Telenet blokkeert opzettelijk de toegang tot newsservers

Heb je vragen of opmerkingen over deze provider via de kabel? Post dan je vragen hier.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

brooklyn schreef:zou het niet werken door rechtreeks het ip te gebruiken ipv dns?

Pingen naar newsreader1.eweka.nl [81.171.88.253]
Pingen naar newsreader2.eweka.nl [81.171.88.252]
........
Pingen naar newsreader30.eweka.nl [81.171.88.219]


De namen resolven perfect... heeft dus niets met DNS te maken. Het rare is dat een tracert op www.eweka.nl netjes tot bij Level3 geraakt, en die van newsreader1.eweka.nl blijft gewoon bij TN steken.
Gebruikersavatar
brooklyn
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1252
Lid geworden op: 15 jun 2004, 20:25
Locatie: West-Vlaanderen aan de kust

mmm ik denk eerder dat ze gewoon de lan hebben uitgetrokken :P
Afbeelding
PC1: Intel Core 2 Duo E6600 - 2GB DDR2 SDRAM PC6400 - ASUS P5B Deluxe - GeForce 8800GTS 320MB DDR3 - Western Digital 35GB Raptor - 3.1TB HD space
PC2: AMD3600 - 1GB DDR - ASUS A8N Deluxe - ATI 3850 -
Dvico Tvix 6500A user
Mr Pink
Member
Member
Berichten: 64
Lid geworden op: 08 maa 2004, 21:54

door de dns servers te veranderen gaat het alleszinds niet.
via proxy gaat het wel, maarja, dan gaat het enorm traag, dus dat heeft ook niet veel zin .... .
FST
Pro Member
Pro Member
Berichten: 425
Lid geworden op: 22 jun 2005, 15:30

heeft eerder te maken met routing tabels enzo van da gedoen
Praetorian
Premium Member
Premium Member
Berichten: 645
Lid geworden op: 30 sep 2005, 11:37

FST schreef:heeft eerder te maken met routing tabels enzo van da gedoen
idd
em dns't perfect maar routing is no no
Silence
Pro Member
Pro Member
Berichten: 391
Lid geworden op: 17 apr 2005, 17:12
Bedankt: 3 keer

Nu is er effectief een technische plausibele reden waarom Telenet nu opeens geld eist van Eweka ?
Gebruikersavatar
Phuncz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1357
Lid geworden op: 05 apr 2005, 14:42
Locatie: Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 30 keer
Bedankt: 24 keer

Telenet wil geld omdat ze doorhebben dat usenet 1 van de grotere verbruikers is op het netwerk ? Ik vermoed dat ze gewoon zoveel mogelijk de zware belasting willen vermijden omdat anders niemand 20Mbit haalt en dat de mensen zo "gewoon geraken" aan weinig limiet.
rapweg
Plus Member
Plus Member
Berichten: 173
Lid geworden op: 09 aug 2005, 15:09

Telenet heeft level3 als transitpartner en betalen hiervoor per bandbreedte meer dan bijvoorbeeld realroute dat rechtstreeks peering heeft op amsix,linx en dergelijke.
Deze kostprijs proberen ze dan ook in te winnen door groot-gebruik AS-en (zoals dit van eweka) te bannen en terug open te stellen tegen betaling van de service aanbieder.
Door een nederlandse isp kan dit nog lukken, maar met een tal telenet-klanten is dit zeker niet winstgevend en zet dit de deur open voor andere ISP's om geldsommen te claimen.
Telenet heeft altijd wel een limiterend karakter gehad dus verbaast mij dit eigenlijk niets.
FST
Pro Member
Pro Member
Berichten: 425
Lid geworden op: 22 jun 2005, 15:30

Het gaat erom dat de klanten van telenet al voor bandwidth betalen (veel kunnen ze tochniet binnenhalen, met die limiet) en dan gaat telenet nog eens van de andere kant ook geld vragen? absurd vind ik...

