hey weet iemand hoe ik win xp kan formateren
en opnieuw win xp installeren ik wil mijn laptop volledig formateren.
en met een mooie lei herbeginnen LOL
thx bye bye
win xp formateren
-
- Erelid
- Contacteer:
Probeer eens met een opstartdisk van win98,
start op van diskette en doe fdisk.
Je ziet dan je partitie(s) staan als je de richtlijnen volgt,
verwijder de partitie.
Start dan opnieuw op van cdrom(met de cdrom van xp er in)
normaal zal xp dan zelf wel formateren.
Slordig uitgelegd maar hopelijk kan je er aan uit.
Greetz
Weetgraag
start op van diskette en doe fdisk.
Je ziet dan je partitie(s) staan als je de richtlijnen volgt,
verwijder de partitie.
Start dan opnieuw op van cdrom(met de cdrom van xp er in)
normaal zal xp dan zelf wel formateren.
Slordig uitgelegd maar hopelijk kan je er aan uit.
Greetz
Weetgraag
"Carpe Diem"
- NuKeM
- Content Editor
- Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
- Bedankt: 156 keer
- Contacteer:
Of indien je niet wil gaan herpartitioneren kan je gewoon booten met je Windows XP cd en dan (als je bvb enkel een C partitie hebt) kiezen om XP daarop te zetten (en de oude XP te overschrijven dus door te kiezen om de C partie ook te formateren vooralleer te installeren). Het wijst zichzelf allemaal wel uit
Voor je formateerd wel even denken of echt alles weg mag dat op dat moment op je pc of de betreffende partitie staat.
Indien er nog andere partities zijn kan je die na de installatie en format van de C in windows XP zelf makkelijk formateren.
Voor je formateerd wel even denken of echt alles weg mag dat op dat moment op je pc of de betreffende partitie staat.
Indien er nog andere partities zijn kan je die na de installatie en format van de C in windows XP zelf makkelijk formateren.
NuKeM
-
- Administrator
- Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
- Bedankt: 121 keer
- Contacteer:
Weetgraag, er zijn voor XP ook bootdisks zenne, je kan ze maken via de map op de CD "bootdisk" en dan dat progje runnen. Je hebt 4 lege diskettes nodig. Je start dan op met de eerste, hij vraagt zelf naar de tweede. Na de 4e diskette vraagt hij naar de CD, steek die in de CD-speler en van daaruit kan je partitioneren en de partitie kiezen waar XP op moet komen en zo.
Cheers
Cheers
- Pi R²
- Elite Poster
- Contacteer:
ja, ik denk persoonlijk ook dat het beter is een volledige format te doen in plaatst van gewoon te overschrijven. Het is en blijft windows en ge weet nooit wat er allemaal verkeerd kan gaan als hij merkt dat bepaalde bestanden al bestaan
Lang Leve Mijn Eigen! Het geheim voor een lang leven: niet stoppen met ademen
-
- Administrator
- Contacteer:
-
- Elite Poster
- Contacteer:
Ik zou gewoon booten met de winxp cd, kiezen voor de c-partie te verwijderen en opnieuw te installen... as off course formatting...(ntfs ofzo) en dan winxp te laten installen. Normaal zegt dat idd voldoende als ge boot van cdrom.
I love it when a plan comes together!
-
- Erelid
- Contacteer:
Sub Zero schreef:Ahzo. Maar volgens de uitleg van Weetgraag leek het precies niet zo. Dan zal ik mij waarschijnlijk mislezen hebben. Sorry weetgraag! Ik doe het toch altijd via bootdisks ze. Elk zijn voorkeur
Cheers
Hallo Sub,
No offence maar ik draai W2k en daar heb je ook vier bootdisks,
de zuiverste maniet voor mij om partities te verwijderen is voor
met een gewone win98 bootdisk. Als je dan je commands voor een
format invoert ben je zeker dat het gedaan is. Bij XP en W2K doet hij ook een format maar je kan nooit "undeleted" formateren.
