Creativiteit en innovatie? Iemand een idee over welk programma ze het hebben? Misschien gaat het over de reclameblokken die ze creatief uitrollen, alhoewel, gewoon steeds meer reclame is ook niet zó creatief.Een eerlijker speelveld ten opzichte van internationale techgiganten en een fiscaal gunstig kader voor investeringen in lokale content. Dat vragen de Vlaamse private zenders Play en VTM aan Vlaams minister van Media en de onderhandelaars voor een nieuwe federale regering. Anders dreigen ze vanaf 2026 structureel verlieslatend te worden.
50 miljoen inkomsten minder, en dat jaarlijks tegen 2029. Daarom trekken de zenders aan de alarmbel: "De kosten stijgen, terwijl onze inkomsten steeds verder dalen.
Reden voor die slechte cijfers is volgens oneerlijke concurrentie van internationale techgiganten. Denk aan Netflix, Google en Amazon, maar ook TikTok speelt een rol.
Ook aan distributiezijde loopt het fout. Het zogenoemde cord cutting zorgt ervoor dat gebruikers hun traditioneel televisieabonnement opzeggen en overschakelen naar streamingdiensten. Zo'n 600.000 kabelabonnementen zullen in de komende jaren afgezegd worden. Daartegenover staat een verlies van 31 miljoen euro aan distributie-inkomsten.
De private zenders zijn dus vooral op zoek naar (financiële) zuurstof. Naar eigen zeggen zorgt hun content voor verbinding en solidariteit in Vlaanderen, voor creativiteit en innovatie. Ze stellen dat hun aanbod meer is dan enkel entertainment, dat het bijdraagt aan de identiteit en de creativiteit van de Vlaamse gemeenschap. Ook economisch gezien dragen ze een serieus steentje bij: een jaarlijkse omzet van 2 miljard euro en 7.000 jobs.
Als er geen maatregelen komen, spreken ze in eerste instantie over besparen op programma's. Concreet zou het gaan om een kwart minder bestellingen bij Vlaamse productiehuizen. 700 jobs komen daardoor in gevaar. Op termijn zouden zenders, als het beleid ongewijzigd blijft, gewoon verdwijnen.
Zelf zetten de zenders wel al in op digitale platformen, zoals Go Play en VTM GO, om hun dalende inkomsten te compenseren. "De inspanningen kunnen het verlies niet volledig compenseren", zegt Bronselaer.
Verder wil Van Achter Vlaamse tv-apps meer zichtbaar en vindbaar maken op smart-tv's. "Als je vandaag een smart-tv koopt, staat er bijvoorbeeld een knopje van Netflix op je afstandsbediening. Het startscherm toont niet de Vlaamse apps. Via wetgeving kan je proberen opleggen dat dat wel gebeurt, waardoor een enorme barrière weg zou vallen.
In plaats van 6 zenders met niets dan platte pulp tussen reclameblokken proppen zou men beter echt werken aan inhoud die mensen WEL interesseert.
Waarom lopen ze naar de buitenlandse streamers, vaak nog tegen betaling? Is dat niet eerder het ontbreken van reclame? Is dat niet een beter aanbod dat aansluit bij de vraag.
Ja, verplicht een afstandsbediening met knoppen voor elk van de -tig pulpzenders, dat zal werken net zoals de verplichting om reclame te zien. Hate to say...