Balken bij TN op Digibox
-
- Deel van't meubilair
- Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
- Bedankt: 1985 keer
Zoals reeds eerder geschreven is heb je bij TN balken bij bepaalde zenders, zowel link, rechts als onderaan en bovenaan. Heeft iemand hier al een deftig antwoord (dus niet dat je het op zoom moet zetten zodat je bij andere zenders de helft kwijt bent) gekregen van TN ?
- netdata
- Elite Poster
- Twitter: wdhaeseleer
- Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
- Bedankt: 8 keer
- Contacteer:
ja ik heb een redelijk goed antwoord klaar denk ik.
ten eerste moet je een paar begrippen onder de knie hebben
ik ga voor de zekerheid ze allemaal even verduidelijke.
- 4/3: de meest bekende beeldverhouding van allemaal.
- 16/9 breedbeeld
- letterbox: dit is op een 16/9 beeld wat men een beetje verkleind zodat het op een 4/3 tv past. dit heeft als gevolg dat je zwarte balken boven en onder hebt.
- Anamorphic: dit is een letterbox formaat, maar waar men de hoogte van het beeld bijeen perst, als je het bekijkt op een 4/3 tv dan zie je het te lang en te smal. een TV die op 16/9 staat gaat echter dit beeld uitrekken zodat het beeldvullend word. Zo haal een winst van 33% beeld tov een letterbox die uitgerekt word op een 16/9
naast de 16/9 heb je nog VELE andere formaten gebruikt door vele films.
Het formaat hoe je het te zien krijg is dus afhankelijk hoe men het doorstuurd.
EEN en CAVAS stuurt zijn streams in anamorphic uit, hierdoor als je de digibox op 16/9 zet (dan gaat hij de anamorphic uitsturen) dan zal je tv de
33 % vergroting doen en het beeld zal beeldvullend zijn.
Echter de meeste zenders zenden uit in 4/3 waar je op een breedbeeld een uitgerokken gevoel krijgt.
Kanaal2 stuurt dan weer in letterbox uit, hierdoor krijg je op een 4/3 tv een breebdbeeld gevoel. maar op een breedbeeld zelf zit je met het verveelde dat je terug een uitgerokken gevoel.
Prime bijvoorbeeld stuurt uit in letterbox, en das eigenlijk schandalig aangezien films op een dvd altijd anamorphic zijn.
Hier gaat telenet in de fout.
Wat er meestal mis gaat als het mis gaat (uitgerokken / ineengedeukte EEN) dat ligt aan de instelingen tussen digibox en tv
mss is het niet zo duidelijk lees dan even volgende link.
Dan word je er mss wijzer uit
http://gregl.net/videophile/anamorphic.htm
ten eerste moet je een paar begrippen onder de knie hebben
ik ga voor de zekerheid ze allemaal even verduidelijke.
- 4/3: de meest bekende beeldverhouding van allemaal.
- 16/9 breedbeeld
- letterbox: dit is op een 16/9 beeld wat men een beetje verkleind zodat het op een 4/3 tv past. dit heeft als gevolg dat je zwarte balken boven en onder hebt.
- Anamorphic: dit is een letterbox formaat, maar waar men de hoogte van het beeld bijeen perst, als je het bekijkt op een 4/3 tv dan zie je het te lang en te smal. een TV die op 16/9 staat gaat echter dit beeld uitrekken zodat het beeldvullend word. Zo haal een winst van 33% beeld tov een letterbox die uitgerekt word op een 16/9
naast de 16/9 heb je nog VELE andere formaten gebruikt door vele films.
Het formaat hoe je het te zien krijg is dus afhankelijk hoe men het doorstuurd.
EEN en CAVAS stuurt zijn streams in anamorphic uit, hierdoor als je de digibox op 16/9 zet (dan gaat hij de anamorphic uitsturen) dan zal je tv de
33 % vergroting doen en het beeld zal beeldvullend zijn.
Echter de meeste zenders zenden uit in 4/3 waar je op een breedbeeld een uitgerokken gevoel krijgt.
Kanaal2 stuurt dan weer in letterbox uit, hierdoor krijg je op een 4/3 tv een breebdbeeld gevoel. maar op een breedbeeld zelf zit je met het verveelde dat je terug een uitgerokken gevoel.
