EV thuis laden: VAA

Discussieforum over energiebedrijven (elektriciteit en gas), zonnepanelen, windenergie en andere.
heist_175
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 518 keer
Bedankt: 1176 keer
Recent bedankt: 10 keer

Ik zal beginnen met een disclaimer: geen gezeur over EV's, geen gezeur over firmawagens. Geen gezeur over politiek.
Dit gaat over de VAA verrekening van EV's thuis op te laden.

https://www.fleet.be/thuis-laden-van-el ... eindelijk/
Thuis laden van elektrische bedrijfswagens: de omzendbrief die de fiscale behandeling verduidelijkt is er eindelijk!
De FOD Financiën publiceerde op vraag van minister van Financiën Vincent Van Peteghem een circulaire die de fiscale behandeling verduidelijkt van de kosten verbonden aan het thuisladen van elektrische bedrijfswagens. De circulaire is vanaf vandaag beschikbaar op de site van de FOD Financiën.
De circulaire verduidelijkt dat voor het berekenen van de werkelijke elektriciteitskosten gebruikt mag worden gemaakt van een vast bedrag per kWh, op voorwaarde dat dit vast bedrag per kWh niet meer bedraagt dan het toepasselijk CREG-tarief m.b.t. een huishouden met digitale teller en een verbruik van 8.000 kWh. Het maximaal vast bedrag per kWh wordt voor elk betrokken kwartaal bepaald per Gewest aan de hand van de woonplaats van de werknemer, zodat er slechts 4 keer per jaar een aangepast maximumtarief geldt.
Circulaire: https://www.minfin.fgov.be/myminfin-web ... 2dd90d72cc
27. Eerst wordt het vast bedrag per kWh voor een betrokken maand vastgelegd aan de hand van de gemiddelde commerciële elektriciteitsprijs all-in (14) op de kleinhandelsmarkt voor residentiële klanten met een huishouden met digitale teller, een elektrisch voertuig, een verbruik van 8.000 kWh/jaar en gemiddelde maandpiek van 7,36 kW, zoals door de CREG gepubliceerd in haar boordtabel op haar website voor die betreffende maand.
Boordtabel CREG: https://www.creg.be/nl/professionals/ma ... boordtabel
Je moet zoeken naar deze:
Afbeelding

Code: Selecteer alles

2025/09 €0,2911
2025/10 €0,2810
2025/11 €0,2940
En dit is de VREG: https://dashboard.vreg.be/report/DMR_Pr ... iteit.html
En die tarieven zijn iets hoger :)

2025/09 €0,31
2025/10 €0,30
2025/11 €0,30
- Hoe je dan het vaste bedrag voor de data-sharing moet verrekenen, snap ik niet zo goed.
- En moet je als Vlaming kiezen voor Vlaanderen of België?

Vlaanderen    België     België>Vlaanderen
2025/09   €0,2911     €0,3104      €0,0193
2025/10   €0,2810     €0,2997      €0,0187
2025/11   €0,2940     €0,3123      €0,0183
Dus Belgen krijgen bijna 2 cent per kWh meer dan Vlamingen?
Dat scheelt €7 per maand :o (voor 350kWh/maand laden)
Matt555
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 181 keer
Bedankt: 49 keer
Recent bedankt: 1 keer
Provider

https://www.hln.be/binnenland/nu-ook-of ... ~a111386b/

Nu ook officieel: fiscus treft regeling voor thuisladen van elektrische bedrijfswagen

In een rondzendbrief verduidelijkt de fiscus officieel de fiscale regels rond de terugbetaling van het thuisladen van een elektrische bedrijfswagen. Eerder hield minister Van Peteghem (CD&V) vast aan een terugbetaling van de werkelijke kosten, iets wat volgens bedrijven in de praktijk ondoenbaar was. Nu mogen ze toch beroep doen op een vast bedrag. Zonder de regeling moesten werknemers die thuis hun bedrijfswagen laden, honderden euro’s extra belastingen vrezen. Al geldt het nieuwe systeem slechts tijdelijk.
Robbe van Lier 06-12-24, 11:36 Laatste update: 13:18
Windows Tablet
Windows 10 Home 64-bit ,
Intel Core m3 7Y30 @ 1.10GHz 47 °C
Kaby Lake-U/Y 14nm Technology
RAM
8.00GB Single-Channel DDR3 @ 931MHz (14-17-17-40)
238GB Netac SSD 256GB (SATA (SSD))
Motherboard
CHUWI Innovation And Technology(ShenZhen)co.Ltd UBook Pro
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 754 keer
Bedankt: 151 keer
Recent bedankt: 7 keer

