De kamgeleiders kunnen wel over gedimensioneerd zijn bij een iets of wat recentere installatie maar in een oude woning is dat een ander verhaal, waar je echt zeker van zou zijn is dat deze minstens de waarde van de voorgaande zekering aankunnen en dat is ofwel 40A 1f of 25A 3f.
Zie je het al voor je, een te renoveren installatie met draadbruggen 4mm² / 25A of 6mm² / 40A?
Een volgende obstakel wordt de 30 mA differentieel die standaard voorzien is op 40A (geen idee of 3f 25A bestaat), dus 40A hoofdzekering + 0A injectie zonnepanelen is de limiet, daar stopt het gemiddelde verhaal eigenlijk al.
Ja het is allemaal zeer theoretisch, het AREI gaat niet voor 99,99% veilig maar ook voor die 0,01% limieten (tenslotte bestaan er relatief eenvoudige technische maatregelen).
In praktijk 40+A op uw natte kringen trekken lijkt me vrij uitzonderlijk en duurt dan nog geen uren aan een stuk.
Wil jij als fabrikant verantwoordelijk zijn voor de veiligheid als er iemand hier toch in slaagt, mij lijkt dat in ieder geval een slecht business model als je hiervoor aansprakelijk gesteld kan worden.
Of je moet verwijzen dat de gebruiker conform AREI moet zijn of een volledig stappenplan voor elke mogelijke situatie voor een leek en de mensen vrij laten...
(meet de diameter van je geleiders, vermenigvuldig met pi kwadraat en deel door vier, watte pie, watte kwatta

)?
Je kan dan beter sets van 800W verkopen en relatief gerust zijn dat desondanks het niet helemaal correct is je toch een te aanvaardbaar klein risico op brandgevaar hebt.
Veel Belgische bedrijven zullen zich er niet aan wagen denk ik kosten/baten, Nederland volgt dan weer niet het AREI.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –