Vanaf 17 april 2025 mag je een thuisbatterij met stekker gebruiken

Discussieforum over energiebedrijven (elektriciteit en gas), zonnepanelen, windenergie en andere.
Kun
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 19 keer
Recent bedankt: 1 keer
Provider

https://www.thuisbatterij.be/nieuws/thu ... ering%20in.

Vanaf 17 april 2025 zijn zonnepanelen en thuisbatterijen met een stekker toegelaten in Vlaanderen. Dat heeft de Vlaamse Energieregulator VREG beslist. Er gold tot nu toe een algemeen verbod op zulke plug-and-play systemen, maar daar komt dit jaar dus verandering in.
ISP+TV: TN
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1001 keer
Bedankt: 3720 keer
Recent bedankt: 19 keer
Provider

volgend jaar?
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
cadsite
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 311 keer
Bedankt: 710 keer
Recent bedankt: 6 keer
Provider
Te Koop forum

foutje
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 571 keer
Bedankt: 709 keer
Recent bedankt: 9 keer
Te Koop forum

2025 is toch dit jaar.

Er wordt al op diverse media reclame voor gemaakt met de melding dat dit weldra toegelaten is.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
lucdec
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 86 keer
Recent bedankt: 1 keer

Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: KrSi78
Uitgedeelde bedankjes: 333 keer
Bedankt: 227 keer
Recent bedankt: 3 keer
Contacteer:
Provider
Te Koop forum

Ziet er interessant uit. Nog andere aanbieders die eventueel met HomeAssistant kunnen werken?
Computer(k)nul
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

Kun schreef: 4 maanden geleden Vanaf 17 april 2025 zijn zonnepanelen en thuisbatterijen met een stekker toegelaten in Vlaanderen. Dat heeft de Vlaamse Energieregulator VREG beslist. Er gold tot nu toe een algemeen verbod op zulke plug-and-play systemen, maar daar komt volgend jaar dus verandering in.
Oud nieuws, dat wisten we 3 maanden geleden al:
viewtopic.php?p=1004098#p1004098
https://www.hln.be/binnenland/draagbare ... ~ae4f1926/

Goedkeuring VREG dateert van 17/10/2024: https://www.vlaamsenutsregulator.be/nl/ ... sl-2024-99
zie ook FAQ Plug en Play: https://www.vlaamsenutsregulator.be/nl/ ... toestellen

Er zijn wel een aantal voorwaarden:
  • geen AREI keuring nodig (gezien geen deel van de "vaste installatie").
  • toestellen moeten door Synergrid gehomologeerd zijn (C10/C11 lijst).
  • toestellen moeten een CE keurmerk hebben (want eigenlijk een overbodige voorwaarde is, gezien Synergrid geen toestellen zal goedkeuren zonder CE label)
  • er moet ook aangifte gedaan worden bij Fluvius.
  • de vermogengrenzen blijven bestaan (als je al een PV installatie hebt van 5kW (monofase), dan kan je geen plug-in zonnepanelen meer bijvoegen.
Voor de rest wordt er verwezen naar de gebruiksaanwijzingen van de producent en/of gezond verstand, zoals:
  • max één plug-in per kring?
  • direct in stopcontact en niet via verdeelstekker, etc ...
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Avenger 2.0
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 118 keer
Recent bedankt: 11 keer
Provider

Ik heb mij pre-order gedaan voor de Marstek thuisbatterij op stopcontact. Wordt vanaf 17 april geleverd en "geplaatst" door technieker. Is met Jullix EMS, heeft wel een api dus kan in beperkte mate geïntegreerd worden in Home Assistent of andere domotica systemen.
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 523 keer
Bedankt: 673 keer
Recent bedankt: 2 keer
Provider

Die Marstek integratie met Home Assistant zal nog wel evolueren.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
kippewit
Pro Member
Pro Member
Bedankt: 14 keer
Recent bedankt: 4 keer
Provider

Was zelf ook al naar die batterij van Homewizard aan het kijken… Waarschijnlijk haal je het er niet echt uit financieel, zeker niet als je kijkt naar hoe weinig de zon de voorbije maanden heeft geschenen. Hoewel, je weet maar nooit: uiteindelijk wordt de afname alsmaar duurder en krijg je voor je opbrengst zo goed als niks meer terug.