Zal een van hun "oplossingen" zijn om het winstverlies te stelpen...
Wel, slechte zet van hun, nu gaan ze een pak klanten verliezen!! (tenminste, dat hoop ik toch :))
Gebruikersavatar
Block
Erelid
Erelid
Berichten: 1740
Lid geworden op: 31 jul 2005, 01:08
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 76 keer

FST schreef:Het gaat erom dat de klanten van telenet al voor bandwidth betalen (veel kunnen ze tochniet binnenhalen, met die limiet)


Ik kan me ook amper voorstellen dat het meer dan over enkele TByte zou gaan. Ben benieuwd naar de officiele uitleg van Telenet, aan die boodschap van de PUB heb je ook niets(niet verkeerd bedoeld)...
select replace * from userbase.be where topic ('got hostile', 'got friendly and polite');
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

FST schreef:Wel, slechte zet van hun, nu gaan ze een pak klanten verliezen!! (tenminste, dat hoop ik toch :))


Het probleem is dat TN net graag van deze klanten vanaf is... hun winstmarge wordt er enkel beter van. Hoog tijd voor de pers in Belgie om eens duidelijk te maken waarvoor TN staat. (nu dat image maken ze zelf wel kapot op deze manier, maar een handje helpen kan nooit kwaad).
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Block schreef:Ik kan me ook amper voorstellen dat het meer dan over enkele TByte zou gaan. Ben benieuwd naar de officiele uitleg van Telenet, aan die boodschap van de PUB heb je ook niets(niet verkeerd bedoeld)...


Stel dan TN 5% leechers heeft (de magische 5%, je weet wel) en dat deze allemaal 30GB van Eweka gebruiken (is natuurlijk wel overdreven, maar er zijn ook gewone klanten die Eweka gebruiken), dan kom je reeds aan 900 TB ! Da's vijf keer meer dan dat alle RealDSL gebruikers tesamen er momenteel kunnen doorsleuren op een maand als ze 24u/24u downloaden !

De macht van de kleine cijfertjes !
witte!
Pro Member
Pro Member
Berichten: 228
Lid geworden op: 23 okt 2004, 15:10

r2504 schreef:
Block schreef:Ik kan me ook amper voorstellen dat het meer dan over enkele TByte zou gaan. Ben benieuwd naar de officiele uitleg van Telenet, aan die boodschap van de PUB heb je ook niets(niet verkeerd bedoeld)...


Stel dan TN 5% leechers heeft (de magische 5%, je weet wel) en dat deze allemaal 30GB van Eweka gebruiken (is natuurlijk wel overdreven, maar er zijn ook gewone klanten die Eweka gebruiken), dan kom je reeds aan 900 TB ! Da's vijf keer meer dan dat alle RealDSL gebruikers tesamen er momenteel kunnen doorsleuren op een maand als ze 24u/24u downloaden !

De macht van de kleine cijfertjes !


Ik zal eens proberen echte cijfers op te vragen via het eweka forum over deze kwestie.
Ik denk dat het om nietmeer dan 1000 Belgische eweka abonees gaat..
Gebruikersavatar
brooklyn
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1252
Lid geworden op: 15 jun 2004, 20:25
Locatie: West-Vlaanderen aan de kust

idd 1000 x 30GB = 30TB
velen hebben ook giganews,usenetserver,.....
pak een goeie 50 TB dataverkeer, jongens jongens gaan die daarover beginnen kakken :?
Afbeelding
PC1: Intel Core 2 Duo E6600 - 2GB DDR2 SDRAM PC6400 - ASUS P5B Deluxe - GeForce 8800GTS 320MB DDR3 - Western Digital 35GB Raptor - 3.1TB HD space
PC2: AMD3600 - 1GB DDR - ASUS A8N Deluxe - ATI 3850 -
Dvico Tvix 6500A user
woetyke
Starter
Starter
Berichten: 1
Lid geworden op: 06 feb 2006, 11:10

Schandalig!
binnekort zit iedereen bij telenet op p2p netwerken...
Upload is toch reeds apart van download :roll:

Telenet: je betaalt 42€/maand en kan 3u surfen aan de snelheid die ze aangeven...
of gezellig webcammen: 1u per dag en je kan al niets anders meer doen :-o

ik denk dat ik maar eens opzoek ga naar een andere provider..
witte!
Pro Member
Pro Member
Berichten: 228
Lid geworden op: 23 okt 2004, 15:10

Deze voormiddag gebeld gehad (015 666666)
3 verschillende personen aan de lijn gehad.
1ste persoon een vrouw wist nog niet eens wat Usenet was kreeg het haar ook niet uitgelegd.
Heeft ze mij doorverbonden met iemand van de technische dienst.
Die hoorde het ook al in Keulen donderen en wou mij doorverbinden met de facturatiedienst omdat er bij mij iets geblokkeerd was.
Ik kreeg hem maar niet uitgelegd dat mn internet wel werkt maar dat ik niet op die service van Eweka kwam.

