Home Assistant start niet meer op

Voor discussies en hulp met je smarthome en automatisering kan je hier terecht. DE plaats voor alles over home assistant, Philips hue, Zigbee, Sonoff, ...
Plaats reactie
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1001 keer
Bedankt: 3720 keer
Recent bedankt: 19 keer
Provider

Eigenlijk zou ik moeten schrijven:
- Home Assitant blokkeert of
- Home Assistant niet meer bereikbaar

Situatie
  • Home Assistant op een RPI (ik denk RPI3, hoe kan ik dat zien welke RPI?)
  • 64 GB USB 3.0 stick
Systeem draait al sedert één jaar zonder problemen
Het was al een hele leerkurve om een en ander te installeren, maar ik ben volkomen leek in Linux, en zit nu in de sh**t :-(

Volgende integraties of addons waren geinstalleerd
  • Fox ESS (waarmee ik alles kon opvolgen wat betreft zonnepanelen (oa bron voor energie dashboard)
  • Kia/Hyndai (EV)
  • Fritzbox (onder andere sturen switchen van de Fritz! stekdozen, en energieverbruik)
  • LG (4 airo's)
Buiten de info over PV en EV gebruikte ik HA vooral om de electrische boiler te sturen bij energie overschot.
Dat heeft heel goed gewerkt, kon hiermee eigen vebruik sterk doen stijgen.
Automatisch auto opladen bij energieoverschot (mobile lader) had ik afgezet, gezien te frekwente veel AAN/UIT schakelen (waarvan ik vermoed dat dit toch niet zo goed is voor de oplader in het voertuig)

Wat ik al geprobeerd heb:
  • een oude Kodi sd card in de RPI gestoken: start perfect op > de RPI werkt dus nog
  • de USB Stick met HA OS in een andere RPI > zelfde probleem
  • de USB Stick uitgelezen op een Windows PC (resultaat hieronder) > USB werkt nog

Code: Selecteer alles

Volume in drive L is hassos-boot
     Volume Serial Number is B3D8-48B7

Directory of L:\

11/04/2025  09:14            35.366 bcm2710-rpi-3-b-plus.dtb
    11/04/2025  09:14            34.731 bcm2710-rpi-3-b.dtb
    11/04/2025  09:14            33.708 bcm2710-rpi-zero-2.dtb
    08/06/2024  17:24            20.740 bcm2837-rpi-3-b.dtb
    11/04/2025  09:14            52.476 bootcode.bin
    11/04/2025  09:15             2.204 config.txt
    11/04/2025  09:14             3.231 fixup_cd.dat
    11/04/2025  09:14    <DIR>          overlays
    11/04/2025  09:14           813.596 start_cd.elf
    11/04/2025  09:15           505.512 u-boot.bin
    11/04/2025  09:14             2.475 boot.scr
    11/04/2025  09:15               149 cmdline.txt
    11/04/2025  09:14             7.328 fixup.dat
    11/04/2025  09:14            10.296 fixup_x.dat
    11/04/2025  09:14         2.987.424 start.elf
    11/04/2025  09:15         3.734.632 start_x.elf
    11/04/2025  09:14            32.318 bcm2710-rpi-cm3.dtb
    11/04/2025  09:14            33.708 bcm2710-rpi-zero-2-w.dtb
    06/05/2025  10:53             1.969 rauc.db
    06/05/2025  13:04                35 dir.txt
                  19 File(s)      8.311.898 bytes
                   1 Dir(s)      23.963.648 bytes free

• een HDMI scherm aangesloten tijdens opstarten (resultaat hieronder)
    IMG_20250504_102307.jpg
Ik denk dat het probleem begonnen is na de installatie van de Speedtest.net integratie.

Iemand advies?
- installatie Speedtest.net ongedaan maken?
- Opnieuw van scratch HA installeren op een ander medium?
- Oude data recupereren van de backup (hoe)?

