Vanaf 17 april 2025 mag je een thuisbatterij met stekker gebruiken
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
- Bedankt: 19 keer
- Recent bedankt: 1 keer
https://www.thuisbatterij.be/nieuws/thu ... ering%20in.
Vanaf 17 april 2025 zijn zonnepanelen en thuisbatterijen met een stekker toegelaten in Vlaanderen. Dat heeft de Vlaamse Energieregulator VREG beslist. Er gold tot nu toe een algemeen verbod op zulke plug-and-play systemen, maar daar komt dit jaar dus verandering in.
Vanaf 17 april 2025 zijn zonnepanelen en thuisbatterijen met een stekker toegelaten in Vlaanderen. Dat heeft de Vlaamse Energieregulator VREG beslist. Er gold tot nu toe een algemeen verbod op zulke plug-and-play systemen, maar daar komt dit jaar dus verandering in.
ISP+TV: TN
-
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 1001 keer
- Bedankt: 3720 keer
- Recent bedankt: 19 keer
volgend jaar?
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
- Dizzy
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 571 keer
- Bedankt: 709 keer
- Recent bedankt: 9 keer
2025 is toch dit jaar.
Er wordt al op diverse media reclame voor gemaakt met de melding dat dit weldra toegelaten is.
Er wordt al op diverse media reclame voor gemaakt met de melding dat dit weldra toegelaten is.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
-
- Moderator
Oud nieuws, dat wisten we 3 maanden geleden al:Kun schreef: 4 maanden geleden Vanaf 17 april 2025 zijn zonnepanelen en thuisbatterijen met een stekker toegelaten in Vlaanderen. Dat heeft de Vlaamse Energieregulator VREG beslist. Er gold tot nu toe een algemeen verbod op zulke plug-and-play systemen, maar daar komt volgend jaar dus verandering in.
viewtopic.php?p=1004098#p1004098
https://www.hln.be/binnenland/draagbare ... ~ae4f1926/
Goedkeuring VREG dateert van 17/10/2024: https://www.vlaamsenutsregulator.be/nl/ ... sl-2024-99
zie ook FAQ Plug en Play: https://www.vlaamsenutsregulator.be/nl/ ... toestellen
Er zijn wel een aantal voorwaarden:
- geen AREI keuring nodig (gezien geen deel van de "vaste installatie").
- toestellen moeten door Synergrid gehomologeerd zijn (C10/C11 lijst).
- toestellen moeten een CE keurmerk hebben (want eigenlijk een overbodige voorwaarde is, gezien Synergrid geen toestellen zal goedkeuren zonder CE label)
- er moet ook aangifte gedaan worden bij Fluvius.
- de vermogengrenzen blijven bestaan (als je al een PV installatie hebt van 5kW (monofase), dan kan je geen plug-in zonnepanelen meer bijvoegen.
- max één plug-in per kring?
- direct in stopcontact en niet via verdeelstekker, etc ...
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
- Bedankt: 118 keer
- Recent bedankt: 11 keer
Ik heb mij pre-order gedaan voor de Marstek thuisbatterij op stopcontact. Wordt vanaf 17 april geleverd en "geplaatst" door technieker. Is met Jullix EMS, heeft wel een api dus kan in beperkte mate geïntegreerd worden in Home Assistent of andere domotica systemen.
- Joe de Mannen
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 523 keer
- Bedankt: 673 keer
- Recent bedankt: 2 keer
Die Marstek integratie met Home Assistant zal nog wel evolueren.
J.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
-
- Pro Member
- Bedankt: 14 keer
- Recent bedankt: 4 keer
Was zelf ook al naar die batterij van Homewizard aan het kijken… Waarschijnlijk haal je het er niet echt uit financieel, zeker niet als je kijkt naar hoe weinig de zon de voorbije maanden heeft geschenen. Hoewel, je weet maar nooit: uiteindelijk wordt de afname alsmaar duurder en krijg je voor je opbrengst zo goed als niks meer terug.
Zoals je ziet vorig jaar meer teruggeleverd dan afgenomen, en toch een gigantische rekening gehad…
Zoals je ziet vorig jaar meer teruggeleverd dan afgenomen, en toch een gigantische rekening gehad…
- heist_175
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 518 keer
- Bedankt: 1176 keer
De verhouding tussen afname en injectie is voor 2025 momenteel eerder 10-15:1 -> injectie aan een paar centiemen, afname aan 30+
Met een batterij injecteer je wat minder, maar importeer je vooral minder.
- Joe de Mannen
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 523 keer
- Bedankt: 673 keer
Bedoeling van een batterij is om je overproductie van de dag 's avonds te gebruiken, dezelfde dag dus. En daardoor dus minder te injecteren (overdag) en minder uit het net te halen ('s avonds). Langere termijn is niet echt de bedoeling. Je doet het 'voor het net' en 'voor je eigen portemonee' ...