Weeral iets bijgeleerd.. 'VAA' = (bedrijfswagens)
"In my world, everyone is welcome, important, accepted, respected, encouraged, valued and....equal,
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 571 keer
Bedankt: 709 keer
Recent bedankt: 9 keer
Te Koop forum

Voordeel Alle Aard kan een bedrijfswagen zijn maar ook iets anders. Hier gaat het uiteraard over de salaris-EV's.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
Ratface
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 70 keer
Bedankt: 64 keer
Recent bedankt: 2 keer

Petrikske schreef: 5 maanden geleden Weeral iets bijgeleerd.. 'VAA' = (bedrijfswagens)
Voeding krijgen op het werk, gratis, kan evengoed een VAA zijn.
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 754 keer
Bedankt: 151 keer
Recent bedankt: 7 keer

Ik had die afkorting nog nooit gehoord, ik zal vermoedelijk voor alles moeten betalen. 😂
"In my world, everyone is welcome, important, accepted, respected, encouraged, valued and....equal,
tom35
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
Bedankt: 52 keer

Bwa wij betalen de salariswagen ook zelf, de kost van de lease gaat gewoon van het bruto loon..daarnaast komt dan de vaa omdat je geen belasting betaald op dat stuk loon dat je hebt laten vallen voor die wagen.

Tom
Nexus1980
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 75 keer
Bedankt: 39 keer
Provider

heist_175 schreef: 5 maanden geleden Dus Belgen krijgen bijna 2 cent per kWh meer dan Vlamingen?
Dat scheelt €7 per maand :o (voor 350kWh/maand laden)
Wees toch blij!
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 172 keer
Bedankt: 328 keer
Recent bedankt: 3 keer

tom35 schreef: 5 maanden geleden Bwa wij betalen de salariswagen ook zelf, de kost van de lease gaat gewoon van het bruto loon…
Neen, netto betaal je maar een deel van de kost.
De rest wordt gesponsord door de overheid.
R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 115 keer
Bedankt: 182 keer
Recent bedankt: 8 keer

De werkgever spaart de sociale zekerheid uit op dat bedrag.
Het is dus eigenlijk de uitholling van de sociale zekerheid. De vakbonden hebben dat blijkbaar niet door (of durven het niet te zien).
honda4life
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 213 keer
Bedankt: 391 keer
Provider

Het is een heel dubbel systeem, de werkgever heeft er alle belang bij dat er thuisgeladen wordt, dat is goedkoper dan publiek laden.
Fiscaal krijg je dit nooit tot in detail zuiver, dan moet ieder z'n eigen elektriciteitsfactuur opladen en begin maar eens de vaste kosten te scheiden en de extra capaciteitspiek.

Soms is iedereen beter af met een eenvoudiger en minder juist systeem dan te muggenziften over details, 't kost alleen maar veel tijd voor weinig te brengen en laat dat net al een probleem zijn; al onze overhead en het gebrek aan dingen te doen.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
tom35
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
Bedankt: 52 keer

duizend schreef: 5 maanden geleden
tom35 schreef: 5 maanden geleden Bwa wij betalen de salariswagen ook zelf, de kost van de lease gaat gewoon van het bruto loon…
Neen, netto betaal je maar een deel van de kost.
De rest wordt gesponsord door de overheid.
Bwa ik wil die discussie eigenlijk niet meer voeren maar de overheid betaalt juist niks...de overheid mist inkomsten en dat is een groot verschil.
Wat uitholling vd sociale zekerheid betreft, het zijn meestal de middenklasse en hoger die een salariswagen krijgen en dat zijn al netto betalsingbetalers...je weet wel de top 20 betreft verdienen betalen 80% vd belasting en blijkbaar is dat voor velen nog niet genoeg...
Als het allemaal zo fair zou zijn waarom zijn dan de pensioenen id prive afgetopt...Ik betaal veel meer dan het gemiddelde aan belasting, en ja ik ben voor een goede sociale zekerheid maar het moet van 2 kanten komen...En veel strenger optreden tegen misbruik.. ( dat van de ocmw in anderlecht is echt geen uitzondering) en ja iedereen moet bijdragen..
Iemand aan de dop, ziekenkas, pensioenen, wedde van ambtenaren, abbonement van de trein tram bus daar betaalt de staat effectief geld...voor mijn salariswagen betaalt die niks..
Dit is zo gek als zeggen dat de staat aan elke bewoner die gaat tanken gesponsord wordt omdat de benzine hier 30 tot 50 cent goedkoper is dan in nl of Frankrijk, idem met de gas... gaan we dat ook duurder maken dan..
Stel je maar voor dat je je kinderen 50e minder zakgeld geeft dat de buren doen aan hun kinderen..zeg je dan ook dat je kinderen je gezin sponsoren..

