EV thuis laden: VAA

Discussieforum over energiebedrijven (elektriciteit en gas), zonnepanelen, windenergie en andere.
stevenvs
Plus Member
Plus Member
Berichten: 196
Lid geworden op: 03 feb 2013, 19:39
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 22 keer

Toch raar dat er altijd zo een grote heisa is over bedrijfswagens, maar dat mensen zonder zonnepanelen ook bijdrage aan de groenestroom certificaten of prijs voor injecteren van stroom van mensen met zonnepanelen dat is geen probleem.

Als we alles moeten gaan afschaffen waar niet iedereen van kan profiteren dan zal er niet veel meer overblijven.

Raar volk die Belgen.

Maar is zoals Ivob reeds vermeld heeft jaloesie is een raar beestje.
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6162
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 745 keer
Bedankt: 312 keer
Recent bedankt: 14 keer

liegebeestig schreef: 1 week geleden Vriendin met salariswagen van us bedrijf (multinational) mag niet thuis laden. Dan maar een publieke laadpaal thuis geïnstalleerd, toch?
En hoe verloopt in die situatie de VAA verrekening om EV's thuis op te laden dan?
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 16261
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 518 keer
Bedankt: 1176 keer
Recent bedankt: 10 keer

liegebeestig schreef: 1 week geleden Dan maar een publieke laadpaal thuis geïnstalleerd, toch?
Hij/zij zal de CPO-kost wel in de bijdrage moeten verrekenen, zodat de CREG-vergoeding netto blijft.

@verrekening
De CPO rekent (bv) 45cent aan voor het publiek laden. Daarmee betalen ze u terug én vergoeden ze zichzelf.
Jij kan van de CPO maximaal het CREG-tarief terugbetaald krijgen.
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2370
Lid geworden op: 01 jun 2006, 15:16
Uitgedeelde bedankjes: 42 keer
Bedankt: 79 keer
Recent bedankt: 1 keer

Zij betaalt VAA voor de tankkaart die ook laadkaart is.
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6162
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 745 keer
Bedankt: 312 keer
Recent bedankt: 14 keer

stevenvs schreef: 1 week geleden Toch raar dat er altijd zo een grote heisa is over bedrijfswagens, maar dat mensen zonder zonnepanelen ook bijdrage aan de groenestroom certificaten of prijs voor injecteren van stroom van mensen met zonnepanelen dat is geen probleem.
Hoe kom je daar bij?
Op het www zal je eveneens voldoende commentaren vinden tegen de GSC's.
En dit onder hetzelfde motto: "Een voordeel waar ik geen cent van zie is een voordeel dat moet afgeschaft worden".

Zelfs wanneer je alle fiscale voordelen afschaft tot het volledig afschaffen van alle belastingen en iedereen met zijn eigen geld zijn plan trekt zullen er weer Jannen met de pet te vinden zijn om daar over te klagen.
En bij voorkeur bij de Jannen met de Pet ipv Jean moyen want calimero gedrag zit in de volksaard van de eerste groep.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2370
Lid geworden op: 01 jun 2006, 15:16
Uitgedeelde bedankjes: 42 keer
Bedankt: 79 keer
Recent bedankt: 1 keer

heist_175 schreef: 1 week geleden
liegebeestig schreef: 1 week geleden Dan maar een publieke laadpaal thuis geïnstalleerd, toch?
Hij/zij zal de CPO-kost wel in de bijdrage moeten verrekenen, zodat de CREG-vergoeding netto blijft.

@verrekening
De CPO rekent (bv) 45cent aan voor het publiek laden. Daarmee betalen ze u terug én vergoeden ze zichzelf.
Jij kan van de CPO maximaal het CREG-tarief terugbetaald krijgen.
Hoezo? Je krijgt van de CPO het bedrag dat je zelf instelt. En het gaat om een publieke laadpaal (die inderdaad toevallig op een semi-toegankelijke oprit staat). Er is een laadkaart voor publiek laden. VAA is al betaald en er is geen alternatief. Dus volgens mij is dit 'zuiver' publiek laden zonder CREG of wat dan ook.
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6162
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 745 keer
Bedankt: 312 keer
Recent bedankt: 14 keer

Met als gevolg dat de respectievelijke werkgever (want die betaalt jouw ingesteld bedrag + winstmarge CPO) waarschijnlijk meer zal betalen dan wanneer hij gewoon thuisladen zou toelaten en vergoeden volgens het CREG tarief.