J.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
-
- Moderator
Deze begrijp ik (wiskundig) nietheist_175 schreef: 4 maanden geleden Met een batterij injecteer je wat minder, maar importeer je vooral minder.

Ieder Kwh dat je minder injectreet (en dus in je batterij stopt) is 1 kWh dat je minder importeert
Dit zonder rekening te houden met verliezen (die je natuurlijk wel hebt als je een retrofit batterij omvormer gebruikt, zoals de plugin thuisbatterij)
Toegevoegd na 1 minuut 29 seconden:
Bedoeling van een batterij kan ook zijn om goedkope electriciteit op te slaan, en te gebruiken tijdens de dure periode (dynmaisch tarief).Joe de Mannen schreef: 4 maanden geleden Bedoeling van een batterij is om je overproductie van de dag 's avonds te gebruiken, dezelfde dag dus.
-
- Elite Poster
Inderdaad. Maar in de zomer is er altijd teveel wat ik zelfs niet met een batterij kan stockeren of verbruiken.heist_175 schreef: 4 maanden geleden De verhouding tussen afname en injectie is voor 2025 momenteel eerder 10-15:1 -> injectie aan een paar centiemen, afname aan 30+
Vraag mij af of het niet meer rendabel is om de overproductie te gebruiken om Bitcoins te genereren (oude Bitcoin rig vind je al voor ~€100) dan aan die 2ct te verkopen...
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 172 keer
- Bedankt: 328 keer
Neen zo een dure batterij haal je er financieel niet uit.kippewit schreef: 4 maanden geleden Was zelf ook al naar die batterij van Homewizard aan het kijken… Waarschijnlijk haal je het er niet echt uit financieel,
Eentje die een derde van de prijs kost wel.
Geen idee trouwens wat de meerwaarde is om een batterij te integreren in homewizard.
- honda4life
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 213 keer
- Bedankt: 391 keer
Ook op zoek om zo ééntje te kopen, maar welke komen op de goedgekeurde lijst... zomaar in NL kopen weet ik niet of dit een goed gedacht is.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 386 keer
- Bedankt: 192 keer
Dat komt nog: https://www.homewizard.com/nl-be/blog/d ... ar-belgie/
Dit jaar gaan ze ook nog een aanpassing doen om zelf te bepalen wanneer te laden ivm dynamisch tarief.
Dit jaar gaan ze ook nog een aanpassing doen om zelf te bepalen wanneer te laden ivm dynamisch tarief.
- honda4life
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 213 keer
- Bedankt: 391 keer
Bedankt! Zijn er nog gekende alternatieven (geen idee hoe de prijs zich verhoudt)?
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
-
- Elite Poster
Goedkoopste gaat de Marstek 5kw zijn aan €1899 momenteel. Zou ook goedgekeurd worden door Synergrid (net zoals de Homewizard batterij). Volgens simulatie op mijn-thuisbatterij.be zou deze rendabel zijn na 5 à 6 jaar voor mij. Alternatief lees ik nog wel wat over de Zendure Hyper 2000 + AB2000S, die heeft vooral als voordeel dat er een 'brandblusser' in zit voor extra gemoedsrust.
-
- Pro Member
Ik heb een snelle berekening gemaakt voor de Homewizard batterij. Die zou rendabel zijn na 5 jaar als we uitgaan van de huidige prijzen en een ideaal scenario. Als we ervan uitgaan dat teruggeleverde energie binnenkort niks meer waard is (momenteel krijg ik nog 0,09 € bij Ebem), dan is de batterij rendabel na 3,5 jaar.
-
- Starter
- Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
- Bedankt: 1 keer
Wat is je bron voor deze uitspraak?Avenger 2.0 schreef: 4 maanden geleden Goedkoopste gaat de Marstek 5kw zijn aan €1899 momenteel. Zou ook goedgekeurd worden door Synergrid (net zoals de Homewizard batterij).
-
- Elite Poster
Ik vrees dat je jezelf rijk rekent ...kippewit schreef: 4 maanden geleden Ik heb een snelle berekening gemaakt voor de Homewizard batterij. Die zou rendabel zijn na 5 jaar als we uitgaan van de huidige prijzen en een ideaal scenario. Als we ervan uitgaan dat teruggeleverde energie binnenkort niks meer waard is (momenteel krijg ik nog 0,09 € bij Ebem), dan is de batterij rendabel na 3,5 jaar.
realistic case: 2,7 kwh x 200 dagen x 0.25€/kwh = 135 euro per jaar
best case: 2,7 kwh x 300 dagen x 0.25€/kwh = 202 euro per jaar
na 10 jaar maak je misschien winst
-
- Starter
- Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
- Bedankt: 1 keer
@duizend je berekening hierboven is in beide cases een overschatting.
