Thuisbatterij

Discussieforum over energiebedrijven (elektriciteit en gas), zonnepanelen, windenergie en andere.
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 745 keer
Bedankt: 312 keer
Recent bedankt: 10 keer

Avenger 2.0 schreef: 2 maanden geleden Dus als je batterij na 5 jaar stuk is is de vraag nog wel of dit vervangen kan worden en/of de fabrikant nog wel bestaat.
Een reden te meer om niet voor een vendor lock-in systeem te kiezen maar voor een degelijke open source omvormer die overweg kan met verschillende merken batterijpacks.
Wie bang is dat iets (vroegtijdig) stuk gaat koopt uiteindelijk niets meer.
Ik hoor ook dezelfde sentimenten als in de begindagen van PV.
Te duur, gaat maar een paar jaar mee, haal je geen winst uit,.......
En nadien veel jaloersheid over het jarenlange behaalde rendement van de EA's. :-D
Van een ding kan je wel al zeker zijn: van de euro's richting energieleveranciers, netbeheerder en overheden zie je gegarandeerd nooit nog één cent terug. :angel:
DarkV schreef: 2 maanden geleden En met een EV gaat de stroom in m'n auto en niet in de batterij... dus dan is het rendement helemaal om zeep (tenzij ik meer panelen ga leggen wat ook niet gratis is).
Dat is de voordeligste en primaire optie.
Maar niet iedereen heeft de gelegenheid om op zonnige dagen tussen 10:00 en 15:00 uur zijn EV thuis te laten staan.
Wanneer er aanhoudend zonnige dagen voorspeld worden (zoals de voorbije weken) kan je dan maar beter 's avonds de thuisaccu legen in de accu van de EV (op de reserve om de nacht te overbruggen na).
Je maakt dan ook weer capaciteit in de thuisaccu vrij om de volgende dag zoveel mogelijk zonne-energie te stockeren ipv voor een paar cent richting net te sturen.
Zeker bij een salarisEV (met CREG vergoeding) is dat rendabel.
50% van 32 cent is nog altijd meer dan 100% van 2 tot 5 cent. :-D
Laatst gewijzigd door ivob 2 maanden geleden, in totaal 1 gewijzigd.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
Avenger 2.0
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 118 keer
Recent bedankt: 6 keer
Provider

Blijkbaar bestaan er ook 'kits' om je eigen batterij te maken. Op YouTube mooie video hierover gezien. Je koopt batterijbehuizing met BMS erbij en dan koop je zelf je cellen. Reken voor 15kWh totaal op 16 cellen LiFePO4 aan ~65€ stuk en een kleine 2 uur werk om in elkaar te steken. Deze weg vereist mogelijk wel ook mee laten keuren van je batterij. Maar geeft aan dat LiFePO4 cellen gewoon al spotgoedkoop zijn. Er is dus nog enorm veel marge op de grote merken, dus mogelijk gaan de prijzen komend jaar nog serieus verder zakken (mede door de concurrentie op plugin batterij markt).
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 128 keer
Bedankt: 172 keer
Recent bedankt: 2 keer

duizend schreef: 2 maanden geleden Meer panelen leggen kost zeer weinig als je het zelf kan doen, reken 1000 euro voor 5kwp.
Een omvormer tegen de muur vijzen en wat kabels aansluiten is nog iets anders dan panelen gaan monteren op een dak (het aansluiten op zich stelt inderdaad niets voor). In ieder geval moet je bij beide goed weten waarmee je bezig bent.
duizend schreef: 2 maanden geleden Als je daarmee je netafname onder de 500kwh krijgt dan moet, betaal je altijd het minimum capaciteitstarief ongeacht je piek.
Als je een EV hebt kan je dat dus al vergeten.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Niet wanneer je bv. een salaris EV hebt.
Dan kan je tussen half februari en half november geheel of volledig op PV laden (zeker wanneer je een thuisaccu als buffer hebt) en in de wintermaanden gewoon openbaar laden en mits de nodige hardware aanpassing de EV als back up accu gebruiken om de thuisaccu op peil te houden.
Uiteraard niet voor iedereen beschikbaar. Maar dat zijn maar weinig zaken.

