RealDSL & Shoutcast

Plaats reactie
ThaMan
Plus Member
Plus Member
Berichten: 189
Lid geworden op: 25 okt 2005, 16:01

Daar ik vantijd es graag een mixke van mezelf zou shoutcasten dmv het gelijknamige programma. is me dat nog steeds niet gelukt met RealDSL, ik zelfs niet aanloggen op men eigen IP, krijg altijd een timeout...

Heeft iemand een idee wat dat zou kunnen wezen aub !
ik heb een Thompson Speedtouch 510 ADSL modem en een D-Link Di-604 router er tussen staan. en ivm poorten openzetten en whatso ever snap ik geen hol van

Bedankt alvast !
Gebruikersavatar
Phuncz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1357
Lid geworden op: 05 apr 2005, 14:42
Locatie: Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 30 keer
Bedankt: 24 keer

Ge zult toch de poort moeten openzetten die Shoutcast gebruikt. De "port forwarden", zie www.portforward.com geloof ik voor meer info.
Tracer07
Pro Member
Pro Member
Berichten: 244
Lid geworden op: 08 mar 2004, 17:05

idd.. als je op je eigen ip connect.. moet je router weten naar welke interne computer het "paketje" getsuurd moet worden..

in jou geval zal dat de pc zijn met je shoutcast server op :)

dus . internet -> router -> forward naar jou computer
Budtske
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 46
Lid geworden op: 10 nov 2004, 10:44

een thompson 510 heeft al een ingebouwde router.

steek die thompson even in je switch (die andere router desnoods ;) )
surf naar 10.0.0.138 (zet je eigen ip op 10.0.0.1)

forward daar de poort eh voila

een router achter een router hebben is niet echt praktisch trouwens ;)
ThaMan
Plus Member
Plus Member
Berichten: 189
Lid geworden op: 25 okt 2005, 16:01

Ok bedankt mannen....
tsja ik kan geen 2 pc's aansluiten op de thomson dus moest ik er wel een router tussen zetten (die had ik nog liggen)
Tracer07
Pro Member
Pro Member
Berichten: 244
Lid geworden op: 08 mar 2004, 17:05

just so you know .. als je ene switchke op die thompson hangt kan je wel meerdere pc's aansluiten he.. maarja aangzien je die router nog had liggeN.. :)
ThaMan
Plus Member
Plus Member
Berichten: 189
Lid geworden op: 25 okt 2005, 16:01

Me hier es mee bezig gehouden he...

- kheb me eerst via TCP/IP een vast IP adres gegeven.. namelijk 192.168.0.103
- Dan de ports 8000 en 8001 geforwarded naar dat IP adres in men router via virtual server en zoals het staat uitgelegd op de prtfrwd site.
in de thomson snap ik daar de ballen van....
- Dan shoutcast gestart etc... en toch blijft hij deze error zeggen
<02/06/06@15:19:18> [yp_add] yp.shoutcast.com gave extended error (Cannot see your station/computer (IP: 83.217.94.37:8000) from the Internet, disable Internet Sharing/NAT/firewall/ISP cache (Connection timed out).)

Maar als ik dit ingeef in men adres balk http://192.168.0.103:8000 zegt em "server up & running" en als ik bovenstaand IP ingeef (83.217...) dan zegt, kan de page niet vinden...

Dus help aub, want ik snap er niks meer van
Gebruikersavatar
netdata
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1677
Lid geworden op: 16 aug 2005, 11:28
Twitter: wdhaeseleer
Locatie: Turnhout
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 8 keer
Contacteer:

Je probleem is het volgende:

Je gebruikt een router achter een router, das nooit aan te raden...