Als je na een format met "undeleted" installeerd ben je zeker van een lege schijf(hebben ze mij toch altijd wijsgemaakt)
Greetz
Weetgraag
"Carpe Diem"
-
- Erelid
- Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
- Bedankt: 109 keer
- Contacteer:
Mijn gedacht hierover:
Vanaf win2000 (dus ook winxp) kan je perfect formateren en partitioneren met windows zelf. Ze bent vrij zeker dat windows niks verkeerd doet. Met winme, win95, win98, win98se durfde dat al mislopen omdat die ook automatisch partities verwijderde waar gij niet had om gevraagd.
En als ik het echt zeker wil spelen, dan boot in met een linux cd en deel ik mijn partities met fdisk ofzo.
greetz,
Nob
Vanaf win2000 (dus ook winxp) kan je perfect formateren en partitioneren met windows zelf. Ze bent vrij zeker dat windows niks verkeerd doet. Met winme, win95, win98, win98se durfde dat al mislopen omdat die ook automatisch partities verwijderde waar gij niet had om gevraagd.
En als ik het echt zeker wil spelen, dan boot in met een linux cd en deel ik mijn partities met fdisk ofzo.
greetz,
Nob
-
- Administrator
- Contacteer:
-
- Administrator
- Contacteer:
-
- Erelid
- Contacteer:
Formateren???
Klik op deze link
http://home.wanadoo.nl/winfows/Handleid ... ateren.htm
Als je bij google "Formateren" invoert krijg je een hele boel links en zelfs hele goeie voor XP.
Greetz
Weetgraag
Klik op deze link
http://home.wanadoo.nl/winfows/Handleid ... ateren.htm
Als je bij google "Formateren" invoert krijg je een hele boel links en zelfs hele goeie voor XP.
Greetz
Weetgraag
"Carpe Diem"
-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
- Bedankt: 13 keer
No offence maar ik draai W2k en daar heb je ook vier bootdisks,
de zuiverste maniet voor mij om partities te verwijderen is voor
met een gewone win98 bootdisk. Als je dan je commands voor een
format invoert ben je zeker dat het gedaan is. Bij XP en W2K doet hij ook een format maar je kan nooit "undeleted" formateren.
Als je na een format met "undeleted" installeerd ben je zeker van een lege schijf(hebben ze mij toch altijd wijsgemaakt)
weetgraag, heb je dit al eens geprobeerd? volgens mij raad windows2k en opvolgers u aan om een ntfs partitie te maken. en door dat msdos niet met ntfs partities overweg kan kunt ge ook niets doen met die tools (format en fdisk) onder dos?
mvg
Gimic
-
- Erelid
- Contacteer:
Je kan wel degelijk NTFS partities verwijderen met fdisk en format,
je krijgt een waarschuwing dat fdisk de partities niet herkent of dat er een virus mee gemoeid is maar je kan ze wel degelijk verwijderen met een opstartdisk van win98, ik doe het nog altijd zo en heb nog nooit probs ondervonden. Bij de install van Win2K(met cd) kan je dan nog de
keuze maken voor FAT32 of NTFS. Ik beweer niet dat je NTFS partities kan aanmaken met een bootdisk van Win98.
Greetz
Weetgraag
je krijgt een waarschuwing dat fdisk de partities niet herkent of dat er een virus mee gemoeid is maar je kan ze wel degelijk verwijderen met een opstartdisk van win98, ik doe het nog altijd zo en heb nog nooit probs ondervonden. Bij de install van Win2K(met cd) kan je dan nog de
keuze maken voor FAT32 of NTFS. Ik beweer niet dat je NTFS partities kan aanmaken met een bootdisk van Win98.
Greetz
Weetgraag
"Carpe Diem"
-
- Pro Member
- Bedankt: 2 keer
Hallo,
Eigenlijk snap ik wel niet waarom een xp gebruiker zich nog zou bezig houden met fdisk van windows '98. fdisk kan niet overweg met ntfs partitie, en je mag gerust zijn dat ntfs op alle vlakken superieur is aan fat 32. Het is veiliger in gebruik, kan overweg met grotere bestanden (meer dan 4 GB is geen probleem, moet je maar eens met fat32 proberen enz.)
