Plugin zonnepanelen zonder keuring, aangeven VREG of niet?

Discussieforum over energiebedrijven (elektriciteit en gas), zonnepanelen, windenergie en andere.
Freec
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 23 keer
Recent bedankt: 1 keer

Ik vermoed dat, vanwaar die max 2 panelen regel ook komt, dit gecommuniceerd wordt om het aan Jan met de pet duidelijk te maken niet te overdrijven. Begin anders maar eens uit te leggen aan niet technisch onderlegde mensen dat je twee of vier panelen mag leggen, maar je omvormer max 800W mag zijn. Denkende als Jan met de pet: Waarom zou je dan meer als 2 panelen leggen als een paneel al over de 400 Watt piek is. Die doet gewoon 400 + 400 en denkt dat die aan de 800W zit, terwijl de werkelijke opwek een pak lager is. Weet niet of dit logisch klinkt.
Er zijn ook panelen van 100W en er zijn ook panelen van 600W

Dus converseren in ’aantal panelen’ is pas echt verwarrend
Avenger 2.0
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 118 keer
Recent bedankt: 11 keer
Provider

Tja als je het poepsimpel wil maken is dat de enigste optie. Verhindert de leek om 20 panelen te kopen met tweedehands omvormer op zelfgemaakt stopcontact en hun huis in fik te steken zeker...
Abusimbal
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 364 keer
Recent bedankt: 2 keer
Te Koop forum

Block schreef: 2 maanden geleden Inderdaad, met de solarbank van Anker kan je bijvoorbeeld 4 panelen hangen. Die solarbank stuurt 800 watt terug en slaat de rest op in de batterij.
Was ook aan het kijken naar die Anker Solarbank
https://www.anker.com/eu-en/anker-solix ... NS4wLjAuMA..

Zie niets van P1 meter.
Ervaring op tweakers met die Solarbank: https://gathering.tweakers.net/forum/li ... 6#80510346
En het hele forum topic: Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic https://gathering.tweakers.net/forum/li ... es/2270100

Anker heeft nog korting actie t.e.m. deze zondat 23/03
Ben aan het twijfelen om losse accu en 1 zonnepaneel te bestellen:
https://www.anker.com/eu-en/products/b1 ... viMenu_pps
749 euro voor 768Wh | 1200W powerstation en 200W zonnepaneel
Telenet All-Internet (Gigabit optie)
Samsung Galaxy S22 Ultra
Ubiquiti UDM Pro
Synology DS3615xs
Nvidia Shield TV console
Intel NUC 13 Extreme i7 13700K
Microsoft Surface Pro 8
Garmin VivoSmart 5 (activity tracker)
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 193 keer
Recent bedankt: 3 keer
Provider
Te Koop forum

Avenger 2.0 schreef: 2 maanden geleden Bij huidige zekeringkasten wordt er met kamgeleiders gewerkt die tot 63A/100A aankunnen.
Ook de bekabeling van de differentieels naar de kamgeleiders moet je best overdimensioneren. Als de aanvoerkabel (meestal) 10mm² is, gebruik dan voor deze bekabeling ook minstens 10mm². Hier heb ik 2 parallel kabels gelegd van 6mm².
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2200
RPi 2B Pi-Hole // 3B Kodi-18 // 3B+ Node-Red+Grafana > Mqtt > Esp32 Display
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > Mqtt > Grafana
Ubuntu Mate 24.04
honda4life
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 213 keer
Bedankt: 391 keer
Provider

De kamgeleiders kunnen wel over gedimensioneerd zijn bij een iets of wat recentere installatie maar in een oude woning is dat een ander verhaal, waar je echt zeker van zou zijn is dat deze minstens de waarde van de voorgaande zekering aankunnen en dat is ofwel 40A 1f of 25A 3f.
Zie je het al voor je, een te renoveren installatie met draadbruggen 4mm² / 25A of 6mm² / 40A?
Een volgende obstakel wordt de 30 mA differentieel die standaard voorzien is op 40A (geen idee of 3f 25A bestaat), dus 40A hoofdzekering + 0A injectie zonnepanelen is de limiet, daar stopt het gemiddelde verhaal eigenlijk al.
Ja het is allemaal zeer theoretisch, het AREI gaat niet voor 99,99% veilig maar ook voor die 0,01% limieten (tenslotte bestaan er relatief eenvoudige technische maatregelen).
In praktijk 40+A op uw natte kringen trekken lijkt me vrij uitzonderlijk en duurt dan nog geen uren aan een stuk.