Doe daarom volgende handelingen

1. Zet je modem Briged (dan moet je je pc rechstreeks achter de modem hangen)
2 Koppel je router terug aan.
3. Ga naar de config van jou router klik op wan en kies voor PPPoE vul je adsl username en paswoord in
4 Doe nu die port forward regels nog een opnieuw


Indien je iets niet snapt post het dan dan leg ik het uit.
Gebruikersavatar
mr_willes
Plus Member
Plus Member
Berichten: 177
Lid geworden op: 15 nov 2005, 15:55
Locatie: Lommel
Contacteer:

Tracer07 schreef:just so you know .. als je ene switchke op die thompson hangt kan je wel meerdere pc's aansluiten he.. maarja aangzien je die router nog had liggeN.. :)


Als die router meerdere poorten heeft is het toch een kwestie van de thompson niet aansluiten bij WAN/Broadband maar bij LAN.

Me hier es mee bezig gehouden he...

- kheb me eerst via TCP/IP een vast IP adres gegeven.. namelijk 192.168.0.103
- Dan de ports 8000 en 8001 geforwarded naar dat IP adres in men router via virtual server en zoals het staat uitgelegd op de prtfrwd site.
in de thomson snap ik daar de ballen van....
- Dan shoutcast gestart etc... en toch blijft hij deze error zeggen
<02/06/06@15:19:18> [yp_add] yp.shoutcast.com gave extended error (Cannot see your station/computer (IP: 83.217.94.37:8000) from the Internet, disable Internet Sharing/NAT/firewall/ISP cache (Connection timed out).)

Maar als ik dit ingeef in men adres balk http://192.168.0.103:8000 zegt em "server up & running" en als ik bovenstaand IP ingeef (83.217...) dan zegt, kan de page niet vinden...

Dus help aub, want ik snap er niks meer van


Wat is het IP van je router? Voor zover ik weet is dat bij Thompson modems 10.0.0.138. Dan zit je in de verkeerde reeks, verander je ip adres eens in 10.0.0.103 (als je hetzelfde eindnummer wil behouden) en verander dan in je thompson de poort forwarding van 8000 en 8001 in 10.0.0.103 (ipv naar 192.168.0.103).

EDIT1
Zorg er wel voor dat je evt. DHCP uitschakeld op je D-Link.

EDIT2
Wat Prodata aangeeft is wel een nettere oplossing. Dus als je het voor elkaar krijgt zou ik dat eens proberen.
Boss: Why aren't you working.
Me: I didn't see you coming!
Tracer07
Pro Member
Pro Member
Berichten: 244
Lid geworden op: 08 mar 2004, 17:05

kvindt da gelle het te omslachtig doen..

normaal als je die thompson op de wan poort steekt van je router fungeert die gewoon als modem ( daar moet je dus NIETS instellen ! )

gewoon alles via je router doen.. een vast ip geven aan je pc is wel aan te raden ( dhcp mag nog altijd aanstaan in router.. is geen ramp ) zie wel dat dat ip in de range zit van je router ( router = 192.168.1.1 dan moet je de laatste 1 veranderne in iets anders.. )

en dan kan je forwarden

zo doe ik het hier ook ( dan wel met een linksys en een thompson )
Gebruikersavatar
netdata
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1677
Lid geworden op: 16 aug 2005, 11:28
Twitter: wdhaeseleer
Locatie: Turnhout
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 8 keer
Contacteer:

Tracer07 schreef:normaal als je die thompson op de wan poort steekt van je router fungeert die gewoon als modem ( daar moet je dus NIETS instellen ! )


2 routers achteereen zetten is echt niet slim...
Dan krijg je problemen met de NAT regels omdat die dan op beide routers moeten staan
Gebruikersavatar
mr_willes
Plus Member
Plus Member
Berichten: 177
Lid geworden op: 15 nov 2005, 15:55
Locatie: Lommel
Contacteer:

normaal als je die thompson op de wan poort steekt van je router fungeert die gewoon als modem ( daar moet je dus NIETS instellen ! )

WEL een instelling maken op de Thompson, namelijk dat hij gaat functioneren als bridge. Hiermee zorg je ervoor dat alle data (bijna) 1 op 1 doorgegeven word.
gewoon alles via je router doen.. een vast ip geven aan je pc is wel aan te raden


