Avenger 2.0 schreef: 3 weken geleden
Ik vind persoonlijk een full-house backup wat overkill.
Gezien het duidelijk een persoonlijk standpunt is correct verwoord.
Persoonlijk vind ik dan weer het tegenovergestelde van toepassing.
Gebeurtenissen en verwachtingen gebaseerd op het verleden geven geen garanties op de toekomst.
Bv. de geopolitieke situatie en digitale technologie en de kwetsbaarheid die daarmee gepaard gaan zijn niet meer hetzelfde als in het verleden.
Je kan je toch niet indekken tegen alle potentiële problemen.
Nee, maar wel tegen zoveel mogelijk waarschijnlijkheden en in je eigen stroomvoorziening kunnen voorzien is één van de gemakkelijkste oplossingen. Waarom zou je het laten wanneer het technisch mogelijk is, je de plaats hebt en het budget geen impact heeft op de rest van je leven?
Als de netspanning in de winter langdurig wegvalt zal het zeer moeilijk zijn om zelfvoorzienend te blijven
Voor sommigen blijkbaar wel en voor anderen niet meer dan eenmalig een paar uurtjes werk.
En moeilijk kan ook. Er is geen enkele verplichting om steeds voor de weg van de minste weerstand te kiezen.
Diegenen die dat doen zijn doorgaans ook bij de eersten om bij de eerste de beste tegenslag het handje op te houden voor bijstand van anderen in se de overheid (cfr. de laatste "energiecrisis").
Ipv het handje op te moeten houden en steun te vragen bij de overheid heb ik dankzij o.a. de thuisbatterij nog extra geld verdiend aan zo'n crisis en de extra premies zelfs kunnen uitdelen aan zij die het echt nodig hadden (en uiteraard niet aan diegenen die wel kunnen maar gewoon niet willen).
en moet je ook een diesel-generator hebben.
Kan, maar je moet helemaal niets. Er zijn nog voldoende andere opties mogelijk.
Mijn aggregaat was dit jaar bv. alleen in de maand januari actief en de verwachting is dat hij ook in december nog eens moet bijspringen. Dat is partieel 2 maanden van de 12 dus niet eens een volledige winter.
De ene situatie is duidelijk de andere niet.
Een stationaire thuisaccu met voldoende vermogen en opslagcapaciteit moet ook niet meer kosten dan enkele aan elkaar gekoppelde PIB's waar je dan nog steeds minder vermogen en opslagcapaciteit ter beschikking hebt.