Vroeger....

Plaats een reactie


BBCode staat UIT
Smilies staan UIT

Voorafgaande berichten
   

Weergave uitklappen Voorafgaande berichten: Vroeger....

door ubremoved_539 » 29 nov 2004, 13:08

airzimmy schreef:niet zo sociaal begaafd


Da's wel iets anders dan wereldvreemd zijn... al komen ze bij ingenieurs soms wel eens beide voor :roll:

door airzimmy » 29 nov 2004, 12:25

De kunst is mensen die niet zo sociaal begaafd zijn maar wel wat kunnen toch nuttig te kunnen maken in je omgeving.
Stel je hebt iemand die knalrood wordt en begint te bibberen op z'n stoel wanneer je hem recht in de ogen kijkt, volgende keer schrijf je die mens gewoon een mailtje....

door anoniem » 29 nov 2004, 11:14

Hi, :-D

R2054 schreef:
ik kom nogal veel wereldvreemde ingenieurs tegen

nu wij hebben zo'n iemand in de familie die zijn hogeschool diploma economie op zak heeft, plus rijbewijs B en niet aan de bak komt..... :cry:

maar meneer zit altijd op z'n kamer en gaat nooit uit, is zéér in zichzelf gekeerd, maar is niet te beroerd om je de grond in te boren als je hem helpt met z'n computerproblemen :evil:

T'is jammer, maar wat moet een bedrijf met zo'n iemand, t'is te hopen dat hij bij het Rijk waar alléén diploma geldt en géén ervaring, een plek zal vinden, anders in het particuliere bedrijsleven wordt dit een kneusje... : :?

door Limburg » 29 nov 2004, 11:13

-foutje-deze mag weg-

door ubremoved_539 » 29 nov 2004, 10:45

NuKeM schreef:Ik ben ook aan het overwegen volgend jaar Burgerlijk bij te doen (VUB) , maar mijn docenten raden het af (te weinig meerwaarde, beter gaan werken en ervaring opdoen).


De meerwaarde is soms alleen al het papiertje... veel bedrijven kijken nog altijd naar diploma's, en niet naar effectieve kennis, en vooral de mogelijkheid om dat in de praktijk ook om te zetten.

Ik kom dan ook nog heel vaak 'wereldvreemde' burgerlijk ingenieurs tegen die dan misschien wel hard konden studeren, maar voor de rest een ramp zijn.

Nu, als je het aankan... why not ?

door Spock » 28 nov 2004, 22:10

1971 - De wereld maakt voor het eerst kennis met Spock. De amerikaanse president Nixon bezoekt als eerste president de Chinese Volksrepubliek. De grote communistische ziener Mao Zedong laat de Russen schrikken met een warm onthaal voor Nixon.

Ondertussen schalt er in Vietnam 'Born to be wild' uit de boxen en napalm valt als een amerikaanse zomerregen over Charlie uit. Wie herinnert zich niet de foto van het zwaar verbrande meisje dat wegloopt voor het napalmgeweld op de cover van National Geographic?

17 juni 1972. Nixon mag aan een commissie een en het ander gaan uitleggen in verband met Watergate. De commissie zet hem zodanig onder druk dat Nixon besluit in 1974 op te stappen.

1973. De E.E.G. breidt uit. Het Verenigd Koninkrijk, Denemarken en Ierland sluiten aan bij wat later tot een Unie zal verworden met 25 leden. De ameriken kunnen het oorlogvoeren niet laten en deze keer moet Cambodja er aan geloven.

1974. Gerald Ford, tot nu toe vice-president van Nixon, neemt de stoel over van Nixon. Nixon is bezweken onder Watergate.

1975. Voor het eerst in de ruimtevaartgeschiedenis koppelen de Russen hun Soyuz-ruimtetuig aan het amerikaanse Apollo. President Ford ontsnapt ter nauwer nood aan een aanslag.

1976. Palestijnse terroristen gijzelen 109 passagiers in het Oegandese Entebbe. De Israëlies bevrijden de gijzelaars maar er vallen toch heel wat slachtofers. Geoffrey Carter, "Jimmy" voor de wereld, zweert trouw aan het amerikaanse volk en mag dus voortaan het Witte Huis als zijn thuis beschouwen.

1977. 15 landen, waaronder de USSR en de VS, tekenen het nonproliferatiepact ter voorkoming van het misbruiken van massavernietigingswapens. Ondertussen ken Zuid-Afrika door het "apartheyd"-regime een nieuw droevig hoogtepunt. Enkele blanke politieagenten vermoorden Stephen Biko. De muziekwereld krijgt een dreun van jewelste. The King of Rock `n Roll, Elvis Presley, overlijdt. Niet iedereen gelooft in zijn dood en denkt dat Elvis zich schuil houdt omdat hij genoeg heeft van het openbaar leven.

1978. Paus Paulus VI sterft aan 80-jarige leeftijd. Zijn opvolger, Paus Johannes Paulus I volg hem op. Johannes Paulus I zal uiteindelijk amper 34 dagen aan het hoofd van de Katholieke Kerk staan. Ook hij sterft . Karol Cardinal Wojtyla uit Polen mag dan na rijp beraad Paus worden: Paus Johannes Paulus II is voortaan zijn naam. Ondertussen tekenen Anwar El-Sadat, Egyptische President, en Menachem Begin, Premier van Israël, een vredespact onder het alziend oog van president Carter.

1979. Ayatollah Komheini pleegt een staatgreep in Iran en de Sovjets vallen Afghanistan binnen. Een Hollywoodacteur heeft plannen om president te worden. Hij wordt smelend bekeken maar als Ronald Reagan de Republikeinse nominatie in de wacht weet te slepen, staat de wereld met verstomming er naar te kijken.

Dat is wat er hoofdzakelijk gebeurde voor 1980. Zoals je ziet is er eigenlijk niets veranderd. Enkel de technologie ging er op vooruit. De mensen... bleven dezelfde.

door Akira » 26 nov 2004, 20:37

Polleke schreef:Als ik het heb over die 95 % transpiratie en 5 % inspiratie, wil dat niet zeggen dat je 100 % van je tijd met je studies moet bezig zijn hé. Het enige wat ik me afvraag is alleen, als je tijdens je opleiding geen klop hebt moeten doen, het wel eens zou kunnen gebeuren dat je tijdens je werk een behoorlijke klop van de hamer krijgt.
Opleidingen in onze Belgenlandje zijn nog altijd veel te veel gericht op kennis, en te weinig kunnen, op "ervaring" opdoen. Iemand die goed vanbuiten kan leren zal ieder examen zonder veel moeite tot een goed einde brengen, alleen kan hij/zij er praktisch niets mee aanvangen, en wat ben je er dan mee.
Van die blokvakjes heb je altijd (en veel buizen in meegemaakt ook...). Snap nog altijd niet wat blokvakken als biologie en rechten in een ingenieursopleiding doen. Dat ze die vanbuitenleervakken op een theaterschool geven. tomme toch.
Er is geen enkele werkgever die tijdens een sollicitatie vraagt of je iets kent. Ze vragen wel of je met die kennis iets kan aanvangen, creatief zijn, problemen oplossen enz.
De enige opleiding die je mag aanvangen is er eentje waar je zelf interesse kan voor opbrengen. Al de rest moet je links laten liggen.
Mijn ouders hebben me nooit gepushed in een bepaalde richting. Heb die altijd zelf mogen bepalen. Op jonge leeftijd trokken mijn punten op niets. Gewoon omdat je dan toch niet inziet of ze belang hebben. Denk echt niet dat mijn ouders toen ik 10 was, geloofd zouden hebben dat er nog een ingenieur inzat. Mijn zus haalde op die leeftijd een % of 20-25 meer...


ik ben zowat het omgekeerde van mensen die constant zitten blokken en alles vanbuiten kennen.
Iets wat ge al doende leert zult ge ook rapper onthouden.
Ik leer bijna nooit (nooit echt noodzakelijk geweest) maar als ik een project heb of labo-opgave dan probeer ik die altijd tot een zo goed mogelijk einde te volbrengen. Aangezien je daar de meeste ervaring opdoet.

Iets wat ge al doende leert zult ge ook rapper onthouden.
sinds dat er internet is merk ik dat de mensen op dit vlak luier geworden zijn (of dommer).

Als ge vroeger (voor internet) een probleem had ging je het zelf uitzoeken en daar kruipt tijd in.
Nu zijn de mensen vlugger geneigd om hun probleem gewoon op een forum te smijten in de hoop dat iemand hun probleem kan oplossen. Maar daar leer je dus niet echt iets nuttigs uit.
Daarom zit ik af en toe wel eens met de handen in het haar als weer iemand "iets" komt vragen, wat voor de meeste mensen die vaak met pc's werken toch echt niet zo moeilijk is en je gemakkelijk zelf kunt uitzoeken, desnoods met google.
Zo merk ik ook dat klasgenoten vaak mij pm'en of op msn aanspreken in de hoop dat ik hun probleem kan oplossen, maar dit werkt uitermate irriterend. Met vragen leer je niets bij, wel door zelf de problemen te zoeken en testen tot het wel gaat (trial and error)