Niet alleen aan te raden maar als je met Port-Forwarding gaat werken zelfs verplicht omdat je epc die op poort 8000 en 8001 bereikbaar moet zijn een ander adres kan krijgen van je dhcp server en je dus je functionaliteit kwijt zou zijn (aangezien de portforwaring op basis van IP gebeurt (of het moet zijn dat je daar DNS kunt invullen maar dat gaat volgens mij niet))

Oftewel als je je Thompson instelt als bridge (zodat alles 1 op 1 doorgegeven word) kun je het af door de instellingen alleen op de D-Link aan te passen.
Boss: Why aren't you working.
Me: I didn't see you coming!
ThaMan
Plus Member
Plus Member
Berichten: 189
Lid geworden op: 25 okt 2005, 16:01

Tracer... via jou methode krijg ik het niet in orde...
men router is 192.168.0.1, maar hij geeft mijn pc als IP adres 192.168.0.103.
Dus heb ik als vast IP adres 192.168.0.103 en als gateway 192.168.0.1. maar dan krijg ik nog steeds de error

ok geprobeerd via mr willis
De thomson als in LAN 1 gestoken van de d-link 604 (pc1 en pc2 zijn dan LAN 3 en 4) en vast ip op 10.0.0.103 gezet en gateway op 10.0.0.138
maar in ipconfig gaf die eigenlijk niks... dus i don't know...
en daar begon het probleem al... geen internet of niks meer...

Kwil proberen via prodata zijn manier.. maar de eerste regel is al chinees voor me, dus help me.... "Zet je modem bridged" en waar zet ik die bridged...
Bedankt alvast voor alle commentaar en sorry dat ik er niet zo veel van begrijp.
Gebruikersavatar
mr_willes
Plus Member
Plus Member
Berichten: 177
Lid geworden op: 15 nov 2005, 15:55
Locatie: Lommel
Contacteer:

Hoe dat je je thompson in kunt stellen als bridge kun je lezen op de volgende site: http://www.speedtouch.nl/macinstruct.html Even afhankelijk welke versie modem je hebt.

Mogelijk dat het ook met de webinterface kan maar dat kreeg ik niet zo vlug teruggevonden.

Niet om oneerbiedig over te komen maar het lijkt me verstandig om eens iemand te vragen die wat meer verstand heeft van netwerken om jou specifieke situatie eens te bekijken. Het instellen is zo gepiept als je weet waar je op moet letten.

EDIT
Ik zie net dat het nederland-specifieke instellingen zijn. Pas dus op met het doorvoeren hiervan. Zorg in ieder geval dat je een backup hebt van je huidige instellingen.

EDIT2
Gevonden: :-D

http://gathering.tweakers.net/forum/lis ... h%2Cbridge

Als je daarin een beetje naar beneden scrolled zie je hoe je je modem in bridge mode zet.

Succes!!!
Boss: Why aren't you working.
Me: I didn't see you coming!
ThaMan
Plus Member
Plus Member
Berichten: 189
Lid geworden op: 25 okt 2005, 16:01

Ok bedankt mr willis... hij staat nu in Bridge mode, maar ik kan niet meer inloggen op de thomson modem dmv 10.0.0.138 in te voeren....
heb wel weer een verbinding met het web etc...
Ik heb nog steeds vast IP adres ingesteld via TCP/IP op 192.168.0.103
met als standaard gateway 192.168.0.1

Maar ik zag in de WAN van de router ook dit staan bij PPPoE:
(wat moet ik hier kiezen, daar ik geen GEEK ben bij rdsl maar een Basic)

X Dynamic PPPoE Static PPPoE
User Name - staat ingevuld
Password - staat ingevuld
Retype Password -staat ingevuld
Service Name (Optional) - LEEG
IP Address - LEEG
Primary DNS Address - LEEG
Secondary DNS Address - LEEG
Maximum Idle Time 0 Minutes
MTU 1492
Auto-reconnect X Enabled Disabled

Dus moet ik hier nog iets speciaals doen ?
ThaMan
Plus Member
Plus Member
Berichten: 189
Lid geworden op: 25 okt 2005, 16:01

