kortste strootje getrokken qua eigen ONT. Met de door PXS/MoVi aangeleverde ONT: perfecte connectiviteit in PPPoE alsook na changerequest in Single VLAN modus.
1e poging: FS .com XGS-ONU-25-20NI, het ETH UNI slot van 10 naar 1 gewijzigd zoals beschreven door SUNWfrk. GPON serial aan MoVi doorgegeven. Zij zeiden dat het in orde zou moeten zijn, praktijktesten spraken het tegen. Na veel over-en-weer mailen was MV pleite![]()
Ik heb het serienummer of MAC-adres niet gewijzigd. De ONU lijkt correct verbonden, maar ik probeer DHCPv4 te gebruiken en krijg nog steeds geen IP-adres toegewezen. Ik las here https:// matterne. io/article/20241103_174928 dat bij de XGS-ONU-25-20NI de ETH10GESLOT-waarde moest worden aangepast: hoe zit dat bij de GPON-ONU-34-20BI?Code: Selecteer alles
root@SFP:/home/ONTUSER# onu ploamsg errorcode=0 curr_state=5 previous_state=4 elapsed_msec=35064 root@SFP:/home/ONTUSER# gtop -b -g a | grep "PLOAM state" PLOAM state 5
Heeft iemand dit werkend gekregen? Moet ik handmatig VLAN tagging instellen op OpenWrt, of is er nog een stap nodig bij Proximus om DHCP te activeren?
Update:
GPON-ONU-34-20BI
Ik heb een subinterface genaamd eth2.20 aangemaakt. Ik heb een tcpdump uitgevoerd met filtering op de term “vlan”. Ik zie dat de interface een DHCP-verzoek verzendt, maar geen reactie ontvangt:
root@OpenWrt:~# tcpdump -i eth2 -e -n vlan -w /tmp/eth2_vlan.pcap
root@OpenWrt:~# tcpdump -r /tmp/eth2_vlan.pcap
reading from file /tmp/eth2_vlan.pcap, link-type EN10MB (Ethernet), snapshot length 262144
14:33:20.485402 IP 0.0.0.0.68 > 255.255.255.255.67: BOOTP/DHCP, Request from f6:44:27:d5:77:e1 (oui Unknown), length 300
14:33:23.595409 IP 0.0.0.0.68 > 255.255.255.255.67: BOOTP/DHCP, Request from f6:44:27:d5:77:e1 (oui Unknown), length 300
14:33:26.685402 IP 0.0.0.0.68 > 255.255.255.255.67: BOOTP/DHCP, Request from f6:44:27:d5:77:e1 (oui Unknown), length 300
14:33:29.775401 IP 0.0.0.0.68 > 255.255.255.255.67: BOOTP/DHCP, Request from f6:44:27:d5:77:e1 (oui Unknown), length 300
14:33:32.865401 IP 0.0.0.0.68 > 255.255.255.255.67: BOOTP/DHCP, Request from f6:44:27:d5:77:e1 (oui Unknown), length 300
14:33:35.965400 IP 0.0.0.0.68 > 255.255.255.255.67: BOOTP/DHCP, Request from f6:44:27:d5:77:e1 (oui Unknown), length 300
14:33:39.065402 IP 0.0.0.0.68 > 255.255.255.255.67: BOOTP/DHCP, Request from f6:44:27:d5:77:e1 (oui Unknown), length 300
14:33:42.165402 IP 0.0.0.0.68 > 255.255.255.255.67: BOOTP/DHCP, Request from f6:44:27:d5:77:e1 (oui Unknown), length 300
14:33:45.275411 IP 0.0.0.0.68 > 255.255.255.255.67: BOOTP/DHCP, Request from f6:44:27:d5:77:e1 (oui Unknown), length 300
14:33:48.375405 IP 0.0.0.0.68 > 255.255.255.255.67: BOOTP/DHCP, Request from f6:44:27:d5:77:e1 (oui Unknown), length 300
14:33:51.495403 IP 0.0.0.0.68 > 255.255.255.255.67: BOOTP/DHCP, Request from f6:44:27:d5:77:e1 (oui Unknown), length 300
root@OpenWrt:~# cat /etc/config/network
config interface 'loopback'
option device 'lo'
option proto 'static'
option ipaddr '127.0.0.1'
option netmask '255.0.0.0'
config globals 'globals'
option ula_prefix 'fde5:9d70:fe28::/48'
option packet_steering '1'
config device
option name 'br-lan'
option type 'bridge'
list ports 'eth1'
list ports 'lan1'
list ports 'lan2'
list ports 'lan3'
config interface 'lan'
option device 'br-lan'
option proto 'static'
option ipaddr '192.168.129.100'
option netmask '255.255.255.0'
option ip6assign '60'
config interface 'wan'
option device 'wan'
option proto 'dhcp'
option disabled '1'
config interface 'wan6'
option device 'wan'
option proto 'dhcpv6'
option reqaddress 'try'
option reqprefix 'auto'
option norelease '1'
option disabled '1'
config interface 'wwan'
option proto 'dhcp'
config interface 'gpon'
option proto 'static'
option device 'eth2'
option ipaddr '192.168.1.100'
option netmask '255.255.255.0'
config device
option type 'bridge'
option name 'br-guest'
option bridge_empty '1'
config device
option type '8021q'
option ifname 'eth2'
option vid '20'
option name 'eth2.20'
option ipv6 '0'
config interface 'wan20'
option proto 'dhcp'
option device 'eth2.20'
config device
option name 'eth2'
option ipv6 '0'
config device
option name 'wan'
config interface 'wan20v6'
option proto 'dhcpv6'
option device 'eth2.20'
option reqaddress 'try'
option reqprefix 'auto'
option norelease '1'
root@OpenWrt:~# ifconfig
br-lan Link encap:Ethernet HWaddr EA:42:83:D7:7A:DE
inet addr:192.168.129.100 Bcast:192.168.129.255 Mask:255.255.255.0
inet6 addr: fde5:9d70:fe28::1/60 Scope:Global
inet6 addr: fe80::e842:83ff:fed7:7ade/64 Scope:Link
UP BROADCAST RUNNING MULTICAST MTU:1500 Metric:1
RX packets:67996 errors:0 dropped:1044 overruns:0 frame:0
TX packets:23888 errors:0 dropped:0 overruns:0 carrier:0
collisions:0 txqueuelen:1000
RX bytes:15364568 (14.6 MiB) TX bytes:17295612 (16.4 MiB)