Dankzij de combinatie van PV+thuisaccu+EV met V2L is een netaansluiting voor mij (n=1) alleen nog nuttig om subsidies binnen te halen.
Waarvoor dank trouwens aan de netto betalers. :beerchug:

Ik vermoed dat ik dit jaar niet eens aan de 100 kWh netafname zal geraken.
Zit voor 2025 (met sinds begin maart volledig thuis laden BEV!) op 1,7 kWh netafname.
En de teruglevering is 79 keer hoger dan de afname. Dat dekt dus ruimschoots de rollende kosten voor netafname.
Ik heb ook een paar punten waar ik - buiten de laadpas van de werkgever om - gratis kan laden.
Maar dat moet ik nu al laten om ruimte over te laten om betalend thuis nog te kunnen laden tot 100% SoC.
Het is dus altijd wel iets. :cry:

500 kWh is - na de recente aanpassing met tot 40% kostenverhoging voor een netaansluiting - in de meeste subnetgebieden ook al niet meer van toepassing. Waar dit in 2024 nog van toepassing was neigt het dit jaar al naar de 400 kWh als grens. En dat zal de komende jaren er niet op verbeteren.
Dus beter al ruim anticiperen op wat komen gaat (voor wie kan en wil).
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster

ivob schreef: 2 maanden geleden Dan kan je tussen half februari en half november geheel of volledig op PV laden (zeker wanneer je een thuisaccu als buffer hebt)
Maar dan geraakt je thuisbatterij niet vol (tenzij je heel veel PV hebt liggen) en gebruik je daar het net voor... en zit je wederom zeker aan je 500 kWh.
Tazmanian79
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 26 keer
Provider

Binnenkort wordt bij mij helaas ook de beruchte digitale meter geplaatst. Ik gebruik Home Assistant al ruim 2 jaar om mijn verbruik te optimaliseren met als doel zoveel mogelijk verbruik te verplaatsen naar de momenten van zonneproductie.

Mijn situatie van de laatste 2 jaar.
2023 verbruik: 4810 Kwh - opbrengst zonnepanelen: 4090 Kwh - zelf verbruikte zonne-energie: 38%
2024 verbruik: 5250 Kwh - opbrengst zonnepanelen: 3730 Kwh - zelf verbruikte zonne-energie: 42%

Nu overweg ik al een tijdje om een batterij te laten plaatsen. Maar ik ben er nog niet uit.
En heb ook nog een aantal bedenkingen. Ik heb twee offertes gekregen:

1. BYD batterij 10,8 Kwh met SMA hybride omvormer (€ 8.353)
SMA Sunny Boy Smart Energhy Hybride omvormer 4.0
SMA Sunny Home Manager

2. Huawai Luna batterij 7Kwh met Huawei hybride omvormer ( € 6.233)
Huawei SUN2000-4.6KTL-L1 Hybride omvormer
Power module voor Luna 2000 -E1 7Kwh

Heeft er iemand ervaring met een van beide systemen?
Voor mij is het belangrijk dat ik de installatie kan aansturen via Home Assistant.
Ik wil o.a. volgende zaken opvolgen:
- Opvolgen van zonnepanelen productie
- Opvolgen hoeveel energie er van de zonnepanelen naar de batterij gaat
- Opvolgen hoeveel energie er van de zonnepanelen naar het net gaat
- Opvolgen hoeveel energie er van het net naar de batterij gaat
- Opvolgen hoeveel energie van de batterij wordt gebruikt door het huis

Daarnaast moet HA de batterij ook kunnen aansturen:
--> Opdracht geven om overtollige energie van de zonnepanelen op te slaan
--> Opdracht geven om energie van het net te halen
--> Opdracht geven om energie terug op het net te zetten
--> Opdracht geven om geen overtollige energie op te slaan

Maar waar ik nog de grootste bedenkingen bij heb is de te verwachten degradatie.
Bij BYD spreken ze over 2% per jaar
Bij Huawei spreken ze nog 60% capaciteit na 15 jaar (= 2.66% per jaar)

De terugverdien tijd berekenen is met de regels die kunnen veranderen is moeilijk
Ik reken op 10j zonder kosten.
Huawei = € 625 per jaar
SMA = € 835 per jaar

Ik moet dan toch al minstens € 1.000 per jaar voordeel gaan hebben om de kost terug te 'verdienen'.