Hey mannen de stream werkt en laat me dan even een dikke DANK U zeggen aan allen die meegholpen hebben aan een oplossing.
Denk dat ik alles maar is noteer denk....

btw nu zoek ik nog 1 ding en dat is zo een ding dat men IP verandert in een vast adres... had vroeger wel zoiets, dacht mydyns ofzoiets... kweet het nie meer. is altijd makkelijk om dat door te geven aan mensen.
ruben
Pro Member
Pro Member
Berichten: 292
Lid geworden op: 11 sep 2005, 22:38

ThaMan schreef:btw nu zoek ik nog 1 ding en dat is zo een ding dat men IP verandert in een vast adres... had vroeger wel zoiets, dacht mydyns ofzoiets... kweet het nie meer. is altijd makkelijk om dat door te geven aan mensen.


Ik denk dat je Dyndns bedoeld. Als je je op die site even registreerd kan je via de client je ip automatisch laten updaten aan de door jouw gekoze domeinnaam.
ThaMan
Plus Member
Plus Member
Berichten: 189
Lid geworden op: 25 okt 2005, 16:01

En nogmaals dank u !
Gebruikersavatar
mr_willes
Plus Member
Plus Member
Berichten: 177
Lid geworden op: 15 nov 2005, 15:55
Locatie: Lommel
Contacteer:

Mooi dat het nu werkt :thumbs: Mischien dat je je modem instellingen even door moet lopen. Veel modems ondersteunen dyndns gewoon. Dan hoef je geen lokale client te draaien en word alles afgehandelt door je Modem.
Boss: Why aren't you working.
Me: I didn't see you coming!
ThaMan
Plus Member
Plus Member
Berichten: 189
Lid geworden op: 25 okt 2005, 16:01

ahaaaa
in men router kan ik dat instellen dus ?

want in men thomson geraak ik niet meer in dmv 10.0.0.138 :roll:
Gebruikersavatar
mr_willes
Plus Member
Plus Member
Berichten: 177
Lid geworden op: 15 nov 2005, 15:55
Locatie: Lommel
Contacteer:

Onderstaande is allemaal puur theoretisch, ik heb namelijk zero ervaring met een bridged modem.

Dat je niet meer in je thompson kunt komen is waarschijnlijk omdat deze nog als adres 10.0.0.138 heeft. Het public ip adres word nu door je thompson doorgegeven naar de d-link. Hierbij komt je thompson buiten je eigen netwerk te zitten (wat van binnenuit gezien ophoud bij de public kant van je d-link). Je kunt op je thompson nog zaken wijzigen door er rechtstreeks een machine aan te hangen en die een vast adres in de 10.0.0.x reeks te geven.

Kan iemand met ervaring bovenstaand verhaal even controleren (op die manier leert er 2 man van :wink:
Boss: Why aren't you working.
Me: I didn't see you coming!
Gebruikersavatar
netdata
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1677
Lid geworden op: 16 aug 2005, 11:28
Twitter: wdhaeseleer
Locatie: Turnhout
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 8 keer
Contacteer:

is inderdaad correct.

Doe anders volgende stappen voor alle zekerheid:

Sluit alles af!

Koppel je PC rechtstreeks aan de Thomson Speedtouch modem.
Configureer je netwerkkaart met:

IP adress: 10.0.0.1
SUBNET: 255.255.255.0

Schakel je firewall uit

Type in je browser: http://10.0.0.138
Hoe je dan de modem insteld als een Bridge staat uitgelegd op een van voorgaande reply's.

Eens de modem bridged staat. (verder hoef je niets te veranderen in de modem)

Nu sluit je de router terug aan op de modem.
Aan de router hang je de PC's.

Ga terug naar je IP settings en verander naar DHCP ipv die 10.0.0.1
Kijk of je een IP hebt gekregen.

Zoja, ga naar de config van jou router (ik neem aan???) http://192.168.1.1

Vul bij de WAN kant PPPoE in en geef je connectie login.