Dan heb ik uit miserie afgelegd want dit kost mij een handvol geld deze onzin.
Dan heb ik halfuurke later nog eens gebeld.
Weer een persoon aan de lijn die wist ook van toeten of blazen af.
Verwees mij door naar het nummer 070696969.

Ik gewacht tot na de middag want wou nog graag kunnen eten (kan niet goed eten als ik mij opjaag).

Nu net gebeld krijg ik het volgende.
"Wegens administratieve problemen kunnen wij u helaas niet verder helpen op dit nummer wij verwijzen u door naar het volgende nummer 015696969)"

Wat een bende prutsers zijn verdomme echt met mn voeten aant spelen!
Ik ga dalijk nog eens een laatste keer bellen en anders vliegt het vandaag nog buiten!
GVD dan zijt ge al klant van 1999 en die domoren kunnen u nog niet met de simpelste problemen helpen!
Gebruikersavatar
deej
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3322
Lid geworden op: 09 dec 2002, 21:14
Locatie: Een boerengat nu met VDSL2!
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 4 keer

Telenet zit precies in de hoek waar de klop valt...
Gebruikersavatar
Ofloo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5263
Lid geworden op: 04 okt 2004, 07:36
Locatie: BALEN
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 92 keer

witte! schreef:
r2504 schreef:
Block schreef:Ik kan me ook amper voorstellen dat het meer dan over enkele TByte zou gaan. Ben benieuwd naar de officiele uitleg van Telenet, aan die boodschap van de PUB heb je ook niets(niet verkeerd bedoeld)...


Stel dan TN 5% leechers heeft (de magische 5%, je weet wel) en dat deze allemaal 30GB van Eweka gebruiken (is natuurlijk wel overdreven, maar er zijn ook gewone klanten die Eweka gebruiken), dan kom je reeds aan 900 TB ! Da's vijf keer meer dan dat alle RealDSL gebruikers tesamen er momenteel kunnen doorsleuren op een maand als ze 24u/24u downloaden !

De macht van de kleine cijfertjes !


Ik zal eens proberen echte cijfers op te vragen via het eweka forum over deze kwestie.
Ik denk dat het om nietmeer dan 1000 Belgische eweka abonees gaat..


alles bij elkaar vat ik hem nog steeds niet ze, je betaalt toch al voor je download wat maakt het nu uit of het van een nieuwsserver komt of niet.. straks gaan ze het belnet nog bellen om dat mensen isos downloaden.. zijn die nu helemaal gek geworden of wat?

Zelfs als die content illegaal is hoe weet telenet dit ! dan moeten ze u traffiek al sniffen wat volgens mij niet kan ! Dus telenet mag de wet breken maar jij niet ! Want daar is het waar het op neerkomt !
Gebruikersavatar
MacE501
Pro Member
Pro Member
Berichten: 374
Lid geworden op: 25 nov 2005, 12:27
Locatie: Vlaams-Brabant
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 10 keer

Quotes van Jan Claeys, PUB bestuurslid, na 'contactname' met TN:

"We weten wel iets, maar proberen momenteel nog wat meer inzicht & duidelijkheid te krijgen (de meesten van ons zitten ook op hun werk hé Wink )."

gevolgd door:

"Het is een combinatie van technische, commerciële en communicatieve problemen IMHO."
_________________
Jan Claeys
teamcoach supportteam & bestuurslid

Met andere woorden: doelbewust vanuit TN if you ask me...
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Ofloo schreef:alles bij elkaar vat ik hem nog steeds niet ze, je betaalt toch al voor je download wat maakt het nu uit of het van een nieuwsserver komt of niet.. straks gaan ze het belnet nog bellen om dat mensen isos downloaden..


Het probleem zit hem in het feit dat Eweka hier geld aan verdient, en dat TN hier extra voor moet betalen aan de transit provider (Level3 welke de link doet tussen TN en Eweka).

Bij Belnet is het zo dat die er niet aan verdienen... dus daar ligt het anders. Al bij al is peering een complexe zaak, maar dit zou nooit mogen resulteren in dergelijke censuur.

Paid peering is een enorm gevaarlijk precedent en kan volgens mij de ondergang van internet worden. Ik hoop dan ook dat Eweka niet toegeeft... laat het maar in TN zijn gezicht ontploffen !
Gebruikersavatar
MacE501
Pro Member
Pro Member
Berichten: 374
Lid geworden op: 25 nov 2005, 12:27
Locatie: Vlaams-Brabant
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 10 keer

Quote vanop PUB forum:

"Net met eweka gebeld !

