Aan de EV rijders ...
- Goztow
- Administrator
- Berichten: 15063
- Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
- Locatie: Brussel
- Uitgedeelde bedankjes: 1673 keer
- Bedankt: 1450 keer
- Recent bedankt: 8 keer
Waarschijnlijk heb je dit al bekeken maar omdat ik zo extreem tevreden ben over die wagen, hij een grote koffer heeft en hoge instap vraag ik het toch. Heb je de hyundai ioniq5 al bekeken? Deze laadt ook heel snel op.
- honda4life
- Moderator
- Berichten: 6132
- Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
- Locatie: 127.0.0.1
- Uitgedeelde bedankjes: 213 keer
- Bedankt: 391 keer
Iemand goede ervaring met zo'n tas met velcro strips om de laadkabel wat proper op te bergen in de koffer?
Ik hou niet zo van rommel in de koffer en al zeker niet van een losliggende kabel die van links naar rechts durft te schuiven in de bochten.
Wat is het nut of meerwaarde van rechthoekige tassen als de kabel "rond" oprolt?
Gelukkig heb ik een laadkabel van 20A en niet zo'n dikke voor 32A, is tot nu toe nog maar 1x beperking gewees voor monofasig laden.
Yes ik heb zo'n XC40 maar om elke keer de kabel onder de kofferplaat te leggen is ook niet praktisch vanaf er nog iets in de koffer ligt.
Kwaliteit Aliexpress is vast ondermaats (niet stevig genoeg?)
Ik hou niet zo van rommel in de koffer en al zeker niet van een losliggende kabel die van links naar rechts durft te schuiven in de bochten.
Wat is het nut of meerwaarde van rechthoekige tassen als de kabel "rond" oprolt?
Gelukkig heb ik een laadkabel van 20A en niet zo'n dikke voor 32A, is tot nu toe nog maar 1x beperking gewees voor monofasig laden.
Yes ik heb zo'n XC40 maar om elke keer de kabel onder de kofferplaat te leggen is ook niet praktisch vanaf er nog iets in de koffer ligt.
Kwaliteit Aliexpress is vast ondermaats (niet stevig genoeg?)
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
-
- Elite Poster
- Berichten: 6553
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
- Uitgedeelde bedankjes: 1374 keer
- Bedankt: 508 keer
Ik heb zelf een 1st gen EQB 350 (dus geen trekhaak mogelijk), ook bijna full option (enkel geen HUD):tom35 schreef: 20 okt 2024, 09:58 Ik vind adaptive cruise control, achteruitrijcamera vooral het belangrijkste (bliss, lane departure ed zijn allemaal op alle drie standaard),
...
De EQB is de bijna full option, koffer is echter de kleinste van de drie, hier ga ik zeker een trekhaak nodig hebben voor mijn trekhaakkoffer, dat is bij de andere 2 niet nodig... Ik was geen fan vanwege de koffer, die is amper zo groot als die van mijn volvo, maar de testrit die ik gemaakt heb was wel heel aangenaam om mee te rijden...
De Id7, persoonlijk de mooiere vind ik persoonlijk en heeft wel mijn voorkeur nu (volgende week een testrit), grote koffer dus geen trekhaak nodig, maar de pro dus wat minder opties, alhoewel, nadeel is dat dit de laagste vd 3 is...
* De kofferruimte is toch echt wel groter dan wat je hier laat uitschijnen. Bij een XC40 is dat 450l, bij een EQB is dat tussen 495l en 580l afhankelijk van de stand van de achterbank (die kan namelijk tot 14cm naar voor geschoven worden). Meer zelfs, in Bjorn Nyland's banana box test, scoort de EQB qua koffer hoger dan zowel de Model Y als de ID.7, wellicht doordat de kofferruimte ook veel meer kubus-vormig is : . De XC40 komt zelfs niet in de buurt.
* Maar aangezien je spreekt over rolstoel is het niet helemaal duidelijk of je qua bagageruimte puur naar koffer kijkt, of ook met achterzetels plat. In dat geval zijn de Model Y en ID.7 wel ruimer. Sowieso gaat de EQB de kortste koffer hebben van de 3, denk ik. Dus als je niet in de hoogte kunt stapelen, heb je zeker minder ruimte.
* Is er ook een reden waarom je persé een trekhaakkoffer wil gebruiken ? Wij zijn al 3x op reis geweest met volgeladen EQB met dakkoffer, en waar ik initieel schrik had van veel lagere range daardoor, viel het al bij al goed mee.
* Laadsnelheid is wel laag (100kW) en da's wel het grootste nadeel, denk ik. Al is dat bij de nieuwe EQB misschien beter.