Prime bijvoorbeeld stuurt uit in letterbox, en das eigenlijk schandalig aangezien films op een dvd altijd anamorphic zijn.
Hier gaat telenet in de fout.
Wat er meestal mis gaat als het mis gaat (uitgerokken / ineengedeukte EEN) dat ligt aan de instelingen tussen digibox en tv
mss is het niet zo duidelijk lees dan even volgende link.
Dan word je er mss wijzer uit
http://gregl.net/videophile/anamorphic.htm
- Bijlagen
-
- 4x3.gif
- (321 Bytes) 2160 keer gedownload
-
- Deel van't meubilair
Ik weet niet of je dit al gezien hebt bij iemand met een Digibox, maar het heeft niets te maken met wat jij opnoemt. Sommige zenders hebben het probleem bijvoorbeeld niet (VTM, Eén, ...) en anderen dan weer wel (VT4) terwijl beide op dat moment wel degelijk een breedbeeld programma hebben. (en als je op analoog kijkt heb je geen enkel probleem).
Bij de Digibox krijg je dus een kader om je beeld... en staat je programma dus in een klein vakje op het midden van je beeld. Naar het schijnt zou dit iets te maken hebben met hoe zenders aangeven dat men 16:9 uitzendt al hebben normale TV's daar geen probleem mee (wel de Digibox die precies maar één soort signaal kent).
Bij de Digibox krijg je dus een kader om je beeld... en staat je programma dus in een klein vakje op het midden van je beeld. Naar het schijnt zou dit iets te maken hebben met hoe zenders aangeven dat men 16:9 uitzendt al hebben normale TV's daar geen probleem mee (wel de Digibox die precies maar één soort signaal kent).
- netdata
- Elite Poster
- Contacteer:
r2504 schreef:Ik weet niet of je dit al gezien hebt bij iemand met een Digibox, maar het heeft niets te maken met wat jij opnoemt. Sommige zenders hebben het probleem bijvoorbeeld niet (VTM, Eén, ...) en anderen dan weer wel (VT4) terwijl beide op dat moment wel degelijk een breedbeeld programma hebben. (en als je op analoog kijkt heb je geen enkel probleem).
Ik heb een digibox en ik heb geen enkel probleem met EEN, VTM (omdat die in anamorphic uitzenden) maar idd ook wel problemen met VT4 (omdat die letterbox uitzend) en dan werwerkt de digibox het beeld ook zodat je tv minder moet uitrekken/indeuken.
het heeft er dus alles mee te maken.
-
- Deel van't meubilair
prodata schreef:het heeft er dus alles mee te maken.
Feit is dat analoog ik een prima beeld heb (en ik stretch het niet)... en via een Digibox zo'n onnozel beeldje in het midden van m'n TV. Waar komt dit verschil dan vandaan ?
- netdata
- Elite Poster
- Contacteer:
r2504 schreef:prodata schreef:het heeft er dus alles mee te maken.
Feit is dat analoog ik een prima beeld heb (en ik stretch het niet)... en via een Digibox zo'n onnozel beeldje in het midden van m'n TV. Waar komt dit verschil dan vandaan ?
Omdat er nu 2 toestellen meedoen, enerzijds je digibox en anderzijds je TV.
Voorbeeldje:
Indien je kanaal2 analoog ontvangt en je zet je TV op 16/9 dan gaat je tv het beeld uitrekken en vervormen (je ziet dat niet zo erg hard maar het is wel geen perfect beeld !)
Nu met de digibox staat wss je digibox op 16/9 de digibox vormt dan het letterbox formaat om naar een anamorphic formaat. en dan krijg die domme balken (om net GEEN beeldvervorming te hebben)
Het is dus wat je eigen graag hebt:
- een beeldvullend maar vervormt beeld (analoog)
- niet beeldvullend dus zwarte balken maar dan wel geen vervormd beeld (digitaal)
Dus eigenlijk ligt de fout een beetje bij de zender zelf want als die uitzend in anamorphic zoals een en VTM dan zal je altijd kunnen 'vervormen' naar 4/3 door het beeld te verkleinen, en kan je op breedbeeld goed beeldvullend beeld hebben.
