Zonnepanelen opbrengst data

Discussieforum over energiebedrijven (elektriciteit en gas), zonnepanelen, windenergie en andere.
Plaats reactie
GoldenGlory
Starter
Starter
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 1 keer

Wat ik probeer te bereiken: analyses en simulaties maken van de productie van zonnepanelen opbrengst.
Bijvoorbeeld: hoeveel dagen per jaar is er per dag meer dan 6 uur een opwek van meer dan 500 watt (aansturen warmtepomp boiler op zonnestroom).

Nice to have zou zijn: 5 minuten intervallen gedurende meerdere jaren van een 5, 7.5 en 10 kW installatie op een plat dak.

Ik heb de site van pvoutput.org gevonden. Het is daar voor zover ik kan lezen niet mogelijk om jaardata te downloaden.

Leden hier die hun data zouden willen delen? Tips waar deze elders te vinden is?
ahrand
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 38 keer

lirec
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 113 keer
Bedankt: 153 keer
Recent bedankt: 3 keer
Provider
Te Koop forum

Niet helemaal je vraag maar mogelijk toch nuttig. Kijk eens naar https://www.susenergy.de/

Ze hebben verschillende (gratis) apps. Zo heb ik de PV Calculator al vaak gebruikt voor mezelf en vrienden om de grootte van een installatie te bepalen, terugverdientijd daarvan al dan niet met (kleine<=> grote) thuisbatterij,....

Hun simulatie zit extreem dicht bij de werkelijkheid in mijn ervaring. Een pak beter dan de voorspellingen die de toepassingen van zonpaneelvendors aangeven.
heist_175
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 518 keer
Bedankt: 1176 keer
Recent bedankt: 9 keer

Ik gebruikte de PV Calc en die geeft een zware onderschatting, maar blijft wel interessant. Ik gebruik het als worst-case.

Hier heb je data van Frank Deboosere, met output van +/- 10 jaar per dag.
De ruwe data zit in de "source" van de website.
Maar die installatie is 15 jaar oud (2009 -> 2019), dus niet representatief voor panelen van de huidige generaties.
GoldenGlory
Starter
Starter
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 1 keer

@ahrand Bedankt. Kan ik dagelijkse 5-minuten data uit de site van thomasberger halen? Die waarden houden volgens mij geen rekening met wolken die de productie output tijdelijk sterk beperken?

@lirec Ziet er een nuttige app uit. Neem ik zeker mee bij het ontwerp van de zonnepanelen

@heist_175 Bedankt. Goed om weten dat pv calc een onderschatting is. Ik interpreteer het dan ook als worst-case scenario.

Zijn er verder nog tips om aan de gewenste data te komen? Iemand die zijn persoonlijke data wil delen?
heist_175
Moderator
Moderator

GoldenGlory schreef: 18 sep 2024, 09:39Iemand die zijn persoonlijke data wil delen?
Frank Deboosere: https://www.frankdeboosere.be/zonnepane ... en2018.php
Jan007
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 16 keer

Hier mijn data:
Screenshot 2024-09-18 104659.jpg
ahrand
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 38 keer

Voor alle duidelijkheid, de site van Thomas Berger (PVCalc dus) gebruikt historische weerdata (gemiddelde zonnestraal energie per dag) om een projectie naar de toekomst te kunnen doen, dus ze houden zeker ook rekening mee met de gemiddelde wolken over jou specifieke locatie.
Als je een effectieve gebruikshistoriek wil zien kan je daar ook klikken op "Mijn pv-logging".
Ik heb deze PVCalc gebruikt om de potentiële opbrengst in te schatten en bij mij zit hij er bijna 100% correct op over de jaren. Je hebt natuurlijk 'goede' jaren en 'slechte' jaren maar over het algemeen is dat toch zeer accuraat en (dus) geen systematische onderschatting. Je moet wel alle technische data precies ingeven in PVCalc.
Lees zeker de 'Help' sectie onderaan eens goed door voor meer begrip.

In België/Nederland is PVCalc zelfs een beetje de standaard voor dit soort opbrengst voorspelllingsberekeningen.
heist_175
Moderator
Moderator

Verduidelijking van mijnentwege: de PVCalc berekening zit er boenk op qua opbrengst per jaar.
De (theoretische) opbrengst per dag wordt - in mijn geval en ook met helemaal correcte data - zwaar onderschat.
lirec
Elite Poster
Elite Poster
Provider
Te Koop forum

Jah, @heist_175 je maakt nu 2x melding over PVcalc: boenk erop <=> onderschat

https://www.thomasberger.be/pv/pvcalc/ die ....onderschat?
en https://www.susenergy.de/ of dus eigenlijk https://play.google.com/store/apps/deta ... l=en&gl=US die....zit er goed op?

of omgekeerd? ;-)
--------------------------
Hier is nog een tamelijk goede tool: https://re.jrc.ec.europa.eu/pvg_tools/en/tools.html

Vooral om gestandaardiseerd een schatting van PV opbrengst te maken. Net zoals de 2 vermeldde "PV CALCs" dat doen.
Als je je er echter serieus in wilt verdiepen: je kan er exports doen van hourly data.

