Concurrentie voor GPS

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Blue-Sky
Erelid
Erelid
Berichten: 8554
Lid geworden op: 23 feb 2003, 20:42
Locatie: België - Limburg

Hallo, op volgende website kan je iets vernemen over Galileo een toekomstig Europees systeem concurrent voor GPS.
Deze site is Duitstalig Klik hier
Het systeem zou nauwkeuriger zijn als GPS door dat de satellieten in een lagere baan gepositioneerd zijn ten opzichte van GPS en alle tijdmetingen gebeuren door atoom tijdmeting. (radioactief verval v/h caesium atoom) De nauwkeurig tot op 5 meter is gratis, voor industrieel gebruik tegen betaling tot in het centimeter bereik. Mede verantwoordelijk voor grotere nauwkeurigheid van Galileo is het feit dat de hogere gepositioneerde GPS satellieten kunnen gestoord worden door de zonnewind.
Ook wetenswaardigheden over Supercomputers vind je als je bij Google ingeeft: Super+Computer+Japan
Globale voorspellingen weerbericht en in de toekomst vooral belangrijk voor Japan> aardbevingen.
Voorbeeld 1 van meerdere: link verwijderd daar niet meer actief
Voorbeeld 2 van meerdere:Klik hier

Erratum: Een link verwijderd daar niet meer actief. (aangepast op 9 mei 2005)
Laatst gewijzigd door Blue-Sky op 09 mei 2005, 09:23, 5 keer totaal gewijzigd.
The Oddity
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5008
Lid geworden op: 15 sep 2002, 17:58
Locatie: Belgium, Ghent
Contacteer:

Hmm als ik mij niet vergis heeft er over die Gallileo in het magazine Netwerk gestaan. Ze hebben er het ganse zaakje over twee maandn gespreid -dacht ik-, eens behandeld.

Als iemand geinteresseerd is, wil ik wel eens wat info opzoeken..(als ik dat magazine nog vind :D)
I love it when a plan comes together!
Gebruikersavatar
Blue-Sky
Erelid
Erelid
Berichten: 8554
Lid geworden op: 23 feb 2003, 20:42
Locatie: België - Limburg

Heb magazine Netwerk niet gezien. Mag altijd als je die info nog kunt vinden, de door mij vermelde website is inderdaad duitstalig en niet door iedereen verstaanbaar.
Afbeelding
Gebruikersavatar
meon
Administrator
Administrator
Berichten: 16609
Lid geworden op: 18 feb 2003, 22:02
Twitter: meon
Locatie: Bree
Uitgedeelde bedankjes: 564 keer
Bedankt: 759 keer
Contacteer:

Ik heb in m'n kast nog zo'n 4 jaar netwerk liggen denk ik, zal dit ook wel tussen steken, vandaar dat ik dit niet echt als 'nieuws' ervaarde...

Ik zal straks eens kijken of ik het tussen de rommel vind, en zien of het de moeite is van het samen te vatten ;-)
Gebruikersavatar
Blue-Sky
Erelid
Erelid
Berichten: 8554
Lid geworden op: 23 feb 2003, 20:42
Locatie: België - Limburg

Wereld Klimaat (Supercomputer)

Klik hier

(Dode link verwijderd en nieuwe geplaatst op 20 feb 2007)

:wink:
Laatst gewijzigd door Blue-Sky op 20 feb 2007, 11:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Pi R²
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 811
Lid geworden op: 03 jan 2003, 17:15
Locatie: Sint-Niklaas
Contacteer:

Dat galileospullement is niet exacter omdat het dichter bij de aarde hangt ofzo, het is gewoon een burgelijk project dat dus beter voor de gewone mensen geschikt is. GPS is ook tot op de centimeter nauwkeurig, alleen geven de amerikanen een stoordsignaal mee zodat er lichte afwijkingen zijn. Een amerikaanse militair daarintegen kan zijn voor GPS-bom kiezen in welk venster ze moet binnenvliegen bij Saddam.
Lang Leve Mijn Eigen! Het geheim voor een lang leven: niet stoppen met ademen
Gebruikersavatar
Blue-Sky
Erelid
Erelid
Berichten: 8554
Lid geworden op: 23 feb 2003, 20:42
Locatie: België - Limburg

Hallo, beste Pi R²
Klein uittreksel (vertaling uit het Duits)
Het Europese systeem zal een meer nauwkeurige navigatie als GPS mogelijk maken, boven een bepaalde hoogte stoort de energierijke zonnewind tijdens de zonne-erupties de satelliet signalen.
Bij GPS en GLONASS (Rusland) beschikken enkel de militairen over een correctie signaal, dat deze storingen teniet kan doen.
Bij gebruik door burgers moeten deze zich tevreden stellen met het vervormde signaal, ten opzichte van de militaire nauwkeurigheid kan dit tot 20 meter afwijking geven.

