EDPnet en externe newsserver?

Hier kan je alles kwijt over EDPnet
Plaats reactie
Azerty
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 40
Lid geworden op: 06 sep 2005, 12:09

EDPnet stelt een limiet van 10 GB/30-dagen op zijn usenet newsserver.
Een flexi-abonnement voorziet 50 GB aan 0,25 euro/GB.
Menig gebruiker zal voor een externe newsserver moeten betalen.

Twee vragen:
1) EDPnet gebruikt naar ik meen de newsserver Giganews.
Giganews (een v/d beste) biedt onbegrensde aflaad voor 21,25 euro/mnd.
Giganews biedt ook nog 25 GB voor 11 euro/mnd.
Als EDPnet-klant betaal je echter reeds voor je 10 GB/30 dagen, is er
dan geen korting mogelijk?

2) Welke andere externe payserver gebruiken?
Astranews kost 15 US dollar/mnd voor onbegrensde aflaad.
(ook aan 10 dollar/mnd doch max 1 Mbit/s, dus ongeschikt voor ADSL).
Easynews kost 10 US dollar/mnd voor maximum 20 GB in maximum 30 dagen.
Newsreader kost 10 US dollar voor 30 GB/mnd

Astranews verkoopt ook nog volume (zonder tijdsbegrenzing):
25 GB voor 10 US dollar
65 GB voor 25 US dollar
280 GB voor 100 US dollar

Met EDPnet-newsserver=Giganews heb je reeds een hoge retentie (artikelen bewaarduur).
Mijn ervaring met Newsreader en Easynews dateert van meer dan een jaar geleden.
Newsreader was destijds een beetje traag. Easynews vond ik wat beter dan Astranews, maar is ook duurder en Astranews verkoos ik voor zijn volumepakken die niet aan tijd gebonden zijn en dus ideaal als aanvulling op je newsserver met onbegrensde aflaad.
Maar met EDPnet zit je met een op 10 GB/mnd begrensde newsserver?
Suggesties?

Azerty
50cent
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 47
Lid geworden op: 15 sep 2005, 16:07

Azerty schreef:
Twee vragen:

1) EDPnet gebruikt naar ik meen de newsserver Giganews.
Giganews (een v/d beste) biedt onbegrensde aflaad voor 21,25 euro/mnd.
Giganews biedt ook nog 25 GB voor 11 euro/mnd.
Als EDPnet-klant betaal je echter reeds voor je 10 GB/30 dagen, is er
dan geen korting mogelijk?

2) Welke andere externe payserver gebruiken?
Astranews kost 15 US dollar/mnd voor onbegrensde aflaad.
(ook aan 10 dollar/mnd doch max 1 Mbit/s, dus ongeschikt voor ADSL).
Easynews kost 10 US dollar/mnd voor maximum 20 GB in maximum 30 dagen.
Newsreader kost 10 US dollar voor 30 GB/mnd

Astranews verkoopt ook nog volume (zonder tijdsbegrenzing):
25 GB voor 10 US dollar
65 GB voor 25 US dollar
280 GB voor 100 US dollar

Met EDPnet-newsserver=Giganews heb je reeds een hoge retentie (artikelen bewaarduur).
Mijn ervaring met Newsreader en Easynews dateert van meer dan een jaar geleden.
Newsreader was destijds een beetje traag. Easynews vond ik wat beter dan Astranews, maar is ook duurder en Astranews verkoos ik voor zijn volumepakken die niet aan tijd gebonden zijn en dus ideaal als aanvulling op je newsserver met onbegrensde aflaad.
Maar met EDPnet zit je met een op 10 GB/mnd begrensde newsserver?
Suggesties?

Azerty


1) Voor zover ik weet is het niet mogelijk om deze limiet op te drijven. Verder vind ik de nieuwservers bij Edpnet traag, maarja het is een extra service die ze aanbieden dus we mogen niet klagen :)

2) Ik raad Eweka aan ( www.eweka.nl ) kost slechts 7.5 euro per maand. Je hebt ook geen limieten bij Eweka en een vrij hoge retentie.
Azerty
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 40
Lid geworden op: 06 sep 2005, 12:09

[/quote]
2) Ik raad Eweka aan ( www.eweka.nl ) kost slechts 7.5 euro per maand. Je hebt ook geen limieten bij Eweka en een vrij hoge retentie.[/quote]

Heel interessant.
Snelheid ook OK (bij 4 connecties)?
Azerty
MaRtO
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1250
Lid geworden op: 26 nov 2003, 20:33
Locatie: BE

Tweaknews vind ik ook een goeie payserver!
Staat op de 7de plaats van de top 1000 usenet servers.
Gebruikersavatar
Phuncz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1357
Lid geworden op: 05 apr 2005, 14:42
Locatie: Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 30 keer
Bedankt: 24 keer

Zelf gebruik ik Eweka icm. EDPnet Flexi Extra. Dat is voor mij Usenet tegen 600KB/sec, wat best wel heerlijk is :) En die 7,5€ per maand vind ik ook niet overdreven.