* Zelf niet zo tevreden van mijn EQB, maar heb misschien een maandagmorgen-exemplaar: om de zoveel weken heb ik een rit waar de hulpsystemen ineens uitvallen en ik melding van verlaagd vermogen heb en bij een volgende rit is het miraculeus weer ok. Actieve dodehoekassisten durft soms in te grijpen waar het niet nodig is, da's dan onnodig verschieten (al heb ik bij andere merken ook al dat soort zaken gehoord). Iets aan het schuifdak dat tegenwoordig constant rammelt... Maar qua rijden of praktisch nut heb ik zeker niet te klagen.
- selder
- Moderator
- Berichten: 6576
- Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
- Locatie: Tienen
- Uitgedeelde bedankjes: 112 keer
- Bedankt: 763 keer
Everything EV!
Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz
-
- Elite Poster
- Berichten: 4272
- Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
- Uitgedeelde bedankjes: 128 keer
- Bedankt: 172 keer
- Recent bedankt: 2 keer
Gebruik je die dan ?honda4life schreef: 20 okt 2024, 10:33 Iemand goede ervaring met zo'n tas met velcro strips om de laadkabel wat proper op te bergen in de koffer?
Ik laad 98% thuis aan een laadpaal met vaste kabel of aan een snellader welke eveneens een vaste kabel heeft.
Hier zit hij dus opgeborgen onder de koffer (kleine bergruimte)... is alleen onhandig als je koffer vol zit en je zou hem toch nog nodig hebben.
- devilkin
- Administrator
- Berichten: 6909
- Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
- Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
- Bedankt: 663 keer
- Recent bedankt: 4 keer
M'n vriendin gebruikt zo een tas met velcro die ze nu en dan verkopen in Aldi om dat ding in op te bergen. Plakt aan de zijkant van de kofferruimte.
Zal er wat vanaf hangen hoe stug je kabel is - die van haar plugin is zeer soepel, die van m'n kona daarentegen...
Zal er wat vanaf hangen hoe stug je kabel is - die van haar plugin is zeer soepel, die van m'n kona daarentegen...
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
-
- Elite Poster
- Berichten: 2519
- Lid geworden op: 08 feb 2010, 15:56
- Uitgedeelde bedankjes: 386 keer
- Bedankt: 192 keer
- Recent bedankt: 2 keer
Net een proefrit gereden met een Extreme, 65pk dus. Ook wat snelweg, en dat lukt prima.Petrikske schreef: 09 okt 2024, 18:06Heb er net 1 gekocht (Extreme 65pk) en dat voor een prijs goedkoper dan een dure Speed Pedelec.
Wel vanaf een 100-110km wat veel rol en windgeluid.
De standaard speakers stellen ook niet veel voor.
Maar verder, aangenaam verrast!
En dan... bestelling geplaatst.

-
- Elite Poster
- Berichten: 769
- Lid geworden op: 20 apr 2009, 19:40
- Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
- Bedankt: 52 keer
Hey,
Het gaat inderdaad om een rolsstoel meenemen en 4 personen in de auto, maw geen zetels platleggen.
Ik heb dit weekend de EQB getest en ja je hebt wat meer plaats dan mijn volvo maar is niet zo dat ik de kofferbak zou kunnen achterwege laten.
Ik zie dat de kofferruimte van de EQB 250+ een 500L is terwijl de ID7 op 605L staat, dat is toch net iets meer dan een slok op de borrel...
De zetels vooruitschuiven kan zeker maar als die helemaal naar voor staan is dat niet aangenaam zitten...
De ID7 staat vrijdag op het programma als test...
De laadsnelheid vd ID7 ligt ook hoger dan die EQB 175 (en zelfs praktisch al tot 195) terwijl de eqb maar 125KW heeft...
Wij hebben lijst waar we kunnen uit kiezen, maw geen budget.. De Enyaq heb ik al is bekeken maar als je die tegenover die ID7 of de EQB zet, tja dan is dat toch een heel andere wagen...De koffer i s op papier net iets kleiner dan deze van de ID7...
Tom.
Het gaat inderdaad om een rolsstoel meenemen en 4 personen in de auto, maw geen zetels platleggen.
Ik heb dit weekend de EQB getest en ja je hebt wat meer plaats dan mijn volvo maar is niet zo dat ik de kofferbak zou kunnen achterwege laten.
Ik zie dat de kofferruimte van de EQB 250+ een 500L is terwijl de ID7 op 605L staat, dat is toch net iets meer dan een slok op de borrel...