Momenteel zijn alle telenet accounts bij hun op HOLD gezet dus je verliest niks aan credits=> mooi gebaar van eweka aangezien het probleem hier ligt in mechelen.

Momenteel zit eweka ook in conclaaf met telenet samen om dit probleem op te lossen.
Als het aan eweka ligt kan dit probleem onmiddellijk opgelost geraken maar eweka wil onder geen beding geld geven aan telelset."

Tot eind deze maand ben ik klant bij TN, daarna zit ik bij EDPnet, en als ik alles eens op een rijtje zet van de recentste "veranderingen" bij TN, wel, dan geraak ik hoe langer hoe meer overtuigd dat ik de goede stap heb gezet...
Gebruikersavatar
Ofloo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5263
Lid geworden op: 04 okt 2004, 07:36
Locatie: BALEN
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 92 keer

r2504 schreef:
Ofloo schreef:alles..


Het probleem zit hem in het feit dat Eweka hier geld aan verdient, en dat TN hier extra voor moet betalen aan de transit provider (Level3 welke de link doet tussen TN en Eweka).

Bij Belnet is het zo dat die er niet aan verdienen... dus daar ligt het anders. Al bij al is peering een complexe zaak, maar dit zou nooit mogen resulteren in dergelijke censuur.

Paid peering is een enorm gevaarlijk precedent en kan volgens mij de ondergang van internet worden. Ik hoop dan ook dat Eweka niet toegeeft... laat het maar in TN zijn gezicht ontploffen !


Toch vind ik het schandalig dat bedrijven dit onderling niet kunnen oplossen en dat de consument weer het slachtoffer is want nu kost het degene die paid services hebben geld !!!! Of is telenet van plan de verloren maand of maanden aanvankelijk hoelang het nog gaat duren.. terug te betalen, want ik vind die reactie van dat ze maar op het werk zijn toch dat ze er maar wat licht overgaan.. en klinkt alsof het nog lang gaat duren voor er zich een oplossing bied..

EDIT: 'k vind dat de laatste tijd toch veel internet providers van hunne slechte kant laten zien ze..
Silence
Pro Member
Pro Member
Berichten: 391
Lid geworden op: 17 apr 2005, 17:12
Bedankt: 3 keer

r2504 schreef:
Ofloo schreef:alles bij elkaar vat ik hem nog steeds niet ze, je betaalt toch al voor je download wat maakt het nu uit of het van een nieuwsserver komt of niet.. straks gaan ze het belnet nog bellen om dat mensen isos downloaden..


Het probleem zit hem in het feit dat Eweka hier geld aan verdient, en dat TN hier extra voor moet betalen aan de transit provider (Level3 welke de link doet tussen TN en Eweka).

Bij Belnet is het zo dat die er niet aan verdienen... dus daar ligt het anders. Al bij al is peering een complexe zaak, maar dit zou nooit mogen resulteren in dergelijke censuur.

Paid peering is een enorm gevaarlijk precedent en kan volgens mij de ondergang van internet worden. Ik hoop dan ook dat Eweka niet toegeeft... laat het maar in TN zijn gezicht ontploffen !
Lijkt mij leuk dan als contenprovider als je elke ISP (stel dat maar een handvol van zo'n isp's lastig doen) moet gaan betalen.

Ah mss moet er maar eens iemand over dat geval in het engels bloggen op een of andere site en een story posten op slashdot. Zou goede reclame zijn.
nephilimhell
Plus Member
Plus Member
Berichten: 135
Lid geworden op: 17 okt 2005, 20:34
Bedankt: 3 keer

Silence schreef:Lijkt mij leuk dan als contenprovider als je elke ISP (stel dat maar een handvol van zo'n isp's lastig doen) moet gaan betalen.

Ah mss moet er maar eens iemand over dat geval in het engels bloggen op een of andere site en een story posten op slashdot. Zou goede reclame zijn.


ja zeg wel !

stel je voor dat Telenet aan iTunes geld gaat vragen omdat veel van hun klanten liedjes downloaden van iTunes??
of dat Telenet hetzelfde probeert met Google! man, stel je voor!!
qless
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1584
Lid geworden op: 13 dec 2002, 11:44
Locatie: Lokeren
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 127 keer
Contacteer:

nephilimhell schreef:
Silence schreef:Lijkt mij leuk dan als contenprovider als je elke ISP (stel dat maar een handvol van zo'n isp's lastig doen) moet gaan betalen.