Momenteel heb ik nog een dag- en nacht teller.
Verbruik overdag op jaarbasis = 0 Kwh ... De nachtteller 1000 Kwh per jaar.

Tevens moet ik er ook rekening mee houden dat vanaf november tot maart de batterij nooit vol geladen gaat worden door de productie van de zonnepanelen.
In de periode mei tot augustus zal er dan weer meer productie zijn dan dat de batterij kan opslaan, vermoed dat ik nog steeds een dikke 500 Kwh terug het net zal moeten opsturen.

Heeft iemand bevindingen uit een vergelijkbare situatie, of ervaring met een van de bovenstaande systemen?
Avenger 2.0
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Als je ziet dat een liFePO4 cell van 1kWh nu maar ~65€ kost kan die prijs van merk thuisbatterijen nog serieus zakken. Je kan ofwel wachten tot de prijs nog meer zakt in komende jaar, of eventueel zelf installatie doen van pylontech of gelijkaardige modules ~€1200 per 5kWh met compatibele omvormer of plug-in batterij voorlopig nemen. Wil je echt een merk batterij (huawei, etc) zou ik persoonlijk nog wat wachten. Die prijzen hebben nog serieus potentieel om te dalen, want lijkt mij niet interessant om in een thuisbatterij te investeren die terugverdientijd van meer dan 10 jaar heeft.
lucdec
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 86 keer

Tazmanian79 schreef: 2 maanden geleden

Heeft iemand bevindingen uit een vergelijkbare situatie,
zelf heb ik zonnepanelen sinds 2010.
Heb al die jaren gratis elek gekregen en elk jaar nog een dikke premie erbij.....

mijn advies is:
de goede tijden zijn voorbij en komen niet meer terug
maak absoluut geen bijkomende kosten. (vestzak/broekzak)
aanvaard dat je vanaf nu terug dient te betalen voor je energie.
profiteer nog wat van je bestaande installatie zolang ze werkt (wat verbbruik overdag aftoppen)
geniet nog een paar jaar van je groene stroomcertificaten...
Avenger 2.0
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Zelfs zonder groene stoomcertificaten hebben de meeste winst gemaakt. Hier in 2018 voor €6800 installatie PV panelen gezet. Maar kleine 2 jaar terugdraaiende teller gehad en toch is de gehele installatie ondertussen break-even.
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 523 keer
Bedankt: 673 keer
Provider

De berekening in 2018 was wel heel verschillend van die in 2010 maar dat ter zijde.

aanvaarden dat je moet betalen voor energie, ok, maar dat wil niet zeggen dat je niet mag proberen om eea te optimaliseren, al is het maar "ter ontlasting van het net" ende "ten voordele van de gemeente die aandeelhouder is in de netbeheerder" :)

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
ivob
Elite Poster
Elite Poster

DarkV schreef: 2 maanden geleden Maar dan geraakt je thuisbatterij niet vol (tenzij je heel veel PV hebt liggen) en gebruik je daar het net voor... en zit je wederom zeker aan je 500 kWh.
Ieder dient uiteraard zijn eigen optimum te zoeken.
Maar hier moet de thuisaccu niet dagelijks de 100% SoC bereiken.
De thuisaccu dient zoveel dagen als mogelijk zoveel te laden om het tijdstip te overbruggen dat PV de verbruikers niet van de nodige stroom kan voorzien.
Zelf heb ik al jaar en dag 5.6 kWp PV-panelen liggen op een 5.0 omvormer.
Is dat veel? Is dat weinig? Geen idee maar ruim voldoende voor mijn usercase.
Resultaat is dat ik (n=1) in 2025 heel zeker niet de 400 kWh netafname zal bereiken.
In 2024 - toen de grens voor captar nog rond de 520 kWh lag - zat ik daar al ruim onder.