Nu fungeert de modem als een bridge.
DWZ hij zal alle ATM packages (die komen van de telefoonkabel) omzetten naar PPPoE packages en die doorsturen naar de Requestor (de router dus).

Nu dien je de NAT settings terug te doen op de router.
Dus je vult er het IP in van de PC die shoutcast draait met de bijhoorende poorten.
Gebruikersavatar
mr_willes
Plus Member
Plus Member
Berichten: 177
Lid geworden op: 15 nov 2005, 15:55
Locatie: Lommel
Contacteer:

Hurray for me :-D

Nog wel een vraagje nu 8) In deze opstelling kan hij vanuit zijn LAN nooit zijn thompson bereiken, toch?

Wat zou het nadeel zijn om zijn d-link als bridge in te stellen en alles te configureren op de thompson?
Boss: Why aren't you working.
Me: I didn't see you coming!
Gebruikersavatar
netdata
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1677
Lid geworden op: 16 aug 2005, 11:28
Twitter: wdhaeseleer
Locatie: Turnhout
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 8 keer
Contacteer:

mr_willes schreef:Hurray for me :-D

Nog wel een vraagje nu 8) In deze opstelling kan hij vanuit zijn LAN nooit zijn thompson bereiken, toch?

Wat zou het nadeel zijn om zijn d-link als bridge in te stellen en alles te configureren op de thompson?


Idd hij kan zijn Modem niet meer bereiken vanuit zijn lan.
Dit komt omdat een Bridge een Layer2 device is.
Op layer2 ben je nog niet bezig met IP adressen vandaar dat je die niet kan bereiken.

Dus de modem (bridge) is eigenlijk een bridge met langs de ene kant een ATM (ADSL) interface en langs de andere Kant een Ethernet interface.

De modem ontvangt bijb ATM data en encapsuleert deze in Layer2 ethernet. De router op de LAN kant ontvangt deze ethernet frames. nog steeds op layer2.

Die D-link als bridge zetten heeft echt geen zin omdat die geen ADSL interface heeft.
Gebruikersavatar
mr_willes
Plus Member
Plus Member
Berichten: 177
Lid geworden op: 15 nov 2005, 15:55
Locatie: Lommel
Contacteer:

prodata schreef:Die D-link als bridge zetten heeft echt geen zin omdat die geen ADSL interface heeft.


Niet de thompson in bridge laten staan, maar alleen de d-link in bridge zetten zodat je dus op je thompson die vertaling van ATM naar ethernet laat doen. Voordeel hiervan is volgens mij dat hij beide apparaten vanuit zijn lan kan benaderen (mogelijk nadeel kan zijn dat de d-link meer configuratie opties heeft als de thompson).
Boss: Why aren't you working.
Me: I didn't see you coming!
Gebruikersavatar
netdata
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1677
Lid geworden op: 16 aug 2005, 11:28
Twitter: wdhaeseleer
Locatie: Turnhout
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 8 keer
Contacteer:

mr_willes schreef:
prodata schreef:Die D-link als bridge zetten heeft echt geen zin omdat die geen ADSL interface heeft.


Niet de thompson in bridge laten staan, maar alleen de d-link in bridge zetten zodat je dus op je thompson die vertaling van ATM naar ethernet laat doen. Voordeel hiervan is volgens mij dat hij beide apparaten vanuit zijn lan kan benaderen (mogelijk nadeel kan zijn dat de d-link meer configuratie opties heeft als de thompson).


Ja en neen, je kan de routing niet uitschakelen tussen de WAN en LAN poort.
Wel kan hij DHCP disablen in de D-LINK en de modem op een LAN poort aansluiten en zijn PC's ook, maar dan spreek je niet meer van een Bridge maar van een Switch. (ook Layer2)

Maar het voordeel zie ik er echt niet van in.
Daarbij de Speedtouch Modems hebben een vervelend Probleem me NAPT.
Dan ben je beter af met die D-Link als router.

