Plugin zonnepanelen zonder keuring, aangeven VREG of niet?

Discussieforum over energiebedrijven (elektriciteit en gas), zonnepanelen, windenergie en andere.
R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 115 keer
Bedankt: 182 keer
Recent bedankt: 5 keer

In Brussel (dat andere gewest) kunnen die plugins binnenkort ook en zonder limiet:
Maar de Vlaamse netbeheerder Fluvius legt een maximumwattage van 800 watt op voor alle plug-en-playpanelen en -batterijen samen. In Brussel komt er dan weer geen limiet op hoeveel stroom je kan opwekken met die stekkerpanelen.
Maar met een verplichte registratie die dan automatisch een digitale meter met zich brengt wat het rendement al direct veel minder interessant maakt.
Maar, in tegenstelling tot in Vlaanderen zijn ze, zodra ze toegelaten worden in april, niet vrijgesteld van de registratieplicht in Brussel. “Voor elk type zonnepaneel of thuisbatterij, of het nu om reguliere gaat of om plug-intypes, moet er een slimme meter geplaatst worden. Die moeten Brusselaars verplicht aangeven op de website van Sibelga",
Blijft nog de vraag welke Brusselaar de mogelijkheid heeft om die panelen te plaatsen met alle toelatingen ivm. bouwvoorschriften of reglementen appartementsgebouwen.

Bron:
https://www.bruzz.be/actua/economie/plu ... ht-2025-03
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 745 keer
Bedankt: 312 keer
Recent bedankt: 12 keer

De VREG is niet bevoegd in het Brusselse Gewest.

En wat heeft het rendement van een plugin zonnepaneel te maken met een digitale meter?
Die paar paneeltjes plaats je toch alleen maar wanneer je de productie zelf kan verbruiken en niet door de kosten van opslag naar een ander door te schuiven?

Dan koop je toch gewoon een combinatie van plug in paneeltjes met plug in stekkerbatterij en zorg je ervoor dat alles in egen huis blijft. Dan heb je geen "last" van welke meter dan ook.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
R2D2
Elite Poster
Elite Poster

Inderdaad niets te maken met VREG, maar hier gewoon geplaatst als aanvulling en ter informatie. Ook voor de Brusselse leden van UB. Sorry daarvoor.
Freec
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 23 keer
Recent bedankt: 1 keer

Dus 2x plugin zonnepaneel + 1x powerstation (bvb ecoflow) kan dan weer wel?

Een powerstation levert niet terug
Avenger 2.0
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 118 keer
Recent bedankt: 9 keer
Provider

Een powerstation als in offgrid bedoel je? Dan mag je uiteraard doen wat je wil als het niet aan het net hangt.
Block
Erelid
Erelid
Uitgedeelde bedankjes: 189 keer
Bedankt: 133 keer
Recent bedankt: 2 keer

Inderdaad, met de solarbank van Anker kan je bijvoorbeeld 4 panelen hangen. Die solarbank stuurt 800 watt terug en slaat de rest op in de batterij.
SELECT * FROM users WHERE clue >0;
Freec
Pro Member
Pro Member

Ik zag het nog anders...

Goedkoop setje van 2x400w pluginzonnepanelen die terugleveren aan het net.

+ een powerstation die wel laad via het net, maar niet teruglevert. En dan bvb wasmachine laten draaien op stroom van de powerstation (rechtstreeks ingeplugt op powerstation).

Dat kan wel?
karine
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 38 keer

Ik heb nog een terugdraaiende teller en zonnepanelen en kom jaarlijks een 1000kWh tekort.
Dit jaar zal er sowieso een digitale meter komen te staan.
Ik zou denken met de toekomstige injectietarieven dat ik dan beter af ben met een plug in batterij dan met plug in zonnepanelen.
In de zomer halen de panelen toch niets uit en in de winter zal dit een beetje extra aanmaken.
Daartegen zal de batterij vooral in de zomer dienst kunnen doen('s morgens en 's avonds) en in de winter op momenten dat de stroom bijna gratis is kunnen opladen.
Ik denk dan bv aan de Zendure SolarFlow Hyper 2000, €3.116,00
1*Hyper + 4*AB2000S (7680Wh)
Overdag '
Via Shelly Pro 3EM slaat de Hyper 2000 automatisch de overtollige energie op, die overdag gegenereerd wordt.
's Nachts
Wanneer er 's avonds elektriciteit nodig is, kan de opgeslagen energie van overdag worden gebruikt, waardoor u minder dure netstroom hoeft te gebruiken.
Hyper beschikt over een bidirectionele AC koppeling, met een ingangsvermogen van 800W en een uitgangsvermogen van 800W.
TOU Intelligente Laad- en Ontlaadregeling
*Beschikbaar om aan te passen naar bidirectionele 1200W
10 Jaar Garantie en 15 Jaar Levensduur
Avenger 2.0
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Freec schreef: 2 maanden geleden Ik zag het nog anders...

