Aan de EV rijders ...

Vragen, suggesties, reviews, discussies over elektrische voertuigen en opladen doe je hier!
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 754 keer
Bedankt: 151 keer
Recent bedankt: 7 keer

Levering februari...
"In my world, everyone is welcome, important, accepted, respected, encouraged, valued and....equal,
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 1374 keer
Bedankt: 508 keer

Petrikske schreef: 27 okt 2024, 12:58 Ik lees hier vaak over 'verlies' tijdens het laden, is het echt zoveel dat uit je portemonnee gaat maar niet in de batterij terecht komt? en is de hoeveelheid 'verlies' verschillend naargelang de laadsnelheid?
Heb sinds een week een digitale meter, dus kan nu gemakkelijk het verbruik van mijn laadpaal vergelijken met wat de wagen zegt dat hij krijgt. Scheelt eigenlijk nauwelijks, auto zegt 6.1kW te krijgen, meter zegt 6.3kW te leveren.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 128 keer
Bedankt: 172 keer
Recent bedankt: 2 keer

Ik denk niet dat dat het exacte antwoord is dat Petrikske zocht.

Ik denk dat jij het hebt over één specifiek moment (hoe weet je trouwens wat je thuisverbruik is ?).

De vraag is als jij je auto een uur aan je laadpaal hangt... is je batterij van de wagen dan met 6.1 kW gestegen ?
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 172 keer
Bedankt: 328 keer

Vlaamse Premie voor de EV zal abrupt worden afgeschaft, nog voor het jaareinde.
Wie nog een zaakje wil doen moet supersnel zijn en er asap ene bestellen.
Een EV kopen was nog nooit zo voordelig als vandaag!!!
Ook de biv vrijstelling valt weg.
Dus de auto’s die vandaag voor onder de 35.000 netto al inn weg gegeven worden kosten volgend jaar netto een 12.000 euro meer.
Matt555
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 181 keer
Bedankt: 49 keer
Recent bedankt: 1 keer
Provider

Inderdaad.... “De pot is op”

De Ridder (N-VA) wil Vlaamse premie voor elektrische auto’s vroegtijdig stopzetten: “De pot is op”

https://www.hln.be/binnenland/de-ridder ... ~af7a3099/

Het was al langer bekend dat de premie voor elektrische auto’s op de schop moest. De Vlaamse regering wilde de premie van maximaal 5.000 euro voor elektrische voertuigen op korte termijn, tegen eind 2024, afschaffen. Maar Vlaams minister van Mobiliteit Annick De Ridder (N-VA) wil vaart zetten achter de afschaffing en de premie “de komende weken” al stopzetten, zo meldt ‘Het Nieuwsblad’.

IHB 28-10-24, 07:17 Laatste update: 07:34
Windows Tablet
Windows 10 Home 64-bit ,
Intel Core m3 7Y30 @ 1.10GHz 47 °C
Kaby Lake-U/Y 14nm Technology
RAM
8.00GB Single-Channel DDR3 @ 931MHz (14-17-17-40)
238GB Netac SSD 256GB (SATA (SSD))
Motherboard
CHUWI Innovation And Technology(ShenZhen)co.Ltd UBook Pro
honda4life
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 213 keer
Bedankt: 391 keer
Provider

Tomby schreef: 27 okt 2024, 18:20
Petrikske schreef: 27 okt 2024, 12:58 Ik lees hier vaak over 'verlies' tijdens het laden, is het echt zoveel dat uit je portemonnee gaat maar niet in de batterij terecht komt? en is de hoeveelheid 'verlies' verschillend naargelang de laadsnelheid?
Heb sinds een week een digitale meter, dus kan nu gemakkelijk het verbruik van mijn laadpaal vergelijken met wat de wagen zegt dat hij krijgt. Scheelt eigenlijk nauwelijks, auto zegt 6.1kW te krijgen, meter zegt 6.3kW te leveren.
Meter zegt 6,3, wagen 6,1... dat is al 0,2 verloren... waar gemeten?
Vast aan de stekker of oplader in gaat en niet de batterij zelve (die ook nog eens z'n interne verliezen heeft die niet zo eenvoudig te meten zijn).

6% als je opgeladen percentage vermenigvuldigt met bruikbare batterijcapaciteit en vergelijkt met de gemeten kWh's bij mijn EV.
Ja zo exact is dit uiteraard niet maar het zal toch een indicatie zijn.

