Argenta - instantbetalingen niet instant

Ratface
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 70 keer
Bedankt: 64 keer
Recent bedankt: 2 keer

FYI instantbetalingen bij Argenta zijn blijkbaar niet altijd instant 'ahja meneer want we zetten deze functie af in het weekend voor veiligheidsredenen'.

Mijn vriendin schrijft op 30 november intern geld over van haar zichtrekening naar haar spaarrekening, dit via een instantovershrijving. Hoewel beide rekeningen gewag maken van het woord 'instantoverschrijving' en de spaarrekening een depositodatum heeft van 30 november, ahja want het is instant, toch? Wel, blijkbaar ziet de klantendienst dat dit geld toch maar 2 december verzet is geweest. Wij kunnen deze datum nergens vinden en op het feit dat overal vermeld staat dat het een instantoverschrijving betrof komt geen reactie buiten dat 'de 30ste een weekenddag is en hun instantoverschrijvingen dan blijkbaar uit worden gezet :roll:

Dat hun software dan compleet verkeerde info geeft aan de klant via hun gepushte app interesseert hen blijkbaar ook geen drol.
Flying
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 80 keer
Bedankt: 80 keer
Provider

Dat is al langer dan vandaag het geval. In de app staat er bij een overschrijving duidelijk aangegeven onderaan wanneer het niet als instantoverschrijving uitgevoerd wordt.
Ratface
Premium Member
Premium Member

Begrijpend lezen *ugh*

Dat is het hem net, het werd WEL uitgevoerd als een instantbetaling, da werd overal vermeld en staat nu nog steeds zo vermeld in de details van de overschrijving.....
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1001 keer
Bedankt: 3720 keer
Recent bedankt: 14 keer
Provider

Wat is er voor jou zo belangrijk?
- het totaal tegoed op de ontvangende rekening?
- de informatie dat een overschrijving gebeurde?
- de valutadatum?

In jouw voorbeeld (instantoverschrijving tussen zichtrekening en spaarrekening tijdens het weekend) zal de ontvangende rekening in zijn "beschikbaar saldo" het overgeschreven bedrag al inbegerpen zien ....
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 68 keer
Bedankt: 598 keer
Te Koop forum

kan van dat probleem niet meespreken, gezien dat bij mij nog nooit een probleem is geweest bij argenta...

ik heb vorige maand bv de 24ste (op een zondag dus) gewoon een instantoverschrijving gedaan tussen een e-spaar en een betaalrekening green,
en dat is gewoon instant uitgevoerd dacht ik (beide rekeningen tonen ook verrichting en valudatum op dezelfde datum).

instantoverschrijvingen naar externe rekeningen gaan niet buiten de kantooruren dacht ik idd, en dat staat dan ook gewoon onderaan in de app vermeld als je de overschrijving gaat uitvoeren (geen idee of er dan bovenaan wel of niet instant nog bijstaat, nooit op gelet)

als er vertraging is zie je, zoals philippe al zegt, wel al het bedrag staan maar kan je het nog niet gebruiken (en dat kan in 2 richtingen voorvallen)

maar intern (dus zelfde klant, en uitgevoerd via "begunstigde: eigen rekeningen") heb ik dat "probleem" nog nooit ervaren, voor zover ik weet.
(het kan natuurlijk dat ik het een dag op voorhand overschreef, en meestal zijn zulke overschrijvingen gewoon iets dat ik op een werkdag doe, maar dacht dat het gewoon effectief dezelfde dag in orde was bij mij)

edit: mijn overschrijvingen in de app zijn ook altijd laag genoeg om als instant uitgevoerd te worden - als je meer dan 500 euro overschrijft,
is het afaik nooit instant... dus misschien had je een te hoog bedrag overgeschreven ?

dat gezegd zijnde.... de medewerker die je aan de lijn hebt gehad, geeft dan wel andere informatie dan de site:
Screenshot from 2024-12-31 13-02-31.png

dus: instantoverschrijvingen bij argenta zijn altijd instant, indien mogelijk - en enkel via de app.
indien niet, staat het er in principe duidelijk bij (onderaan, moet je wel soms scrollen om te zien dacht ik)
en ook in het weekend zou dat gewoon moeten werken.
en tussen 2 rekeningen van argenta, van dezelfde klant, is dat zeker direct.

mijn ervaringen kloppen dus met de faq op de argenta site, en niet met de ervaring die jouw vriendin gehad zou hebben.
Laatst gewijzigd door Splitter 5 maanden geleden, in totaal 1 gewijzigd.
TheCeet
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 82 keer
Bedankt: 141 keer
Recent bedankt: 1 keer
Provider

Hier ook instantoverschrijving en geld staat meteen op spaarrekening en/of omgekeerd.

Snap het probleem niet eigenlijk? Waarom nam je contact op met klantendienst als ik mag vragen?
Want het is dat stukje dat ‘niet klopt’ dan?
iPhone 13 Pro: AfbeeldingCitymesh - 300GB
Lenovo M720q(i5-8400T): OPNsense - 25.1.7_4
Lenovo M720q(i5-9400T): Proxmox server - 8.4.1
Intel NUC 13 Pro / i5-1340p / 32GB RAM / 1TB
ISP: Afbeelding Hey! (modem in bridge)
AdGuard Home: geen ads in je hele netwerk!
gti69
Member
Member
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 16 keer

Het probleem is waarschijnlijk de valutadatum... Als men over een instantoverschrijving spreekt, is dit normaal tussen verschillende banken. Binnen dezelfde bank wordt het geld praktisch onmiddellijk overgezet, ook tijdens het weekend. De valutadatum waarmee dit gebeurt, is echter de eerstvolgende bankwerkdag....
Data technicus
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 110 keer

Weet ook dat argenta ook niet samenwerkt met de andere banken ivm cashpoints enzo en daarom instant overschrijvingen tussen argenta en andere banken of omgekeerd ook meestal niet instant gebeuren. Argenta heeft altijd gezegd om niet mee te doen met cash point en andere zaken en daar zijn klanten van argenta toch wel een klein beetje de dupe van.

Maarja je ziet he Belgen stemmen massaal op argenta om andere bank als beste te kiezen maar denk dat dit toch nie de werkelijkheid is hoor. Denk dat ze gewoon het voordeel hebben omdat ze nog een gratis rekening hebben want voor verzekeringen moet je niet naar banken kijken want zijn altijd extern en niet verbonden aan banken.
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Data technicus schreef: 5 maanden geleden Weet ook dat argenta ook niet samenwerkt met de andere banken ivm cashpoints enzo en daarom instant overschrijvingen tussen argenta en andere banken of omgekeerd ook meestal niet instant gebeuren.
argenta ondersteunt wel gewoon instantoverschrijvingen, ook van/naar andere banken, en dat werkt prima. en dat gewoon gratis.
(maar wel alleen via de app, niet via homebanking op de pc)
Data technicus schreef: 5 maanden geleden Argenta heeft altijd gezegd om niet mee te doen met cash point en andere zaken en daar zijn klanten van argenta toch wel een klein beetje de dupe van.
dat ervaar ik net omgekeerd - thank god dat ik nog gewoon geld kan afhalen aan het argenta kantoor ipv aan dat cashpunt dat altijd smerig is, vol papiertjes ligt, slecht ruikt,de helft van de tijd niet goed werkt, niet rolstoeltoegankelijk is, verder weg ligt dan het argenta kantoor,...

ik zou het net eerder zeggen dat je vaak gedupeerd bent bij een andere bank, dewelke hun kantoren steeds verminderen, hun service verminderen,
en hun prijzen verhogen...

voor verzekeringen is trouwens geen enkele bank een goede keuze (maar wel eventueel een makelaar die ook bankzaken doet), dus dat is zelfs geen vergelijkingspunt. (en staat helemaal los van het probleem dat OP zou hebben met instantoverschrijving)
Laatst gewijzigd door Splitter 5 maanden geleden, in totaal 1 gewijzigd.
Data technicus
Elite Poster
Elite Poster

Website argenta:
Screenshot_20241231_143724_Chrome.jpg
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

ja, your point being (die limiet vermeld ik hogerop trouwens ook al)?
als ik overschrijvingen van meer als 500 euro zou doen, hoeft dat van mij niet diezelfde minuut van mijn rekening af te zijn,
en het beperkt de eventuele schade als je op een of andere manier slachtoffer zou zijn van hacking/phishing/....

maar instant is dus gewoon wel degelijk 24/7 beschikbaar, ook naar andere banken, waar (en wanneer) mogelijk, indien je onder een bepaalde limiet blijft.
Data technicus
Elite Poster
Elite Poster

Splitter schreef:ja, your point being ?
Tussen argenta en fortis werkt instant overschrijvingen niet want als vriendin overschrijft van argenta naar eender ander fortis rekening werkt het niet en belfius naar argenta ook niet altijd.
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Data technicus schreef: 5 maanden geleden Tussen argenta en fortis werkt instant overschrijvingen niet
*zucht*
instant tussen argenta en fortis werkt gewoon prima.

persoonlijke vete tegen argenta mss ? of mss al jaren niet meer geprobeerd? of .... ?

(screenshot van fortis webbanking, vlak na overschrijving vanuit de argenta app)
instant.jpg
Laatst gewijzigd door Splitter 5 maanden geleden, in totaal 2 gewijzigd.
yezzer
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 90 keer
Bedankt: 18 keer

Data technicus schreef: 5 maanden geleden
Maarja je ziet he Belgen stemmen massaal op argenta om andere bank als beste te kiezen maar denk dat dit toch nie de werkelijkheid is hoor. Denk dat ze gewoon het voordeel hebben omdat ze nog een gratis rekening hebben want voor verzekeringen moet je niet naar banken kijken want zijn altijd extern en niet verbonden aan banken.
+1 (en veel hangt ook af van het kantoor zelf)

Toegevoegd na 2 minuten 57 seconden:
philippe_d schreef: 5 maanden geleden Wat is er voor jou zo belangrijk?
Dat een bank ten allen tijde correct moet zijn en dat altijd ook moet blijven, onder gelijk welke omstandigheden.
Data technicus
Elite Poster
Elite Poster

Splitter schreef:
Data technicus schreef: 5 maanden geleden Tussen argenta en fortis werkt instant overschrijvingen niet
*zucht*
instant tussen argenta en fortis werkt gewoon prima.

persoonlijke vete tegen argenta mss ? of mss al jaren niet meer geprobeerd? of .... ?

(screenshot van fortis webbanking, vlak na overschrijving vanuit de argenta app)
instant.jpg
Nee hoor.

Maar vind wel dat je u persoonlijk aangesproken voelt als er iets niet naar u zin word gezegd over gewoon een bank. Dat zegt iets over u hoor.
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

dat mag iets over mij zeggen, ik heb namelijk gewoon graag dat informatie correct is, of dat nu over een bank of iets anders gaat :)

vandaar ook dat ik het zelf even onmiddelijk (terug) getest heb en het bewijs dat het gewoon wél werkt tussen argenta en fortis bijvoeg.... kwestie van er geen welles/nietes van te maken, maar gewoon correct aan te tonen dat wat je zegt niet klopt.

het enige in deze thread dat vreemd is van argenta, is dat een medewerker zou gezegd hebben dat een instantoverschrijving in het weekend niet werkt,
gezien dat wél gewoon het geval zou moeten zijn.
(in mijn geval komen ook de valuta en verrichtingsdatums telkens overeen, maar ik durf niet te garanderen dat dat altijd zo is)
Ratface schreef: 5 maanden geleden Wel, blijkbaar ziet de klantendienst dat dit geld toch maar 2 december verzet is geweest.
misschien is de overschrijving wel gewoon instant uitgevoerd, en was het beschikbaar op de andere rekening, maar update het systeem binnen argenta trager voor de klantendienst?
of hebben zij een aparte extra datum met batchverwerkingen dat op de werkdag synct ofzo ?

je weet vermoedelijk niet meer hoe/wat er op het overzicht in de app stond vlak na de overschrijving?
(als ik intern een overschrijving doe, zijn beide rekeningen onmiddelijk up to date met het nieuwe bedrag)
heist_175
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 518 keer
Bedankt: 1176 keer
Recent bedankt: 4 keer