Is dat iets duidelijker?
-
- Deel van't meubilair
prodata schreef:Indien je kanaal2 analoog ontvangt en je zet je TV op 16/9 dan gaat je tv het beeld uitrekken en vervormen (je ziet dat niet zo erg hard maar het is wel geen perfect beeld !)
Zoals ik al zei... TV staat zo dat hij van de aspect ratio afblijft (en dus NIET gaan rekken). Het is dus ook GEEN vervormd beeld.
Probleem is dat ik zelf geen Digibox heb... maar ik ben daarstraks nog eens in een TV zaak geweest waar men wel degelijk weet waarover men praat (zijn ook al moeilijk te vinden), en het probleem duidelijk liet zien.
prodata schreef:Is dat iets duidelijker?
Nee dus
- netdata
- Elite Poster
- Contacteer:
r2504 schreef:Zoals ik al zei... TV staat zo dat hij van de aspect ratio afblijft (en dus NIET gaan rekken). Het is dus ook GEEN vervormd beeld.
Als de tv van het beeld afblijft dan gij jij idd bij kanaal2 balken krijgen.
Dit omdat de digibox die toevoegt omdat hij een 4/3 beeld 'ombouwd' naar een 16/9 beeld.
Analoog ga je dat niet hebben omdat je TV gaat vergroten/verbouwen
(als je dan zegt dat je aspect ratio hetzelfde houd dan krijg je links en rechts zwarte balken op je TV
Het probleem zit dus dat je digibox een conversie MOET doen, omdat je hem dwingt ofwel 16/9 ofwel 4/3
Maar de meeste zenders zenden uit in 4/3 (letterbox) hierdoor MOET de digibox (afhankelijk van de instellingen balken toevoegen of gaan rekken) (wat anders je tv doet...)
-
- Deel van't meubilair
prodata schreef:Als de tv van het beeld afblijft dan gij jij idd bij kanaal2 balken krijgen.
Kanaal 2 gaf gisteren gans de avond "WIDE" aan op m'n TV... en met als aspect "Juist" ingesteld heb ik dus geen balken. Idem gisteren voor Eén, Canvas, VTM, 5TV, Kanaal2 en VT4... allen WIDE, allen zonder balken.
prodata schreef:(als je dan zegt dat je aspect ratio hetzelfde houd dan krijg je links en rechts zwarte balken op je TV
Indien de uitzending niet gededecteerd zou worden als "WIDE" ga ik hier mee akkoord, maar dat is/was niet het geval. Blijft echter dat de Digibox dan maar hetzelfde moet doen als m'n TV zou doen in geval van 4:3... ik wil digitaal niet kijken naar een onnozel beeldje (en instellen om te zoomen is geen optie... want dat doet hij dan voor alle kanalen, en de kwaliteit is dan enorm slecht ook).
prodata schreef:Maar de meeste zenders zenden uit in 4/3 (letterbox) hierdoor MOET de digibox (afhankelijk van de instellingen balken toevoegen of gaan rekken) (wat anders je tv doet...)
Gisteren was dit dus duidelijk niet het geval... allen netjes in "WIDE" mode.
- netdata
- Elite Poster
- Contacteer:
r2504 schreef:Gisteren was dit dus duidelijk niet het geval... allen netjes in "WIDE" mode.
dit is onmogelijk!
Kanaal2 zend aan de bron uit in 4/3 verhouding volgens het letterbox principe. (16/9 gevoel op een 4/3 tv)
Indien jij zegt dat jou 16/9 beeld beeldvullend is worden er truuks toegepast en is het niet meer de originele beeld verhouding.
Ongeacht wat jou TV je vertelt Technisch kan het niet kloppen !
Je gaat een beeldvullend beeld krijgen zonder correctie indien de zender uitzend in anamorphic widescreen zoals EEN en VTM
even een quote uit andere forums:
Bij mijn weten heeft Prime (net zoals ervoor Canal Digitaal) nooit schermvullend (anamorf) uitgezonden, maar steeds in een letterbox-formaat (met zwarte balken).