De zetels vooruitschuiven kan zeker maar als die helemaal naar voor staan is dat niet aangenaam zitten...
De ID7 staat vrijdag op het programma als test...
De laadsnelheid vd ID7 ligt ook hoger dan die EQB 175 (en zelfs praktisch al tot 195) terwijl de eqb maar 125KW heeft...
Wij hebben lijst waar we kunnen uit kiezen, maw geen budget.. De Enyaq heb ik al is bekeken maar als je die tegenover die ID7 of de EQB zet, tja dan is dat toch een heel andere wagen...De koffer i s op papier net iets kleiner dan deze van de ID7...
Tom.
-
- Elite Poster
- Berichten: 1341
- Lid geworden op: 14 mei 2008, 15:36
- Locatie: Bevergem :-)
- Uitgedeelde bedankjes: 270 keer
- Bedankt: 178 keer
Ik denk dat je in die Enyaq 85 (Coupé) ook wel vlot een rolstoel kan meenemen en 4 passagiers.
- Petrikske
- Elite Poster
- Berichten: 5117
- Lid geworden op: 07 feb 2006, 13:54
- Uitgedeelde bedankjes: 754 keer
- Bedankt: 151 keer
- Recent bedankt: 5 keer
Proficiat.
Ja de opmerkingen die je benoemd daar was ik van op de hoogte, had er vooraf dan ook veel reviews van bekeken.
Wanneer is de levering voorzien?
Voor mij staat er uiterlijk februari.
Ik moet wel eens opnieuw contact opnemen met de dealership ivm de toebehoren.
Ik wil er toch liever een volwaardig reservewiel bij, het vorige model had dit en in het huidige model is de uitsparing in de koffer wel voorzien.
Maar zoals wel vaker was ik meer op de hoogte van prijzen en mogelijkheden dan de verkoper.
Maar ik had dan ook best veel reviews uit binnen en buitenland gezien.
Ermee rijden heb ik niet gedaan. (gebroken pols) ,komt wel goed.
Mijn voorkeur ging naar het Safari kleurtje, wederhelft vond Karolienwit mooi dus hop...500€ uitgespaard.
"In my world, everyone is welcome, important, accepted, respected, encouraged, valued and....equal,
-
- Elite Poster
- Berichten: 769
- Lid geworden op: 20 apr 2009, 19:40
- Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
- Bedankt: 52 keer
https://www.hln.be/mobiliteit/ze-zouden ... a0a2fc9ad/
84e per maand aan onderhoud en winterbanden maakt 1000e per jaar..goedkoop zou ik dat niet durven noemen...
Ik weet dat is het we- care pakket maw daar zit verlengde garantie in tot max 8j maar dat als argument aanhalen dat onderhoud goedkoop is zou ik dan toch niet direct doen..
Tom
84e per maand aan onderhoud en winterbanden maakt 1000e per jaar..goedkoop zou ik dat niet durven noemen...
Ik weet dat is het we- care pakket maw daar zit verlengde garantie in tot max 8j maar dat als argument aanhalen dat onderhoud goedkoop is zou ik dan toch niet direct doen..
Tom
-
- Elite Poster
- Berichten: 1707
- Lid geworden op: 23 mei 2003, 23:13
- Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
- Bedankt: 7 keer
Je ziet het goed - deze kerel is nog 'mijn' CEO geweest.heist_175 schreef: 25 okt 2024, 13:30 Zie ik dat nu goed?
Laadt die kerel zijn EV op aan een stopcontact?
En dan gaan klagen bij/in HLN?
Hij klaagt niet, hij pleit ervoor dat thuislaadpalen niet nodig zijn omdat hij genoeg kan laden aan een gewoon stopcontact. Uit dit artikel blijkt vooral dat hij zich niet kan inleven in situaties die afwijken van de zijne.
If you can't beat them, confuse them.
- Block
- Erelid
- Berichten: 2025
- Lid geworden op: 31 jul 2005, 01:08
- Uitgedeelde bedankjes: 189 keer
- Bedankt: 133 keer
- Recent bedankt: 5 keer
ik denk dat veel mensen hun ev/hybride opladen via een gewoon stopcontact. Ik ken zelfs mensen met een 11kw laadpaal dat hun laadsnelheid terug zetten naar 3kw. Wel ooit eens artikel gezien dat dit tot grote laadverliezen zou leiden door het verbruik van de BMS zelf, maar zal ondertussen toch al opgelost zijn vermoed(hoop) ik.