door Polleke » 26 nov 2004, 19:00

Als ik het heb over die 95 % transpiratie en 5 % inspiratie, wil dat niet zeggen dat je 100 % van je tijd met je studies moet bezig zijn hé. Het enige wat ik me afvraag is alleen, als je tijdens je opleiding geen klop hebt moeten doen, het wel eens zou kunnen gebeuren dat je tijdens je werk een behoorlijke klop van de hamer krijgt.
Opleidingen in onze Belgenlandje zijn nog altijd veel te veel gericht op kennis, en te weinig kunnen, op "ervaring" opdoen. Iemand die goed vanbuiten kan leren zal ieder examen zonder veel moeite tot een goed einde brengen, alleen kan hij/zij er praktisch niets mee aanvangen, en wat ben je er dan mee.
Van die blokvakjes heb je altijd (en veel buizen in meegemaakt ook...). Snap nog altijd niet wat blokvakken als biologie en rechten in een ingenieursopleiding doen. Dat ze die vanbuitenleervakken op een theaterschool geven. tomme toch.
Er is geen enkele werkgever die tijdens een sollicitatie vraagt of je iets kent. Ze vragen wel of je met die kennis iets kan aanvangen, creatief zijn, problemen oplossen enz.
De enige opleiding die je mag aanvangen is er eentje waar je zelf interesse kan voor opbrengen. Al de rest moet je links laten liggen.
Mijn ouders hebben me nooit gepushed in een bepaalde richting. Heb die altijd zelf mogen bepalen. Op jonge leeftijd trokken mijn punten op niets. Gewoon omdat je dan toch niet inziet of ze belang hebben. Denk echt niet dat mijn ouders toen ik 10 was, geloofd zouden hebben dat er nog een ingenieur inzat. Mijn zus haalde op die leeftijd een % of 20-25 meer...

Hoor hier blijkbaar dat een eindwerk als zwaar wordt aanzien. Dat 4e jaar ing. vond ik eigenlijk het prettigste jaar, omdat je dan tenminste de praktisch kant kan uitwerken van wat je eigenlijk aan het studeren bent. Een ingenieur is een praktisch iemand hé. Laat de theorie maar aan de burgerlijken en de licentiaten over.

door Mahimahi » 26 nov 2004, 18:40

Nukem,

Als je denkt dat je "burgerlijk" aankunt zou ik nooit twijfelen.
Je komt in een andere categorie/wereld terecht met dat diploma.

door NuKeM » 26 nov 2004, 18:33

che schreef:
Er moet enkel hard gewerkt worden voor en tijdens de examens, daarbuiten zijn er soms zware periodes, maar gemiddeld gezien is een schooljaar eerder een vakantie.


dat heb ik ook ervaren bij ind. ing.

Idem voor burgerlijk ingenieur moet ik zeggen.
Alhoewel daar de hard werkende periodes wel groter zijn.
En dat eindwerk is helemaal van een ander kaliber!

Heb jij voor de 2 of 3 jaar opleiding gekozen (dus om van Ind. Ing. Burgerlijk te worden)?
Ik ben ook aan het overwegen volgend jaar Burgerlijk bij te doen (VUB) , maar mijn docenten raden het af (te weinig meerwaarde, beter gaan werken en ervaring opdoen).
Mijn zus zit nu in haar 3de jaar Burgerlijk en dat ziet er allemaal 'heel' doenbaar uit, daarom dat ik er aan dacht :)
Ik vraag mij eigenlijk af of mijn (ons) Ind. Ing. diploma makkelijk kan omgezet worden naar een Master diploma. Als ik mij niet vergis beginnen ze bij ons volgend jaar met het uitdelen van die dingen.

door che » 26 nov 2004, 17:56

Er moet enkel hard gewerkt worden voor en tijdens de examens, daarbuiten zijn er soms zware periodes, maar gemiddeld gezien is een schooljaar eerder een vakantie.


dat heb ik ook ervaren bij ind. ing.

Idem voor burgerlijk ingenieur moet ik zeggen.
Alhoewel daar de hard werkende periodes wel groter zijn.
En dat eindwerk is helemaal van een ander kaliber!

door Mahimahi » 26 nov 2004, 16:39

Je moet een richting pakken, die je aan kan, waar je tijd over hebt voor andere dingen buiten school en waar je je goed in voelt.


Dat is de enige juiste redenering!

Ikzelf werd van huis uit gedwongen de "Grieks Latijnse" te volgen met desastreuze gevolgen.

Na overschakeling naar een meer technische studierichting ging alles spelenderwijs, ik zat werkelijk te popelen om naar de les te gaan.

Ik ben geen advocaat of dokter geworden geworden zoals mijn ouders wensten maar ik ben zeker mijn boterham waard geweest :)

door The_Borg » 26 nov 2004, 00:36

Alé jong liceniaat Informatica, is dat niet alleen Word en Excel? :wink: Is wel erg als je dat moet horen.