De netto bruikbare capaciteit is maar 2,47 kWh (8% is gereserveerd van de cellen).
Daarnaast heb je verliezen bij laden en ontladen. Als je die realistic op 85% zet en best case op 90% dan kom je aan 2,10 kWh of 2,22 kWh.
De netto bruikbare capaciteit is maar 2,47 kWh (8% is gereserveerd van de cellen).
Daarnaast heb je verliezen bij laden en ontladen. Als je die realistic op 85% zet en best case op 90% dan kom je aan 2,10 kWh of 2,22 kWh.
-
- Elite Poster
Heb de firma innovoltus gebeld die deze gaat leveren en 'installeren' (en waar je nu ook al kan pre-orderen). Ze hebben er al 250 in hun magazijn klaar staan voor installatie na 17 april en werken samen met Synergrid om deze te certifiëren. Mogelijk krijgt deze aangepaste firmware voor belgische markt, maar de kans dat hij goedgekeurd wordt is toch wel heel groot (of ze zitten daar bij innovoltus met een serieuze kater en niet verkoopbare batterijenGoldenGlory schreef: 4 maanden geledenWat is je bron voor deze uitspraak?Avenger 2.0 schreef: 4 maanden geleden Goedkoopste gaat de Marstek 5kw zijn aan €1899 momenteel. Zou ook goedgekeurd worden door Synergrid (net zoals de Homewizard batterij).

- heist_175
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 518 keer
- Bedankt: 1176 keer
Met een batterij injecteert je wat minder: injectie gaat dan van 1600kWh op een maand naar 1400kWh (-15%) -> verlies is €2-4 (voor een zomermaand)philippe_d schreef: 4 maanden geledenDeze begrijp ik (wiskundig) nietheist_175 schreef: 4 maanden geleden Met een batterij injecteer je wat minder, maar importeer je vooral minder.![]()
Ieder Kwh dat je minder injectreet (en dus in je batterij stopt) is 1 kWh dat je minder importeert
Dit zonder rekening te houden met verliezen (die je natuurlijk wel hebt als je een retrofit batterij omvormer gebruikt, zoals de plugin thuisbatterij)
Met een batterij importeer je vooral minder: import gaat van 200kWh per maand naar 0kWh (-100%) -> winst is €60-70 (voor een zomermaand)
Dus zowel in % als in € klopt wat ik zeg.
In kWh gaat het natuurlijk grofweg over hetzelfde (op laadverliezen na).
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 386 keer
- Bedankt: 192 keer
Los van het feit of je er nu veel/weinig/niet aan terugverdiend, vind ik:
- liever betalen aan een batterij dan aan energieleveranciers + allerlei taksen/heffingen
- je helpt het net (een beetje)
- het gewoon interessante materie is
- liever betalen aan een batterij dan aan energieleveranciers + allerlei taksen/heffingen
- je helpt het net (een beetje)
- het gewoon interessante materie is
- Dizzy
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 571 keer
- Bedankt: 709 keer
Je bent vooral wat minder afhankelijk van wat anderen beslissen en de veranderingen op de markt. Dit zal heel wat mensen aanspreken en dat merk je al aan de reacties hier. De sterke prijsstijgingen als gevolg van de oorlog zal veel mensen gevoelig gemaakt hebben voor dit onderwerp.
PS vrouwen zijn ook graag gerust
PS vrouwen zijn ook graag gerust

Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
-
- Pro Member
Ik had inderdaad te positief gerekend. De terugverdientijd is ongeveer 8-9 jaar in mijn geval en tegen dan is de batterij kapot. Dan ga je er natuurlijk vanuit dat de energieprijzen niet meer stijgen.
- cadsite
- userbase crew
- Uitgedeelde bedankjes: 311 keer
- Bedankt: 710 keer
- Recent bedankt: 6 keer
Je bent misschien minder afhankelijk van de markt, maar meer van de overheid en hun heel consequente regelgeving waar je echt op kan rekenen.

-
- Elite Poster
Goedkoper zal elektriciteit niet worden vrees ik. Nu is een simpele batterij wel voldoende (om enkel nachtverbruik in zonnige maanden voor rekening te nemen). Ik denk in toekomst dat dit vooral belangrijk zal worden met (verplichte) dynamische (capaciteits-) tarieven, EV laden, en slimme apparatuur in de woning (warmtepomp, wasmachine, etc). Als de prijzen van batterijen blijven zakken wordt uiteindelijk een 20kWh batterij interessant en rendabel voor deze toepassingen. Deze huidige 5kWh batterij is eigenlijk enkel interessant voor nachtverbruik nu of wat te experimenteren voor de techneut.