Goedkoop setje van 2x400w pluginzonnepanelen die terugleveren aan het net.

+ een powerstation die wel laad via het net, maar niet teruglevert. En dan bvb wasmachine laten draaien op stroom van de powerstation (rechtstreeks ingeplugt op powerstation).

Dat kan wel?
Als de powerstation op een apart stopcontact teruglevert die niet met je binneninstallatie verbonden is volgens mij wel. Die werkt dan ook meer als UPS (als de stroom uitvalt blijft je wasmachine draaien op de batterij). Vraag me alleen af hoe je het laden van de batterij regelt (dus enkel zonnestroom en in geval tekort toch van het net)
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 172 keer
Bedankt: 328 keer

karine schreef: 2 maanden geleden Ik zou denken met de toekomstige injectietarieven dat ik dan beter af ben met een plug in batterij dan met plug in zonnepanelen.
Waarom toch klooien met een gehandicapte plug in batterij als je al zonnepanelen liggen hebt ?

Koop volgende online

PYLONTECH US5000-1C - 48V 4.8kWh Thuisbatterij + kabel + brackets --- 2 stuks (of meer) --- €2.000
Omvormer Solis RHI 1P-5K --- € 1.000

Bel naar je zonnepaneel installateur om bovenstaande te installeren in regie als je het zelf niet aandurft --- €300 (goed doorgererkend want dit installeren is MAXIMAAL 1 uur werk)
Laat eventueel nog wat panelen bijleggen op je dak, je komt vandaag stroom tekort !!!
Bel om de installatie te laten keuren of laat de aannemer dit doen --- €150

Verkoop je huidige omvormer op tweedehands voor een paar 100€ of leg hem opzij als reserve

Voor €3.500 heb je dan een performante installatie die je later gemakkelijk zelf kan uitbreiden door een module er bovenop te zetten en vier kabels in te steken
Voordelen tov van plug in batterij
- 10kwh ipv 7 kwh voor dezelfde prijs
- 5kw vermogen via batterij (ipv 800W)
- omschakelen naar batterij als de stroom uitvalt en niet beperkt tot 800W
- eilandbedrijf: zonnepanelen blijven stroom opwekken als de stroom uitvalt
- efficienter, veel minder verliezen
- peakshaving mogelijkheid, laat je niet wijsmaken dat dit met 800W effectief kan.
- aan 800W duurt het minstens 10 uur om de stekkerbatterij te vullen (meermaals per dag batterij vol en leeg kan dus niet)
- alle overproductie boven de 800W wordt in het net geinjecteerd bij de stekkerbatterij terwijl deze nog bijlange niet vol is tegenover alle geproduceerde stroom wordt in de batterij opgeslagen en pas als de batterij vol is wordt er geinjecteerd ...
Freec
Pro Member
Pro Member

Avenger 2.0 schreef: 2 maanden geleden
Als de powerstation op een apart stopcontact teruglevert die niet met je binneninstallatie verbonden is volgens mij wel. Die werkt dan ook meer als UPS (als de stroom uitvalt blijft je wasmachine draaien op de batterij). Vraag me alleen af hoe je het laden van de batterij regelt (dus enkel zonnestroom en in geval tekort toch van het net)
Thx, en dit? Hierbij is volgens mij enkel de batterij verbonden met het net, niet de zonnepanelen.

https://www.amazon.com.be/-/en/Growatt- ... d_source=1
61PrQr+E+RL._AC_SX679_.jpg
duizend
Elite Poster
Elite Poster

Ja jongens …
Er gaan nog veel accidenten gebeuren met die plug in zever.
Avenger 2.0
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Zal wel meevallen. Zolang je aan die max 800W houdt kan je al weinig mis doen. De rest is ook redelijk plug & play of in een set geleverd.
De meeste accidenten zullen gebeuren door slecht bevestigde panelen op balkon die afvallen of gaan waaien bij een storm.
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 193 keer
Recent bedankt: 3 keer
Provider
Te Koop forum