Tom
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 145 keer
Provider

Als je de reële kosten moet gaan terugclaimen, verlies je dan niet nog meer flexibiliteit mbt optimaal gebruik van het elektriciteitsnet? Op het moment dat de zonnepanelen volop aan het opbrengen zijn, kies je er vandaag vaak voor om je auto op te laden omdat dat een vrij flexibele verbruiker is, die kan op een redelijk korte termijn zijn opgenomen vermogen verhogen of verlagen. Ik zou ook de afwasmachine en droogkast kunnen opzetten, maar op het verloop van dat verbruik heb ik al een pak minder invloed. Met de forfaitaire terugbetaling zou ik zeggen: ik laad de wagen nu op en zal de afwasmachine vanavond wel laten draaien; een kWh is een kWh. Met een exacte terugbetaling laat ik liever TOCH mijn huishoudtoestellen gratis draaien, en zal ik mijn auto vanavond wel betalend opladen. Ook al is dat minder goed qua netbelasting. En dan komt Fluvius weer klagen dat ze in de problemen komen met hun laagspanningsnet...
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

tom35 schreef: 5 maanden geleden Bwa ik wil die discussie eigenlijk niet meer voeren maar de overheid betaalt juist niks...de overheid mist inkomsten en dat is een groot verschil.
Wat uitholling vd sociale zekerheid betreft, het zijn meestal de middenklasse en hoger die een salariswagen krijgen en dat zijn al netto betalsingbetalers...je weet wel de top 20 betreft verdienen betalen 80% vd belasting en blijkbaar is dat voor velen nog niet genoeg...
Als het allemaal zo fair zou zijn waarom zijn dan de pensioenen id prive afgetopt...Ik betaal veel meer dan het gemiddelde aan belasting, en ja ik ben voor een goede sociale zekerheid maar het moet van 2 kanten komen...En veel strenger optreden tegen misbruik.. ( dat van de ocmw in anderlecht is echt geen uitzondering) en ja iedereen moet bijdragen..
Iemand aan de dop, ziekenkas, pensioenen, wedde van ambtenaren, abbonement van de trein tram bus daar betaalt de staat effectief geld...voor mijn salariswagen betaalt die niks..
Dit is zo gek als zeggen dat de staat aan elke bewoner die gaat tanken gesponsord wordt omdat de benzine hier 30 tot 50 cent goedkoper is dan in nl of Frankrijk, idem met de gas... gaan we dat ook duurder maken dan..
Het komt op hetzelfde neer, zonder dat systeem had de overheid meer inkomsten en moesten er minder andere belastingen geheven worden. Het doel van het systeem is belastingen vermijden. Het gevolg is minder inkomsten voor SZ. Het is dusdanig absurd dat geen enkel ander land een systeem in deze mate kent. Belgisch surrealisme.

Ik wil er niet een discussie over de salariswagens van maken maar niet iedereen krijgt een salariswagen. Veel mensen die geen krijgen behoren ook tot die top 20. Ik heb zelf een salariswagen + laadpaal + laadkaart.

Men zou beter al de hoge pensioenen aftoppen ipv zoals nu alle pensioenen van ambtenaren aftoppen. Uiteraard komen dan ook de pensioenen van politici in het vizier :) Het probleem is dat pensioenen vaak te laag zijn, ipv ze te verhogen gaan we de pensioenen die niet te laag zijn verlagen, de rest krijgt uiteraard daar niets van te zien.

Dat tanken is bovendien een slecht voorbeeld want naast de salariswagen is er vaak ook nog een tank/laadkaart. En wees blij met de mensen die OV gebruiken want anders kon je met een wagen niet meer voor of achteruit.

Momenteel gebruikt men het systeem om de EV's sneller ingang te laten vinden en dat is aanvaardbaar maar eens iedere salariswagen een EV is valt dat uiteraard weg. De gemiste inkomsten door de transitie zullen goedgemaakt moeten worden en dan komen logischerwijze de EV-rijders in het vizier.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
8balljunkie
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 29 keer
Bedankt: 30 keer

honda4life schreef: 5 maanden geleden Het is een heel dubbel systeem, de werkgever heeft er alle belang bij dat er thuisgeladen wordt, dat is goedkoper dan publiek laden.
Fiscaal krijg je dit nooit tot in detail zuiver, dan moet ieder z'n eigen elektriciteitsfactuur opladen en begin maar eens de vaste kosten te scheiden en de extra capaciteitspiek.

Soms is iedereen beter af met een eenvoudiger en minder juist systeem dan te muggenziften over details, 't kost alleen maar veel tijd voor weinig te brengen en laat dat net al een probleem zijn; al onze overhead en het gebrek aan dingen te doen.
Het probleem is dat er 2 instanties zijn met elke hun eigen probleem namelijk de FOD Financiën en Vreg/Elia/netbeheerders.