Zoals je ziet vorig jaar meer teruggeleverd dan afgenomen, en toch een gigantische rekening gehad…

IMG_2372.jpeg
heist_175
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 518 keer
Bedankt: 1176 keer

De verhouding tussen afname en injectie is voor 2025 momenteel eerder 10-15:1 -> injectie aan een paar centiemen, afname aan 30+
Met een batterij injecteer je wat minder, maar importeer je vooral minder.
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 523 keer
Bedankt: 673 keer
Provider

Bedoeling van een batterij is om je overproductie van de dag 's avonds te gebruiken, dezelfde dag dus. En daardoor dus minder te injecteren (overdag) en minder uit het net te halen ('s avonds). Langere termijn is niet echt de bedoeling. Je doet het 'voor het net' en 'voor je eigen portemonee' ...

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

heist_175 schreef: 4 maanden geleden Met een batterij injecteer je wat minder, maar importeer je vooral minder.
Deze begrijp ik (wiskundig) niet :-(
Ieder Kwh dat je minder injectreet (en dus in je batterij stopt) is 1 kWh dat je minder importeert
Dit zonder rekening te houden met verliezen (die je natuurlijk wel hebt als je een retrofit batterij omvormer gebruikt, zoals de plugin thuisbatterij)

Toegevoegd na 1 minuut 29 seconden:
Joe de Mannen schreef: 4 maanden geleden Bedoeling van een batterij is om je overproductie van de dag 's avonds te gebruiken, dezelfde dag dus.
Bedoeling van een batterij kan ook zijn om goedkope electriciteit op te slaan, en te gebruiken tijdens de dure periode (dynmaisch tarief).
Avenger 2.0
Elite Poster
Elite Poster
Provider

heist_175 schreef: 4 maanden geleden De verhouding tussen afname en injectie is voor 2025 momenteel eerder 10-15:1 -> injectie aan een paar centiemen, afname aan 30+
Met een batterij injecteer je wat minder, maar importeer je vooral minder.
Inderdaad. Maar in de zomer is er altijd teveel wat ik zelfs niet met een batterij kan stockeren of verbruiken.

Vraag mij af of het niet meer rendabel is om de overproductie te gebruiken om Bitcoins te genereren (oude Bitcoin rig vind je al voor ~€100) dan aan die 2ct te verkopen...
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 172 keer
Bedankt: 328 keer

kippewit schreef: 4 maanden geleden Was zelf ook al naar die batterij van Homewizard aan het kijken… Waarschijnlijk haal je het er niet echt uit financieel,
Neen zo een dure batterij haal je er financieel niet uit.
Eentje die een derde van de prijs kost wel.

Geen idee trouwens wat de meerwaarde is om een batterij te integreren in homewizard.
honda4life
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 213 keer
Bedankt: 391 keer
Provider

Ook op zoek om zo ééntje te kopen, maar welke komen op de goedgekeurde lijst... zomaar in NL kopen weet ik niet of dit een goed gedacht is.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 386 keer
Bedankt: 192 keer
Provider

Dat komt nog: https://www.homewizard.com/nl-be/blog/d ... ar-belgie/
Dit jaar gaan ze ook nog een aanpassing doen om zelf te bepalen wanneer te laden ivm dynamisch tarief.
honda4life
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 213 keer
Bedankt: 391 keer
Provider

Bedankt! Zijn er nog gekende alternatieven (geen idee hoe de prijs zich verhoudt)?
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Avenger 2.0
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Goedkoopste gaat de Marstek 5kw zijn aan €1899 momenteel. Zou ook goedgekeurd worden door Synergrid (net zoals de Homewizard batterij). Volgens simulatie op mijn-thuisbatterij.be zou deze rendabel zijn na 5 à 6 jaar voor mij. Alternatief lees ik nog wel wat over de Zendure Hyper 2000 + AB2000S, die heeft vooral als voordeel dat er een 'brandblusser' in zit voor extra gemoedsrust.
kippewit
Pro Member
Pro Member
Provider

Ik heb een snelle berekening gemaakt voor de Homewizard batterij. Die zou rendabel zijn na 5 jaar als we uitgaan van de huidige prijzen en een ideaal scenario. Als we ervan uitgaan dat teruggeleverde energie binnenkort niks meer waard is (momenteel krijg ik nog 0,09 € bij Ebem), dan is de batterij rendabel na 3,5 jaar.
GoldenGlory
Starter
Starter
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 1 keer

Avenger 2.0 schreef: 4 maanden geleden Goedkoopste gaat de Marstek 5kw zijn aan €1899 momenteel. Zou ook goedgekeurd worden door Synergrid (net zoals de Homewizard batterij).
Wat is je bron voor deze uitspraak?
duizend
Elite Poster
Elite Poster

kippewit schreef: 4 maanden geleden Ik heb een snelle berekening gemaakt voor de Homewizard batterij. Die zou rendabel zijn na 5 jaar als we uitgaan van de huidige prijzen en een ideaal scenario. Als we ervan uitgaan dat teruggeleverde energie binnenkort niks meer waard is (momenteel krijg ik nog 0,09 € bij Ebem), dan is de batterij rendabel na 3,5 jaar.
Ik vrees dat je jezelf rijk rekent ...

realistic case: 2,7 kwh x 200 dagen x 0.25€/kwh = 135 euro per jaar
best case: 2,7 kwh x 300 dagen x 0.25€/kwh = 202 euro per jaar

na 10 jaar maak je misschien winst
GoldenGlory
Starter
Starter
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 1 keer

@duizend je berekening hierboven is in beide cases een overschatting.
De netto bruikbare capaciteit is maar 2,47 kWh (8% is gereserveerd van de cellen).