Er zijn dus redenen waarom fdisk niet meer in xp zit. Het is vervangen door diskpart. Dit is een commando interpreter die specifiek bedoelt is om je harddisken te "behandelen". Zo gebruiksvriendelijk als de pest, maar in principe heb je het enkel nodig als netwerkbeheerder omdat je er ook scripts kan mee draaien om een hoop dezelfde PC's dezelfde behandeling te geven.
Het schijfbeheer dat je onder systeembeheer vindt, is een grafische schil rond diskpart. Dit is uiteraard veel handiger om mee te werken, en je kan er zowat alle partitie en formateer handelingen mee uitvoeren. Zowel statische (de klassieke primaire en uitgebreide partities) als dynamische schijven worden ondersteund.
Als je met de server versie van windows werkt kan je er ook mirroring en aanverwanten mee inschakelen.
Er je opstartschijf mee formateren zal niet lukken, Windows heeft voorlopig nog geen zelfmoordneigingen (hoewel ik daar nu en dan op andere gebieden behoorlijk mijn twijfels over heb).
Ik kan eigenlijk maar 1 tip geven : gooi die fat32 zo snel mogelijk buiten, vergeleken met ntfs heeft het enkel nadelen.
En linux kan je perfect op een voor de rest volledig ntfs systeem kegelen. Zelfs met de gewone bootmanager van windows lukt dat.
Eigenlijk snap ik wel niet waarom een xp gebruiker zich nog zou bezig houden met fdisk van windows '98. fdisk kan niet overweg met ntfs partitie, en je mag gerust zijn dat ntfs op alle vlakken superieur is aan fat 32. Het is veiliger in gebruik, kan overweg met grotere bestanden (meer dan 4 GB is geen probleem, moet je maar eens met fat32 proberen enz.)
Er zijn dus redenen waarom fdisk niet meer in xp zit. Het is vervangen door diskpart. Dit is een commando interpreter die specifiek bedoelt is om je harddisken te "behandelen". Zo gebruiksvriendelijk als de pest, maar in principe heb je het enkel nodig als netwerkbeheerder omdat je er ook scripts kan mee draaien om een hoop dezelfde PC's dezelfde behandeling te geven.
Het schijfbeheer dat je onder systeembeheer vindt, is een grafische schil rond diskpart. Dit is uiteraard veel handiger om mee te werken, en je kan er zowat alle partitie en formateer handelingen mee uitvoeren. Zowel statische (de klassieke primaire en uitgebreide partities) als dynamische schijven worden ondersteund.
Als je met de server versie van windows werkt kan je er ook mirroring en aanverwanten mee inschakelen.
Er je opstartschijf mee formateren zal niet lukken, Windows heeft voorlopig nog geen zelfmoordneigingen (hoewel ik daar nu en dan op andere gebieden behoorlijk mijn twijfels over heb).
Ik kan eigenlijk maar 1 tip geven : gooi die fat32 zo snel mogelijk buiten, vergeleken met ntfs heeft het enkel nadelen.
En linux kan je perfect op een voor de rest volledig ntfs systeem kegelen. Zelfs met de gewone bootmanager van windows lukt dat.
Met vriendelijke groeten,
Polleke
Polleke
-
- Administrator
- Contacteer:
-
- Erelid
- Contacteer:
Fat 32 heb ik allang buitengegooid maar de vraag ging er hem over hoe je een format doet, en zoals we zien zijn er heel veel manieren.
Om mijn schijf volledig leeg te maken doe ik het "the old way" en laat mijn schijf dan NTFS formateren met de cd.
Greetz
Weetgraag
Om mijn schijf volledig leeg te maken doe ik het "the old way" en laat mijn schijf dan NTFS formateren met de cd.
Greetz
Weetgraag
"Carpe Diem"