Het is zelfs voor sommige mensen beter (bv. om gezondheidsredenen) een gemakkelijkheidsoplossing te kiezen. Niet iedereen is gemaakt om aan de rat-race, die de huidige maatschappij toch wel is, mee te doen.


Mooie quote van Cueboy, waarom moet iedereen op "zijn niveau" studeren. Het is blijkbaar zo "in" van een richting te kiezen waarvoor je op je tenen moet staan.

Ik ga geen 3 of 5 jaar (wanneer ik voor master zou kiezen) afzien in mijn leven, om daarna een loopbaan te hebben waar ik eigenlijk niet 100% bekwaam voor ben. Je moet een richting pakken, die je aan kan, waar je tijd over hebt voor andere dingen buiten school en waar je je goed in voelt. Vooral dat laatste blijkt constant vergeten te worden. Ik voel me momenteel goed in mijn richting (MCT). Misschien niet de moeilijkste richting (de MCTers hier weten wat ik bedoel :P ), maar wel een leuke richting, waarvan 80% v/d vakken mij boeien.

door NuKeM » 26 nov 2004, 00:14

Ik doe nu mijn laatste jaar Ind. Ing. elektromechanica en denk eraan om nog wat jaartjes verder te studeren. Dit omdat mensen uit mijn omgeving duidelijk moeilijk goed werk vinden en soms zelfs uitgezogen worden door sommige bedrijven.
Bovendien bevalt student zijn me behoorlijk goed... ;)

Om even Mr.Cide bij te treden. Het is inderdaad allemaal erg raar. Als ik op basis van werkdruk, buizen en herexamens bij kennissen redeneer, dan is bv. een opleiding kleuteronderwijs, leraar, rechten en andere blijkbaar moeilijker dan mijn opleiding. Ze zijn natuurlijk erg moeilijk te vergelijken. Ik denk dat dat verschil vooral komt door de slechte keuzes van vele mensen. Even snel beslissen op het einde van het 6de toch maar voor een bepaalde opleiding te kiezen omdat dat misschien wel leuk kan zijn is niet goed (er zijn veel overhypte richtingen). Volgens mij zijn veel mensen gewoon erg slecht geïnformeerd en daar moet dringend wat aan gedaan worden.
Om eerlijk te zijn, ik verveel mij redelijk veel. Er moet enkel hard gewerkt worden voor en tijdens de examens, daarbuiten zijn er soms zware periodes, maar gemiddeld gezien is een schooljaar eerder een vakantie. Ik vind niet dat ik daarom slecht gekozen heb, het interesseert mij toch (meestal) allemaal en daardoor gaat het allemaal misschien iets makkelijker... dus toch een goede keuze.

Om even wat door te gaan offtopic over die overhypte richtingen. Ik begrijp dus echt niet dat zoveel mensen kiezen voor rechten, psychologie, filosofie en dat soort dingen. (persoonlijk zou het daar geen dag uithouden).
Volgens mij moet men de leerlingen wat meer duidelijk maken dat ze niet vies moeten zijn van wetenschappen. Iedereen gaat talen, rechten of iets gelijkaardig doen omdat ze volgens mij denken dat wetenschap (met uitzondering van biologie dan blijkbaar) voor nerds is.
Bijvoorbeeld. Als ik af en toe eens tv kijk en wat posten afloop, dan zie ik op de waalse openbare omroep meer wetenschapsprogramma's dan op de vrt (waar spastisch doen en elk jaar dezelfde domme programma's uitzenden blijkbaar prioriteit heeft). Erg zielig dus, niet moeilijk dat er zo een groot probleem is met wetenschapsrichtingen in Vlaanderen.
Ook moet men zoals eerder gezegd beter informeren over de inhoud van opleidingen. Zo dachten heel wat mensen vroegen op mijn school dat licentiaat informatica gewoon Word leren was (grof hé).

door Snakehit » 25 nov 2004, 23:27

Volgend jaar wordt het voor mij ook elektronica-ict op graduaat niveau
ik kom uit een meer technische richting, maar de wil en het doorzettingsvermogen is er. mijn persoonlijke mening is als de wil en de moed er is dan bestaat ook de kracht om te slagen.

door Sub Zero » 25 nov 2004, 23:23

Mr.Cide zit een jaar lager dan ik, dus graduaat.