Voor de gouden tip die mij uit mijn leiden verlost ben ik zeer dankbaar :-D
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 523 keer
Bedankt: 673 keer
Recent bedankt: 2 keer
Provider

ik vermoed dat uw usb stick corrupt is door de vele schrijfacties.
Heb je toegang tot een backup file ?
Als dat het geval is kan je tegenwoordig een nieuwe install starten en kiezen voor een restore van die backup.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 211 keer
Recent bedankt: 1 keer
Provider

probeer eens de "quiet" weg te doen van uw boot cmdline. Zal u normaal gezien veel meer info geven in het bootproces
(ik vermoed in cmdline.txt)
silentkiller
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 97 keer
Provider
Te Koop forum

Tzou wel kunnen dat de nieuwe integratie teveel RAM geheugen neemt en probeert te SWAP’en (ram op disk).
Kan zo snel als hij geboot is proberen om in safe mode te starten en de integratie te disablen?
Zo snel mogelijk in de CLI:

Code: Selecteer alles

ha core restart --safe-mode
honda4life
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 213 keer
Bedankt: 391 keer
Provider

waarschijnlijk SD-kaart stuk of USB-stick.
Ik heb het ook opgegeven een op een rpi 24/7 na meerdere crashes.
Er bestaan wel uitstekende backup integraties die naar google drive uploaden.
Crash is niet zo'n ramp en draait zonder zorgen op de achtergrond, in no-time recovery.

Beter een kleine mini-pc gebruiken, dat zal een klein beetje meer verbruiken maar macheert wel deftig (geen ervaring met rpi4)
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Ordon
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 66 keer
Bedankt: 120 keer
Recent bedankt: 10 keer

Een USB SSD ipv een SD kaart.
Zo'n USB SSD gaat jaren mee én ook de uptime loopt dan makkelijk in de honderden dagen.
Veel stabieler dus.

Of een USB naar SATA kabel met een 2,5" SSD die allicht nog wel ergens rondslingert.
Mijn voorkeur gaat uit naar deze laatste setup.
thomasdb
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
Bedankt: 18 keer
Recent bedankt: 8 keer
Provider
Te Koop forum

geen idee hoe het op te lossen, hopelijk heb je inderdaad ergens een backup, het terugzetten is heel eenvoudig na een verse install
ik dacht dat je deze backupconfig zelfs vanuit de webinterface kon downloaden, na de optie' lokale backup' gekozen te hebben?
heb verder eerder altijd gelezen dat het beter is een ssd'tje ipv een usb stick te gebruiken voor het draaien van home assistant, hoewel de schrijfacties beperkt zijn op een aparte partitie ofzo

maar dus, inderdaad, zoals hierboven aangegeven,de google drive backup integratie werkt perfect,
backupt naar google drive, lokaal , en ineens nogeens naar nas ook.
( en de hele vm daar maak ik soms (elk jaar) vanuit windows zelfs er ook eens eentje van)

- hassio draait hier in een windows hyperv vm al jaren, op een pc die nog andere dingen doet.
makkelijker te troubleshooten dan een raspberry in mijn mening, geen muis / toetsenbord nog scherm apart aansluiten bij defect ed.
( en vrij snel ook bij het laden van weken data in één geschiedenisgrafiek ed )

enige keer dat het niet opstartte hier was toen de ntp onbereikbaar was, blijkbaar is dat een vereiste

probeer eens de usb drive te klonen naar een usb-ssd als safe mode niet werkt, of liever een nieuwe install te doen daarop en een backup terug te zetten

verder, zou je ipv6 niet uitschakelen in de pi zijn lan of in homeassistant zijn netwerk menu, , deze heeft dat meestal toch voor niets nodig?
alleszinds succes ermee, jammer dat hij vastgelopen is

waar ik nog aan zou denken probeer eens een chkdsk /r op die drive in cmd, maar dit is een linuxpartitie station dit dus zal onmogelijk zijn vrees ik

voor geheugen op pi3 las ik dat het kan maar dan ziet het er zo uit veronderstel ik

homeassistant kernel: Out of memory: Killed process 261720 (node-red) total-vm:363760kB, anon-rss:55220kB, file-rss:0kB, shmem-rss:0kB, UID:0 pgtables:360kB oom_score_adj:200
ze spreken van rebooten niet van niet opstarten, bij de speedtest.net https://github.com/home-assistant/core/issues/130765
Laatst gewijzigd door thomasdb 4 weken geleden, in totaal 2 gewijzigd.
Ordon
Elite Poster
Elite Poster

