Goobuntu = Google + ubuntu ?

Windows, Android, iOS, Linux, Chrome OS, ...
Plaats reactie
henke54
Pro Member
Pro Member

Google is preparing its own distribution of Linux for the desktop, in a possible bid to take on Microsoft in its core business - desktop software.

A version of the increasingly popular Ubuntu desktop Linux distribution, based on Debian and the Gnome desktop, it is known internally as 'Goobuntu'.

http://www.theregister.co.uk/2006/01/31 ... top_linux/

hier is een nederlandstalige versie van dat artikel -->
http://tweakers.net/nieuws/40981
BungaMan
Elite Poster
Elite Poster

Ik ben er zeker van dat 2006 het doorbraak jaar gaat zijn voor linux op de desktop. Alle grote IT bedrijven bieden nu ondersteuning voor linux. Ofwel op server gebied ofwel op server en desktop. Oracle die zijn eigen distro uitbrengt en gaat lobbyen om de populaire programma's ook op linux te krijgen. IBM die toch wel heel linux minded geworden is. Google waar een groot deel van de werknemers al met linux op de desktop zit. Het lijkt wel of er een anti-microsoft alliantie is opgericht.

Het kan ook niet anders voor deze bedrijven om linux te gebruiken. Ze halen hun grootste inkomsten uit dienstverlening. Als ze nu installaties gaan leveren met linux kunnen ze dezelfde prijs vragen als een met windows terwijl er geen kost voor linux is die moet doorgerekend worden. Das natuurlijk meer winst en daar gaat het hun uiteindelijk om.

Dit kan maar 2 kanten opgaan, ofwel verlaagt microsoft de licentie prijzen ofwel verovert linux de corporate desktop stukje bij beetje en daarna world domination.

Voor de ITers hier, leg je in 2006 toe op linux om in 2007 op je gemak een dik betaalde linux job te vinden en stoeffen dat je meer verdient dan je windows collega :)
Silence
Pro Member
Pro Member
Bedankt: 3 keer

BungaMan schreef:Ik ben er zeker van dat 2006 het doorbraak jaar gaat zijn voor linux op de desktop. Alle grote IT bedrijven bieden nu ondersteuning voor linux. Ofwel op server gebied ofwel op server en desktop. Oracle die zijn eigen distro uitbrengt en gaat lobbyen om de populaire programma's ook op linux te krijgen. IBM die toch wel heel linux minded geworden is. Google waar een groot deel van de werknemers al met linux op de desktop zit. Het lijkt wel of er een anti-microsoft alliantie is opgericht.

Het kan ook niet anders voor deze bedrijven om linux te gebruiken. Ze halen hun grootste inkomsten uit dienstverlening. Als ze nu installaties gaan leveren met linux kunnen ze dezelfde prijs vragen als een met windows terwijl er geen kost voor linux is die moet doorgerekend worden. Das natuurlijk meer winst en daar gaat het hun uiteindelijk om.

Dit kan maar 2 kanten opgaan, ofwel verlaagt microsoft de licentie prijzen ofwel verovert linux de corporate desktop stukje bij beetje en daarna world domination.

Voor de ITers hier, leg je in 2006 toe op linux om in 2007 op je gemak een dik betaalde linux job te vinden en stoeffen dat je meer verdient dan je windows collega :)
Ik hoor dat nu al wat 5 jaar hetzelfde liedje van dit jaar wordt het jaar van linux op de desktop en elk jaar... . Linux op de desktop is nog niet voldoende mature om de desktop te worden voor jan en alleman. Het laakt nog voldoende om een goeie desktop OS te worden.

Nu t'is niet dat ik de monopolie van microsoft niet doorbroken wil zie worden maar ik deel ook niet de FSF view waar iedereen die closed software schrijft - naar stallman zijn mening toch en vele OOS fanatici - halve criminelen zijn... . Nu als iemand die jaarlijks duizenden dollars aan fondsen en subsidies opstrijkt is het wel gemakkelijk wijzen naar diegene die wel hun brood moeten verdien met "onsociale praktijken". De service/support model gaat niet op voor iedereen.

Microsoft en pure OSS, voor mij is het kiezen tussen de Cholera en de Pest.