Ah mss moet er maar eens iemand over dat geval in het engels bloggen op een of andere site en een story posten op slashdot. Zou goede reclame zijn.


ja zeg wel !

stel je voor dat Telenet aan iTunes geld gaat vragen omdat veel van hun klanten liedjes downloaden van iTunes??
of dat Telenet hetzelfde probeert met Google! man, stel je voor!!

Wel in amerika probeert AOL dat idd met itunes...zeer gevaarlijke ontwikkeling dit...
Bij voldoende goed werkende concurrentie kan dit trouwens niet gebeuren...
kazzz
Starter
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 22 dec 2004, 15:33

Het gaat er dus inderdaad over de routering.

EWEKA ----------------------- hun line

Derde |

TELENET --------------------- hun line

Vroeger zat tussen deze beide een derde, die beiden routerings verbond.
NU is blijkbaar deze 3e weg, en kunnen beide servers niet meer communiceren met elkaar.
Indien je hier een derde voor inschakelt, zal Telenet hiervoor moeten betalen om van de diensten gebruik te maken. Natuurlijk wat ze niet zullen doen en misschien ook wel te begrijpen is. Eweka biedt deze dienst aan en vraagt ook geld aan klanten hiervoor.
Maar Eweka wil ook deze 3e niet vergoeden.
Hier zit dus het probleem dat naar mijn inzien denk ik wel zal opgelost geraken, doordat Eweka klanten gaat verliezen en mss Telenet ook wel.
Gebruikersavatar
Block
Erelid
Erelid
Berichten: 1740
Lid geworden op: 31 jul 2005, 01:08
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 76 keer

De kracht van internet is toch als er een i-router uitvalt er automatisch een andere route wordt berekend?
select replace * from userbase.be where topic ('got hostile', 'got friendly and polite');
FST
Pro Member
Pro Member
Berichten: 425
Lid geworden op: 22 jun 2005, 15:30

ik heb eens voor de lol mijn tot-nu-toe-werkende telebrol conn ingestoken en eens een traceje gedaan:
Afbeelding
Afbeelding
blijkbaar gaat het terug he ? maar toch stel ik u voor bij telenet weg te gaan :wink:
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Gisterenavond werkte het alvast niet... en trouwens ook gek dat de transit nu via Versatel gaat, en niet via Level3 ?
ldvd
Starter
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 07 feb 2006, 09:48

en deze morgen om half zeven werkte het nog steeds niet

zelfs een ping naar newsreader22.eweka.nl gaf een time-out
Gebruikersavatar
NuKeM
Content Editor
Content Editor
Berichten: 5132
Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 156 keer
Contacteer:

Even wat quotes aanhalen van het PUB forum met extra info (chronologisch):
schumpi schreef:
"Heb dit net gelezen op de Eweka forum:

Quote:
STATUSUPDATE

Ok, het is (eindelijk) bevestigd : iemand die ik ken heeft wat snuffelwerk verricht en hij heeft 't bevestigd : het Telenet Internet Backoffice team heeft Eweka geblokkeerd omdat er vermoedens zijn van illegale activiteiten! En de kans is heel klein dat dit terug opengezet wordt (en dan nog : binnen 2 à 3 dagen).

Make up your own decision...
"



Hoi,

Ik ben medewerker van Eweka, en kan vertellen dat dit ronduit onzin is, ik weet dus ook niet waar men dat vandaan heeft.

Vanmiddag na 5'n gaan wij trachten de verbinding via een alternatieve manier weer aan de gang te krijgen.

Tevens hebben wij met Telenet gesproken en hun standpunt blijft dat wij maar moeten blijven betalen, het heeft niets met illegaliteit te maken aangezien de servers in Nederland staan, en de belgische wetgeving daar uberhaupt niets over te zeggen heeft. De kwestie is puur financieel.

gr

Paul


Quote van admin op eweka forum:

Ik wil jullie even een status update geven

Ik heb vanmiddag alle info die wij hebben doorgegeven aan de gebruikersvereniging van Telenet , inclusief correspondentie.

Teven hebben wij nogmaals contact met Telenet gezocht, hier is echter niets zinvols uit voortgekomen behalve een herhaling van hetgeen hierboven is gezegd.