Wil jij als fabrikant verantwoordelijk zijn voor de veiligheid als er iemand hier toch in slaagt, mij lijkt dat in ieder geval een slecht business model als je hiervoor aansprakelijk gesteld kan worden.
Of je moet verwijzen dat de gebruiker conform AREI moet zijn of een volledig stappenplan voor elke mogelijke situatie voor een leek en de mensen vrij laten...
(meet de diameter van je geleiders, vermenigvuldig met pi kwadraat en deel door vier, watte pie, watte kwatta :-) )?
Je kan dan beter sets van 800W verkopen en relatief gerust zijn dat desondanks het niet helemaal correct is je toch een te aanvaardbaar klein risico op brandgevaar hebt.

Veel Belgische bedrijven zullen zich er niet aan wagen denk ik kosten/baten, Nederland volgt dan weer niet het AREI.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Avenger 2.0
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Zal nog wel meevallen. Volgens mij is de kans op brand door lithium batterijen in de populaire hoverboards, e-steps en andere lage kwaliteit Chinese brol vele malen groter.
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 172 keer
Bedankt: 328 keer

Avenger 2.0 schreef: 2 maanden geleden Hier trouwens zojuist leuke simulatie gedaan met mijn effectieve verbruiken en opbrengsten:
- Plaatsen thuisbatterij 5kWh (800W limiet) -> besparing €332 / jaar
- Plaatsen thuisbatterij 5kWh (2500W limiet) -> besparing €334 / jaar
Ofwel heb je te weinig zonnepanelen liggen voor je verbruik ofwel zit er een serieuze fout/aanname in je berekening…
Een eerste fout is al dat een deftige 5kwh batterij 3500 tot 4800W kan leveren.
Avenger 2.0
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Heb 20 panelen 270Wp liggen in oost & west oriëntatie. Wel hoog sluimerverbruik (~350W) en warmtepomp.
Simulatie gedaan met solar & batterij simulator software van mijn energiemeter (die reëel verbruik, opbrengst panelen, verlies omvormer & batterij in rekening brengt).
duizend
Elite Poster
Elite Poster

2 euro verschil dat is omgerekend een 6 kwh dat je meer uit de batterij haalt die niet beperkt is tot 800W
Dat wil zeggen dat je op periodes dat je zonnepanelen niet werken (regen, bewolking, nacht, …) je minder dan 12 uur op een jaar 1300W of meer verbruikt.
Of 6 uur 1800W
Of 3,5 uur 2400W

Reken je nog je sluimerverbruik van 350W ervan af
Dan is het bvb. 6 uur 1500W.

Hoeveel is je jaarlijkse netafname?
Panelen bijleggen, minstens het dubbele is het eerste wat je moet doen…
Avenger 2.0
Elite Poster
Elite Poster
Provider

4500kWh totaal verbruik, 4500kWh opbrengst zonnepanelen en ongeveer ~35% eigen verbruik van zonne-energie.
heist_175
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 518 keer
Bedankt: 1176 keer
Recent bedankt: 9 keer

karine schreef: 2 maanden geleden Zou 2 setjes van 800W problemen opleveren?
Mijn buurman heeft al een half jaar 2 plug in panelen op zijn garage liggen en vandaag lagen er nog 4 op zijn oprit klaar in de verpakking.
Het mag niet.

Of het problemen oplevert hangt af van:
- verklikkende buren
- hoe veilig je zelf kan werken
- of het sop de kool wel waard is

Als je een "lege" kring hebt met een zekering van 20A, kan je daar 4kW (20A x 240V = 4800W) op zetten. Dus 5 setjes met een output van 800W-max, elks op een eigen stopcontact - dus geen verlengsnoeren, want dan krijg je zeker problemen - zal op die (lege) kring perfect veilig zijn.
Maar het gevaar zit 'em in de creativiteit. Als uw zekeringkast maar bekabeld is om 32A of 40A te transporteren, zit je met het risico dat je én 40A uit het net trekt én daarbovenop nog eens 4kW (16-17A) via uw zonnepanelen aanlevert. En als uw bekabeling daar niet op voorzien is (kamgeleid van 10mm² kan dat wel), dan zit je met levensgevaarlijke toestanden. En dan hebben we het nog niet over de differentieel gehad, die dan hopelijk ook 63A is.
Kortom: het kan wel.

