Yips
Ik zou graag wat meer te weten komen over de verschillen tussen de drie OS'en die ik in de topic titel opnoem. Wat zijn de voornaamste voor- en nadelen van elk? Wat kan je op het één wel en op het andere niet?
Daar ik weinig tot geen kennis heb over dit onderwerp had ik graag wat meer info van jullie gekregen.
Greetz
Belangrijkste verschillen tussen Linux, OSX en Windows
zucht
Ik denk dat de helft van de webpaginas op heel internet gereserveerd zijn voor deze vraag.
Oftwel gebruik eens google of iets dergelijks, hier is al zoveel over verteld.
Tip als je nederlandstalige site wil met veel info hierover kijk dan eens op http://gathering.tweakers.net/

Ik denk dat de helft van de webpaginas op heel internet gereserveerd zijn voor deze vraag.
Tip als je nederlandstalige site wil met veel info hierover kijk dan eens op http://gathering.tweakers.net/
Boss: Why aren't you working.
Me: I didn't see you coming!
- netdata
- Elite Poster
- Twitter: wdhaeseleer
- Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
- Bedankt: 8 keer
Ieder systeem heeft zijn doel en is er ook goed in.
Windows: gebruiksgemak, goedkoop voor support
Linux: security model is goed, geen support / duur
Mac: zeer goed grafisch en multimedia
Windows: gebruiksgemak, goedkoop voor support
Linux: security model is goed, geen support / duur
Mac: zeer goed grafisch en multimedia
Daarom net dat ik mijn vraag hier stel. Met google is er zoveel te vinden dat je door het bos door de bomen niet meer ziet. Er is gewoonweg een overvloed aan info.mr_willes schreef:zucht![]()
Ik had hier graag de voor- en nadelen gezien en waarom iemand dat OS gebruikt (als het al afhankelijk is van een bepaald gebruikerstype).
- meon
- Administrator
- Twitter: meon
- Uitgedeelde bedankjes: 581 keer
- Bedankt: 780 keer
Volgens mij kan je je vraag niet beantwoorden. De vraag die je jezelf eerst moet afvragen is: wat wil ik, wat ken ik en wat wil ik eventueel nog leren?
En hoeveel tijd wil ik er in steken...meon schreef:Volgens mij kan je je vraag niet beantwoorden. De vraag die je jezelf eerst moet afvragen is: wat wil ik, wat ken ik en wat wil ik eventueel nog leren?
Het heeft hier niets te maken met wat voor OS ik wil draaien. Ik wil gewoon wat meer te weten komen over de specifieke kenmerken ervan. Ik vind vooral Linux nogal vaag. Indien iemand me de voor- en nadelen of de kenmerken ervan zou vragen weet ik totaal niet wat gezegd. Ik weet wel dat het UNIX-gebaseerd is, maar meer...?
Leest en wordt verrijkt!!! (over linux dan toch
)
http://www.tldp.org/LDP/intro-linux/html/chap_01.html

http://www.tldp.org/LDP/intro-linux/html/chap_01.html
http://doc.nl.linux.org/GUIDE/NGL-NL/book.html
en het lijkt me verstandig dat ik er verder maar geen woorden meer aan vuil maak
en het lijkt me verstandig dat ik er verder maar geen woorden meer aan vuil maak
- netdata
- Elite Poster
- Twitter: wdhaeseleer
- Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
- Bedankt: 8 keer
Mss ook meegeven dat ik niet geloof in dit is 'het' systeem.
Ieder systeem heeft zijn goede/slechte kenmerken
ik geloof daarintegen wel in het ideale systeem voor een bepaalde toepassing
zo is windows toch nog HET voor Active Directory
en webservers zie ik nog steeds het liefst op Linux/Unix/Solaris/BSD
- Ofloo
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
- Bedankt: 92 keer
daar zie kan ik me volledig bij aansluiten..prodata schreef:Mss ook meegeven dat ik niet geloof in dit is 'het' systeem.
- Ofloo
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
- Bedankt: 92 keer
zowel linux windows bsd..Tomovich schreef:@ Ofloo & Prodata: Wat gebruiken jullie als desktop?
FreeBSD 5.4
WindowsXP
Debian Sarge (3.1)
en nog vanalles anders geprobeerd maar dit is het op dit moment.. natuurlijk staat dit op verschillende systemen ik ben niet zo voor verschillende zaken op 1 pc te zetten.. kan wel maar 'k vind het niet praktisch.
Als je met bovenstaande wil aangeven dat windows HET platform is om een directorie-service op te draaien dan denk ik dat je geen/weinig ervaring hebt met NDS/eDirectory.prodata schreef: zo is windows toch nog HET voor Active Directory
Maar heel letterlijk opgenomen moet ik je gelijk geven. Windows is HET platform voor Active Directory