Argenta heeft niets te zeggen over "instantbetalingen", dat is Europese regelgeving.
Sinds 1/1 moeten alle banken flitsbetalingen aanvaarden, vanaf 1/10 is "versturen" ook verplicht ondersteund.
Dus als je een INST doet van Argenta naar Fortis, gaat dat ook echt instant (= 6sec max). Fortis ondersteunt het ontvangen van INST al wel enige tijd.
https://febelfin.be/nl/themas/digitaal- ... nt-payment

De uitleg van de TS over Argenta (enkel INST tijdens de werkdagen) is dus perfect mogelijk, want (kunnen) versturen van INST is nog niet verplicht.

Sinds 1/1 zijn instantbetalingen bij Belfius ook gratis, bij andere banken was dat al enige tijd zo.
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

heist_175 schreef: 5 maanden geleden De uitleg van de TS over Argenta (enkel INST tijdens de werkdagen) is dus perfect mogelijk, want (kunnen) versturen van INST is nog niet verplicht.
naar wat ik begrijp is dat niet de uitleg van TS, maar de uitleg die TS kreeg van een klantendienst-medewerker,
en komt die informatie dus niet overeen met de argenta site (die duidelijk 24/7 aangeeft), noch eigen ervaringen die datzelfde aangeven.

dat het trouwens in europese wetgeving gegoten was had ik gemist, maar idd,
vanaf volgende maand in principe verplicht om aan te bieden (hoewel het niet als standaard naar voor hoeft geschoven te worden),
aan dezelfde kost als andere transacties, en binnen de 10 seconden voltooid.
... ben benieuwd hoe ze dat gaan afdwingen als dat eens een keer langer zou duren
Ratface
Premium Member
Premium Member

Het probleem is niet zozeer dat ik eis dat instantbetalingen in het weekend ook werken (hoewel dat inderdaad indruist tegen de definitie van 'instant', dat een systeem is 24/7 los van weekend- of feestdagen). Het probleem is dat wij als klant alle informatie krijgen dat dit WEL een instantbetaling betrof:

- beide rekeningen geven bij de details weer dat het effectief een instantbetaling betrof
-valutadatum staat effectief op dezelfde dag, 30 november

Dat de klantendienst vervolgens meedeelt dat het geld eigenlijk maar op 2 december op de spaarrekening stond is toch maar BS als hun software dat vervolgens niet kan tonen aan de klant? Dat ze hun instantbetalingen afzetten ik het weekend tot daar aan toe, maar dan mag hun platform toch niet tonen dat het wel een instantbetaling betrof?

Het is geen wereldschokkend probleem maar wel irritant voor het volgende. De spaarrekening is er 1 met een limiet van €500 p/m. Aangezien de eerste betaling volgens onze informatie doorging op 30 november wilden wij weer een som storten in de maand december, dit werd geblokkeerd. Hoewel wij dus een instantbetaling deden, alle informatie toont dit ook effectief aan, werd dit op de achtergrond niet uitgevoerd als een instantbetaling.

Ik startte dit topic om dit dus mee te geven dat hoewel het systeem dus zegt dat u een instantbetaling maakt dit blijkbaar niet betekent dat dit geld effectief 10 seconden later op de rekening zal staan. Dat de valutadatum ook een verkeerde dag toont in hun systeem interesseert hen niet blijkbaar.
TheCeet
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 82 keer
Bedankt: 141 keer
Recent bedankt: 1 keer
Provider

Nu is het inderdaad duidelijker.

Da’s toch wel straf van Argenta… :/
Zou deze praktijken wel toegelaten zijn dan? Of is er toch op Europees niveau iets waardoor dit onder de noemer ‘normaal’ zou vallen.

De situatie naar Febelfin sturen om te controleren of er geen overtredingen zijn vanuit Argenta?
iPhone 13 Pro: AfbeeldingCitymesh - 300GB
Lenovo M720q(i5-8400T): OPNsense - 25.1.7_4
Lenovo M720q(i5-9400T): Proxmox server - 8.4.1
Intel NUC 13 Pro / i5-1340p / 32GB RAM / 1TB
ISP: Afbeelding Hey! (modem in bridge)
AdGuard Home: geen ads in je hele netwerk!
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 241 keer
Bedankt: 757 keer

En een van de lessen hier is: don't trust the system to always work (kan elke ITer u hier direct bevestigen, denk ik).
Als het dus perse nog in die maand zelf moet gestort zijn omwille van een maandelijke stortlimiet, maak dan een (automatische) overschrijving die het een 5-tal dagen eerder stort, ipv op de laatste dag van de maand.

