Al iemand met zijn Digi simkaart buiten de EU geweest ?
Werkt dat een beetje ? Zijn de aangerekende tarieven werkelijk zo laag als beloofd?
Roaming buiten de Europese Unie: ervaringen?
-
- Plus Member
- Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
- Bedankt: 17 keer
viewtopic.php?p=1015040#p1015040
Moet wel nog toevoegen dat ik de volgende dag (pas) een sms kreeg van DIGI:
DIGI - Welcome to Morocco! You can call, send SMS, and surf the internet at the respective rates: 0.7000 EUR/min for local calls, 0.7000 EUR/min for Belgium, 1.0000 EUR/min for EU countries, 1.0000 EUR/min for other countries, 3.6300 EUR/min for special destinations, 0.0900 EUR/SMS, and 0.0016 EUR/MB. You can receive calls and SMS at the respective rates of 0.7000 EUR/min and 0.0000 EUR/SMS. Track your usage via your MyDIGI account. Free emergency number: 911. Warmest regards, The DIGI Customer Care Team
Maar heb het niet gebruikt vanwege de MTU van 1400 bytes en de dekking van Maroc telecom is gewoon zeer goed + data roaming via BICS (Proximus) was ook top.
Moet wel nog toevoegen dat ik de volgende dag (pas) een sms kreeg van DIGI:
DIGI - Welcome to Morocco! You can call, send SMS, and surf the internet at the respective rates: 0.7000 EUR/min for local calls, 0.7000 EUR/min for Belgium, 1.0000 EUR/min for EU countries, 1.0000 EUR/min for other countries, 3.6300 EUR/min for special destinations, 0.0900 EUR/SMS, and 0.0016 EUR/MB. You can receive calls and SMS at the respective rates of 0.7000 EUR/min and 0.0000 EUR/SMS. Track your usage via your MyDIGI account. Free emergency number: 911. Warmest regards, The DIGI Customer Care Team
Maar heb het niet gebruikt vanwege de MTU van 1400 bytes en de dekking van Maroc telecom is gewoon zeer goed + data roaming via BICS (Proximus) was ook top.
-
- Plus Member
- Uitgedeelde bedankjes: 60 keer
- Bedankt: 16 keer
^^ sms'en ontvangen is gratis. Een oproep ontvangen kost €0,70.
Het zou ook wel vreemd zijn als je zou moeten betalen om een sms te ontvangen, je hebt daarbij geen keuze. Bij een oproep kan je nog kiezen of je opneemt of niet.
Het zou ook wel vreemd zijn als je zou moeten betalen om een sms te ontvangen, je hebt daarbij geen keuze. Bij een oproep kan je nog kiezen of je opneemt of niet.
-
- Plus Member
De gsm had een VPN-verbinding naar de FritzBox om via de vaste lijn bereikbaar te zijn en te bellen via FritzFon. De FritzBox gebruikt blijkbaar een MTU van 1392 (niet te wijzigen), rekening houdend met WireGuard en verschillende overhead (zie topic). Mijn thuisinternetverbinding heeft een standaard MTU van 1500 via DHCP.
Bij DIGI is de MTU via roaming 1400. Als we daarbij de WireGuard-overhead van 60-80 bytes meerekenen, komt de effectieve MTU uit op 1320. Dit zou normaal gesproken geen probleem moeten zijn, behalve voor maximale throughput. Echter, in de omgekeerde richting, van FritzBox → DIGI (Proximus-netwerk) → gsm, worden pakketten van maximaal 1500 bytes gestuurd naar een netwerk waar de MTU 1400 is. Dit leidt vaak tot fragmentatie.
Ik had het gevoel dat dit niet goed liep, met veel packet loss tijdens gesprekken tussen de FritzBox en de FritzFon-app op het DIGI-netwerk. Ook meen ik ergens gelezen te hebben dat sommige netwerken (stukken van) te grote pakketten gewoon droppen.
Via de BICS eSIM was de MTU over 4G-roaming in Marokko ook 1500, waardoor dit probleem niet voorkwam en ik de MTU in de WireGuard-app van mijn gsm kon afstemmen met de FritzBox, beide op 1392. Bellen ging heel vlot ondanks de 50 ms vertraging heen. Slechts enkele keren viel de spraak <1s weg, maar dat zal waarschijnlijk aan de verbinding ter plaatse hebben gelegen.
