Hi guys, ik zou een extra harde schijf als backup willen gebruiken maar hem dan ook niet constant laten meedraaien.
Nu dacht ik om evt met een ?schakelaar? de voeding naar die schijf te onderbreken en dan enkel van stroom voorzien als het nodig is.
Ik weet niet meteen of een schijf disabelen in de bios er ook voor zorgt dat ze niet meer meedraait - veronderstel van wel - maar het is de bedoeling om deze handeling te kunnen doen zonder te moeten rebooten.
Tot daar veronderstel ik dat er geen probleem is, of wel?
Verder vraag ik me af of het mogelijk zou zijn om via software ?iets? te commanderen dat ?een schakelaar? stuurt.
Ik heb al zitten googelen op domotica en 'pc control external devices' maar kan niet meteen iets geschikt vinden.
Heeft een van ju!llie hier ervaring in of meer kennis dan mij mbt kant-en-klare elektronica om iets dergelijks klaar te krijgen?
Alle ideeën meer dan welkom!
Pe'ken
harde schijf 'uit- en inschakelen' ?
-
- Pro Member
Softwarematig of via het bios gaat dit in elk geval niet lukken. Een HD draait vanaf het moment dat ze door de PSU van stroom wordt voorzien.
De beste oplossing is volgens mij een externe HD. Ik dacht ook nog aan een verwijderbare HD rack, maar deze hangt op een IDE-aansluiting, dus als je hiervan de stroom uitschakelt, is de kans groot dat je OS crasht. Zoniet is het in elk geval onmogelijk om de schrijf terug aan te melden zonder een herstart.
De beste oplossing is volgens mij een externe HD. Ik dacht ook nog aan een verwijderbare HD rack, maar deze hangt op een IDE-aansluiting, dus als je hiervan de stroom uitschakelt, is de kans groot dat je OS crasht. Zoniet is het in elk geval onmogelijk om de schrijf terug aan te melden zonder een herstart.
via software is het zeker wel mogelijk aangezien windows een hd kan uitschakelen na een bepaalde tijd ongebruikt te zijn, dus volgens mij moet er wel een of ander exotisch programmatje zijn om je hd te kunnen stopzetten.bubbs schreef:Softwarematig of via het bios gaat dit in elk geval niet lukken. Een HD draait vanaf het moment dat ze door de PSU van stroom wordt voorzien.
Dus een interne disk kan ik blijkbaar sowieso vergeten...
Zou het al niet gewoon werken door een externe HD via usb aan te sluiten die vanzelf stopt, evt door powersaving opties, met draaien omdat ze niet wordt aangesproken?
De bedoeling is om een zelfstandig backup systeem te hebben dat via de scheduler een backup neemt.
P.
Zou het al niet gewoon werken door een externe HD via usb aan te sluiten die vanzelf stopt, evt door powersaving opties, met draaien omdat ze niet wordt aangesproken?
De bedoeling is om een zelfstandig backup systeem te hebben dat via de scheduler een backup neemt.
P.
- Ken
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 61 keer
- Bedankt: 110 keer
Ik heb een externe lacie hd van 40gig voor backups en filez liggen. Die kwam al goed uit
Zeker met norton ghost enzo. Maar ik overweeg om een NAS te kopen die op het netwerk hangt zodat de backups via die weg gaan net als programma's die netwerk hd's kunnen gebruiken (office 2003, vandale woordenboeken) zo hoef ik niet alles 20x te installen.

-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 48 keer
- Bedankt: 53 keer
Een harde schijf mag rustig meedraaien hoor, dit zal zeker niet schadelijk zijn (als ze goed gekoeld is).
Een externe HD is ook een oplossing, maar ik zou deze dan toch ook niet elke dag gaan aan- en loskoppelen...
Als je zo weinig je backup schijf gaat gebruiken, wat ga je dan backuppen? Geen live-data lijkt me, dus is het mss geen oplossing om wat DVD's te schrijven met de data die je wil backuppen?
Een externe HD is ook een oplossing, maar ik zou deze dan toch ook niet elke dag gaan aan- en loskoppelen...
Als je zo weinig je backup schijf gaat gebruiken, wat ga je dan backuppen? Geen live-data lijkt me, dus is het mss geen oplossing om wat DVD's te schrijven met de data die je wil backuppen?
- Phuncz
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
- Bedankt: 24 keer
DVD's of CD's gebruiken om (belangrijke) data te backuppen kan ik niet mee akkoord gaan. Heb veel Taiyo Yuden schijfjes die het nu al niet meer doen (5 jaar geleden gebrand op een Plextor 8/2/20 schrijver), ik vermoed dat DVD's ook een behoorlijke aftakeling gaan meemaken.
Daarintegen is het belangrijk dat je zowiezo voor backupdoeleinden (voor belangrijke stuff) altijd de file 2x hebt. Zo heb ik 2x 36GB Raptor HD's in RAID 0 waar Windows, games, programma's en muziek op staat. Ook nog 2x Maxtor 160GB HD's waar allerhande data op staat. En nog een Seagate 250GB HD die de meeste data rechtstreeks haalt van de RAID0-array en de 2 Maxtors. Dit door middel van SecondCopy, die je volledig kan instellen automatische backups te maken van de bestanden en mappen die je wilt. Deze oplossing is voor mij de beste: het kost niet teveel voor hoge zekerheid dat je je data kan terugvinden. Buiten dan het feit dat mijn PC in de fik zou schieten ofzo.
Daarintegen is het belangrijk dat je zowiezo voor backupdoeleinden (voor belangrijke stuff) altijd de file 2x hebt. Zo heb ik 2x 36GB Raptor HD's in RAID 0 waar Windows, games, programma's en muziek op staat. Ook nog 2x Maxtor 160GB HD's waar allerhande data op staat. En nog een Seagate 250GB HD die de meeste data rechtstreeks haalt van de RAID0-array en de 2 Maxtors. Dit door middel van SecondCopy, die je volledig kan instellen automatische backups te maken van de bestanden en mappen die je wilt. Deze oplossing is voor mij de beste: het kost niet teveel voor hoge zekerheid dat je je data kan terugvinden. Buiten dan het feit dat mijn PC in de fik zou schieten ofzo.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 48 keer
- Bedankt: 53 keer
Ok, je pakt het dus wat meer professioneel aan dan de modale computergebruiker 
Mss moet je eens kijken naar een Iomega REV tape, deze gebruik ik om grote hoeveelheden data te backuppen, en de tapes in een brandveilige koffer op een 2de lokatie, dan mag zelfs je PC in de fik schieten