Een regelrechte schande voor een zg. filmzender. Hier zou dringend iets aan gedaan moeten worden ! Evil or Very Mad
Tenslotte krijgt men steeds een verlies aan beeldkwaliteit indien men moet inzoomen (om de balken weg te krijgen).
VT4 en soms de Nederlandse omroepen zenden echter wel anamorph uit.
Wat ik wel al gemerkt heb (vooral bij VT4) is dat er soms een stukje van het beeld verdwijnt. Dit is niet het geval bij analoog kijken. Confused
De Digibox kan ook maar weergeven wat door de zenders aangeboden wordt.
Dus zolang Prime blijft uitzenden in hun hopeloos verouderd formaat (letterbox), vrees ik dat we met z'n allen balkjes blijven zien (of men moet het beeld "opblazen").
Het klinkt allemaal stom in jou oren denk ik dan.
Maar technisch gezien klopt het perfect.
Echter het probleem zit hem dat de Digibox een omvorming MOET doen.
Hij is niet dynamisch zoals jou tv die het analoge signaal bewerkt afhankelijk hoe het binnekomt.
Telenet noch de digibox gaan hier in de fout.
Men zou gewoon een voorbeeld moeten stellen aan EEN en VTM
dit omdat die wel anamorphic uitzenden.
-
- Deel van't meubilair
prodata schreef:dit is onmogelijk!
Kanaal2 zend aan de bron uit in 4/3 verhouding volgens het letterbox principe. (16/9 gevoel op een 4/3 tv)
Indien jij zegt dat jou 16/9 beeld beeldvullend is worden er truuks toegepast en is het niet meer de originele beeld verhouding.
Ik was ook verwonderd dat ik "WIDE" kreeg voor Kanaal2, 5TV en VT4... maar het was nu éénmaal zo gisterenavond. Ik ga dit de komende dagen nogmaals een aantal keren checken want het zou best kunnen dat dit niet voor alle programma's zo is. (heb ik al gemerkt voor andere zenders).
Nu de persoon van de HIFI winkel vertelde eveneens dat het niet altijd zo was, dus ergens is dit een bevestiging van dit alles (spijtig dat ik zelf geen Digibox heb om het te controleren op dat moment).
Feit blijft dat met de Digibox je enkel een klein schermpje in het midden van je TV ziet... en analoog niet. Men moet de Digibox dan maar correct programmeren zodat hij net hetzelfde doet als een TV (je kan moeilijk telkens in het menu gaan tijdens het zappen ?)
- netdata
- Elite Poster
- Contacteer:
Het gebrek aan technische achtergrond is meestal het probleem bij zulke dingen. (niet persoonlijk naar jou bedoeld, eerder algemeen)
De meeste HiFi winkels weten nog geeneens het verschil tussen een anamorphic uitzending en een Letterbox uitzending.
ook het feit dat TV-s veel benamingen hebben voor de techniek die ze toepassen.
- Zoom-modus
- Subtitele modus
- widescreen 4/3
- widescreen 16/9
- Original
- Wide
- enzo...
Das eigenlijk niet zo fijn want zo maak je iedereen in de war.
Als je hier even over nadenkt dan ga je problemen maken ipv oplossen.
Stel het volgende:
een zender zend anamorphic uit en de digibox dedecteerd dit ook en gaat het beeld 33% vergroten. Op het moment dat het jou tv binnengaat is het beeld al 33% vergroot. Dus jou tv gaat het niet meer detecteren als een anamorphic beeld en gaat een vervorming toepassen. (voor hem lijkt het nu een 4/3 beeld dat letterbox is, welliswaar niet echt volgens de letterbox standaard want het is namelijk 33% groter)
Het omgekeerde stelt zich ook voor.
Trouwens dit probleem stelt zich niet enkel met de digibox, maar ook met sat. decoders. Echter zenden de meesete sat zenders anamorphic uit. Dus ga je het niet zo gouw voorhebben.
Heden is het zo dat breedbeeld erg populair is, waarom zenders dan nog in letterbox uitzenden snap ik niet zo goed.
Trouwens een oplossing (of gedeeltelijke oplossing) zou er in bestaat dat telenet het signaal van een letterbox zender omvormt naar anamorphic, dan word het zonder balken weergegeven.