SELECT * FROM users WHERE clue >0;
- heist_175
- Moderator
- Berichten: 16261
- Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
- Locatie: Kempen
- Uitgedeelde bedankjes: 518 keer
- Bedankt: 1176 keer
- Recent bedankt: 9 keer
Voor een hybride snap ik dat.
Maar een stopcontact is niet gemaakt om elke week 60-80kWh te verstoken.
Als mijn PV's 10kW geven, zie ik niet in waarom ik dat zou beperken tot 2kW via een stopcontact.
Het capaciteitstarief maakt wel dat je goed moet nadenken over hoe hard je stroom wil inkopen van het net.
Maar een stopcontact is niet gemaakt om elke week 60-80kWh te verstoken.
Als mijn PV's 10kW geven, zie ik niet in waarom ik dat zou beperken tot 2kW via een stopcontact.
Het capaciteitstarief maakt wel dat je goed moet nadenken over hoe hard je stroom wil inkopen van het net.
- Block
- Erelid
- Berichten: 2025
- Lid geworden op: 31 jul 2005, 01:08
- Uitgedeelde bedankjes: 189 keer
- Bedankt: 133 keer
- Recent bedankt: 5 keer
Oké, ik was niet goed mee dat die kerel zelf iets verkoopt om op te laden via een gewoon stopcontact. https://www.ecloudcompany.eu/nl_BE
Ik dacht dat het artikel ging over mensen die maar 100km per dag rijden, een gewoon stopcontact goed genoeg is en niet persé de investering van een dure laadpaal moeten doen. Maar inderdaad een aangepast stopcontact is dan aangeraden.
Ik dacht dat het artikel ging over mensen die maar 100km per dag rijden, een gewoon stopcontact goed genoeg is en niet persé de investering van een dure laadpaal moeten doen. Maar inderdaad een aangepast stopcontact is dan aangeraden.
Laatst gewijzigd door Block 25 okt 2024, 14:24, in totaal 2 gewijzigd.
SELECT * FROM users WHERE clue >0;
-
- ISP Staff
- Berichten: 318
- Lid geworden op: 02 jun 2009, 18:32
- Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
- Bedankt: 76 keer
Zijn er hier mensen die terug geswitcht zijn ?
Ik wel. M'n bedrijfswagen VW ID4 heb ik terug ingewisseld voor een diesel. Ik zit elke dag op de baan en doe veel kilometers. (rond de 200km) als IT-er.
Ik doe veel herstellingen die bv. binnen de 2 uur opgelost moeten zijn. Het gaf mij teveel stress om naar een laadpunt te gaan en daar 30' te koekeloeren.
Ik kan m'n tijd beter besteden dan aan dat stomme laden. Sinds ik terug een diesel heb ben ik veel relaxter en ben ook op tijd thuis. Geen gedoe meer met kabels en laadpunten die bezet zijn. Nee, voorlopig geen electrisch rijden meer voor mij.
Ik wel. M'n bedrijfswagen VW ID4 heb ik terug ingewisseld voor een diesel. Ik zit elke dag op de baan en doe veel kilometers. (rond de 200km) als IT-er.
Ik doe veel herstellingen die bv. binnen de 2 uur opgelost moeten zijn. Het gaf mij teveel stress om naar een laadpunt te gaan en daar 30' te koekeloeren.
Ik kan m'n tijd beter besteden dan aan dat stomme laden. Sinds ik terug een diesel heb ben ik veel relaxter en ben ook op tijd thuis. Geen gedoe meer met kabels en laadpunten die bezet zijn. Nee, voorlopig geen electrisch rijden meer voor mij.
-
- Elite Poster
- Berichten: 1657
- Lid geworden op: 13 dec 2002, 11:44
- Locatie: Lokeren
- Uitgedeelde bedankjes: 23 keer
- Bedankt: 155 keer
200 km per dag is toch geen probleem met 77 kwh batterij? Ik heb die zelf namenlijk. Wel natuurlijk moet je dan thuis kunnen laden, dan ben je zelfs minder tijd kwijt dan 1x per 4 dagen tanken.technieker schreef: 25 okt 2024, 14:21 Zijn er hier mensen die terug geswitcht zijn ?
Ik wel. M'n bedrijfswagen VW ID4 heb ik terug ingewisseld voor een diesel. Ik zit elke dag op de baan en doe veel kilometers. (rond de 200km) als IT-er.
Ik doe veel herstellingen die bv. binnen de 2 uur opgelost moeten zijn. Het gaf mij teveel stress om naar een laadpunt te gaan en daar 30' te koekeloeren.