Verder geef ik u wel gelijk: als de UI zegt dat het om een instant overschrijving gaat, dan moet dat ook zo zijn.
Een medewerker die de site tegenspreekt, da's echt wel een issue voor banken; tis al erg genoeg bij ISP helpdesks.
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

betreft het hier dan mss geen specifieke edge-case door die limiet ofzo?
of zou dat "maandelijks" anders tellen dan de kalendermaand die je verwacht ?

het verhaal lijkt me nog steeds niet helemaal te kloppen (of er ontbreekt iets dat het 'aha' gedeelte zou kunnen zijn),
want ik heb nog nooit issues gehad met insta overschrijvingen bij argenta (niet van zicht naar spaar, niet van spaar naar zicht, en niet naar externe banken,
ook niet in het weekend)
.... maar ik heb wel geen limiet op hoeveel ik naar mijn spaarrekening kan storten, en ik stort ook nooit 500+ euro via instant (althans, als ik meer als een paar 100 euro stort is het voor mij meestal een non-issue of dat instant is of niet)

ITnetadmin schreef: 5 maanden geleden Verder geef ik u wel gelijk: als de UI zegt dat het om een instant overschrijving gaat, dan moet dat ook zo zijn.
misschien dat het effectief een instant overschrijving was (als alles op de UI dat aangeeft, lijkt me dat ook gewoon de situatie te zijn),
maar is er (door die limiet) een bepaalde andere berekening op de spaarrekening zelf ?
(beetje zoals afschriften ook vertraging hebben tov overschrijvingen in de app, als ik me niet vergis?)

het klinkt me althans iets dat eerder te maken heeft met specifiek dit scenario
op de laatste dag van de maand, die in het weekend valt, een overschrijving doen twv de limiet van instant overschrijvingen, naar een rekening die max dat bedrag kan aannemen... het klinkt evenzeer als een scenario dat 9 vd 10 ook niet specifiek getest zal zijn wegens "geen kat die daaraan gedacht heeft in ontwikkeling"

iig zal dit niet iets zijn dat je gaat te weten komen met een of andere overwerkte first-liner die gewoon (al dan niet correct) afleest wat die ziet en verder er niet over nadenkt (wegens daar niet voor betaald te zijn en het dus ook gewoon niet te boeien wss)

@Ratface : maar dus, op de uitgaande rekening staat "uitgaande instantoverschrijving" met verrichtingsdatum & valutadatum op 30/11;
en op de inkomende rekening staat een "inkomende instantoverschrijving" met ook 2x 30/11?
want dan moet dat dus gewoon effectief wel als instant zijn uitgevoerd, en zal het probleem dus effectief eerder liggen bij "de spaarrekening heeft een limiet die anders berekend werd"

of er zit bv, wat me dus wel logischer lijkt, een vertraging op verwerkingen die ze doen om limieten en dergelijke te updaten op die rekeningen.
(beetje zoals het vooraf-geld-vastzet systeem voor te tanken, waarbij je niet kan tanken als je maar 50 euro op de rekening hebt, ook niet voor 50 euro, omdat er min 300 ofzo moet geblokkeerd worden? - in zoverre dat dat nog van toepassing is, iig)

ach, misschien zal dat allemaal nog veranderen als banken ook op de blockchain gaan zitten :p
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer

Argenta heeft toch al lang de reputatie van het knulletje te zijn inzake informatisering/IT. Dit verbaast me dus niet echt.
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1001 keer
Bedankt: 3720 keer
Recent bedankt: 14 keer
Provider