Straks krijg je nog mensen die ervoor gaan pleiten dat uitbaters van publieke laadpalen waarbij (een deel van) de geleverde energie lokaal door PV geleverd wordt een lagere prijs moeten aanrekenen dan uitbaters die hun energie uit een mix van o.a. fossiel en nucleair halen.
Wanneer er thuis onvoldoende overproductie is ga ik regelmatig laden op een laadplein met honderden PV panelen.
Het laadtarief bedraagt er +70 cent/kWh (voor een AC 22 kW paal dus geen DC HPC) plus vaste vergoeding per minuut gekoppeld aan de laadpaal. Zit je al minstens aan het dubbele van het CREG tarief voor thuisladen.
Mooie opbrengst voor de uitbater en al helemaal wanneer de geleverde energie vanaf zijn eigen dak komt. Maar foei, hoe durf je in Vlaanderen iets op te zetten waar niet iedereen hetzelfde voordeel uithaalt. :nono:
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 16261
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 518 keer
Bedankt: 1176 keer
Recent bedankt: 10 keer

liegebeestig schreef: 1 week geleden Je krijgt van de CPO het bedrag dat je zelf instelt.
De CPO's betalen sinds 1/1 enkel nog CREG-tarief uit.
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6162
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 745 keer
Bedankt: 312 keer
Recent bedankt: 14 keer

Ook voor een publieke laadpaal?
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3565
Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
Uitgedeelde bedankjes: 172 keer
Bedankt: 328 keer
Recent bedankt: 3 keer

heist_175 schreef: 1 week geleden Een redelijke vergoeding (type VREG): daar wordt iedereen beter van.
- WN krijgt een redelijke vergoeding
- WG betaalt een lage oplaadkost
- elke firmawagen EV-bezitter heeft een incentive om PV te leggen
En we stromannen lustig verder.

De wetgeving stipuleert vandaag dat de werkelijke kost wordt terugbetaald. Waarom een extra “vergoeding” geven om zo het fileprobleem groter te maken?
Als we meer PV willen moeten we elke huisbezitter een incentive geven. Heeft niks met salariswagens te maken.
Wg betaalt een lage oplaadkost door enkel op het werk te laden.

De schrik en paniek zit er duidelijk in dankzij een simpele formuleke om de werkelijke kost te berekenen. :angel:
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6162
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 745 keer
Bedankt: 312 keer
Recent bedankt: 14 keer

Precies of "iedere" werkgever de ruimte en de plaats heeft om voldoende oplaadcapaciteiten te voorzien voor iedere werknemer om tijdens de werkuren te laden.
Het is ook niet zo dat de werkgevers in de tijd van salarisauto's op een verbrandingsmotor in een eigen tankstation op de werklocatie voorzagen.

En de forfaitaire teruglaadvergoeding voor thuisladen is tot op heden en binnen het kader van de VAA een wettelijk aanvaard systeem.