Denk dat er meer accidenten gebeuren met elektrische vuurtjes allerhande samen op een stekkerblok, samen soms meer dan 2000 W op dunne soepele kabels.
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2200
RPi 2B Pi-Hole // 3B Kodi-18 // 3B+ Node-Red+Grafana > Mqtt > Esp32 Display
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > Mqtt > Grafana
Ubuntu Mate 24.04
thomasdb
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
Bedankt: 18 keer
Recent bedankt: 6 keer
Provider
Te Koop forum

duizend schreef: 2 maanden geleden Ja jongens …
Er gaan nog veel accidenten gebeuren met die plug in zever.
ik versta deze opmerking niet echt is bangmakerij en niet onderbouwd in mijn opinie, eenmaal zover zal de praktijk het wel uitwijzen
en ik gun iedereen met stekker op (zuid) terras wie geen dakpanelen kan leggen alleszinds ook wel wat meer koopkracht. lelijk vind ik het niet nuttig zeker wel
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1001 keer
Bedankt: 3720 keer
Recent bedankt: 18 keer
Provider

duizend schreef: 2 maanden geleden Er gaan nog veel accidenten gebeuren met die plug in zever.
Waarom zo negatief?

In Duitsland waren in Q3/2024 al een kleine 800.000 Plugin zonnepanelen in gebruik.
Dat zullen er nu intussen al méér dan 1 miljoen zijn (= bijna 2% van de totale PV capaciteit).
Ik heb nog nergens gelezen dat er daar grote problemen zijn kwa veiligeid, waarom zou het hier dan onveiliger zijn?

bron: https://de.statista.com/statistik/daten ... utschland/

Je mag er een installatie gebruiken van max. 2 kWp, met een max. injectievermogen van 800 Watt (vorig jaar verhoogd van 600 Watt naar 800 Watt).
Daar geldt de grens van max. één installatie per fase.
In theorie mag je er dus 3 plugin installaties aansluiten op een 3N400 net (1 per fase), zolang het totaal injectievemorgen max 800 Watt is :-) .

Wat veiligheid betreft:
Er is in Duistland een hele discussie geweest over het gebruik van een gewone 230V stekker (SHUKO) of een Wieland stekker.
Een Wieland stopcontact is een speciaal stopcontact dat ...
  • verhindert dat je de pennen kan aanraken als de stekker uit het stopcontact getrokken wordt.
  • verhindert dat je de stekker kan gebruiken op een verdeelsnoer.
  • verhindert dat iemand de stekker gewoon kan uittrekken (je hebt een schroevendraaier nodig).
Uiteindelijk is er blijkbaar toch beslist om de Wieland stekker niet verplicht te maken ...

bron: https://priwatt.de/blog/wieland-vs-schu ... nkraftwerk
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Avenger 2.0
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Nieuwe versie staat online, al kan ik de populaire stekker thuisbatterijen (Marstek Venus, Homewizard, Zendure, etc) er niet in terugvinden waarvan er toch 2 gecertifieerd zouden worden. Ook maar 72 lijnen in totaal toegevoegd. Bizar... :roll:
JanD25
Starter
Starter
Bedankt: 4 keer

Wie niet (of niet op tijd) een aanvraag ingediend heeft of niet het benodigde ENxxxxx testcertificaat heeft staat er niet op, dat was van die nieuwe merken wel te verwachten.

Er staan er wel op tot 1800 Watt, van die vermogensbeperking van 800W door De Tijd in de wereld gestuurd is bij Synergrid geen sprake.
Avenger 2.0
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Benieuwd of ze mijn stekkerbatterij dan wel komen installeren vanaf 17 april :lol: Heb eens gemaild naar Synergrid om te zien of dat nog lopende is of niet. Want anders annuleer ik de boel en zoek ik iets anders.
Laatst gewijzigd door Avenger 2.0 2 maanden geleden, in totaal 2 gewijzigd.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Avenger 2.0 schreef: 2 maanden geleden In geval van mijn ouders hebben ze nog niets dus kan ik ofwel enkel zonnepanelen op stekker kopen of een combo kit zonnepanelen die je aan een thuisbatterij verbind. In dat laatste geval is er ook een P1 meter of ampere klemmen nodig om aan te geven of de thuisbatterij moet leveren of niet neem ik aan.
Maar dat is dan een hybride systeem waar één omvormer zowel de accu als de batterij bedient.
Dat moet - toch in België - ook gehomologeerd zijn als een hybride systeem.
M.a.w. een dubbele homologatie, eentje voor productie zonne-energie en eentje voor energie-opslag.
Is de omvormer geschikt voor plug&play en voor vaste aansluiting dan moet er ook nog eens een onderscheid gemaakt worden in productreferentie. Zowel verschillende kentypeplaatjes als afzonderlijk voorkomen op de C10/26 lijst.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
cadsite
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 311 keer
Bedankt: 710 keer
Provider
Te Koop forum

karine schreef: 2 maanden geleden Dit jaar zal er sowieso een digitale meter komen te staan.
Dat is wat men probeert wijs te maken, maar dan gaan ze bij Fluvius toch een paar nieuw blikken met installateurs mogen open trekken.
Of gaan ze de meters opsturen naar iedereen en moeten we het zelf doen? :roll:
marzman
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 20 keer