Kleine guide hoe je de "normale" functie kan gebruiken: https://www.zonstraal.be/forum/viewtopic.php?f=18&t=171
Dat word gebruikt door de forumleden daar om hun maandelijkse en/of jaarlijkse opbrengsten te vergelijken, afgezet tov de daar berekende theoretische waarde.

Jaarlijks: https://www.zonstraal.be/forum/viewforum.php?f=27
Maandelijks : https://www.zonstraal.be/forum/viewforum.php?f=28

Ongetwijfeld zal je daar forumleden (of posts) vinden die mss wel 5-minute tracking hebben van meerdere jaren
Ik zou die kunnen exporteren uit m'n huawei omvormer maar dat is maar sinds installatiedatul 10/2022. Dat is te weinig en niet representatief.
---------------------------------
Een vergelijking voor mezelf: geschatte kwh per jaar voor mijn installatie =
pvcalc thomas berger: 4603
huawei tool: 4080
pvcalc (app van susenergy): 5395
jrc.europe tool: 5351

real life 2023 (wat een gemiddeld ietsje slechter jaar is): 5041.
heist_175
Moderator
Moderator

lirec schreef: 19 sep 2024, 23:53 Jah, @heist_175 je maakt nu 2x melding over PVcalc: boenk erop <=> onderschat
Onderschat: (theoretische) dagopbrengst
Boenk erop: jaaropbrengst
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 172 keer
Bedankt: 328 keer
Recent bedankt: 1 keer

Dus men schat een andere jaaropbrengst in dan de som van alle dagopbrengsten.
Blijft weerom een uiterst bizar verhaal …
heist_175
Moderator
Moderator

Voor zij die het interesseert: de theoretische dagopbrengst is wat je zou kunnen aan opbrengst hebben als je een wolkenloze dag hebt. Vandaar: theoretisch.
De jaaropbrengst houdt wél rekening met het weer: wolken, regen, sneeuw, ...

Het staat u vrij daar een cafépraat-versie van te maken :).
lirec
Elite Poster
Elite Poster
Provider
Te Koop forum

Ok, maar beide PC-calcs (en ook alle andere vermeldde tools) maken een schatting incl het gemiddelde weerpatroon. Alleen verschillen ze - zoals mijn case aangeeft - onderling toch wel tamelijk stevig :-)

Je doeld dan met "theoretische dagopbrengst" de "theoretisch berekende clear sky opbrengst" die "pvcalc thomas berger" opgeeft? Maar die weergeeft hij enkel op de opgevraagde datum en niet per jaar. So i'm still confused...
heist_175
Moderator
Moderator

Dus...
Als PV Calc weergeeft dat ik op een bepaalde clear-sky dag 50kWh opbrengst mag verwachten, toont de realiteit eerder 80-85kWh. Dat noem ik een onderschatting.
Als PV Calc weergeeft dat ik op jaarbasis zoveel kWh mag verwachten, zit de "voorspelling" er maar een paar % naast. Wat logisch is, want elk jaar is anders.
duizend
Elite Poster
Elite Poster

heist_175 schreef: 20 sep 2024, 10:53 Voor zij die het interesseert: de theoretische dagopbrengst is wat je zou kunnen aan opbrengst hebben als je een wolkenloze dag hebt. Vandaar: theoretisch.
Het is dus nog veel bizarder dan verwacht. :lol:

De som van de wolkenloze dagen opbrengst van een jaar is lager dan de jaaropbrengst die wel rekening houdt met wolken, want die is juist en de dagopbrengst is steeds te laag.