- Block
- Erelid
- Uitgedeelde bedankjes: 189 keer
- Bedankt: 133 keer
@Tomovich
Installeer eens een linux - ubuntu bijvoorbeeld- op een oude pc ofzo en ervaar het eens..
Volgens mij ligt het voor iedereen anders. Neem bijvoorbeeld de discussie over "het nodig zijn van een register" voor de ééne is het een must, voor de andere een ongestructureerde warboel!
Installeer eens een linux - ubuntu bijvoorbeeld- op een oude pc ofzo en ervaar het eens..
Volgens mij ligt het voor iedereen anders. Neem bijvoorbeeld de discussie over "het nodig zijn van een register" voor de ééne is het een must, voor de andere een ongestructureerde warboel!
SELECT * FROM users WHERE clue >0;
http://www.ubuntulinux.nl/ubuntu-nl/nieuws#guid11Block schreef:@TomovichInstalleer eens een linux - ubuntu bijvoorbeeld

Of nog eenvoudiger ... bestel een gratis Ubuntu live-cd en ervaar je eerste linux-ervaring zonder iets te installeren.Block schreef:@Tomovich
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
- Bedankt: 46 keer
Das wel een maand wachten ...Kartouch schreef: Of nog eenvoudiger ... bestel een gratis Ubuntu live-cd en ervaar je eerste linux-ervaring zonder iets te installeren.
Die is dus ook te downloaden ... of bij mij nog te krijgen, heb nog 20 exemplaren

Idd. Als je hem laat afsturen kan je wel eventjes wachten. Maar Ditch is dus op alles voorzienditCh schreef:Das wel een maand wachten ...Kartouch schreef: Of nog eenvoudiger ... bestel een gratis Ubuntu live-cd en ervaar je eerste linux-ervaring zonder iets te installeren.
Die is dus ook te downloaden ... of bij mij nog te krijgen, heb nog 20 exemplaren

-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
- Bedankt: 46 keer
Ik had der een 25 in 1 keer besteldKartouch schreef: Maar Ditch is dus op alles voorzien

Tegen dat je iemand overtuigd hebt om het eens te installeren is de volgende versie al klaar :)
Heb er zelf nog 3 over van de 5. Met de volgende versie jaag ik ze wat minder op kosten en schrijf ik de gedownde img zelf op cd. Mijn bijdrage aan ubuntu :) WAARAN DE VOLGENDE VERSIE XGL GAAT HEBBEN !!
Kijk hier maar is wat Xgl is
http://www.freedesktop.org/~davidr/xgl-demo1.xvid.avi
en post daarna je wauw reactie 8)
Heb er zelf nog 3 over van de 5. Met de volgende versie jaag ik ze wat minder op kosten en schrijf ik de gedownde img zelf op cd. Mijn bijdrage aan ubuntu :) WAARAN DE VOLGENDE VERSIE XGL GAAT HEBBEN !!
Kijk hier maar is wat Xgl is
http://www.freedesktop.org/~davidr/xgl-demo1.xvid.avi
en post daarna je wauw reactie 8)
Serieus, googled eens rond hé, is nu net hetzelfde als vragen, "Ik wil een auto, zeg eens welk merk het beste is?".Het heeft hier niets te maken met wat voor OS ik wil draaien. Ik wil gewoon wat meer te weten komen over de specifieke kenmerken ervan. Ik vind vooral Linux nogal vaag. Indien iemand me de voor- en nadelen of de kenmerken ervan zou vragen weet ik totaal niet wat gezegd. Ik weet wel dat het UNIX-gebaseerd is, maar meer...?
Ik heb hier zo ook nog van de zowel de laatste als voorlaatste versie van Ubuntu een berg cds liggen. Nu ja, ik heb er toch al veel mensen een plezier mee kunnen doen.
Offtopic:
Wat betreft XGL ik heb het vandaag gelezen, één dezer dagen ga ik het toch eens installeren. Als de kubusachtige werkbladen defig werken ben ik blij. Lijkt mij op het eerste zicht intuïtiever.
"We are the Borg. Lower your shields and surrender your ships. We will add your biological and technological distinctiveness to our own. Your culture will adapt to service us. Resistance is futile."
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
- Bedankt: 43 keer
Heb gelezen dat XGL nog niet echt goed werkt met twinview/xinerama. Anders had ik het ook zeker eens geprobeerd. En als je Ubuntu hebt moet je XGL volledig zelf compileren, tenzij je de laatste versie hebt die nog volledig unstable is (Dapper).The_Borg schreef: Offtopic:
Wat betreft XGL ik heb het vandaag gelezen, één dezer dagen ga ik het toch eens installeren. Als de kubusachtige werkbladen defig werken ben ik blij. Lijkt mij op het eerste zicht intuïtiever.