Ze hebben daar onderaannemers voor (en die hebben daar ook weer onderaannemers voor :p )
Avenger 2.0
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Die de fase en de neuter verwisselen en zo 400V op uw binneninstallatie zetten :lol:
https://www.zonstraal.be/forum/viewtopic.php?t=26913
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 523 keer
Bedankt: 673 keer
Provider

cadsite schreef: 2 maanden geleden
Of gaan ze de meters opsturen naar iedereen en moeten we het zelf doen? :roll:
De kans is groot dat het dan beter gedaan is...
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Avenger 2.0
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Ja tempo dat ze die ertegen smakken en op boorfunctie vastschroeven is gewoon ongezien :lol:

Het merendeel van de Synergrid update lijst zijn trouwens vaste installatie toestellen die nu ook gehomologeerd zijn voor plug&play. De echte plug&play toestellen kan je op 1 hand tellen. :bang: Men zal de komende maanden niet veel (gehomologeerd althans) in de winkels hoeven te verwachten... :roll:
marzman
Premium Member
Premium Member

R2D2 schreef: 2 maanden geleden
Blijft nog de vraag welke Brusselaar de mogelijkheid heeft om die panelen te plaatsen met alle toelatingen ivm. bouwvoorschriften of reglementen appartementsgebouwen.

Bron:
https://www.bruzz.be/actua/economie/plu ... ht-2025-03
Als je ze aan de binnenkant van je balkon weet te plaatsen (zoals een wasrek) denk ik niet dat je van iemand toestemming nodig hebt? Alleen kun je dan misschien zelf niet meer op je balkon zitten.
cadsite
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 311 keer
Bedankt: 710 keer
Provider
Te Koop forum

Denk dan maar eens opnieuw.
Een vaak voorkomende regel is bijvoorbeeld de kleur van je gordijnen. Die zitten nochtans zelfs binnen.
R2D2
Elite Poster
Elite Poster

Echt waar? Kleur zonnetenten heb ik al gehoord maar gordijnen, dat gaat wel heel ver.
Avenger 2.0
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Hubo is er al snel bij met een spetterende exclusieve deal. Vier panelen 400W en omvormer voor €399 8)

Lees wel de kleine lettertjes, want ze hebben nog 4 panelen van 100W stuk ergens van onder stof gehaald met een niet-gehomologeerde omvormer... :lol:
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

Ik vraag mij af waarom die setjes maximaal 2 panelen (800 Wp) hebben met een 800 VA omvormer
Als ik voor een plugin installatie zou gaan, zou ik eerder geneigd zijn om te overdimensioneren ...
  • een 840 Wp PV installatie op een omvormer van 800 VA (Smax) heeft een jaaropbrengstt van ca 800 kWh (opstelling Zuid).
  • een 2 kWp PV installatie op een omvormer van 800 VA (Smax) heeft een jaaropbrengst van ca 1500 kWh (opstelling Zuid).
De 800 VA beperking heeft toch alleen betrekking op het omvormer vermogen, niet op het PV vermogen?
Een hoger PV vermogen heeft een positieve invloed op de terugverdientijd
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Avenger 2.0
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Inderdaad dat zal vooral marketing zijn gok ik. Heb hier bij mijn vaste installatie 20 panelen 5400Wp (verdeeld over oost/west) een 3.6kW omvormer en raak zelden aan de 3.6kW
duizend
Elite Poster
Elite Poster

philippe_d schreef: 2 maanden geleden Ik vraag mij af waarom die setjes maximaal 2 panelen (800 Wp) hebben met een 800 VA omvormer
De Amazon link hoger heeft 2kwp panelen.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Avenger 2.0 schreef: 2 maanden geleden Inderdaad dat zal vooral marketing zijn gok ik. Heb hier bij mijn vaste installatie 20 panelen 5400Wp (verdeeld over oost/west) een 3.6kW omvormer en raak zelden aan de 3.6kW
Meestal zit je uiteraard gebonden aan je dakhelling en -oriëntatie.
Is dat niet het geval dan is een O/W opstelling nu achterhaald.
Dat is alleen voordelig om meer Wp op een lichtere omvormer te plaatsen zodat je door de combinatie van AM en lichtere omvormer minder prosumententarief betaalt.