Zo blijft je batterijmanagementsysteem actief en andere hulpsystemen zoals onder andere koelwater circuleren.
Ook wordt de batterij gekoeld of verwarmd op de juiste temperaturen etc.
Hoe trager je laadt hoe verhoudingsgewijs groter deze verliezen zijn en hoe verder je onboard lader functioneert van zijn ontwerpcapaciteit (11 kW) waar de verliezen naar geoptimaliseerd zijn.

Hier een percentje, daar een percentje en de som wordt sneller groter.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster

honda4life schreef: 28 okt 2024, 13:27 Zo blijft je batterijmanagementsysteem actief en andere hulpsystemen zoals onder andere koelwater circuleren.
Ook wordt de batterij gekoeld of verwarmd op de juiste temperaturen etc.
Hoe trager je laadt hoe verhoudingsgewijs groter deze verliezen zijn en hoe verder je onboard lader functioneert van zijn ontwerpcapaciteit (11 kW) waar de verliezen naar geoptimaliseerd zijn.

Hier een percentje, daar een percentje en de som wordt sneller groter.
Heb totaal geen kennis van EV wegens nooit 1 gehad.
Maar de systemen die blijven werken tijdens het laden daar had ik ook al over gelezen.
En inderdaad kan ik me voorstellen dat het trage laden het 'verlies' hierdoor wel zal opdrijven, al hoor ik ook dat het trager laden van de batterij weer beter zou zijn voor de levensduur terwijl snelladers minder goed zouden zijn voor de levensduur van de batterij.
Ook laden to 100% zou niet goed zijn en zijn er misschien nog zaken die ik nu vergeet of geen weet van heb.

Deze video over wat is het percentage wanneer je enkel korte afstanden doet leek me goed, geen idee wat mensen die al vele jaren electrisch rijden ervan vinden.

"In my world, everyone is welcome, important, accepted, respected, encouraged, valued and....equal,
Lazio
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 4 keer

duizend schreef: 28 okt 2024, 07:06 Vlaamse Premie voor de EV zal abrupt worden afgeschaft, nog voor het jaareinde.
Wie nog een zaakje wil doen moet supersnel zijn en er asap ene bestellen.
Een EV kopen was nog nooit zo voordelig als vandaag!!!
Ook de biv vrijstelling valt weg.
Dus de auto’s die vandaag voor onder de 35.000 netto al inn weg gegeven worden kosten volgend jaar netto een 12.000 euro meer.
Uit oprechte nieuwsgierigheid. Hoe geraak je aan 12.000 verschil?
duizend
Elite Poster
Elite Poster

5000 euro tijdelijke korting om onder de 40.000 te geraken. 5000 euro vlaamse premie. 2000 euro geen biv.
Daarbij mogelijk ook een paar honderd euro rijtaks per jaar minder als dat voordeel blijft voor de wagens die al ingeschreven zijn.
honda4life
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 213 keer
Bedankt: 391 keer
Provider

Petrikske schreef: 28 okt 2024, 14:01 En inderdaad kan ik me voorstellen dat het trage laden het 'verlies' hierdoor wel zal opdrijven, al hoor ik ook dat het trager laden van de batterij weer beter zou zijn voor de levensduur terwijl snelladers minder goed zouden zijn voor de levensduur van de batterij.
Ook laden to 100% zou niet goed zijn en zijn er misschien nog zaken die ik nu vergeet of geen weet van heb.
Tja comfortabel op de eindbestemming komen zonder al te veel gedoe met laden blijft toch wel het doel hé.
11 kW laden kan eigenlijk niet veel kwaad.
Soms is dat nu eenmaal eens snelladen of je batterij tot 100% laden voor vertrek.
Het gros van de km's kan je doen in de range van 80 - 20% batterijlading die je batterij wel spaart.