Sinds maart 2025 doet zich al juist het omgekeerde voor.
Thuisaccu dagelijks en in de voormiddag al tot 100% gevuld en accu EV altijd tussen de 80 en 100 SoC via de thuislaadpaal. De som van de thuisaccu en de EV accu zijn al te klein om netteruglevering te voorkomen.
Maar dat is dan ook nog geen probleem zolang er via een energiecontract van onbepaalde duur geen vaste kosten worden aangerekend en er nog een kleine tegemoetkoming is voor terugleveren aan het net.
De dag dat dit laatste wijzigt dient de strategie - net zoals de voorbije jaren - gewoon weer aangepast. :-D

Toegevoegd na 7 minuten 23 seconden:
lucdec schreef: 2 maanden geleden de goede tijden zijn voorbij en komen niet meer terug
Dat is dan toch maar een persoonlijke bevinding en geen algemene stelling.
Zelf heb ik jaren terug vrijwillig voor de DM gekozen (en de dubbele premie binnengehaald).
Dezelfde dag dat de DM door 2 techniekers van Fluvius (en geen onderaannemers) werd geïnstalleerd werd de batterij in dienst gesteld. Sindsdien betaal ik geen prosumententarief meer, betaal ik bij Ecopower geen onbalanstarief en kreeg ik nog enkele jaren ruime terugleververgoedingen voor overproductie.
De tijden werden er - toch voor mijn situatie - alleen maar beter op. :angel:

Ik aanvaard absoluut niet dat ik moet betalen voor energie.
Maar daar moet je dan zelf tijdig en flexibel op inspelen.
Blijven hangen in het verleden doet je vervolgens de feiten achterna hollen.

Genieten van de GSC gaan we zeker doen.
Naast de subsidies werd een deel gebruikt om te blijven investeren tot een niveau van bijna volledig onafhankelijkheid van het energienet, de energieleverancier, de netbeheerder en de belastingsfactuur geheven op energie afgenomen via het net.
Laatst gewijzigd door ivob 2 maanden geleden, in totaal 1 gewijzigd.
Sol Invictus!
NuKeM
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 125 keer
Bedankt: 261 keer

Ik begrijp ook niet waarom die hele limiet van 10kVA (of 25kVA als je van administratie houdt) blijft standhouden. Laat Synergrid desnoods enkel toestellen goedkeuren die 0 op de meter ondersteunen en geef gewoon niets meer voor injectie, I don't care, dat is toch niets meer. Wat ik wel wil is veel zonnepanelen kunnen leggen zodat ik in de donkere maanden hier ook mijn plezier van heb (in combinatie met een batterij).
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Synergrid (Federaal) doet alleen homologaties (uiteraard met een vinger in de pap van Fluvius en de andere gewestelijke netbeheerders).
Wat er op het net kan en niet kan is in Vlaanderen een bevoegdheid van de gewestelijke netbeheerder Fluvius.

Wanneer je in eigen huis je zin wil doen kan dat.
Er is geen limiet op het aantal kWp van PV dat je netgekoppeld plaatst.
Er is alleen een limiet op netgekoppeld omvormervermogen.
Je bent ook niet verplicht alles aan het net te koppelen. Je kan ook (deels) off grid gaan.

Heb je nog geen BEV maar ben je van plan er eentje te gaan gebruiken: zorg dat je dan er eentje aanschaft met minstens V2L. Dan heb je in de winter geen dure (uitbreiding van je) thuisbatterij nodig. De batterijen in je EV zijn in kWh opslag veel goedkoper dan om het even welke thuisaccu.
De bruikbare capaciteit is ook veel hoger. Ga in de winter thuisaccu en accu EV desnoods (indien je geen andere goedkopere bronnen hebt) dynamisch goedkoper laden wanneer er bv. veel wind staat.

