Play en VTM waarschuwen

Voor alle discussies over streaming, cord cutting, ...
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 571 keer
Bedankt: 709 keer
Recent bedankt: 2 keer
Te Koop forum

Een eerlijker speelveld ten opzichte van internationale techgiganten en een fiscaal gunstig kader voor investeringen in lokale content. Dat vragen de Vlaamse private zenders Play en VTM aan Vlaams minister van Media en de onderhandelaars voor een nieuwe federale regering. Anders dreigen ze vanaf 2026 structureel verlieslatend te worden.

50 miljoen inkomsten minder, en dat jaarlijks tegen 2029. Daarom trekken de zenders aan de alarmbel: "De kosten stijgen, terwijl onze inkomsten steeds verder dalen.

Reden voor die slechte cijfers is volgens oneerlijke concurrentie van internationale techgiganten. Denk aan Netflix, Google en Amazon, maar ook TikTok speelt een rol.

Ook aan distributiezijde loopt het fout. Het zogenoemde cord cutting zorgt ervoor dat gebruikers hun traditioneel televisieabonnement opzeggen en overschakelen naar streamingdiensten. Zo'n 600.000 kabelabonnementen zullen in de komende jaren afgezegd worden. Daartegenover staat een verlies van 31 miljoen euro aan distributie-inkomsten.

De private zenders zijn dus vooral op zoek naar (financiële) zuurstof. Naar eigen zeggen zorgt hun content voor verbinding en solidariteit in Vlaanderen, voor creativiteit en innovatie. Ze stellen dat hun aanbod meer is dan enkel entertainment, dat het bijdraagt aan de identiteit en de creativiteit van de Vlaamse gemeenschap. Ook economisch gezien dragen ze een serieus steentje bij: een jaarlijkse omzet van 2 miljard euro en 7.000 jobs.

Als er geen maatregelen komen, spreken ze in eerste instantie over besparen op programma's. Concreet zou het gaan om een kwart minder bestellingen bij Vlaamse productiehuizen. 700 jobs komen daardoor in gevaar. Op termijn zouden zenders, als het beleid ongewijzigd blijft, gewoon verdwijnen.

Zelf zetten de zenders wel al in op digitale platformen, zoals Go Play en VTM GO, om hun dalende inkomsten te compenseren. "De inspanningen kunnen het verlies niet volledig compenseren", zegt Bronselaer.

Verder wil Van Achter Vlaamse tv-apps meer zichtbaar en vindbaar maken op smart-tv's. "Als je vandaag een smart-tv koopt, staat er bijvoorbeeld een knopje van Netflix op je afstandsbediening. Het startscherm toont niet de Vlaamse apps. Via wetgeving kan je proberen opleggen dat dat wel gebeurt, waardoor een enorme barrière weg zou vallen.
Creativiteit en innovatie? Iemand een idee over welk programma ze het hebben? Misschien gaat het over de reclameblokken die ze creatief uitrollen, alhoewel, gewoon steeds meer reclame is ook niet zó creatief.

In plaats van 6 zenders met niets dan platte pulp tussen reclameblokken proppen zou men beter echt werken aan inhoud die mensen WEL interesseert.

Waarom lopen ze naar de buitenlandse streamers, vaak nog tegen betaling? Is dat niet eerder het ontbreken van reclame? Is dat niet een beter aanbod dat aansluit bij de vraag.

Ja, verplicht een afstandsbediening met knoppen voor elk van de -tig pulpzenders, dat zal werken net zoals de verplichting om reclame te zien. Hate to say...
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
heist_175
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 518 keer
Bedankt: 1176 keer

Dit had iedereen toch zien komen, nee?
Nieuwe Vlaamse regering, dus staan de reclamebedrijven weer aan te schuiven voor het volgende rondje "geef ons geld"?
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Dat zijn dezelfden die tegen subsidies zijn, inderdaad :)

Streamz zal hen redden want volgend jaar gaat die dure lege doos break even worden en daarna zal het geld binnenstromen want mensen willen uiteraard betalen voor wat ze nu al steeds minder willen zien :)
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
cadsite
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 311 keer
Bedankt: 710 keer
Recent bedankt: 3 keer
Provider
Te Koop forum

