Even wat quotes aanhalen van het PUB forum met extra info (chronologisch):
schumpi schreef:
"Heb dit net gelezen op de Eweka forum:
Quote:
STATUSUPDATE
Ok, het is (eindelijk) bevestigd : iemand die ik ken heeft wat snuffelwerk verricht en hij heeft 't bevestigd : het Telenet Internet Backoffice team heeft Eweka geblokkeerd omdat er vermoedens zijn van illegale activiteiten! En de kans is heel klein dat dit terug opengezet wordt (en dan nog : binnen 2 à 3 dagen).
Make up your own decision...
"
Hoi,
Ik ben medewerker van Eweka, en kan vertellen dat dit ronduit onzin is, ik weet dus ook niet waar men dat vandaan heeft.
Vanmiddag na 5'n gaan wij trachten de verbinding via een alternatieve manier weer aan de gang te krijgen.
Tevens hebben wij met Telenet gesproken en hun standpunt blijft dat wij maar moeten blijven betalen, het heeft niets met illegaliteit te maken aangezien de servers in Nederland staan, en de belgische wetgeving daar uberhaupt niets over te zeggen heeft. De kwestie is puur financieel.
gr
Paul
Quote van admin op eweka forum:
Ik wil jullie even een status update geven
Ik heb vanmiddag alle info die wij hebben doorgegeven aan de gebruikersvereniging van Telenet , inclusief correspondentie.
Teven hebben wij nogmaals contact met Telenet gezocht, hier is echter niets zinvols uit voortgekomen behalve een herhaling van hetgeen hierboven is gezegd.
Groet
Wijnand
Aangezien zowel Telenet als Ewaka momenteel blijven volhouden dat er langs hun kant niets veranderd is en zij niet de oorzaak zijn van het probleem, gaan we ons voorlopig beperken tot het publiceren van een standpunt van beide partijen.
We zijn eigenlijk maar matig geïnteresseerd in wie "de schuldige" is, maar willen wel graag bemiddelen om spoedig tot een oplossing te komen.
Dit is alvast wat Telenet stelt:
Telenet schreef:
- Langs Telenet kant is er niets veranderd aan de technische configuratie waardoor de toegang tot de Eweka servers zou worden geblokkeerd. Telenet heeft dus niets veranderd aan de routing policy, filters of dergelijke meer.
- Er is wel een probleem met Eweka, in die zin dat Eweka zelf hun BGP netwerk routes niet correct annonceert op het Internet (dit is gemakkelijk verifieerbaar via Looking Glass info op het Internet - info werd bezorgd aan TIK). Het incorrect adverteren van routes door Eweka valt buiten de verantwoordelijkheid van Telenet om. Deze incorrecte technische configuratie zorgt trouwens bij andere (Belgische) ISP's waarschijnlijk ook voor problemen.
- Eweka heeft een tijdje geleden inderdaad gevraagd aan Telenet om te praten over de netwerk connectiviteit tussen beide partijen. Telenet, als beursgenoteerd bedrijf, tekent echter met alle partijen eerst een Non-Disclosure Agreement vooraleer er een gesprek plaatsvindt (dit is standard practice). Eweka weigert sinds +- mid november om onduidelijke redenen een NDA te tekenen en dus zijn er ook geen verdere gesprekken geweest over interconnectiviteit.
Eweka schreef:
Geachte heer ,
Op uw verzoek willen wij de situatie rondom telenet toelichten.
Telenet is volgens onze gegevens klant van KPN Telecom. Omdat wij een zogenaamde peering partner zijn van KPN Telecom heeft het verkeer tussen ons en Telenet altijd goed gefunctioneerd, waarbij wij ons verkeer over het netwerk van KPN naar Telenet toestuurden en visa versa.
Naar aanleiding van diverse klachten van Telenet klanten de laatste week dat de verbinding niet meer goed functioneerde, hebben hebben wij contact gezocht met Telenet teneinde te zoeken naar een oplossing.
Telenet heeft hierbij te kennen gegeven dat er 2 oplossingen zijn
Eén oplossing is dat Eweka een directe connectie met Telenet moet aanleggen op haar kosten richting België. Hierna zou Eweka een verbinding met Telenet mogen opzetten , echter Telenet wil dan wel een extra vergoeding voor het gegenereerde verkeer. De correspondentie hebben wij u hierover doen toekomen en wat ons betreft is deze oplossing geen oplossing en niet bespreekbaar. Eweka wil evenwel het verkeer uitwisselen met Telenet zodat Telenet hiervoor geen geld meer hoeft te betalen aan KPN, echter dit moet dan op neutrale basis geschieden. Met andere woorden; beide partijen dragen hun eigen kosten en dit kan alleen met toestemming van KPN Telecom omdat Telenet nog steeds klant van KPN Telecom is.
Voor verdere onderhandelingen hierover wil Telenet een zogenaamde NDA hanteren. Dit document heeft tot doel dat de informatie besproken tussen partijen vertrouwelijk blijft en niet aan derden ( lees klanten ) kan worden doorgegeven. Dit is voor een open en transparant bedrijf als Eweka helaas geen optie, omdat wij vinden dat klanten ten allertijde recht hebben op de informatie die hun toekomt.
Een tweede oplossing zou zijn dat Telenet het verkeer via een andere leverancier wil ontvangen, echter omdat Eweka afspraken heeft gemaakt met partners zoals KPN Telecom is dit helaas niet mogelijk.
Met vriendelijke groet,
Eweka Internet Services
En Telenet weer:
Telenet schreef:
- Telenet is al sinds begin September geen klant meer van KPN Telecom als transit provider. De enige manier dat Eweka transit verkeer (in feite alle transit verkeer) tot bij de Telenet klanten kan komen is via 1 van Telenet's transit providers, zoals bvb Level3. Eweka moet eenvoudigweg hun BGP route annoncering aanpassen en alle Telenet klanten hebben onmiddellijk terug verbinding met de Eweka servers.
- Telenet heeft de vraag gesteld aan Eweka om hun technische configuratie zo snel mogelijk terug aan te passen naar de situatie van voor het weekend (dus de netwerk routes opnieuw correct te adverteren). Er is geen enkele technische ingreep of workaround die Telenet zelf kan doen om deze situatie recht te trekken.