Inherent aan thuisladen is dat werknemers - net zoals werknemers zonder salarisauto - nog altijd vrij zijn in het afsluiten van hun energiecontract waarbij de eenheidsprijs gekoppeld is aan dat energiecontract en niet aan het type auto noch zijn verbruik.
Ipv via individuele metingen en afrekeningen moeilijk te doen om hier en daar een paar cent te besparen en elders een paar cent te verliezen is er een forfaitair systeem in voege dat iedere thuislader aan eenzelfde tarief vergoed. Afhankelijk van PV of geen PV, duur of goedkoper energiecontract zal de ene daar meer of minder voordeel mee doen.
thuisladen van de salaris-EV heeft in se dus niets te maken met PV of geen PV noch duur of goedkoop individueel energiecontract. Het is, afhankelijk van wel of geen PV, de wijze van berekenen van het thuisladen, kostprijs van het individuele energiecontract voor de eindgebruiker een kwestie van geven en nemen waarbij de kost voor de werkgever - onafhankelijk van de energiebron - gelijk blijft en via een back office heel eenvoudig administratief te regelen.
De kosten om het tot op de cent nauwkeurig af te wegen (rekening houdende met individuele kWh prijs, variabel, vast of dynamisch contract, captar veroorzaakt door laden, wel of geen PV,......) wegen niet op tegen de eenvoud van een forfaitair tarief. On faut le faire.

De nijd omdat men af en toe het risico loopt niet dezelfde voordelen te hebben dan de buur zit er bij Jan met de klak blijkbaar nog altijd goed ingebakken. "Ikke niks, niemand iets". :roll:
En om die nijd weg te nemen mag de administratieve vereenvoudiging voor sommigen zo vlug mogelijk verdwijnen en plaats maken voor een individuele meting met alle extra kosten die daarmee gepaard gaan.

Inmiddels vloeit de overtollige PV -energie aan 32 cent/kWh in de HV accu ipv aan 2 cent/kWh richting net, wordt het net niet belast met niet gewenste energie en staat de EV - die nog altijd niet op twee plaatsen tegelijk kan zijn - in geen enkele file en neemt zelfs geen publieke ruimte in beslag. Tot spijt van wie het benijdt. :banana:
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 16261
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 518 keer
Bedankt: 1176 keer
Recent bedankt: 10 keer

duizend schreef: 1 week geleden De wetgeving stipuleert vandaag dat de werkelijke kost wordt terugbetaald.
En dat mag toch ook gewoon? Maar dat is niet uw argumentatie.
Uw argementatie is dat iedereen met een firmawagen maar een dynamisch contract moet afsluiten.

Maar hoeveel geld gaat het kosten om op HR alle energiecontracten die werknemers hebben uit te pluizen?
En dus is een forfait een logische stap. En dus moet dat forfait alvast niet te laag zijn, om mensen te overtuigen om thuis te laden en niet aan een dure snellader.
tom35
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 769
Lid geworden op: 20 apr 2009, 19:40
Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
Bedankt: 52 keer

Bij ons staat in ons carplan duidelijk vermeld dat alleen bij hoogste uitzondering mag gebruik gemaakt worden van snellader, wat ik wel begrijp. Op dit ogenblik zijn ze mijn laadpaal ah installeren (eneco) maar er bestaat nog altijd een tussenoplossing zijnde de gewone laadpalen id straat die tegen 11kw opladen.
Die heb ik tot op heden gebruikt...als ik op 20% batterij zat ging hij er savonds laat aan, was het nog meer ging hij er overdag aan en ging ik hem daarna halen.
Het is een 700m wandelen ...
Wel jammer dat ondanks ik loadbalancing heb ik die zelf niet kan instellen.. nu heeft de installateur die op 20A gezet ( heb hem expliciet gevraagd dat dat over de 3f samen is want heb hier 3x400v) maar zelf instellen is geen optie blijkbaar... ik ben benieuwd..
Ga mijn shelly zeker in het oog houden bij de eerste oplaadbeurt om te vermijden dat ik hier te veel capa tarief ga moeten betalen..