Groet

Wijnand


Aangezien zowel Telenet als Ewaka momenteel blijven volhouden dat er langs hun kant niets veranderd is en zij niet de oorzaak zijn van het probleem, gaan we ons voorlopig beperken tot het publiceren van een standpunt van beide partijen.

We zijn eigenlijk maar matig geïnteresseerd in wie "de schuldige" is, maar willen wel graag bemiddelen om spoedig tot een oplossing te komen.

Dit is alvast wat Telenet stelt:

Telenet schreef:

- Langs Telenet kant is er niets veranderd aan de technische configuratie waardoor de toegang tot de Eweka servers zou worden geblokkeerd. Telenet heeft dus niets veranderd aan de routing policy, filters of dergelijke meer.
- Er is wel een probleem met Eweka, in die zin dat Eweka zelf hun BGP netwerk routes niet correct annonceert op het Internet (dit is gemakkelijk verifieerbaar via Looking Glass info op het Internet - info werd bezorgd aan TIK). Het incorrect adverteren van routes door Eweka valt buiten de verantwoordelijkheid van Telenet om. Deze incorrecte technische configuratie zorgt trouwens bij andere (Belgische) ISP's waarschijnlijk ook voor problemen.
- Eweka heeft een tijdje geleden inderdaad gevraagd aan Telenet om te praten over de netwerk connectiviteit tussen beide partijen. Telenet, als beursgenoteerd bedrijf, tekent echter met alle partijen eerst een Non-Disclosure Agreement vooraleer er een gesprek plaatsvindt (dit is standard practice). Eweka weigert sinds +- mid november om onduidelijke redenen een NDA te tekenen en dus zijn er ook geen verdere gesprekken geweest over interconnectiviteit.


Eweka schreef:

Geachte heer ,

Op uw verzoek willen wij de situatie rondom telenet toelichten.

Telenet is volgens onze gegevens klant van KPN Telecom. Omdat wij een zogenaamde peering partner zijn van KPN Telecom heeft het verkeer tussen ons en Telenet altijd goed gefunctioneerd, waarbij wij ons verkeer over het netwerk van KPN naar Telenet toestuurden en visa versa.

Naar aanleiding van diverse klachten van Telenet klanten de laatste week dat de verbinding niet meer goed functioneerde, hebben hebben wij contact gezocht met Telenet teneinde te zoeken naar een oplossing.

Telenet heeft hierbij te kennen gegeven dat er 2 oplossingen zijn

Eén oplossing is dat Eweka een directe connectie met Telenet moet aanleggen op haar kosten richting België. Hierna zou Eweka een verbinding met Telenet mogen opzetten , echter Telenet wil dan wel een extra vergoeding voor het gegenereerde verkeer. De correspondentie hebben wij u hierover doen toekomen en wat ons betreft is deze oplossing geen oplossing en niet bespreekbaar. Eweka wil evenwel het verkeer uitwisselen met Telenet zodat Telenet hiervoor geen geld meer hoeft te betalen aan KPN, echter dit moet dan op neutrale basis geschieden. Met andere woorden; beide partijen dragen hun eigen kosten en dit kan alleen met toestemming van KPN Telecom omdat Telenet nog steeds klant van KPN Telecom is.

Voor verdere onderhandelingen hierover wil Telenet een zogenaamde NDA hanteren. Dit document heeft tot doel dat de informatie besproken tussen partijen vertrouwelijk blijft en niet aan derden ( lees klanten ) kan worden doorgegeven. Dit is voor een open en transparant bedrijf als Eweka helaas geen optie, omdat wij vinden dat klanten ten allertijde recht hebben op de informatie die hun toekomt.

Een tweede oplossing zou zijn dat Telenet het verkeer via een andere leverancier wil ontvangen, echter omdat Eweka afspraken heeft gemaakt met partners zoals KPN Telecom is dit helaas niet mogelijk.