Ik kan m'n tijd beter besteden dan aan dat stomme laden. Sinds ik terug een diesel heb ben ik veel relaxter en ben ook op tijd thuis. Geen gedoe meer met kabels en laadpunten die bezet zijn. Nee, voorlopig geen electrisch rijden meer voor mij.
MV 1000/500 | http://hierzo.net | https://arnoraps.be
- NuKeM
- Administrator
- Berichten: 5660
- Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
- Uitgedeelde bedankjes: 125 keer
- Bedankt: 261 keer
Dat kan ik me voorstellen, maar dan is het meer een bedrijfswagen, nodig voor het uitvoeren van de job en aangepast aan de job. Net zoals er busjes rondrijden omdat een sedan niet past voor die job.
Op zich maakt dat een EV niet slecht, maar gewoon niet gepast voor je job.
Zelf ben ik ook na verschillende plug-ins terug naar hybride overgestapt, maar eigenlijk was dat een vergissing, in de hand gespeeld door de elektrische energie prijzen toen en het aanbod op dat moment.
Nu terug een full EV sinds een paar dagen en dat bevalt me voorlopig heel er goed.
Op zich maakt dat een EV niet slecht, maar gewoon niet gepast voor je job.
Zelf ben ik ook na verschillende plug-ins terug naar hybride overgestapt, maar eigenlijk was dat een vergissing, in de hand gespeeld door de elektrische energie prijzen toen en het aanbod op dat moment.
Nu terug een full EV sinds een paar dagen en dat bevalt me voorlopig heel er goed.
- on4bam
- Moderator
- Berichten: 6415
- Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
- Locatie: 127.0.0.1 of elders
- Uitgedeelde bedankjes: 304 keer
- Bedankt: 631 keer
- Recent bedankt: 10 keer
Onze zoon heeft zijn ID4 nog maar pas dus geen langetermijnervaring. De range van de eerste laadbeurt (bij levering) was 450Km. Na het laden tot 80% is de range weer 400+ Km, geen probleem dus voor 200Km/dag . Wat we al wel merkten is dat rijstijl een groot effect heeft op het verbruik. Snelweg aan 120Km/u of gewestwegen aan 70 of 50Km/u is 25% verschil in verbruik. In elk geval, als je thuis kan laden of op het werk/bij de klant zou range nooit een probleem mogen zijntechnieker schreef: 25 okt 2024, 14:21 Ik wel. M'n bedrijfswagen VW ID4 heb ik terug ingewisseld voor een diesel. Ik zit elke dag op de baan en doe veel kilometers. (rond de 200km) als IT-er.
Ik doe veel herstellingen die bv. binnen de 2 uur opgelost moeten zijn. Het gaf mij teveel stress om naar een laadpunt te gaan en daar 30' te koekeloeren.
Een collega van hem haalt maar 300Km range met zijn Tesla S

Bye, Maurice
https://on4bam.com
https://on4bam.com
-
- Elite Poster
- Berichten: 3376
- Lid geworden op: 04 jan 2013, 22:33
- Uitgedeelde bedankjes: 75 keer
- Bedankt: 253 keer
Ik beperkt het ook tot 5 van de 16A (= 4KW) als ik met de ZP kan opladen. Mijn ZP leveren max zo'n 5KW op, in deze tijd van het jaar zal dit tot max 3KW gaan; Hoe meer ik rechtstreeks van die ZP kan landen hoe interessanter, ondanks laadverliezen en uiteraard het capaciteitstarief niet vergeten.Block schreef: 25 okt 2024, 13:43 ik denk dat veel mensen hun ev/hybride opladen via een gewoon stopcontact. Ik ken zelfs mensen met een 11kw laadpaal dat hun laadsnelheid terug zetten naar 3kw. Wel ooit eens artikel gezien dat dit tot grote laadverliezen zou leiden door het verbruik van de BMS zelf, maar zal ondertussen toch al opgelost zijn vermoed(hoop) ik.
Wanneer ik, vooral in de donkeren maanden, moet laden, dan doe ik dat wel gewoon aan 11KW. De reden is simpel: wij hadden die piek toch altijd al min of meer en bespaart me veel denkwerk in die maanden wat betreft gelijktijdig elektriciteitsverbruik. Ik beperk het dan enkel tijdens het laden en voor de rest kan het niet meer op die maand

Internet & TV: Hey internet (150/15) + Base TV via Apple TV
GSM: Hey Telecom L 50 GB
iPhone 11 64GB SG | Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) | Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) | iPad Pro M4 (2024) 256GB SG | Apple TV 4K 2022 (2x) | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
GSM: Hey Telecom L 50 GB
iPhone 11 64GB SG | Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) | Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) | iPad Pro M4 (2024) 256GB SG | Apple TV 4K 2022 (2x) | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
- Block
- Erelid
- Berichten: 2025
- Lid geworden op: 31 jul 2005, 01:08
- Uitgedeelde bedankjes: 189 keer
- Bedankt: 133 keer
- Recent bedankt: 5 keer
Niet echt terug geswitcht, maar wel na 2 maanden een electrische bestelwagen gehuurd te hebben om te testen, en 1 week een ander merk gratis te testen, toch besloten om terug naar diesel te bestellen. Snelweg was echt een ramp qua range zeker met een lichte aanhangwagen.