-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 206 keer
- Bedankt: 105 keer
- Recent bedankt: 3 keer
Bics eSIM is Roamless veronderstel ik?
Mobile Vikings Fiber 1000/500
MobileVikings mobile
MacBook Pro mid 2012 - MacOS Ventura via OpenCore
OVH - vaste telefoon
MobileVikings mobile
MacBook Pro mid 2012 - MacOS Ventura via OpenCore
OVH - vaste telefoon
-
- Plus Member
- Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
- Bedankt: 13 keer
- Recent bedankt: 2 keer
Bedankt voor de uitgebreide uitleg. Probleem is dus niet DIGI gerelateerd maar de thuissetup.
Mbt BICS eSIM, dit is dus geen product voor particulieren als ik het goed begrijp?
-
- Plus Member
Ik heb Esimatic gebruikt. Nomad heeft er ook van BICS maar esimatic is interessanter dan Nomad en Roamless.
Toegevoegd na 22 minuten 43 seconden:
Jawel want door dat DIGI een MTU van 1400 hanteert zullen sommige pakketten afkomstig van mijn thuisnetwerk (default MTU van 1500) gefragmenteerd of gedropt worden.gvo7 schreef: 4 maanden geleden Probleem is dus niet DIGI gerelateerd maar de thuissetup.
Dit is dus geen product voor particulieren als ik het goed begrijp?
Maar misschien moeten we aan @33Fraise33 eens vragen aan of hij meer weet over de netwerk setup van DIGI via roaming.
Wat betreft de BICS Esim: Particulieren
kunnen zeker een simkaart bij BICS verkrijgen via bijvoorbeeld eerder genoemde esim (door)verkopers.
-
- Plus Member
- Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
- Bedankt: 13 keer
- Recent bedankt: 2 keer
Ik zie het eerder als een beperking van de fritzbox gezien je daar de mtu niet kan aanpassen. (Of eventueel aanpassen op de wireguard gateway als dat niet de fritzbox is?)
En ik vermoed dat met de oplossing van BICS geen roaming actief is en er dus ook geen extra tunneling is.
Iemand enig idee wat de max MTU bij de andere Belgische carriers is tijdens roaming?
Zelf even ook verder gaan opzoeken wat de minimum mtu is waar je rekening mee moet houden en als ik onderstaand artikel mag geloven is dit een mtu van 1400
The recommended MTU size is 1400, since this is internationally compatible with most mobile networks.
https://en.whereversim.de/glossary/mtu-size
En ik vermoed dat met de oplossing van BICS geen roaming actief is en er dus ook geen extra tunneling is.
Iemand enig idee wat de max MTU bij de andere Belgische carriers is tijdens roaming?
Zelf even ook verder gaan opzoeken wat de minimum mtu is waar je rekening mee moet houden en als ik onderstaand artikel mag geloven is dit een mtu van 1400
The recommended MTU size is 1400, since this is internationally compatible with most mobile networks.
https://en.whereversim.de/glossary/mtu-size
-
- Plus Member
Dit is inderdaad ook niet naar mijn zin, maar ik heb meerdere vpn verbindingen op de fritzbox actief en om dan speciaal bij alle peers (tijdelijk) de MTU te gaan verlagen (indien mogelijk), omdat DIGI via roaming een MTU van 1400 hanteert, zou ook niet handig zijn.Ik zie het eerder als een beperking van de fritzbox gezien je daar de mtu niet kan aanpassen.
Links DIGI, rechts BICS. Duidelijk aan het roamen. DIGI daarentegen dacht dat het vliegtuig nog moest vertrekken.En ik vermoed dat met de oplossing van BICS geen roaming actief is en er dus ook geen extra tunneling is.
De APN was ook gewoon van Proximus en geen "bicsapn" bijvoorbeeld https://docs.sft.bics.com/sft/what-is-a ... es-it-work
-
- Starter
- Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
- Bedankt: 12 keer
Ik zie dit toevallig bij het lezen van Digi berichten, echter heb ik niet veel info over dat stuk van Digi. Roaming regelt Digi en Citymesh afzonderlijk.freddie schreef: 4 maanden geleden Maar misschien moeten we aan @33Fraise33 eens vragen aan of hij meer weet over de netwerk setup van DIGI via roaming.