Maar als je serieus wat panelen wil leggen (bv 5 sets van 4 panelen), waarom dan niet gewoon zoals het hoort?
Je legt uw panelen op het dak, sluit ze aan op een omvormer en met een aparte zekering van 25A naar uw zekeringkast op een 3G6/5G6. Geen gefoefel, waarschijnlijk lagere kosten, een veilige aansluiting, geen risico op boetes etc en vermoedelijk ook wat robuuster.
Avenger 2.0
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Je kan inderdaad gewoon zelf grote PV installatie plaatsen, installeren en dan laten keuren. Goedkoper en ineens legaal. Keuringskosten vallen wel mee.
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Provider
Te Koop forum

Als je je veilig op het dak kunt (durf) begeven, ja waarom niet.
Een hoogtewerker huren zou een beter idee zijn natuurlijk.
EdpNet XL 99/35 Mbps
Ubuntu Mate 24.04
Avenger 2.0
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Is het dan niet goedkoper om het laten te doen? Hier nooit een hoogtewerker gezien bij installatie. Die mannen pakken gewoon paneel op hun rug mee de ladder op :lol:
heist_175
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 518 keer
Bedankt: 1176 keer
Recent bedankt: 9 keer

Niet iedereen plaats PV op het dak van het huis, soms ook op garage of schuur.
Daar kan je meestal al wat makkelijker op.

Laten doen kan vaak aan 6% BTW, dus de aannemer begint al met een voorsprong :).
duizend
Elite Poster
Elite Poster

Als ik de offertes hier zie steekt de aannemer gewoon 15% extra in zijn eigen zak. :angel:
yezzer
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 90 keer
Bedankt: 18 keer

marzman schreef: 2 maanden geleden Ik heb hem wel besteld. In de mail staat dat ze dit kunnen aanrekenen gecorrigeerd naar je land, maar dat zag ik ook pas achteraf. Ik kreeg ook al een sms van Amazon voor de betaling afgerond was (heb die daarna wel nog afgerond) dat alles ok was.

Ik ben benieuwd wat er gaat gebeuren. BTW zal iets meer dan 50 euro zijn.
Even navragen bij de mensen die de Amazon set besteld hebben van Solarway: zijn er nu eigenlijk al mensen die het aangeleverd gekregen hebben?

Wat ik dus wel gezien heb: mensen die een P1 meter hebben van homewizard. De omvormer van de Amazon set staat helaas niet in de compatibele lijst
Volgens de site van Homewizard zijn de volgende omvormers compatibel met de P1 meter en hun software:
SolarEdge, Growat, GoodWe, SMA, Enphase, Huawei, Solax, APsystems en Solis
Avenger 2.0
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Nee betwijfel ook dat het ooit geleverd zal worden. Heb uiteindelijk geannuleerd en heb mij ergens 4 tweedehandspanelen (4 x 270W) op de kop getikt en een toegelaten omvormer bij Amazon besteld (de APsystems EZ1-M 800W).
yezzer
Pro Member
Pro Member

Jammer dat deze aanbieding enkel bij Lidl DE te bestellen is, met aflevering op een Duits adres. Lijkt me anders toch een goede aanbieding.
https://www.lidl.de/p/vale-balkonkraftw ... p100379477
ben144
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 45 keer
Bedankt: 21 keer

Als je het kan laden dan kan je gelijkaardige setjes vinden net over de grens in Aachen. Wel een beetje duits leren zodat je het aan 0% btw meekrijgt :-D
https://www.pvgo.de/product-page/balkon ... o-870-800h 350eur met toegelaten omvormer.

er is nog een setje van 300eur, maar niet zeker of die omvormer wel toegelaten is.

Toegevoegd na 1 minuut 47 seconden:
1.762 mm x 1.134 mm
marzman
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 20 keer

yezzer schreef: 2 maanden geleden Even navragen bij de mensen die de Amazon set besteld hebben van Solarway: zijn er nu eigenlijk al mensen die het aangeleverd gekregen hebben?

