Dizzy schreef: 2 maanden geleden
Alles heeft een prijs, dus ook met een wagen rijden. Als je absoluut op de drukste momenten wil rijden dan moet je daar zelf de gevolgen van dragen.
IS het voor je werk dan kan je werkgever inspringen of je kan een andere job zoeken maar er is altijd een reeds bestaand alternatief. Het punt is dat men geen alternatief wil maar gewoon verder de eigen goesting doen ongeacht de gevolgen voor iedereen buiten zichzelf.
Dat is toch een bewijs dat het een platte belasting is?
Je zegt dat je die belasting wilt doen om auto's uit het verkeer te halen, maar de werkgever gaat het dus weer compenseren, waardoor het effect weer nul is...
En een andere job zoeken dichter bij huis, ik dacht dat we regio's met hoge werkloosheid vlakbij de taalgrens juist wilden aanmoedigen om in het andere landsgedeelte te gaan werken.
Die gaan we dus nu weer ontmoedigen...
Toegevoegd na 2 minuten 50 seconden:
Wie treinen als beestenwagons beschouwd geeft daardoor zelf duidelijk aan dat men eigenlijk geen alternatief wenst.
Wat moet je anders zeggen van een vervoersmiddel waar je niet kunt zitten en urenlang moet rechtstaan?
Die benaming heb ik niet als eerste gebruikt, maar ik vind ze een goede benaming voor ons openbaar vervoer.
In Nederland zou ik ze niet zo noemen.
Het gaat dus niet over een afkeer voor treinen, maar zoals ze hier (niet) werken.
Toegevoegd na 2 minuten 16 seconden:
De prijs is op zoveel manieren een goede regulator, waarom zou dat in het verkeer anders zijn.
Omdat je alleen gedrag kunt reguleren als er een keuze is.
Als men u gaat belasten op de hoeveelheid lucht die je inademt, dan is dat een platte belasting, want die kun je nauwelijks reguleren.
Woon/werkverkeer zwaar belasten, wat je gaat doen met zo'n rekeningrijden, zal maar weinig verandering teweegbrengen, omdat de meeste mensen niet zomaar kunnen kiezen wanneer ze het werk aanvatten/stoppen.
Dus is het een platte belastingverhoging.
Toegevoegd na 6 minuten 22 seconden:
Klopt, men moet niet zagen over de Walen maar zelf zorgen dat wij onze stations aanpassen aan de behoeften van vandaag.
Qua weginfrastructuur vind ik toch dat Vlaanderen het beter doet dan Wallonië.
Je moet eens van West-Vlaanderen naar Henegouwen rijden.
Waar je je hier over beklaagt dat men altijd maar putjes opvult in plaats van het wegdek eens structureel te verbeteren, kom je daar veel wegen tegen waar men zelfs de putten niet opvult.
Toegevoegd na 1 minuut 33 seconden:
DarkV schreef: 2 maanden geleden
mgo72 schreef: 2 maanden geleden
Ik ben nu tegen rekeningrijden want de overheid bouwt mooie stations ipv enkel barakken voor veevervoer.
... en voor men rekeningrijden gaat invoeren zal ons OV vervoer een parel voor gans de wereld zijn... NOT dus maar hou je oogkleppen maar op
Ik kom wel terug als je iedere dag mag betalen om er niets voor in de plaats te krijgen maar dat zijn we in Belgie wel meer gewoon zeker.
Ja, en dan gaan diezelfde die nu rekeningrijden ophemelen schrijven dat wij Belgen graag betalen...
Maar als je geen oogkleppen draagt en ertegen bent, dan ben je zogezegd conservatief.
Toegevoegd na 2 minuten 20 seconden:
CCatalyst schreef: 2 maanden geleden
Weer een uur afgenomen van je leven.
Dat is je eigen keuze, niemand verplicht je om in de file te staan... waarom stap je vandaag al niet over op het OV ipv. te wachten tot men je dwingt ?
En om het nogmaals te herhalen... betalen voor rekeningrijden is geen garantie op geen files !
Ja, inderdaad.
Het is wel heel grappig dat men het voorstelt alsof men geen OV kan gebruiken, tenzij men u een loodzware taks oplegt.
Dan is het toch wel duidelijk dat het die andere is die noodgedwongen de beestenwagen op mag, terwijl hij een kwartiertje vroeger op zijn bestemming is...
Toegevoegd na 4 minuten 17 seconden:
Als zij die kunnen kiezen
Oei, ga je daar al een strategie op baseren... ik denk dat rekeningrijden nog een harde ontnuchtering voor je gaat worden.
Enfin, ik ga me onthouden uit deze thread... buiten wat wishfull thinking en megalomane projecten die fout gaan lees ik hier toch niets nieuws.
Ik snap het.
De voorstanders van rekeningrijden doen aan wishful thinking en negeren alle reality checks.
Het is hopeloos, zo raken we nergens.
En ze hebben één troost, als men het invoert en de files staan er nog altijd of ze worden nog langer, dan kan men altijd beweren dat zonder rekeningrijden het nog veel erger zou geweest zijn.
Niemand die het kan controleren...
Toegevoegd na 3 minuten 59 seconden:
ivob schreef: 2 maanden geleden
Slim rekeningrijden heeft juist als doel het verkeer te spreiden in de tijd en locatie met als incentive geld.
Ik heb nog niets slims gehoord aan het rekeningrijden zoals het hier wordt voorgesteld.
Platte belastingverhoging, dat wel.