FodFin zegt dat de werkelijke kosten moeten worden vergoed en in theorie is er met die stellings niets verkeerd.
De oplossing ligt daarvoor al lang op tafel, namelijk een 2 digitale meter. Jou werkgever zal dan zelf een contract afsluiten voor die 2de meter.
Het principe wordt in volgende video goed uitgelegd: https://www.youtube.com/watch?v=c_El7A4gE-g

Het probleem is dat de incentive voor het net onder controle te houden via het capaciteitstarief volledig weg valt voor die bedrijf EV's, wat een absolute horror is voor de VREG en de netbeheerders!
Ahja...waarom zou je met die EV rekening houden als de factuur toch voor je werkgever is, dus s'avonds thuis komen en direct laden aan 11kw of sommige zelfs aan 22kw.

Ik denk dat in de toekomst alle thuisladers (via bedrijf) verplicht worden om te communiceren met de netbeheerder en die gaat bepalen wanneer er geladen mag worden.
Maar dan komen we in een heel juridische wespennest van mag de netbeheerder dat wel doen, want de verantwoordelijkheid van de netheerder stopt aan de meter.
meon
Administrator
Administrator
Twitter: meon
Uitgedeelde bedankjes: 581 keer
Bedankt: 780 keer
Provider

8balljunkie schreef: 5 maanden geleden Het probleem is dat de incentive voor het net onder controle te houden via het capaciteitstarief volledig weg valt voor die bedrijf EV's, wat een absolute horror is voor de VREG en de netbeheerders!
Ahja...waarom zou je met die EV rekening houden als de factuur toch voor je werkgever is, dus s'avonds thuis komen en direct laden aan 11kw of sommige zelfs aan 22kw.
Meer nog, heel het idee dat je de stroom verbruikt op de plek waar je hem opwekt (aka zonnepanelen) wordt teniet gedaan en zelfs erger gemaakt omdat je opgewekte stroom naar het net zet én ondertussen via de andere teller stroom van het net moet plukken ipv dat je lokale productie kunt inzetten om op groene wijze jouw EV op te laden.
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 145 keer
Provider

Da's natuurlijk een beetje een side effect van hoe nettarieven berekend worden. Als je twee meters langs elkaar hebt staan en via de ene ben je stroom aan het injecteren en via de andere stroom aan het afnemen, dan gebruik je welgeteld 1 meter "elektriciteitsnet". Dus technisch gezien is dat nog altijd lokale productie. Maar je betaalt wel alsof de stroom vanuit Tihange moet komen...
Met de evt uitzondering van monofasige netten waarbij de injectie en afname elk op een andere fase gebeuren.
8balljunkie
Pro Member
Pro Member

meon schreef: 5 maanden geleden Meer nog, heel het idee dat je de stroom verbruikt op de plek waar je hem opwekt (aka zonnepanelen) wordt teniet gedaan en zelfs erger gemaakt omdat je opgewekte stroom naar het net zet én ondertussen via de andere teller stroom van het net moet plukken ipv dat je lokale productie kunt inzetten om op groene wijze jouw EV op te laden.
Klopt volledig, de hele participatie van het net te balanceren via je eigen capaciteit's tarief valt gewoon weg. De Vreg lanceerde het capaciteitstarief voor de warmtepompen en de elektrische auto's om het net niet te overbelasten.
Als dan straks al 670.000 bedrijfswagens die potentieel EV's kunnen zijn daardoor uit de boot vallen, dan zitten ze daar met een serieus probleem.
SpecialK schreef: 5 maanden geleden Da's natuurlijk een beetje een side effect van hoe nettarieven berekend worden.
Ja dat is inderdaad logisch, maar vooral nadelig voor het net deftig te kunnen balanceren.
Die aparte digitale meter heeft altijd het zelfde capaciteitstarief, namelijk het maximaal laadvermogen van de EV.
Dus of je nu snachts of savonds laadt er is geen verschil op dat vlak en dat is een groot probleem voor de netbeheerders en de VREG.
pfuhu
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 78 keer
Recent bedankt: 4 keer
Te Koop forum

Een VAA willen invoeren omdat er werknemers toevallig iets zouden kunnen verdienen dat niet belast is (= gemiste inkomsten = een soort kost). Maar men vergeet idd de maatschappelijke kost als men wél de juiste kosten wil laten betalen aan de werknemer.

Zoals hier al aangehaald: Wagens gaan dan niet meer geladen worden aan een beperkter vermogen (capaciteitstarief!) of op minder dure momenten (nachttarief en dynamisch tarief), maar gewoon op vol vermogen ingeplugd worden als mensen van hun werk thuiskomen (typisch de piek van de uurprijzen van een dynamisch tarief). Er gaat ook geen enkele incentive meer zijn om je eigen PV-stroom te gebruiken.

