telefoonnetwerk vraagje

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
Dikke Foaf
Starter
Starter
Contacteer:

Kan me iemand hier vertellen, met een figuurke of weet ik veel hoe en liefst heel gedetailleerd hoe het telefoonnetwerk opgebouwd is?
Vertrekkende van het binnenkomend koperpaar, komt in onze kelder binnen, naar waar loopt dat onder de grond? Komt dat terecht in een bundel die parallel met de straat ligt? Hoeveel aders zitten er in een bundel?
Naar waar loopt die bundel dan? Enzoverder.
Blue-Sky
Erelid
Erelid

Hallo,
Antwoord: algemeen (in landelijke omgeving kunnen de lijnen via houten palen bovengronds langs de openbare weg liggen)
Korte algemene schets: Tf centrale > 100 Paar kabel > v= Verdeler kast > W=woning (langs de weg zijn er op verschillen punten v)In de buurt waar je woont wordt er een paar uitgekoppeld voor een enkel woonhuis.
Bij een woonblok van 10 appartementen zal men waarschijnlijk 25 paar tot in die blok brengen zodat er daar enige reserve is.(vb extra voor Fax)
In de steden zijn er kabels met grotere capaciteit vb.200 paar of meer.
Veelal lopen deze hoofdkabels langs de wegen, echter niet altijd, kan ook via veldwegen om geen onnodige km kabel te moeten plaatsen.
Waar lopen deze kabels?(bundel- zoals u het noemt) moeilijke vraag hé, waar men capaciteit nodig heeft.
De grote moderne centrales kunnen onderling met elkaar verbonden zijn met glasvezelkabel (optische signaal overdracht)
Ofwel door middel van straalverbindingen HF techniek in gigahz bereik (digitale signaal overdracht) vroeger bestond dit ook al in analoge techniek(multiplex systemen) Als je daar meer details over wenst, vakboek aanschaffen en vlijtig studeren ………! Dit thema is te complex om hier verder op in te gaan. Hopende dat dit volstaat.
NB: Het spreekt vanzelf dat Belgacom je geen plannen zal bekend maken met de ligging van kabels met grotere capaciteit!Deze plannen worden enkel doorgespeeld aan firma's welke graafwerken moeten uitvoeren langs de openbare weg. (voorbeeld wegenwerken-moet aangevraagd worden bij Belgacom)
Voorbeeld: Een firma welke met een graafmachine een hoofdkabel defect maakt en vb. daardoor een hospitaal of andere openbare diensten telefonisch onbereikbaar maakt, kan een ferme schadevergoeding betalen.(of zijn verzekeraar)
Afbeelding
Dikke Foaf
Starter
Starter
Contacteer:

Allesinds bedankt voor de info, maar nog even over die centrales, wat achter de centrale? wat is de fysische en logische structuur? ringstructuur? sterstructuur? Dus hangt elke centrale aan zijn twee buurcentrales? Soort token ring/FDDI? Of is er ergens een knooppunt (sterstructuur)? waar is het knooppunt van die ster? Bij belgacom in brussel? Wie zingt er een mooie La in mijn hoorn als ik die afneem? En wat als ik een nummer draai?

Als ik het goed begrijp dan doet dus een centrale niet meer dan de signalen multiplexen en dan op glasvezel of in de ether te zetten. Een centrale heeft dus praktisch geen intelligentie...

Ik dacht, eindelijk een forum over telefoon/adsl, nu kan ik men vragen eindelijk eens stellen, ik wens dus een gedetailleerde/technische uitleg. Ik stel m'n vraag hier, omdat hier waarschijnlijk technici rondhangen van bij Belgacom of toch mensen die er iets kunnen van weten. Ik kan natuurlijk zelf op m'n eentje gaan boeken zoeken en studeren, maar dan hebben de anderen op dit forum er bijzonder weinig aan.
Blue-Sky
Erelid
Erelid

Hallo,
U hebt het dus inderdaad niet goed begrepen, zie mijn opmerking in vorig bericht>
Dit thema is te complex om hier verder op in te gaan.
Ook werd niet beweerd dat er geen intelligentie geprogrammeerd is in een moderne centrale.
vb: als je een oproep gemist hebt bij afwezigheid kan je dit gewoon controleren door het nr 1919 te vormen.
(Dit is een voorbeeld van meerdere)
Dit tf nr. wordt je dan voorgelezen- wil je met dat nr. verbonden worden druk je gewoon op 1. Als je een nummer vormt vertrekken uit uw toestel tonen (type frequentie kiezen) vroeger bij oudere centrales (Impulskiezen)
Men kan een wel een tip bekomen op dit forum, maar toch moet men hier geen boek of boekdelen verwachten.
Aan de hand van uw gestelde vragen merk ik wel dat je van wanten weet en ja de La of A toon wordt normaal gegenereerd in elke centrale.
Dit kan (kamertoon A1) zijn welke in 1939 vastgelegd werd op 440 Hz)
Deze is normaal stabiel genoeg om perfect de A snaar van een gitaar op te stemmen.
Of nog (kamertoon A = 440 Hz. Bereik : 427 Hz - 453 Hz bij transponeren in de muziek)

Ik wil het hier dan bij laten.
Afbeelding
The Oddity
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