Heb in het verleden al aan EDPnet gevraagd of er geen uitbreiding ofzo op hun Usenet zou komen, voor een hoger limiet ofzo. Daar waren toen nog geen plannen voor. Verder ben ik eigenlijk niet geïnteresseerd in Giganews, de snelheden die ik via EDPnet haal, zijn nooit hoger dan 40KB/sec tegenwoordig. Dat biedt me weinig vertrouwen om een Giganews pakket te kopen. Om nog maar te zwijgen dat GigaNews 3x zo duur is als Eweka.
Gebruikersavatar
Arqentus
Premium Member
Premium Member
Berichten: 575
Lid geworden op: 22 jul 2004, 18:04
Bedankt: 3 keer

Azerty schreef:

Heel interessant.
Snelheid ook OK (bij 4 connecties)?
Azerty[/quote]

De EDPnet newsserver doet +- 50 a 80kb/sec met 3 connecties. Gisteren nog vlug getest.

Errors & CRC errors op 16h tijd: 180. Ter vergelijking Scarlet (SurfADSL overgenomen door Scarlet ) gaf na de overname: 3400 / 3600 errors over 16h tijdperiode. Maw, Scarlet s****.

3.3Mbits / 333Kbits lijn = 350KB/39KB met speedtest gisteren vlug te runnen.
Azerty
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 40
Lid geworden op: 06 sep 2005, 12:09

Dank voor de reacties.
Ik heb enkele goedkoper payservers leren kennen.
Ik wist overigens niet dat Giganews (althans via EDPnet) zo traag was.
Azerty
Gebruikersavatar
Arqentus
Premium Member
Premium Member
Berichten: 575
Lid geworden op: 22 jul 2004, 18:04
Bedankt: 3 keer

Azerty schreef:Dank voor de reacties.
Ik heb enkele goedkoper payservers leren kennen.
Ik wist overigens niet dat Giganews (althans via EDPnet) zo traag was.
Azerty


Denk dat ze een goedkoper mass abonoment hebben. Bij SurfAdsl / Scarlet ( we gebruiken Scarlet hun newsservers omdat we op hun DSLAM zaten ), was de headers tegen 200kb/sec, and de treads aan 30kb/sec ( 60kb/sec max met 2 ). Bij EDPnet zijn de headers aan dezelfde snelheid als de downloads, maw, ze hebben een goedkoper contract met giganews dan Scarlet ( wat ook logise is, sinds ze een kleine provider zijn, en scarlet hun netwerk zichzelf & al hun resailers zijn ). Voor de rest is de server compleet zoals het moet. We klagen niet. Gratis nieuwsserver waar je normaal een paar euro voor moet betalen, dat je beetje minder speed hebt dan als je zelf betaalt nemen we er wel bij ;)

De omschakeling gaat me ieder maand al een euro of 12 uitsparen ( als ik 80GB / maand doe ), en 35€ als ik er maar 50GB doe tegenover Scarlet. En dan is er natuurlijk het bericht dat EDPnet mogelijk vanaf January op ADSL2 gaat & ze denken eraan om de limiet te verhogen naar 100GB/30dagen ( aan 0.25€ / gig op hun flex account ) voor deze lijnen.
Gebruikersavatar
Phuncz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1357
Lid geworden op: 05 apr 2005, 14:42
Locatie: Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 30 keer
Bedankt: 24 keer

Oh ?

Phuncz gaat dan vuurwerk halen voor iets anders dan nieuwjaar te vieren :D
Kerberos
Plus Member
Plus Member
Berichten: 129
Lid geworden op: 24 mar 2004, 20:02

Azerty schreef:En dan is er natuurlijk het bericht dat EDPnet mogelijk vanaf January op ADSL2 gaat & ze denken eraan om de limiet te verhogen naar 100GB/30dagen ( aan 0.25€ / gig op hun flex account ) voor deze lijnen.


Van waar heb je deze info als ik vragen mag?
Gebruikersavatar
Arqentus
Premium Member
Premium Member
Berichten: 575
Lid geworden op: 22 jul 2004, 18:04
Bedankt: 3 keer

Kerberos schreef:Van waar heb je deze info als ik vragen mag?


Staat in dit forum gepost. Check de berichten van TVDE ( werkt bij EDPnet ).
Kartouch
Pro Member
Pro Member
Berichten: 415
Lid geworden op: 22 jan 2005, 14:15
Bedankt: 1 keer

Arqentus schreef:
Kerberos schreef:Van waar heb je deze info als ik vragen mag?


Staat in dit forum gepost. Check de berichten van TVDE ( werkt bij EDPnet ).


Maar het is ondertussen al een tijdje geleden dat ik TVDE op het forum nog iets zien posten heb. Zou hij al meer info hebben over zijn ADSL2+ verhaal en die 100 Gb. per maand ?