Daarintegen over Goobuntu -> http://arstechnica.com/news.ars/post/20060131-6087.html
The_Borg
Elite Poster
Elite Poster

Ik hoor dat nu al wat 5 jaar hetzelfde liedje van dit jaar wordt het jaar van linux op de desktop en elk jaar...
Amen

Ik heb zo ook het gevoel dat diegenen die de profeet willen uithangen, nog het minst met linux gewerkt hebben. Anders zou je gewoon inzien dat het s**** als desktop OS voor "six-pack-Joe".
"We are the Borg. Lower your shields and surrender your ships. We will add your biological and technological distinctiveness to our own. Your culture will adapt to service us. Resistance is futile."
Kemblin
Pro Member
Pro Member
Bedankt: 2 keer

idd ik zie de modale gebruiker niet spelen met commands in een terminal waar het toch vooral om draait bij linux
Arqentus
Premium Member
Premium Member
Bedankt: 3 keer

The_Borg schreef:
Ik hoor dat nu al wat 5 jaar hetzelfde liedje van dit jaar wordt het jaar van linux op de desktop en elk jaar...
Amen

Ik heb zo ook het gevoel dat diegenen die de profeet willen uithangen, nog het minst met linux gewerkt hebben. Anders zou je gewoon inzien dat het s**** als desktop OS voor "six-pack-Joe".

Men moet Linux nu ook weer niet onderschatten hoor. Af en toe probeer ik is een live cd, en over de jaren is Linux toch met deftig sprongen vooruit gegaan. Voor de windows gebruikers vind ik vooral de combinatsie met Gnome de beter oplossing ( kde heeft het typise linux syndroom, to darn complicated ).

Linux is bruikbaar voor de gewone gebruiker. Men heeft alles wat men nodig heeft tegenwoordig. OpenOffice is een goede aanhanger van MS Office, Firefox, Thunderbird, etc etc ...

Het probleem zit hem vooral dat Linux infeiten niet deftig gepushed wordt. Men focused naar bedrijven & servers toe, maar daar stopt het. En ofcourse, laten we eerlijk zijn, het lobbywerk van MS werkt ook. XX staatsinstancie draait op Linux, plop, er komt een nieuwe "manager", en bingo. Alles moet buiten, en vervangen worden door MS producten ( is op dit moment aan het gebeuren in een staatsdienst waar ik contacten heb ).

En lets be honest, er zijn te veel distro's. Als die mannen hun resource's zouden samen smijten, zou men veel beter producten kunnen ontwikkelen ( en sneller ). Er word infeiten veel tijd verspilled door hetzelfde te doen over xx distro's maar ieder met hun eigen implementatie dat infeiten het zelfde doet.

Moest Google zich focussen achter een Linux distro, zou men wel eens een grote spelers maken met tamelijk wat macht. Ik denk dat Google OS wel de aandacht zal trekken van de media over gans de wereld.
netdata
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: wdhaeseleer
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 8 keer
Contacteer:

Ik geef zelf support op linux he en ik kan het volgende vertellen:

Op server gebied is Microsoft voor mij een HELL Linux daarintegen een zaligheid.

Echter zoals The_Borg reeds zei is Linux en desktop echt pokke slecht
dan kies je beter voor een MAC of een Microsoft.

Het voordeel van microsoft is dat hun GUI hit-and-run is.
Linux is dit niet en me dunkt dat het ook nooit zal worden.

Package managers zijn echter wel een goede stap vooruit, maar kan zeker een Windows niet vervangen.
ban
Pro Member
Pro Member

ik werk zelf al jaren met een linux desktop, en snap totaal niet wat jullie er zo slecht aan vinden. ik geef toe dat je voor een jan-met-de-pet desktop inderdaad wel wat zal moeten zoeken en aanpassen.
er is inderdaad nog niet echt een distributie die ik door jan met de pet zou laten installeren, maar ik ken ook veel jan-met-de-petten die er niet in slagen windows op een ordentelijke manier te installeren.

kunnen jullie wat argumenten geven om jullie nogal straffe uitspraken te staven ? of is dit gewoon hete lucht ?
ban
Pro Member
Pro Member

prodata schreef:Het voordeel van microsoft is dat hun GUI hit-and-run is

euh, wat is een hit-and-run gui ??
Pengu
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 30 keer

ban schreef:
prodata schreef:Het voordeel van microsoft is dat hun GUI hit-and-run is

euh, wat is een hit-and-run gui ??

next next next next, finish! (zoiets)

Ook Linux als desktop hier en geen problemen mee, het is net plezanter dat je alles zelf kan instellen wat je zelf wil :)
meon
Administrator
Administrator
Twitter: meon
Uitgedeelde bedankjes: 564 keer
Bedankt: 759 keer
Contacteer:

Pengu schreef:Ook Linux als desktop hier en geen problemen mee, het is net plezanter dat je alles zelf kan instellen wat je zelf wil :)

Geloof het of niet, maar ik heb net het probleem dat ik in Linux net NIET genoeg security en permissions kan zetten.
Correct me if I'm wrong, maar welke distributie gebruikt standaard een directory voor z'n useraccounts en filesystem ondersteunt meer dan 1 groep?
crapiecorn
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
Bedankt: 12 keer

ban schreef:i

kunnen jullie wat argumenten geven om jullie nogal straffe uitspraken te staven ? of is dit gewoon hete lucht ?