Galileo satellieten zullen echter in een lagere baan gepositioneerd zijn op ca 24.000 Km hoogte en praktisch weinig hinder ondervinden van zonne-erupties.
Het is inderdaad zo dat (GPS) de nauwkeurigheid hoog is voor militaire doeleinden, maar voor burgers kan oplopen tot 20 meter en meer.
Zelfs gewild door de Amerikanen kan vervormd worden in oorlogstijd zodat een nog grotere afwijking tot stand komt.
(of zelfs volledig kan uitgeschakeld worden)

Galileo is echter ontworpen voor de burgersector, zal altijd tot op 5 meter nauwkeurig zijn en tegen betaling in 2 cm bereik liggen. (bvb cartografie en navigatie voor vliegtuigen en handelsschepen)
Tot slot nog volgende link ESA & België

Erratum:Wijziging wegens 2 links welke niet meer functioneel waren.
Laatst gewijzigd door Blue-Sky op 27 jun 2004, 08:30, 3 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Blue-Sky
Erelid
Erelid
Berichten: 8554
Lid geworden op: 23 feb 2003, 20:42
Locatie: België - Limburg

In volgende link kan je zien hoe het aard-magneetveld gecomprimeerd wordt bij sterke zonnewind.
(zie storingen GPS in vorig bericht)Klik hier
(tekst is duitstalig)
Afbeelding
Gebruikersavatar
Blue-Sky
Erelid
Erelid
Berichten: 8554
Lid geworden op: 23 feb 2003, 20:42
Locatie: België - Limburg

Hallo, ben nog eens aan het rondzien geweest op de website:Klik hier
Vroeger heb ik links gezet over dat superding, wel nu heb ik de jongste link ontdekt, is nog niet in detail maar laat toch een idee zien.
Tekst is duitstalig.(hier een vrije vertaling v/d inleiding)
<
De Wereld in de Computer
Het grootste en snelste rekenwonder staat in Japan.
Einde April werd in Yokohama bij Tokio de grootste vektorcomputer voor burger doeleinden in bedrijf genomen. ->>de Earthsimulator
Link aangepast op 9 oktober, daar vorige link niet meer actueel.
Laatst gewijzigd door Blue-Sky op 09 okt 2007, 17:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Blue-Sky
Erelid
Erelid
Berichten: 8554
Lid geworden op: 23 feb 2003, 20:42
Locatie: België - Limburg

Nieuwe technologie voor criptographie!

Experimenten in de Alpen: Klik hier
Enige fotos > Klik hier
Bij de Quanten-cryptographie worden gepolariseede Photonen uitgezonden - de kleinste bestanddelen v/h licht. De ontwerpers verklaren, dat het systeem totaal veilig is tegen afluisteren. De ontvanger kan zonder probleem vaststellen, of er een derde geprobeert heeft het bericht te onderscheppen.
Laatst gewijzigd door Blue-Sky op 27 jun 2004, 08:34, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Blue-Sky
Erelid
Erelid
Berichten: 8554
Lid geworden op: 23 feb 2003, 20:42
Locatie: België - Limburg

In deze Link heeft men het nog eens over Galileo, rechts boven in de pagina kunt u de taal kiezen :wink: > Klik hier
Afbeelding
Gebruikersavatar
Blue-Sky
Erelid
Erelid
Berichten: 8554
Lid geworden op: 23 feb 2003, 20:42
Locatie: België - Limburg

Galileo > nu ook op Belgische Website> Klik hier
Afbeelding
Sandman
Pro Member
Pro Member
Berichten: 346
Lid geworden op: 21 jun 2003, 10:29
Locatie: Genk

tja concurrentie is nooit niet slecht, en zeker qua zekerheid is het altijd goed om en soortgelijk systeemin de lucht te hebben.
Toch mag ik zeggen dat mijn el cheapo GPS systeem (pocketpc met gps ontvanger en tom tom navigator) ERG goed voldoet, zeker voor particulier gebruik.

