Hoe kom je de afstand tot de ADSL centrale te weten?

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
philippe1965
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 26
Lid geworden op: 27 jan 2006, 09:19
Locatie: Oost-Vlaanderen

Hoe kan ik te weten komen op welke afstand ik me van de ADLS centrale bevindt?
There are 2 secrets to success. The first one is to never tell all your secrets.
Gebruikersavatar
meon
Administrator
Administrator
Berichten: 16609
Lid geworden op: 18 feb 2003, 22:02
Twitter: meon
Locatie: Bree
Uitgedeelde bedankjes: 564 keer
Bedankt: 759 keer
Contacteer:

a) Bellen naar Belgacom
b) Gebruik de online EDPNet Max6-configurator: http://www.edpnet.be/cms.aspx?S=maxorder

Vul dan enkel het eerste scherm in.
Tae
Premium Member
Premium Member
Berichten: 520
Lid geworden op: 21 nov 2003, 16:20
Locatie: Antwerpen

Misschien ook niet onbelangrijk als je binnenkort misschien wilt overschakelen naar ADSL2+.


Dit zijn zo ongeveer de snelheden die je kunt halen van hoever je van de centrale bent verwijdert om een idee te krijgen.

Afstand Downloadsnelheid
0,7 KM 24 Mbps
1,2 KM 22 Mbps
1,6 KM 20 Mbps
1,9 KM 18 Mbps
2,1 KM 16 Mbps
2,3 KM 14 Mbps
2,5 KM 12 Mbps
2,7 KM 10 Mbps
3,1 KM 8 Mbps
3,4 KM 6 Mbps
3,9 KM 4 Mbps
4,7 KM 2 Mbps
5,3 KM 1 Mbps
Gebruikersavatar
philippe1965
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 26
Lid geworden op: 27 jan 2006, 09:19
Locatie: Oost-Vlaanderen

Bedankt Meon.
Ik heb de EDPnet test gedaan en kom op 4,9 km uit.
Ik haal nochtans 3,3 Mbps via Scarlet.
Het lijkt dus zinloos om aan ADSL2+ te denken, dit zou mijn snelheid verlagen.
There are 2 secrets to success. The first one is to never tell all your secrets.
Gebruikersavatar
netdata
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1677
Lid geworden op: 16 aug 2005, 11:28
Twitter: wdhaeseleer
Locatie: Turnhout
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 8 keer
Contacteer:

meon schreef:a) Bellen naar Belgacom
b) Gebruik de online EDPNet Max6-configurator: http://www.edpnet.be/cms.aspx?S=maxorder

Vul dan enkel het eerste scherm in.


Jammer genoeg is deze test niet echt ok.
Hij gaat geen meeting doen.de afstand hangt af van het adres dat je invult, niet van het telefoonnummer...
ferti
Member
Member
Berichten: 88
Lid geworden op: 15 maa 2006, 01:49

mijn vader klaagt steeds over "te traag" internet..effe zijn adres ingevuld en krijg "te ver van centrale" melding van edpnet! :eek:

nogthans heeft tele2 hem dus weldegelijk een allin abonnement verkocht..andere centrale? andere provider = andere regels ? indien echt "te ver" zou hij dan niet beter afzien van adsl? (als hij dan toch gefrustreerd moet zijn, dat hij dan tenminste er niet voor hoeft te betalen zou ik zo zeggen)
Gebruikersavatar
AnD
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3824
Lid geworden op: 18 okt 2003, 12:29
Locatie: Hasselt
Uitgedeelde bedankjes: 393 keer
Bedankt: 87 keer

prodata schreef:
meon schreef:a) Bellen naar Belgacom
b) Gebruik de online EDPNet Max6-configurator: http://www.edpnet.be/cms.aspx?S=maxorder

Vul dan enkel het eerste scherm in.


Jammer genoeg is deze test niet echt ok.
Hij gaat geen meeting doen.de afstand hangt af van het adres dat je invult, niet van het telefoonnummer...

Da is ook niet juist want bij mij zou dat iets meer dan 4 Km moeten zijn (Belgacom test) en bij edpnet is dat 6.6 Km.
ferti
Member
Member
Berichten: 88
Lid geworden op: 15 maa 2006, 01:49

Heb net gebeld naar belgacom om er het fijne van te weten. Ze kunnen de afstand niet meten omdat m'n vander bij een andere operator is :!:

Voor mezelf hebben ze wel gemeten: 1.7km Via de edpnet site: 1.99km

Zou het over een andere centrale gaan of is een verschil van 300m normaal?

ps: na 15 (betalende) minuten "in de wacht" bij tele2 hou ik het momenteel voor gezien :? (bij BGC 10 seconden..en dan nog!)
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

ferti schreef:Ze kunnen de afstand niet meten omdat m'n vander bij een andere operator is :!:


Zoek gewoon een telefoonnummer van één van de buren op... waarschijnlijk is er wel iemand met BGC.

ferti schreef:Voor mezelf hebben ze wel gemeten: 1.7km Via de edpnet site: 1.99km


1.7 of 1.99 km geeft wat ADSL betreft hetzelfde resultaat in snelheid.
Lion
Pro Member
Pro Member
Berichten: 428
Lid geworden op: 30 jan 2004, 13:42
Locatie: Gent

Voor mij klopt deze metingen zeker niet want resultaat is gewoon de gegevens als ik aangesloten was vroeger zijnde 4,9 km
Werkelijkheid ben ik aangesloten op een tussenstation dat verbonden is via fiber
De werkelijke koperlengte is nu nog 1,6 km
Gegevens verkregen van belgacom technieker als ze mijn adsl (skynet adsl plus) hebben overgezet van direkte verbinding centrale naar dat tussenstation
Enkel de beheerder van het kabelnet kent de juiste afstand en zal die zeker zo niet via internet voor iedereen vrij gegeven
Dit is maar een benaderende waarde volgens adresgegevens
Dit even ter info
ferti
Member
Member
Berichten: 88
Lid geworden op: 15 maa 2006, 01:49

goed gedacht van de buren, zal waarschijnlijk sneller gaan! :wink:

Ondertussen toch op 0800 van tele2 deze morgen te weten gekomen dat m'n vader in een "grijze" zone is..probeer nu terug binnen te geraken bij de technische dienst(alweer 15 min ah wachten..) want geen gedacht tussen welke afstandswaarden die "grijze zone" wel gaat

op de 0800 stelden ze reeds voor om naar 512kbits over te gaan mits 10 euro abonnementsvermindering :|

1.7 en 1.99 geeft dus nagenoeg zelfde prestaties maar toch eigenaardig dat de cijfers verschillen..of zou er ook een tussenstation ofzo tussenzitten?

bericht wordt heel binnenkort geupdate :)
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

ferti schreef:Ondertussen toch op 0800 van tele2


De enige die correcte gegevens kan geven is BGC... je moet dus heus niet naar je toekomstige provider bellen.

ferti schreef:op de 0800 stelden ze reeds voor om naar 512kbits over te gaan mits 10 euro abonnementsvermindering :|


En daar dan ook nog telefonie over... jij liever als ik... maar dan zou het TN worden.
ferti
Member
Member
Berichten: 88
Lid geworden op: 15 maa 2006, 01:49

belgacom wou de afstandsinfo niet geven, mits het allin contract nu volledig bij tele2 zit zouden zij alleen die info kunnen geven :?

niet telefoneren én surfen met de 512?

na exact een half uur wachten tele2 technieker ad lijn!

zei dus dat ik de afstand tot de centrale wou weten, ziehier de reeks antwoorden die ik kreeg:
1. als het over een snelheidsprobleem gaat is dit normaal, we werken aan het vergroten van ons netwerk, zou beter moeten gaan einde van de maand, geduld!
2. u bent in een grijze zone (wist ik al..), maw meer dan 5km (minder indien er "oude" kabel gebruikt wordt, mss 3.5km ofzo dan), indien teveel deconnecties 512kbts..
3. de server antwoord niet, ik kan niet meten
4. mijn programma doet het niet, ik kan niet meten
5. als u echt wil weten belt u best morgen terug dan kunnen we eventueel ook een sychro test doen

--> antwoord op "Hoe kom je de afstand tot de ADSL centrale te weten?"..MOEILIJK ! :roll:

dan maar weer belgacom tweemaal gebeld, eerst twee huizen eronder : 2.9km ..drie erboven: 3.9km ..operator voegde toe dat de snelheid wel rond de 3.3Mb zou zijn ipv 4.6 voor de 3.9km verwijderde buur..schatting van 3.3km afstand voor m' n vader dus ;)

edit: 3 uur later weer gebeld naar tele2(test ging nog steeds niet..grijze zone stemt opeens overeen met > 4km ..zei dat het ook aan de wifi kon liggen, muren enzo..of buur!).. morgen bel ik tele2 wéér op, ik geef niet af :twisted: ("oude" kabel ?)
Generic Human
Plus Member
Plus Member
Berichten: 177
Lid geworden op: 16 jun 2005, 20:15

r2504 schreef:
Zoek gewoon een telefoonnummer van één van de buren op... waarschijnlijk is er wel iemand met BGC.