En al dat geklaag over "salariswagens kosten miljarden": zoek u zelf een job waar je een salariswagen voor krijgt. Het staat iedereen vrij om dat te doen. Ik klaag ook niet over dienstencheques die miljarden kosten (als ik dezelfde denkwijze gebruik) en die ik niet gebruik ...
Stellen dat al die belastingen die nu gemist worden door de salariswagens netto naar de staat zullen vloeien is een utopie. We zijn allemaal Belgen en we zullen het allemaal individueel proberen te optimaliseren. Hier zou dan de EV buiten vliegen en vervangen worden door een goedkope vervuilende wagen (allicht een oude occasie). Wég incentive om het Belgische wagenpark te vergroenen. En qua BTW, BIV, ... etc zal er ook veel misgelopen worden omdat het type wagens in het Belgische wagenpark opeens énorm zal wijzigen.
heist_175
Moderator
Moderator

8balljunkie schreef: 5 maanden geleden Het probleem is dat er 2 instanties zijn met elke hun eigen probleem namelijk de FOD Financiën en Vreg/Elia/netbeheerders.

FodFin zegt dat de werkelijke kosten moeten worden vergoed en in theorie is er met die stellings niets verkeerd.
De oplossing ligt daarvoor al lang op tafel, namelijk een 2 digitale meter. Jou werkgever zal dan zelf een contract afsluiten voor die 2de meter.
Dat lijkt een oplossing, maar is het niet per sé :).
Want in dat concept, gaan heel wat woningen een 2de digitale meter moeten "krijgen".
Wie gaat dat betalen?
Wie heeft daar de plaats voor?
Wanneer heeft Fluvius daar de mensen voor (los van het materiaal)?
Het probleem is dat de incentive voor het net onder controle te houden via het capaciteitstarief volledig weg valt voor die bedrijf EV's, wat een absolute horror is voor de VREG en de netbeheerders!
Niet noodzakelijk. Uw werkgever beheert dan het laden, waardoor de incentive verhuis van de werknemer/particulier naar de werkgever/bedrijf. Die kunnen alles nog makkelijker beheren, in samenspraak met Fluvius/VREG.
En niet wezenlijk anders dan vandaag: als particulier heb je er toch belang bij om uw EV op te laden aan een laag vermogen, zodat het capaciteitstarief niet de pan uit swingt?

De huidige regelgeving: "je moet de werkelijke kost nemen, behalve als het niet kan, dan mag een forfait ook", is gedoemd om voor altijd te blijven.
Waarom zouden werkgevers bijkomend betalen voor extra meters etc, als de huidige regeling prima werkt?
Waarom zou de regering een sterke incentive afpakken van particulieren die meer PV willen leggen, om hun EV "gratis" op te laden?
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Het systeem van dubbele meters is inderdaad onzin omdat de huidige oplossing beter werkt en minder kost.
pfuhu schreef: 5 maanden geledenEn al dat geklaag over "salariswagens kosten miljarden": zoek u zelf een job waar je een salariswagen voor krijgt. Het staat iedereen vrij om dat te doen.
Heel realistisch :roll:

Eens de transitie voor salariswagens naar EV volledig is zal men beginnen met de afbouw van het voordeel in een uitdoofscenario. Salariswagens zullen dan nog altijd kunnen maar minder voordelig zijn. Het is niet houdbaar om enerzijds wagens te subsidiëren voor mensen die er eentje kunnen veroorloven terwijl anderen er geen meer kunnen veroorloven.

De mensen die overstappen naar EV via salariswagen gaan niet terug naar ICE, niemand gaat vrijwillig achteruit. Ze kopen eerder een eigen EV maar misschien een goedkoper model.
jutuiz
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 212 keer
Bedankt: 63 keer

De discussie gaat hem vooral over het feit dat de fiscus wil belasten op de "echte kost". Dat wil zeggen, mensen van wie de electriciteitsrekening (terugdraaiende teller) effectief op nul uitkomt over 1 jaar gemiddeld, die mogen eigenlijk niets aanrekenen aan hun werkgever / hun vennootschap. Quid hele discussie over "jamaar, en de hele investering voor die zonnenpanelen,... wat daarmee?"; Laten we die discussie ook niet voeren.

Ik heb wel indruk dat de regeling die nu getroffen wordt ongeveer 25% onder de prijs zit die ik tot nu toe aanrekende (en dat was een soortgelijk systeem op basis van de CREG website). En ik heb de indruk dat dit ook onder de effectieve prijs van de electriciteit zit.

Met andere woorden... dit is een incentive om extern te gaan opladen als je het mij vraagt.