Wat ik dus wel gezien heb: mensen die een P1 meter hebben van homewizard. De omvormer van de Amazon set staat helaas niet in de compatibele lijst
Volgens de site van Homewizard zijn de volgende omvormers compatibel met de P1 meter en hun software:
In de sms staat 28 april, maar ik betwijfel het ook.
Bevestigd: de bestelling voor Solarway Kit solaire complet pour le balcon, 880 W, avec prise de 800 W, onduleur Envertech de 800 W, panneaux solaires bifaciaux de 440 W et accessoires is succesvol geplaatst en zal op maandag, april 28, 2025 bezorgd worden.
Hoezo moet de p1 meter van homewizzard compatibel zijn? Ik heb die ook. Deze wifimeting zal anders werken, je kan waarschijnlijk wel het stopcontact kopen van homewizzard als je wilt dat zij het uitlezen in hun app.
karine
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 38 keer

En als ik naast mijn 5700w installatie nu eens 10 panelen bijleg en die op de bestaande omvormer laat aansluiten?
Avenger 2.0
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Dan moet je laten herkeuren uiteraard. En kijken of de omvormer 10 extra panelen aan kan ;) Heb je dan zoveel verbruik? Want voor enkel terugleververgoeding lijkt het me niet meer zo interessant.
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1001 keer
Bedankt: 3720 keer
Recent bedankt: 18 keer
Provider

karine schreef: 2 maanden geleden En als ik naast mijn 5700w installatie nu eens 10 panelen bijleg en die op de bestaande omvormer laat aansluiten?
Wat bedoel je met een "5700w installatie"?
  • het vermogen van jouw zonnepanelen (wordt uitgedrukt in Wp of kWp) ?
  • of het het vermogen van jouw omvormer (wordt uitgedrukt in kVA) ?
PS - Deze topic gaat over plugin zonnepanelen, voor dit soort (off-topic) vragen graag een nieuwe topic aanmaken

Toegevoegd na 4 minuten 16 seconden:
yezzer schreef: 2 maanden geleden Wat ik dus wel gezien heb: mensen die een P1 meter hebben van homewizard. De omvormer van de Amazon set staat helaas niet in de compatibele lijst
En waarom zou een plugin omvormer compatibel moeten zijn met de Homewizard P1 meter?
De P1 meter zal gewoon registreren wat de digitale teller meet (levering en injectie), er is geen communicatie nodig met een plugin zonnepanelen omvormer?
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
payphoneuser
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 98 keer
Bedankt: 57 keer
Provider

yezzer schreef: 2 maanden geleden Even navragen bij de mensen die de Amazon set besteld hebben van Solarway: zijn er nu eigenlijk al mensen die het aangeleverd gekregen hebben?
Ik heb er na mijn bestelling niks, 0,0 meer van gehoord. Schandalig eigenlijk. Na 10 dagen heb ik het dan maar geannuleerd en koop ik waarschijnlijk de set die gesugerreerd wordt door @ben144 (waarvoor dank)
yezzer
Pro Member
Pro Member

ben144 schreef: 2 maanden geleden Als je het kan laden dan kan je gelijkaardige setjes vinden net over de grens in Aachen. Wel een beetje duits leren zodat je het aan 0% btw meekrijgt :-D
https://www.pvgo.de/product-page/balkon ... o-870-800h 350eur met toegelaten omvormer.

er is nog een setje van 300eur, maar niet zeker of die omvormer wel toegelaten is.

Toegevoegd na 1 minuut 47 seconden:
1.762 mm x 1.134 mm
Kwestie van "wat Duits leren om ze mee te krijgen aan 0% btw": dat klopt wel, maar... als ze de factuur gaan opmaken (voor de garantie) ga je volgens mij door de mand vallen als je een Belgisch adres gaat opgeven... (tenzij het allemaal met een simpel kasticket zou kunnen, wat ik betwijfel)

Toegevoegd na 4 minuten 51 seconden:
philippe_d schreef: 2 maanden geleden
yezzer schreef: 2 maanden geleden Wat ik dus wel gezien heb: mensen die een P1 meter hebben van homewizard. De omvormer van de Amazon set staat helaas niet in de compatibele lijst
En waarom zou een plugin omvormer compatibel moeten zijn met de Homewizard P1 meter?
De P1 meter zal gewoon registreren wat de digitale teller meet (levering en injectie), er is geen communicatie nodig met een plugin zonnepanelen omvormer?
Philippe, dat klopt helemaal wat je hier zegt: de digitale meter registreert injectie apart.
Maar waarom zetten ze dat dan op hun site? Ze laten uitschijnen indien je geen compatibele omvormer hebt, je dan best een aparte (digitale) Kwh meter (verkopen ze dus ook) aankoopt. Ik zie ook het nut daarvan niet in als je een digitale meter hebt, want die registreert inderdaad de geleverde kwh door de zonnepanelen apart.
Bijlagen
Schermafbeelding 2025-03-25 080403.jpg
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 386 keer
Bedankt: 192 keer
Provider

Via een compatibele omvormer kan je in de Homwizard app ook de zonne opbrengst zien.
Als die niet compatibel is, kan het met een kwh meter op je PV installatie.