Met vriendelijke groet,

Eweka Internet Services


En Telenet weer:
Telenet schreef:

- Telenet is al sinds begin September geen klant meer van KPN Telecom als transit provider. De enige manier dat Eweka transit verkeer (in feite alle transit verkeer) tot bij de Telenet klanten kan komen is via 1 van Telenet's transit providers, zoals bvb Level3. Eweka moet eenvoudigweg hun BGP route annoncering aanpassen en alle Telenet klanten hebben onmiddellijk terug verbinding met de Eweka servers.
- Telenet heeft de vraag gesteld aan Eweka om hun technische configuratie zo snel mogelijk terug aan te passen naar de situatie van voor het weekend (dus de netwerk routes opnieuw correct te adverteren). Er is geen enkele technische ingreep of workaround die Telenet zelf kan doen om deze situatie recht te trekken.
NuKeM
Mr Pink
Member
Member
Berichten: 64
Lid geworden op: 08 maa 2004, 21:54

stopt bij hop 3, daar ligt het probleem.
dus tussen 10.78.0.1 en 213.224.126.98
Bijlagen
test.jpg
(99.51 KiB) 189 keer gedownload
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Mr Pink schreef:stopt bij hop 3, daar ligt het probleem.
dus tussen 10.78.0.1 en 213.224.126.98


Het stopt niet bij hop3... hop3 geeft gewoon geen icmp echo reply.

Je trace route is trouwens naar www.eweka.nl waar er geen routing problemen zijn. (transit via Level3).
Mr Pink
Member
Member
Berichten: 64
Lid geworden op: 08 maa 2004, 21:54

ffe gemist, ik moest die traceroute doen naar die file ...
die stoptn dus direct en geeft aan dat de host down is ...
Gebruikersavatar
ceurrrix
Premium Member
Premium Member
Berichten: 687
Lid geworden op: 26 feb 2004, 06:57
Locatie: Temse

witte! schreef:Deze voormiddag gebeld gehad (015 666666)
3 verschillende personen aan de lijn gehad.
1ste persoon een vrouw wist nog niet eens wat Usenet was kreeg het haar ook niet uitgelegd.
Heeft ze mij doorverbonden met iemand van de technische dienst.
Die hoorde het ook al in Keulen donderen en wou mij doorverbinden met de facturatiedienst omdat er bij mij iets geblokkeerd was.
Ik kreeg hem maar niet uitgelegd dat mn internet wel werkt maar dat ik niet op die service van Eweka kwam.

Dan heb ik uit miserie afgelegd want dit kost mij een handvol geld deze onzin.
Dan heb ik halfuurke later nog eens gebeld.
Weer een persoon aan de lijn die wist ook van toeten of blazen af.
Verwees mij door naar het nummer 070696969.

Ik gewacht tot na de middag want wou nog graag kunnen eten (kan niet goed eten als ik mij opjaag).

Nu net gebeld krijg ik het volgende.
"Wegens administratieve problemen kunnen wij u helaas niet verder helpen op dit nummer wij verwijzen u door naar het volgende nummer 015696969)"

Wat een bende prutsers zijn verdomme echt met mn voeten aant spelen!
Ik ga dalijk nog eens een laatste keer bellen en anders vliegt het vandaag nog buiten!
GVD dan zijt ge al klant van 1999 en die domoren kunnen u nog niet met de simpelste problemen helpen!
TIP :
Je kan met je gsm ,zelfs de 0800 nummers gebruiken waar TN reclame voor maakt :roll:

http://forums.telenet.be/breedband/show ... ost1415393

http://forums.telenet.be/breedband/show ... ost1426665

http://forums.telenet.be/breedband/show ... ummer+0800 :twisted:
Een beeld,vertelt meer dan 1000 woorden en wie wind zaait,kan storm oogsten!
Museum of Talking Boards + Word Lingo = :think:
elkantara
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 28
Lid geworden op: 06 jan 2006, 22:34

My take: Eweka verkondigt haar prefix (waarin de nieuwsservers staan) enkel over AMS-IX. Dus kunnen enkel AMS-IX peers van Eweka die nieuwsservers bereiken. Vermits Telenet niet op AMS-IX zit, kunnen Telenet klanten in principe geen gebruik maken van de diensten van Eweka.

Eweka (of een Eweka peer) heeft in het verleden blijkbaar die prefix gelekt naar het Internet toe. Daardoor konden Telenet klanten plots ook de Eweka diensten bereiken. Die fout is nu (door Eweka of hun peer) rechtgezet, waardoor Eweka niet meer te bereiken is vanaf Telenet.