Splitter schreef: 5 maanden geleden het klinkt me althans iets dat eerder te maken heeft met specifiek dit scenario
op de laatste dag van de maand, die in het weekend valt, een overschrijving doen twv de limiet van instant overschrijvingen, naar een rekening die max dat bedrag kan aannemen... het klinkt evenzeer als een scenario dat 9 vd 10 ook niet specifiek getest zal zijn wegens "geen kat die daaraan gedacht heeft in ontwikkeling"
Inderdaad. Het gaat hier over een Groeirekening bij Argenta.
Dit is een Spaarrekening met een goede interest (1.20% basisrente + 1.70% getrouwheidspremie), maar met beperkingen.
Eén van de beperkingen is dat er maximaal 500€ per kalendermaand gespaard kan worden.
Iedere overschrijving waarmee het totaal van 500€ wordt overschreden, wordt ofwel geweigerd (binnen Argenta), ofwel volledig teruggestort (indien overschrijving van buiten Argenta komt).

En dat geeft inderdaad problemen als de eerste (of laatste) dag van de maand op een zon- of feestdag valt.
  • stel je hebt een doorlopende opdracht om de 1ste van iedere maand 500€ te storten op de groeirekening van je kleinkinderen
  • de 1ste van de maand valt in het weekend of is een feestdag (bijvoorbeeld vandaag 1 januari).
  • Wat doet Argenta: de opdracht wordt niet op de 1ste van de maand uitgevoerd, ook niet de volgende werkdag, maar de 30ste van vorige maand :-(
  • Bedrag komt dus in de vorige maand op de groeirekening, waar het geweigerd wordt (gezien er al 500€ overgeschreven is in december).
    Geld wordt teruggestort (niet mijn schuld, maar omdat hun systeem het 2 dagen vroeger overschrijft dan gevraagd.
En als je niet iedere dag je rekeningen in de gaten houdt, bemerk je het pas later...
Ik heb het hierover al gehad met Argenta .. maar geen interesse om "het systeem" aan te passen.

==> oplossing: maandelijkse doorlopende opdracht verplaatst naar de 4de van de maand :-D
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Fluppeke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 20 keer

Aantal maanden geleden documentatie gelezen over instant overschrijving bij Argenta , ik heb vooral onthouden dat met het argument 'voor de veiligheid' eigenlijk geen enkele overschrijving garanderen als 'instant'. Ontvangende bank moet het ondersteunen, onder de limiet blijven (2X overschrijven onder de limiet dan is de 2 de overschrijving ook geen instant heb ik gemerkt) enz...

Maar tussen 2 rekeningen bij dezelfde bank op dezelfde naam, zou dat toch geen argument mogen zijn, zou toch direct moeten gebeuren (valuta datum is dan wel weer een ander ding)
Data technicus schreef: 5 maanden geleden Maarja je ziet he Belgen stemmen massaal op argenta om andere bank als beste te kiezen maar denk dat dit toch nie de werkelijkheid is hoor. Denk dat ze gewoon het voordeel hebben omdat ze nog een gratis rekening hebben want voor verzekeringen moet je niet naar banken kijken want zijn altijd extern en niet verbonden aan banken.
Er zijn nog banken met een gratis zichtrekening, dus dat zal niet de (enige) reden zijn.
Belfius heeft een gratis zichtrekening en die vragen 1,25€ voor een instant overschrijving en dat systeem leek op opt-out , waardoor mijn mama ongewild enkele overschrijvingen heeft gedaan als 'instant' terwijl dat dit niet nodig was. Als je zo je geld wil verdienen, dan liever argenta hoor.
Keytrade heeft helemaal geen 'instant' , mis het niet en het zal wel komen als het verplicht is.
Laatst gewijzigd door Fluppeke 5 maanden geleden, in totaal 2 gewijzigd.
VoIP: OVH (vaste nummers geporteerd), Scarlet , betamaxen.
Provider: Scarlet Trio (50/4 mbps down/up cap, sync 100/20).
Modem/Router: Fritz!Box 7360
GSM: tempo giga , dommel freedom
TV: 2X V4 decoder
warpozio2
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 107 keer
Bedankt: 31 keer