Ik ben aan het uitkijken om over te stappen van Skynet naar EdpNet maar wil toch wel een meerwaarde. Een mens kan altijd wel een stok vinden om op de Belgakoe te meppen, maar ik heb er geen klagen van (behalve dan de 10 Gb. downloadlimiet).
Dat Skynet allerlei nevendiensten (gratis CD downloaden/2 maand, en gratis game/maand, ...) levert, interesseert mij voor geen cent. Ik wil een goeie provider die waar levert voor wat ik vraag en geen gadgets erbij geeft om de klant te paaien met vrij nutteloze toestanden.
Azerty
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 40
Lid geworden op: 06 sep 2005, 12:09

[quote="Kartouch"]
Ik ben aan het uitkijken om over te stappen van Skynet naar EdpNet maar wil toch wel een meerwaarde. Een mens kan altijd wel een stok vinden om op de Belgakoe te meppen, maar ik heb er geen klagen van (behalve dan de 10 Gb. downloadlimiet).
Dat Skynet allerlei nevendiensten (gratis CD downloaden/2 maand, en gratis game/maand, ...) levert, interesseert mij voor geen cent. Ik wil een goeie provider die waar levert voor wat ik vraag en geen gadgets erbij geeft om de klant te paaien met vrij nutteloze toestanden.[/quote]

Ik had dezelfde overwegingen.
Ik heb echter besloten voorlopig bij BC te blijven en mijn ADSL GO (40 euro) abonnement om te zetten in een PLUS (55 euro), waarbij ik mijn volumeverbruik ook effectief tot 30 GB/mnd wil beperken. De meerprijs bij BC (als ik de kosten voor een externe nieuwsserver en een tweede mailbox bij EDPnet Flexi bijtel) is dan niet zo veel. Daarenboven werd ik nog aangenaam verrast met een promotie waarbij ik de eerste twee maand mijn PLUS gratis heb en de verzekering dat ik geen nieuw contract afsluit, waardoor ik de mogelijkheid behoud om met een gratis telefoontje naar BC mijn abo op te zeggen op 7 dagen. (ik ga er wel van uit dat ik die eerste 2 maand gratis zal moeten betalen indien ik minder dan een jaar mijn PLUS betaal).
Naast het financieel aspect is mijn beslissing evenzeer door schrik ingegeven. Ik heb ooit meegemaakt dat mijn provider Planet Internet werd overgenomen door Scarlet en de service sterk achteruit ging. Dan besef je dat je als particulier eigenlijk geen enkel verhaal hebt en moet je die frustrerende tijd door tot het einde van je contract. Je kunt ook niet naar een andere provider zonder instemming van de huidige. Ik geloof graag dat EDPnet met 10-jaar ervaring een betrouwbaar bedrijf is, maar ook bedrijven die het goed doen kunnen overgenomen worden...
Ik heb het dan ook moeilijk met de verplichting om een contract van minimum 1 jaar af te sluiten (zonder enige promotie). Een contract dat bij elke provider eenzijdig in zijn voordeel is opgesteld. Nu zou ik het toch nog gewaagd hebben, was het niet dat bij EDPnet je onherroepelijk gehouden bent tot volledige betaling voor de resterende maanden van je jaarcontract. Bij BC is dit maar de helft, hetgeen ik wel redelijk vind.
Tegenover mijn visie kun je gerust stellen dat de wereld aan de durvers is. Ik wil enkel meegeven hoe ik jouw vraag voor mezelf beantwoord heb.
Azerty
Kartouch
Pro Member
Pro Member
Berichten: 415
Lid geworden op: 22 jan 2005, 14:15
Bedankt: 1 keer

Azerty schreef: Ik wil enkel meegeven hoe ik jouw vraag voor mezelf beantwoord heb.
Azerty


Dat is nu eens een zinvolle reply op mijn vraag. Ik kan een aantal argumenten inderdaad beamen, en het is inderdaad ook een sprong in het duister. Voor elke ontevreden klant zijn er meestal evenveel tevreden klanten.

Maar het is zoals je zegt, het leven is aan de durvers. Ik ben bijna door mijn jaar verlenging door, dit had ik ondertekent in ruil voor een MP3-spelertje. Dat ding is trouwens met moeite uit de kast geraakt. De eerste batterij is nog niet plat en ook de eerste CD die ik er opgezet had staat er nog netjes op. Als dit jaar om is kan ik rustig uitkijken wat voor mij de meest interessante oplossing is.
Azerty
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 40
Lid geworden op: 06 sep 2005, 12:09

[quote]Daarenboven werd ik nog aangenaam verrast met een promotie waarbij ik de eerste twee maand mijn PLUS gratis heb en de verzekering dat ik geen nieuw contract afsluit, waardoor ik de mogelijkheid behoud om met een gratis telefoontje naar BC mijn abo op te zeggen op 7 dagen. (ik ga er wel van uit dat ik die eerste 2 maand gratis zal moeten betalen indien ik minder dan een jaar mijn PLUS betaal). [/quote]

Jammer, maar bij het navolgend schrijven van BC bleek dat het toch om een nieuw contract ging met een minimumduur van 1 jaar, terwijl navraag leerde dat er ook geen 2-maand gratis promotie bij was, omdat het geen nieuw contract is... Ik heb uiteraard deze abonnementsconversie geweigerd en voel mij bedrogen.
Azerty
Plaats reactie

Terug naar “EDPnet (LaTribu)”