Dikke foaf,

Informatie over de huidige situatie van de telefoonnetwerken vind je hier samengevat.
Informatie over breedbandnetwerken vind je hier

Dit is idd heel erg de technische toer opgaande, ik vind het raar dat je dit zo super gedetailleerd wilt, indien je echt tot in detail wilt gaan, dan zal je toch enkele websites en boeken moeten raadplegen. Eventuele passages die waar je problemen mee hebt, kunnen hier aangebracht worden ter verduidelijking.
Zo op het eerste zicht zou ik zeggen dat jij een eindwerk moet maken over telefonie/telefoonnetwerken van belgië? of is het zuiver interesse? (tja: de tijd van het jaar enne zo gedetailleerd--> wijst op eindwerken :p)

Even terzijde, dit forum is geen forum voor telefonie eh..ik weet niet waar ge dat vandaan haalt, maar het is dus wel een forum ter support van adsl-aansluitingen in eerste plaats Skynet, maar ook andere isp's. Andere computerproblemen komen ook aan bod, en telefonie kan ook wel, maar dat is niet direct de hoofdzaak van het forum.

Ik zou je aanraden 'slimme' google eens aan het werk te zetten en ééns grondig die stof door te nemen, en als je probs hebt, moet je het maar zeggen. ;-)
I love it when a plan comes together!
Dikke Foaf
Starter
Starter
Contacteer:

Het is dus zuiver interesse, kzit in het 1e jaar graduaat elektronica en moet dus geen eindwerk maken. Maar het is iets dat ik altijd al heb willen weten, maar waar ik eigenlijk nooit informatie over gevonden heb. Vandaar mijn vraag. Ik zal die links eens bekijken en in google nog eens zoeken. Als ik iets moet weten horen jullie het wel.

Ik heb trouwens ook nog veel vragen over adsl. Iets als: waar bevind de dslam zich? Uit de uitleg hier kan ik dus veronderstellen dat de dslam zich niet in de 'eerste centrale' bevind.
Maar daarvoor moet ik eerst google nog eens raadplegen, en ook eerst weten hoe het telefoonnetwerk in mekaar zit, vandaar eerst de vraag over het telefoonnetwerk.

Kheb me nooit eigenlijk afgevraagd hoe het telefoonnetwerk eruit zag, totdat ik op m'n 13j zo'n bundel telefoonkabel kreeg van een paar meter. Was een bundel van zo'n 50 paren, en dat intrigeerde me wel, sindsdien zit ik met die vraag waar praktisch niemand kan antwoord op geven.
Blue-Sky
Erelid
Erelid

Hallo,
Geef eens in bij Google : telefonie+centrales+techniek ofwel centrales+knooppunten+België
Waarschijnlijk kan je daar al iets mee aanvangen, ik zou zeggen nog verder Goochelen :wink:
Ik wou eerst enige link(s) opgeven, maar daar staat af en toe reklame bij en dit is ongewenst op ons forum, dus geef ik hier aan wat ik gevonden heb bij google.
Afbeelding
NuKeM
Content Editor
Content Editor
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 156 keer
Contacteer:

Over hoe een telefoonnetwerk in elkaar zit zijn massa's kleppers van boeken geschreven ;)
En als we gaan beginnen over hoe de communicatie over die kabels geschiedt, dan komt er een veelvoud van het bovenstaande aantal kleppers bij :)

Het is inderdaad een heel interessant onderwerp dat mij ook wel boeit :)
NuKeM
The Oddity
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

Dikke foaf,

het had gekund eh :p, tis de tijd van het jaar eh, en tis doordat ik zelf met 'eindwerken' (=projecten) bezig ben dat ik eraan dacht ;-)

Wat betreft dslam, das niet 'de' maar beter 'een' of 'die waarop ik aangesloten ben'. Dienen dslam staat in de centrale waarop gij zijt aangesloten met je tel. lijn. En als ik mij niet bedrieg kunnen er meerdere dslams per centrale staan, maar das niet altijd zo. Wat betreft 'eerste' wat bedoelt ge daar exact mee? (de dichtste? ofwat?)

Als je echt zo geinteresseerd bent in telefonienetwerken, dan zou ik je aanraden eerst eens grondig google te raadplegen en heb je nog vragen of nog meer interesse? --> koop dan nen boek, er zijn er vré goeie op de markt, oa over netwerken, communicatie, telefonie etc.. volgend jaar mag ik zo'n boek blokken :p

Blue-Sky

effe tssdoor: je mag links posten naar sites als die verband houden met deze topic. Dat geeft niet dat er op die site reclame staat, er staat immers op bijna elke site een vorm van reclame. De regel ivm reclame slaat opl: "Geen explicitie reclame maken in posts". Maw dus enkel posten om reclame te maken, zonder enige andere bedoeling.
Veel links mogen hier gerust gepost worden hoor. Het zijn slechts enkele die niet zo zuiver op de graat zijn.
I love it when a plan comes together!
Blue-Sky
Erelid
Erelid

Aan Dikke Foaf,

Volgende link gevonden via Google:Klik hier
Dit is over Nederlandse centrales. Verder zoeken op Google......! Je vind zeker ook wel iets over de Belgische centrales.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”