Nu kunnen ze plots wel samen werken.
Maar 1 app om alles te zien, dat is onmogelijk. :roll:
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Een halve app volstaat al voor alles dat je wil zien ;)
wied
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 355 keer
Bedankt: 282 keer

Software van VTMgo en GOplay lijken mij ontwikkeld door hetzelfde bedrijf. VRTmax daarentegen vind ik een miskleun inzake gebruiksgemak. Het goede nieuws blijft niettemin dat het "duopolie" eindelijk echte barsten begint te vertonen... :-)
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Cherry, Netflix, Astra1&2 FTA
on4bam
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 304 keer
Bedankt: 631 keer
Recent bedankt: 5 keer
Provider

Misschien moeten ze eens in eigen boezem kijken en zich afvragen waarom mensen hun kabelabo opzeggen.
Hier is dat gebeurt omdat we al jaren (10+) niet meer naar VTM keken en we al afgehaakt waren voor De slimste mens. Restte enkel "De Mol" en later "Over de Oceaan". Daar €200+ voor betalen is een veel te lage ROI (om het met hun termen te zeggen).
Deze week heb ik uit nieuwsgierigheid eens naar "Wij zijn van Nienof" gekeken, adblock werk niet meer en dus zaten er 2 onderbrekingen van 12 reclamespots tussen. Een slap afkooksel van "In de Gloria" (maar dan echt, waar halen ze die figuren?) en dan zo veel reclame slikken, nee dank u.

Door de lat steeds lager te leggen en ze zelfs al in te graven hebben ze dat toch zelf gezocht.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
splinterbyte
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 230 keer
Bedankt: 140 keer
Recent bedankt: 8 keer
Provider
Te Koop forum

Ja maak gewoon 1 stabiele streamingapp met alle zenders live + VOD en (A-, geen B-) films en series, met 1080p hoge bitrate, die lang genoeg beschikbaar blijven. En natuurlijk zonder reclame en aan een concurrerende prijs he.
Maar dat is dan weer te moeilijk ofzo. Dat ze dan maar een stille dood sterven he...

Ikzelf kijk eigenlijk vooral naar de VRT want de rest is idd meestal reclame met pulp tussen.
wied
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 355 keer
Bedankt: 282 keer

splinterbyte schreef: 27 nov 2024, 12:27 ...want de rest is idd meestal reclame met pulp tussen...
Amen :-)
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Cherry, Netflix, Astra1&2 FTA
on4bam
Moderator
Moderator
Provider

Ergens moet ik aan Bhaalu denken als "ideaal". Maar ja, zoiets legaal opzetten...
Bye, Maurice
Freec
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 23 keer

Iedereen heeft ’de kampioenen’ al 3x uitgekeken... logisch toch dat iedereen geen interesse meer heeft
on4bam
Moderator
Moderator
Provider

Nee, nooit gezien zelfs.
Maar het is Play en VTM die klagen...
Bye, Maurice
heist_175
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 518 keer
Bedankt: 1176 keer

Er wordt helemaal niet in eigen boezem gekeken.
Als het goed gaat, krijgen de aandeelhouders een dikke vergoeding.
Gaat het minder, moet de baas gewoon gaan wenen bij de politiek.

Mensen beschouwen DPG/VTM en Play als "TV-zenders". Dat zijn ze dus niet.
DPG is een reclame- en "data-profiling"-bedrijf. Om mensen zo zot te krijgen om te betalen voor reclame, proppen ze er allerlei onzin tussen.

Ik heb al lang geen kabelabonnement meer. Ze zouden mij moeten betalen om dat soort TV-programma's te kijken en dan nog. Ik heb heus wel wat beters te doen dan dat.

Maar niet getreurd, de politiek heeft al gereageerd:
https://www.standaard.be/cnt/dmf20241127_93855211
Minister van Media Van Achter schaart zich achter noodkreet commerciële tv-zenders
De Vlaamse minister van Media, Cieltje Van Achter (N-VA), erkent de noodkreet van de Vlaamse commerciële tv-zenders. Ze belooft in te grijpen, onder meer door fabrikanten te verplichten de apps van Vlaamse zenders vooraf op televisietoestellen te installeren.
De Vlaamse commerciële tv-zenders zeggen dat ze dreigen kopje-onder te gaan, doordat almaar minder mensen een lineair tv-abonnement nemen. Ook hun reclame-inkomsten vallen stevig terug, onder meer door wat zij als oneerlijke concurrentie van techbedrijven als Netflix zien.
En dus, zegt de minister, gaan we nog wat meer regeltjes verzinnen.
De minister zegt dat ze zal ingrijpen. Zo spreekt ze over “een ongeziene stimuleringsregeling” waarbij platformen als Youtube, Instagram en Tiktok vanaf 2025 verplicht zijn om te investeren in Vlaamse series en films. “Dat zijn middelen die rechtstreeks naar de sector vloeien. De productiehuizen kunnen nieuwe content maken en de omroepen kunnen kijkers blijven aantrekken.”
Bovenstaande wordt aangevochten door diezelfde bedrijven, dus die strijd is nog niet gestreden.
De minister belooft ook “een innovatief meetsysteem” om na te gaan welke content de Vlaming consumeert, zodat het aanbod en advertenties er beter op kunnen worden afgestemd.
We gaan de data-honger van de reclamebedrijven dus mee gaan verplichten vanuit de overheid.
Ongelooflijk.
Ook wil ze werk maken van een “must carry-regeling”, waarbij fabrikanten van televisies de apps van lokale mediabedrijven vooraf installeren op hun toestellen en er ook een knop voor voorzien op de afstandsbediening, zoals dat nu vaak het geval is voor platformen als Netflix.
En dan klagen dat er weinig concurrentie is in België en/of data prijzen hoger zijn dan in het buitenland?
Let op: dit is Vlaamse regelgeving. Gaat de minister alle elektrozaken verplichten om enkel TV's in hun aanbod op te nemen waar de afstandsbediening voorgeprogrammeerd is op VTM1/2/3/4/5/6/7/8/9 en Play1/2/3/4/5/6/7/8/9?
Dat gaat wat geven.
Leve de eengemaakte Europese markt. Als ik een nieuwe TV wil, kijk ik wel elders dan.

Iemand ook opgevallen hoe snel het antwoord van de minister er was, op de vraag van deze 2 reclamebedrijven?
Gek dat dat niet altijd zo gaat...
splinterbyte
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 230 keer
Bedankt: 140 keer
Recent bedankt: 8 keer
Provider
Te Koop forum

on4bam schreef: 27 nov 2024, 12:42Bhaalu
Heb de bhaalu box zelf gehad toen en dat werkte goed. Maar door wie is dat dan kapot geprocedeerd? juist, de commerciele zenders...
on4bam
Moderator
Moderator
Provider

heist_175 schreef: 27 nov 2024, 13:16 Iemand ook opgevallen hoe snel het antwoord van de minister er was, op de vraag van deze 2 reclamebedrijven?
NVA minister, klacht van DPG... verder moet je niet kijken.
Bye, Maurice
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Dat zijn getelefoneerde één tweetjes tussen de sector en de minister. Het is even doorzichtig als de gemiddelde commerciële content.

Ze negeren compleet wat de kijker wil en blijven hangen in het oude model van opdringen van platte k*k.

Ik heb mijn abo opgezegd toen ze afkwamen met het verplichten van reclame kijken. Een beslissing die deze verandering enkel... versnelt.

Men heeft inderdaad een verkeerd beeld van wat (commerciële) TV eigenlijk is, het is reclame verkopen met daartussen wat lokkertjes voor kijkers. Niemand wil dat nog en er zijn ondertussen alternatieven maar men blijft van de klif afdonderen, het is de schuld van de dieperik uiteraard :)
Pengu
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 43 keer

Ik begrijp eigenlijk nog steeds niet waarom ik niet kan doorspoelen met een TV Vlaanderen abo op de DPG zenders "wegens" verboden. Ik hoop echt dat DPG tegen de grond gaat. Wat een klucht van een bedrijf. Dat mensen zo'n onzin willen blijven slikken is me een raadsel want hun programma's zijn allesbehalve van een niveau. Zelf kijk ik wel graag naar Alloo en de (weg)politie, politierechters enz.
devilkin
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 663 keer
Provider
Te Koop forum

Hier in 2021 tv abonnement opgezegd - we keken naar niets behalve mss nog eens iets op de BBC.

Ik denk niet dat ik sindsdien - buiten om te testen en eens een sporadisch nieuwsbulletin - de zender apps heb opgestart. Ze zijn zelfs niet meer geïnstalleerd op de tv of shield.

Er is gewoon een hoop bagger en zeer weinig content op tv.

Sent from my SM-X820 using Tapatalk

Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 279 keer
Bedankt: 279 keer
Provider

Ik weet niet waarom je er iets zou aan hebben dat VTM, Play4 en co verdwijnen.
Je kijkt er niet naar?
Ik kijk er ook zelden naar, maar het verdwijnen van die zenders zorgt er niet op magische wijze voor dat er meer of betere programma's bij de VRT komen.
Een goede quiz?
Dan moet ik al naar 2 voor 12 op NPO2 kijken, want op de Vlaamse zenders zie ik maar zelden iets dat de naam quiz verdient.
Netflix en co vind ik ook geen alternatief, want dat gaat alleen maar over entertainment.

Waar ze bij de commerciële wel gelijk in hebben is dat reclameregels voor iedereen dezelfde moeten zijn.
Geen gokreclame op de commerciële, maar dan wel op Amerikaanse platforms, is ook niet correct.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
Stroper
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 96 keer
Bedankt: 174 keer
Provider

Heb zelf geen TV-Abonnement. Maar wel een Apple TV met VRTMax, VTMGO & Play4(met daarnaast nog de klassieke streamers).

Het voornaamste probleem is dat de traditionele zenders nog altijd leven in het tijdperk van "Wij bepalen wat wij uitzendt, en je moet maar zappen tussen de zenders". Met Netflix en consorten is dat natuurlijk gewijzigd in "ik bepaal wat ik kijk en wanneer".

Bij de commerciëlen zie je dat ze meer en meer inzetten op programma's die je "live" wil kijken: sport, (al dan niet gemaskerde) zangers en dansers,... Sommige dergelijke programma's zijn goed gemaakt(e.g., De Mol), maar de meeste is gewoon bagger.

Persoonlijk kijk ik bijna enkel naar fictie, Documentaires en nieuws. En ik merk dat ik van de 3 apps quasi enkel de VRTMax gebruikt( en dan vooral omdat ze nog inzetten op Europese series, das een reden waarom ik nog altijd DVD's & Blurays koop).
In VTMGo & GoPlay zit er enorm veel bagger, nauwelijks het kijken waard.
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Stroper schreef: 27 nov 2024, 20:37 Heb zelf geen TV-Abonnement. Maar wel een Apple TV met VRTMax, VTMGO & Play4(met daarnaast nog de klassieke streamers).

Het voornaamste probleem is dat de traditionele zenders nog altijd leven in het tijdperk van "Wij bepalen wat wij uitzendt, en je moet maar zappen tussen de zenders". Met Netflix en consorten is dat natuurlijk gewijzigd in "ik bepaal wat ik kijk en wanneer".
Dat laatste klopt maar gedeeltelijk.
Netflix en co bepalen zelf waaruit je mag kiezen.
Reeksen verschijnen en verdwijnen zoals zij willen.
Als jij toevallig een reeks nog niet uitgekeken hebt, maar zij beslissen om hem weg te halen, heb je pech.
Stroper schreef: 27 nov 2024, 20:37 Bij de commerciëlen zie je dat ze meer en meer inzetten op programma's die je "live" wil kijken: sport, (al dan niet gemaskerde) zangers en dansers,... Sommige dergelijke programma's zijn goed gemaakt(e.g., De Mol), maar de meeste is gewoon bagger.
Ik kijk ook nog weinig naar de commerciële, maar dat betekent niet dat ze voor mij moeten verdwijnen.
Ik zie niet wat ik extra ga hebben omdat er iets verdwijnt.
De kwaliteit van de VRT programma's zal er niet door verbeteren, en de BBC zal er haar beleid niet op afstemmen.

Het is die logica die ik niet snap.
Ik rijd niet met een dure sportauto.
Als al dat soort auto's morgen verdwijnen zal het merk waar ik wel mee rijd niet plots andere of betere auto's maken.
Het is gewoon een keuze die verdwijnt.
Als je dus nu vindt dat er niets te zien is, zal er na het verdwijnen daarvan nog minder te zien zijn.
Stroper
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 96 keer
Bedankt: 174 keer
Provider

True, wat je zegt over de Streamers, als een serie plotseling verdwijnt, dan heb je pech. Maar 't is niet dat je afhankelijk bent van hun programmaschema met PrimeTime-publiekstrekkers waar ze dan allerlei programma's rond zetten.

De commerciëlen hoeven voor mij ook niet te verdwijnen, en er moet inderdaad een gelijk speelveld komen, gokreclame moet inderdaad over niemand mogen of voor iedereen(persoonlijk liefst voor niemand).

Maar toch moeten de commerciëlen ook eens nadenken over de toekomst waarin lineaire TV (grotendeels) verdwenen zal zijn, en dat mis ik toch een beetje bij hen.
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Stroper schreef: 27 nov 2024, 21:16 True, wat je zegt over de Streamers, als een serie plotseling verdwijnt, dan heb je pech. Maar 't is niet dat je afhankelijk bent van hun programmaschema met PrimeTime-publiekstrekkers waar ze dan allerlei programma's rond zetten.
Klopt, vandaar dat ik liefst opneem.
Dan is het aan mij om te beslissen hoe lang ik iets houd.
Er zijn ook periodes waarin er meer interessante programma's zijn, en periodes met minder interessante.
Ik heb in de zomer altijd wel nog zaken om te bekijken, als je met streaming werkt, dan ga je periodes hebben waarin je veel moet bekijken om te vermijden dat je iets mist, en op andere momenten is er dan weer heel weinig.
Idem dito als je rechtstreeks kijkt.
In de zomermaanden is er dan meestal nauwelijks iets.
Stroper schreef: 27 nov 2024, 21:16 Maar toch moeten de commerciëlen ook eens nadenken over de toekomst waarin lineaire TV (grotendeels) verdwenen zal zijn, en dat mis ik toch een beetje bij hen.
Ik denk dat VTM Go en Go Play wel een mogelijkheid zijn voor hen, daar zitten dan reclames in die je moet bekijken om verder te kijken.
Maar volgens mij gaan alle zenders moeten nadenken hoe ze verder gaan als lineaire TV helemaal verdwijnt.
jutuiz
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 212 keer
Bedankt: 63 keer

Ik maak daar weinig woorden aan vuil.
Ik kijk er niet naar. Ik lees het niet.
Het interesseert me niet wat ze uit hun mouw schudden qua programma's.
De clickbait titels van HLN en consoorten hangen me geweldig de keel uit en helpen de zuurtegraad van de doorsnee burger niet bepaald omlaag.

Ik wil alleen dat het ons geen geld meer kost.
https://businessam.be/dpg-media-krijgt- ... subsidies/

En eenmaal los van de overheidstiet, dat ze dan zoals elk normaal bedrijf eens proberen hun rekeningen in orde te krijgen.
Misschien zullen ze dan eens kwaliteit leveren ook.
Win win voor iedereen.
ToMiKoN
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 39 keer
Provider

Misschien gooien de mensen ook hun tv abonnement buiten omdat het ook belachelijk duur is geworden? Internet Only is heel stuk goedkoper!
Mobiel: iPhone 16 Pro + Proximus werk abonnement
Tablet: iPad 2020+2021 128 Gb
Home: Hey Telecom vast internet
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Provider

ToMiKoN schreef: 27 nov 2024, 22:14 Misschien gooien de mensen ook hun tv abonnement buiten omdat het ook belachelijk duur is geworden? Internet Only is heel stuk goedkoper!
Als je het internationaal vergelijkt is TV zeker niet duur, het is juist internet dat peperduur is.
En met het verdwijnen van gewone digitale kabelTV gaat dit nog verslechteren, want dan moet je internet hebben om te kunnen TV kijken.
Zo zit ik op dit moment bij Telenet voor TV, maar wel bij EDPNet voor internet.
Ik heb begrepen dat wanneer DVB-C verdwijnt, ik Telenet internet nodig heb om TV van Telenet te kunnen bekijken, en bij Proximus waren de twee al heel de tijd met elkaar verweven.
Marsmillo
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 21 keer
Bedankt: 19 keer

Hebben commerciële zenders tegenwoordig nog een toegevoegde waarde? Vroeger kon je nog stellen dat het vooral zij waren die de grote internationale films en series naar het kleine scherm in Vlaanderen brachten. Maar tegenwoordig is dit toch niet meer het geval en ben je beter af met diensten als Netflix, Amazon Prime, Disney Plus e.d. Dus ik kan zeer goed begrijpen dat vele mensen zich afvragen of een TV abonnement voor Vlaamse zenders nog wel nut heeft. Tel daarbij ook nog eens dat je vaak ook nog nog veroordeelt bent tot de duurdere internet packs met tv van Telenet of Proximus om iwat deftige beeld te ontvangen en de rekening is voor velen denk ik snel gemaakt.
-*-
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 241 keer
Bedankt: 757 keer
Recent bedankt: 1 keer

Pengu schreef: 27 nov 2024, 18:48 Ik begrijp eigenlijk nog steeds niet waarom ik niet kan doorspoelen met een TV Vlaanderen abo op de DPG zenders "wegens" verboden.
Ik ga eerlijk zijn: ik ben toch vaak tegelijk ook met mijn computer bezig, dus al die "verplichte" reclame heb ik nog nooit bekeken.
TV op mute, effe met iets anders bezig, en daarna rewind tot het einde van de reclame dat vaak allang gepasseerd is intussen.
Desnoods kijk ik even op mijn gsm naar een of andere news feed.
"Verplichte reclame" is gewoon BS (men had de CI+ standaard nooit mogen toelaten).
Is het in een stream, dan zijn er andere tabs om mee bezig te zijn (desnoods met een add-on als de tab in kwestie checkt of hij wel "actief" is).
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Lineaire TV is inderdaad uitstervend, voor sommige programma's is dat nog goed zoals live sport of wedstrijden maar andere content kan je ook later bekijken wanneer het je uitkomt. Dat men tegen die trend, die wereldwijd bestaat, wil ingaan, wijst op enige wereldvreemdheid. Men is te lang gewoon geweest dat de kijker gewoon kijkvee was dat alles moest vreten dat geserveerd werd, die tijd is voorbij. Mensen willen geen 20 minuten reclame kijken voor een programma dat 30 minuten duurt (zonder reclame).

Het is naast tijdbesparing ook een besparing puur financieel dat cordcutten. Ik heb enkel nog een internetabo dat sneller is dan voorheen en voor een lagere prijs (MV fiber ipv PX+TV). De snelle internetverbinding komt ook nog van pas voor telewerk en ander gebruik. Momenteel heb ik zoveel vikingpunten dat ik weer een paar maanden gratis abo heb.

Streamdiensten neem ik maar af en toe en niet in de zomer en max 1 tegelijk. Dan kijk ik naar wat me interesseert op die streamer en zeg het weer op.
on4bam
Moderator
Moderator
Provider

ITnetadmin schreef: 28 nov 2024, 01:47 Is het in een stream, dan zijn er andere tabs om mee bezig te zijn (desnoods met een add-on als de tab in kwestie checkt of hij wel "actief" is)
Ik gebruik op de PC een apart venster, als ik dan zorg dat het er iets anders actief is voor de reclame begint dan blijft die stream gewoon doorlopen terwijl ik iets anders doe. Geluid gaat dan ook af...
Bye, Maurice
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Naar iets anders kijken of iets anders doen terwijl er reclame is doet niets af aan het tijdverlies. Zonder de reclame had je de uitzending veel sneller gezien en kan je echt iets anders doen. Ik vind dat die reclameblokken soms ook storend zijn voor de flow van het programma om over de herhaling van de vorige inhoud te zwijgen. Zo zie je soms 4 keer hetzelfde fragment op 1 avond, irritant!
on4bam
Moderator
Moderator
Provider

Los van al de rest doen de commericielen er alles aan om kijkers weg te jagen en te enerveren om dan te komen klagen, ik denk dat ze op weinig sympathie zullen moeten rekenen.
Ik zal het thema dit WE eens boven halen bij een familielied dat op de reclameafdeling van één van de "slachtoffers"zit. (Ik hoor de klacht dat er te weinig reclame gekeken wordt al jaren).
Bye, Maurice
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Marsmillo schreef: 28 nov 2024, 01:38 Tel daarbij ook nog eens dat je vaak ook nog nog veroordeelt bent tot de duurdere internet packs met tv van Telenet of Proximus om iwat deftige beeld te ontvangen en de rekening is voor velen denk ik snel gemaakt.
Dat is dan toch enkel als je via streaming kijkt.
Bij gewone digitale kabel (DVB-C) wordt het beeld naar iedereen in dezelfde kwaliteit gestuurd, en heb je ook geen internet nodig.
En dat is nu juist wat ze in 2030 gaan afschaffen.
Alles via internet zal voor meer uitval zorgen, en een beeld dat meer afhankelijk is van de internetsnelheid.
R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 115 keer
Bedankt: 182 keer

Ik snap de afkeer van reclameblokken, maar dat is toch het concept van commerciële TV? En bij uitbereiding van alle gratis media (ook op internet). Want gratis bestaat niet natuurlijk. Iemand betaalt het feestje.
En dat technologie als opname en doorspoelen die reclame omzeilbaar maakt is leuk meegenomen maar dat werkt natuurlijk maar zolang dat niet iedereen dat doet.
En dat adverteerders uitwijken naar online media die betere profielen opleveren is logisch. Maar dat merk je dan ook want altijd maar meer en meer reclame te slikken op online media.

De vraag van DPG en PlayMedia en het antwoord van de minister gaan geen oplossing bieden. Dat protectionisme gaat niet helpen.
on4bam
Moderator
Moderator
Provider

Uiteraard worden commerciële omroepen gefinancierd door reclame en dat is in de beginperiode ook nooit een probleem geweest. Door de jaren is er echter steeds meer reclame tussen de programma's gekomen tot het punt dat het mensen enerveert. Zoals een zekere VDB al zei "trop is te veel". Ondertussen is de kwaliteit ook al een pak minder en kan je een heel aanbod van streaming reclameloos bekijken. Met de kost van het kabel abo kan je al genoeg streamingdiensten afnemen mits wat afwisselen.
Uiteraard zit er in het streamingaanbod ook nog reclame, niet als vervelende onderbrekingen maar als minder intrusieve "PP".

Mijn schoonmoeder (93) keek bijna uitsluitend VTM, zelfs in die mate dat we de afstandsbediening moesten vervangen omdat het knopje "3" niet meer werkte, kijkt nu haast niet meer. De reden: "'t is meer reclame dan wat anders".

Tijd om eens goed na te denken over het concept reclame voor content, vasthouden aan de werkwijze van 30 jaar geleden werkt niet meer.
Bye, Maurice
cadsite
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 311 keer
Bedankt: 710 keer
Provider
Te Koop forum

Iedereen verstaat dat het geld ergens vandaan moet komen, maar het moet serieus blijven.
Ik betaal niet voor VTM, ik heb geen kabel abonnement en geen VTMgo+.
Als ik via hun app een programma bekijk krijg ik dus reclame en dat vind ik logisch.
Als je wel betaalt voor een duur abonnement en je krijgt even veel reclame, dan vind ik het maar normaal dat mensen klagen.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Dat is inderdaad het concept maar er zijn overal limieten aan. Als je reclame krijgt in ruil voor beelden dan moet dat de moeite blijven. Nu kijk je soms meer reclame dan programma en is de verhouding scheef waardoor kijkers afhaken of voor alternatieven gaan. Kortom ze hebben overdreven en hun klanten weggejaagd. Nu willen ze de resterende klanten nog wat meer opjagen ipv iets te bieden om klanten te lokken.

Het succes van bvb Netflix was net een aanbod zonder reclame, heel wat mensen wilden daarvoor extra betalen. Een keuze tussen aanbod met of zonder reclame zou ook beter zijn. Spotify gebruikt dat en Netflix doet het ondertussen ook.

Uiteindelijk is het economie, wie zich niet aanpast aan wijzigende behoeftes zal verdwijnen. Survival of the fittest.
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Provider

cadsite schreef: 28 nov 2024, 11:30 Iedereen verstaat dat het geld ergens vandaan moet komen, maar het moet serieus blijven.
Ik betaal niet voor VTM, ik heb geen kabel abonnement en geen VTMgo+.
Als ik via hun app een programma bekijk krijg ik dus reclame en dat vind ik logisch.
Als je wel betaalt voor een duur abonnement en je krijgt even veel reclame, dan vind ik het maar normaal dat mensen klagen.
Maar je betaalt niet rechtstreeks aan VTM voor je kabel, je betaalt aan Proximus, aan Telenet of aan TV Vlaanderen.
Die storten dan een deel van dat geld door aan VTM.
Ze zouden ook kunnen de kabel aanbieden zonder de Vlaamse commerciële zenders, en die dan in een apart betaalpakket stoppen, maar dan wel zonder reclame.
Probleem is dat er dan qua Vlaamse zenders heel weinig overblijft qua basispakket.

De VRT heeft dit probleem niet omdat ze met belastinggeld werken.
Mocht dat niet zo zijn, zouden ze exact hetzelfde probleem hebben.

Toegevoegd na 5 minuten 17 seconden:
Dizzy schreef: 28 nov 2024, 11:41 Het succes van bvb Netflix was net een aanbod zonder reclame, heel wat mensen wilden daarvoor extra betalen.
Het is gewoon heel andere content, het gaat veel meer over series.
Ik vind echt niet dat Netflix een vervanging is van commerciële zenders, ze bieden gewoon iets anders.
Dizzy schreef: 28 nov 2024, 11:41 Een keuze tussen aanbod met of zonder reclame zou ook beter zijn. Spotify gebruikt dat en Netflix doet het ondertussen ook.
Misschien is dat een optie, ja.
Dan moet je die zenders wel 2 keer op de kabel zetten: 1 keer de reclamevrije versie in een duurder pakket, en 1 keer de goedkope versie in het basispakket.
Maar dan moet je wel opletten hoe je dat nog ietwat synchroon laat lopen.
Stel dat je een live programma hebt, dan kun je niet 5 minuten niets tonen op de reclamevrije versie.
Dizzy schreef: 28 nov 2024, 11:41Uiteindelijk is het economie, wie zich niet aanpast aan wijzigende behoeftes zal verdwijnen. Survival of the fittest.
Toch zou ik het een gemis vinden als er geen VTM Nieuws meer is.
Het is toch altijd interessant van een extra Vlaamse stem te horen.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Waarom heb je VTM nieuws nodig, er is toch een journaal op VRT en nieuws is nu overal online te vinden. Soms is het "nieuws" al oud tegen dat de uitzending start.

Het is uiteraard persoonlijk maar bij VTM krijg ik altijd het gevoel alsof dat een zender is voor licht dementerenden of complete marginalen.
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Dizzy schreef: 28 nov 2024, 12:00 Waarom heb je VTM nieuws nodig, er is toch een journaal op VRT en nieuws is nu overal online te vinden.
Waarom heb je meerdere opinies nodig?
Misschien vind je dan ook dat iedereen maar De Morgen moet lezen en alle andere kranten mogen verdwijnen.
Er was zo'n land die één krant had "Pravda" genaamd, wat "Waarheid" betekent.
Nieuws is nooit neutraal, dus kun je maar best hopen op wat 'concurrentie'.
Bovendien doet VTM soms zaken die VRT niet doet, denk maar aan die Oproep 4040 waar gebruikers zelf nieuws kunnen melden.
Dat zou nu in dat ander topic over die bankkaartfraude handig van pas komen, zonder VTM had je die mogelijkheid niet.

En het internet staat vol met nieuws, maar ook met fake news.
Goed nieuws brengen is een job, wie denkt dat het allemaal gratis en kwalitatief kan, zorgt ervoor dat fake news pas echt kan floreren.
Plaats reactie

Terug naar “Streaming, TV over internet”