Misschien boeit de levensduur je niet en wil je altijd tot 100% laden, maar dat ga je pas echt bekopen de moment je net lange afstanden moet doen denk ik.
Ook vind ik dat er niet veel meer te zoeken is boven de 90%, het regeneratief remmen etc. werkt dan niet volledig.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
duizend
Elite Poster
Elite Poster

De range van de meeste EV ligt lager of rond de 400 km en daar ga jij dan nog eens 40% af doen met de 80/20 regel. Niet echt praktisch.
Als de zon schijnt laad ik hem volgend jaar bougge vol tegen 0,02 euro per kwh.
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster

Nee boven de 80% laden zou ik enkel doen wanneer de capaciteit nodig is voor een lange afstand en niet om de auto voor lange tijd te stallen.
duizend schreef: 29 okt 2024, 08:05daar ga jij dan nog eens 40% af doen met de 80/20 regel. Niet echt praktisch.
Heeft denk ik weinig nut om de batterij vol te pompen voor 20km denk ik.
Maar ieder z'n zin natuurlijk.
NuKeM
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 125 keer
Bedankt: 261 keer

Dit hangt ook af van de aanwezige batterijtechnologie. LFP bv. mag gerust tot 100% iedere keer, NMC dan weer tot bv. 80% voor dagelijks gebruik indien je inzit met de levensduur.
R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 115 keer
Bedankt: 182 keer
Recent bedankt: 5 keer

Bereikstress... blijkbaar toch echt een probleem voor mensen die niet elektrisch rijden.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 571 keer
Bedankt: 709 keer
Recent bedankt: 9 keer
Te Koop forum

Zo is het met alle nieuwe tech, eerst moet men vooroordelen en angst voor verandering overwinnen. Eens overstag blijkt het meestal goed mee te vallen.

De tech van batterijen verschilt en dus ook hoe je ze optimaal gebruikt. Er is momenteel enorm veel onderzoek naar batterijen omdat ze belangrijk zijn in de transitie en dus geld kunnen opleveren. Ik verwacht dus ook nog grote vooruitgang in de tech terwijl de prijzen de juiste richting uit gaan. De batterijen zijn ook een reden waarom men in de EU nu problemen heeft in de concurrentie met de Chinezen. Men heeft te traag en te weinig ingezet op de transitie en nu heeft men een achterstand. Survival of the fittest.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
on4bam
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 304 keer
Bedankt: 631 keer
Recent bedankt: 11 keer
Provider

Dizzy schreef: 26 okt 2024, 11:04 Gebruik toch waze zoals iedereen
Doen we meestal ook maar.... dat wil zeggen op het (weliswaar grote) scherm kijken i.p.v. op het kleine dashboardscherm en/of HUD. Begeleiding via HUD is toch een luxe. Over lange afstand worden automatisch laadstops berekend en indien fastcharger wordt alles efficient in gereedheid gebracht (verwarming batterij bv.)

Range is geen probleem, tenzij over lange afstanden maar dat verbetert ook door de fastchargers die steeds meer opduiken. Een (fictieve) berekening voor een rit van 1200Km leert ons dat we om de 300+ kilometer 7 minuten zouden moeten laden. Niet onoverkomelijk. De korte praktijkervaring maakt dat er voor dagelijks gebruik geen probleem is. 80% laden is goed voor 400+ Km.
De diesel kon natuurlijk 1000Km op een tank maar we tankten dan ook maar 1-2 keer per maand.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
DarkV
Elite Poster
Elite Poster

NuKeM schreef: 29 okt 2024, 08:49 Dit hangt ook af van de aanwezige batterijtechnologie. LFP bv. mag gerust tot 100% iedere keer, NMC dan weer tot bv. 80% voor dagelijks gebruik indien je inzit met de levensduur.
De batterij van de wagen heeft ook een norminale en bruikbare capaciteit welke reeds een stukje lager ligt... geen idee of 100% laden dus ook een batterij is die 100% vol is.
on4bam schreef: 29 okt 2024, 10:08 Een (fictieve) berekening voor een rit van 1200Km leert ons dat we om de 300+ kilometer 7 minuten zouden moeten laden.
Ik denk dat dat eerder fictief is maar op zich geen probleem... op 7 minuten kan je amper uitstappen en naar het toilet gaan.
on4bam schreef: 29 okt 2024, 10:0880% laden is goed voor 400+ Km.
Dan spreken we toch al over een wagen uit een modern segment... EV's van 1 a 2 jaar oud halen dit niet (zeker niet in de winter).

Technologie gaat snel... het nadeel van early adopter te zijn natuurlijk.
on4bam
Moderator
Moderator
Provider

Die 7 minuten is de laadtijd, hoe snel je in en uitstapt weten ze niet natuurlijk.
En idd. recente auto, nog geen maand oud (ID4 Businesspro). 100% zou meer dan 500 Km moeten zijn.
Bye, Maurice
tom35
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
Bedankt: 52 keer

Bwa de id7 of eqb hebben zogenaamd een bereik van 550, 600km..dat is dan wltp, als je autostrade rijdt en je gaat maar tot 80% laden dan ken je de gevolgen, rij je dan 120 of 130 gaat daar opnieuw wat af is het warm.of koud en de airco of verwarming staat op... en dan strand je op iets meer dan 300km.. de wltp is mooi maar die range is niet zo belangrijk als je rond de kerktoren rijdt maar wel als je veel autostrade lees veel afstanden doet ...en dan is die wltp gewoon zand id ogen strooien...

