KPN start proef met V-DSL
Den Haag, 13.39 uur – KPN heeft het eerste huis aangesloten op V-DSL, de opvolger van ADSL2+. Het telecombedrijf wil in vijf jaar tijd V-DSL in heel Nederland beschikbaar maken. Daarvoor investeert het bedrijf 1,5 miljard euro in de aanpassing van het netwerk.
Voor V-DSL moet het glasvezelnetwerk, dat nu de 1350 centrales verbindt, worden doorgetrokken tot in de verdeelkast op de hoek van de straat. Vanaf die kast tot de aansluiting in huis blijft de koperdraad als transportmedium bestaan. Via deze technologie kan in praktijk een capaciteit van 20 tot 30 Mbps worden geleverd, voldoende voor enkele simultane kanalen televisie, een breedbandinternetverbinding en telefonie.
Op de eerste aansluiting in het proefgebied in Zoetermeer is zelfs een snelheid van 34 Mbps gemeten. Half december gaat de proef met enkele tientallen huishoudens van start; deze duurt drie maanden. In 2007 begint dan, na ongeveer een jaar voorbereiding, de aanpassing in de rest van het netwerk. KPN heeft daarbij geen uitrolstrategie die geografische lijnen volgt.
Ofschoon KPN zelf in de gebieden waar V-DSL ligt alle communicatie over de nieuwe technologie gaat transporteren, blijft het oude koperen netwerk naar de centrales bestaan voor gebruik door derden, zoals de huidige aanbieders van ADSL. Zij kunnen echter ook de V-DSL-infrastructuur als een wholesale-product inkopen.
KPN wil het merendeel van zijn centralegebouwen afstoten. Het bedrijf denkt daarmee 1 miljard euro te kunnen verdienen. Bovendien leidt de nieuwe inrichting van het netwerk tot een cumulatieve kostenbesparing van 850 miljoen euro.
KPN begint proef met VDSL
Zucht...dat is jammer niet in België.qless schreef:KPN start proef met V-DSL.
In verband met ADSL(1) en ADSL2/+ zie hier. Maar dat is nog geen V-DSL ...
Als ik hier in Heusden langs het postkantoor voorbij ga, ziet men een lichtgroene doorvoorbuis, uiteinde zit ca. 50 cm uit de grond.
Om de glasvezel door te blazen, 'k denk altijd waarom niet tot voor mijn woonst
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
- Bedankt: 127 keer
- Contacteer:
Volgens mij is groen van Telenet , en rood van Belgacom?Blue-Sky schreef:Zucht...dat is jammer niet in België.qless schreef:KPN start proef met V-DSL.
Als ik hier in Heusden langs het postkantoor voorbij ga, ziet men een lichtgroene doorvoorbuis, uiteinde zit ca. 50 cm uit de grond.
- Robbe
- El Robre
- Twitter: infocaris
- Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
- Contacteer:
<offtopic>qless schreef:Volgens mij is groen van Telenet , en rood van Belgacom?Blue-Sky schreef:Zucht...dat is jammer niet in België.qless schreef:KPN start proef met V-DSL.
... en blauw is voor de aan huisaansluiting bij de gewone gebruiker, de betalingskleur
</offtopic>
Wel erg dat ze zich in NL nu al aan het klaarmaken zijn om naar VDSL te gaan & dat er in BE nog maar pas met ADSL2+ van start wordt gegaan
Code: Selecteer alles
filmpjes toevoegen met : [vimeo]code[/vimeo] en [youtube]code[/youtube]
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
- Bedankt: 127 keer
- Contacteer:
http://www.belgacom.be/vdsl niet gezien? Belgacom loopt met VDSL juist voor in Europa. Nou ja niet met snelheid en limiet, maar tochRobbe schreef:
Wel erg dat ze zich in NL nu al aan het klaarmaken zijn om naar VDSL te gaan & dat er in BE nog maar pas met ADSL2+ van start wordt gegaan
In NL is het alleen een proef. ADSL2+ is bijna overal in NL al te krijgen, hier alleen nog maar bij laTribu...
- Robbe
- El Robre
- Twitter: infocaris
- Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
- Contacteer:
jah, 'k heb da wel gezien, maar het werkte toen niet op mijn telefoonnummer en nu ... nog altijd niet, in NL weten ze juist tegen wanneer iedereen dat zal kunnen pakken, hier weet ge niksqless schreef:http://www.belgacom.be/vdsl niet gezien? Belgacom loopt met VDSL juist voor in Europa. Nou ja niet met snelheid en limiet, maar tochRobbe schreef:
In NL is het alleen een proef. ADSL2+ is bijna overal in NL al te krijgen, hier alleen nog maar bij laTribu...
Wat is trouwens het nut van een nieuwe technologie, als ze geen meerwaarde levert tov de oude
Code: Selecteer alles
filmpjes toevoegen met : [vimeo]code[/vimeo] en [youtube]code[/youtube]