Tegenwoordig zijn de opties legio. Je moet ze alleen willen zien en vooral tijdig benutten.
Sol Invictus!
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 172 keer
Bedankt: 328 keer
Recent bedankt: 1 keer

DarkV schreef: 2 maanden geleden Als je een EV hebt kan je dat dus al vergeten.
Tenzij je in de winter elders kan laden aan minder dan 0.3 euro per kwh.
In mijn geval laad ik dan voornamelijk aan de terugdraaiende teller van het tweede verblijf
NuKeM
Administrator
Administrator

ivob schreef: 2 maanden geleden Heb je nog geen BEV maar ben je van plan er eentje te gaan gebruiken: zorg dat je dan er eentje aanschaft met minstens V2L. Dan heb je in de winter geen dure (uitbreiding van je) thuisbatterij nodig. De batterijen in je EV zijn in kWh opslag veel goedkoper dan om het even welke thuisaccu.
...
Tegenwoordig zijn de opties legio. Je moet ze alleen willen zien en vooral tijdig benutten.
V2L lijkt me enkel interessant indien je een erg kleine of geen batterij hebt. In de winter krijg ik sowieso mijn thuisbatterij al niet vol, laat staan een EV.
Een EV elders opladen (via het net) en dan thuis die energie inzetten is niet bepaald wat ik versta als 'off-grid' gaan of zijn. Voor mij is dat geen 100% zelfvoorziening. Idem voor stoken in de winter.

Je bent dan misschien wel (via allerlei constructies, o.a. via de werkgever) financieel slim bezig, maar niet zelfvoorzienend of ecologisch.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster

V2L is geen V2G... is dus amper voor kleine loads en al zeker niet om off-grid te gaan (trouwens ik denk niet dat je werkgever blij gaat zijn als je op zijn kosten je huis gaat voorzien van elektriciteit).
ivob
Elite Poster
Elite Poster

NuKeM schreef: 2 maanden geleden V2L lijkt me enkel interessant indien je een erg kleine of geen batterij hebt. In de winter krijg ik sowieso mijn thuisbatterij al niet vol, laat staan een EV.
Een EV elders opladen (via het net) en dan thuis die energie inzetten is niet bepaald wat ik versta als 'off-grid' gaan of zijn. Voor mij is dat geen 100% zelfvoorziening. Idem voor stoken in de winter.

Je bent dan misschien wel (via allerlei constructies, o.a. via de werkgever) financieel slim bezig, maar niet zelfvoorzienend of ecologisch.
Je begrijpt het niet ofwel heb ik mezelf niet duidelijk uitgedrukt.
De batterij van de EV is een back up voor de thuisbatterij en/of werkt als een generator voor de thuisinstallatie.
Er zit 60 bruikbare kWh in een EV accu.
Indien je EV beschikt over V2L is dit zeer eenvoudig om te bouwen tot V2H.
Dat jij dat niet beschouwd als off grid maakt niet uit.
De EV werkt gewoon als iedere andere generator maar dan geluidloos en zonder uitlaatgassen.
Ik ben dan ook nog niet off grid. Ik ben onafhankelijk van de energieprijzen en belastingen. Dat is een ander uitgangspunt.
Op jaarbasis kom ik een 300 kWh tekort om al off grid te zijn.
Dat wordt in de winter gewoon aangeleverd door de accu van de EV.
Dat zijn, verliezen meegerekend, 5 tot 6 laadcycli voor een EV. Peanuts in vergelijking wat men gemiddeld alleen al oprijdt met een EV.
En die 380 kWh geladen in de accu van de BEV worden niet geladen op kosten van de werkgever noch met de laadkaart van de werkgever. Ik heb de gelegenheid om jaarlijks veel meer kWh gratis te laden dan dat. De werkgever doet er dus nog winst aan. Win-win dus.
Uiteraard niet voor iedereen beschikbaar maar technisch en met wat out of the box denken geen enkel probleem.