Tom
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Laat de meerderheid nu vooral rond de kerktoren rijden want daarbuiten, is dat niet gevaarlijk? :)

Hoeveel mensen zullen er zijn die dagelijks 300km rijden, dat zal zeker geen meerderheid zijn.

Nu de range begint toe te nemen spreekt men ook meer om net wagens te maken met beperktere range maar een lagere prijs. Je kan wel betalen voor een wagen die +600km kan maar als je dat maar 1 keer per jaar doet is het wel duur en als je enkel in de eigen streek rijdt is het helemaal te gek.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster

Dizzy schreef: 29 okt 2024, 13:41Nu de range begint toe te nemen spreekt men ook meer om net wagens te maken met beperktere range maar een lagere prijs.
Voor een prijs lager dan een dure Pedelec. :lol:
En er zijn nog meer mooie en kleine EV stadsauto's op komst.
Maar onze constructeurs willen er vanaf nu overal de premies stoppen, opnieuw diesel en benzinewagens bouwen.
Ze gaan dus het ganse EV segment uit handen geven en dat terwijl ze overal reeds fabrieken gaan sluiten.
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2024/10/28 ... -000-jobs/

VW Vorst zou ook geen nieuw model meer toegewezen krijgen.
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2024/10/15 ... -directie/
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Als ze nog rapper eraan willen gaan, moeten ze blijven achterstand opbouwen, strak plan, dat heeft al vaak gewerkt :)

Ken je dat bedrijf nog dat ondanks dat de kleuren-TV opkwam toch bleef inzetten op zwart-wit, juist, wij ook niet.
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster

Strijk :lol: :lol: :lol:
duizend
Elite Poster
Elite Poster

R2D2 schreef: 29 okt 2024, 08:52 Bereikstress... blijkbaar toch echt een probleem voor mensen die niet elektrisch rijden.
Als je werkgever het laden betaalt is dat geen issue.
Als je dagelijks naar het werk rijdt en als je het zelf allemaal betaalt dan laad je liever aan 0,02 cent per kWh met de zonnepanelen dan aan 0,3 cent per kWh ‘s nachts.

Met een batterijtje van pakweg 200 km gaat dat niet lukken buiten de zomer.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Mensen die geen salariswagen hebben betaalden ook zelf voor fossiele brandstof en kunnen nu (deels) hun wagen met zelfopgewekte energie laden, dat is toch beter.
heist_175
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 518 keer
Bedankt: 1176 keer
Recent bedankt: 10 keer

Met Vlaamsche zon.
Veel nationalistischer wordt uw auto "voltanken" heus niet :).
tom35
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
Bedankt: 52 keer

Verleden vrijdag met een id.7 gaan rijden...had het gevoel dat dat dit zo een limousine uit de jaren stilletjes was met luchtvering of zoiets... Heb ondertussen gelezen dat het niet abnormaal is dat je wanneer je overstapt naar een ev 'zeeziek' of 'wagenziek' kan worden omdat die volledig anders reageert.. als je begint te googlen zie je toch best wat topics rond dit fenomeen..
Volgende week nieuwe testrit aangevraagd maar dan op eco zetten en minimum regeneratie wat zou moeten helpen blijkbaar..
Ben benieuwd

Tom
on4bam
Moderator
Moderator
Provider

Als dat dezelfde ervaring is dan de ID.4 heb je misschien op "B" (one pedal) gereden i.p.v. op "D" dan gaat de auto sterk afremmen als je het gaspedaal loslaat, het vergt wat aanpassing om zeer zacht met dat pedaal om te gaan om het afremmen te regelen. Had je "Travel assist" aan staan, de wagen kan dan idd was "raar" reageren (zelf sturen)?
Bye, Maurice
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Mijn partner heeft veel en snel last van wagenziekte maar ze rijdt met de EV (Peugeot e2008) zonder problemen en altijd in B stand.