Om de data er af te halen, zou ik dezelfde manier van werken nemen zoals ik enkele dagen terug gepost heb in verband met een HDD.
ddrescue van de volledige SD kaart: de log geeft mogelijk aan welke sectoren niet meer leesbaar zijn.
En dan de bekomen image mounten op een Linux toestel (rekening houden met de partities natuurlijk).

Maar ja, de beperkte kennis van Linux is allicht de bottleneck.

Voor de fun, of om wat bij te leren, kan (na het maken van de image!) badblocks eens losgelaten worden op die SD kaart.
Nadien is een mens direct niet meer geneigd om een SD kaart nog écht te vertrouwen. :lol:
jutuiz
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 212 keer
Bedankt: 63 keer

Hello, misschien een beetje late to the party.

Ik had met m'n RPI eveneens een opstartprobleem. De oorzaak lag uiteindelijk aan de OEM voeding die te zwak was.
Zodra ik de RPI aan een iets zwaardere USB lader hing, startte het ding gewoon weer op.

Wie weet...
thomasdb
Plus Member
Plus Member
Provider
Te Koop forum

de voeding telt maar ook de dikte van de draadjes in de usb connector hoe dikker en korter deze kabel hoe beter
sky
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 116 keer
Te Koop forum

Voor na de restore, zoals ordon zei, usb ssd gebruiken.
Heb ook heel lang SD kaart gebruikt, meerdere zelfs, geeft altijd problemen na X tijd. Sinds ssd geen problemen meer gehad.
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 193 keer
Recent bedankt: 6 keer
Provider
Te Koop forum

Of een micro SD kaart High Endurance
https://www.amazon.de/s?k=high+enduranc ... -doa-p_3_7
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2200
RPi 2B Pi-Hole // 3B Kodi-18 // 3B+ Node-Red+Grafana > Mqtt > Esp32 Display
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > Mqtt > Grafana
Ubuntu Mate 24.04
Ken
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 61 keer
Bedankt: 110 keer
Recent bedankt: 3 keer
Provider

Nah, zelfs high endurance zuigt. Als je veel writes hebt met logging, gebruik je best ssd of een hdd. In de volgende woning ga ik HA gewoonweg virtueel draaien, een RPi met write intensive zaken is nooit goed. Been there, done that. Vroeg of laat heb je het zitten.
Ordon
Elite Poster
Elite Poster

Ik vond zo direct geen online artikel om het verschil netjes uit te leggen tussen een gewone USB stick (= hetzelfde als een gewone SD kaart) en een SSD USB stick.

Dan dat maar eens aan AI-Gemini gevraagd. :lol:
Kan je me het technische verschil uitleggen tussen een gewone USB stick en een SSD USB stick?
Het antwoord vindt men hier.

Het is vooral de controller waar het grote verschil zit.

Bij een gewone USB stick én ook bij een gewone SD kaart is er absoluut geen gedegen controle of de data ook wel goed op het medium werd geschreven.
Één of enkele slechte geheugencellen: dat wordt gewoonweg niet opgemerkt.
Ploef corrupte data natuurlijk.
Dat blijft aanwezig én doorgroeien totdat de corrupte data uiteindelijk zorgt voor het vastlopen/crashen van je systeem.

Bij een controller op een SSD medium (USB of SATA of NVME) wordt zulks onmiddellijk naar het OS (besturingssysteem) doorgeven én nog wel voor dat voor het catastrofaal wordt natuurlijk.
Een ferme foutmelding/waarschuwing. :wink:

Zo'n gewone SD-kaart of gewone USB stick "doet gewoon door" tot het vastloopt.