SELECT * FROM users WHERE clue >0;
- honda4life
- Moderator
- Berichten: 6132
- Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
- Locatie: 127.0.0.1
- Uitgedeelde bedankjes: 213 keer
- Bedankt: 391 keer
Onzin, de minimum stroom is 6A, driefasig is dit dus 4 kW.Block schreef: 25 okt 2024, 13:43 ik denk dat veel mensen hun ev/hybride opladen via een gewoon stopcontact. Ik ken zelfs mensen met een 11kw laadpaal dat hun laadsnelheid terug zetten naar 3kw. Wel ooit eens artikel gezien dat dit tot grote laadverliezen zou leiden door het verbruik van de BMS zelf, maar zal ondertussen toch al opgelost zijn vermoed(hoop) ik.
Monofasig aangesloten misschien een goede kW (maar dan mag je ook niet spreken van een 11 kW laadpaal).
Neen, laadverliezen zijn zelfs op vol vermogen best aanzienlijk.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
- Block
- Erelid
- Berichten: 2025
- Lid geworden op: 31 jul 2005, 01:08
- Uitgedeelde bedankjes: 189 keer
- Bedankt: 133 keer
- Recent bedankt: 5 keer
Ah dat wist ik niet, ik dacht dat er gewoon een fase uitgeschakeld werd.
edit: toch onduidelijk in de app van mijn laadpaal, ik kan zelfs tot 1,4 zakken en max 11...
edit: toch onduidelijk in de app van mijn laadpaal, ik kan zelfs tot 1,4 zakken en max 11...
SELECT * FROM users WHERE clue >0;
-
- Elite Poster
- Berichten: 1143
- Lid geworden op: 09 maa 2011, 16:04
- Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
- Bedankt: 104 keer
Ik en een collega hebben beiden een ID4, ik rij aan 17 kwh/100Km en hij zit aan 21kwh/100km en dit over de gehele levensduur van de wagen (25k km+)on4bam schreef: 25 okt 2024, 15:25 [..] Wat we al wel merkten is dat rijstijl een groot effect heeft op het verbruik. Snelweg aan 120Km/u of gewestwegen aan 70 of 50Km/u is 25% verschil in verbruik. In elk geval, als je thuis kan laden of op het werk/bij de klant zou range nooit een probleem mogen zijn
Een collega van hem haalt maar 300Km range met zijn Tesla S![]()
Rijstijl maakt inderdaad wel veel uit.
- on4bam
- Moderator
- Berichten: 6415
- Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
- Locatie: 127.0.0.1 of elders
- Uitgedeelde bedankjes: 304 keer
- Bedankt: 631 keer
- Recent bedankt: 10 keer
Vraagje, via de VW app kan de hoofdaccount alles instellen (op voorhand verwarming/airco aan zetten, laadinstellingen, locatie...) maar een "guest" ziet enkel totale km stand en dagen tot onderhoud. Als de auto op guest staat ziet het hoofdaccount ook enkel kmstand en dagen tot onderhoud maar guest krijgt dan nog steeds niet meer te zien. Het lijkt mij dat behalve voor de hoofdaccount de app waardeloos is of doen we nog iets verkeerd?
De ingebouwde GPS heeft kaarten van augustus 2024 maar we kunnen niet tellen hoe dikwijls de max. snelheid niet klopt en, nog vervelender, een tunnel die al 3 jaar open is staat niet op de kaart (auto geeft aan dat we straten kruisen). Vooral bij de drive assist is dit vervelend omdat de auto zelf vertraagd voor een kruispunt dat er niet is. Ook de afslag naar de E34 vanaf de E17 (richting NL) staat niet op de kaart. Ze zitten dus serieus achter met updates.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
https://on4bam.com
- Dizzy
- Elite Poster
- Berichten: 12316
- Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
- Locatie: Hier ter plaatse
- Uitgedeelde bedankjes: 571 keer
- Bedankt: 709 keer
- Recent bedankt: 7 keer
Gebruik toch waze zoals iedereen. Die ingebouwde GPS'en dienen enkel om wat geld af te luizen van mensen die andere gratis tools niet gebruiken en zijn zelden of nooit up to date.