Navigatiesystemen zijn onderhand zo ingeburgerd, dat ze essentieel zijn om een goede service qua leveringen te kunnen volbrengen. In dit opzicht is het noodzakelijk dat er een vergelijkbaar systeem komt,n mocht het GPS -systeem om een of andere reden niet meer functioneren of door de Amerikanen verstoord worden (het is in eerste instantie nog steeds een militair systeem -> is het betrouwbaar in tijden van oorlog?)

Qua technisch kunnen, is het systeem van de Amerikanen ruim voldoende :)
Gebruikersavatar
Blue-Sky
Erelid
Erelid
Berichten: 8554
Lid geworden op: 23 feb 2003, 20:42
Locatie: België - Limburg

Hier nog 2 Links voor Internet via Satelliet:> Klik hier en > Klik hier
Laatst gewijzigd door Blue-Sky op 27 jun 2004, 08:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Blue-Sky
Erelid
Erelid
Berichten: 8554
Lid geworden op: 23 feb 2003, 20:42
Locatie: België - Limburg

In USA is op donnerstag een nieuw Satelliten-Navigatiesystem ingevoerd, dat landingen ook bij zeer slechte weersomstandigheden toelaat. Het "Wide Area Augmentation System" (WAAS) maakt een horizontale en vertikale positiebestemming tot op 1,5 meter nauwkeurig mogelijk, volgens de US-Luchtvaart-instantie FAA.
Site is Duitstalig. Erratum: Link verwijderd daar niet meer functioneel.
Zie ook op die pagina Concurentie door EGNOS
Voor Europa wordt het systeem EGNOS ontwikkeld, een gemeenschappelijk projekt v/d Europese Ruimtevaart organistie ESA, v/d Europese Unie (EU) en Eurocontrol, de organisatie voor de veiligheid van de luchvaart navigatie. EGNOS zou in 2004 volledig in werking gaan.
Laatst gewijzigd door Blue-Sky op 16 mei 2005, 21:28, 2 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Massachusetts
Plus Member
Plus Member
Berichten: 199
Lid geworden op: 18 jul 2003, 15:44
Locatie: Tongeren, Belgium

De ontwikkelaars van het GPS-systeem kunnen beginnen aan iets beters te werken dan het huidige. Misschien moeten ze de functionaliteit vergroten en ook de nauwkeurigheid.
Zoals Sandman het al zei, dergelijke systemen zijn in eerste instantie bedoeld om het militair systeem het makkelijker en preciezer te maken.
Uiteraard is het ook handig voor de gewone mensen, maar dan mag het niet zo nauwkeurig zijn als voor het ministerie van defensie en hun werkkrachten.
Dat nieuwe systeem bevordert de concurrentie. Die concurrentie zorgt ervoor dat de technologie verbeterd word. Dit is en kan alleen maar goed zijn voor de mensen want deze zijn toe aan een beter systeem. :-)
Make a wish, make a move, make up your mind, you can choose.
Gebruikersavatar
Blue-Sky
Erelid
Erelid
Berichten: 8554
Lid geworden op: 23 feb 2003, 20:42
Locatie: België - Limburg

Akkoord over GPS-systeem tussen VS en Europa in de maak.
Europa wil wel ‘storen’
Na een jarenlange ruzie lijkt het er nu toch op dat de Verenigde Staten en Europa een akkoord sluiten over de GPS-systemen van beide machtsblokken.
EGNOS (Luchtvaart) Hulpsysteem bij landingen in slechte weersomstandigheden.
Laatst gewijzigd door Blue-Sky op 16 mei 2005, 21:39, 3 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Gebruikersavatar
The_Borg
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1759
Lid geworden op: 22 dec 2003, 20:25

Altijd hetzelfde, hoe erg de meeste Europeanen zich de laatste 2 jaar ook doodergeren aan de mentaliteit van de Amerikanen, toch volgen ze ze als een schoothondje. Een onafhankelijk Europa is nog vér weg.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

The_Borg schreef:Een onafhankelijk Europa is nog vér weg.


Tja, als men er in Belgie men zijn gewesten nog niet uitgeraakt... wat droom je dan van een onafhankelijk Europa.
Plaats reactie

Terug naar “Telecom Algemeen”