PS: ik vind het verhaal "de gewone mens kan zich geen electrische wagen veroorloven" toch al een jaar voorbij gestreefd. Ik denk vooral dat de gewone mens zich geen electrisch wagen wil veroorloven.
8balljunkie
Pro Member
Pro Member

heist_175 schreef: 5 maanden geleden Dat lijkt een oplossing, maar is het niet per sé :).
Want in dat concept, gaan heel wat woningen een 2de digitale meter moeten "krijgen".
Wie gaat dat betalen?
Wie heeft daar de plaats voor?
Wanneer heeft Fluvius daar de mensen voor (los van het materiaal)?
Er is al lang sprake over 2de digitale meters of submeters om aparte contracten af te sluiten voor warmtepompen of EV's.
Dit zijn dan aparte toestellen of het verbruiks toestel zal zelf zo'n meter bevatten.
https://www.livios.be/nl/artikel/100411 ... gle.com%2F
heist_175 schreef: 5 maanden geleden Waarom zouden werkgevers bijkomend betalen voor extra meters etc, als de huidige regeling prima werkt?
Dat is een tijdelijke regeling er staat ook in het HLN artikel het volgende:
Al blijft het volgens de minister een tijdelijke toegift, tot technologische hulpmiddelen zoals een submeter met afzonderlijk stroomcontract de werkelijke terugbetaling mogelijk maken. “De ontwikkeling van nieuwe technologische hulpmiddelen moet deze tolerantie op termijn overbodig maken. We zien nu al dat nieuwe technologieën op de markt komen, maar dat ze nog volop in gebruik moeten worden genomen”, klinkt het.
heist_175
Moderator
Moderator

Weet je hoeveel koterijen in de Belgische fiscale wetgeving "tijdelijk" zijn?
honda4life
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 213 keer
Bedankt: 391 keer
Provider

Zo moeilijk is het ook niet inderdaad om te meten na de meter, net zoals deze draadloos met de gas- of watermeter kunnen communiceren.

Alsook is het in Duitsland verplicht vanaf een bepaald vermogen je laadpaal te verbinden met het internet zodat deze door de netbeheerder ook gereduceerd kunnen worden indien nodig (dat is ten minste vooruit proberen denken).
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
heist_175
Moderator
Moderator

Enig idee hoe lang er aan de digitale meter (met draadloze doorsturing van gegevens) "gewerkt" is?
Meten is niet moeilijk. Een systeem opzetten dat min of meer waterdicht is, is nog wel andere koek.
Volgens mij gaan we de komende 8-10 jaar nog met een "forfait van de CREG" vergoed worden.
En de oplossing gaat zijn dat rekenen met het forfait langzaamaan minder interessant gemaakt gaat worden (elk jaar 10% minder).

Fluvius zal dat wel goed vinden: ik "verkoop" mijn overschotstroom dan aan "het net" en een halve meter verder koopt mijn werkgever dat over aan de volle pot.
Fluvius en Elia passeren langs de kassa, over mijn bekabeling.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 128 keer
Bedankt: 172 keer

jutuiz schreef: 5 maanden geleden Ik heb wel indruk dat de regeling die nu getroffen wordt ongeveer 25% onder de prijs zit die ik tot nu toe aanrekende (en dat was een soortgelijk systeem op basis van de CREG website). En ik heb de indruk dat dit ook onder de effectieve prijs van de electriciteit zit.
Volgens mijn berekeningen brengen de CREG tarieven enkele centen op... maar die "winst" ben je terug kwijt aan je extra capaciteitstarief (maar dat heb je dan weer zelf in de hand, ik laad hier eigenlijk meestal gewoon aan 1.4 kWh).

Toegevoegd na 1 minuut 31 seconden:
heist_175 schreef: 5 maanden geleden Fluvius zal dat wel goed vinden: ik "verkoop" mijn overschotstroom dan aan "het net" en een halve meter verder koopt mijn werkgever dat over aan de volle pot.
Een incentive om zelf een batterij te plaatsen :wink:

Trouwens twee aparte meters... daar haat het idee van V2H (al lijkt me dat voor bedrijfswagens so ie so al een complex gegeven).
heist_175
Moderator
Moderator

Ondertussen kan je al enige tijd het tarief berekenen voor Q2, denk ik.