Maar dit is allemaal niet nodig om het allemaal te laten werken, gewoon om alles in 1 app te zien.
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1001 keer
Bedankt: 3720 keer
Recent bedankt: 18 keer
Provider

Als je een omvormer hebt, wil je graag de opbrengst van de panelen weten. Een digitale meter kan dat niet.
Een digitale meter kan meten:
  1. hoeveel je van het net verbruikt
  2. hoeveel je naar het net levert
De digitale meter kan niet weten:
  1. hoeveel je panelen leveren
  2. hoeveel je huishouden verbruikt
De informatie hoeveel kW je huishouden verbruikt is gewoon de optelsom van de eerste drie ...

Maar deze topic gaat over plugin zonnepanelen.
Mijn uitspraak dat er geen noodzaak is om een omvormer te koppelen aan een Homewizard P1 meter gaat dus over een plugin setje van 800W :wink:
Het enige voordeel is dat je deze infomatie dan kan zien in de homewizard app.

Vaste (hybride) omvormers komen altijd met een eigen kWh energiemeter (en App)

Een P1 koppeling is trouwens niet toegelaten als energiemanagement systeem (EnFluri) voor het sturen van een retrofit batterijomvormer.
Maar dat is hier off-topic (thuisbatterij)
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
marzman
Premium Member
Premium Member

payphoneuser schreef: 2 maanden geleden Ik heb er na mijn bestelling niks, 0,0 meer van gehoord. Schandalig eigenlijk. Na 10 dagen heb ik het dan maar geannuleerd en koop ik waarschijnlijk de set die gesugerreerd wordt door @ben144 (waarvoor dank)
Ga je ze ook zelf ophalen?
Avenger 2.0
Elite Poster
Elite Poster
Provider

philippe_d schreef: 2 maanden geleden Een P1 koppeling is trouwens niet toegelaten als energiemanagement systeem (EnFluri) voor het sturen van een retrofit batterijomvormer.
Maar dat is hier off-topic (thuisbatterij)
Ook niet als die thuisbatterij gelimiteerd is tot 800W? Dus voor alle plugin batterijen is de installatie van een EnFluri sensor vereist?
Want dat was blijkbaar ook de uitleg van HomeWizard waarom ze niet aan gehomologering begonnen zijn.
Dan kan je even goed de plugin-thuisbatterij verbieden, want als je een EnFluri sensor in je zekeringkast moet zetten is er geen plug&play meer aan.
En hoe kan het systeem van innovoltus dan werken? Die gebruiken dit toch ook enkel P1 zonder een EnFluri sensor momenteel?
marzman
Premium Member
Premium Member

Een thuisbatterij werkt toch altijd met een P1 meter? Het zal de implementatie van homewizzard zijn die niet mag, misschien doen ze inderdaad de limitatie via de P1 meter?
payphoneuser
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 98 keer
Bedankt: 57 keer
Provider

marzman schreef: 2 maanden geleden
payphoneuser schreef: 2 maanden geleden Ik heb er na mijn bestelling niks, 0,0 meer van gehoord. Schandalig eigenlijk. Na 10 dagen heb ik het dan maar geannuleerd en koop ik waarschijnlijk de set die gesugerreerd wordt door @ben144 (waarvoor dank)
Ik kom af en toe in die regio dus de volgende keer dat het me past ga ik misschien wel eens kijken. Het zou normaal in de wagen moeten passen.
Matomatisch
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
Bedankt: 19 keer

marzman schreef: 2 maanden geleden Een thuisbatterij werkt toch altijd met een P1 meter?
Onze thuisbatterij is aangesloten met CT klemmen.
marzman
Premium Member
Premium Member