Ter info: in het bedrijf dat ik van nabij ken is de dag dat er bij voorkeur niet thuis gewerkt wordt in de eerste plaats de vrijdag en dit gevolgd door de maandag. De dag dat werknemers met schoolgaande kinderen bij voorkeur thuis werken is niet de maandag en de vrijdag maar de woensdag.
Ik zeg niet dat dit in ieder bedrijf zo is maar het is in elk geval gebaseerd op eigen ervaring en niet op vermoedens.
Je weet zogezegd zoveel meer, maar komt uit op dezelfde dagen.
Het punt dat ik maakte blijft dus geldig: spreid dit over meer dagen van de week.
Je kunt met meerdere bedrijven afspreken: bedrijf A op maandag en vrijdag, bedrijf B op dinsdag en donderdag, bedrijf C op woensdag en vrijdag, enz.
Dan heb je iedere werkdag minder verkeer, in plaats van vooral op maandag en vrijdag.
Iedereen zijn eigen insteek maar niet iedereen ziet werken als een bestraffing en niet iedereen ziet het als een noodzaak om tijdens de spitsuren zich individueel met een auto te verplaatsen om te kunnen werken.
Je verdraait mijn woorden, het gaat over de belasting op woon-werkverkeer die je krijgt met rekeningrijden, die een bestraffing is van het feit dat je gaat werken.
Toegevoegd na 13 minuten 51 seconden:
boulder schreef:Ik denk dat maar weinig mensen die uren kunnen mijden.
Wat jij denkt maakt het nog niet tot een omkoombaar feit voor anderen.
Je moet niet zeveren, er zijn maar weinig mensen die die mogelijkheid hebben.
En zij die die mogelijkheid wel hebben, maken daar nu ook gebruik van.
Soms hebben mensen werkuren die variëren van 7 tot 10 beginnen, en dan van 16 tot 19 stoppen, maar dat is dan zowat het maximum, en dat is zeker niet in elke sector het geval.
Maar of die flexibele uren er zijn, ligt niet in handen van de werknemer.
Rekeningrijden dient de massa dan ook aan te zetten tot gedragsverandering en dat vergt eerst een veranderende mindset.
Wie niet bereid is het eigen "denken" te wijzigen en daardoor niet bereid is tot gewijzigd gedrag betaalt daar dan gewoon de rekening voor.
Nog eens: het is niet de werknemer die zijn uren kiest.
Als de werkgever met vaste werkuren werkt, is die keuze al niet beschikbaar.
En als ze beschikbaar is zijn de onder- en bovengrenzen in handen van de werkgever.
Dus stop maar met doen alsof het met gebrek aan intelligentie van die werknemer te maken heeft.
Wie daartoe wel in staat is wordt - toch met een slimme vorm van rekeningrijden - voor beloond.
Dus word je gestraft als je in een sector werkt met vaste werkuren.
boulder schreef:Sedert wanneer zijn de werkuren de eigen keuzes van de werknemers?
Sedert mensen voor zichzelf kunnen denken en daar ook naar handelen.
Of men van die keuzevrijheid gebruik wil maken moet iedereen maar voor zichzelf uitmaken.
Nu doe je de waarheid geweld aan.
Volgens dat ik lees heeft
6 op de 10 bedienden flexibele uren.
Het spreekt vanzelf dat dat bij arbeiders veel minder evident is.
Dat iedereen dus zomaar kan kiezen, heb jij maar zomaar uit je duim gezogen.
Zowel mijn huidige partner als ikzelf kiezen momenteel de werkuren overwegend zelf.
2 voorbeelden, en dat extrapoleer je dan naar heel de bevolking.
Het stelt niets voor, zoals hierboven blijkt.
Sommigen zien in zowat alles een aanleiding om er een probleem van te maken terwijl anderen, over dezelfde materie, steeds een oplossing zien en niet zozeer alleen een probleem.
Sommigen zoals jij verzinnen gewoon ter plekke zaken, en baseren zich daarop om wilde claims te doen.
Het kan net een andere wijze van berekening zijn waarbij mensen die niet wars zijn van veranderingen in vergelijking met het huidige systeem beloond worden en alleen zij die niet willen veranderen de rekening voor hun conservatisme gepresenteerd krijgen.
Nog eens: de werknemer beslist NIET over zijn werkuren.
Als uw werkgever zegt dat je geen flexibele uren hebt, dan heb je niets te beslissen.
Ik vraag mij af hoe je dat dan deed met die wekenlange stakingen onlangs?
Door oplossingsgericht te denken ipv in onoplosbare problemen en flexibel daarmee om te gaan?
[/quote]
Mooie truc om niet de waarheid te moeten zeggen: dat hij dan gewoon de auto nam, en ook in de file ging gaan staan.
Toegevoegd na 1 minuut 20 seconden:
In de volgende trein, die vanuit Antwerpen mocht ik zeker een half uur rechtstaan tot er een zitplaats vrijkwam.
Het is niet voor niets dat sommigen dit "beestenwagens" noemen.
Ook dat zegt veel over de persoonlijke ingesteldheid.
Wie af en toe op het OV eens een half uurtje dient recht te staan en zich dan al als een beest behandeld voelt is wel heel veel luxe rond de eigen persoon gewend.
Indien dat al problematisch is kan je inderdaad beter met de eigen auto in de file gaan staan. En uiteraard de prijs daarvoor betalen. Ook luxe heeft doorgaans een prijs.
Ja, wat een luxe zeg, dat je niet aan de ingang vastzit, al rechtstaand urenlang.
Als je natuurlijk alles normaal vindt...