Het is ook niet enkel VW, Peugeot is nog erger. De app trekt op geen kl*ten en werkt meer niet dan wel. Ik kan beter volgen met de Smappee app dan die van de wagen zelf. De helft is niet vertaald of zeer slecht vertaald, telkens loopt de app vast en moet je herstarten om dan vast te stellen dat er geen verbinding is ook al sta je naast de wagen. Software in de wagen is ook van dat. Telkens is het oorlog tussen 2 GSM's in de buurt, simpel switchen is niet zo simpel. Soms blokkeert het hele systeem en heb je niets meer op het scherm, zelfs de wagen stoppen en herstarten helpt niet altijd.
Ik zou veel liever zien dat die merken stoppen met zelf software te voorzien en een uniform systeem te gebruiken (iOS/android). Ook dit is een vlak waar men de concurrentie met de chinezen verliest.
Het is ook niet enkel VW, Peugeot is nog erger. De app trekt op geen kl*ten en werkt meer niet dan wel. Ik kan beter volgen met de Smappee app dan die van de wagen zelf. De helft is niet vertaald of zeer slecht vertaald, telkens loopt de app vast en moet je herstarten om dan vast te stellen dat er geen verbinding is ook al sta je naast de wagen. Software in de wagen is ook van dat. Telkens is het oorlog tussen 2 GSM's in de buurt, simpel switchen is niet zo simpel. Soms blokkeert het hele systeem en heb je niets meer op het scherm, zelfs de wagen stoppen en herstarten helpt niet altijd.
Ik zou veel liever zien dat die merken stoppen met zelf software te voorzien en een uniform systeem te gebruiken (iOS/android). Ook dit is een vlak waar men de concurrentie met de chinezen verliest.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
- Goztow
- Administrator
- Berichten: 15063
- Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
- Locatie: Brussel
- Uitgedeelde bedankjes: 1673 keer
- Bedankt: 1450 keer
- Recent bedankt: 8 keer
Die van hyundai is wel heel netjes en houdt rekening met de batterij drain om te beslissen waar je moet stoppen om te herladen. Bij grote afstanden zeker aangenaam. Ook is er integratie met je dashboard.
- honda4life
- Moderator
- Berichten: 6132
- Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
- Locatie: 127.0.0.1
- Uitgedeelde bedankjes: 213 keer
- Bedankt: 391 keer
Het probleem is dat laadstops een tussenpunt vormen (je moet laden maar het hoeft niet noodzakelijk daar te zijn) en er dus bij file minder snel naar een andere route afgeweken kan worden.
Ik zwier ze er gewoon allemaal uit en bij 30% zal ik manueel wel een laadstop vragen.
Ik zwier ze er gewoon allemaal uit en bij 30% zal ik manueel wel een laadstop vragen.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
-
- Elite Poster
- Berichten: 1143
- Lid geworden op: 09 maa 2011, 16:04
- Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
- Bedankt: 104 keer
Neen, die app werkt echt wel enkel maar ok als je één account gebruikt. Ik ben dan ook gewoon ingelogd op mijn account ook op de GSM van mijn vriendin zodat zij ook laadstatus kan zien etc.on4bam schreef: 26 okt 2024, 10:39 Vraagje, via de VW app kan de hoofdaccount alles instellen (op voorhand verwarming/airco aan zetten, laadinstellingen, locatie...) maar een "guest" ziet enkel totale km stand en dagen tot onderhoud. Als de auto op guest staat ziet het hoofdaccount ook enkel kmstand en dagen tot onderhoud maar guest krijgt dan nog steeds niet meer te zien. Het lijkt mij dat behalve voor de hoofdaccount de app waardeloos is of doen we nog iets verkeerd?
De ingebouwde GPS heeft kaarten van augustus 2024 maar we kunnen niet tellen hoe dikwijls de max. snelheid niet klopt en, nog vervelender, een tunnel die al 3 jaar open is staat niet op de kaart (auto geeft aan dat we straten kruisen). Vooral bij de drive assist is dit vervelend omdat de auto zelf vertraagd voor een kruispunt dat er niet is. Ook de afslag naar de E34 vanaf de E17 (richting NL) staat niet op de kaart. Ze zitten dus serieus achter met updates.
Geen idee waarom die multi-user er ook op zit. Ik kom poepeloere-zot van elke keer te moeten zeggen "ja "boran" rijd met de auto vandaag" dat ze zo een simpel vinkske als "remember me" niet hebben is echt insane.