eth0 Link encap:Ethernet HWaddr EA:42:83:D7:7A:DD
inet6 addr: fe80::e842:83ff:fed7:7add/64 Scope:Link
UP BROADCAST RUNNING MULTICAST MTU:1504 Metric:1
RX packets:0 errors:0 dropped:0 overruns:0 frame:0
TX packets:16 errors:0 dropped:0 overruns:0 carrier:0
RX bytes:0 (0.0 B) TX bytes:1712 (1.6 KiB)
Interrupt:106
eth1 Link encap:Ethernet HWaddr EA:42:83:D7:7A:DE
RX packets:75933 errors:0 dropped:145 overruns:0 frame:0
TX packets:34227 errors:0 dropped:0 overruns:0 carrier:0
RX bytes:18026831 (17.1 MiB) TX bytes:19785847 (18.8 MiB)
eth2 Link encap:Ethernet HWaddr F6:44:27:D5:77:E1
inet addr:192.168.1.100 Bcast:192.168.1.255 Mask:255.255.255.0
RX packets:357 errors:0 dropped:0 overruns:0 frame:0
TX packets:1213 errors:0 dropped:0 overruns:0 carrier:0
RX bytes:55756 (54.4 KiB) TX bytes:297768 (290.7 KiB)
eth2.20 Link encap:Ethernet HWaddr F6:44:27:D5:77:E1
TX packets:623 errors:0 dropped:0 overruns:0 carrier:0
RX bytes:0 (0.0 B) TX bytes:213066 (208.0 KiB)
lan1 Link encap:Ethernet HWaddr EA:42:83:D7:7A:DD
UP BROADCAST MULTICAST MTU:1500 Metric:1
TX packets:0 errors:0 dropped:0 overruns:0 carrier:0
RX bytes:0 (0.0 B) TX bytes:0 (0.0 B)
lan2 Link encap:Ethernet HWaddr EA:42:83:D7:7A:DD
lan3 Link encap:Ethernet HWaddr EA:42:83:D7:7A:DD
lo Link encap:Local Loopback
inet addr:127.0.0.1 Mask:255.0.0.0
inet6 addr: ::1/128 Scope:Host
UP LOOPBACK RUNNING MTU:65536 Metric:1
RX packets:5459 errors:0 dropped:0 overruns:0 frame:0
TX packets:5459 errors:0 dropped:0 overruns:0 carrier:0
RX bytes:456273 (445.5 KiB) TX bytes:456273 (445.5 KiB)
Laatst gewijzigd door danskin 3 maanden geleden, in totaal 2 gewijzigd.
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 336 keer
- Bedankt: 29 keer
@danskin Heb je 't ondertussen aan de praat op OpenWrt? Kan je je instellingen delen? VLAN 20 + DHCP op de WAN interface lijkt inderdaad niet voldoende.
Edit: nevermind, de Bbox4 moet hier sowieso blijven staan voor de triple play en daarachter is de bridge-sessie untagged DHCP.
Edit: nevermind, de Bbox4 moet hier sowieso blijven staan voor de triple play en daarachter is de bridge-sessie untagged DHCP.
Laatst gewijzigd door Borromini 2 maanden geleden, in totaal 1 gewijzigd.
EDPnet Fiber XS 150/50 .:. Hardware: (OpenWrt 24.10 HEAD): MikroTik RB5009UG+S+IN ◌ ZyXEL GS1900-10HP PoE+ ◌ TP-Link EAP615-Wall (802.11ax) ◌ Netgear WAX202 (802.11ax) ◌ Netgear GS108T v3
- Ken
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 61 keer
- Bedankt: 110 keer
Iemand enkele links naar die compatibele XGS-PON SFP+ modules?
Volgende week komen ze eindelijk de fiber aansluiten...
Ultra 8.5/1.5, dus op XGS-PON.
Het zal maar van korte duur zijn gezien ik verhuis naar 't buitenland waar ze ook XGS-PON gebruiken.
Edit: heb deze site gevonden met een goeie prijs voor de Zaram.
https://www.wimoodshop.nl/nl/products/2 ... N+ONU+SFP+
Zijn er nog ergens webshops?
Volgende week komen ze eindelijk de fiber aansluiten...
Ultra 8.5/1.5, dus op XGS-PON.
Het zal maar van korte duur zijn gezien ik verhuis naar 't buitenland waar ze ook XGS-PON gebruiken.
Edit: heb deze site gevonden met een goeie prijs voor de Zaram.
https://www.wimoodshop.nl/nl/products/2 ... N+ONU+SFP+
Zijn er nog ergens webshops?
- raf1
- Elite Poster
Zaram is bij mijn weten de enige module die out-of-the-box werkt op XGS-PON in België.
Verkrijgbaar bij https://schenkict.nl/products/zaram-xgs-pon-onu-sfp-1
Verkrijgbaar bij https://schenkict.nl/products/zaram-xgs-pon-onu-sfp-1
- Ken
- Elite Poster
Merci, heb 'm uiteindelijk zakelijk besteld bij Kommago/Routershop want bij SchenkICT kan dat niet.
O.a. ook wat goedkoper bij wimood maar niet in voorraad: https://www.wimoodshop.nl/nl/products/2 ... N+ONU+SFP+
O.a. ook wat goedkoper bij wimood maar niet in voorraad: https://www.wimoodshop.nl/nl/products/2 ... N+ONU+SFP+
- Ken
- Elite Poster
Intussen vandaag 10G fiber geïnstalleerd gehad.
Ik wacht nog op m'n 10G Zaram SFP module, dus voorlopig nog maar 1G/2.5G i.p.v. 7.5/10G.
1 technieker die de buitenbekabeling uitvoerde, de andere binnen + installatie apparatuur. Elk hun eigen fusielastoestel, de ene buiten dus, de andere binnen.
Fiber werd binnen gewoon geplakt op de muur met lijm.
Productnaam: Business Flex Fiber Giga
Geleverde producten:
ONT-XGSPON-1PORT V2
Internet Box+
wall mount Internet Box+
Wi-Fi Booster+ (staat op dezelfde lijn als die wall mount, maar geen apart apparaat...)
Op de ONT is er een 10G poort die met een Cat6A patchkabel van Digitus naar de WAN 10G poort gaat op de Internet Box+.
Naast de gewone 1G LAN poorten is er ook een 10G LAN bridge poort.
Mijn eigen unshielded doch Cat6A slim patchkabel erop naar m'n MikroTik router gaf maar 100M, kabeltje dan maar vervangen en 1G link.
Dan eens rechtstreeks naar m'n PC met 2.5G NIC geprobeert, mooi 2.5G link en de volgende speedtests:

https://www.nperf.com/r/3567006922373428-Iqn1cQbl
https://pxs.speedtestcustom.com/result/ ... cc336fe92a
https://pxs.speedtestcustom.com/result/ ... 0447c90b99
Hardware:

Van zodra de Zaram SFP module binnen is zal ik eens proberen op een Ubiquiti UDM Pro Max, maar dan moet My Proximus wel mijn abonnement tonen eer ik iets kan doen natuurlijk...
Aangezien ik het abonnement nog niet zie in My Proximus wou ik toch al eens polsen bij de klantendienst via chat... Blijkbaar zullen ze me een verificatiecode verzenden per brief... Jawel, per brief... We zijn in 't jaar 2025...
Ik wacht nog op m'n 10G Zaram SFP module, dus voorlopig nog maar 1G/2.5G i.p.v. 7.5/10G.
1 technieker die de buitenbekabeling uitvoerde, de andere binnen + installatie apparatuur. Elk hun eigen fusielastoestel, de ene buiten dus, de andere binnen.
Fiber werd binnen gewoon geplakt op de muur met lijm.
Productnaam: Business Flex Fiber Giga
Geleverde producten:
ONT-XGSPON-1PORT V2
Internet Box+
wall mount Internet Box+
Wi-Fi Booster+ (staat op dezelfde lijn als die wall mount, maar geen apart apparaat...)
Op de ONT is er een 10G poort die met een Cat6A patchkabel van Digitus naar de WAN 10G poort gaat op de Internet Box+.
Naast de gewone 1G LAN poorten is er ook een 10G LAN bridge poort.
Mijn eigen unshielded doch Cat6A slim patchkabel erop naar m'n MikroTik router gaf maar 100M, kabeltje dan maar vervangen en 1G link.
Dan eens rechtstreeks naar m'n PC met 2.5G NIC geprobeert, mooi 2.5G link en de volgende speedtests:

https://www.nperf.com/r/3567006922373428-Iqn1cQbl
https://pxs.speedtestcustom.com/result/ ... cc336fe92a
https://pxs.speedtestcustom.com/result/ ... 0447c90b99
Hardware:

Van zodra de Zaram SFP module binnen is zal ik eens proberen op een Ubiquiti UDM Pro Max, maar dan moet My Proximus wel mijn abonnement tonen eer ik iets kan doen natuurlijk...
Aangezien ik het abonnement nog niet zie in My Proximus wou ik toch al eens polsen bij de klantendienst via chat... Blijkbaar zullen ze me een verificatiecode verzenden per brief... Jawel, per brief... We zijn in 't jaar 2025...
-
- Starter
Heeft er iemand ervaring met de Zaram XGSPON SFP ONT stick bij FastFiber?
Daar wordt er gezegd dat XGSPON niet zou ondersteund zijn.
Daar wordt er gezegd dat XGSPON niet zou ondersteund zijn.
-
- Moderator
Ik denk dat dit afhangt van welk abonnement je genomen hebt bij Fastfiber.
Bij de "multigiga" abonnementen (Fiber 2500 en Fiber 8500) zal jouw lijn zeker op XGS-PON gezet worden.
Je kan natuurlijk geen Zaram XGS-PON SFP module gebruiken als je lijn op GPON staat.
Misschien is de oplossing om tijdelijk up te graden naar Fiber 2500 of Fiber 8500?
Eenmaal omgeschakeld, zal je lijn normaal op XGS-PON blijven staan na een downgrade.
Geen idee of een tijdelijke upgrade/downgrade kosten met zich meebrengt (buiten de duurdere abonnementskosten).
Bij de "multigiga" abonnementen (Fiber 2500 en Fiber 8500) zal jouw lijn zeker op XGS-PON gezet worden.
Je kan natuurlijk geen Zaram XGS-PON SFP module gebruiken als je lijn op GPON staat.
Misschien is de oplossing om tijdelijk up te graden naar Fiber 2500 of Fiber 8500?
Eenmaal omgeschakeld, zal je lijn normaal op XGS-PON blijven staan na een downgrade.
Geen idee of een tijdelijke upgrade/downgrade kosten met zich meebrengt (buiten de duurdere abonnementskosten).
-
- Starter
Klopt. Mijn lijn staat op GPON. Een upgrade is gratis, maar ik moet minimaal 6m in het nieuwe abonnement blijven...philippe_d schreef: 2 maanden geleden Ik denk dat dit afhangt van welk abonnement je genomen hebt bij Fastfiber.
Als je maar een goede 15% capaciteit van de lijn verbruikt lijkt het me een overkill om over te schakelen naar ene nog zwaardere lijn.
Is er iemand die ervaring heeft met een SFP GPON ONT module die out of the box werkt?
Ik hoop dat bij jou gelukt is. Blijkbaar zijn er zones waar Fiberklaar een "technische beperking" opgelegd heeft en XGSPON niet mogelijk is...JohnnyricoMC schreef: 4 maanden geleden Ik zal het maandag wel zien. De upgrade is aangevraagd en voor maandag geboekt maar op die kaart van het BIPT kleurt mijn locatie rood als ik > 1Gbit selecteer. (maar via PXS hun pagina kan ik wel een multigig-abo selecteren!) Ze gaan toch iets uit hun mouw mogen schudden want da's hier een nieuwbouwappartement, die lijn wordt dus met allerhande panden gedeeld en ik ben niet de enige IT'er in het complex.![]()
Na weken lang proberen op mijn 1Gbps abonnement, en denken dat het aan mij lag (terwijl ik alles juist geconfigureerd had naar mijn idee), was ik het bij de Mobile Vikings support beu en vroeg ik vrijdag een 2.5Gbps lijn bij Fastfiber aan, en zij vertelden mij direct dat ik geen lijn > 1Gbps kon krijgen door die beperking van Fiberklaar.
Ik heb voorlopig een GPON-ONU-34-20BI bij FS besteld, hopelijk krijg ik het daarmee wél rond.
-
- Starter
Ik heb die ganse saga voorlopig gewoon even in de frigo gestoken. Momenteel heb ik die Hyperfast, maar zit nog steeds op de Huawei-ONT van Proximus/MoVi.
Ik heb deze lijn nodig voor thuiswerk en daar was het de afgelopen maanden wat te druk mee. M'n 4G-fallback heeft maar een datavolume om echte dienstonderbrekingen op te vangen, niet voor herhaaldelijke storingen door continu gepingpong met een servicedesk die vooral een vertragende tussenlaag vormt tussen requestor en de engineer die de gevraagde changes uitvoert.
Gezien ik deze week toch verlof heb, eens een nieuw mailtje gestuurd om de switchover nogmaals te proberen. We zien wel wat het wordt.
Toegevoegd na 21 uren 22 minuten 56 seconden:
We zijn er eindelijk! Gisterennamiddag nieuw mailtje naar MoVi gestuurd met enkel het adres van de aansluiting, het GPON serienummer en het model (Zaram ZXOS11NPI) nog voor de zekerheid. Vanmiddag heb ik een mailtje gekregen dat het is ingesteld. Ik heb zonet de module ingestoken en het kabeltje vervangen door een SC-APC -> SC-UPC kabeltje en we hebben terug connectiviteit:

Communicatie in beide richtingen gerapporteerd:

IP's op de interface:

En de reeds gekende settings voor Single VLAN modus op Unifi gateway:

De in UniFi ingebouwde speedtest naar SmartEye haalt het dubbele van de upload speed die ik hoor te krijgen (ik hoor 5 Gbps down / 1 Gbps up te krijgen):

Van een VM achter de gateway is het al wat minder, maar dat is gewoon bottleneck door traffic filtering:
Ik heb deze lijn nodig voor thuiswerk en daar was het de afgelopen maanden wat te druk mee. M'n 4G-fallback heeft maar een datavolume om echte dienstonderbrekingen op te vangen, niet voor herhaaldelijke storingen door continu gepingpong met een servicedesk die vooral een vertragende tussenlaag vormt tussen requestor en de engineer die de gevraagde changes uitvoert.
Gezien ik deze week toch verlof heb, eens een nieuw mailtje gestuurd om de switchover nogmaals te proberen. We zien wel wat het wordt.
Toegevoegd na 21 uren 22 minuten 56 seconden:
We zijn er eindelijk! Gisterennamiddag nieuw mailtje naar MoVi gestuurd met enkel het adres van de aansluiting, het GPON serienummer en het model (Zaram ZXOS11NPI) nog voor de zekerheid. Vanmiddag heb ik een mailtje gekregen dat het is ingesteld. Ik heb zonet de module ingestoken en het kabeltje vervangen door een SC-APC -> SC-UPC kabeltje en we hebben terug connectiviteit:

Communicatie in beide richtingen gerapporteerd:

IP's op de interface:

En de reeds gekende settings voor Single VLAN modus op Unifi gateway:

De in UniFi ingebouwde speedtest naar SmartEye haalt het dubbele van de upload speed die ik hoor te krijgen (ik hoor 5 Gbps down / 1 Gbps up te krijgen):

Van een VM achter de gateway is het al wat minder, maar dat is gewoon bottleneck door traffic filtering:
~# speedtest
Speedtest by Ookla
Server: VOO - Brussels (id: 45280)
ISP: Proximus NV
Idle Latency: 3.20 ms (jitter: 0.10ms, low: 3.10ms, high: 3.30ms)
Download: 2976.11 Mbps (data used: 5.3 GB)
23.25 ms (jitter: 7.34ms, low: 3.19ms, high: 95.80ms)
Upload: 1392.04 Mbps (data used: 1.6 GB)
3.30 ms (jitter: 0.23ms, low: 3.04ms, high: 5.87ms)
Packet Loss: 0.0%
Result URL: https://www.speedtest.net/result/c/78dbc12b-f083-45ed-abb3-e680b67dfe9b