Dat van die transpiratie en inspiratie is toch niet zo helemaal juist hoor. Ik heb in het middelbaar industriële wetenschappen gedaan en ze hebben me altijd gezegd dat ik industrieel moest doen. Nuja, theorie ligt me zowiezo al niet en als ik er geen interesse voor heb, dan is het er met geen stokken in te krijgen.
Dus ik heb dan maar voor een graduaat ICT gekozen en ik ben echt content dat ik het gedaan heb. Al diegenen die uit mijn klas int middelbaar kwamen die industrieel gedaan hebben waren dik gebuisd. En samen met nog iemand anders die dan een graduaat gekozen hebben zijn wij de enigste die in het 2e jaar zitten.
Dan het eerste jaar ICT terug het zelfde af. We zijn met 17 begonnen in de labogroep. Er waren er bij de eerste zit 2 door. Bij de 2e zit is daar nog 1 iemand bij gekomen. Het is geen kwestie van dom of slim, maar de richting moet je liggen. En als de richting je ligt ga je er automatisch meer voor doen ook.

My 2 cents

Cheers

door che » 25 nov 2004, 22:10

ik doe nu electronica-ict.


graduaat of industrieel ?

door Akira » 25 nov 2004, 22:09

ik doe nu electronica-ict.
en die keuze stond toch al een goeie 3 jaar vast.
Ik voel me echt thuis in de richting en dan vooral de pure ict-vakken, aangezien ik al bijna heel mijn leven uitermate geïnteresseerd was in computers. En ik merk ook wel dat als je al wat meer "algemene" ervaring hebt ivm pcs( ge vindt vlug uw weg in nieuwe programma's,...). Ik heb nooit programmeertaal gezien of html maar dit gaat vlot.

Ik ben voor het principe dat als je iets echt graag wil doen dat je het moet doen.
Ik heb mijn gading gevonden. :)

ik was de enige van mijn school die zulke "zware" (lol) studies ging doen. En als ik zowat hoor van mijn spion in mijn ouwe school hebben er toch al heel wat ex-schoolgenoten het al heel wat moeilijker dan ik :roll:
Maar die pronostiek had ik al een tijdje samen met mijn leerkrachte wiskunde :) (ik en zij hadden in het 4e en 6e ongeveer dezelfde schatting van aantal mensen die dat jaar gingen overgaan zonder herexamens, en we zaten meestal dicht bij de waarheid). Ik lach wat in het vuistje. Op mijn oude school werd ik wat scheef gekeken omdat ik nooit echt veel deed voor school en toch betere punten behaalde terwijl zij er hard voor moesten werken. Ik dacht altijd "we'll see next year" (nu lach ik wat in het vuistje)

door Nob » 25 nov 2004, 21:58

Als je "juist" zit is een opleiding nog altijd 95 % transpiratie en 5 % inspiratie.


Spijtig genoeg is dit zo. Het zou beter anders zijn, want bvb op je werk moedigen ze inspiratie aan (bvb bonus geven als je met een goed idee voor de dag komt), want dankzij die inspiratie kan de transpiratie verminderd worden. (en transpiratie kost veel geld. inspiratie ~ efficiëntie)

BTW: 1 maal gesoliciteerd en ik had werk. :)

greetz,

Nob

door CueBoy » 25 nov 2004, 21:41

Polleke schreef:En voor zij die nu zonder moeite op het gemakske door hun opleiding geraken. Ik vrees eigenlijk dat dat gewoon wil zeggen dat je de gemakkelijkheidsoplossing hebt gekozen. Als je "juist" zit is een opleiding nog altijd 95 % transpiratie en 5 % inspiratie. In het andere geval zit je gewoon te laag PUNT.


Laat het mij daar mee oneens zijn : je moet een opleiding kiezen die je ligt... en niet ergens mikken waar de lat (sowieso) te hoog ligt.

Het is zelfs voor sommige mensen beter (bv. om gezondheidsredenen) een gemakkelijkheidsoplossing te kiezen. Niet iedereen is gemaakt om aan de rat-race, die de huidige maatschappij toch wel is, mee te doen. :wink:

door che » 25 nov 2004, 20:18

Dan leert ge natuurlijk al wel de klappen van de zweep kennen hé.
Maar ik heb der voorlopig genen tijd voor.
Ik zijn vollop aan mijn eindwerk tekst aan het schrijven. En in het engels duurt da toch wel langer moet ik zeggen

door meon » 25 nov 2004, 20:08

Ik ben 'voor de lol' al gaan solliciteren tijdens m'n studies. Brief sturen, allemaal netjes en dan na 4 maand reactie krijgen van 'nee, bedankt'. Dan in juli gesolliciteerd bij waar ik nu werk, en ik ging uitgenodigd worden voor een 2e gesprek. Dat is er uiteindelijk in september pas gekomen, maar ... dat was eigenlijk om al het contract te tekenen. Dat was best cool :-)

door che » 25 nov 2004, 20:04

eem nu 3 jaar geleden (enkele maanden voor 9/11). Toen ik in mijn laatste jaar industriëel ingenieur zat had bijna iedereen van mijn groep een contract nog voordat de examens begonnen. Ze smeten met de jobs naar onze kop.