yezzer schreef: 2 maanden geleden Philippe, dat klopt helemaal wat je hier zegt: de digitale meter registreert injectie apart.
Maar waarom zetten ze dat dan op hun site? Ze laten uitschijnen indien je geen compatibele omvormer hebt, je dan best een aparte (digitale) Kwh meter (verkopen ze dus ook) aankoopt. Ik zie ook het nut daarvan niet in als je een digitale meter hebt, want die registreert inderdaad de geleverde kwh door de zonnepanelen apart.
Omdat de digitale meter alleen de injectie registreert en niet de stroom die je verbruikt uit de panelen en mensen willen weten hoe veel hun panelen opwekken. Als je geen meting bij je omvormer hebt dan is dat wel een goed argument, maar als je de meting wel hebt dan kun je gewoon daar kijken. Daar hoeft homewizzard niet compatible mee te zijn, dat zijn dan gewoon twee losse metingen in verschillende apps.

Het andere mogelijk antwoord is misschien dat ze zo'n meter willen verkopen ;) Als je het in de homewizzard app wilt kunnen zien kun je natuurlijk wel zo'n meter er tussen zetten.
yezzer
Pro Member
Pro Member

payphoneuser schreef: 2 maanden geleden
marzman schreef: 2 maanden geleden
Ik kom af en toe in die regio dus de volgende keer dat het me past ga ik misschien wel eens kijken. Het zou normaal in de wagen moeten passen.
Bekijk dit alternatief eens: twee panelen van 77,55 euro het stuk en een omvormer mét aansluitkabels van 118 euro, totaal kom je dan op € 273,10
Je hoeft dan zo ver niet te rijden. Er is wel nog geen bevestigingsmateriaal bij inbegrepen, maar in die webshop van de solar winkel wel te verkrijgen.
https://solarwinkel.be/nl//zonnepanelen ... lf-cut-446
https://www.amazon.nl/gp/product/B0CTCZ ... 0Q8K7&th=1
marzman
Premium Member
Premium Member

Als je weet wat je precies nodig hebt dan is dat interessant inderdaad, probleem is dat ik dat niet weet ;) Zou je ook drie panelen op zo'n omvormer aan kunnen sluiten dat je ook 800 Watt haalt zeg maar (je ziet setjes met 4, maar dat lijkt me dan weer overkill).
Avenger 2.0
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Voor dezelfde prijs heb je ook een gehomologeerde (en performantere) omvormer:
https://www.amazon.de/dp/B0CMXX3Y58
Die extra kabeltjes kosten amper iets of kan je zelf maken.
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Provider
Te Koop forum

Let op, bij beide Amazon omvormer aanbiedingen is bij elk een max DC ingangsspanning 60V en de panelen geven soms meer dan 30V elk (Vmp), dus dat is al meer dan 60V bij 2 panelen in serie. Zie datasheet van de Jinko Solar 435W panelen (wat hogerop).
https://app.simpla.be/uploads/companies ... R-B_EN.pdf
Ook goed om weten: verschil STC en NOCT spanning bij PV panelen:
https://mjkpower.com/the-difference-bet ... c-modules/

De Hoymiles HMS-800-2T (van in andere setjes hier in het topic) gaat wel tot 65V.
https://app.simpla.be/uploads/companies ... 202302.pdf
EdpNet XL 99/35 Mbps
Ubuntu Mate 24.04
Avenger 2.0
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Of minder performante panelen (tweedehands of einde reeks) kopen. Dan kan je ze in parallel zetten (wel kijken dan ampères samen limiet niet overschrijden).
custk9
Member
Member
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 12 keer

lacer schreef: 2 maanden geleden Let op, bij beide Amazon omvormer aanbiedingen is bij elk een max DC ingangsspanning 60V en de panelen geven soms meer dan 30V elk (Vmp), dus dat is al meer dan 60V bij 2 panelen in serie. Zie datasheet van de Jinko Solar 435W panelen (wat hogerop).
Goed punt. Maar wat betreft de APSystems EZ1 M zijn er 2 ingangen met elk z'n aparte MPPT. En volgens hun eigen module compatible calculator zijn de hierboven gelinkte panelen, een type "zwaarder" (JKM440N-54HL4R-BK), wel compatibel.

https://apsystems.com/wp-content/upload ... ag=English

PS. De APSystems is vandaag €21 goedkoper bij de .de variant, ten opzichte van gisteren.
Plaats reactie

Terug naar “Energie en duurzame ontwikkeling”