Tom

Tom
Gebruikersavatar
cloink
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3695
Lid geworden op: 29 okt 2007, 10:29
Twitter: cloink
Uitgedeelde bedankjes: 117 keer
Bedankt: 152 keer
Contacteer:
Provider
Te Koop forum

heist_175 schreef: 1 week geledenDe CPO's betalen sinds 1/1 enkel nog CREG-tarief uit.
Waar haal je dit vandaan en gaat dit dan enkel over Belgische CPO's?
ooh. shiny.
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6162
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 745 keer
Bedankt: 312 keer
Recent bedankt: 14 keer

tom35 schreef: 1 week geleden Bij ons staat in ons carplan duidelijk vermeld dat alleen bij hoogste uitzondering mag gebruik gemaakt worden van snellader, wat ik wel begrijp.
Ja en?
Dat is afhankelijk van de bedrijfspolicy en desgevallend de overeenkomst tussen werkgever en werknemer en zo'n overeenkomst is niet hetzelfde als de "EV thuis laden: VAA".
Dat laatste geldt voor bijna iedereeen die thuis kan laden op kosten van de werkgever.
Het eerste verschilt van werkgever tot werkgever en soms zelf van werknemer tot werknemer binnen eenzelfde bedrijf.

Voor de EV die ik gebruik is het tegengestelde van jouw uitgangspunt dan weer waar: je mag binnen de EU laden waar en wanneer je wil - ongeacht de kostprijs van het laadpunt (die je als werknemer maar zelden te zien krijgt en aan een AC laadpaal doorgaans al helemaal niet) en bij thuisladen zijn de CREG tarieven van toepassing ongeacht de herkomst van de energie (de werkgever bemoeit zich ook niet met het energiecontract van de werknemer).
En de werkgever betaalde gewoon de volledige installatie van de (slimme) laadpaal met een full unlock zodat er gebruik kan gemaakt worden van LB en solar charging waarbij de eigenaar van de woning waar de laadpaal werd geplaatst er na drie jaar volle eigenaar van wordt en eveneens volledige toegang heeft tot de het besturingssysteem van de laadpaal (zodat ik nu gelijktijdig gestuurd kan laden vanuit PV en thuisaccu en quasi nooit zal laden uit het net).

En meer on topic: de afrekening geschiedt via de ingebouwde MID teller van de laadpaal en draadloos via de back office zodat de verliezen wegens eventueel traag/trager laden eveneens vergoed worden (in tegenstelling tot een vergoeding gebaseerd op het laden na de omvormer in de EV). Captar heeft dan ook geen enkel negatieve impact op het huishoudelijke verbruik en afrekening.
De fiscus laat de afrekening in de laadpaal en voor de overdracht naar de EV ook nog altijd toe.
Wanneer de eindafrekening van thuisladen nadelig voor de eindgebruiker is dan ligt de verantwoordelijkheid bij de werkgever/werknemer en in deze context niet bij de fiscus/het beleid.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3565
Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
Uitgedeelde bedankjes: 172 keer
Bedankt: 328 keer
Recent bedankt: 3 keer

heist_175 schreef: 1 week geleden
duizend schreef: 1 week geleden De wetgeving stipuleert vandaag dat de werkelijke kost wordt terugbetaald.
En dat mag toch ook gewoon? Maar dat is niet uw argumentatie.
Uw argementatie is dat iedereen met een firmawagen maar een dynamisch contract moet afsluiten.
Natuurlijk mag je de werkelijke kost terugkrijgen.
Ik geef gewoon aan dat die zeer eenvoudig kan gemeten/berekend worden.
Een van de voordelen van de digitale meter uiteraard, waar de stromannen die de DM de hemel in prijzen, het nu plotsklaps “te ingewikkeld” vinden :angel:

Jij was ongerust dat men om 17u zijn EV zou insteken, vandaar het dynamisch contract. :roll:

Dynamisch contract komt er sowieso voor iedereen, nadat de DM overal in gebruik is en men “voortschrijdend inzicht” heeft dat betaald worden om te injecteren bij overproductie niet kan, dus daar moet dan ook geen administratie rond zijn.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 16261
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 518 keer
Bedankt: 1176 keer
Recent bedankt: 10 keer