Toegevoegd na 5 minuten 48 seconden:
DarkV schreef: 2 maanden geleden V2L is geen V2G... is dus amper voor kleine loads en al zeker niet om off-grid te gaan (trouwens ik denk niet dat je werkgever blij gaat zijn als je op zijn kosten je huis gaat voorzien van elektriciteit).
Ik had het ook helemaal niet over V2G.
Ik heb niet de intentie om vanuit de EV via de woning energie terug te leveren aan het net.
Terugleveren aan het net levert momenteel niets op. Waarom zou ik dan al die moeite doen om eerst energie in de accu van de EV te laden en dan voor peanuts terug te leveren aan het net?
Ik had het over V2H.
Het is technisch zeer eenvoudig om een EV die al over V2L beschikt via simpele hardware en wat software configuratie om te bouwen tot V2H. De beschikbare loads zijn dan net dezelfde als de inverter/lader van de thuisbatterij (vermogensopschaling via Power Assist).
Ik ben er de winter 2024-2025 volledig op doorgekomen.
De werkgever heeft daar niets mee te maken en heeft daar geen kosten aan. Dan heb je mijn voorgaande post niet goed gelezen. :-D
De technische voorziening om te schakelen van V2L naar V2H heb ik zelf betaald. Niet de werkgever noch de lease van de EV.
Sol Invictus!
pverstraeten
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 3 keer

ivob schreef: 2 maanden geleden De technische voorziening om te schakelen van V2L naar V2H heb ik zelf betaald. Niet de werkgever noch de lease van de EV.
Heb jij meer info over hoe jij dit gedaan hebt?
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 754 keer
Bedankt: 151 keer
Recent bedankt: 3 keer

ivob schreef: 2 maanden geledenDe technische voorziening om te schakelen van V2L naar V2H heb ik zelf betaald. Niet de werkgever noch de lease van de EV.
Ook interesse in omdat de Dacia ook V2L heeft.
"In my world, everyone is welcome, important, accepted, respected, encouraged, valued and....equal,
ivob
Elite Poster
Elite Poster

pverstraeten schreef: 2 maanden geleden Heb jij meer info over hoe jij dit gedaan hebt?
Een tweedehands Victron MPII 5000W/70A/48V inverter/lader met een vaste verbinding naar de V2L adapter.
Inschakelen op stand 2 (loads only).
MPII vaste bekabeling naar de thuisbatterij.
Via VEConfig en een MK3 interface software aanpassen.
Klaar.

Dien je wel eerst al een thuisbatterij geïnstalleerd hebben.
Maar dat is dan ook het onderwerp van dit topic. :-D

Het nut van alleen een BEV als thuisbatterij zie ik momenteel niet in.
Een EV heeft (hier toch) als primair doel mobiliteit en niet 24/7 gekoppeld aan een woning.
Bij onvoldoende zonne-energie kan de accu van de EV binnen de 4 uur de 15 kWh thuisaccu van 20 tot 95% bijladen. En dit dagelijks.

Met een Quatro II zou je het systeem ook zo kunnen koppelen dat je in off grid modus alle verbruikers rechtstreeks via de omvormer van de EV van AC stroom kan voorzien en de "overschot" gelijktijdig in de thuisaccu pompt.
Heb beide systemen een tijdje uitgetest en via de MPII is het efficiënter dan via de Quatro II.
Sol Invictus!
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 386 keer
Bedankt: 192 keer
Provider

Tjong jonge... :bang:

Afbeelding
ahrand
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 38 keer

Wil dit nu eigenlijk zeggen dat ze de data uit hun eigen DM niet (genoeg) vertrouwen ? Hoe kunnen wij de data dan vertrouwen ?
DarkV
Elite Poster
Elite Poster

ddd schreef: 2 maanden geledenTjong jonge...
Inderdaad absurd want het enige wat de Homewizard P1 meter doet is het signaal van je slimme meter omzetten naar een TCP/IP bericht (de meeting zelf gebeurd dan ook door een MID gecertificieerd toestel, namelijk je slimme meter).