-
- Plus Member
- Uitgedeelde bedankjes: 45 keer
- Bedankt: 21 keer
Denk eraan dat de inverter ook veel stroom verbruikt, valt vooral op bij kleine nacht verbruikers, tv, frigo etc.... voorbeeldje: kan goed zijn dat je 270w verbruikt van de batterij om uiteindelijk maar 200w nuttig te injecteren
Laatst gewijzigd door ben144 4 maanden geleden, in totaal 1 gewijzigd.
-
- Plus Member
- Uitgedeelde bedankjes: 45 keer
- Bedankt: 21 keer
Ik veronderstel dat een thuisbatterij met stekker hoogstens 2000 a 3000w kan compenseren, dus max 1 grootverbruiker tegelijk gebruiken ..... (niet realistisch in een gezin)
-
- Elite Poster
Je kan gerust meer verbruiken, maar dat wordt dan van het net gehaald. En in de zomermaanden heb je in de avond nog opbrengst van je panelen op dat moment. In mijn geval gaat de 5kWh elke nacht wel bijna opgebruikt worden, zelfs als de thuisbatterij maar 800W zou kunnen leveren. En in de winter is de batterij zinloos (gezien ze amper opgeladen zal worden) 

-
- Elite Poster
Met de juiste use case is een goedkope batterij helemaal niet zinloos in de winter.
Ik heb een dikke 5 kwp aan panelen zelf bijgelegd aan de bestaande installatie.
Totale kost minder dan 1000 euro. Panelen kosten niets meer.
In de wintermaanden november tot einde februari leveren die extra panelen zeker 800 kWh bijkomend op.
Dit zijn gouden kWh voor mij.
De jaarlijkse energiefactuur wordt anders minstens 350 euro duurder… om 800 kWh extra uit het net te halen.
Door deze panelen bij te plaatsen wordt de batterij in de winter een pak beter benut.
Na 3 jaar zijn de extra panelen al afbetaald…
Ik heb een dikke 5 kwp aan panelen zelf bijgelegd aan de bestaande installatie.
Totale kost minder dan 1000 euro. Panelen kosten niets meer.
In de wintermaanden november tot einde februari leveren die extra panelen zeker 800 kWh bijkomend op.
Dit zijn gouden kWh voor mij.
De jaarlijkse energiefactuur wordt anders minstens 350 euro duurder… om 800 kWh extra uit het net te halen.
Door deze panelen bij te plaatsen wordt de batterij in de winter een pak beter benut.
Na 3 jaar zijn de extra panelen al afbetaald…
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 364 keer
Ketel Klets, heef een video reviev van de Marstek VENUS-C 2.5KW gemaakt:Avenger 2.0 schreef: 4 maanden geleden Goedkoopste gaat de Marstek 5kw zijn aan €1899 momenteel. Zou ook goedgekeurd worden door Synergrid (net zoals de Homewizard batterij). Volgens simulatie op mijn-thuisbatterij.be zou deze rendabel zijn na 5 à 6 jaar voor mij. Alternatief lees ik nog wel wat over de Zendure Hyper 2000 + AB2000S, die heeft vooral als voordeel dat er een 'brandblusser' in zit voor extra gemoedsrust.
En zijn eerste indrukken voor de HomeWizard Plug-in Battery:
Telenet All-Internet (Gigabit optie)
Samsung Galaxy S22 Ultra
Ubiquiti UDM Pro
Synology DS3615xs
Nvidia Shield TV console
Intel NUC 13 Extreme i7 13700K
Microsoft Surface Pro 8
Garmin VivoSmart 5 (activity tracker)
Samsung Galaxy S22 Ultra
Ubiquiti UDM Pro
Synology DS3615xs
Nvidia Shield TV console
Intel NUC 13 Extreme i7 13700K
Microsoft Surface Pro 8
Garmin VivoSmart 5 (activity tracker)
- jutuiz
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 212 keer
- Bedankt: 63 keer
Ik lees mee.Avenger 2.0 schreef: 4 maanden geleden Je kan gerust meer verbruiken, maar dat wordt dan van het net gehaald. En in de zomermaanden heb je in de avond nog opbrengst van je panelen op dat moment. In mijn geval gaat de 5kWh elke nacht wel bijna opgebruikt worden, zelfs als de thuisbatterij maar 800W zou kunnen leveren. En in de winter is de batterij zinloos (gezien ze amper opgeladen zal worden)![]()
Is er eigenlijk geen scenario denkbaar waar we voor variabele tarieven kiezen en de batterij ook in de zonneloze dagen gaan opladen op momenten dat de prijs van de electriciteit laag staat?
Of wordt dat een oplossing die ingewikkelder is dan het probleem?