Uit de wettekst: §28 https://www.minfin.fgov.be/myminfin-web ... 2cc/c%2F77
Q1: 08+09+10
Q2: 11+12+01

En dan de boordtabel van de CREG https://www.creg.be/sites/default/files ... 202501.pdf
2024/11: 29,40
2024/12: 32,04
2025/01: 34,38
gemiddelde = 31,94

Dus verwacht ik dat we voor Q2 €0,3194 als vergoeding krijgen?
pfuhu
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 78 keer
Recent bedankt: 4 keer
Te Koop forum

heist_175 schreef: 5 maanden geleden Enig idee hoe lang er aan de digitale meter (met draadloze doorsturing van gegevens) "gewerkt" is?
Meten is niet moeilijk. Een systeem opzetten dat min of meer waterdicht is, is nog wel andere koek.
Volgens mij gaan we de komende 8-10 jaar nog met een "forfait van de CREG" vergoed worden.
En de oplossing gaat zijn dat rekenen met het forfait langzaamaan minder interessant gemaakt gaat worden (elk jaar 10% minder).

Fluvius zal dat wel goed vinden: ik "verkoop" mijn overschotstroom dan aan "het net" en een halve meter verder koopt mijn werkgever dat over aan de volle pot.
Fluvius en Elia gaan daar helemaal niet content mee zijn.

Ja, als de zon schijnt en je laadt in hetzelfde huis, dan passeren ze volledig langs de kassa.

MAAR: als ik in de winter om 17u thuiskom en mijn laadpaal wordt volledig door mijn werkgever betaald, dan is voor mij elke incentive weg om 1) op momenten te laden dat het nu wél interessant is met mijn dynamisch tarief en 2) mijn capaciteitstarief te beperken. Dan gaat de auto om 17u aan de laadpaal hangen op het vermogen dat mijn aansluiting geeft (17kW) ...
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 745 keer
Bedankt: 312 keer
Recent bedankt: 14 keer

Ja, als de zon schijnt en je laadt in hetzelfde huis, dan passeren ze volledig langs de kassa.
Deze begrijp ik niet.
Wanneer de zon schijnt en ik laad de EV aan de laadpaal van het huis passeer ik langs de kassa.
Niet de werkgever, niet de CREG, niet de netbeheerder en niet de energieleverancier.

Wanneer de auto er door de dag niet is maar de zon wel scheen en de voorspelling is dat de volgende dag de zon weer zal schijnen zal ik na 17:00 uur de door de dag opgespaarde energie overhevelen in de accu van de EV.
Dan passeer ik weer langs de kassa en kan ik de volgende dag de PV-energie terug opsparen voor 's avonds.
Is de volgende dag de EV wel thuis dan gaat de PV energie uiteraard rechtstreeks via de laadpaal van de werkgever in de accu van de EV en wordt er nog meer langs de kassa gepasseerd.

In de winter, wanneer de zon onvoldoende schijnt om woning plus salarisauto van energie te voorzien ga ik het capaciteitstarief ook niet onnodig opdrijven naar 17 kW. Dat capaciteitstarief wordt immers niet vergoed door de werkgever. Dan gaat de EV gewoon opladen op de parking van de werkgever of met de laadkaart van de werkgever aan om het even welke publieke laadpaal.

Het proefballonnetje van "Stroohm" om door hen maar op kosten van de werkgevers bij werknemers een bijkomende digitale meter te plaatsen waarop de werkgever dan een contract afsluit is al afgevoerd.
En daar dreigt "Stroohm" nog eens extra de dupe van te worden. :angel:
(Het bericht waarop je reageerde is al drie maanden oud en inmiddels achterhaald door de nieuwe feiten.)
Laatst gewijzigd door ivob 2 maanden geleden, in totaal 1 gewijzigd.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
heist_175
Moderator
Moderator

pfuhu schreef: 2 maanden geleden als ik in de winter om 17u thuiskom en mijn laadpaal wordt volledig door mijn werkgever betaald(...)
Jij kiest nog altijd zelf wanneer je de EV aan de laadpaal hangt:)
heist_175
Moderator
Moderator

heist_175 schreef: 2 maanden geleden Dus verwacht ik dat we voor Q2 €0,3194 als vergoeding krijgen?
https://www.fleet.be/thuisladen-met-bed ... -van-2025/
Forfaitaire bedragen van toepassing (april-juni 2025)
Voor het tweede kwartaal van 2025 zullen de vergoedingsplafonds stijgen. Ze zijn als volgt vastgesteld, onder voorbehoud van bevestiging:
Vlaanderen: 0,3194 €/kWh
Brussel: 0,3584 €/kWh
Wallonië: 0,3617 €/kWh
Dan maak ik er alvast geen verlies op met een vast afnametarief van 0,32
Al reken ik erop dat Q2 dermate zonnig is, dat ik altijd met overschotstroom kan laden.
Gisteren kon ik niet telewerken en 55kWh moeten injecteren :)
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 745 keer
Bedankt: 312 keer
Recent bedankt: 14 keer

Beetje onlogisch om de actuele vergoedingen te baseren op een periode lang ervoor. :angel:
Lagere vergoeding tijdens een periode van minder (over)productie.
Hogere vergoeding tijdens het kwartaal dat doorgaans de hoogste (over)productie laat zien. :beerchug:

Zo wordt je als prosument met een BEV slapend (iets) rijk(er). :banana:
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
Tomsworld
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 96 keer
Bedankt: 244 keer
Provider

Weet iemand ook nog waar ik het tarief van december 2024 kan vinden ?
heist_175
Moderator
Moderator

Tomsworld schreef: 2 maanden geledenhet tarief
Welk tarief?
Het CREG-tarief? https://www.creg.be/nl/professionals/ma ... boordtabel
En klik wat meer naar onder op "Boordtabellen van de vorige maanden"

Of het maximaal tarief waartegen uw werkgever u mag vergoeden?
Voor 1/1/2025 was er niet echt een limiet.
De wettekst stelt zelfs uitdrukkelijk dat ze "coulant" gaan zijn
VI. Terugbetalingen vóór 01.01.2025

41. De administratie zal de terugbetalingen van elektriciteitskosten die betrekking hebben op de periode vóór 01.01.2025 met een zekere soepelheid beoordelen wanneer dergelijke terugbetalingen te goeder trouw zijn uitgevoerd met gebruikmaking van de boordtabel van de CREG (19).

(19) Overeenkomstig het antwoord van de minister op de parlementaire vraag nr. 33, gesteld door Volksvertegenwoordiger Steven Coenegrachts, CRIV 56 PLEN 006, blz. 8-9.
https://www.minfin.fgov.be/myminfin-web ... %B3%C3%B3r
Tomsworld
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 96 keer
Bedankt: 244 keer
Provider

Ok ga eens kijken - maar ik kan idd nu ook kijken wat mijn elektriciteit die maand was - alhoewel het een gesplitste maand was deels dyn / deels variabel tarief. Is voor eenmanszaak dus moet gewoon ff kijken wat ik doorgeef.
heist_175
Moderator
Moderator

Ondertussen enkele thuislaadsessies gemeten: wat gaat er aan stroom door mijn zekering en wat gaat er in mijn auto in de batterij.
Daar zit toch +/- 10% verschil op. Bij publiek AC-laden is dat overigens ook het geval.

Aangezien mijn werkgever voortgaat op de laadinformatie van de boordcomputer,
en aangezien ik een (afname)tarief heb van 32cent,
moet de CREG-vergoeding in mijn geval al meer dan 35cent krijgen om break-even te zijn.

Niet verwonderlijk dus dat heel wat mensen niet thuis "durven" laden:
https://www.fleet.be/een-werknemer-op-v ... -thuis-op/
Volgens een studie van MobilityPlus, een van de grootste operatoren van oplaadpunten in België, gebruikt 26% van de werknemers met een thuislaadpunt het slechts drie keer per maand of helemaal niet.
Ik laad dus enkel op met overschotstroom: dan is het kiezen tussen exporteer overschotstroom aan 6cent of EV-laden aan 28.8 (90% van 32,2). Easy peasy.
Eens ik geen overschotstroom meer heb, zal het laden worden aan de publieke lader (@ 70cent). Toch raar dat werkgevers niet doorhebben dat het huidige systeem met het schraaptarief van de CREG hen bakken geld kost?
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 42 keer
Bedankt: 79 keer

Als je laadpaal mid gecertifieerd is dan is er geen echte reden waarom je werkgever naar de teller van de auto kijkt toch?

Hier wordt de bedrijfs hybride publiek geladen met shell recharge kaart. Laadpalen worden niet meer gesponsord door de werkgever.
Laatst gewijzigd door liegebeestig 1 maand geleden, in totaal 1 gewijzigd.
heist_175
Moderator
Moderator

liegebeestig schreef: 1 maand geleden Als je laadpaal mid gecertifieerd is dan is er geen echte reden waarom je werkgever naar de teller van de auto kijkt toch?
Gemak.
Ze lezen - via een pokkedure intermediary en via VIN - de boordlader uit.
Die data krijgen ze in een dashboard aangeleverd, waarop ze dan de uitbetaling baseren.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 128 keer
Bedankt: 172 keer

heist_175 schreef: 1 maand geleden Ze lezen - via een pokkedure intermediary en via VIN - de boordlader uit.
Die data krijgen ze in een dashboard aangeleverd, waarop ze dan de uitbetaling baseren.
Soms via Eevee mobility ? Op zich een handig systeem omdat je niet langer gebonden bent aan een laadpaal of backend... maar je hebt natuurlijk de overhead.

Klagen bij je werkgever zou ik zeggen dat dit systeem niet correct is (en het platform maar per type wagen een correctie laten uitvoeren).
Plaats reactie

Terug naar “Energie en duurzame ontwikkeling”