Mss moet je eens kijken naar een Iomega REV tape, deze gebruik ik om grote hoeveelheden data te backuppen, en de tapes in een brandveilige koffer op een 2de lokatie, dan mag zelfs je PC in de fik schieten

- netdata
- Elite Poster
- Twitter: wdhaeseleer
- Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
- Bedankt: 8 keer
In elektuur (elektronica maandblad) verscheen ooit een IDE selector.
Indien je deze gebruikt kan je dus VOOR je de PC opstart zeggen welke IDE device hij moet gebruiken hij schakelde ook de spanning in/uit
hij had 2 IDE poorten maar als je er slechts 1tje van gebruikt heb je een HD enabler/disabler.
Deze kan je via een +5V zelfs laten switchen.
Je kan dan perfect een flip/flop gebruiken en die aansluiten op de LPT (printer poort) van je PC. vermits je makkelijk met een VB aplicatie de printerpoort kan aanspreken kan je perfect zeggen welke datalijn hij van de printerpoort actief moet zetten.
De printerpoort beschikt over een +5V uitgang.
Echter zou ik dit niet aanraden...
Indien je deze gebruikt kan je dus VOOR je de PC opstart zeggen welke IDE device hij moet gebruiken hij schakelde ook de spanning in/uit
hij had 2 IDE poorten maar als je er slechts 1tje van gebruikt heb je een HD enabler/disabler.
Deze kan je via een +5V zelfs laten switchen.
Je kan dan perfect een flip/flop gebruiken en die aansluiten op de LPT (printer poort) van je PC. vermits je makkelijk met een VB aplicatie de printerpoort kan aanspreken kan je perfect zeggen welke datalijn hij van de printerpoort actief moet zetten.
De printerpoort beschikt over een +5V uitgang.
Echter zou ik dit niet aanraden...
waarom ? windows kan dit stadaard toch al jaren, gewoon in je power settings instellen hoe lang je HD moet blijven draaien nadat hij laatst is geaccessed.Peterken schreef:Dus een interne disk kan ik blijkbaar sowieso vergeten...
de meeste moderne bios'sen zullen dit trouwens ook al kunnen, los van OS.
natuurlijk kan dit in linux ook dmv "hdparm -S ## <devicename>"
- Bijlagen
-
- power.JPG
- (43.26 KiB) 83 keer gedownload
Hier heb ik ook aan gedacht, maar gaat die schijf dan niet heel veel keren aan- en uitgezet worden?ban schreef:... gewoon in je power settings instellen hoe lang je HD moet blijven draaien nadat hij laatst is geaccessed.
Bijvoorbeeld simpelweg de Windows verkenner opstarten kan al genoeg zijn om die schijf terug in gang te doen schieten.
- cptKangaroo
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 748 keer
- Bedankt: 250 keer
Backups van je belangrijkste data op een harddisk die gedurig aan/uit gaat -- dan zou ik toch voor de DVD optie kiezen, hoor.
wat ik denk dat het makkelijkste zou zijn is een 2,5" hd kopen en een usb2.0 behuizing daarvoor kopen, voor iets van 100-150€ moet je al 60gb hebben en om het te gebruiken heb je niets eens een extra voeding nodig, gewoon in je usb poort pluggen en je bent vertrokken.
- Phuncz
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
- Bedankt: 24 keer
Tegenwoordig heb je al 50-60GB externe LaCie USB2 2,5" drives voor 99€, daar heb je geen 2,5" schijf + behuizing voor 
een grote tip die ik je kan geven is software te nemen die regelmatig voor je backupped, zodat je het niet vergeet.

een grote tip die ik je kan geven is software te nemen die regelmatig voor je backupped, zodat je het niet vergeet.
- brooklyn
- Elite Poster
Bij mijn asus moederbord zat een SATA uitbreidingsmodule voor externe apparaten.
gewoon je hd in en uit pluggen zonder je kas open te maken.
gewoon je hd in en uit pluggen zonder je kas open te maken.

PC1: Intel Core 2 Duo E6600 - 2GB DDR2 SDRAM PC6400 - ASUS P5B Deluxe - GeForce 8800GTS 320MB DDR3 - Western Digital 35GB Raptor - 3.1TB HD space
PC2: AMD3600 - 1GB DDR - ASUS A8N Deluxe - ATI 3850 -
Dvico Tvix 6500A user