cloink schreef: 1 week geleden Waar haal je dit vandaan en gaat dit dan enkel over Belgische CPO's?
Ik heb enkele collega's en buren die al eerder een EV hadden en hun zlef gekozen bedrag factureerden via CPO.
Sinds 1/1 krijgen zij die een privépaal hebben max het CREG-tarief, de palen die op de zaak staan krijgen het zelf gekozen tarief.
duizend schreef: 1 week geleden Ik geef gewoon aan dat die zeer eenvoudig kan gemeten/berekend worden.
Zucht.
Het is niet eenvoudig om het juiste bedrag te meten of te berekenen. Dat hangt af van welk energiecontract je hebt. Dus uw voorstel blijft om het HR-departement te overspoelenn met energiecontracten, zodat de juistheid van de onkostennota bepaald kan worden?
Zoals ik al zei: bijster constructief of realistisch is uw voorstel niet.
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6162
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 745 keer
Bedankt: 312 keer
Recent bedankt: 14 keer

duizend schreef: 1 week geleden Ik geef gewoon aan dat die zeer eenvoudig kan gemeten/berekend worden.
Een van de voordelen van de digitale meter uiteraard, waar de stromannen die de DM de hemel in prijzen, het nu plotsklaps “te ingewikkeld” vinden :angel:
Jij, jij geeft bij herhaling aan dat het zeer eenvoudig gemeten/berekend kan worden.
Maar dat is een persoonlijke mening en geen weergave van de feiten.

Een digitale meter meet alleen hoeveel energie er van het net afgenomen wordt/teruggeleverd en het hoogste kwartiervermogen dat er iedere maand van het net wordt afgenomen. Niet meer en niet minder.

Hij meet niet welk energiecontract er werd afgesloten, hoeveel energie er al dan niet door PV werd verbruikt, noch hoeveel energie en vermogen er vanuit net/PV naar ieder individueel toestel in en rond de wonig ging.

Wil je zonder enige discussie het thuisverbruik van de laadpaal meten en vergoeden dan zal je bij iedere werknemer die kan en mag thuisladen een MLOEA (meerdere leveranciers op één aansluitpunt via een primair en secundair allocatiepunt) moeten installeren waarbij de werkgever een energiecontract afsluit voor het SAP (dat alleen het laadpunt meet) dat losstaat van het PAP (dat het verbruik en vermogen van de woning zelf meet).

Zo'n tweede DM is om te beginnen technisch al niet haalbaar bij iedere aansluiting (SAP moet in de nabijheid van PAP geïnstalleerd worden), brengt een extra installatiekost met zich mee, vraagt extra technici (die er nu al niet zijn) en ontneemt de werknemers iedere incentive om te laden op een laag vermogen (het captar is dan toch volledig op kosten van de werkgever) noch om te laden op PV noch de uren dat de prijs van de energiekosten laag zijn (het maakt voor de eindgebruiker dan toch niets meer uit).
En dat allemaal om hier en daar een paar honderd euro te kunnen "besparen"? :roll:

Er was in het recente verleden al zo'n firma die met dat voorstel op de proppen kwam (uiteraard omdat ze dachten daar zelf beter van te worden). In de praktijk bleek dat zelfs werkgevers daar niet op zaten te achten. Ik ken zelfs een firma die de bedenker van die "oplossing" daarna bedankt heeft voor bewezen diensten. In de eigen voet geschoten dus.

Je geeft dus helemaal geen goedkopere noch makkelijke oplossingen aan. Je geeft alleen een draai aan de werkelijkheid tot het in eigen kraam past.
Kan en mag maar daar wordt uiteraard niemand die het huidige systeem gebruikt onrustig van.
Het ontlokt hoogstens een meewarige glimlach.

Inmiddels stromen - zelfs op een bewolkte dag als deze - de extra eurocenten weer rustig vanaf PV richting HV accu en dat volledig wettelijk. Tot spijt van wie het benijdt.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3565
Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
Uitgedeelde bedankjes: 172 keer
Bedankt: 328 keer
Recent bedankt: 3 keer

heist_175 schreef: 1 week geleden Zucht
Het is niet eenvoudig om het juiste bedrag te meten of te berekenen. Dat hangt af van welk energiecontract je hebt. Dus uw voorstel blijft om het HR-departement te overspoelenn met energiecontracten, zodat de juistheid van de onkostennota bepaald kan worden?
Zoals ik al zei: bijster constructief of realistisch is uw voorstel niet.
Ook dikke zucht
Je kan perfect met twee forfaits werken, dan benader je de werkelijke kost al zeer dicht.