Bizar …
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1001 keer
Bedankt: 3720 keer
Recent bedankt: 18 keer
Provider

heist_175 schreef: 20 sep 2024, 10:53 Voor zij die het interesseert: de theoretische dagopbrengst is wat je zou kunnen aan opbrengst hebben als je een wolkenloze dag hebt. Vandaar: theoretisch.
Dat is 100% correct.
De geschatte jaaropbrengst is inderdaad niet gelijk aan de som van de dagelijkse "clear sky" opbrengsten.
Daar is niets bizar aan ...
heist_175 schreef: 20 sep 2024, 12:25 Als PV Calc weergeeft dat ik op een bepaalde clear-sky dag 50kWh opbrengst mag verwachten, toont de realiteit eerder 80-85kWh. Dat noem ik een onderschatting.
Ik kan dat niet beamen.
Vandaag (20/9/2024) geeft PV calc mij:
  • een theoretsich berekende clear-sky opbrengst van 30.8 Kwh
  • een piek van 4.66kW om 12.30
De werkelijkheid volgens Home Assistant is
  • dagopbrengst 28kW (de dag is nog niet ten einde, ik verwacht tegen vanavond 29kW)
  • een piek van 4.49kW om 12.30
Dat is in mijn geval bijna boenk erop (meer een kleine overschatting) :-D

Maar het verschil tussen de theoretsich berekende clear-sky opbrengst en de werkelijke opbrengst kan gemakkelijk 20% bedragen, gezien de opbrengst afhangt van verschillende factoren:
  • - temperatuur (panelen presteren beter als ze koud zijn).
    - wind (panelen worden meer gekoeld)
    - zuivere lucht na een regenbui (alle stof uit de lucht gewassen, en ook alle stof van de panelen).
    - afwisselend wolken en zon (panelen zijn koud onder de wolk en als dan plots de zon komt duurt het even voor ze warm worden + de vertrekkende wolk geeft extra reflective zoninstraling).
    - Linke Turbidity (zuiverheid van de lucht kan vandaag afwijken van de gemiddelde 20 september van voorbije jaren)
    - enz
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
heist_175
Moderator
Moderator

zaterdag 21/9 (gisteren dus)
PV Calc schreef: Clearsky: 62,2 kWh
max vermogen: 9,8kW om 15u10
Realiteit:
- opbrengst 64kWh (met gedurende een half uur zoveel wolken dat er nauwelijks iets binnenkwam)
- om 13u30 haalde ik al 10kW, tot 15u10

Op een grafiek geeft dat:
Afbeelding

Met de 2 "dipjes" kan je niet beweren dat het zaterdag een ganse dag "clearsky" was.
En zelfs met die dipjes, ligt mijn dagopbrenst een stukje (3%) boven de geschatte opbrengst.
Zoals ik al zei: een onderschatting.
Matt555
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 181 keer
Bedankt: 49 keer
Provider

Overschot aan zonne-energie zet elektriciteitsnet zwaar onder druk: zo dicht was ons land bij een black-out

https://www.hln.be/binnenland/overschot ... ~a3de2cb5/

Reconstructie: Op 9 juni, de dag van de Vlaamse en federale verkiezingen, is het stroomnet in ons land bijna twee uur lang uit evenwicht geweest. Dat blijkt uit een nieuw rapport van federaal energieregulator CREG. Het elektriciteitsnet overschreed zelfs enkele seconden een cruciale drempelwaarde. Gebeurt dat te lang, dan dreigt er een black-out. Hoe dicht stond ons land bij zo’n black-out? En dreigt dat probleem vaker voor te komen? Een reconstructie.
Robbe van Lier 15-10-24, 19:39 Laatste update: 19:57
Windows Tablet
Windows 10 Home 64-bit ,
Intel Core m3 7Y30 @ 1.10GHz 47 °C
Kaby Lake-U/Y 14nm Technology
RAM
8.00GB Single-Channel DDR3 @ 931MHz (14-17-17-40)
238GB Netac SSD 256GB (SATA (SSD))
Motherboard
CHUWI Innovation And Technology(ShenZhen)co.Ltd UBook Pro
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 571 keer
Bedankt: 709 keer
Recent bedankt: 7 keer
Te Koop forum

Het elektriciteitsnet moet dan ook flexibeler worden om pieken en dalen in het aanbod te kunnen opvangen. Het kan bijvoorbeeld helpen als batterijparken of slim aangestuurde thuisbatterijen productiepieken aan zonne-energie absorberen. Slecht nieuws dus voor inflexibele bronnen.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
duizend
Elite Poster
Elite Poster

Neen, slecht nieuws voor wie voor de kosten moet opdraaien om het net flexibeler te maken: de eindklant…
De verdoken kost van HE die nooit in rekening wordt gebracht, weet je wel
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 571 keer
Bedankt: 709 keer
Recent bedankt: 7 keer
Te Koop forum

Als klant die zelf profiteert van HE op je dak en een EV heb je ook voordelen. De vernieuwing van het net moet er trouwens sowieso komen, ook indien HE niet zou bestaan. Negatieve prijzen en zelf je wagen vullen met eigen gegenereerde energie was vroeger niet mogelijk. Je mocht wel opdraaien voor de bodemloze put en dat voor duizenden jaren.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
Plaats reactie

Terug naar “Energie en duurzame ontwikkeling”