Daarnaast heb je verliezen bij laden en ontladen. Als je die realistic op 85% zet en best case op 90% dan kom je aan 2,10 kWh of 2,22 kWh.
Avenger 2.0
Elite Poster
Elite Poster
Provider

GoldenGlory schreef: 4 maanden geleden
Avenger 2.0 schreef: 4 maanden geleden Goedkoopste gaat de Marstek 5kw zijn aan €1899 momenteel. Zou ook goedgekeurd worden door Synergrid (net zoals de Homewizard batterij).
Wat is je bron voor deze uitspraak?
Heb de firma innovoltus gebeld die deze gaat leveren en 'installeren' (en waar je nu ook al kan pre-orderen). Ze hebben er al 250 in hun magazijn klaar staan voor installatie na 17 april en werken samen met Synergrid om deze te certifiëren. Mogelijk krijgt deze aangepaste firmware voor belgische markt, maar de kans dat hij goedgekeurd wordt is toch wel heel groot (of ze zitten daar bij innovoltus met een serieuze kater en niet verkoopbare batterijen :lol: ) Ivm Homewizard heb ik op hun website gelezen dat ze met de goedkeuring voor België bezig zijn.
heist_175
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 518 keer
Bedankt: 1176 keer

philippe_d schreef: 4 maanden geleden
heist_175 schreef: 4 maanden geleden Met een batterij injecteer je wat minder, maar importeer je vooral minder.
Deze begrijp ik (wiskundig) niet :-(
Ieder Kwh dat je minder injectreet (en dus in je batterij stopt) is 1 kWh dat je minder importeert
Dit zonder rekening te houden met verliezen (die je natuurlijk wel hebt als je een retrofit batterij omvormer gebruikt, zoals de plugin thuisbatterij)
Met een batterij injecteert je wat minder: injectie gaat dan van 1600kWh op een maand naar 1400kWh (-15%) -> verlies is €2-4 (voor een zomermaand)
Met een batterij importeer je vooral minder: import gaat van 200kWh per maand naar 0kWh (-100%) -> winst is €60-70 (voor een zomermaand)
Dus zowel in % als in € klopt wat ik zeg.
In kWh gaat het natuurlijk grofweg over hetzelfde (op laadverliezen na).
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Los van het feit of je er nu veel/weinig/niet aan terugverdiend, vind ik:

- liever betalen aan een batterij dan aan energieleveranciers + allerlei taksen/heffingen
- je helpt het net (een beetje)
- het gewoon interessante materie is
Avenger 2.0
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Dat is waar. Maar de goede terugverdientijd helpt natuurlijk wel om deze gadget ook aan de vrouw verkocht te krijgen :lol:
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 571 keer
Bedankt: 709 keer
Te Koop forum

Je bent vooral wat minder afhankelijk van wat anderen beslissen en de veranderingen op de markt. Dit zal heel wat mensen aanspreken en dat merk je al aan de reacties hier. De sterke prijsstijgingen als gevolg van de oorlog zal veel mensen gevoelig gemaakt hebben voor dit onderwerp.

PS vrouwen zijn ook graag gerust ;)
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
kippewit
Pro Member
Pro Member
Provider

Ik had inderdaad te positief gerekend. De terugverdientijd is ongeveer 8-9 jaar in mijn geval en tegen dan is de batterij kapot. Dan ga je er natuurlijk vanuit dat de energieprijzen niet meer stijgen.
cadsite
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 311 keer
Bedankt: 710 keer
Recent bedankt: 6 keer
Provider
Te Koop forum

Je bent misschien minder afhankelijk van de markt, maar meer van de overheid en hun heel consequente regelgeving waar je echt op kan rekenen. :twisted: :twisted:
Avenger 2.0
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Goedkoper zal elektriciteit niet worden vrees ik. Nu is een simpele batterij wel voldoende (om enkel nachtverbruik in zonnige maanden voor rekening te nemen). Ik denk in toekomst dat dit vooral belangrijk zal worden met (verplichte) dynamische (capaciteits-) tarieven, EV laden, en slimme apparatuur in de woning (warmtepomp, wasmachine, etc). Als de prijzen van batterijen blijven zakken wordt uiteindelijk een 20kWh batterij interessant en rendabel voor deze toepassingen. Deze huidige 5kWh batterij is eigenlijk enkel interessant voor nachtverbruik nu of wat te experimenteren voor de techneut.
ben144
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 45 keer
Bedankt: 21 keer