Dat is ook de reden dat het redden van de gegevens op de SD kaart van @philippe_d een, ehum, risico inhoudt dat deze data nu al corrupt zijn.
Nja,...

Betreffende de controllers op een SSD van diverse merken is er ook nog wat verschil.
Daarom dat ik een USB-to-SATA kabel verkies én een fatsoenlijke SATA SSD voor een SBC zoals Raspberry PI en consoorten.
Dan heeft men daar jaren genot van, zonder de problemen die er bij gewone SD-kaartjes bijkomen.

Men kan bij een SSD natuurlijk de S.M.A.R.T. gegevens uitlezen. :wink:
Ook dat ontbreekt bij een gewone USB stick én gewone een SD kaart. De error afhandeling bij lees- én schrijfoperaties is ronduit abominabel in vergelijking met een SSD (en ook HDD).

"Pay Peanuts, Get Monkeys" is hier echt wel van toepassing.

Bij SSD's spreekt men van TBW: Terabytes written.
Bij een gewone SD-kaart of gewone USB stick (van dezelfde grootte) is dat orders van grootte lager.
Zonder te spreken over wear-leveling dewelke ontbreekt bij een gewone SD kaart en gewone USB stick.
Schrijf op één en dezelfde geheugencel (bijvoorbeeld een waarde die telkens verandert): binnen de kortste keren is die geheugencel daadwerkelijk kapot...
De controller van een SSD zal in zulk geval nooit op dezelfde geheugencel blijven schrijven, een gewone SD-kaart wél.

Als ge "chance" hebt, zit je op dag één al met een kapotte geheugencel en miljoenen geheugencellen die wél nog goed zijn. :-)
Zonder dat de te simpele controller zich daar bewust van Is...
silentkiller
Premium Member
Premium Member
Provider
Te Koop forum

Waarom gaan jullie er allemaal van uit dat dd USB stick kapot is?
Ik volg volledig dat het niet het beste idee is en dat je er vroeg of laat miserie mee hebt.
Maar op dit moment boot de installatie perfect maar krijgt de kernel zijn werk niet meer gedaan.
Een integratie (speedtest) die typisch RAM gebruikt en mogelijks de druppel is om alles dicht te trekken, klinkt plausibel imo
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: KrSi78
Uitgedeelde bedankjes: 333 keer
Bedankt: 227 keer
Contacteer:
Provider
Te Koop forum

Mijn ervaring met een corrupt SD-kaartje is dat je dergelijk fenomeen krijgt, en ik blijk lang niet de enige te zijn.

Sowieso: van zodra je in geheugenproblemen komt en moet gaan swappen, is je SD-kaartje binnen de kortste keren overhoop geschreven.
Dat heb ik tot mijn eigen schade en schande moeten ontdekken toen ik per ongeluk een andere RPi met maar de helft geheugen moest booten...
Ik heb toen met gemak 3 SD-kaartjes kapotgeschreven.
Computer(k)nul
butskristof
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 480 keer
Bedankt: 114 keer

Ik kan voor Home Assistant de tip van een mini-PC zeker bijtreden. Beelink S12 Pro hier met 16 GB RAM en 512 GB SSD, tweedehands opgepikt voor 140 euro dacht ik.
Als je een Raspberry Pi 4 met alle nodige accessoires (voeding, SD, SSD voor HA zelf ivm reliability, case, ...) erbij telt zit je al aan een gelijkaardig bedrag maar je krijgt véél betere specs. Totaal overkill voor HA zelf, maar als er in de toekomst iets van Frigate of meer addons bijkomen geeft dat wel ruimte voor uitbreiding.
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:
Provider
Te Koop forum

Is er dan een groot verschil tussen een (µ)SD-kaartje en een eMMC (zoals in de Home Assistant Blue die ik hier op het forum overgenomen heb)?