Was een goed idee, verscheidene gebruikt en ik zit er tussen , rond de 1km dus. Voorlopig blijk ik nog wel bij versatel, nu nog voip beginnen gebruiken en eens zien of ik nog toekom met 1Mbps.
ferti
Member
Member
Berichten: 88
Lid geworden op: 15 maa 2006, 01:49

na drie dagen bellen(gisteren nog tweemaal geprobeerd, "administratieve problemen" zouden de meting verhinderd hebben) met tele2 en vier verschillende "gijze zones" aangeduid te hebben(>3..>3,5..>4 en >5 km!) gaven ze me de gemeten afstand voor m'n vader eens het "troubleticket" opgelost: 5126m ! :eek: :cry:

ik had reeds zitten denken..die km afstand tussen 5 huizen..dat was raar, dus dacht ik dat m'n vader mss woont tussen twee centrales is..een buur op de eerste, andere op de tweede..maar met zijn meting houd niets meer steek..zouden, in dezelfde straat koper naar DRIE verschillende centrales gaan :???: :eek: :!:
Joep
Starter
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 18 maa 2006, 19:46
Locatie: België

ik heb vanmorgen Belgacom gebeld om de afstand tot centrale te weten,
helaas kon de mevrouw aan de lijn mij die afstand niet geven,
daarna epdnet gebeld zij geven een afstand van 7.4 km en sluiten geen ADSL aan.

Hoe kom ik te weten wat de echte afstand is?
heb ADSL van Scarlet, met een snelheid van 115 kbs/sec.
Icecubes
Member
Member
Berichten: 71
Lid geworden op: 02 maa 2006, 11:37

Joep schreef:ik heb vanmorgen Belgacom gebeld om de afstand tot centrale te weten,
helaas kon de mevrouw aan de lijn mij die afstand niet geven,
daarna epdnet gebeld zij geven een afstand van 7.4 km en sluiten geen ADSL aan.

Hoe kom ik te weten wat de echte afstand is?
heb ADSL van Scarlet, met een snelheid van 115 kbs/sec.


Die afstand zou toch kunnen kloppen aangezien je snelheid gene vette is he.
ferti
Member
Member
Berichten: 88
Lid geworden op: 15 maa 2006, 01:49

langzaam maar zeker boeken we vooruitgang!
de situatie van m'n vader(rood huisje) ziet er als blijkbaar volgt uit:

Afbeelding

gevraagd aan tele2 of ze m'n vader op centrale 310 konden aansluiten(zou meer dan twee km doen winnen..en zou volgens belgacom mogelijk zijn indien ze reeds klanten hebben op die centrale)..antwoord: ONMOGELIJK! (en wou zelfs de nummers niet weten :cry: )

van kabel (naar zelfde centrale) kan blijkbaar "technisch" ook niet veranderd worden(zou toch nog meer dan een km doen winnen!) :cry:

lijkt nogthans "maar" straat opengooien en kabel verbinden :? blijkbaar zelfs als de klant betaald..niets aan te doen..
technieker herinnerde me er wel aan dat 512kb verlaging er nog inzat alzook "gratis" opzeg

ps: nog steeds geen "synchro" test gebeurd(server, die niet van hen zou zijn, doet het blijkbaar wéér niet!..doet ie het soms?)
Joep
Starter
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 18 maa 2006, 19:46
Locatie: België

ik gisteren en vandaag metingen laten doen om de afstand tot de centrale te weten te komen.
alle drie de providers hebben ieder een andere afstand 4.7 km , 5.6 km en 7.9 km tot de centrale.


wat moet je hier van denken?

Als provider a meet moet die waarde toch voor provider b of c gelijk zijn.


heeft iemand een vrklaring hiervoor?
killer
Pro Member
Pro Member
Berichten: 261
Lid geworden op: 09 apr 2006, 12:30

verklaring: der klopt wat niet hun meetsystemen.
alhoewel ik gok dat geen enkele provider mijn lijn kan meten (is onmogelijk zelfs belgacom kan het niet) kreeg ik van EDPNET ook geen antwoord terug, dus dat vat ik ff niet.

maargoed ligt dus allemaal aan de manier waarop hun de afstand berekenen.
Owja, aan degene die van centrale wou wisselen, das niet echt mogelijk nee. Dan zou je graafwerken enz moeten gaan uitvoeren.
Gebruikersavatar
Arqentus
Premium Member
Premium Member
Berichten: 575
Lid geworden op: 22 jul 2004, 18:04
Bedankt: 3 keer

killer schreef:Owja, aan degene die van centrale wou wisselen, das niet echt mogelijk nee. Dan zou je graafwerken enz moeten gaan uitvoeren.


Idd ... dat lijkt simpel, effe straat open, cable herleggen / herverbinden.

Maar in praktijk, moet je een hoop vergunningen hebben ( je kent Belgie, een dozijn vergunningen gewoon om je neus te snutten ;) ), mogelijk verkeer hinder, problemen met de plan ( crisscross cables ), of nog leuker, later rioolwerken, men smijt te straat open, en omdat de cable op een niet standaard plaats ligt, doorbreken ze de cable. Plop ...
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”