In het tijdperk van eigen opslag heb je er alle voordeel bij om zoveel mogelijk Wp te koppelen aan een zo zwaar mogelijke omvormer zodat je, zeker in de winter, meer uit je panelen haalt en op een kortere tijd meer overschot kan opslaan in je batterijen.

Met ongeveer eenzelfde Wp als jij maar met een 5 kVA omvormer (en ZZ0 op 35°) haal ik bij bewolkt weer nu al productiepieken tot 5100 W (en bij onbewolkt weer tot 4 kW).

Met relatief dure batterijen met een max. vermogen van 800 W heb je daar uiteraard maar weinig aan.
Men spreekt van 2 plug in panelen omdat het omvormervermogen beperkt is tot 800 VA. Met panelen van +400 Wp zit je met twee al aan de grens wat de omvormer aankan.
Sol Invictus!
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

duizend schreef: 2 maanden geleden De Amazon link hoger heeft 2kwp panelen.
De link hierboven gaat toch over een plugin batterij van 2kWh?
Of bedoel je iets anders?
ivob schreef: 2 maanden geleden Men spreekt van 2 plug in panelen omdat het omvormervermogen beperkt is tot 800 VA. Met panelen van +400 Wp zit je met twee al aan de grens wat de omvormer aankan
De beperking is inderdaad wat de omvormer aankan ...
Maar je mag zo'n omvormer toch serieus overdimensioneren? Zal natuurlijk wel heel vlug clippen ...
marzman
Premium Member
Premium Member

Avenger 2.0 schreef: 2 maanden geleden Het rare is dat de huidige stock bij Amazon ligt ('verzonden door Amazon'), dus in principe komt de verkoper Solarway niet meer tussen in dat verhaal. Amazon regelt de verdere afhandeling en verzending nu. Ik acht de kans groot dat het geheel gewoon geannuleerd wordt als Amazon of Solarway over deze fout valt. Iets van slapende honden niet wakker maken... :lol:
Dat dacht ik ook, maar ik zie een smsje dat het heeft over 28 april, dus er ligt nog niks bij Amazon.
Avenger 2.0
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Goed om te weten. Kan ook zijn dat ze gewoon een lokaal transportbedrijf moeten inplannen. Hier eens met een matras gehad die ik via amazon had gekocht. Heeft ook gewoon een maand geduurd omdat via speciale transportfirma moest komen. En iets anders groot hebben ze uiteindelijk gewoon geannuleerd omdat ze ineens niet konden/wilden leveren.
Moonboy
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 34 keer

Avenger 2.0 schreef: 2 maanden geleden Hubo is er al snel bij met een spetterende exclusieve deal. Vier panelen 400W en omvormer voor €399 8)

Lees wel de kleine lettertjes, want ze hebben nog 4 panelen van 100W stuk ergens van onder stof gehaald met een niet-gehomologeerde omvormer... :lol:
Promo ? komaan bedriegers

Hier moet je zijn 299 €

https://www.leroymerlin.fr/produits/kit ... 92898.html
Avenger 2.0
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Het strafste is dat bijna de helft van de voorraad al verkocht is aan simpele zieltjes op een dag tijd. :bang:
Verwacht dus niet al te goede deals bij de groothandel, want de mensen kopen toch alles zonder nadenken...
Nu ja zelfs dit is op 8 jaar rendabel voor mensen zonder panelen, als ze tenminste goed installeren :P
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 193 keer
Recent bedankt: 3 keer
Provider
Te Koop forum

Moonboy schreef: 2 maanden geleden Promo ? komaan bedriegers

Hier moet je zijn 299 €

https://www.leroymerlin.fr/produits/kit ... 92898.html
De Amazon link wat hoger (zonder batterij) is nog steeds de beste keuze, zelfs met Btw erbij
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2200
RPi 2B Pi-Hole // 3B Kodi-18 // 3B+ Node-Red+Grafana > Mqtt > Esp32 Display
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > Mqtt > Grafana
Ubuntu Mate 24.04
payphoneuser
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 98 keer
Bedankt: 57 keer
Provider

Het blijft echter zeer stil aan de kant van Amazon. Sinds de bestelling niets meer gehoord. "We sturen je een e-mail wanneer we een geschatte bezorgdatum hebben."
Plaats reactie

Terug naar “Energie en duurzame ontwikkeling”