Ik ben ook al jaren een tevreden Keytrade gebruiker :)
De keren dat ik echt een instant betaling gemist heb in die jaren zijn met gemak op 1 vinger te tellen.
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

warpozio2 schreef: 5 maanden geleden De keren dat ik echt een instant betaling gemist heb in die jaren zijn met gemak op 1 vinger te tellen.
het is dan ook veel leuker als ontvanger van een instantbetaling dan als betaler ervan, dus dat niet missen snap ik prima :angel:
warpozio2
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 107 keer
Bedankt: 31 keer

Splitter schreef: 5 maanden geleden
warpozio2 schreef: 5 maanden geleden De keren dat ik echt een instant betaling gemist heb in die jaren zijn met gemak op 1 vinger te tellen.
het is dan ook veel leuker als ontvanger van een instantbetaling dan als betaler ervan, dus dat niet missen snap ik prima :angel:
Met vrienden/familie/kennis reken ik meestal af met Payconiq, vlot en snel.
In de winkel met Mister Cash kaart, eveneens vlot en snel
Meestal betaal ik enkel facturen met overschrijving. Tegen dat die het merken staat het bedrag al lang op hun rekening.
heist_175
Moderator
Moderator

Fluppeke schreef: 5 maanden geleden Belfius heeft een gratis zichtrekening en die vragen 1,25€ voor een instant overschrijving en dat systeem leek op opt-out , waardoor mijn mama ongewild enkele overschrijvingen heeft gedaan als 'instant' terwijl dat dit niet nodig was.
Het was opt-in: bij elke overschrijving moest je het expliciet aangeven dat je instant wilde én het kwam heel duidelijk op het scherm.

Ondertussen, als Belfius-klant, al enkele instant-overschrijvingen gemaakt, sinds 1/1 gratis.
Ratface
Premium Member
Premium Member

philippe_d schreef: 5 maanden geleden En dat geeft inderdaad problemen als de eerste (of laatste) dag van de maand op een zon- of feestdag valt.
  • stel je hebt een doorlopende opdracht om de 1ste van iedere maand 500€ te storten op de groeirekening van je kleinkinderen
  • de 1ste van de maand valt in het weekend of is een feestdag (bijvoorbeeld vandaag 1 januari).
  • Wat doet Argenta: de opdracht wordt niet op de 1ste van de maand uitgevoerd, ook niet de volgende werkdag, maar de 30ste van vorige maand :-(
  • Bedrag komt dus in de vorige maand op de groeirekening, waar het geweigerd wordt (gezien er al 500€ overgeschreven is in december).
    Geld wordt teruggestort (niet mijn schuld, maar omdat hun systeem het 2 dagen vroeger overschrijft dan gevraagd.
En als je niet iedere dag je rekeningen in de gaten houdt, bemerk je het pas later...
Ik heb het hierover al gehad met Argenta .. maar geen interesse om "het systeem" aan te passen.

==> oplossing: maandelijkse doorlopende opdracht verplaatst naar de 4de van de maand :-D
Ok, maar dit is toch enkel van toepassing bij een doorlopende opdracht? Niet bij het manueel uitvoeren van een instantoverschrijving van 1 van je eigen rekeningen naar een andere van jezelf (beiden bij Argenta).

Waarom is een instantoverschrijving in het weekend 'gevaarlijker' dan 1 in de week? Lijkt mij allemaal BS om het 'gebriel' met hun brakke software toe te dekken...

Toegevoegd na 2 minuten 8 seconden:
@Splitter Klopt, zo staat het allemaal vermeld inderdaad. Enige uitleg die ik kreeg is dat de overschrijving bij hen enkel te zien is op 02/12, en dus niet op 30/11 zoals wij het zien.
heist_175
Moderator
Moderator

Ratface schreef: 5 maanden geleden Waarom is een instantoverschrijving in het weekend 'gevaarlijker' dan 1 in de week?
Fraudediensten zullen niet 100% bemand zijn tijdens het WE.
Lijkt mij allemaal BS om het 'gebriel' met hun brakke software toe te dekken...
Sowieso.
Advies: stem met uw voeten :)
Fluppeke
Elite Poster
Elite Poster