Maar goed, de ID4 is een auto gemaakt door mensen die gelijk nog nooit met de auto gereden hebben. Ik kan een heel boek schrijven over het stuk bedieningspaneel van de electrische ruiten. Dat ding is bewijs dat er aliens op deze planeet geland zijn en ze zijn geïnfiltreerd in het "design" team van VW want geen enkel zinnig mens zou zo een abominatie ontwerpen.
Enige reden dat ik die wagen heb is omdat de Q4 pokke lelijk is (heeft audi aandelen in plastic fabriek dat ze er zoveel vanvoor moesten steken?) en de Skoda buiten budget was.
Edit: en omdat het een bedrijfswagen is natuurlijk. Privé zou ik nooit zo een budget aan een auto uitgeven.
- on4bam
- Moderator
- Berichten: 6415
- Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
- Locatie: 127.0.0.1 of elders
- Uitgedeelde bedankjes: 304 keer
- Bedankt: 631 keer
- Recent bedankt: 10 keer
OK, met 1 account zien beiden dus alles maar dan is het nadeel dat bij het instappen de zetels, spiegels, radio en display niet ingesteld worden op de 2e chauffeur. Oh well... misschien dat het ooit nog wel aangepast wordt.
BTW, versie 2024 heeft blijkbaar al veel fouten van de "oude" ID4 opgelost, voorlopig valt het rijden in elk geval fantastisch mee. En nee, ik zou er ook niet zo veel voor over hebben (maar als je ziet welke korting een leasingfirma voor deze wagen krijgt op de officiële prijs
)
BTW, versie 2024 heeft blijkbaar al veel fouten van de "oude" ID4 opgelost, voorlopig valt het rijden in elk geval fantastisch mee. En nee, ik zou er ook niet zo veel voor over hebben (maar als je ziet welke korting een leasingfirma voor deze wagen krijgt op de officiële prijs

Bye, Maurice
https://on4bam.com
https://on4bam.com
-
- Elite Poster
- Berichten: 1143
- Lid geworden op: 09 maa 2011, 16:04
- Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
- Bedankt: 104 keer
Voor die spiegels etc gebruiken wij gewoon de profielen van de zetels. 1 voor mij en 2 voor vriendin. dat staat los van de account in mijn auto.
-
- Pro Member
- Berichten: 370
- Lid geworden op: 30 mei 2012, 10:31
- Uitgedeelde bedankjes: 29 keer
- Bedankt: 30 keer
Wij zijn ook overstag gegeaan en hebben onze prive Opel Meriva vervangen door een tweedehands Hyundai Kona 2020 39.2kwh.
Heel fijne wagen en we hebben er direct 114km mee gereden en bij thuiskomst had de batterij nog 60%.
Waarom deze EV gekozen.
Heel fijne wagen en we hebben er direct 114km mee gereden en bij thuiskomst had de batterij nog 60%.
Waarom deze EV gekozen.
- Private lease van Hyundai zelf en nog maar 30000km op de teller
- Nog 4 jaar granatie van Hyundai
- premie van 3000 euro
- vooral korte afstanden (woon werk 30 km)
- Volgend jaar digitale meter dus zonnepanelen gebruiken om auto te laden
- Petrikske
- Elite Poster
- Berichten: 5117
- Lid geworden op: 07 feb 2006, 13:54
- Uitgedeelde bedankjes: 754 keer
- Bedankt: 151 keer
- Recent bedankt: 5 keer
Ik lees hier vaak over 'verlies' tijdens het laden, is het echt zoveel dat uit je portemonnee gaat maar niet in de batterij terecht komt? en is de hoeveelheid 'verlies' verschillend naargelang de laadsnelheid?
Ik wil na levering toch ook via het gewone stopcontact laden.
(dagelijks ongeveer 20km max, doch slechts enkele dagen per week wegens part time job)
Ik wil na levering toch ook via het gewone stopcontact laden.
(dagelijks ongeveer 20km max, doch slechts enkele dagen per week wegens part time job)
"In my world, everyone is welcome, important, accepted, respected, encouraged, valued and....equal,
-
- Elite Poster
- Berichten: 4272
- Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
- Uitgedeelde bedankjes: 128 keer
- Bedankt: 172 keer
- Recent bedankt: 2 keer
Geen idee... ik hoor veschillende uiteenlopende cijfers maar ik zou zeggen doe de test.
20 km is ruwweg 4 kW... lijkt me overkill om daar een laadpaal voor te installeren.
20 km is ruwweg 4 kW... lijkt me overkill om daar een laadpaal voor te installeren.