Als je nu gaat kijken welke vacatures er nog zijn voor mijn richting is dat al veel minder.


Toen ik in het tweede zat hadden de mannen van het vierde in het begin van het schooljaar al een contract. Ik ben nooit gecontacteerd :cry:
Ik heb ook wel ni achter werk gezocht, ik ben burgerlijk ingenieur gaan bijdoen. Nog 2 maand en das gedaan. Dan zal ik wel gaan moeten zoeken :evil:

door Polleke » 25 nov 2004, 20:00

Denk niet dat 9/11 daar veel mee te maken heeft. Toen ik de eerste keer werk zocht (midden '92) zaten we ook in een mindere periode (ing. elektro-mechanica). Nu hoort het ingenieurs-dom blijkbaar bij die knelpunt-beroepen.
Heb ook een tijdje mogen zoeken, voor ik als hoge-school verlater aan de bak kwam. Gewoon blijven zoeken, het zal echt wel lukken !!!

En voor zij die denken dat het ook zonder opleiding kan : think again. Die opleiding is niets meer dan een minimum-vereiste. Als je ze niet hebt, maak je echt een pak minder kans om iets treffelijk te vinden. Probleem is natuurlijk, dat het normaal is dat een firma eerst mensen met ervaring neemt : de opleiding die je die mensen intern moet geven is nu eenmaal een pak minder. Mensen met ervaring kosten nu eenmaal minder, ondanks het feit dat je ze meer moet betalen...

En voor zij die nu zonder moeite op het gemakske door hun opleiding geraken. Ik vrees eigenlijk dat dat gewoon wil zeggen dat je de gemakkelijkheidsoplossing hebt gekozen. Als je "juist" zit is een opleiding nog altijd 95 % transpiratie en 5 % inspiratie. In het andere geval zit je gewoon te laag PUNT.
M'n zus heeft ook een IQ-ke dat een pakske hoger ligt dan het mijne en ondanks dat, heeft ze toch ook regelmatig die transpiratie met meer dan 1 dweilke mogen verwijderen... (het mens is Dr. chemie (polymeren)).
P.S. ook zij heeft een tijdje mogen zoeken om iets naar haar smaak te vinden, maar de aanhouder wint hé. Voor het ogenblik zit ze in de ontwikkeling van toners voor digitale drukpersen...

door Akira » 25 nov 2004, 19:39

NuKeM schreef:Ik ben van 1981 en ik zie heel goed hoe de tijden de mensen veranderen. TV is daar volgend mij de grootste factor in. Wij hadden thuis pas een tv toen ik in de lagere school zat en we hebben NOOIT kabel gehad (nog altijd niet). Ik kijk daardoor amper TV en als ik dan al eens kijk verschiet ik altijd van de bodemkwaliteit van het merendeel van de programma's (tegenwoordig moet alles show zijn precies). Niet dat het vroeger beter was, maar het valt toch op.
Als ik dan mijn jonge nichtjes hoor dan kennen die al woorden die ik nog niet begreep toen ik hun leeftijd had en ik heb het hier niet over brave woordjes.
Anyway, alles komt wel op zijn pootjes terecht hoop ik, tijden blijven nooit hetzelfde, gelukkig maar.. evolutie moet.


awel daar kan ik me nu ook es in vinden. Ik kijk nooit tot zelden tv tenzij voor het nieuws. Het aanbod is rondom triestig. een van de meest interessante kanalen hebben ze nu op channelsharing gezet met libertytv :eek:.

door SIR » 25 nov 2004, 11:34

flamenca schreef:Ivm studenten en werk: enige dat ik kan zeggen is dat ik nu mijnen Bachelor op zak heb sinds juni, iedere dag sollicitaties verstuur maar nog steeds aan geen werk geraak.

Nu moeten ze me toch eens uitleggen hoe pas afgestudeerden dan aan de bak komen....


Er is de afgelopen jaren veel veranderd op zeer korte tijd. Ge moogt zeggen wat ge wilt, maar die vliegtuigen die ze in NY verkeerd hebben "geparkeerd" hebben daar veel mee te maken. zeker voor de industriële jobs.

Neem nu 3 jaar geleden (enkele maanden voor 9/11). Toen ik in mijn laatste jaar industriëel ingenieur zat had bijna iedereen van mijn groep een contract nog voordat de examens begonnen. Ze smeten met de jobs naar onze kop.

Als je nu gaat kijken welke vacatures er nog zijn voor mijn richting is dat al veel minder.

door airzimmy » 25 nov 2004, 10:22

r2504 schreef:
NuKeM schreef:Anyway, alles komt wel op zijn pootjes terecht hoop ik, tijden blijven nooit hetzelfde, gelukkig maar.. evolutie moet.