Als ik Emmc Vs Sd Card Reliability: A Comprehensive Comparison To Help You Make An Informed Decision er op nalees:
3. Error Handling and Correction:
• eMMC: eMMC typically incorporates error correction mechanisms, reducing the likelihood of data corruption during read/write operations.
• SD Card: SD cards may lack advanced error correction features, making them more susceptible to data errors and potential data loss.
dan zit ik met mijn eMMC beter dan met een SD-kaartje of is het gewoon uitstel van executie?
Computer(k)nul
Ordon
Elite Poster
Elite Poster

Een eMMC is (normaliter) beter dan een gewoon SD-kaartje.

Maar vergis je niet: een SSD is beduidend beter.

Lees even het volgende artikel op de website van Kingston.
Dat zal zeker verhelderend werken.
Alles hangt natuurlijk af van de usecase.

eMMC life-cycle estimating, validating & monitoring

NAND flash has limited program-erase cycles available. Reaching that limit means the device is in EoL state, meaning that it is no longer reliable. Endurance varies depending on the NAND cells’ configuration.

Beter is dus dat de MMC niet vastgesoldeerd zit...
Dan is het gemakkelijk te vervangen.
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:
Provider
Te Koop forum

Bij een Home Assistant Blue is dat niet vastgesoldeerd maar een klein printplaatje wat je op het moederbord kan prikken.
Computer(k)nul
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 211 keer
Provider

silentkiller schreef: 4 weken geleden Waarom gaan jullie er allemaal van uit dat dd USB stick kapot is?
woutervh schreef: 1 maand geleden probeer eens de "quiet" weg te doen van uw boot cmdline. Zal u normaal gezien veel meer info geven in het bootproces
(ik vermoed in cmdline.txt)
:!:
Eerst achterhalen waar het probleem zit.
silentkiller
Premium Member
Premium Member
Provider
Te Koop forum

Ik ben van dezelfde mening ontdaan :D
(Maar geen ervaring met kapotte sticks..)
sandbert
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 48 keer
Bedankt: 30 keer
Provider

philippe_d schreef: 1 maand geleden Voor de gouden tip die mij uit mijn ...
Ik ben benieuwd of je hier uiteindelijk de verwachte gouden tip kreeg zodat je nu uit je lijden verlost bent?

Heb je het euvel kunnen opsporen of een oorzakelijk verband gevonden tussen wat je laatst deed en de fout die zich daaropvolgend voordeed?

Ik ga voor mijn RPi alvast de raad aangereikt door @Ordon opvolgen, Home Assistant draait immers ook bij mij op een, zoals hier blijkt, niet zo’n veilige gewone USB-stick (weliswaar heb ik een recente back-up).

Van zodra ik daar de tijd voor vind bestel ik me ergens een SSD USB-stick om te vermijden dat ik in hetzelfde schuitje terecht kom, ik weet alleen nog niet dewelke.
thomasdb
Plus Member
Plus Member
Provider
Te Koop forum

een ssd usb stick,
zijnde een ssd, in een usb naar sata omzetadapter kabel
ssd usb sticks zelf bestaat dat dan ook?
met een usb naar sata converter, en een echte losse ssd, ben je wel zeker dat het geheugen een ssd is
Ordon
Elite Poster
Elite Poster

thomasdb schreef: 1 week geleden ssd usb sticks zelf bestaat dat dan ook?
Ja, dat bestaat ook.
Formaat "gewone USB stick".
Dat "werkt hetzelfde": alleen vele malen meer betrouwbaar en (potentieel) ook véél sneller.
USB SSDs: in alle formaten, gewichten én kwaliteit...

Bijvoorbeeld een SanDisk Extreme PRO USB 3.2 Solid State Flash Drive - 128GB

Afbeelding

Of eentje met "een kabel": Samsung Portable SSD T7 Shield
Ik heb op zo een T7 Shield 4TB een volledig OS én data staan.
"Dual boot": maar dan extern. :wink:
Gene last van te warm worden, ook niet bij intensief gebruik.

Afbeelding

De "Chinezen" niet vergeten. :lol: :lol:
Deze werken bij mij ook héél vlotjes (Goldenfir USB 3.0 Portable SSD 64GB).
Op een SBC (Orange PI PC2 en PC) en zelfs om servers via USB op te starten.
Iets minder uitgebreid qua S.M.A.R.T. gegevens die je kan uitlezen: maar, ja, 't was goedkoop.