Als het van een zichtrekening naar spaarrekening gaat binnen dezelfde bank en op dezelfde naam dan is fraude toch geen excuus. Maar bon.
Kwestie van tijd en dan zal 'instant' wel de norm worden.
heist_175 schreef: 5 maanden geleden Het was opt-in: bij elke overschrijving moest je het expliciet aangeven dat je instant wilde én het kwam heel duidelijk op het scherm.
Het was een vinkje meen ik me te herinneren. Kwam de prijs ook op het scherm? Het neemt niet weg dat mijn mama het een aantal keer heeft aangezet zonder dat er noodzaak was.
heist_175
Moderator
Moderator

Fluppeke schreef: 5 maanden geleden Het was een vinkje meen ik me te herinneren. Kwam de prijs ook op het scherm?
Ja, telkens je die optie activeerde, kwam er op het scherm dat die optie €1,25 kostte.
Het neemt niet weg dat mijn mama het een aantal keer heeft aangezet zonder dat er noodzaak was.
Dat kan, maar dan heeft ze (misschien ongewild, hoewel dat gek is gezien de interface) die optie aangeklikt
Zo is het nog steeds ("instant" te zien vanaf 0'34"):

Tot en met 31/12/2024 was dat betalend (kwam er dus €1,25) permanent in beeld.
Sinds 1/1/2025 is het gratis en ook dat blijft permanent in beeld.
Fluppeke
Elite Poster
Elite Poster

Nu ik het visueel zie herinner ik het me inderdaad, heb haar toen gezegd dat ze best niet op instant betaling kan duwen bij een gewone overschrijving. Is sindsdien ook niet meer gebeurd, hoe bewust het was weet ik ook niet.
Maar had ze toen Argenta gebruikt dan hadden die kosten er niet kunnen zijn. Dus begrijp ik wel dat Argenta hoger scoort bij de jaarlijkse enquête van spaargids.
Heel mijn gezin is trouwens geld (ik ben de enige die op tijd heeft afgehaald) verloren aan arco, dus het zou me verwonderen moest belfius bovenaan zo"n enquete staan.
heist_175
Moderator
Moderator

Ik contesteer de uitkomst van zo'n enquete niet, maar de behoeften van een Argenta-klant zijn niet noodzakelijk dezelfde als die van een grootbank-klant. Zelfs als je "gratis" belangrijk vindt, zijn de keuzemogelijkheden breder dan enkel Argenta.

Over ARCO zullen we het hier maar niet hebben :).
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 571 keer
Bedankt: 709 keer
Recent bedankt: 5 keer
Te Koop forum

Spaargids, dat is totaal onbetrouwbaar en gesponsord. Wie het meest betaalt zal dus het beste scoren. Ze hebben naast bankenvergelijking ook eentje voor ziekenfondsen, blijkt dat de goedkoopste optie (HZIV) niet eens vermeld wordt, dan weet je het wel :)
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
Fluppeke
Elite Poster
Elite Poster

Heb overlaatst ook nog wat mensen die mijnenergievergelijker gebruikte erop gewezen dat ze beter de Vtest gebruiken. Daar heb ik ook mijn bedenkingen bij commissies die daar spelen. Spaargids zit nu ook onder die DPG vlag, is inderdaad niet goed voor hun geloofwaardigheid.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 571 keer
Bedankt: 709 keer
Recent bedankt: 5 keer
Te Koop forum

Alle Belgische banken bieden voortaan instantoverschrijvingen aan zonder extra kosten.

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2025/01/09 ... nk-gratis/
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 75 keer
Bedankt: 253 keer
Provider

Tja omdat ze moeten vanuit Europa. Uitgaande betalingen pas vanaf oktober verplicht.
Internet & TV: Hey internet (150/15) + Base TV via  Apple TV
GSM: Hey Telecom L 50 GB

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Pro M4 (2024) 256GB SG |  Apple TV 4K 2022 (2x) | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
cadsite
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 311 keer
Bedankt: 710 keer
Provider
Te Koop forum

philippe_d schreef: 5 maanden geleden En dat geeft inderdaad problemen als de eerste (of laatste) dag van de maand op een zon- of feestdag valt.
Hun systeem is alvast niet feilloos.
Vorig jaar heb ik in april €1000 kunnen storten (1/04 en 30/04 €500). :banana:
Plaats reactie

Terug naar “Geldzaken”