Nog dikkere zucht
Met het dynamisch energiecontract liggen de prijzen een dag op voorhand vast.

Zoals ik al zei, zeer eenvoudig te berekenen, alles automatic dankzij de fel geprezen digitale meter.
Geraken de stromannen nog niet stillekesaan op? :angel:
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 16261
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 518 keer
Bedankt: 1176 keer
Recent bedankt: 10 keer

duizend schreef: 1 week geleden Geraken de stromannen nog niet stillekesaan op?
Geraakt staatsgereguleerde keuze voor energiecontracten niet stillekesaan uit uw suggestielijst?
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4272
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 128 keer
Bedankt: 172 keer
Recent bedankt: 2 keer

Geen idee wat mensen zoal gemiddeld aan kWh laden per jaar maar zelf denk ik rond de 5000 kWh te zitten.

Wat ga ik hier dan volgens sommigen extra aan verdienen (los van het feit dat het extra capaciteitstarief me ook nog geld kost). Ik denk niet dat ik rijk ga worden van thuis te laden al hebben sommige personen blijkbaar weeral een probleem met iedere potentiele euro die ik eraan zou kunnen overhouden (en willen ze dat oplossen met systemen/administratie die een veelvoud ervan gaat kosten) :roll:
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6162
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 745 keer
Bedankt: 312 keer
Recent bedankt: 14 keer

Je houdt uiteraard alleen een extra cent over aan de kWh die je thuis kan laden.
En van de kWh die je thuis kan laden is de "extra" winst het verschil tussen laadvergoeding en injectietarief (voor laden op PV) en het verschil tussen laadvergoeding en kost laden uit net (voor laden uit net).
Wanneer je thuis gaat laden op PV en (gelijktijdig) uit net dan moet je de extra berekenen op basis van beide systemen (om de werkelijke kost te bekomen). Dit eventueel verminderd met het extra captar veroorzaakt door het thuisladen.

Uiteraard allemaal heel eenvoudig en simpel.
BTW, een (dubbel) forfaitair tarief kan ook maar is dan geen weerspiegeling van de werkelijke kost.
Dat is een forfaitair tarief nl. nooit. Het is een forfaitair gemiddelde waarbij sommigen extra winnen en anderen iets verliezen.
Afschaffen thuisladen en/of salarisauto, tijdelijke premies voor privé aankoop EV, is uiteraard ook een optie.

Sommigen zullen inderdaad de vermeende voordelen van anderen blijven aanklagen tot ieder voordeeltje van een ander waar ze zelf geen direct voordeel aan hebben is weggewerkt terwijl ze elders gewoon de eigen voordelen ongegeneerd bijeen blijven harken.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4272
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 128 keer
Bedankt: 172 keer
Recent bedankt: 2 keer

ivob schreef: 1 week geleden En van de kWh die je thuis kan laden is de "extra" winst het verschil tussen laadvergoeding en injectietarief (voor laden op PV) en het verschil tussen laadvergoeding en kost laden uit net (voor laden uit net).
Wanneer je thuis gaat laden op PV en (gelijktijdig) uit net dan moet je de extra berekenen op basis van beide systemen (om de werkelijke kost te bekomen).
Zo eenvoudig is het ook niet... ik ga m'n opgewekte PV stroom namelijk niet schenken aan de injectievergoeding... dan stop ik hem beter in de thuisbatterij om later aan volle prijs zelf te verbruiken. Feit is dat de werkelijke kost berekenen enorm complex is omdat er verschillende factoren meespelen die continue varieren (want ik kan een deel van m'n PV stroom in m'n batterij steken maar op een gegeven moment is die ook vol).