De NAPT van de speedtouch werkt van WAN => LAN (das dus zeker ok want das de fucntie van NAT)

en LAN = > LAN werkt ook (uiteraard want hier zit geen NAT tussen)

maar LAN => WAN => LAN werkt NIET.

om dat duidelijker te maken een voorbeeld.

Mijn PC is 192.168.1.2
mijn server is 192.168.1.250
MIJN public IP is 83.124.54.12
er is een NAPT rule van WAN naar LAN naar men server

Als ik op mijn PC in de lan naar http://192.168.1.250 surf krijg ik men webpagina te zien. (normaal want ik zit op de lan)

Als ik van ergens op internet zit en ik surf naar http:// 83.124.54.12 dan krijg ik men webpagina te zien (goed want dan werkt de nat rule)

Maar als ik nu op de LAN naar mijn PUBLIC IP surf dus : http://83.124.54.12 dan krijg ik NIET mijn server die antwoord. geen webpagina dus.

Dit laatste puntje komt bij zeer weinig routers voor, maar de speedtouch heeft daar last van.
Gebruikersavatar
mr_willes
Plus Member
Plus Member
Berichten: 177
Lid geworden op: 15 nov 2005, 15:55
Locatie: Lommel
Contacteer:

Okay thanx :thumbs: ik ben weer een heel stuk wijzer!
Boss: Why aren't you working.
Me: I didn't see you coming!
Budtske
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 46
Lid geworden op: 10 nov 2004, 10:44

boh, ik ha eigelijk eerst voorgesteld (maar niet duidelijk genoeg zo blijkt)
om die 2de router alleen als switch te gebruiken,

dwz die Thompson niet in de wan poort van die D-link steken maar in een gewone netwerkpoort

dit lijkt me een minder omslachtige manier dan bridged.

Maar eind goed al goed ;)
Gebruikersavatar
netdata
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1677
Lid geworden op: 16 aug 2005, 11:28
Twitter: wdhaeseleer
Locatie: Turnhout
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 8 keer
Contacteer:

Budtske schreef:boh, ik ha eigelijk eerst voorgesteld (maar niet duidelijk genoeg zo blijkt)
om die 2de router alleen als switch te gebruiken,

dwz die Thompson niet in de wan poort van die D-link steken maar in een gewone netwerkpoort

dit lijkt me een minder omslachtige manier dan bridged.

Maar eind goed al goed ;)


Das waar maar dan kom je uit op het probleem dat ik hier heb aangekaart met de NAT rules van de Speedtouch die toch niet alles zijn...
Gebruikersavatar
mr_willes
Plus Member
Plus Member
Berichten: 177
Lid geworden op: 15 nov 2005, 15:55
Locatie: Lommel
Contacteer:

En je zult ervoor moeten zorgen dat je DHCP op de router uit staat anders gebruik je 2 dhcp servers.
Boss: Why aren't you working.
Me: I didn't see you coming!
ThaMan
Plus Member
Plus Member
Berichten: 189
Lid geworden op: 25 okt 2005, 16:01

denk dat ik toch men router er tussen uit moet gaan laten, daar ik enorm veel problemen heb op poort 119 (de belangrijkste poort) trouwens
Gebruikersavatar
netdata
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1677
Lid geworden op: 16 aug 2005, 11:28
Twitter: wdhaeseleer
Locatie: Turnhout
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 8 keer
Contacteer:

ThaMan schreef:denk dat ik toch men router er tussen uit moet gaan laten, daar ik enorm veel problemen heb op poort 119 (de belangrijkste poort) trouwens


Wat is het probleem? Als je config goed is ga je nooit geen probleem hebben hoor...
Gebruikersavatar
mr_willes
Plus Member
Plus Member
Berichten: 177
Lid geworden op: 15 nov 2005, 15:55
Locatie: Lommel
Contacteer:

Daarom zoals ik al eerder aangaf mischien nie onverstandig om eens iemand met gedegen kennis de boel te laten bekijken, kun je aangeven wat je wilt en je leert er meteen van.
Boss: Why aren't you working.
Me: I didn't see you coming!
Plaats reactie

Terug naar “RealDSL”