Maar dan ga je weer morren over het feit dat telenet zijn beelden uitrekt...
mss zie je nu ook dat het 'probleem' niet echt 1 oplossing heeft, en ook niet echt 1 schuldige. Echter in mijn ogen vermijd je zulke problemen als de zender in kwestie anamorphic uitzend.
Ik heb thans nog niemand horen klagen over EEN, Canvast, VTM
De meeste HiFi winkels weten nog geeneens het verschil tussen een anamorphic uitzending en een Letterbox uitzending.
ook het feit dat TV-s veel benamingen hebben voor de techniek die ze toepassen.
- Zoom-modus
- Subtitele modus
- widescreen 4/3
- widescreen 16/9
- Original
- Wide
- enzo...
Das eigenlijk niet zo fijn want zo maak je iedereen in de war.
Men moet de Digibox dan maar correct programmeren zodat hij net hetzelfde doet als een TV
Als je hier even over nadenkt dan ga je problemen maken ipv oplossen.
Stel het volgende:
een zender zend anamorphic uit en de digibox dedecteerd dit ook en gaat het beeld 33% vergroten. Op het moment dat het jou tv binnengaat is het beeld al 33% vergroot. Dus jou tv gaat het niet meer detecteren als een anamorphic beeld en gaat een vervorming toepassen. (voor hem lijkt het nu een 4/3 beeld dat letterbox is, welliswaar niet echt volgens de letterbox standaard want het is namelijk 33% groter)
Het omgekeerde stelt zich ook voor.
Trouwens dit probleem stelt zich niet enkel met de digibox, maar ook met sat. decoders. Echter zenden de meesete sat zenders anamorphic uit. Dus ga je het niet zo gouw voorhebben.
Heden is het zo dat breedbeeld erg populair is, waarom zenders dan nog in letterbox uitzenden snap ik niet zo goed.
Trouwens een oplossing (of gedeeltelijke oplossing) zou er in bestaat dat telenet het signaal van een letterbox zender omvormt naar anamorphic, dan word het zonder balken weergegeven.
Maar dan ga je weer morren over het feit dat telenet zijn beelden uitrekt...
mss zie je nu ook dat het 'probleem' niet echt 1 oplossing heeft, en ook niet echt 1 schuldige. Echter in mijn ogen vermijd je zulke problemen als de zender in kwestie anamorphic uitzend.
Ik heb thans nog niemand horen klagen over EEN, Canvast, VTM
-
- Deel van't meubilair
prodata schreef:Als je hier even over nadenkt dan ga je problemen maken ipv oplossen.
Stel het volgende:
een zender zend anamorphic uit en de digibox dedecteerd dit ook en gaat het beeld 33% vergroten. Op het moment dat het jou tv binnengaat is het beeld al 33% vergroot. Dus jou tv gaat het niet meer detecteren als een anamorphic beeld en gaat een vervorming toepassen.
Niet indien men met het signaal zou meegeven dat het ondertussen een "WIDE" signaal is. Dan blijft je TV er namelijk af, doet men het niet dan gaat die inderdaad er nogmaals mee knoeien.
Ik heb sinds een paar dagen een digicorder staan en ik heb volgende gedaan.
Ik heb voor de scart ingang (waar de digibox op zit) van mijn tv de autoformat functie uitgeschakeld. Op de digicorder heb ik als beeldverhouding 16:9 ingesteld en als 2de item 'uitgestrekt' gekozen.
Nu op de meeste zenders heeft dit een goed resultaat maar op zenders zoals vt4, vijftv, prime ... heeft dit als resultaat dat mijn beeld te smal is en ik boven en onder een zwarte balk zie.
Ik hoop dat telenet hier toch eens rap naar gaat kijken.
Gr
Ik heb voor de scart ingang (waar de digibox op zit) van mijn tv de autoformat functie uitgeschakeld. Op de digicorder heb ik als beeldverhouding 16:9 ingesteld en als 2de item 'uitgestrekt' gekozen.
Nu op de meeste zenders heeft dit een goed resultaat maar op zenders zoals vt4, vijftv, prime ... heeft dit als resultaat dat mijn beeld te smal is en ik boven en onder een zwarte balk zie.
Ik hoop dat telenet hier toch eens rap naar gaat kijken.
Gr