Enfin... we weten al langer dat jaloezie tov. de mensen die een salaris/bedrijfwagen hebben geen grenzen kent.
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6162
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 745 keer
Bedankt: 312 keer
Recent bedankt: 14 keer

Overproductie die je eerst in een thuisbatterij steekt kan je later ook niet aan de volle prijs verbruiken.
Een opgeslagen kWh is immers nooit een volledig te verbruiken kWh.

De eenvoudigste methode is PV productie over de laadpaal rechtstreeks te laden in de accu van de EV.
Gezien je deze niet geïnjecteerd hebt in het net, elders niet verbruikt heb noch elders opgeslagen is de netto winst de laadvergoeding minus de "misgelopen" injectievergoeding.
Of te laden uit het net en dan is het gewoon het verschil tussen netkost en laadvergoeding minus captar.

Alle andere methodes, omwegen en/of gemengde systemen maken het inderdaad nog moeilijker en complexer om te berekenen en verkleinen doorgaans de netto winst.
Sommige, afhankelijk van de meetmethode toegepast door de werkgever, beweren zelfs er verlies op te maken.
Wat ik persoonlijk niet begrijp want in geval van "verlies" op thuisladen ga je gewoon publiek of bij de werkgever laden.
Zoals iedere nuchter denkende werkmens met een salarisauto ook zal doen wanneer thuisladen te ingewikkeld en/of verlieslatend zou worden. Bij een overgroot deel van de werkgevers is er immers geen verplichting tot thuisladen en is dat laatste gewoon een extra (comfort)voordeel tav de werknemers.

Zoals ik al eerder schreef zal je - om het minder complex te maken - dus een afzonderlijke DM als SAP aan de laadpaal dienen te koppelen en de woning af te rekenen via een PAP. En dat brengt weer extra technische uitdagingen en vooral een meerkost met zich mee. En dat allemaal om een beetje nijd te kunnen afkopen waarbij de baten niet zullen opwegen tegen de gemaakte kosten.
Voor iedereen zo'n SAP geïnstalleerd gekregen heeft - indien technisch al mogelijk -ben je weer zoveel jaren verder dat het systeem van salariswagens waarschijnlijk ook weer herzien is.

Precies of er geen dringender problemen zijn aan te pakken dan voorkomen dat iemand met PV en thuislaadpaal voor salarisauto een paar euro extra zou overhouden dan de buurman zonder.

Jaloersheid en nijd beperkt zich uiteraard ook niet alleen tot diegenen met een salarisauto. Het komt telkens terug wanneer men denkt dat een ander een voordeel heeft waar men zelf niets aan hebt. De meeste mensen deugen dan ook niet. Ze voeren blijkbaar nog liever een autoritair/semi-communistisch systeem in dan een ander een euro extra te gunnen.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3565
Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
Uitgedeelde bedankjes: 172 keer
Bedankt: 328 keer
Recent bedankt: 3 keer

heist_175 schreef: 1 week geleden Geraakt staatsgereguleerde keuze voor energiecontracten niet stillekesaan uit uw suggestielijst?
Heb jij je energiefactuur al eens bekeken.
Die staat vol staatsgereguleerde items :angel:

En de stroman gaat neuten om een simpel berekeningske toe te voegen…
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 16261
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 518 keer
Bedankt: 1176 keer
Recent bedankt: 10 keer

Voor zij die de laatste paar jaar onder een steen geleefd hebben: de liberalisering van de energiemarkt in België dateert van 2003.
In Rusland en Turkije kiest de overheid wat je wel en niet mag doen, in Vlaanderen en België tot nader order niet.
Dus nee: de staat verplicht mij - tot op heden en in tegenstelling tot de natte droom van enkelen - niet tot het afsluiten van een energiecontract bij een bepaalde leverancier (Engie, Ecopower, ...) of van een bepaald type (vast, variabel, dynamisch, enkele/dubbele teller, ...). Wat mij betreft: houden zo.
Plaats reactie

Terug naar “Energie en duurzame ontwikkeling”