Geen idee of dit gebruik bij een vaste batterij ook een probleem is want bv. een Victron kan je ook laten aansturen door een Homewizard P1 meter en zelfs m'n laadpaal maakt gebruik van de Homewizard P1 meter.
Avenger 2.0
Elite Poster
Elite Poster
Provider

ahrand schreef: 2 maanden geleden Wil dit nu eigenlijk zeggen dat ze de data uit hun eigen DM niet (genoeg) vertrouwen ? Hoe kunnen wij de data dan vertrouwen ?
Verantwoordelijkheid verschuiven? Of gewoon stokken in de wielen steken van plugin batterijen? Of de slimme meter moet dom blijven :lol:
kippewit
Pro Member
Pro Member
Bedankt: 14 keer
Provider

Ik gok op stokken in de wielen steken. Kijk, verbiedt het dan gewoon. Maar niet toelaten maar wel zeggen dat het via een aparte meter in de zekeringkast moet, maximaal 800 watt per adres, wel melden, niet melden, wel melden. Dit is gewoon boycotten.
Matomatisch
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
Bedankt: 19 keer

Waarom mag een laadpaal dan wel gebruik maken van de P1 poort?
DarkV
Elite Poster
Elite Poster

Vermoedelijk beseffen ze nog niet dat zoiets gedaan wordt.

Trouwens of die Homewizard P1 nu foutieve data doorgeeft of niet is geen enkel risico... enige verschil is dat je meer of minder op het net zet.
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 193 keer
Recent bedankt: 1 keer
Provider
Te Koop forum

Vermoedelijk gaan er hier en daar mensen deze regels toch aan hun laars lappen en toch een plug-in batterij aanschaffen en aansluiten.
Hoe ze het oplossen is hun zaak.
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2200
RPi 2B Pi-Hole // 3B Kodi-18 // 3B+ Node-Red+Grafana > Mqtt > Esp32 Display
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > Mqtt > Grafana
Ubuntu Mate 24.04
ben144
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 45 keer
Bedankt: 21 keer

Simpel, boete als ze injectie in de nacht opmerken. Denk aan meet en schakel delay's.
Avenger 2.0
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Die schakeldelays zijn er ook indien je de officiële EnFluri sensor gebruikt. Feitelijk is de P1 nauwkeuriger. Dus zo lang je aan de toekomstige (max 800W) limiet houdt gaat niemand weten of je P1 meter of aparte sensor gebruikt.

Hybride omvormers moeten trouwens geen EnFluri sensor hebben en mogen wel de P1 poort gebruiken. Enkel retrofit batterij mag die P1 niet gebruiken.
honda4life
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 213 keer
Bedankt: 391 keer
Provider

Triest, maar wel erg eenduidig digitale en analoge meter.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
NuKeM
Administrator
Administrator

Geen sturing op de P1-meter is altijd al de (belachelijke) regel geweest helaas. Synergrid test deze systemen ook normaal met de alternatieve niet P1 methode. Maar ik zou er zeker niet wakker van liggen. Bij een grote thuisbatterij zou een overijverige keurder nog wel eens vervelend kunnen doen, maar deze kleine thuisbatterijen moet je niet laten keuren … dus … doe maar lekker normaal :)
kippewit
Pro Member
Pro Member
Provider

IMG_2691.jpeg
IMG_2692.jpeg
Avenger 2.0
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Dus de Marstek Venus zou indien via modbus aangestuurt door bv Jullix EMS module enkel van de P1 data gebruik mogen maken. Nice 8)
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Provider

kippewit schreef: 2 maanden geleden
@kippewit Wat is de bron van deze info?
charmpigeon
Starter
Starter
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer

Wat mis ik in deze hype? Of wat is het alternatief?

Situatie met PV en bijna passiefwoning en zonder EV.

Het meeste verbruik is helaas in de winter wanneer het huis verwarmd wordt en wanneer er weinig opbrengst is van de PV panelen.

Terugverdientijd: berekening op basis van de reële productie (injectie op net) en consumptie (afname van net) van 1 kalenderjaar.
Het is toch maar armtierig...: langer dan 10 jaar. Zelfs met hogere elektriciteitsprijzen dan nu en zonder injectievergoeding.
Als er een injectietarief komt dan kan ik evengoed affakkelen met een energievreter die ik on/off toggle; daarvoor moet ik ook geen grote investering doen.

Aan peak shaving zal het niet veel helpen; de pieken blijven in de winter.