De vraag is wat je evolutie noemt... en ja, iemand met voldoende verantwoordelijkheidszin komt er inderdaad wel.

De reportage enkele dagen geleden over kinderen die schoolziek waren was wel ongelooflijk. Onder andere een gast van 16 die beweerde dat hij zichzelf opvoede, en zich thuis beter amuzeerde met z'n Playstation en PC dan op school :roll:


Iedereen leeft in zijn eigen leefwereld, voor de persoon die een ander zijn leefwereld bekijkt kan die leefwereld heel beperkt lijken of anderzijds heel uitgebreid. Zo lang we allemaal kunnen samenleven ben ik content, als er iemand ambetant wilt doen hebben we nog altijd de wet (of psychiater) om hem weer recht te trekken.

door ubremoved_539 » 25 nov 2004, 09:39

NuKeM schreef:Anyway, alles komt wel op zijn pootjes terecht hoop ik, tijden blijven nooit hetzelfde, gelukkig maar.. evolutie moet.


De vraag is wat je evolutie noemt... en ja, iemand met voldoende verantwoordelijkheidszin komt er inderdaad wel.

De reportage enkele dagen geleden over kinderen die schoolziek waren was wel ongelooflijk. Onder andere een gast van 16 die beweerde dat hij zichzelf opvoede, en zich thuis beter amuzeerde met z'n Playstation en PC dan op school :roll:

door NuKeM » 24 nov 2004, 18:19

volledige lijst: http://www.vdab.be/opleidingen/knelpuntberoepen.shtml
Een mooi pdfje: http://www.vdab.be/trends/vacatureanaly ... en2003.pdf

Me volgt ook een knelpuntopleiding 8)

Trouwens, internet gebruiken voor een thesis is niet echt aan te raden (tenzij je informatica doet natuurlijk). Ik merk het bij mijn eigen eindwerk, op internet is hierover zo goed als niets te vinden, informatie moet de school soms aanvragen (en kost bakken geld).

Ik ben van 1981 en ik zie heel goed hoe de tijden de mensen veranderen. TV is daar volgend mij de grootste factor in. Wij hadden thuis pas een tv toen ik in de lagere school zat en we hebben NOOIT kabel gehad (nog altijd niet). Ik kijk daardoor amper TV en als ik dan al eens kijk verschiet ik altijd van de bodemkwaliteit van het merendeel van de programma's (tegenwoordig moet alles show zijn precies). Niet dat het vroeger beter was, maar het valt toch op.
Als ik dan mijn jonge nichtjes hoor dan kennen die al woorden die ik nog niet begreep toen ik hun leeftijd had en ik heb het hier niet over brave woordjes.
Anyway, alles komt wel op zijn pootjes terecht hoop ik, tijden blijven nooit hetzelfde, gelukkig maar.. evolutie moet.

door Snakehit » 24 nov 2004, 17:34

Ok, bedankt

door flamenca » 24 nov 2004, 16:47

Definitie volgens BBTK:

Een knelpuntfunctie of knelpuntberoep is een baan, een functie waarvoor bedrijven niet gemakkelijk een werknemer vinden, zelfs in perioden van hoge of stijgende werkloosheid. Zulke functies bestaan ook in de sector van het ANPCB. Het gaat hier meer bepaald om functies in de boekhouding, directiesecretariaten of bepaalde technische afdelingen.
Vakbonden en werkgevers hebben daarom besloten om studenten die dergelijke studierichtingen kiezen aan te moedigen met extra premies die in het totaal kunnen oplopen tot 750 euro.


De lijst van knelpuntberoepen:

Bachelor in Office Management (=Graduaat Secretariaatsbeheer-talen, wat ik heb)
Bachelor in Bedrijfmanagement - Optie Accountancy-Fiscaliteit
Bachelor in Bouw/Vastgoed/Electrotechniek/Electronica-ICT/Electromechanica/Hout
Bachelor in Grafische en Digitale Media
Bachelor in Logistiek
Bachelor in Mechanische Ontwerp- en productietechnologie

@ Snakehit: weet dit ook enkel omdat ik er een premie voor kunnen krijgen heb hoor ;)

flamenca

door Snakehit » 24 nov 2004, 15:36

Wat is een knelpuntberoep :|
Een voorbeeld ervan...

door flamenca » 24 nov 2004, 14:05

Ivm studenten en werk: enige dat ik kan zeggen is dat ik nu mijnen Bachelor op zak heb sinds juni, iedere dag sollicitaties verstuur maar nog steeds aan geen werk geraak. Ik mag dan al een premie krijgen van het Sociaal Fonds omdat ik voor een "knelpuntberoep" gestudeerd heb, maar de goede wil moet ook ergens van de werkgevers komen. Enige wat hen interesseert (althans in de vacatures waarvoor ik solliciteer) is 3 tot 5 jaar werkervaring.