Afbeelding

Let er op dat op websites als AliExpress & Co nogal wat fake verkocht wordt.
Kijk goed naar de reputatie van de verkoper: dan ben je (normaliter) zeker.

Een degelijke "USB 3 to SATA" kabel en een oude SATA SSD die je nog heb liggen, is ook een oplossing.
Je heb geen aparte voeding nodig. De USB poort levert voldoende power.
Ook hier weer "wat" verschil tussen verschillende kabels...
Afhankelijk van de gebruikte chipset en firmware.
Bestaan in USB-C Male en USB-A Male.

Afbeelding

Met een "lege" USB to SSD enclosure waarin jezelf nog een SSD (M.2) steekt: oppassen met oververhitten.
Zeker bij enclosures die helemaal van kunststof gemaakt zijn. Eentje van aluminium is uiteraard beter qua koeling (en duurder).
Sommige gewone USB SDD "sticks" hebben daar ook last van indien die langdurig erg intensief gebruikt worden.

Een voorbeeld (vanop AliExpress, betrouwbare verkoper: 97.9%):
Lexar E300 M.2 SSD Enclosure USB 3.2 Gen 2 Type C 10Gbps Mobile Hard Disk Case For NVMe M.2 SSD M Key/B+M Key.
Een lege metalen behuizing om de warmte beter te kunnen afvoeren.
Moet men zelf nog wel de geschikte SSD liggen hebben of aankopen.

Afbeelding

De SBC (Raspberry PI en konsoorten) draait dan véél stabieler ten opzichte van een gewone SD kaart (die vroeg of laat corrupt wordt).
sandbert
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 48 keer
Bedankt: 30 keer
Provider

Het was ook maar door een test op Tweakers dat ik ontdekte dat een SSD in de vorm van een stick inderdaad bestaat. Het betrokken exemplaar wordt daar toch wel als een beetje vreemd bestempeld.
https://tweakers.net/reviews/11500/2/ex ... rives.html

Wat het hier bij mij zal worden, een stick of iets zoals de voorbeelden hierboven weet ik echter nog niet. De kostprijs voor m’n spielerei zal doorslaggevend zijn.

Nu steekt er in de RPi een Samsung FIT Plus, die maar een paar centimeters groot is en hier bij mij dus mechanisch minder kwetsbaar is, mijn RPi zit immers weggemoffeld onder een lage zitbank waar de stofzuiger met een duw en een klap weleens passeert.
https://www.samsung.com/be/memory-stora ... 256ab-apc/
Ordon
Elite Poster
Elite Poster

Eerst was ik ook meer voor zo'n stick geval.
Maar inderdaad: mechanisch kwetsbaar.
Nu prefereer ik iets met een kabel aan.

Indien je nog een oude SATA SSD op overschot hebt liggen, zou ik kiezen voor USB to SATA kabel.
Het goedkoopst en goed genoeg.
Idem indien je nog een M.2 SSD op overschot hebt liggen: een degelijke lege M.2 SSD USB enclosure met kabel.
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 523 keer
Bedankt: 673 keer
Provider

Ik heb ook al een usb to sata gehad die het begeven heeft. shit happens zeker.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
thomasdb
Plus Member
Plus Member
Provider
Te Koop forum

zal er ook wat van afhangen of je er een 0.5 ampere of 1.2 ampere ssd insteekt, voor usb zou ik de zuinigste gebruiken als je er uit enkele kan kiezen
andere mogelijkheid is een gewone oude klassieke externe schijf enclosure gebruiken met een hdd ( of ssd) in, en aparte 12v voeding
bijkomend pluspunt hiervan ( naast de extra smart data dewelke uitleesbaar is)
bij klassieke externe ssd en harde schijfbehuizingen heb je ook de schijfcache van de disk beschikbaar, ik denk niet dat usb sticks/sdcards deze hebben
Plaats reactie

Terug naar “Home automation en domotica”