Denk eraan dat de inverter ook veel stroom verbruikt, valt vooral op bij kleine nacht verbruikers, tv, frigo etc.... voorbeeldje: kan goed zijn dat je 270w verbruikt van de batterij om uiteindelijk maar 200w nuttig te injecteren
Laatst gewijzigd door ben144 4 maanden geleden, in totaal 1 gewijzigd.
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Gemiddeld verbruik van een gezin is +-10kWh/dag (3500/jaar).
Dan is 5kWh toch wel voor meer dan wat nacht/sluipverbruik, wederom, voor een gemiddeld gezin.
ben144
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 45 keer
Bedankt: 21 keer

Ik veronderstel dat een thuisbatterij met stekker hoogstens 2000 a 3000w kan compenseren, dus max 1 grootverbruiker tegelijk gebruiken ..... (niet realistisch in een gezin)
Avenger 2.0
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Je kan gerust meer verbruiken, maar dat wordt dan van het net gehaald. En in de zomermaanden heb je in de avond nog opbrengst van je panelen op dat moment. In mijn geval gaat de 5kWh elke nacht wel bijna opgebruikt worden, zelfs als de thuisbatterij maar 800W zou kunnen leveren. En in de winter is de batterij zinloos (gezien ze amper opgeladen zal worden) :lol:
duizend
Elite Poster
Elite Poster

Met de juiste use case is een goedkope batterij helemaal niet zinloos in de winter.

Ik heb een dikke 5 kwp aan panelen zelf bijgelegd aan de bestaande installatie.
Totale kost minder dan 1000 euro. Panelen kosten niets meer.
In de wintermaanden november tot einde februari leveren die extra panelen zeker 800 kWh bijkomend op.
Dit zijn gouden kWh voor mij.
De jaarlijkse energiefactuur wordt anders minstens 350 euro duurder… om 800 kWh extra uit het net te halen.
Door deze panelen bij te plaatsen wordt de batterij in de winter een pak beter benut.
Na 3 jaar zijn de extra panelen al afbetaald…
Abusimbal
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 364 keer
Te Koop forum

Avenger 2.0 schreef: 4 maanden geleden Goedkoopste gaat de Marstek 5kw zijn aan €1899 momenteel. Zou ook goedgekeurd worden door Synergrid (net zoals de Homewizard batterij). Volgens simulatie op mijn-thuisbatterij.be zou deze rendabel zijn na 5 à 6 jaar voor mij. Alternatief lees ik nog wel wat over de Zendure Hyper 2000 + AB2000S, die heeft vooral als voordeel dat er een 'brandblusser' in zit voor extra gemoedsrust.
Ketel Klets, heef een video reviev van de Marstek VENUS-C 2.5KW gemaakt:
En zijn eerste indrukken voor de HomeWizard Plug-in Battery:
Telenet All-Internet (Gigabit optie)
Samsung Galaxy S22 Ultra
Ubiquiti UDM Pro
Synology DS3615xs
Nvidia Shield TV console
Intel NUC 13 Extreme i7 13700K
Microsoft Surface Pro 8
Garmin VivoSmart 5 (activity tracker)
jutuiz
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 212 keer
Bedankt: 63 keer

Avenger 2.0 schreef: 4 maanden geleden Je kan gerust meer verbruiken, maar dat wordt dan van het net gehaald. En in de zomermaanden heb je in de avond nog opbrengst van je panelen op dat moment. In mijn geval gaat de 5kWh elke nacht wel bijna opgebruikt worden, zelfs als de thuisbatterij maar 800W zou kunnen leveren. En in de winter is de batterij zinloos (gezien ze amper opgeladen zal worden) :lol:
Ik lees mee.

Is er eigenlijk geen scenario denkbaar waar we voor variabele tarieven kiezen en de batterij ook in de zonneloze dagen gaan opladen op momenten dat de prijs van de electriciteit laag staat?

Of wordt dat een oplossing die ingewikkelder is dan het probleem?
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Dat kan met de Marstek , zie eerste filmpje van Abusimbal.
jutuiz
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 212 keer
Bedankt: 63 keer

Ik vind z'n review van de Homewizard wel opvallend positief.
Plaats reactie

Terug naar “Energie en duurzame ontwikkeling”