Nu moeten ze me toch eens uitleggen hoe pas afgestudeerden dan aan de bak komen....

(er zullen waarschijnlijk wel zo'n werkgevers zijn, alleen moet ik ze nog tegenkomen)

flamenca

door ubremoved_539 » 24 nov 2004, 12:25

Mr.Cide schreef:als ze een thesis moesten maken moesten ze alijt holderdebolder naar de bieb terwijl je nu al een eindje op weggezet wordt dankzij het internet


Twee jaar geleden had ik zelfs iemand die zijn ganse thesis (waren vier stukjes aan elkaar geplakt) van het internet geplukt had. Zijn enige inbreng was de vertaling ervan naar het nederlands... zelfs zijn conclusie kwam van het internet :roll:

The_Borg schreef:In onze huidige maatschappij is er gewoon werk genoeg


De mooie tijden zijn toch al een tijdje voorbij hoor... ik denk dat niet iedereen van het idee is dat er werk genoeg is (ik wil trouwens nog wel eens zien waar Verhofstad zijn 200.000 extra jobs gaat halen).

Het probleem is nu weer dat studenten niet meer gemotiveerd zijn om te studeren omdat er toch geen werk zal zijn, waar dit eigenlijk net de stimulans moet zijn om toch te studeren.

door Akira » 23 nov 2004, 21:31

ik ben zeeer lui, zolang het op dit zalige trage tempo gaat en toch goeie scores halen= super!

mensen van vroeger die vinden dat de druk nu lager ligt verklaren dit waarschijnlijk aan het feit dat we nu ook een grafisch rekenmachine mogen gebruiken (en nog een paar toestellen die je studies gemakkelijker maken), terwijl zij alles vanbuiten moesten doen, als ze een thesis moesten maken moesten ze alijt holderdebolder naar de bieb terwijl je nu al een eindje op weggezet wordt dankzij het internet, alhoewel je niet alles vindt maar je kan meestal wel kijken of het boek dat je zoekt zich bevindt in een bieb in de buurt.

en daar komen we waarschijnlijk aan de nummer 1 reden waarom ik zo lui ben: Internet

door canabeez » 23 nov 2004, 00:55

i wish i was a six year old all my life!
:lol:

hmmm

door The_Borg » 22 nov 2004, 23:40

Het is gemakkelijk van te zeggen dat het vroeger beter ging. Ik denk dat dit ook slechts relatief is. Andere tijden, andere gewoontes.

Wat betreft het lui zijn van jongeren; nog zo'n topic. Ik kan dit best geloven. In economisch slechte tijden worden jongeren gewoon gestimuleerd om te studeren wanneer ze de kans krijgen. In onze huidige maatschappij is er gewoon werk genoeg. Een crisis à la jaren '30 en er zullen serieuse mentaliteitsverschillen optreden.

Wat die druk betreft, dikke zever dat de druk zou verminderen. De druk naar kennis is WEL serieus verhoogt. Sommige jongeren kiezen mss wel onder hun capaciteiten. Maar diegene die willen mee kunnen, kennen wel degelijk een serieuse druk. Tegenwoordig wordt het maar normaal gevonden dat je alles kent en kunt. Kan je iets niet, dan ben je een afvaller, een zwakkeling. Dan spreek ik niet over mezelf, maar wel over andere mensen die niet in staat zijn een deftige opleiding te volgen vanwege hun capaciteiten die niet beantwoorden aan de 'normen'.

Je ziet dat onze maatschappij zich steeds meer op het egoïstisch en egocentrische begint te baseren. De mens telt niet meer, wel zijn positie tussen de anderen. Althans dat is mijn korte levenservaring.

door che » 22 nov 2004, 21:02

<nostalgie mode>
commodore 64!
Daar heb ik ook nog bij ne maat op zitten spelen.
Dat was toen fenomenaal dat je zoiets had.
</end nostalgie mode>

door flamenca » 22 nov 2004, 19:42

doet er mij aan denken dat ik onlangs een oude Amstrad buiten gezwierd heb.... Beestje had een 256 kleurenscherm en draaide op windows 3.1...
Had WP als tekstverwerker en iets als Qbasic (?) waar ik alleen het spelletje van speelde (iets van een aap die een banaan over flatgebouwen moest gooien)....

Dat waren nog eens tijden dat je onder DOS kon prullen met mkdir, chkdsk en consoorten.... :lol:

flamenca

door Mahimahi » 22 nov 2004, 18:20

Ik ga nog wat verder terug;

Boogaboo- Falcon patrol- Revenge of the mutant camels- Jamien- enz....commodore 64 :-)

Omhoog