Een reden te meer om niet voor een vendor lock-in systeem te kiezen maar voor een degelijke open source omvormer die overweg kan met verschillende merken batterijpacks.Avenger 2.0 schreef: 2 maanden geleden Dus als je batterij na 5 jaar stuk is is de vraag nog wel of dit vervangen kan worden en/of de fabrikant nog wel bestaat.
Wie bang is dat iets (vroegtijdig) stuk gaat koopt uiteindelijk niets meer.
Ik hoor ook dezelfde sentimenten als in de begindagen van PV.
Te duur, gaat maar een paar jaar mee, haal je geen winst uit,.......
En nadien veel jaloersheid over het jarenlange behaalde rendement van de EA's.

Van een ding kan je wel al zeker zijn: van de euro's richting energieleveranciers, netbeheerder en overheden zie je gegarandeerd nooit nog één cent terug.

Dat is de voordeligste en primaire optie.DarkV schreef: 2 maanden geleden En met een EV gaat de stroom in m'n auto en niet in de batterij... dus dan is het rendement helemaal om zeep (tenzij ik meer panelen ga leggen wat ook niet gratis is).
Maar niet iedereen heeft de gelegenheid om op zonnige dagen tussen 10:00 en 15:00 uur zijn EV thuis te laten staan.
Wanneer er aanhoudend zonnige dagen voorspeld worden (zoals de voorbije weken) kan je dan maar beter 's avonds de thuisaccu legen in de accu van de EV (op de reserve om de nacht te overbruggen na).
Je maakt dan ook weer capaciteit in de thuisaccu vrij om de volgende dag zoveel mogelijk zonne-energie te stockeren ipv voor een paar cent richting net te sturen.
Zeker bij een salarisEV (met CREG vergoeding) is dat rendabel.
50% van 32 cent is nog altijd meer dan 100% van 2 tot 5 cent.