Die stand is handig want je moet veel minder zelf remmen. Ik vind het ook prettiger werken in de file. Elk merk zal echter een licht andere ervaring bieden en het is even wennen, zoals bij elke andere wagen.
on4bam
Moderator
Moderator
Provider

Zelf rijden <> meerijden... voor sommigen een groot verschil.
Bye, Maurice
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster

Hebben de duurdere merken niet meerdere standen om te regenereren?
De Dacia Spring zou maar 1 stand hebben maar lijkt me alvast goed voor de wederhelft om te wennen aan het systeem.
De hybride bussen van de Lijn hebben een systeem waarbij je aan het stuur steeds kan kiezen tussen meerdere standen (4) om de mate van het regenereren on the fly aan te passen) ,'1 pedal drive' lukt net niet of je moest heel traag gaan rijden.
on4bam schreef: 30 okt 2024, 13:37Zelf rijden <> meerijden... voor sommigen een groot verschil.
Wereld van verschil, ik heb daar zelf ook last van en ik rijd al 30 jaar met een bus. :lol:
mipa
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 9 keer

Dizzy schreef: 29 okt 2024, 15:27 Als ze nog rapper eraan willen gaan, moeten ze blijven achterstand opbouwen, strak plan, dat heeft al vaak gewerkt :)

Ken je dat bedrijf nog dat ondanks dat de kleuren-TV opkwam toch bleef inzetten op zwart-wit, juist, wij ook niet.
Slecht voorbeeld:

Een aantal jaar zei iedere televisie fabrikant dat curved televisies razendpopulair zouden worden. Het waren op een gegeven moment het duurste type televisie dat u kunt kopen. Tegenwoordig zijn er nog amper curved TV’s te vinden, en diegene die u vindt, zullen redelijk verouderd zijn.
https://tvpedia.nl/informatie/curved-tv/

Misschien hadden ze die 200% fiscaal aftrekbaar moeten maken :wink:
ahrand
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 38 keer

Je vergeet 3D TV's ! :lol:
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 1374 keer
Bedankt: 508 keer

Dizzy schreef: 30 okt 2024, 13:30 Mijn partner heeft veel en snel last van wagenziekte maar ze rijdt met de EV (Peugeot e2008) zonder problemen en altijd in B stand.
Hoe is dat bij jullie met passagiers eigenlijk ? Zowel mijn vrouw als dochter hebben serieus last van wagenziekte sinds ik een EQB heb. Da's vooral ook als ze achteraan zitten (waar de bank welliswaar ook lichtjes verhoogd is omwille van de batterij). Ik heb nochtans een rustige rijstijl maar zeker mijn dochter moet altijd vooraan zitten en gewoon naar voor/buiten kijken of ze is kotsmisselijk.

EDIT: ik gebruik overigens D-Auto in mijn EQB, wat eigenlijk betekent dat bij het lossen van het 'gas' hij 100% gaat uitbollen. Ik vind dat eigenlijk zalig om te rijden zo. Als je de rem aanraakt doet hij 'blended braking' al moet ik toegeven dat dat niet altijd perfect werkt, en je soms wel eens raar remgevoel hebt, zeker als je volledig tot stilstand wil komen. Ik heb al een paar keer D- mode geprobeerd en dat went wel rap, maar als je dan terug naar D-Auto gaat is dat zo bevrijdend! Ik snap echt totaal de liefde voor OPD niet, is precies of je voet vastgeplakt hangt aan het pedaal. Kan het nog best vergelijken met een pedalo zonder remmen. Daar wil je toch ook niet dagdagelijks mee rijden ?
devilkin
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 663 keer
Recent bedankt: 4 keer
Provider
Te Koop forum

Puur een kwestie van gewennen. Ik vind het zalig dat ik vrijwel nooit m'n voet moet verplaatsen, en dat ik de wagen zeer zacht tot vrij stevig kan laten afremmen door gewoon druk te lossen.

