relaties tussen tabellen werken niet

Alles over programmeren en development binnen de IT-wereld
Plaats reactie
wizzkid
Starter
Starter

ik heb een probleem bij relaties leggen tussen mijn tabellen, de relaties leggen zelf lukt perfect, ik heb mijn keys en foreign keys gespecifieerd op het moment dat ik de tabellen opmaakte. zal rap effe proberen te schetsen. kheb 3 tabellen: wedstrijd, ploeg_thuis, ploeg_uit. ploeg_thuis bestaat uit een ID en ploegnaam. ploeg_uit eveneens een ID en ploegnaam. tabel wedstrijd bestaat uit een ID, speeldag, datum, ploeg_ID_thuis en ploeg_ID_uit. deze tabellen zijn netjes gevuld.
als ik nu een query probeer:
select wedstrijd.speeldag, ploeg_thuis.ploegnaam, ploeg_uit.ploegnaam
from wedstrijd, ploeg_thuis, ploeg_uit
where wedstrijd.ploeg_ID_thuis = ploeg_thuis.ploeg_ID_thuis AND wedstrijd.ploeg_ID_uit = ploeg_uit.ploeg_ID_uit

ik krijg steeds een lege tabel terug, terwijl mijn speeldag toch zou moeten opgevuld worden??

Als iemand dit is wil bekijken, ik kan je de database bezorgen als je ze wil controleren, ik vind het probleem echt niet, als ik ze in access in sql view maak en dezelfde query uitvoer werkt dit perfect, maar mysql weigert. ik heb ook al andere syntax gebruikt (joins, inner - outer - left - right joins) niets werkt deftig.
Lukse
Premium Member
Premium Member

Eerst en vooral: volgens mij is je database niet goed genormaliseerd.
Heb je nu niet dezelfde gegevens zitten in ploeg_thuis en ploeg_uit?

Dan over de query, die ziet er op het eerste zicht goed uit.
Als het in Access werkt, moet het ook in MySQL werken, dus je zult wel ergens iets anders doen. Ben je zeker dat al je tabellen goed ingevuld zijn?
Afbeelding
wizzkid
Starter
Starter

ik dacht net dat mijn normalisatie fout was als ik van die 2 tabellen één maakte vermits ik dan geen "één op veel"-relatie heb tussen wedstrijd en ploeg maar een "veel op veel" en dat mag volgens mij niet.(correct me if i'm wrong, ik ben een beginner)

ik heb in access de tabellen gecreëerd via de sql-view en heb mijn statements gewoon gekopieerd van hoe ik ze heb gemaakt in mysql, dus zou moeten correct zijn.
Maar ik kan natuurlijk ergens toch een foutje gemaakt hebben.

volgens jou is er dus totaal geen verschil in de syntax van access en mysql?
Lukse
Premium Member
Premium Member

wizzkid schreef:ik dacht net dat mijn normalisatie fout was als ik van die 2 tabellen één maakte vermits ik dan geen "één op veel"-relatie heb tussen wedstrijd en ploeg maar een "veel op veel" en dat mag volgens mij niet.(correct me if i'm wrong, ik ben een beginner)
Ik zou het zo doen:
tabel ploegen (id, ploegnaam)
tabel wedstrijden (id, datum, ploeg1, ploeg2)
wizzkid schreef:volgens jou is er dus totaal geen verschil in de syntax van access en mysql?
In zo'n simpele query is er idd geen verschil tss access en mysql.
Heb je de tabellen in mysql nagekeken en heb je er data inzitten?
Afbeelding
wizzkid
Starter
Starter

ik zal het is proberen op deze manier.

kzal de tabellen ook nog is extra checken.

Maar data zit er zeker in hoor.

Ik laat wel iets weten.
Plaats reactie

Terug naar “Development”