De huidige situatie is dus "normaal" en reflecteert het business model van Eweka. Indien Eweka wenst Telenet klanten te bedienen dan moet Eweka haar prefix gewoon via transit verkondigen.
Gebruikersavatar
deej
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3322
Lid geworden op: 09 dec 2002, 21:14
Locatie: Een boerengat nu met VDSL2!
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 4 keer

Wel raar dat een provider als telenet niet eens op de AMS-IX zit, één van de grootste van Europa...
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

elkantara schreef:My take: Eweka verkondigt haar prefix (waarin de nieuwsservers staan) enkel over AMS-IX. Dus kunnen enkel AMS-IX peers van Eweka die nieuwsservers bereiken. Vermits Telenet niet op AMS-IX zit, kunnen Telenet klanten in principe geen gebruik maken van de diensten van Eweka.


Maar praten AMS-IX en BNIX dan niet met elkaar ? Hoe doen alle kleine ADSL providers dit dan... kan moeilijk geloven dat zij dan WEL allemaal peeren met AMS-IX ?

elkantara schreef:Die fout is nu (door Eweka of hun peer) rechtgezet, waardoor Eweka niet meer te bereiken is vanaf Telenet. De huidige situatie is dus "normaal" en reflecteert het business model van Eweka. Indien Eweka wenst Telenet klanten te bedienen dan moet Eweka haar prefix gewoon via transit verkondigen.


Wat het niet wil doen omdat het hun geld kost... is TN dus wel schuldig ? (maar eigenlijk komt dit terug neer op mijn eerste vraag - waarom werkt het niet via peering).
elkantara
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 28
Lid geworden op: 06 jan 2006, 22:34

r2504 schreef:Maar praten AMS-IX en BNIX dan niet met elkaar ? Hoe doen alle kleine ADSL providers dit dan... kan moeilijk geloven dat zij dan WEL allemaal peeren met AMS-IX ?


Neen. Geen enkele (1 enkele uitzondering niet te na gesproken) internet exchange is gekoppeld aan een andere. Partijen die aangesloten zijn op een exchange (bvb AMS-IX) kunnen enkel rechtstreeks praten met de andere aangesloten partijen, tenminste indien er een peering overeenkomsten afgesloten worden. Om tegen de hele wereld te kunnen praten moet je een transit contract afnemen bij een transit provider. Die bezorgt je alle prefixes die op het Internet bestaan. Hoewel AMS-IX een belangrijke IX is, zijn maar een fractie van alle Internet prefixes rechtstreeks bereikbaar via AMS-IX.

r2504 schreef:
elkantara schreef:Die fout is nu (door Eweka of hun peer) rechtgezet, waardoor Eweka niet meer te bereiken is vanaf Telenet. De huidige situatie is dus "normaal" en reflecteert het business model van Eweka. Indien Eweka wenst Telenet klanten te bedienen dan moet Eweka haar prefix gewoon via transit verkondigen.


Wat het niet wil doen omdat het hun geld kost... is TN dus wel schuldig ? (maar eigenlijk komt dit terug neer op mijn eerste vraag - waarom werkt het niet via peering).


Eweka kiest ervoor om hun prefixes enkel via AMS-IX naar haar peers te verkondigen. Hierdoor dienen ze hun trafiek enkel op de exchange te dumpen, wat stukken goedkoper is dan via transit. De keerzijde hiervan is dat ze enkel bereikbaar zijn voor AMS-IX peers. Daar kan TN niets aan doen, dat is een beslissing van Eweka en hun business model is hier dan ook op gebaseerd. Een bewuste keuze dus.

Vermits TN niet aanwezig is op AMS-IX, kan er ook geen peering zijn tussen Eweka en TN, en zijn de servers van Eweka dan ook niet te bereiken voor TN klanten.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

elkantara schreef:Vermits TN niet aanwezig is op AMS-IX, kan er ook geen peering zijn tussen Eweka en TN, en zijn de servers van Eweka dan ook niet te bereiken voor TN klanten.


Het begint stilaan duidelijk te worden... maar, vor zover ik Eweka begrijp wil men zelf een connectie leggen naar BNIX (of is het naar TN zelf ?).

En daar zit dan weer het probleem dat om te peeren op BNIX zelf TN geld wil zien ? Indien dit juist is begrijp ik echter niet waarom, zodra TN/Eweka het gedumpt heeft op BNIX maakt het hen toch niet meer uit... da's toch bandwidth zoals alle andere bandwith (maw. ze betalen gewoon voor hun port op BNIX) ?

Wat ik ook niet begrijp is hoe het zit met alle ADSL providers in Belgie... ik veronderstel dat die ook geen connectie hebben met AMS-IX... waarom werkt het daar dan wel ?
Plaats reactie

Terug naar “Telenet (Base, Chello, UPC)”