Ieder z'n rijstijl ;)
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster

Tomby schreef: 30 okt 2024, 17:30Hoe is dat bij jullie met passagiers eigenlijk ?
Denk je echt dat passagiers in EV's hier meer last van hebben dan in een anders aangedreven voertuig?
Als ik naast m'n echtgenote zit in haar Citroën C1 zit ik toch regelmatig het denkbeeldige rempedaal in te drukken.
durf dan wel eens vragen.. "hé Schumacher, moet je naar het toilet ofzo?" ;-)
devilkin schreef: 30 okt 2024, 17:43Puur een kwestie van gewennen. Ik vind het zalig dat ik vrijwel nooit m'n voet moet verplaatsen, en dat ik de wagen zeer zacht tot vrij stevig kan laten afremmen door gewoon druk te lossen.
Ben altijd blij als ik met zo'n hybride gelede bus mag rijden, de bediening van de régen (retarder noemen ze het bij ons) gebeurd dmv een soort 'pinkerstok' en ik kan je verzekeren als gamer en F1 liefhebber dat ik continu met die vertrager bezig ben.
Van 0 naar 4 en dan vervolgens naar 3 en weer naar 2 etc etc...
Meestal enkel het rempedaal nodig om het voertuig volledig tot stilstand te brengen, al de rest met de retarder, 80 haltes op 1 rit, need i say more? :lol:
DarkV
Elite Poster
Elite Poster

Dizzy schreef: 30 okt 2024, 13:30 Die stand is handig want je moet veel minder zelf remmen. Ik vind het ook prettiger werken in de file.
Ik rij enorm veel op adaptive cruise control (met de navigatie aan)... ik hoef op die manier zelfs niet aan m'n pedaal te komen.

De auto remt netjes af als ik aan een rond punt of afslag kom dat ik zelf niet moet remmen en in de file is het helemaal luxe (lane assist staat dan ook nog aan).
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

We hebben de wagen nog niet zo lang en maar 2 keer iemand achteraan mee gehad. Die vonden het net comfortabel. De wagen schokt veel minder omdat je niet moet schakelen. Ik heb ook al gemerkt dat bij langere ritten (>120km) ik minder last heb om te rijden.

Even terugkomen op de vergelijking met de TV's. Er is een verschil tussen een hype en een systeemverandering. Dat hypes als 3D en curved niet zou blijven heb ik hier destijds ook al gezegd. Het voegt weinig toe en je zat enerzijds met die dwaze brillen en anderzijds met een gewrongen beeld waar je exact voor moet zitten. Voor beeldbewerking is het zelfs negatief. Wie echter kleur gewoon was ging niet meer naar zw/wit want dat was wel een overduidelijke verbetering net zoals rijden met een EV veel aangenamer is. Nadelen zijn er uiteraard ook maar die worden technisch ingehaald en wegen nu al niet op tegen de voordelen voor de meeste profielen.

Ik ben lang kritisch geweest voor EV maar eigenlijk rest enkel nog de te hoge prijs als tegenargument maar ook dat is op langere termijn minder door langer rijden. Ik heb de gewoonte om mijn wagens zo goed als op te rijden. Als ik langer kan rijden met de wagen, deze minder onderhoud nodig heeft en ik ook deels zelf de energie kan voorzien dan is het op langere termijn zeker gunstig.
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster

Dizzy schreef: 30 okt 2024, 19:19Ik ben lang kritisch geweest voor EV maar eigenlijk rest enkel nog de te hoge prijs als tegenargument...
Maar als je snel bent kan je ze toch heel goedkoop aanschaffen nu?
Als de invoerrechten de hoogte in gaan en de premie weg valt dan is het een ander verhaal.
Maar het onderhoud is ook goedkoper, de stilte onderweg is aangenaam...
Dingen die ik nu vertel en ik heb nog nooit een EV gehad, ik ben in enkele weken 'om' gegaan en dat door een open geest en durven vergelijken en aftoetsen.
Matt555
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 181 keer
Bedankt: 49 keer
Recent bedankt: 1 keer
Provider

Petrikske schreef: 30 okt 2024, 20:19
Dingen die ik nu vertel en ik heb nog nooit een EV gehad, ik ben in enkele weken 'om' gegaan en dat door een open geest en durven vergelijken en aftoetsen.
Nu Vlaams minister van Mobiliteit “binnen enkele weken” stekker uit premies wil trekken: wat als mijn elektrische wagen nog niet is geleverd?

:!: https://www.hln.be/binnenland/nu-vlaams ... ~a67e8541/
Windows Tablet
Windows 10 Home 64-bit ,
Intel Core m3 7Y30 @ 1.10GHz 47 °C
Kaby Lake-U/Y 14nm Technology
RAM
8.00GB Single-Channel DDR3 @ 931MHz (14-17-17-40)
238GB Netac SSD 256GB (SATA (SSD))
Motherboard
CHUWI Innovation And Technology(ShenZhen)co.Ltd UBook Pro
Plaats reactie

Terug naar “Elektrische voertuigen en opladen”