Misschien niet iets voor de desktop algemeen(email,....blabla) maar ik heb wel wat randaps die bijna windows only zijn : dvbt ontvanger, palm lifedrive, slecht ondersteunde wifi kaart,....
4ng3l
Member
Member

Je krijgt tegenwoordig sommige mensen amper windows aangeleerd. Ik denk dat iedereen hier wel voorbeelden genoeg kent :).

Aan deze mensen krijg je geen enkele linux distributie zoals ze nu is verkocht (figuurlijk dan ;)).

Ik denk dat iedereen het er wel over eens is dat het met linux -zelfs met grafische userinterface- soms lastig kan zijn om iets te doen dat onder windows heel eenvoudig is. Als je wat wil zoeken vind je natuurlijk wel bijna altijd een oplossing :).

Het grote voordeel van windows is ook dat windows gemaakt is rond een grafische userinterface. Bij linux is deze grafische userinterface eigenlijk maar een laag bovenop de rest van het systeem. En dat maakt het ook moeilijker om een even goede grafische userinterface te maken.

Plus, een groot deel ligt ook bij marketing. Een beter product is niet noodzakelijk het populairste product (kijk naar Macintosh).
The_Borg
Elite Poster
Elite Poster

Je installeert ubuntu op een laptop met een 1600x1200 scherm. Je OS drivers herkennen je scherm maar als 1024x768.

1/ Je vriend gebruikt Linux als een totale leek
2/ Je vriend gebruik Windows XP en heeft zijn drivers mooi op cd in exe formaat bij zijn laptop gekregen

Laten we nu een wedstrijdje houden. Wie zal over de telefoon het vlugst geholpen zijn :-) . Ik denk dat je wel snapt wat ik bedoel. Linux is supergoed en supergedetailleerd in alles wat het doet. Windows is dat niet ... en dat is zijn sterkste voordeel :P.
"We are the Borg. Lower your shields and surrender your ships. We will add your biological and technological distinctiveness to our own. Your culture will adapt to service us. Resistance is futile."
Sensei Zeon
Administrator
Administrator
Contacteer:

Hangt er van af, je moet eerst de gebruiker naar dat menu laten gaan enzo, terwijl het in linux snel met 1 commando kan (sed s/1024x768/1600x1200/ xorg.conf > xorg.conf)
maar de gebruiker vergeet zo'n commando stukken sneller dan even daar en daar en daar te klikken en voilla.

Maar van de andere kant zijn de snelle tekst analyseer tools in linux super handig, daarjuist even een count moeten doen van een lijst en degenen die betaald hadden moesten we de aantallen van weten, wel even een grep doen en naar wc -l redirecten en het is geteld, terwijl de windows gebruikers excel geopend hebben en na 5 minuten was het nog niet in orde.

Ik blijf er daarom bij dat beide goed zijn, afhankelijk van wat je wil doen :) en van hoeveel je tijd je bereid bent er in te steken in het aanleer proces.
Your Sensei sends his greetz, SeNsEi Ze0n

Afbeelding
AnD
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 393 keer
Bedankt: 87 keer

Jullie wijken wel fel af van het onderwerp ;)
BungaMan
Elite Poster
Elite Poster

The_Borg schreef:1/ Je vriend gebruikt Linux als een totale leek
2/ Je vriend gebruik Windows XP en heeft zijn drivers mooi op cd in exe formaat bij zijn laptop gekregen

Als je vriend ook een totale leek is in Windows XP gaat die niet eens weten wat een windows explorer is, startbalk, startmenu enz.. dus die heeft evenveel hulp nodig als op linux.

En als die totale leek is dan zit je toch naast hem om alles te installeren :)

Je vergeet dikwijls dat in het dagelijkse gebruik linux even gebruiksvriendelijk is als windows xp. Het is pas in geval van problemen dat er een verschil merkbaar is. Voor het configureren is nu ook al een groot deel voorzien om via point en click te doen. Enkel nog een beetje met wine experimenteren en dan kan xp van mijn pc..
Plaats reactie

Terug naar “Software en apps”