De installatiekost en aankoopprijs is gewoon te duur. Ik kan dat geld best wel gebruiken voor andere dingen en binnen 5 jaar zullen deze dingen waarschijnlijk in prijs gedaald zijn. Op dit moment zie ik toch prijzen die minstens het tweedubbele zijn van wat ik gedachten heb: een 1000 euro.

Besparing: de herbruikte energie is geprojecteerd maandelijks tussen 30 en 60 kWh voor bijvoorbeeld een batterij tussen 3kW en 6kW.
Dat zou ook maar een 10% tot 15% van het jaarlijks totaal zijn. Ik lees hier berichten over 50% zelfredzaamheid?

Daarenboven neem ik een volatiel toestel in huis: de meeste batterijen zijn LiPo.

Of het effectief een groene maatregel is daar heb ik nog niets over gelezen.

Ik wil niet trollen, ik probeer echt te berekenen of het een interessante investering is of niet. Mogelijke valkuilen: berekening script logica fout, prijzen die volatiel worden, batterijen zijn héél duurzaam en goed voor milieu :-)
Avenger 2.0
Elite Poster
Elite Poster
Provider

@kippewit Toevallig een bron van deze informatie? Want op Synergrid, VEKA, Fluvius, etc niets officieel van te vinden.
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Het zal inderdaad niet voor iedereen interessant zijn.
Bv een Marstek Venus E 5kWh kost €1900. Dit is plug&Play, geen installatiekost.

Voor €1900 koop je 7.600kWh (aan €0.25/kWh). Dat is 1.520 keer de batterij volledig laden/ontladen.
Er is nog verlies van de omvormer, dus pakweg 1.824 keer.
Op hoeveel jaar dat kan, is voor iedereen anders, maar 10 jaar lijkt me lang.
kippewit
Pro Member
Pro Member
Provider

Deze info komt uit een mail van de winkel waar ik een Marstek heb besteld.
heist_175
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 518 keer
Bedankt: 1176 keer

charmpigeon schreef: 2 maanden geleden Of het effectief een groene maatregel is daar heb ik nog niets over gelezen.
PV overschot durende de dag opslaan in een batterij, zodat je 's nachts geen stroom moet inkopen die gemaakt is van gas of nucleaire staven, lijkt me toch "groen".
Of het E2E groen is, hangt van zoveel asumpties af, oa afval (ooit is de batterij kapot) en productie (welke omstandigheden etc).

Conceptueel is dat wel het model waar we naartoe evolueren: momenteel is een behoorlijk deel van de opgewekte elektriciteit niets waard. Als je die verloren (waardeloze) elektriciteit op een ander moment kan inzetten, zou dat gigantische investeringen in het distributienet besparen. Investeringen die iedereen zal moeten betalen, via de elektriciteitsfactuur.
https://www.tijd.be/netto/news/energie/ ... 99671.html
Afbeelding
Dus opnieuw: met het concept is niets mis. Ik verwacht de komende jaren méér (en goedkopere) batterijen, niet minder.

In Nederland, waar de situatie op het distributienet kortweg rampzalig is, met investeringen die gewoon 5 jaar moeten wachten op een aansluiting, zijn ze ook al wat verder in met (proefprojecten die) tonen dat het ook creatiever kan: https://www.change.inc/infra/woonwijk-l ... je-2-41643
Een wijk met 500 gezinnen die hun zonnestroom delen, de elektrische auto overdag laden, waterkokers van 3.000 watt de deur uitdoen en via de app meedoen aan challenges. Daarbij verdienen ze geld als ze op piekmomenten zo weinig mogelijk stroom gebruiken of hun thuisbatterij laden. Zo kan Sporenburg in Amsterdam toe met één trafohuisje en is de wijk een blauwdruk voor heel Nederland om netcongestie te voorkomen.
Of een thuisbatterij dan interessant is voor u, gegeven uw situatie en andere investeringsopportuniteiten die jij hebt, is moeilijker te bepalen.
Plaats reactie

Terug naar “Energie en duurzame ontwikkeling”